🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان پایاننامه: فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و ایران معاصر
🔹پدیدآورنده: احمد رضا یزدانی مقدم
🔹محل دفاع: دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔹گروه: علوم سیاسی
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان پایاننامه: فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و ایران معاصر
🔹پدیدآورنده: احمد رضا یزدانی مقدم
🔹محل دفاع: دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔹گروه: علوم سیاسی
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این رساله، با استفاده از هرمنوتيک روشيِ زمینه قصدمحور، نسبت فلسفه سیاسی علامه طباطبایی را با ایران معاصر میپژوهد. ایران معاصر، زمینه عینی و نظری فلسفه ورزی سیاسی علامه طباطبایی است. در این زمینه عینی، مجموعهای از عوامل داخلی و خارجی زمینه رویارویی ایران را با تجدد فراهم آورد.
🔸 این عوامل که با ورود برخی مفاهیم جدید همراه بود، در اندیشه عالمان شیعه ذیل دو موضوعِ قانون و حکومت صورتبندی شد. دانشمندان دینی کوشیدند تا به پرسشهای ناشی از این دو موضوع، پاسخ گویند.
🔸 دستاورد این مباحث نظری در آثار عالمان مشروطهخواه عبارت بود از: به رسمیت شناختن حوزه متغیرات و سپردن آن به شورای نمایندگان مردم، لزوم نظارت بر حکومت، طرح مفاهیمی چون حقوق نوعی و شورایی بودن حکومت، تفکیک دو موضوعِ «حکومت از آن کیست؟ » و «شخص حاکم کیست؟ » و تعلّق امور نوعی به امام معصوم(ع).
🔸 فلسفه سیاسی علامه طباطبایی، از زندگی اجتماعی سیاسی دوران او متأثر بوده و در ایدههایی چون تفکر اجتماعی، مُلک اجتماعی و حکومت اجتماعی، خود مینمایاند. علامه طباطبایی، در این زمینه عینی و نظری، با استفاده از امکانات سنت فلسفه سیاسی اسلامی، بر بنیانِ نظری ادراکات اعتباری، تحلیلی عقلی از موضوع ثابت و متغیر ارائه و مفاهیمی چون انسان، اجتماع، مُلک، حکومت و قانون را تبیین و مناسبات خاصی میان عقل و دین و دین و اجتماع ترسیم و ایده سنت اجتماعی اسلام را پیش مینهد.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان پایاننامه: بررسی فقهی حقوق بشردوستانه
🔹پدیدآور: عبدالرضا لطفی
🔹محل دفاع: حوزه علمیه قم
🔹گروه: فقه و اصول
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، تلاش برای انسانی کردن مخاصمات مسلحانه، هدفی دست یافتنی و ارزشمند است که حقوق بشردوستانه در اسلام و حقوق بینالملل معاصر آن را دنبال میکند. رساله حاضر، برای تحقق عملی این هدف، ضمن مطالعه تطبیقی با حقوق بینالملل بشردوستانه، دو راهبرد فقهی را در این زمینه بررسیده است:
🔸 تحدید تسلیحات: قواعد بشردوستانه اسلام، راهکارهای مختلفی را برای کنترل و تحدید تسلیحات پیشنهاد کرده است؛ ازجمله: لزوم تفکیک میان مقاتلین و غیر مقاتلین، رعایت تناسب دفاع در برابر تجاوز دشمن، احترام به معاهدات بینالمللی و لزوم وفاداری به آنها.
🔸 حمایت از عناصر متأثر از جنگ: قواعد بشردوستانه اسلام، برای پیشگیری از تعدی به غیر نظامیان و دیگر عناصر مورد حمایت، علاوه بر قواعد کلی مانند ممنوعیت اعتدا از حدود الهی و حرمت اسراف و اتلاف در رفتار نیروهای متخاصم، شرایط حمایت از عناصر و گروههای مختلف را نیز در قالب احکام و مقررات بشردوستانه اسلام بررسی کرده است.
🔸 در قواعد حمایتی اسلام، احکام و شرایط حمایت از زنان و کودکان، پیرمردان، مجروحان، بیماران و اشخاص ناتوان به طور خاص آمده است. در این میان، به دلیل وضعیت خاص اسیران جنگی، حقوق خاصی را نیز به آنها اختصاص داده است. همچنین محیط زیست، یکی از مصادیق بارز عناصر مورد حمایت در حقوق بشر دوستانه اسلام بوده است.
🔸 تطبیق دیدگاههای فقهی و حقوقی فریقین و قواعد و اسناد بینالمللی مرتبط با مسائل حقوق بشردوستانه، از اهداف اصلی این تحقیق به شمار میرود.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان پایاننامه: تبيين ابعاد برنامه درسي پنهان در نظام آموزشي جامعه المصطفی العالمیه
🔹پدیدآور: علی همت بناری
🔹محل دفاع: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: علوم تربیتی
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان پایاننامه: تبيين ابعاد برنامه درسي پنهان در نظام آموزشي جامعه المصطفی العالمیه
🔹پدیدآور: علی همت بناری
🔹محل دفاع: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: علوم تربیتی
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، برنامه درسی پنهان، حیطهای از برنامه درسی است که یادگیری ضمنی یادگیرندگان را مطالعه میکند. رساله حاضر، یادگیریهای ضمنی طلاب غیر ایرانی جامعه المصطفي العالميه را در مقاطع مختلف تحصیلی با روش زمینهیابی مقطعی بررسی کردهاست.
🔸 در این پژوهش، 170 مصاحبه اکتشافی با طلاب، اساتید و مدیران مرتبط انجام و یادگیریهای ضمنی آنان بر اساس ساحتهای تربیتی (معنوی، اخلاقی، اجتماعی، عقلانی و عاطفی) تقسیمبندی شد. پس از تعیین شاخصهای تربیتی هر ساحت و اعتبارسنجی میزان یادگیریهای ضمنی در مقاطع مختلف تحصیلی، پژوهش به صورت مقدماتی روی یک نمونه 170 نفری اجرا و پس از اصلاحات نهایی، پرسشنامه محقق ساخته 142 سؤالی تدوین و بر نمونه 791 نفری از طلاب اجرا شد.
🔸 از مجموع اطلاعات به دستآمده پس از تحلیل عاملی، ده مؤلفه (عامل) استخراج شدهاست: «خودباوری سیاسی – اجتماعی»، «خودکنترلی»، «رهبری و مدیریت»، «رفتار دینی»، «کرامت انسانی»، «اهتمام به خانواده»، «دینداری و اعتقادات مذهبی»، «روحیه جمعی و جمعگرایی»، «صداقت و پایداری»، «نشاط و امید».
🔸 این رساله، میانگین نمره طلاب را در مقاطع مختلف تحصیلی شامل تمهیدی، کاردانی، کارشناسیارشد، و دکترا به صورت انفرادی و در تعامل با دو متغییر جنسیت و منطقه جغرافیایی به کمک تحلیل واریانس یک راهه و دو راهه، مقایسه و تحلیل کردهاست. نتایج حاکی از آن است که تفاوت میانگینها در سه مؤلفه خودباوری سیاسی ـ اجتماعی، رفتار دینی و جمعگرایی معنادار بوده و در هفت مؤلفه دیگر، معنادار نبودهاست.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: اصطلاحنامه علوم حدیث
🔹پدیدآور: مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم
🔹ناشر: بوستان کتاب
🔹گروه: کتب مرجع
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این اثر، شامل اصطلاحات متداول در رشته علوم حدیث است که پس از بررسی بیش از 120 عنوان مدرک رجالی و درایهای، حدود 7500 واژه کلیدی و کاربردی را ارائه میدهد.
🔸 در این کتاب، روابط سلسلهمراتبی، همعرض و وابسته میان اصطلاحات مشخص شدهاست. این کار، علاوه بر آسان کردن ذخیره و بازیابی اطلاعات، به عنوان یکی از زیر ساختهای اصلی برای مدیریت اطلاعات علوم حدیث به کار میآید. همچنین در فرایند پژوهش، نقشه تحقیق و آموزش و سازماندهی و طبقهبندی دانشهای اسلامی نقش مؤثری ایفا میکند.
🔸 اثر حاضر، یکی از اصطلاحنامههای تخصصی در حوزه علوم اسلامی است که مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به تدوین آن همت ورزیدهاست. اصطلاحنامههای علوم قرآنی، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، اصول فقه، منطق و اخلاق آثار دیگری است که این مرکز به طور مستقل آنها را منتشر کردهاست.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: اخلاق ژنتیک از دیدگاه قرآن و اهل بیت (ع)
🔹پدیدآور: محمد رسول ایمانی خوشخو
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔹گروه: اخلاق و عرفان
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، مهندسی ژنتیک انسانی، فناوری نوظهوری است که مسائل اخلاقی دشواری را پدیدآوردهاست. اخلاق ژنتیک، حوزهای از اخلاق کاربردی است که میکوشد با استناد به آموزههای اسلامی، پاسخی را برای پرسشهای پیچیده این فناوری نوین پیدا کند. اثر حاضر باهدف بررسی اخلاقی مسائل این دانش، در سه بخش سامان یافتهاست.
🔸 بخش اوّل پس از تعریف اخلاق کاربردی، ابتدا روشهای رایج در حل مسائل بغرنج اخلاقی را برشمرده و سپس به استناد منابع دینی، راهکاری را برای پاسخگویی به این مسائل در اخلاق کاربردی پیشنهاد دادهاست. بخش دوّم، مهمترین مسائل اخلاقی را در ژنتیک پزشکی بهویژه در دو حوزۀ آزمایشها و مشاورۀ ژنتیک بررسی کردهاست.
🔸 مهمترین مسائل پیچیدۀ اخلاقی در این حوزه عبارتانداز: رضایتمندی آگاهانۀ شخص متعلق پژوهش، حقّ حیات و مسئولیّتهای اخلاقی در قبال آن، اصل رازداری مشاورین ژنتیک و قلمرو آن و جواز اخلاقی سقط جنینهای معیوب. در بخش سوّم کتاب، پیامدهای و تأثیرات مهندسی ژنتیک بر سه ساحت ماهیّت، هویت و شخصیت انسانی بررسی شدهاست.
🔸 هرچند مهندسی ژنتیک انسانی، افقهای روشنی را برای درمان برخی بیماریهای ارثی و ژنتیکی مقابل دیدگان بشر گشوده؛ ولی برخی اَشکال این شیوۀ جدید درمانی بهویژه مهندسی جرم لاین، باعث بروز تغییرات بنیادین در ساختار ژنتیکی فرد و حتّی نوع و گونۀ انسانی شدهاست. بنابراین، با توجه به این پیامدهااست که تأمّلات عمیق و بررسیهای موشکافانۀ اخلاقی در این فناوری نوین ضرورت دارد.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: سقط جنین از دیدگاه اخلاقی
🔹پدیدآور: علیرضا آلبویه
🔹محل دفاع: دانشگاه باقرالعلوم
🔹گروه: اخلاق و عرفان
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، سقط جنین از دیدگاه فقهی و حقوقی همواره در میان فقهای اسلامی مطرح بوده؛ ولی از نظر اخلاقی بحث چندانی درباره آن به میان نیامدهاست.
🔸 مسئله اصلی این رساله، بررسی سقط جنین به لحاظ اخلاقی و از نظر فلسفی و الهیات قرآنی است. فرضیه رساله آن است که نادرستی سقط جنین از نظر اخلاقی ـ براساس مراحل تکون جنین ـ به دو دلیل است: یکی انسان بودن جنین و دیگری دارا بودن قوۀ قوی انسانی.
🔸 انسان بیش از یک ساحت دارد: ساحت بدن و ساحت غیر بدن. تمام حقیقت انسان ساحت غیر بدن است که پس از مرگ نیز همچنان به زندگی خود ادامه می¬دهد. با حضور ساحت غیر بدن، اطلاق انسان بر جنین جائز است. از اینرو، سقط آن به دلیل اینکه قتل نفس به شمار می¬آید، نادرست است؛ اما با نبود ساحت غیر بدن، انسان بر جنین اطلاق نمی¬شود. در نتیجه، سقط آن به لحاظ قتل نفس، نادرست نیست؛ البته این بدان معنا نخواهد بودکه پیش از وجود ساحت دیگر، سقط جنین اخلاقاً مجاز باشد؛ بلکه اگرچه در اینصورت قتل نفس صادق نیست؛ ولی بهدلیل اینکه جنین قوۀ انسان شدن را دارد، همچنان سقط جنین به لحاظ اخلاقی نادرست است. بنابراین، از نظر اخلاقی سقط جنین از لحظه لقاح، قبیح خواهد بود.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: اخباریگری (تاریخ و عقائد)
🔹پدیدآور: ابراهیم بهشتی
🔹ناشر: دارالحدیث
🔹گروه: حدیث، درایه و رجال
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، مکتب اخباری با ادعای پیروی از محدثان و مجتهدان بزرگ شیعه، در سده یازدهم هجری به کوشش ملا محمد امین استرآبادی پاگرفت.
🔸 این مسلک، تأثیر گستردهای بر کاوشهای حدیثی معاصر داشته و آسیبها و چالشهای پیش روی مجتهدان و اصولیان را آشکار کرد. اندیشه اخباریان سرانجام به همت مرحوم وحید بهبهانی به محاق رفته و با ظهور شیخ مرتضی انصاری امکان بروز دوباره را از کف داد.
🔸 اثر حاضر، با شناسایی آرا و افکار اخباریان سرشناس، مبانی آنان را نقد و سپس به مقایسه آنها با مبانی اصولیان میپردازد. این کتاب در سه بخش تنظیم شدهاست:
🔸 بخش اول که در مفهوم و پیشینة اخباریگری است، دو دیدگاه اخباریان و محدثان متقدم را در مسئله اجتهاد و تقلید، دلیل عقلی، تمسک به اخبار در اصول عقاید، ظواهر قرآن و سنت نبوی و سهوالنبی باهم میسنجد. این بخش، به سرشناسان مکتب اخباری از قرن یازدهم تا سیزدهم نیز اشاره دارد.
🔸 بخش دوم شامل عقاید مبنایی اخباریان است. آنان به استناد احادیث شبهه، عمل به فتوای برآمده از اجتهاد را مصداق بارز شبهه میشمارند. همچنین اعتماد بر ظن را جایز نمیدانند و معتقدند در حکم شرعی به قطعی احتیاج است که منشأ آن روایات اهلبیت (ع) باشد. دیدگاه اخباریان در تقدیم نقل بر عقل، از دیگر مباحث این بخش است.
🔸 بخش سوم به این مسئله میپردازد که رویکردها و دیدگاههای اخباریان در اعتقادات، فتاوای فقهی و مبانی اصولی مبتنی بر اخبار است. آنان تمسک به مقدمات عقلیه را جایز نمیدانند.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: المؤتلف من المختلف بین ائمه السلف
🔹پدیدآور: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی
🔹ناشر: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی
🔹گروه: تصحیح و تحقیق
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: المؤتلف من المختلف بین ائمه السلف
🔹پدیدآور: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی
🔹ناشر: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی
🔹گروه: تصحیح و تحقیق
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، اثر حاضر را امينالإسلام فضلبن حسن طبرسى (م 548 هـ) در فقه مقارن نوشتهاست. فقه مقارن، گِردآورى اقوال و آراى فقهای فریقین در مسائل مختلف فقهى است، بدون مقايسه و ترجيح قولى خاص. شيخ مفيد، اولين فقيه شيعه است كه در اين موضوع كتاب نوشت. بعد از او سيد مرتضى، شيخ طوسى، محقّق حلّى و علّامه حلّى اين راه را ادامه دادند.
🔸 كتاب المؤتلف من المختلف، يك دوره كامل فقه و برگرفته از كتاب خلاف شيخ طوسى است. مؤلّف، در هر فرعى ابتدا نظر خود و بعضى از فقهاى شيعه را با ادلّه متقن ذكر مىكند سپس آراى فقهاى اهل سنّت را با ادلّه آنان مىآورد. اين اثر، در بردارنده 75 كتاب است كه از كتاب «طهارت» آغاز و در كتاب «أُمّهات الأولاد» پایان مییابد.
🔸 كار تصحيح و تحقيق اين كتاب در سال 1386 با سه نسخه خطّى و با همكارى جمعى از پژوهشگران گروه فقه در بنياد پژوهشهاى اسلامى مشهد مقدس آغاز شد. تا کنون چهار جلد آن منتشر شده و دو جلد ديگر در شرف انتشار است. مقابله نسخ خطّى، استخراج آيات، روايات و اقوال، ترجمه لغات، ترجمه رجال كه در جلد آخر خواهد آمد و تنظيم هوامش و تعليقات از اقدامات انجام شده در احياى اين اثر است.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: حقوق دیپلماتیک(رهیافت اسلامی)
🔹پدیدآور: سید مصطفی میرمحمدی عزیزی
🔹ناشر: سمت(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها)
🔹گروه: ترجمه
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، اثر حاضر، کتاب حقوق دیپلماتیک نوشته احمد ابوالوفا محمد است که به مطالعه تطبيقي حقوق دیپلماتیک نوين با حقوق و روابط دیپلماتیک در اسلام میپردازد. اين كتاب از معدود آثار حقوق دیپلماتیک اسلام است كه مسائل آن را از نگاه حقوق دیپلماتیک معاصر و فقه اسلامي بررسی میکند.
🔸 برخی موضوعاتی که در این اثر واکاوی شده ، بدین شرح است: اصول كلى و ویژگیهای بنيادين حقوق ديپلماتیک در اسلام، منابع حقوق دیپلماتیک در اسلام، اصول حاكم بر روابط دیپلماتیک در حقوق دیپلماتیک اسلامى، انواع ديپلماسى در اسلام، ابزارها و وسايل ديپلماسي در اسلام، حق پناهندگى در چارچوب حقوق دیپلماتیک اسلامى، مبانى اعطاى مصونیتها و مزاياى دیپلماتیک در اسلام، تعرض به مصونيت سفيران از منظر حقوق اسلام، وظايف دیپلماتها و سفيران، سوء استفاده از مصونیتهاى ديپلماتیک، سرنوشت هداياى اعطایی به سفيران، گردآوري اطلاعات و جاسوسى دیپلماتها، مصونيت اماكن مأموريت از منظر اسلام، پناهندگى ديپلمات كي، وضعيت حقوقى فرستادگان در زمان جنگ.
🔸 نويسنده در این کتاب، تنها دیدگاههای مذاهب چهارگانه اهل سنت را آورده؛ اما مترجم، دیدگاههای فقهي امامیه را نیز بر آن افزوده است. اين کتاب، میتواند براي دروس حقوق دیپلماتیک و كنسولي، ديپلماسي و رفتار سياسي در اسلام، حقوق بینالملل اسلامي و فقه سياسي در رشتههای حقوق بینالملل و علوم سیاسی منبع كمك درسي به شمار آید.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: فلسفه دین
🔹پدیدآور: علیرضا کرمانی
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹گروه: ترجمه
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، کتاب فلسفه دين، اثر ويليام جي وين رايت، در هشت فصل مهمترين مباحث فلسفة دين را با نقدها، دفاعيهها، ضعفها و قوتهای آن دستهبندي کردهاست.
🔸 فصل اول علاوه بر پارهاي صفات خداوند همچون: بيزماني، انفعالناپذيري، قدرت و علم از سازگاري مفهوم خداوند هم ميگوید. فصل دوم از براهين اثبات وجود خدا، دو برهان وجودشناختي و جهانشناختي را با تقريرات، اشکالات و پاسخ برخي اشکالات به میان میآورد. در اين فصل، به مناسبتِ برهان نظم، بحثي نيز از معجزات مطرح میشود.
🔸 فصل سوم با تقسيم شرور به اخلاقي، طيبعي و گزاف دفاعيات مطرح در مسئله شر را بررسي ميکند. فصل چهارم که به معاد و جاودانگي انسان ميپردازد، برخي مسائل حوزه فلسفه ذهن را بیان و براهيني بر اثبات جاودانگي روح اقامه ميکند.
🔸 فصل پنجم علاوه بر اشاره به مباحث معرفتشناختي در باب حجيت شهود و تجربه ديني، ماهيت اين تجارب و آرا و انديشهها در اين حوزه را نیز برمیرسد. فصل ششم که نزاع ايمانگرايان و عقلگرايان را به ميان آورده، ديدگاههاي پاسکال،کيير کگور، فيليپس، ويليام جيمز و پلنينجا را نقد و بررسي ميکند.
🔸 فصل هفتم با طرح چگونگي ارزيابي جهانبينيها، اين سؤال را پاسخ ميدهد که «آيا خداباوري، تمامي معيارهاي ارزيابي جهانبينیها را دارد؟» فصل هشتم که به تنوع اديان اختصاص دارد، با بيان تحليلي تکثر گرايي ديني، مسئله پلوراليسم معرفتي و پلوراليسم نجات را بررسي ميکند.
@Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: منطق فهم حدیث
🔹پدیدآور: سید محمد کاظم طباطبایی
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹گروه: تکنولوژی آموزشی
#چهاردهمین_همایش_1391
#1391
#کتاب_سال_حوزه
🔻🔻🔻🔻
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: منطق فهم حدیث
🔹پدیدآور: سید محمد کاظم طباطبایی
🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹گروه: تکنولوژی آموزشی
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، فهم متون مقدس، نیازمند تأملی بیش از متون دیگر است؛ چون انتساب نظریهای به شارع مقدس، ممکن است افترای بر خدا تلقی شود. بنابراین، بهدست آوردن مراد شارع، دشوار بوده و نیازمند مبانی قابل دفاع، منطق پژوهش، روش مقبول و مهارتهای لازم در این حوزه است.
🔸 سیر فهم حدیث از آغاز تا انجام، نیازمند عبور از این مراحل است: دستیابی به متن صادرشده از معصوم(ع)؛ تبیین واژگان و اصطلاحات به کار رفته در حدیث مطابق با معیار مقبول غریب الحدیث؛ گردآوری خانواده احادیث ناظر به یک موضوع در کنار هم؛ به دستآوردن فضای صدور سخن؛ سنجش میزان اعتبار هر متن و جایگاه آن در مجموعه معارف؛ جمعآوری قرائن افزاینده یا کاهنده میزان وثوق؛ شناخت آسیبهای محتمل در ماده پژوهش؛ استمداد از روش پژوهش و فاعل پژوهش برای فهم دقیقتر متن.
🔸 افزون بر مراحل یادشده، تشکیل پرونده علمی از فهم پیشینیان همراه آشنایی با ظرافتهای موضوع و حکم در هر حوزه، فهم برتر و دقیقتر را سبب میشود. همچنین آشنایی با اسباب اختلاف احادیث و راههای رفع آن، آگاهی از دانش مشکل الحدیث، مهارت در دستیابی به مراد احادیث و روحیه متفکرانه و نقادانه میتواند بر دقت فهم متن بیفزاید. همچنانکه قوه تفکر و تأمل و استفاده از معیارهای دقیق در فهم متن، اطمینان به یافتههای ما از متون را افزایش میدهد.
@Bartar_khowzeh
♦️چکیده
آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391
🔹رتبه: شایسته تقدیر
🔹عنوان کتاب: پژوهشی تطبیقی در روایات تفسیر فریقین
🔹پدیدآور: مهدی رستمنژاد
🔹ناشر: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی
🔹گروه: تکنولوژی آموزشی
🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، این کتاب با نگاهی مقایسهای به روایات تفسیری شیعه و سنی، ویژگیها و آسیبهای این دست از روایات را بررسی کردهاست.
🔸 الهی بودن علوم معصوم، استفادة گسترده از بطون، بهرهگیری فراوان از قاعدة جری و انطباق و روشمندی از ویژگیها و تمایزهای روایات تفسیری اهل بیت (ع) نسبت به روایات تفسیری اهل سنت به شمار میرود. همچنین روایات تفسیری اهل بیت (ع) رویکردی روششناسانه دارند؛ درحالیکه رویکرد روایات تفسیری اهل سنت معناشناسانه است. افزون بر این، روایتهای تفسیری شیعه منحصر به سخنان معصومان (ع) است؛ اما تلقی اهل سنت از آرای تفسیری صحابه و تابعان نیز روایت تفسیری شمرده میشود.
🔸 ویژگی¬های مشترک روایات تفسیری فریقین، اطلاعات جانبی سورهها، تبیین ابهامات، تفصیل جزئیات و بیان مراد الهی از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است.
🔸 قسمت دیگری از این اثر، به آسیبشناسی روایتهای تفسیری فریقین اختصاص دارد. در این بخش، افزون بر آسیبهای سندی مانند فقدان و ارسال سند، به آسیبهای متنی و دلالی نیز اشاره شدهاست. برخی از آسیبهای متنی و دلالی عبارتاند از: ساختگی بودن دستهای از روایات، وجود تعارض بین روایات، در آمیختگی روایات تفسیری با غیر آن، ناسازگاری روایات با مبانی کلامی، تاریخی و غیر آن.
@Bartar_khowzeh