eitaa logo
بصائر
1.3هزار دنبال‌کننده
455 عکس
83 ویدیو
38 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
کشتی طوفانها(تفسیر، نهج البلاغه و...) تنها صفحات رسمی وابسته به (تفسیر قرآن، نهج البلاغه و...) 🌐 سایت www.keshtitoofanha.com 🆔️ تلگرام t.me/keshtitoofanha 🆔️ بله ble.ir/keshtitoofanha 🆔️ اینستاگرام instagram.com/alirahbar_ir ارتباط با ما: @Saaee110 https://eitaa.com/keshtitoofanha
💠 یک قیاس مع‌الفارق درباره حمایت از فلسطین ✍حسین نقی 🔹حتما نظریات شبه‌جامعه‌شناسانه عده‌ای روشنفکر مآب را این روزها دیده‌اید که به دنبال چرایی کمتر بودن حضور خیابانی مردم ایران در حمایت از غزه نسبت به دیگر کشورهای دنیا می‌گردند و طبق معمول بهانه‌ای پیدا کرده‌اند که لگدی به جمهوری اسلامی بزنند؛ البته با پوشش آسیب‌شناسی علمی یک پدیده! اگر کمی دقت کنیم و اضلاع این مقایسه را واکاوی کنیم، مضحک بودن و بی‌مبنا بودن آن روشن می‌شود. 🔹در مقایسه وضعیت راهپیمایی‌های مردمی حمایت از مردم فلسطین میان کشورهای دنیا و از جمله مقایسه با ایران، یک فاکتور مهم در نظر گرفتن نسبت حاکمیت و دولت آن کشورها با فلسطین و اسرائیل است. همراه اسرائیل هستند یا حامی فلسطین؟ پاسخ به این سوال نقش مهمی در نتیجه‌گیری مقایسه‌ها خواهد داشت. 🔹اساسا این راهپیماییها یا به دلیل است که مردم می‌بینند دولتهایشان اقدام موثری نمی‌کنند و حتی از طرف مقابل حمایت هم می‌کنند؛ پس تصمیم میگیرند خودشان دست به کار شوند. یا اینکه در حمایت از اقدامات دولتشان و همراستا با سیاستهای حاکمیتشان، به خیابان می‌آیند تا کمک‌حالش باشند! 🔹بنابراین مقایسه راهپیمایی مردم دو کشور در حمایت از فلسطین یا تجمع علیه اسرائیل، زمانی منطقی است که نسبت مردم دو کشور با فلسطین و اسرائیل و همچنین نسبت حاکمیتشان با آنها هم یکسان و متناسب هم باشد. معنی این جمله چیست؟ 🔹یک ضلع ماجرا مردم و ملتها هستند که طبیعتا نسبتشان با فلسطین و اسرائیل در همه این کشورها یکسان است. همه این تجمعات از سوی مردم حامی فلسطین برگزارشده است. 🔹ضلع دیگر حاکمیتها هستند که در اینجا تقریبا همه دولتها با کم و زیادش، با اسرائیل همراه و نسبت به فلسطین یا مخالفند یا ساکتند یا صرفا همراهیِ در حد حرف‌زدن دارند. 🔹مثلا مقایسه تجمعات مردمی حمایت از فلسطین در انگلیس با تجمعات آمریکا مقایسه‌ای منطقی است. یا مقایسه بین تجمعات در امارات و عربستان؛ البته اگر تجمعی در کار باشد. 🔹اما تجمعات ایران را با کدام کشور می‌شود مقایسه کرد؟ مقایسه میزان راهپیمایی‌های مردمی حمایت از غزه در ایران با هیچکدام از راهپیمایی‌هایی که این روزها در کشورهای دنیا برگزار می‌شود، مقایسه منطقی و درستی نیست. چون هیچ‌کدام از حاکمیتها، به اندازه ایران، علیه اسرائیل و همراه با فلسطین نیستند و طبیعتا مردمشان هم با انگیزه حمایت از دولت خود در همراهی با فلسطین، دست به تجمع نزده‌اند! 🔹مردم ایران چهل و پنج سال است که هر سال همراستا با حاکمیت خود در هر تجمع و راهپیمایی خیابانی چند‌ده میلیونی، علیه اسرائیل و در حمایت از فلسطین اقدام می‌کنند. حتی هر روز در هر نماز جماعت و هر هفته در هر نماز جمعه در تمام نقاط کشور، صحنه‌های حمایت از فلسطین رقم می‌خورد. در کدام کشور این حجم از همراهی مردمی با فلسطین را سراغ دارید؟ 🔹اگر بنا به مقایسه کشوری با ایران باشد، باید تجمعات و راهپیمایی‌های مردم آمریکا در حمایت از اسرائیل با میزان حمایت مردم ایران از فلسطین، مقایسه شود که خب نتیجه روشن است! 🔹چرا که دولت آمریکا، بزرگترین حامی اسرائیل است؛ بنابراین توقع این است مانند ایران و به اندازه حضور مردم ایران، مردم آمریکا هم در راستای سیاستهای دولت خود به حمایت از اسرائیل در این جنگ به پا خیزند! آیا چنین اتفاقی رخ داده؟! 🔹یا اگر میبینیم مردم انگلیس یا ترکیه بر خلاف سیاست حاکمیت خود در حمایت از اسرائیل، در حمایت از غزه به خیابان می‌آیند، در صورتی با وضعیت ایران قابل مقایسه است که مردم ایران هم بر خلاف سیاست حاکمیت، در حمایت از اسرائیل به خیابان بیایند! 🔹در هر حال در مقایسه‌ها باید همسانی نسبتها رعایت شود. نسبت مردم آن کشور با فلسطین یا اسرائیل و همینطور نسبت حاکمیت آن کشور با فلسطین و اسرائیل. 🔹اساسا در کدام یک از کشورهای اصلی حامی اسرائیل، مردمش در حمایت از اسرائیل و محکوم کردن حمله حماس به اسرائیلیها تجمع و اعتراض کرده‌اند؟! یا در ایران، چرا تجمع در حمایت از اسرائیل برگزار نمی‌شود؟! 🔹اینها نکاتی است که اگر به آن دقت شود، می‌بینیم در هر مقایسه منطقی و روشمندی، هم مردم ایران و هم جمهوری اسلامی در حمایت از فلسطین و محکومیت اسرائیل، در مقایسه با همه ملتها و همه دولتهای دنیا سربلند بیرون خواهند آمد. @basaer_fi
⚠️ منافق، و پیچیده عمل می کند. برای پنهان کردن نفاقش، سخن حق و سخن باطل را در هم می آمیزد. ⚠️ اشتباه بزرگ، برخورد "گزینشی" و "ذوق زدگی" و "بازنشر" سخن حق اوست. ⚠️ همه سخنان منافق را باید "باهم" تحلیل کنیم تا بفهمیم راهبرد اصلی و "برآیند" سخنانش چیست و به نفع کدام‌ جبهه است؟ فریب نخوریم... @basaer_fi
‏این روزها نبرد رسانه ای با غربگراهای داخلی و ترسو که جاده صاف کن صهیونیست ها شده اند و میخواهند با ادبیاتی ‎ مردم را در مقابل جبهه مقاومت قرار دهند، عین نبرد زمینی با خود صهیونیست ها، مقدّس است. شک نکنید ... @basaer_fi
‏این جمله ‎ درواقع بازتولید همان شعار "نه غزه، نه لبنان..." است، با ادبیاتی جدید. لعنت به @basaer_fi
🔰ظریف جعجع‌ها ✍ حسین نقی 🔻۱- سمیر جعجع عضو شناخته شده و رئیس اجرایی حزب القوات اللبنانیه لبنان است؛ او قبلا رهبر فالانژها بوده و از رهبران ائتلاف ۱۴ مارس. همینها کافی است تا متوجه شویم او در واقع نماینده آمریکا و غرب در لبنان است. جعجع از اصلی ترین مخالفین حزب الله هم هست. او و هم‌فکرانش همواره تلاش می کنند مشکلات اقتصادی سالهای اخیر لبنان را به گردن حزب الله بیندازند. حزب اللهی که مطابق قانون اساسی لبنان نقشی در اداره دولت لبنان نداشته و نخواهد داشت. ایده محوری گفتمانی که سمیر جعجع و همفکرانش دنبال می کنند، نفی مقاومت و نفی مبارزه با اسرائیل و همچنین تعامل و همکاری صد درصدی با آمریکاست. در یک ماه اخیر هم صدای این تفکر که طرفداران قابل توجهی هم در لبنان دارد در رسانه های لبنان بازتاب دارد که حزب الله را از گسترده شدن جنگ بر حذر می دارد. 🔹در واقع یکی از ترمزهای جدی حزب‌الله در گسترده‌تر کردن جنگ با اسرائیل، وجود این تفکر و طرفداران آن در میان مردم لبنان است. تفکر ضد مقاومت و طرفدار سازش و تسلیم به هر قیمتی. تفکری که شکست و ناکارآمدی آن آن در فلسطین برای همه حتی طرفداران این تفکر، عیان شده است. در سالهای اخیر هم ناکارآمدی اقتصادی دولت لبنان با پروپاگاندای رسانه ای آمریکاییها، توانسته است یک منطق مقبول از این تفکر دست و پا کند. این روزها هم لبنانیها را از خطر ناوهای آمریکایی در صورت گسترده شدن جنگ، می ترسانند. حتما می گویید چقدر این حرفها برای ما ایرانیها آشناست! 🔻۲- احتمالا محمدجواد ظریف در میان مسوولین سالهای اخیر کشور، نزدیکترین تفکرات را به سمیر جعجع و دوستانش دارد. ظریف نماینده استاندارد گفتمان دوستان آمریکا در ایران است. گفتمانی که راه حل تام و تمام حل مشکلات داخلی را در گرو وابستگی به آمریکا می داند. ظریف هفته گذشته در جمع کانون وکلا یک سخنرانی درباره فلسطین از منظر حقوق بین الملل داشت؛ حرفهای خوبی هم درباره حقوق فلسطینیها زده بود. هر چند امروز در دنیا دفاع از فلسطین و هجمه به اسرائیل، خیلی کار سختی نیست و هر کس ذره ای شرف و انسانیت داشته باشد متوجه جنایات اسرائیل می‌شود. 🔹اما آنچه از صحبتهای ظریف مهم و قابل توجه بود، بخشی بود که بیشتر به داخل کشور مربوط می شد و مخاطب داخلی داشت. برخی جملات پرحاشیه ظریف اینها بودند: «در سیاست‌خارجی دو بحث داریم؛ یکی حضور و دیگری نفوذ. حضور متضاد نفوذ است. قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم». «مردم خسته شدند از اینکه هزینه بپردازند». «اگر آمریکا پای ایران را وسط بکشد، برای یکی از مقام‌های حاکمیتی اتفاقی نمی‌افتد، کسی که بمب می‌خورد مردم ایران‌اند، کسی که تحریم می شود مردم ایران‌اند». 🔻۳- این نوع موضع گیری در روزهای اخیر، مختص به جواد ظریف نبود. حسن روحانی و عباس آخوندی هم مواضع مشابهی گرفتند. روحانی در یکی از جلسات سیاسی انتخاباتی خود گفت: «شبح جنگ بیش از هر زمانی بر منطقه سایه افکنده است. روزها و هفته‌ها و ماه‌های آینده برای ایران و کل منطقه بسیار سرنوشت‌ساز است و باید هوشیار باشیم تا سایه جنگ به طور کامل از کشور دور شود.» 🔹عباس آخوندی وزیر ضدمسکن دولت روحانی هم در توییتی نوشت: «ورود ایران به جنگ خواسته مشترک اسرائیل و روسیه است. هریک منافع خود را در آن می بینند. اسرائیل در پی خروج از فشار افکار عمومی جهان علیه یک جنگ نابرابر با فلسطینیان و ورود به یک جنگ کلاسیک است. و روسیه در پی انحراف افکار عمومی از جنگ اوکراین است.» 🔻۴- چرا غربگراهای داخلی این روزها یاد ترساندن مردم از جنگ افتاده اند؟ طوفان الاقصی بیش از یک ماه است آغاز شده؛ چرا در روزهای آغازین نبرد، آمریکادوستان داخلی یاد سایه جنگ نبودند؟ 🔹به نظر می رسد، این جریان دقیقا همان نقشی را برای خود تعریف کرده که جریاناتی مثل سمیر جعجع و ۱۴ مارس در لبنان آن را ایفا می‌کنند. مخاطب این دست سخنان ظریف، روحانی و آخوندی، در درجه اول شخص رهبر انقلاب است. 🔹شرایط هفته اخیر نبرد الاقصی با روزهای اولیه نبرد، کمی متفاوت است. با توجه به شرایط پیش آمده، تنها راه پیروزی مقاومت، جدی‌تر شدن و گسترده‌تر شدن تهدیدات معتبر علیه آمریکا و اسرائیل در منطقه، توسط جریانات مقاومت است. جریان آمریکایی داخلی در حال مخابره این پیام به رهبر انقلاب هستند که در صورت گسترده‌شدن نبرد و جنگ با اسرائیل و تهدیدات علیه آمریکا، نخبگان غربگرا، رسانه‌هایشان و بدنه اجتماعی این جریان فعال خواهند شد. 🔹درست شبیه اصحاب معاویه‌گرای امام حسن(ع) که در میانه نبرد، ندای «البقیه» سر داده و ادامه زندگی بدون تنش را بر نبرد با معاویه ترجیح دادند و در نهایت امام را وادار به صلح نمودند. کارکردی شبیه «مرجفون» در مدینه که از ترس، شایعه‌پراکنی می کردند و مردم را از دشمن می‌ترساندند. @basaer_fi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ پیشگویی آیت الله کشمیری در مورد سیدحسن نصرالله و انقلاب اسلامی @basaer_fi
«مُرجِفون چه کسانی هستند؟» می‌فرماید: «و اذ قالت طائفة منهم یا اهل یثرب لا مقام لکم فارجعوا» ؛ مردم را می‌ترساندند. الان هم همین جور است. الان هم یک عده‌ای مردم را می‌ترسانند: آقا بترسید. مقابله‌ی با آمریکا مگر شوخی است؟ پدرتان را در می‌آورند! ... در آخر این سوره باز می‌فرماید: «لئن لم ینته المنافقون و الّذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینة لنغرینّک بهم». همین‌هایند... منافق، ضعیف‌الایمان، فی قلوبهم مرض -که طوائف گوناگونی‌اند- وقتی دشمن را می‌بینند، تنشان مثل بید می‌لرزد؛ بنا می‌کنند به مؤمنین باللّه و زحمتکشان در راه خدا، و خطاب و اذیت کردن و فشار آوردن: آقا چرا اینجوری می‌کنید؟ چرا کوتاه نمی‌آیید؟ چرا سیاستتان را اینجوری نمی‌کنید؟ همان کاری که می‌خواهد، انجام می‌دهند. رهبر انقلاب ۱۳۹۱/۷/۱۹ در زمان خود رسول اکرم هم یک عدّه‌ای عاشق شهادت بودند، مشتاق جهاد بودند، اگر امکانِ رفتن به جبهه نداشتند گریه می‌کردند، یک عدّه‌ای هم در مدینه بودند که «مَرَدوا عَلَی النِّفاق»؛ قرآن درباره‌ی آن‌ها می‌گوید «مَرَدوا عَلَی النِّفاق»، یا یک جای دیگر [می‌گوید:] «لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَ المُرجِفونَ فِی المَدینَة»؛ در خود مدینه‌ی پیغمبر، کسانی بودند که قرآن از آن‌ها به «مُرجِفون» تعبیر می‌کند؛ شایعه‌پراکنان، ترس‌پراکنان، تردیدپراکنان، شبهه‌پراکنان؛ در زمان پیغمبر! رهبر انقلاب ۱۴۰۲/۳/۱۴ eitaa.com/mosabereh splus.ir/mosabereh ble.ir/tahmasebi_ir
🔸"إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنفِقُونَهَا ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ؛ ﻣﺴﻠﻤﺎً کافران، ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﺮﺝ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ; ﺳﭙﺲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺎﻳﻪ ﺣﺴﺮﺕ ﻭ ﻧﺪﺍﻣﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻣﻐﻠﻮﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ." (انفال: ٣٦) @basaer_fi
💠 رکبی که اسرائیل از حماس خورد ✍ علیرضا تقوی نیا 🔸️اسرائیل از ابتدای عملیات طوفان الاقصی بیمارستان شفاء را به عنوان یک هدف راهبردی نظامی معرفی می کرد و تصرف آن را لازم و ضروری بر می شمرد. 🔸️سخنگوی ارتش و وزیر جنگ این رژیم هم اعلام می کردند که اُسرای صهیونیستِ در دست حماس در زیرزمین این بیمارستان (که در حاشیه غربی غزه قرار دارد) نگه داری می شوند و مقر فرماندهی حماس از جمله اقامتگاه یحیی سنوار نیز در آنجاست. 🔸️اکنون که اسرائیل پس از حدود ۲۰ روز نبرد زمینی و از دست دادن تعداد زیادی از نظامی و تانک و خودروی زرهی به بیمارستان شفا دست یافته، هیچ دستاورد قابل توجهی که بتواند از آن پیروزی خود را به افکار عمومی القا کند، پیدا نکرده است. 🔸️در این خصوص چند نکته باید ذکر شود : 1️⃣ حفاظت اطلاعات حماس بسیار عالی عمل کرده و باعث شد اسرائیل سردرگم شود و به جای آن که مقرهای اصلی نظامی مقاومت را کشف و منهدم کند، زمان، نیروی انسانی و زرهپوش های خود را مصروف هدفی بی ارزش از لحاظ نظامی کرد. 2️⃣ همین امروز (۲۵ آبان)، تعداد زیادی راکت از غزه به سمت سرزمین های اشغالی شلیک شد که نشان می دهد اسرائیل نتوانسته ضربه راهبردی به سازمان نظامی حماس بزند. 3️⃣ ارتش رژیم صهیونیستی پس از تسلط بر بیمارستان شفاء (با وجود محکومیت های جهانی و ضربه تبلیغاتی که متحمل شد) هیچ کدام از ادعاهای خود را نتوانست اثبات کند و به همین دلیل سعی کرد با نشان دادن ۱۰ کلاشنیکف و تعدادی نارنجک ، شکست خود را توجیه کند. 🔸️کار به جایی رسید که صدای بی بی سی هم درآمد و گفت اسلحه ها در جعبه هایی کشف شد که خود اسرائیلی ها در قالب کمک به بیمارستان فرستاده بودند. 4️⃣ اسرائیل از ضربه اطلاعاتی سنگینی که پس از این واقعه دریافت کرد و متوجه شد هیچ کدام از اُسرا در بیمارستان شفا نیستند ، حالا متوجه شهر خان یونس در جنوب غزه شده و خواستار تخلیه ۴ محله آن گشته تا بلکه نشانی از اُسرا پیدا کند. 5️⃣ ۳ هفته از آغاز عملیات زمینی در غزه می گذرد، در حالی که نه ساختار نظامی حماس دچار آسیب شده، نه اسیری آزاد گشته و نه نشانی از آسیب به یحیی سنوار و سایر رهبران دیده می شود و به همین دلیل اسرائیل دچار یک سردرگمی سنگین شده و با وجود دادن تلفات بسیار زیاد، باید پاسخگوی افکار عمومی داخلی و خارجی در خصوص تحقق اهدافش باشد. 6️⃣ تصویب قطعنامه وقفه بشردوستانه ی پیشنهاد شده توسط مالت در شورای امنیت سازمان ملل و رای مثبت فرانسه و عدم وتوی آمریکا و انگلیس حاکی از آن است که متحدان رژیم صهیونیستی نیز نسبت به پیروزی این رژیم دچار تردید شده اند والا بدون شک اگر اُفُقی از پیروزی را برای اسرائیل متصور بودند ، آن را وتو می کردند. 7️⃣ اسرائیل در طول جنگ چند شکست بزرگ اطلاعاتی از حماس خورده است ؛ این رژیم نتوانسته مقر نگهداری از اُسرای خود را پیدا کند ؛ بعلاوه اتاق فرماندهی حماس و زرادخانه های تسلیحاتی این جنبش را نیافته است و پس از ۲۰ روز تنها چند کلاشنیکف و نارنجک را به عنوان دستاورد نشان می دهد. 🔸️همچنین قادر نیست محل استقرار شبکه الاقصی را یافته و پخش زنده آن را متوقف سازد و ابوعُبیده هر چند روز یکبار با حضور در صفحه تلویزیون و بیان واقعیت های جنگ، این رژیم را به سُخره می گیرد. 📌 در نهایت باید گفت تا این لحظه اسرائیل نه قادر بوده یک اسیر از میان اُسرایی که در اختیار حماس و جهاد اسلامی هستند را آزاد کند، نه یک زرادخانه موشکی حماس را کشف کرده و نه خبری از کشتن سران حماس دارد. 🔸️ساختار نظامی حماس نیز به هیچ وجه آسیب ندیده ،مقاومت ادامه دارد و هیچ کدام از اهداف اسرائیل محقق نشده اند. @basaer_fi
هدایت شده از حکمرانی قرآنی
🔻ششمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانی قرآنی 🗣 سخنرانان: 🔹دکتر محسن رضایی؛ دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا 🔹حجت‌الاسلام والمسلمين قاسمیان؛ رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس 🔹دکتر معاف؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ✅ موضوع نشست: 🔸نسبت حکمرانی قرآنی و نظام مسائل کشور 🗓 تاریخ برگزاری: دوشنبه ۲۹ آبان ماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📌مکان برگزاری: میدان بهارستان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه ۱- ، سالن جلسات غدیر 🆔 @hokmrani_qurani
🔸 "با خودت گفتی" یا "سیا" و "موساد" و "ام آی۶" بهت گفتن؟ @basaer_fi
💠 ۵ روش مبارزاتی حضرت زهرا(س) در برابر ظلم ✍ حجت الاسلام والمسلمین علی رهبر ⚠️ حضرت زهرا(س) فقط نقطه شروع مصیبت ها نیستند؛ بلکه مادر بصیرت هاست و از جمله بصیرت سیاسی. برای مقابله با غصب خلافت، در مدت بعد از رحلت پدر، تا آخرین دم حیات، پنج شیوه مبارزاتی برگزیدند: ۱. روشنگری با امام امیرمؤمنان(ع) و فرزندان؛ خانه به خانه مردم مدینه. ۲. خواندن خطبه ماندگار (که بیش از صد شرح و ترجمه بر آن نگاشته اند،) در مسجد رسول الله(ص) و محاکمه رئیس خلافت. ۳. اعتصاب تکلم با ابوبکر و عمر. ۴. گریه های سوگوارانه آشکار و در خانه، به دلیل عقب زدن خلافت امیر ایمانداران و آسیب های ناشی از آن، تا آستانه ظهور. ۵. وصیت تشییع پنهان و قبر پنهان، برای مانع شدن از حرکت مردم فریبانه آسیب زنندگان. بر ماست که در تقابل با استکبار جهانی و اقمار آنها، بیاموزیم. @basaer_fi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️ آن قرارگاه مثلاً فرهنگی که از یک سو پیگیری می کند تا امثال آذری جهرمی که درواقع ریشه و علت اصلی شکل گیری پدیده بی حجابی هستند، در صدا و سیماحضور یابند و از سوی دیگر در مترو حجاب بان می گذارد تا به بانوان بی حجاب(که معلول هستند نه علت) تذکر دهند، یا دچار بی خردی مُفرَط است و یا... @basaer_fi
💠 جشن ملی شدن صنعت کاغذ/ ۱۰ نکته درباره یک اتفاق بزرگ فرهنگی و تمدنی در دولت آیت الله رئیسی 📝دکتر علیرضا معاف 1⃣ در سالهایی که دغدغه مستمر رهبر انقلاب،مساله "افزایش تولید"است ،تولید ۱۶ برابری کاغذ و بی نیازی از واردات و آمادگی برای صادرات،لبیک عملی مدیریت فرهنگی دولت آیت الله رییسی به مطالبه راهبردی معظم له است. 2⃣ نهضت ملی شدن کاغذ بزرگترین مصداق خودکفایی در عرصه فرهنگ بعد از انقلاب اسلامی ست و تعهد همه جانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعار استقلال فرهنگی و قطع وابستگی به خارج را اثبات میکند. 3⃣ اگر پیش از این به نهضت ملی شدن صنعت نفت و خودکفایی های دفاعی و نظامی و پهپادی و موشکی افتخار میکردیم، از امروز میتوانیم به خودکفایی فرهنگی کشور نیز ببالیم و برای ملی شدن صنایع فرهنگی دیگر نظیر پارچه چادر و لباسهای عفیفانه،با اعتماد به نفس بیشتر برنامه ریزی کنیم. 4⃣ کتاب، ماناترین و زایاترین و پایاترین و پویاترین محصول فرهنگی است که زیرساخت بسیاری از عرصه ها و صنایع و ساحات فرهنگی ست، و البته واضح است که رونق کتاب وابستگی مستقیم به خودکفایی در تولید کاغذ و رونق کاغذ مرغوب دارد.بنابراین خبر خودکفایی کاغذ،خوشحال کننده ترین خبر برای نویسندگان و پژوهشگران و ناشران و کتابخوانان و کتاب دوستان است. 5⃣ تحویل سریع و به موقع کتابهای درسی دانش آموزان و دانشجویان از برکات خودکفایی کاغذ است و از این پس،چاپ و نشر صدها ملیون جلد کتاب درسی،معطل واردات نامنظم کاغذ خارجی نخواهد شد. 6⃣ پیش از این در مقاله ای بلند نوشتم که مهمترین ویژگی دوره مدیریتی محمدمهدی اسماعیلی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،رونق فرهنگ و هنر است و خودکفایی کاغذ نماد دیگر و نشانه روشنی از این رونق است:رونق در تولید، رونق در مخاطب و رونق در محصول. 7⃣ خودکفایی کاغذ در دوسال اخیر با اتکاء به شرکتهای دانش بنیان و فناور اتفاق افتاده است و تولید کاغذ خوب چه آن زمان که از پاپیروس استفاده میشد و چه آن دوران که از پوست جانوران، کاغذ چرمی تولید میکردند و چه در سده های اخیر که از خمیر چوب و خمیرکتان و پنبه و کنف وگیاهانی نظیر بامبو و با فشردن الیاف خمیر چوب،کاغذ پهن و نازک را تولید میکنند همواره یک دانش مولد،پیشرو و راهبردی محسوب میشود. 8⃣ بوی خوش کاغذ یعنی بوی معطر کتاب و علم و پژوهیدن و فلسفیدن و تفکرعلم با نگاشتن و نوشتن ماندگار میشود که پیامبر فرمود:قیدوالعلم بالکتابه؛ و هر کس که به رونق تولید کاغذ کمک کند و در این مسیر مقدس خدمت کند،قطعا خادم علم و اندیشه و فکر فرهنگ و هنر است. 9⃣ تمدن پژوهان میدانند و تاریخ نگاران تمدن به درستی نوشته اند که هر تمدنی که در زمانه خود سرآمد بوده است دستی در صنعت کاغذ و چاپ و نشر داشته است.ما نیز که به تمدن نوین اسلامی میاندیشیم نمیتوانیم از این حوزه مبنایی و زیرساختی غفلت کنیم.دولت مردمی با پیگیری در این حوزه نشان داد که درک درستی از اولویتهای تمدنی خود دارد. 🔟 مبادا خبر مهم نهضت ملی شدن صنعت کاغذ و خودکفایی و رونق تولید کاغذ در میانه خبرهای حاشیه ای کشور گم شود،به این آمارها توجه کنید:در مدت دو سال از ۵ هزارتن به ۸۰ هزارتن کاغذ جهش کرده ایم.۴۰ هزار نفر در این صنعت تمیز و پاک و مولد، اشتغال ایجاد شده است.هزاران ناشر و نویسنده از این اتفاق مبارک بهره مند میشوند. @basaer_fi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ تفاوت خیره‌کننده حضرت زهرا (سلام الله علیها) با حضرت مریم (سلام الله علیها) در بیان رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) @basaer_fi
⚫️ بدون‌ اتصال به چهارده معصوم، هیچ سیر و سلوکی میسّر نیست ✍ حجت الاسلام والمسلمین علی رهبر(استاد اخلاق) ⚠️ شهادت پاره جسم و روح رسول الله، حضرت فاطمه بتول را از ژرفای دل تسلیت می گوییم. 🔰حکمت تکیه شیعه بر رویکرد به چهارده نور پاک، این است که تخلّق به اخلاق الهی و توحیدی شدن و آشنایی با راه و رسم سلوک، بدون آنها ممکن نیست. 🔰 ممکن است فرد بریده از ۱۴ راهبر معصوم، وجدی و شور و شوقی پیدا کند و از باب تمثیل، چونان مواد مذاب شود؛ ولی بدون "قالبی" که "غالب" شود و آن مواد را "مهندسی" کند، به جایی و مقامی نمی رسد. 🔰 ۱۴ معصوم راهی را که رفته اند ‌و چم و خم آنرا می دانند، به ما معرفی می کنند. اولی الامرند، صادقانند، راسخانند، ابرارند و به اذن خدا تاویل قرآن و بطون آنرا می شناسند. ما را در قیامت نگه می دارند که تا چه حد زیارت جامعه کبیره را و شان پیشوایان را شناختید! 🔰حضرت زهرا(س) که مادر و معدن فضیلت هاست، به تعبیر امام صادق _صلوات الله علیه _"لیله القدر" است و باید گفت ژرفای شخصیت او بر ما خاکیان ناشناخته. در روایت آمده است که "فاطمه" را "فاطمه" گویند، زیرا عقول مردم از دسترسی به فهم ژرفای او بازمانده است. @keshtitoofanha
هدایت شده از بصائر
✍️وقتی خداوند به احترام زهرا (سلام الله علیها)، نامی از «حورالعین» نمی برد! 🔸«إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً * عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً * يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً * وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً * إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً؛ به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى نوشند كه با عطر خوشى آميخته است * از چشمهاى كه بندگان خاص خدا از آن مى نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى مى سازند! * آنها به نذر خود وفا مى كنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است مى ترسند * و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند، به «مسكين» و «يتيم» و «اسير» مى دهند! * (و مى گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم!» (9- 5) طبق روایات متعدد، آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان در شأن اهل بیت (علیهم السلام) و به دنبال بخشیدن غذای خود به مسکین و یتیم و اسیر در سه روز متوالی نازل شده است. خداوند پس از این آیات، به نعمت های بهشتی که خداوند برای این «ابرار» در نظر گرفته است اشاره می فرماید. نعمت هایی همچون: «تخت هایی که ابرار در زیر سایه درختان بر آن تکیه می زنند»، «میوه های بهشتی»، «نوشیدنیهای بهشتی»، «جامهایی از طلا که پسران زیبارو نوشیدنیهای بهشتی را در آن جامها به ابرار می نوشانند» و ... . مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیات و فارغ از توجه به نزول این آیات در شأن اهل بیت (علیم السلام)، می فرمایند: 🔰«اين را هم بايد دانست كه در آيات مورد بحث نعمت زنان بهشتى يعنى «حور العين» را جزو نعمتهاى بهشتى ذكر نكرده با اينكه در كلام مجيد خداى تعالى هر جا سخن از نعيم بهشت شده، حور العين جزو مهمترين آنها ذكر شده است. ممكن است از ظاهر جريان چنين فهميده شود كه علت آن اين بوده كه در بين ابرار مورد نظر آيات، كسى از طايفه زنان بوده (و خداى تعالى براى رعايت حرمت او سخن از حور العين به ميان نياورده است).» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج20، ص131) ایشان در ادامه می فرمایند: 🔰«تفسير روح المعانى (از تفاسیر اهل سنت) همين معنا را از لطايف قرآن دانسته و گفته: «در صورتى كه آيات در باره اهل بيت (ع) نازل شده باشد، ذكر نشدن حور العين از لطيفترين نكات خواهد بود، آرى اگر تصريح به «وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» كرده و نامى از «حور العين» نبرده، به خاطر رعايت احترام بتول و قرة العين رسول بوده.» (آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني؛ ج15، ص174) ⚫️ شهادت حضرتش تسلیت باد. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
22سرفصل درباره مقاومت فعال و کارآمد.pdf
451.2K
💠 اثبات عملی آیات قرآن در فلسطین ✍ دکتر علیرضا معاف 🔰 در این یادداشت تحلیلی،۴۰ آیه قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) در نسبت با نظریه "مقاومت فعال"و تفکر "ایستادگی عقلایی"،شرح داده شده است و چندین نمونه تجربی و مصداق جهانی از موفقیت نظریه مقاومت ارائه کرده شده. وظیفه همه ماست که مقاومت باشکوه ملت فلسطین را تئوریزه کنیم و چارچوب نظری اتفاقات بزرگ سه ماه اخیر را تولید و تبیین کنیم. @basaer_fi
💢 همایش مجازی بزرگداشت چهارمین سالگرد شهادت سردار پر افتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی 🔹بررسی ابعاد هویتی و تربیتی «مکتب سلیمانی» 🔻کارشناسان همایش: ▪️دکتر فؤاد ایزدی 📌چگونه حاج قاسم باعث شکست سیاست های آمریکا در منطقه شد 📆 پنج شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۲ 🕗 ساعت ۱۸ ****** ▪️دکتر حسین عرب اسدی 📌نگاهی به ابعاد تربیتی و تشکیلاتی شخصیت حاج قاسم سلیمانی 📆 جمعه ۸ دی ماه ۱۴۰۲ 🕗 ساعت ۲۱ ****** ▪️دکتر شبیر فیروزیان 📌حاج قاسم و کارآمدی نظریه مقاومت 📆 شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲ 🕗 ساعت ۲۱ ****** ▪️حجت الاسلام سعید دسمی 📌شهید سلیمانی و تربیت مسجد محور 📆 یکشنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ 🕗 ساعت ۱۸ 📲 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا 👇👇👇 https://rubika.ir/baseeratt 🚩نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🆔 @nasraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢از روضه سیر نشدم 🔹🔸خاطره شنیدنی حاج مهدی رسولی، در سومین بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره)، ۹ دی ماه ۱۴۰۲ ♦️شبی در موسسه امام خمینی(قدس سره) مراسم روضه بود. روضه حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) را مفصل خواندم، بعد از مراسم حاج آقای مصباح [تشریف بردند دفترشان]، رفتم خدمت ایشان برای دست‌بوسی، این مرد بزرگ نگاهی به من کردند و فرمودند: در مراسم پایین دلم از روضه سیر نشد، می‌شود دوباره برای من روضه بخوانی؟ گفتم: چشم و برای مراعات حال ایشان یک ربع بیشتر روضه نخواندم. ♦️آمدم روضه را به پایان برسانم، دیدم حاج آقا نگاه معناداری می‌کنند، گفتم حاج آقا فرمایشی دارید؟ فرمودند: اگر بگویم از روضه سیر نشدم و باز هم بخوان...، گفتم: چشم حاج‌آقا ادامه می‌دهم... @basaer_fi
✍️ چرا ایام اللهی همچون ۹دی را باید دائماً برای مردم یادآوری نمود؟ ✍ شبیر فیروزیان 🔰خداوند متعال در این آیه شریفه خطاب به جناب موسی (ع) می فرماید: ««ایام الله» را برای قومت یادآوری نما»: 🔸«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّه»(ابراهیم: 5) مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیه شریفه می فرمایند: "منظور از «ایام الله»، ایامی است که بخاطر حوادث خاصی که در آن اتفاق افتاده،  امر خداوند و آیات و نشانه های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند ظاهر و آشکار گردیده." (ر.ک: المیزان؛ ج12، ص18) به عبارت دیگر، منظور از «ایام الله» روزهای خاصی است که در آن روزها دست قدرت و عزت الهی در جامعه ظهور و بروز بیشتری داشته و همگان به عینه دیدند و لمس کردند که اتفاقی(چه نزول نعمت و یا نزول عذاب) خارج از اسباب و علل مادی افتاده است. 🔰اساساً یکی از روش های تربیتی قرآن کریم، «تذکّر» و «یادآوری» است؛ و این روش، دقیقاً نقطه مقابل روش شیطان و جریان های شیطانی، همچون جریان نفاق است که یکی از کار ویژه هایشان را «انساء»(فراموشاندن) تعریف کرده اند: (مجادله: 19؛ انعام: 68، یوسف: 42، کهف: 63 ) در این میان، یکی از اموری که یاد خدا را در ذهن ها متبادر می کند، برخی حوادث عبرت آموزی است که در برخی ایام خاص در حیات یک جامعه به وقوع پیوسته است و مردم جامعه در آن ایام خاص، جلوه های رحمت یا غضب الهی را بطور ملموس درک نمودند.  از آنجا که انسان ها نوعاً فراموشکار هستند، باید برخی وقایع خاص پیش آمده در جامعه که یاد خدا و سنت های الهی را به همراه دارد، همواره برای آنان یادآوری شود؛ چراکه این کار روحیه ای جدید در آنان برای ادامه مسیر ایجاد می نماید. 🔰قرآن کریم در آیات متعددی به یادآوری ایام الله در دوران هر پیامبری می پردازد؛ و این یادآوری ها آنقدر زیاد است که گویی تعمّدی برای بازگویی آن وجود دارد. برای مثال، در آیاتی که مربوط به داستان جنگ بدر در سوره مبارکه انفال آمده است، اشاره به عنایات خاص خداوند در جنگ بدر دارد که سپاه ۳۱۳ نفره اسلام در برابر سپاه هزار نفره دشمن با قاطعیت پیروز شد.(انفال/۷، ۹، ۱۱، ۲۶) یوم الله دیگر در قرآن کریم، ماجرای جنگ احزاب است:(احزاب/۹ و ۱۰) همچنین یکی از مواردی که خداوند قرآن کریم اصرار به یادآوری آنها دارد، شکست های عملکردی و گفتمانی منافقان است. در یک آیه سخن منافقان و بیماردلان در جنگ بدر یادآوری می شود: (انفال: 46) و در آیات دیگری، سخنان و کارشکنی های آنان در جنگ احزاب: (احزاب: 13-12). 🔰این یادآوری ها، علاوه بر کمک به تبیین بهتر گفتمان اسلام انقلابی، فواید متعددی دیگری هم برای عموم مردم جامعه اسلامی و هم برای خواص جامعه در پی دارد که به مبارزه با جریان نفاق کمک شایانی خواهد کرد. اولین فایده یادآوری ایام الله، افزایش وحدت در میان مردم است. 🔰فایده دیگر یادآوری ایام الله، افزایش اعتماد مردم به وعده های الهی، افزایش روحیه اعتماد به نفس و امید به آینده و افزایش روحیه مردم برای مقاومت در برابر سختی ها و در برابر دشمنان داخلی و خارجی است. 🔰همچنین علاوه بر ذلت دشمنان خارجی، رسوایی منافقین و فتنه گران داخلی نیز باید دائماً بازگو و یادآوری شود؛ چراکه منافقین وکفار همواره از این تذکر و یادآوری واهمه دارند و از آن فرار می کنند: 🔸"فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ * كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ * فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ؛ چرا آنها اينهمه از یادآوری گريزانند. همچون گورخرانى رميده كه از شير فرار كرده اند!"(مدثر: ۵۱-۴۹) @basaer_fi
هدایت شده از حکمرانی قرآنی
🔻هفتمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانی قرآنی ✅ موضوع نشست: 🔸حکمرانی قرآنی در حوزه فرهنگ و هنر 🗣 سخنرانان: 🔹دکتر محمدمهدی اسماعیلی؛ استاد دانشگاه تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 🔹حجت‌الاسلام استاد علی سرلک؛ استاد دانشگاه هنر 🔹دکتر شهریار زرشناس؛ استاد فلسفه غرب و مطالعات فرهنگی 🔹 دکتر علیرضا معاف؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 🗓 تاریخ برگزاری: چهارشنبه ۱۳ دی ماه ساعت ۱۵ تا ۱۷ 📌مکان برگزاری: میدان بهارستان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه ۱- ، سالن جلسات غدیر 🆔 @hokmrani_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 نمازِ دلتنگی! ❤️ ❗️نسخه‌ای معنوی از آیت‌الله مصباح(ره) که تاکنون نشنیده‌ اید! 🎙 استاد سید احمد فقیهی @basaer_fi
⚠️ ۱۲ دی ماه، روز علوم انسانی اسلامی @basaer_fi
هدایت شده از بصائر
🔸«وَ جَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و او و پسرش را براى جهانيان نشانه ای (از قدرت خداوند) قرارداديم.»(انبیاء:۹۱) 🌸 میلاد بانوی دو عالم حضرت زهراء(س) و فرزندصالحش، حضرت امام خمینی(ره)مبارک باد! @basaer_fi
⚠️ گفت و گوی حقیر با خبرگزاری مهر پیرامون کتاب "حقیقت عظیم"(مجموعه سخنان رهبر انقلاب درباره شخصیت معنوی، خانوادگی، سیاسی و جهادی حضرت زهرا(س)) 💠 هرکس این کتاب را بخواند متوجه خواهد شد که شخصیت آیت‌الله خامنه‌ای در ابعاد مختلف،(هم در مبارزات قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب) به شدت تحت تأثیر و الگو گرفته از حضرت زهرا (س) است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency https://www.mehrnews.com/news/5981408/%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D8%AA @basaer_fi
⚠️ "فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ؛ ﭘﺲ ﺍﮔﺮ دشمنان شما را کشتند، شما هم ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ بکشید..." (بقره: ١٩١) @basaer_fi
🔰اضلاع نظریه سیاست خارجی قرآن بنیان و روابط بین الملل قرآن محور(بخش اول) ✍ دکتر علیرضا معاف 🔻تنظیم رفتار با دوست و دشمن یکی از اضلاع مهم نظریۀ سیاست خارجی قرآن بنیان رفتارشناسی ما در نسبت با عناصر و اجزای داخل جهان اسلام و مبارزه با جبهه متکثر و متضلع دشمن است . به تعبیر برخی از اساتید، این دو موضوع با هم یک داد و ستدی پویا و یک رفت و برگشت پویا دارد؛ یعنی رفتاری که ما در دایرۀ امت اسلام داریم، با آنچه که در نسبت با دشمنان و بیرونی داریم و مرزبندی می کنیم، می تواند رفتار ما را در دو جهت تعیین کند. در آیات قرآن همین معنا یافت می شود: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرین‏». این رفت و برگشت بین رفتار درونی امت اسلام که «رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» و «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ» است با بیرون که «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّار» است در این دایره قرار می گیرند. 🔻دشمن شناسی بحث بعدی این است که بدانیم دشمن کیست. موضوع دشمن شناسی و مرزبندی صریح با دشمن در بین اندیشمندان بحث می‌شود، اما گاهی ادبیات سیاسی بر ادبیات علمی یا ادبیات قرآنی غلبه می کند. ما باید به یک رهیافت واحد برسیم. آیات 8 و 9 ممتحنه خیلی در این بحث پویا است. «لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّین‏ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطین‏؛ خدا شما را از نیکى کردن و عدالت نسبت به کسانى که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمى‏ دارد؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.» خداوند نهی نمی کند در ارتباط با کسانی که با شما مقاتله نکرده اند بلکه «وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُون‏؛» هرکه از شما نسبت به آنان تولا داشته باشد، پس آنان ظالمانند.» خیلی روشن می گوید دشمن چه کسی نیست و دشمن کیست که باید مرزبندی کرد. مرزبندی با دشمن یکی دیگر از مسائل مهم است: در سورۀ عنکبوت است می‌خوانیم « مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ‏ اتَّخَذَتْ بَیْتا»؛ داستان کسانى که به جاى خدا سرپرستانى گرفته ‏اند، مانند داستان عنکبوت است که خانه ‏اى [ بى ‏دیوار و بى ‏سقف و بى ‏حفاظ ] براى خود بنا کرده باشد ، و بى ‏تردید سست ‏ترین خانه ‏ها خانه عنکبوت است‏.» 🔻تشخیص دشمن اصلی و فرعی حال حد یقف با دشمن کجاست؟ در نظریات روابط بین الملل، سؤالاتی مطرح است؛ یکی از سؤالات این است که کدام یک از مسائل ما با دنیای دیگریِ ما، اصلی و اساسی و ریشه ای و کدام یک جزئی و قابل اغماض است. در اینجا آیات متعددی ما را راهنمایی می کند. مثل «وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ یهود و نصارى هرگز از تو راضى نمى‏ شوند تا آنکه از آیینشان پیروى کنى‏». این آیه نسبت ما با دشمنان را بیان می‌کند. مسئله دیگر، دشمن اصلی و فرعی است، همین تعبیری که امیرمؤمنان فرمود بعد از من با خوارج مقاتله نکنید، آنها دشمن فرعی هستند. اینها دنبال حق بودند اما خطا کردند. این با کسی که دنبال باطل است، تفاوت دارد. 🔻شیوه مقابله با دشمن اصلی و فرعی در نسبت با دشمن اصلی و فرعی چهار روش مطرح می شود: 1. چالش عاقلانه که اسمش را مقاومت فعال می گذاریم 2. چالش احمقانه 3. سازش ذلیلانه 4. نرمش قهرمانانه. دو ضلع از این مربع یعنی چالش احمقانه و سازش ذلیلانه رد است. سازش ذلیلانه، سورۀ محمد آیۀ35 است: «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْن‏؛ بنابراین [ با توجه به یارى و کارسازى خدا] سست نشوید و [ کافران و مشرکان را ] به آشتى و صلحى [ که براى شما خفّت بار است] دعوت نکنید. چالش عاقلانه یا مقاومت فعال پیشنهاد نظام جمهوری اسلامی است و نرمش قهرمانانه هم در مواردی مطرح می‌شود. چالش احمقانه هم نداریم. دشمن تراشی یا هرکسی را دشمن فرض کردن، غلط است. ساده لوحی در برابر دشمنی دشمن غدار و حیله گر غلط است. مقامت فعالانه در برابر دشمن اصلی، و چالش عاقلانه در برابر دشمنان اصلی را در این آیه می خوانیم: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ بى‏تردید کسانى که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [ در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى ‏شوند.» نظریۀ مقاومت، قاعدۀ نفی سبیل است. مدل دشمن، استخفاف است. مدل امپریالیسمِ فرعونی، مدل کاپیتالیسم قارونی و مدل سامری‌ها، فَاسْتَخَفَّ قَوْمَه‏ یا خوار کردن قوم است. @basaer_fi 👇👇👇👇