🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: معرفت پيشين
🔹پدیدآور: سید علی طاهری خرم آبادی
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: فلسفه
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: معرفت پیشین
🔹پدیدآور: سید علی طاهری خرم آبادی
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: فلسفه
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب پیش رو، به بررسی این دو پرسش میپردازد: 1. معرفت پیشین چیست؟ 2. آیا معرفت پیشین وجود دارد؟
🔸 فصل اول و چهارم کتاب، پرسش اول را پاسخ میدهند. فصل اول، معرفت پیشین را معرفتی میداند که توجیهش بینیاز از تجربه باشد. تجربه نیز عبارت است از ارتباط علّی صاحب معرفت قضیهای با مصادیق موضوعِ قضیه؛ به نحوی كه خود واقعیتِ محکّی قضیه، علّت به وجود آمدن باور می شود.
🔸 پرسش اصلی فصل چهارم این است كه آیا معرفت پیشین، تنها به قضایای تحلیلی و ضرروی اختصاص دارد یا دامنه آن گستردهتر است؟ پاسخ این است كه دامنه معرفت پیشین، گستردهتر از معرفت به قضایای تحلیلی و محدودتر از معرفت به قضایای ضروری است.
🔸 این اثر در فصل سوم و پنجم، پرسش از وجود معرفت پیشین را پاسخ میدهد. در فصل سوم، اثبات میشود كه توجیههای پیشین (غیر تجربی) وجود دارند؛ اما اثبات اینكه باورهای موجه پیشین معرفت هستند، مستلزم بیان فراتوجیه پیشین است. از این رو، فصل پنجم به بررسی فراتوجیه پیشین میپردازد.
🔸 فصل دوم این کتاب، سابقه بهكار بردن وصف « پیشین» را در تاریخ فلسفه به اختصار بیان میكند.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی
🔹پدیدآور: مهدی عبدالهی
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: فلسفه
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی
🔹پدیدآور: مهدی عبدالهی
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: فلسفه
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، هر انسانی به طور فطری در پی دستیابی به کمال است. مسئله انسان کامل، در همه ادیان و مکاتب فلسفی، اخلاقی، روانشناختی و تربیتی مطرح شدهاست. هر مکتبی که موضوعش انسان باشد، دیدگاهی، هر چند نانوشته، در باب رشد و تعالی انسان دارد.
🔸 هدف هر مسلمانی از عبادت، تقرب به حقتعالی است؛ اما چه تفسیر صحیحی از این حقیقت میتوان به دست داد؟ داشتن تصویری روشن از غایت و هدف خلقت، انسان را در تحصیل این کمال غایی کمک خواهد کرد. بنابراین، بررسی کمال نهایی انسان بهمثابه یکی از مبادی تصدیقی علوم انسانی، تأثیر بهسزایی در تولید علوم انسانی اسلامی خواهد داشت.
🔸 اثر حاضر، کمال نهایی انسان را از نظر ابنسینا، شیخ اشراق و ملاصدرا و بر پایه دیدگاههای فلسفی این سه فیلسوف سترگ اسلامی بررسیکردهاست. ملاصدرا با بهرهگیری از مبانی هستیشناختی و انسانشناختی حکمت متعالیه، بهترین تفسیر را از کمال نهایی بهدست دادهاست.
🔸 از نظر او، کمال نهایی انسان به این است که وابستگی محض خود را به خداوند متعال با علم حضوری ادراک کرده و به تعبیر عارفان اسلامی به مقام «فنای فی الله» برسد. این دیدگاه، با متون دینی و مفاد آیات و روایات همخوانی دارد.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم
🔹پدیدآور: محمد فتحعلیخانی
🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔹گروه: فلسفه
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم
🔹پدیدآور: محمد فتحعلیخانی
🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔹گروه: فلسفه
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، فلسفه دین تجربهگرا، تحت تأثیر روششناسی علوم تجربی است. این رویكرد، با استفاده از روش تجربی، آموزههای دینی را بررسی و مسائل اعتقادی را مانند مسائل علمی، نقادی میكند.
🔸 دیوید هیوم، فیلسوفى تجربهگرا و فردی شاخص در به کارگیری این رویكرد است. او با ابداع روشى نظیر روش علوم تجربى در علوم انسانى، مسائل دین را به چالش میكشد. وی در عین آگاهی از تنگناهاى تجربهباورى، خواهان دقت ریاضى در ادله عقاید دینى است. برخی، او را شكاك و برخی بركنار از شكاكیت میشمارند.
🔸 روش هیوم در بررسی عقاید دینى، تبیین علّى آنها است. وی خواهان استدلالهایی درباره جهان و عقاید دینى است كه دقیق باشند و بتوان اعتبار نتایج آنها را با محاسبات عددىِ معمول در حساب احتمالات معین ساخت.
🔸 توجیه قضایاى علمى و عقیدتى، او را به پذیرش عقایدى میكشاند كه توجیهناپذیراند. این عقاید، در سرشت آدمى جاى دارند و چون دلیلى ندارند، قابل نقد نیستند. پذیرش چنین عقایدی را طبیعتگرایی خواندهاند.
🔸 هرچند طبیعتگرایى و دلبستگى همزمان به تجربهباورى، توجه هیوم را به تنگناهاى تجربهباورى برانگیخت؛ ولی عقاید دینى را همچنان جانبدارانه نقد میکرد. او با نقد برهان نظم و ادلّه اعتبار اخبار معجزات، میپنداشت عقاید دینی را ابطال كردهاست.
🔸 دقت در معیارهای روش پیشنهادی هیوم آشكار میكند كه نقدهایش از همان معیارها تخلف كردهاست. افزون بر آنكه روش او نیز فاقد اعتبار كافی و شدیدا قابل نقادی است.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم
🔹پدیدآور: محمد فتحعلیخانی
🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔹گروه: فلسفه
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم
🔹پدیدآور: محمد فتحعلیخانی
🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔹گروه: فلسفه
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، چهار حمله بزرگِ هلنی ـ یونانی، عربی ـ اسلامی، تركی ـ مغولی و غربی ـ اروپایی از گذشته بسیار دور تاكنون به ایران صورت گرفتهاست.
🔸 ایران در حمله نخست نه جذب شده و نه جذب كردهاست. در هجمه دوم جذب شده و در یورش سوم جذب كردهاست. در نبرد چهارم گاه شكست خورده (مشروطه) و گاه پیروز شدهاست (انقلاب اسلامی). در این حمله اخیر كه گستردهتر و پیچیدهتر از حملات پیشین به شمار میرود، مهمترین و كارامدترین پایگاه مقاومت ایران مرجعیت شیعه بودهاست.
🔸 هجمه غربی ـ اروپایی به ایران در سه مرحله و هر بار با یك چهره بودهاست: مرحله نخست در عهد صفویه و با شکل «كلامی ـ اعتقادی» بود. جریان دینی در برابر این هجمه، با راهاندازی سلسله مناظرات شفاهی و تولید مجموعه كتابهای كلامی به نقد مسیحیت و دفاع از اسلام برخاست.
🔸 مرحله دوم از عهد قاجار تا آستانه نهضت مشروطه و در قالب «سیاسی، اقتصادی و نظامی» آغاز شد. عكسالعمل جریان دینی در این مرحله، راهاندازی سلسله جنبشها و نهضتهای اسلامی ضد استعماری بود. مرحله سوم از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی و با روش «فرهنگی ـ نرمافزاری» شکل گرفت. جریان دینی با نگارش مجموعه رسائل فقه سیاسی، با این یورش غربی ـ اروپایی مقابله کرد.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: منطق کارکردی و دفاع از دین
🔹پدیدآور: امانالله فصیحی
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: علوم اجتماعی
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، تبیین کارکردی از دین، روشی است که از یکسو عامل سکولار شدن دین است و از سوی دیگر دین و عالمان دین از آن استفاده کردهاند. نوشتار حاضر، میکوشد این مسئله را از طریق روشنسازی تمایزات این دو روش، حل کند.
🔸 مهمترین اشکال تبیین کارکردی جامعهشناسان و مردمشناسان این است که منشأ دین و دینداری و عامل بقای دین را با استناد به کارکردهای فردی و اجتماعی دنیوی دین تبیین کردهاند. دلیل این امر آن است که آنها معرفت را به معرفت اثباتی و حقیقت انسان را به بعد مادی آن تقلیل دادهاند. آنان دین را به یک پدیده مادی در سطح دیگر پدیدههای مادی و اجتماعی کاهش داده و از این طریق، زمینه سکولارشدن دین، جامعه و فرد را مهیا کردهاند.
🔸 اما در منطق دین و عالمان آن، به دلیل داشتن نگاه جامع به معرفت، انسان و حیات اولاً منشأ دین خداوند و منشأ دینداری فطرت انسان است؛ ثانیاً کارکردهای دین منحصر به کارکردهای مادی نیست بلکه سلسله مراتبی است؛ ثالثاً کارکردهای مادی دین، اعم از فردی و اجتماعی، هدف غایی دین نبوده بلکه جنبة مقدماتی داشته یا کارکرد تبعی معرفی شدهاند.
🔸 بنابراین، منطق کارکردی خود دین از منطق جامعهشناسان متمایز است. به همین دلیل، نباید از تبیین کارکردی، بیمحابا و بدون توجه به نواقص و کاستیهای آن، استفاده شود.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: شیعیان افغانستان
🔹پدیدآور: محمد حسین خلوصی و همکاران
🔹ناشر: موسسه مطالعه اندیشه سازان نور
🔹گروه: علوم سیاسی
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: شیعیان افغانستان
🔹پدیدآور: محمد حسین خلوصی و همکاران
🔹ناشر: موسسه مطالعه اندیشه سازان نور
🔹گروه: علوم سیاسی
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، جامعه شیعی افغانستان در تاریخ معاصر این کشور، جامعهای نسبتا منزوی بودهاست.؛ اما از دهه هفتاد میلادی با توجه به تحولات گسترده سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در میان شیعیان افغانستان، سهم آنان در تصمیمگیریهای سیاسی این کشور به خوبی نمایان است.
🔸 برخی از متغییرهایی که جامعه شیعه افغانستان را در این چند دهه فعال ساخته، عبارتاند از: اشغال افغانستان: رویاروی مردم مسلمان این کشور و به ویژه شیعیان با نیروهای اشغالگر اتحاد جماهیر شوروی، در نهایت به سقوط دولت مرکزی افغانستان انجامید. این تحول، در فرایند سیاسیشدن جامعه شیعی افغانستان نقشی اساسی داشت.
🔸 پیروزی انقلاب اسلامی در ایران: جامعه سنتی شیعه متأثر از این رویداد، سیاست را به درون نهادهای دینی و سیاسی خود وارد کرد و در نتیجه آن احزاب سیاسی مقاومت را شکل داد.
🔸 مشارکت در فرایند دولتسازی: شیعیان افغانستان پس ازسه دهه ائتلاف واختلاف با گروهها و جریانات سیاسی داخلی و برقراری روابط محدود و بعضا گسترده خارجی، نقشی مهم در فرایند دولتسازی و ملتسازی برجای گذاشتند.
🔸 ارزیابی وضعیت کنونی این جامعه و مقایسه آن با گذشته، فرصتهای مهمی را نشان میدهد. همچنانکه مقایسه این وضعیت با واقعیتهای موجود و مطالبات سیاسی شیعیان، چالشهایی جدی را در عرصههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نمایان میسازد.
🔸 این پژوهش، پاسخ میدهد که شیعههای افغانستان چگونه به «آنچه هستند» رسیدند و موانع فرا روی «آنچه میخواهند باشند» چیست؟
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: حقوق دیپلماتیك
🔹پدیدآور: محمود حکمتنیا
🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹گروه: حقوق
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: حقوق دیپلماتیك
🔹پدیدآور: محمود حکمتنیا
🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹گروه: حقوق
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، اثر حاضر، ترجمه است که به مطالعه تطبیقی حقوق دیپلماتیك نوین با حقوق و روابط دیپلماتیک در اسلام می پردازد. این كتاب از معدود آثار حقوق دیپلماتیك اسلام است كه مسائل آن را از نگاه حقوق دیپلماتیك معاصر و فقه اسلامی بررسی میکند.
🔸 برخی موضوعاتی که در این اثر واکاوی شده، بدین شرح است: اصول كلى و ویژگیهاى بنیادین حقوق دیپلماتیك در اسلام، منابع حقوق دیپلماتیك در اسلام، اصول حاكم بر روابط دیپلماتیك در حقوق دیپلماتیك اسلامى، انواع دیپلماسى در اسلام، ابزارها و وسایل دیپلماسی در اسلام، حق پناهندگى در چارچوب حقوق دیپلماتیك اسلامى، مبانى اعطاى مصونیتها و مزایاى دیپلماتیك در اسلام، تعرض به مصونیت سفیران از منظر حقوق اسلام، وظایف دیپلماتها و سفیران، سوء استفاده از مصونیتهاى دیپلماتیك، سرنوشت هدایاى اعطایى به سفیران، گردآوری اطلاعات و جاسوسى دیپلماتها، مصونیت اماكن مأموریت از منظر اسلام، پناهندگى دیپلماتیك، وضعیت حقوقى فرستادگان در زمان جنگ.
🔸 نویسنده در این کتاب، تنها دیدگاههای مذاهب چهارگانه اهل سنت را آورده؛ اما مترجم، دیدگاههای فقهی امامیه را نیز برآن افزودهاست.
🔸 این کتاب، میتواند برای دروس حقوق دیپلماتیك و كنسولی، دیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلام، حقوق بینالملل اسلامی و فقه سیاسی در رشتههای حقوق بینالملل و علوم سیاسی منبع كمكدرسی بهشمار آید.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: درآمدی بر دانش مفردات قرآن كریم
🔹پدیدآور: سید محمود طیب حسینی
🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔹گروه: تکنولوژی آموزشی
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این کتاب، در دو بخش، مباحث نظری و كاربردی معناشناسی كلمات قرآن را بررسی میكند. بخش نخست، در نه فصل تنظیم شده که فصل اول آن، به تعاریف و تاریخچه دانش مفردات و معرفی دانش زبانشناسی عربی اختصاص یافتهاست.
🔸 در هشت فصل دیگر، این موضوعها آمدهاست: 1. منابع معناشناسی شامل منابع خاص (فرهنگ عربی، شعر جاهلی و اسلامی، قرآن كریم و حدیث) و عام (كتب لغت، كتب مفردات قرآن، تفاسیر ادبی، كتب وجوه و نظائر و...)؛ 2. اشتقاق و انواع آن؛ 3. نقش ترادف در تفسیر قرآن؛ 4. نقش اشتراك لفظی و معنوی در تفسیر؛ 5. نقش اضداد در تفسیر؛ 6. وجوه و نظائر و نقش آن در تفسیر؛ 7. چندمعنایی در قرآن كریم؛ 8. نقش معربات و لهجههای مختلف قبایل عربی در تفسیر. در این بخش، تلاش شدهاست با مثالهای متنوع و قرآنی مباحث کتاب کاربردی شود.
🔸 در بخش دوم کتاب، تعدادی از کلمات قرآن معناشناسی شدهاند. این كلمات عبارتاند از: خشیت و خوف، ذنب و اثم، ظنّ، سقی و أسقی، قیامت و سایر نامهای آن. در معناشناسی این واژهگان، تکیه اصلی بر فرهنگ عربی و قرآن کریم بوده و ازآرای لغویان نیز غفلت نشدهاست.
🔸 این اثر، به دنبال آن است که خواننده با دقت در کاربردهای لغوی یک واژه و با تکیه بر سیاق آیات مشتمل بر آن واژه، بتواند به اجتهاد در معنای لغت بپردازد.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: مرآة الکتاب
🔹پدیدآوران: محمد علی حائری، علی صدرایی خوئی
🔹ناشر: کتابخانه عمومی حضرت آيتالله العظمی مرعشی نجفی
🔹گروه: تصحیح و تحقیق
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: مرآة الکتاب
🔹پدیدآوران: محمد علی حائری، علی صدرایی خوئی
🔹ناشر: کتابخانه عمومی حضرت آيتالله العظمی مرعشی نجفی
🔹گروه: تصحیح و تحقیق
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب حاضر، اثر میرزاعلی آقا تبريزي مشهور به ثقة الاسلام است که عاشوراي سال 1330ق در تبريز به دست رو سها شهید شد. این اثر، در کتابشناسی و تاريخ علم شيعه است كه قبل از الذريعه تأليف شده ولی در دسترس مؤلف الذريعه نبوده است. بخش اول کتاب به شرححال مؤلفان شيعه و بخش دوم آن به معرفي آثار شيعه اختصاص دارد.
🔸 هر دو بخش نیز به ترتيب الفبایی تنظيم شده است. ثقة الاسلام، با مطالعه و كاوش در محتواي آثار، کوشیده است ارزش و اعتبار علمي هر كتاب را نیز بيان کند. اين كتاب، تاکنون منتشر نشده بود؛ اما پس از تصحيح، در هفت مجلد به چاپ رسید. جلد اول تا نیمه جلد سوم، شرححال 466 مؤلف را از حرف الف تا عين آورده است.
🔸 متأسفانه از نیمه حرف عين تا آخر حرف يا، شرححال مؤلفان مفقود شده است و هیچ نسخهای از آن در دست نیست. از نیمه جلد سوم تا آخر جلد ششم، 4940 اثر شيعي گزارش شده است. بنابراين، در سراسر این كتاب 466 مؤلف و 4940 اثر آمده است. مجلد هفتم این اثر، به فهارس فنی مجلداتش ششگانه اختصاص دارد.
🔸 تصحیح مجلد اول تا پنجم این اثر را محقق زندهیاد شيخ محمد علي حائري خرمآبادی بر عهده داشت. آن مرحوم بعد از انتشار مجلد پنجم در سال 1381 دار فاني را وداع گفت.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: الدر المنصور من المأثور و غیرالمأثور
🔹پدیدآور: منصور ابراهیمی
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔹گروه: تصحیح و تحقیق
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: الدر المنصور من المأثور و غیرالمأثور
🔹پدیدآور: منصور ابراهیمی
🔹ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔹گروه: تصحیح و تحقیق
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این کتاب، از معروفترین و مهمترین آثار علامه شیخ علی عاملی است وی نوه شیخ حسن فرزند شهید ثانی و از شخصیتهای بزرگ دنیای اسلام و فرهنگ و تمدن شیعه به شمار میرود. کتاب حاضر، دارای سه جزء بوده که پس از تحقیق، در دو مجلد ارائهشده است.
🔸 مباحث این کتاب را در نه محور میتوان خلاصه کرد: 1. قرآنپژوهی شامل شرح و تفسیر بعضی آیات قرآن و تبیین برخی عبارتهای مشکل مفسران؛ 2. نقل برخی متون مهم ادبی، تاریخی و علمی؛ 3. حل پارهای مشکلات موجود در برخی متون فقهی و غیره؛ 4. بیان برخی وقایع مهم و تأثیرگذار تاریخ اسلامی؛ 5. شرح حال برخی بزرگان علم و ادب؛ 6. نقد جریانهای انحرافی همچون صوفی گری و اخباریگری و تبیین پیشینه و اندیشههای آنان؛ 7. تبیین بخشی از معارف و احکام اسلامی؛ 8. حدیث پژوهی شامل شرح و تبیین احادیث مشکل ائمه معصوم علیهمالسلام؛ این محور، از مهمترین بخشهای کتاب است که مؤلف بسیار دقیق و علمی به آن پرداخته و به خوبی از عهده آن برآمده است. 9. شرح حال خود نوشت شهید ثانی و ماجرای ورود وی به عالم قیامت و بهشت در عالم خواب.
🔸 این زندگینامه، دستنوشت ارزشمندی از شهید ثانی است که اولین بار در این کتاب درج شده است.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: در پی فضیلت (تحقیقی در نظریه اخلاقی)
🔹مترجمان: حمید حوالی شهریاری، محمد علی شمالی
🔹ناشر: سمت(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها)
🔹گروه: ترجمه
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: در پی فضیلت (تحقیقی در نظریه اخلاقی)
🔹مترجمان: حمید حوالی شهریاری، محمد علی شمالی
🔹ناشر: سمت(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها)
🔹گروه: ترجمه
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، السدیر مكاینتایر، سال 1929 در گلاسگو اسكاتلند متولد شد. بیشترین شهرت او به دلیل نظریاتش در فلسفة اخلاق و فلسفة سیاست است. کتاب در پی فضیلت او از مهمترین آثاری است که در دانشگاههای مشهور دنیا برای دورههای فلسفه اخلاق تدریس میشود.
🔸 مؤلف در این كتاب با دلایلی بیان میكند كه اینك اخلاق عملی و نظری در غرب دچار نابسامانی شدید است. این امر، تا حدی از لیبرالیسم فردگرایانه در عصر روشنگری و مدرنیسم ریشه میگیرد؛ زیرا غربیان پس از قرون وسطا نتوانستند از سنتهای جاری فضایل ـ در شكل ارسطویی یا مسیحی آن ـ نگهداری كنند. این امر در قرن شانزدهم و هفدهم به رد فلسفة اخلاق و سیاست ارسطو منجر شد.
🔸 به نظر وی هماکنون غربیان در دورهای زندگی میكنند كه فضیلت برای اخلاقِ عمومی اهمیتی ندارد. اینك در فلسفة اخلاق معاصر و هم در اخلاقیات معاصر نزاعهای حلناشدنی در غرب پدید آمدهاست. غربیان بر سر دوراهیاند و هیچ نشان و راهنمایی در میان آنها نیست. اختلافات اخلاقی موجود در نظام اجتماعی و فرهنگی غرب رفعناشدنی و پایانناپذیر است.
🔸 نویسنده در چنین وضعیتی، با استقبال از سنت ارسطویی، معتقد است جوامع پایبند به این سنت، از نابسامانی در امان ماندهاند. او میکوشد بر مبنای سنت فضایل و دیدی تاریخینگر، تقریری بینقص از ارسطوگرایی نوین بهدست دهد. به باور مؤلف، اگر اخلاق ارسطوگرایانه درست فهمیده شود، اشكالات نیچه بر كانت و سودگرایان، آن را سست نخواهد کرد.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: بهتر بنویسیم
🔹پدیدآور: رضا بابایی
🔹ناشر: نشر ادیان
🔹گروه: ادبیات و هنر
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: برگزیده
🔹عنوان کتاب: بهتر بنویسیم
🔹پدیدآور: رضا بابایی
🔹ناشر: نشر ادیان
🔹گروه: ادبیات و هنر
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، برای بهترنویسی، دستكم، باید چهار گام بزرگ برداشت. هریك از این گامها، موضوع یكی از چهار فصل این كتاب است.
🔸 فصل نخست، درباره پایههای نظری و زیرساختهای نرمافزاری نویسندگی است. فصل دوم، شماری از اصول و نكتههای درستنویسی را بازمیگوید.
🔸 مباحث درستنویسی، هیچگاه پایان نمیپذیرد؛ اما بسیاری از آنچه به كار نویسندگان مقالات علمی میآید، در این فصل آمدهاست. در فصل سوم، از فواید و قواعد سادهنویسی سخن رفتهاست. بهرغم اهمیت سادهنویسی، درباره آن كمتر سخن گفتهاند و كمتر از كمتر، برای آن قانون و قاعده یافتهاند.
🔸 آموزشناپذیری آن نیز مزید بر علت شدهاست. به همین دلیل، شاید بتوان گفت فصل سادهنویسی كتاب حاضر، از نخستین گامها در این زمینه است. عنوان و موضوع فصل پایانی كتاب، زیبانویسی است. در این فصل، از میان انبوه آرایههای بدیع و بلاغت، ده آرایه كه در نثر معاصر كارایی بیشتری دارد، بازگو شدهاست.
🔸 كتاب حاضر، معطوف به تواناییهای قلم در مقالات و تألیفات علمی است؛ نه «داستاننویس» یا كسی که ادبی مینویسد و كار با قلم را بلد است، اما «اثرآفرین» یا «صاحب تألیف» محسوب نمیشود.
🔸 بنابراین، «نویسنده» كسی است كه ساختار اثر و بافتار زبانی آن، تا حدی ذهن و ضمیر او را به خود مشغول میكند؛ اما اهتمام نخستین و اصلی او محتوا است؛ نه آرایهپردازی یا قلمگردانی.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: الصحیح من مقتل سید الشهدا و اصحابه
🔹پدیدآورندگان: محمد محمدی ریّشهری، سید روحالله سید طبائی، سید محمود طباطبایی نژاد
🔹ناشر: دارالحدیث
🔹گروه: تاریخ، سیره و تراجم
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh