eitaa logo
برساخت
387 دنبال‌کننده
262 عکس
98 ویدیو
51 فایل
کانال تحلیلی سیاسی 《 برساخت 》 به دنبال القای نگرشی نو و جامعه شناختی بر مسائل و اتفاقات جاری کشور است. جهت ارتباط با ادمین و ارسال انتقادات،نظرات و پیشنهادات : @M_Razavi_g
مشاهده در ایتا
دانلود
https://basijnews.ir/00eCQ8 https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/4200987/ خبر سخنرانی دکتر رضوی در حوزه علمیه شهرستان تکاب در خبرگزاری بسیج و ایکنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزی در همین مجلس نمایندگان خودمان، آدم هایی داشتیم که... @barsakht
34.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روز شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ در سالن جلسات دانشگاه آزاد نقده میزبان تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی بودیم . به نظرم آمد بیشترین عیب نامزدهای این دوره ، عدم شناخت جامع از مسئله کلی پیشرفت در سطح کشوری و منطقه ای است. در این کلیپ ، کتابی را از مرکز مطالعات راهبردی در زمینه مسئله شناسی پیشرفت و امنیت در استان آذربایجان غربی معرفی کرده ام که مسایل مطرح شده در آن می توانست بهترین سند مطالعاتی نامزدها در بحث از شهرستان های نقده و اشنویه باشد . اما صد حیف که در پروسه انتخابات ما،جائی برای کتاب و کتابخوانی نیست... دیدن این فیلم کوتاه را به همه عزیزان پیشنهاد می کنم.. @barsakht
دکتر محمد فاضلی در کتاب ایران بر لبه تیغ، معتقد است که دکتر محمود سریع القلم در نوشته ها و مباحث خوددر مورد ایران و ایرانی، دچار نوعی «گفتمان خود زنی» می‌ شود. بدین صورت که ایشان ویژگی‌های ذاتی ایرانیان را بسیار سخیف و آنها را موجب عقب ماندگی ما در طول تاریخ میدانند که نوعی نظام عشیرگی را بر تاروپود سیاست و اجتماع ما حکم کرده و همواره و در طول تاریخ، استبداد را در زندگی عشیره ای ایرانیان بازتولید کرده است. دکتر فاضلی معتقدند که در کل ، دکتر سریع القلم پیکر ظاهر فریب بیرونی از توسعه غربی را در کنار نقصان های عمیق درونی ایرانی قرار داده و به نتایجی رسیده است که غیرواقعی، غیر مستدل ، غیرمنصفانه و خودکم بینانه هستند! در نگاه دکتر سریع القلم این خصلت های تاریخی ایرانیان نگذاشته اند که ایران و ایرانی ، ساختارمند ، قانون محور، فرهنگ ساز و دارای نظام حزبی شوند... در حالیکه نقدهای روش شناختی و محتوایی و فکت های تاریخی و نوین دکتر فاضلی به زیباترین وجه، گفته های ایشان را نقد و نفی می کند! کتاب ایران بر لبه تیغ، یک عینک است برای ما!! عینکی برای دیدن و نقد کردن با نگاهی ساختارمند و علمی! من از دوران کارشناسی با نوشته های دکتر سریع القلم آشنایی نسبی داشته ام اما عالمانه ترین و منصفانه ترین و بهترین نقدها بر نوشته های ایشان را در نوشته های دکتر محمد فاضلی یافتم. همواره فایل های صوتی و اپیزودها و پادکست ه‍ای دکتر فاضلی، رفیق پیاده روی های صبحگاهی من بوده و هست. از تمام علاقمندان به جامعه شناسی سیاسی نیز دعوت می کنم به هر نحوی که می توانند این مباحث را دنبال کنند! داخل ماشین! رانندگی! پیاده روی! صف نانوایی! و ... @barsakht
هدایت شده از فانوس آذربایجان
هدایت شده از فانوس آذربایجان
آذربایجان غربی، نقده و توسعه بخش دوم هنوز نمیدانیم مسئله اصی ما در توسعه آذربایجان غربی و شهرستان نقده جیست! @barsakht در بخش نخست از راهکار توسعه در مناطق چند قومی و شهرستان‌هایی مانند نقده، از تنوع در فاصله «فهم مسئله¬ی توسعه» سخن گفتیم. بدین صورت که تا کنون فرمول پیش برنده‌ای برای سیستم شهرستانی توسعه در نقده طراحی نشده و حداقل ما بدان نرسیده‌ایم و نخبگان سیاسی و اجتماعی نیز در همان قالب ساختارهای سنتی و بر اساس عرف سیاسی درگیر فعالیت‌های فصلی و موسمی می‌شوند و تا زمانیکه فهم مسئله به درستی صورت نگیرد، روش و سیستمی نیز برای حل مسئله طراحی نخواهد شد. گفتار اصلی این بخش از نوشتار ما ادامه ای از همان مسئله و کاوشی در این سوال مهم است که آیا اساسا مسئله اصلی ما در انتخابات دوازده دوره گذشته، توسعه و پیشرفت بوده است یا برتری‌طلبی قومی؟ ما در هر دوره‌ای با کدام پارادایم دست به انتخاب زده‌ایم؟ به نظرم جواب کاملا روشن است. رفتارهای سیاسی ما تابعی از گرایشات قومی محض بوده و توسعه هیچ نقش در این گونه رفتارها نداشته است. معنای سخن این است که ما دو قالب فکری و رفتاری در شهرستان نقده داریم: قالب قومی و قالب توسعه محور فراقومی. االبته جایگاه گزاره‌ی دوم در بین اذهان عمومی و نخبگان شهرستان ما به شدت ضعیف است. ما باید بین این دو گزینه تفکیک کرده و مرزهایمان را به وضوح روشن کنیم! توسعه با تعارف و لاپوشانی بیگانه است. ما باید به برخی از سوالات ذهنی خودمان پاسخ قانع کننده‌تری پیدا کنیم.از یک طرف نماینده ای را تنها بر اساس شاخص های قومی و زبانی انتخاب می کنیم و از طرفی دیگر امیدوار به توسعه و پیشرفت و تغییر روزافزون هستیم! به نظرم ما میبایست در مورد برخی سوالات به پاسخ های قانع کننده تری برسیم! اینکه چرا برخی پدیده‌ها و اکثر رفتارهای سیاسی ما تبدیل به بحران می‌شوند؟ اینکه چرا روند انتخابات به عنوان یکی از مظاهر توسعه و مردم سالاری در شهرستان ما تا این اندازه حساس می‌شود یا نخبگان این روند را حساس می‌کنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند؟ و اینکه اساسا در جنبه‌ی ایجابی مسئله، کدام روندها و کدام حرکت‌ها می‌توانند ما را به توسعه برسانند؟ به نظر می‌رسد نخبگان استان وشهرستان، مهمترین نقش را در پاسخگویی به این سنخ سوالات بر عهده دارند. این نخبگان هستند که باید به مسئله سازی درست در افکار عمومی بپردازند. آنها باید مشخص کنند که مسیر فکری و عملی یک جامعه در ایام سرنوشت ساز می بایست به کدام سو برود. نخبگان جامعه باید به جامعه یاد دهند که چگونه با منشی آزادانه فکر کنند. آزادی در تفکر و تامل در روند ها اولین گام لازم برای توسعه است. البته منظور ما از نخبگان، افراد دارای سوابق علمی، دارای تفکر نظام مند و برخوردار از تجربه فعالیت های سیاسی منطبق با شرایط زمانی و مکانی است. آمارتیاسن در کتاب مشهور خود به نام " توسعه به مثابه آزادی" در این مورد سخنان ارزشمندی دارد. او معتقد است منظور از آزادی به عنوان پیش شرط توسعه این است که در ابتدا، افراد درک درستی از یکدیگر برای همکاری و مشارکت اجتماعی داشته باشند و تعامل اجتماعی تمامی شهروندان در مسیر نیک بختی همگان باشد. او معتقد است که راهکار این تعامل اجتماعی، نقد یکدیگر است در عین احترام و پذیرش متقابل هم. تنها در این صورت است که می‌توان تجربه‌های جدید را در متن سنت‌ها و ساختارهای اجتماعی یافت و نخبگان نیز در این روند مهمترین نقش را بر عهده دارند. این نخبگان هستند که با توجه به بافت هویتی ، فرهنگی، تاریخ و جغرافیایی یک ملت، روند توسعه آن را مشخص می کنند. این نخبگان هستند که اصل مسئله را مشخص می کنند. تا زمانیکه مسئله به درستی فهم نشود، صرف پرداختن به افراد مختلف و ناآشنا به مسئله، باری را از روی دوش ما بر نخواهد داشت. بر اساس آنچه که در بخش دوم از این سلسله مباحث مطرح شده است این نتیجه را می گیریم ما اولا نقدی عادلانه و عاقلانه بر روند های گذشته نداریم و ثانیا هنوز نتوانسته ایم مسئله را به درستی درک کنیم و ثالثا فایده انتخاب قومی را بر اساس عقلانیتی که مورد پذیرش همگان باشد، به خوبی تشریح و تبیین نکرده ایم! راه حل این مسئله نیز از درون اجتماعات نخبگی و گفتگوی بین قومی عقلای جمع می گذرد! به نظرم گفتگوی بین نخبگانی در جوامع چند قومی ( هم گفتگوی درون قومی و هم گفتگوی برون قومی)، مهمترین راهکار توسعه و توسعه سیاسی در استان آذربایجان‌غربی و شهرستان‌هایی مثل نقده است. با چنین روندی است که می‌توان از تبدیل یک پدیده به بحران یا کشمکش های ناثواب جلوگیری کرد و مانع از این شد که روندهایی مانند انتخابات تبدیل به بستری برای واگری های قومی شود. گفتگوی قومی عقلانیت محور پیش شرط توسعه شهرستان نقده است. @barsakht پایان بخش دوم
10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پشت پرده واقعی و کامل داستان مدرسه علمیه آیت الله صدیقی و شرکت پیروان آن یشه قائم و تاسیس حوزه علمیه جدید با زمین خواری ۴۲۰۰ متری و ... چه بود؟ این کلیپ کوتاه را ببینید ... @barsakht
هدایت شده از فانوس آذربایجان
38.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در قسمت هفتم از برنامه فانوس آذربایجان در خدمت دکتر محمدی حسنلویی از نخبگان شهرستان نقده، ساکن تهران و از کارشناسان رسانه و دانش آموخته مدیریت بازرگانی هستیم. ایشان معتقدند که راه توسعه در نقده تعریف نشده و هنوز نمی‌دانیم نقطه توسعه یافتگی ما کجاست!؟ هیچ مزیتی برای نقده در نقشه توسعه استان و ایران مشخص نشده و نقده به راحتی از مدار توسعه به کنار رفته است. ریشه اینها هم به مردم بر می گردد. شما را به دیدن بخش اول این نشست در صفحه مجازی فانوس آذربایجان @fanoos_azarbaijan دعوت می کنیم. @fanoos_Azarbaijan از دوستان عزیزم آقایان دکتر رضا مهدی هادی و علی مرسلی که زحمات ضبط و تدوین و پخش این نشست را متحمل شدند نیز تشکر می کنم. با ما همراه باشید... @fanoos_Azarbaijan
هدایت شده از فانوس آذربایجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@Fanoos_Azarbaijan بخشی کوتاه از گفتگو با دکتر محمدی حسنلویی در برنامه فانوس آذربایجان... با ما همراه باشید @fanoos_azarbaijan
یادداشت 500 کلمه‌ای شماره یک ۱۴۰۳/۱/۹ پروسه ای به نام توسعه در نقده !! @barsakht شهرستان نقده از دوران بعد از انقلاب اسلامی ایران، به عنوان یکی از مهمترین مراکز قومی کشور با سابقه درگیری‌های امنیتی شناخته شده است.البته باید گفت که در بازه‌ی زمانی سالهای اولیه انقلاب، دفاع شیعیان ترک زبان از جان و مال و خاک و ناموس خود در مقابل هجوم و کشتارجمعی ضد انقلاب کردی امری کاملا منطقی و مشروع و مقبول بوده است. اما مشکل کجاست؟ امروزه 45 سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته و هنوز هم در افکار عمومی مردم این شهر، تمامی رفتارها با معیار همان 45 سال اخیر سنجیده می‌شوند. این عمل باعث شد که حتی در زمانه فعلی، رفتارها و انتخاب‌های ما در برهه‌های حساس سیاسی مانند انتخابات نیز با شاغول ترک و کرد بودن مشخص شوند. روال کار هم اینگونه است که عده‌ای به اصطلاح نخبه در روند انتخابات ثبت نام می‌کنند و با همان معیارها و رفتارهای قوم گرایانه رقابت می‌کنند و بعد از اینکه مردم به جان هم افتادند و انتخابات تمام شد و مردم به جان هم افتادند، دیگر نه خبری ازمنافع مردم و نه خبری از وظایف و کارکرد نماینده منتخب باقی می‌ماند و نه خبری از توسعه و پیشرفت!! @barsakht اما ریشه مشکل ما کجاست؟ کمی که منطقی بنگریم، به نظرمی‌رسد ما در یک پارادوکس سخت، گیر افتاده ایم و درجا میزنیم. از یک طرف صرفا فردی را بر اساس قومیت آن انتخاب می‌کنیم و برایمان فرقی نمی‌کند که آن شخص چه تخصص و چه شایستگی هایی دارد و از طرف دیگر از همان فرد می خواهیم که ما را سریعا به توسعه برساند و شهر ما بوستان و گلستانی شود در گستره‌ی ایران! غافل از اینکه این یک روند آنتاگونیستی آشکار است. یعنی یک روند متضاد و آشتی ناپذیر! یعنی یک روندی که آخر آن میرسد به چرخه باطل توسعه نیافتگی! هیچ کجای دنیا هیچ دانشمندی را پیدا نمی کنید که توسعه را امری بیرونی بداند! یعنی یک نفر از بیرون برای یک خانه، یک شهر، یک استان و یا یک کشور توسعه بیاورد. همه میدانیم که توسعه نیازمند عقلانیت، آینده نگری، برنامه ریزی، آموزش و شفافیت است! یعنی توسعه یک پروسه است، نه یک پروژه! دقیقا مشکل ما در شهرستان نقده نیز در همین نقطه است. هنوز فکر می کنیم که اگر نگذاریم یک ترک یا یک کرد به مجلس برود بهترین کار را برای پیشرفت کرده ایم اما بعد از چهار سال این سوال را تکرار می کنیم که چرا به پیشرفت نرسیدیم؟؟ ما هنوز نمیدانیم کجای کار ما می لنگد! هنوز محدوده راه ما برای توسعه مشخص نیست غافل از اینکه ما راکب و مرکوب را به شاغول قومی انتخاب کرده ایم و سودای حرکت در مسیری سخت اما دلچسب را در سر داریم!! مخلص کلام اینکه ریشه تمام مشکلات و عقب ماندگی های ما بر می گردد به همین مسئله! مسئله‌ی انتخاب! انتخاب بین توسعه یا قوم گرایی افراطی. یعنی همان پروژه ای که برایمان تعریف کرده اند! البته این امر جدا از احترام عقلایی به هویت و قومیت و مذهب افراد است. ✍️ محمد رضوی قره قشلاق @barsakht