eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
450 عکس
81 ویدیو
36 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍گفتاری از آیت الله جوادی آملی/ هرگاه جامعه اسلامی دچار مشکلات شود، منافقان آن را به سوء مدیریت رهبری جامعه نسبت می دهند. 🔰همين گروهي كه يا در اثر «نفاق» يا در اثر «ضعف ايمان»، آن سخنان را با رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در ميان گذاشتند، گاهي پيشنهاد مي‌دادند كه دفاع بر ما واجب بشود. وقتي كه دفاع بر اينها واجب شد، مي‌گفتند زود است، چرا مهلت ندادي! همين گروه، اگر فتح و پيروزي و عزّت و امثال‌ذلك نصيبشان بشود، مي‌گويند اين نعمتهايي است كه از طرف خدا به ما رسيده است و اگر شكست و رنج و بلا و مِحنت و گراني و قحطي و امثال‌ذلك برسد، براساس تطيّري كه رسم آنها بود، مي‌گفتند اين بدقدمي تويِ پيامبر است ـ معاذ الله ـ؛ تطيّر مي‌زدند. يا آنها كه به اين خرافات معتقد نبودند، مي‌گفتند اين از سوء مديريت و ضعف رهبريِ توست، اين دوتا حرف را مي‌زدند. فرمود: 🔸«إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِن عِندِكَ؛و اگر به آنها (منافقان) حسنة (و پيروزي) برسد ميگويند از ناحيه خدا است و اگر سيئة (و شكستي) برسد ميگويند از ناحيه تو است»(نساء:79)؛ به تويِ پيامبر نسبت مي‌دهند، مشابه همان كاري كه پيروان موساي كليم داشتند. در سورهٴ مباركهٴ «اعراف» از وضع پيروان موساي كليم اين‌‌چنين ياد مي‌كند، آيه 131 سورهٴ مباركهٴ «اعراف» اين است كه: 🔸«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَي وَمَنْ مَعَهُ؛ هنگامي كه نيكي (و نعمت) به آنها ميرسيد ميگفتند به خاطر خود ماست! ولي موقعي كه بدي (و بلا) به آنها ميرسيد ميگفتند از شومي موسي و كسان او است!» «تطيّر»؛ بدقدمي، فالِ بدزدن، تشئّم كه از طَيران طير معمولاً اينها اين شئومت را به ياد داشتند، اخذ شده است. اينها به موساي كليم(سلام الله عليه) مي‌گفتند در اثر بدقدمي تو و همراهان توست كه ما الآن به زحمت افتاديم. مشابه اين معنا را هم مسلمينِ ناآگاه صدر اسلام به رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مي‌گفتند. ريشه‌اش هم در سورهٴ مباركهٴ «بقره» است كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ (بقره: 118) دلهاي اينها يكي است، طرز تفكّر اين كافران و منافقان يكي است ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. اينها اگر خيري ببينند، مي‌گويند از طرف خداست و شرّي ببينند براساس بدقدمي رسول خدا ـ معاذ الله ـ يا براساس ضعف رهبري و مديريت او تكيه مي‌كنند و اسناد مي‌دهند. (جلسه 172 درس تفسیر سوره مبارکه نساء) 🔰پی نوشت: این آیه شریفه قرآن، حکایت امروز منافقانی است که روزی را هدیه و نعمت خدا می دانستند و امروز مشکلات اقتصادی ناشی از آن را متوجه رهبر انقلاب می نمایند که از ابتدا با آن مخالف بود. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
✍️مصلحت سنجی های و ریزش برخی خواص انقلابی/ در برابر رفتارهای متشابه ولیّ چه باید کرد؟ 🔰عیب جویی امام صادق(ع) از یکی از یاران خاص خود ، یکی از اصحاب خاص و بسیار مورد اعتماد امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود. اما امام صادق (ع)، در برخی مجالس، گاه از او بدگویی می کرد. رفتاری که شاید بسیاری از خواص سیاسی زمان ما با آن مواجه شوند، موضع آنان را نسبت به ولیّ تغییر دهد. امام صادق(ع) در پیامی خصوصی به زراره، علت این رفتار متشابه خود را جلوگیری از تعرّض حکومت ظالم آن زمان به زراره بیان می کنند. چراکه ارتباط با امام صادق(ع)، تبعات زیادی برای یاران حضرت درپی داشت و فشارهای زیادی را به آنان تحمیل می کرد و این رفتار امام(ع)، از طمع دشمنان نسبت به او می کاست: 🔸«إِنَّمَا أَعِيبُكَ دِفَاعاً مِنِّي عَنْكَ، فَإِنَّ النَّاسَ وَ الْعَدُوَّ يُسَارِعُونَ إِلَى كُلِّ مَنْ قَرَّبْنَاهُ وَ حَمِدْنَا مَكَانَهُ، لِإِدْخَالِ الْأَذَى فِيمَنْ نُحِبُّهُ وَ نُقَرِّبُهُ، وَ يَذُمُّونَهُ لِمَحَبَّتِنَا لَهُ وَ قُرْبِهِ وَ دُنُوِّهِ مِنَّا، وَ يَرَوْنَ إِدْخَالَ الْأَذَى عَلَيْهِ وَ قَتْلَهُ، وَ يَحْمَدُونَ كُلَّ مَنْ عِبْنَاهُ، فَإِنَّمَا أَعِيبُكَ لِأَنَّكَ رَجُلٌ اشْتَهَرْتَ بِنَا وَ بِمَيْلِكَ إِلَيْنَا، وَ أَنْتَ فِي ذَلِكَ مَذْمُومٌ عِنْدَ النَّاسِ، فَيَكُونُ ذَلِكَ دَافِعَ شَرِّهِمْ عَنْكَ؛ عیبگذاری من (درحقیقت) برای دفاع از توست. چراکه مردم و دشمن به سرعت درپی کسی هستند که ما او را به خود نزدیک می کنیم و از او ستایش می کنیم. تا به کسی که او را ستایش کرده و به خود نزدیک می کنیم آزار برسانند و او را بخاطر محبت ما و نزدیکی به ما مذمّت می کنند. و در اندیشه اذیت و قتل او بر می آیند. و هرکسی را که ما عیب او را می گوییم، می ستایند. پس همانا من عیب تو را می گویم، فقط به این دلیل که تو مردی مشهور به ارتباط و گرایش نسبت به مایی و تو در این باره نزد مردم مذمومی. پس این عیب گذاری من بر تو، شرّ آنان را از تو دفع می نماید.» (تفسیر نورالثقلین؛ ج3، ص285) 🔸رفتار متشابه در سوراخ کردن کشتی آنگاه حضرت برای روشن شدن این رفتار خود برای زراره، به ماجرای سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر(ع) اشاره نمودند که پس از مدتی در بیان علت این رفتار سؤال برانگیز خود به حضرت موسی(ع) فرمود: 🔸«وَ أَمَّا السَّفِينَةُ فَكانَتْ لِمَساكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ، فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَها وَ كانَ وَراءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً؛ اما كشتى، از آنِ بينوايانى بود كه در دريا كار مى كردند، خواستم آن را معيوب كنم، [چرا كه] پيشاپيش آنان پادشاهى بود كه هر كشتى [درستى] را به زور مى گرفت.(و با این عیب گذاری، دیگر در غصب آن طمعی نخواهد داشت.)» (کهف: 79) هرچند از ارادت زرارة به امام صادق(ع) اندکی هم کاسته نشد، اما برخی از یاران دیگر امام صادق(ع) با دیدن برخی تناقض های ظاهری اینچنینی در رفتار ایشان که اقتضاء دوران بود، از ایشان رویگردان شدند و ایشان را متهم به دروغگویی کردند. 🔰کشتی انقلاب و خضر زمانه ما هدف نگارنده از بیان این روایت نورانی، توجه دادن به این نکته کلّی است که نباید درباره زود قضاوت کرد. بی شک امروز همانند زمان امام صادق(ع)، دوران تقیّه نیست، امّا زمانه فتنه های گوناگون و خطرناکی است که ممکن است ولیّ برای خاموش کردن تدریجی این فتنه ها و به خاطر رعایت مصالح بزرگتر، گاه مجبور به انجام رفتارهای متشابه شود. 👈شاید لازم باشد خضر زمانه ما، از سر ناچاری و اضطرار و به دلایل و مصالحی که بعدها آشکار خواهد شد، اجازه دهد بخش هایی از کشتی انقلاب دچار عیب شود تا از آسیب های جدّی تر به این کشتی جلوگیری شود. 🔰چگونگی مواجهه مؤمنین انقلابی با رفتارهای متشابه ولیّ در چنین زمانه ای، اگر به ولیّ مان اعتماد داریم، در مرحله اول، باید را به ارجاع داد تا تحلیل درستی از موضوع به دست آید؛ و در صورت روشن نشدن موضوع، در مرحله دوم، باید صبر کرد تا به تدریج حکمت رفتار ولیّ روشن شود. از متشابهات، بسیاری را از دایره انقلاب خارج خواهد کرد. همانگونه که برخی معترضین به امیرالمؤمنین(ع) در ماجرای پذیرش و معترضین به امام حسن (ع) در ماجرای پذیرش و معترضین به امام صادق(ع) در پیشبرد و معترضین به امام رضا(ع) در ماجرای پذیرش ، به دلیل عدم هضم و درک و تحلیل درست از وقایع و عدم اعتماد به امامشان، به تدریج از دایره مؤمنین انقلابی خارج شدند. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
✍«منافقین انقلابی»! و «خواص بی بصیرت» 🔰«منافق»، منافق است؛ یعنی سخنش با عملش یکی نیست. سخنان انقلابی به زبان می آورد، اما ضد انقلابی عمل می کند؛ به همین دلیل است که خداوند از منافقینی که سخنان انقلابی به زبان می آورند، «عمل» را مطالبه می کند تا نفاقشان آشکار شود: 🔸«طَاعَةٌ وَقَوْلٌ مَعْرُوفٌ فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ؛ اما اگر آنها اطاعت كنند و سخن سنجيده و شايسته بگويند براي آنها بهتر است، و اگر آنها هنگامي كه فرمان (جهاد) قطعيت پيدا ميكند به خدا راست گويند، براي آنها بهتر است.» (محمد: ۲۱) 🔸«وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ أَمَرْتَهُمْ لَيَخْرُجُنَّ قُلْ لَا تُقْسِمُوا طَاعَةٌ مَعْرُوفَةٌ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ آنها با نهايت تاكيد سوگند ياد كردند كه اگر به آنان فرمان دهي (برای جهاد از خانه و شهر خود) بيرون ميروند؛ بگو: سوگند ياد نكنيد، شما اطاعت خالصانه نشان دهيد كه خداوند به آنچه عمل ميكنيد آگاه است.» (نور: ۵۳) 🔰و «بی بصیرت» کسی است که با عجله و بدون مطالبه «عمل» از منافق، فریفته، دلباخته و ذوق زده سخنان بظاهر انقلابی او شود. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
✍نماز عید فطر، تلفیقی از "شکوه اجتماعی" و "تواضع فردی" خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: 🔸«وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ؛ نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و همراه با رکوع کنندگان رکوع کنید.» (بقره: 43) 🔰خداوند در این آیه شریفه، ابتدا بطور کلی به مؤمنین دستور به اقامه نماز می دهد: (وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ). اما دستورات دوم و سوم، دستوراتی خاص هستند که باید باهم و در سیاقی هماهنگ، تفسیر و معنا شوند. چراکه در بسیاری از روایات اهل بیت(ع)، «زکات» در این آیه شریفه، به «زکات فطره» تفسیر شده است.(البرهان فی تفسیر القرآن؛ ج1، ص202) و همچنین مطابق روایات اهل بیت(ع)، منظور از رکوع کنندگانی که باید همراه آنان و با اقتداء به آنان، رکوع کرد، ائمه معصومین (ع) هستند. (البرهان فی تفسیر القرآن؛ ج1، ص204 و 203) به عبارت دیگر، به قرینه تفسیر زکات به زکات فطره، منظور از «رکوع در معیّت رکوع کنندگان» نیز «اقامه نماز جماعت عیدفطر به امامت امام معصوم(ع)» است که در زمان غیبت، این وظیفه، بر عهده نائب امام زمان(ع) است. 🔰نکته دیگر این است که طبق بیان این آیه شریفه که عبارت «آتُوا الزَّكاةَ» را قبل از «ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ» بیان فرموده است، باید زکات فطره را قبل از اقامه نماز عیدفطر پرداخت کرد؛ همچنانیکه از امام صادق(ع) در ذیل این آیه شریفه همین معنا نقل شده است. (البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص 204) 🔰اما چرا برای بیان اقامه نماز جماعت در روز عید فطر، از این تعبیر استفاده شده است و مثلاً نفرمود: «اسجدوا مع الساجدین»؟ پاسخ این است که خداوند علاوه بر بیان مفهوم نماز جماعت عید فطر، همزمان، درصدد القاء مفهوم دیگری هم بود که از معنای لغوی «رکوع» برمی آید و آن «تواضع و اظهار ذلت» است. همچنانیکه از امام حسن عسگری(ع) نقل شده است که در معنای این بخش از آیه شریفه فرمودند: «تَوَاضَعُوا مَعَ الْمُتَوَاضِعِينَ.» (البرهان فی تفسیر القرآن؛ ج1، ص202) و در نماز عید فطر باید به امام عادلی اقتدا کرد که خود در نهایت تواضع نسبت به دیگران باشد. 🔰در جمع بندی مفاهیم متعالی این آیه شریفه می توان گفت خداوند در این آیه ابتدا بصورت مطلق و کلی، به مؤمنین دستور به اقامه نماز می دهد(که می تواند مصداق عملی آن در خصوص روز عید فطر، اقامه «نماز صبح» باشد که پیش از پرداخت زکات فطره و اقامه نماز جماعت عید فطر خوانده می شود) و سپس دستور به پرداخت زکات، که طبق بیان اهل بیت(ع) منظور زکات فطره است؛ و پس از آن دستور به اقامه نماز عید فطر اولاً بصورت جماعت(ارکعوا)، ثانیاً به امامت امام معصوم(ع) (و در زمان غیبت به امامت نائب برحقش) (راکعین) و ثالثاً همرا با نهایت تواضع و ذلّت(رکوع). و این تواضع و ذلتی است که از یک ماه روزه داری نصیب انسان شده است. چرا که طبق فرمایش امیرالمؤمنین(ع) اصولاً هدف خداوند از وادار کردن انسان ها به عبادت های سخت چیزی جز خروج تکبر از دلها و جایگزینی تواضع در آنها نیست: 🔸«و عن ذلك ما حرس اللّه عباده المؤمنين بالصّلوات و الزّكوات، و مجاهدة الصّيام في الأيّام المفروضات، تسكينا لأطرافهم، و تخشيعا لأبصارهم، و تذليلا لنفوسهم، و تخفيضا لقلوبهم، و إذهابا للخيلاء عنهم؛ و به همين جهت است كه خداوند، بندگان با ايمان خود را با نمازها و زكات ها و مجاهدت ها به وسيله روزه واجب (از بغى و ظلم و كبر) حراست فرموده، تا اعضا و جوارحشان آرام شود؛ چشمانشان خاضع، و نفوس آنان رام گردد؛ قلبهايشان خضوع پذيرد و تكبّر را از آنان بزدايد.» (نهج البلاغه؛ خطبه192) به امید روزی که مفاهیم این آیه شریفه بطور کامل تحقق یابد و به امامت امام زمان(ع)، نماز عید را بخوانیم. 🌸پیشاپیش، عید سعید فطر را به همه مؤمنین روزه دار تبریک عرض می کنم. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
✍️نماز عید فطر، تلفیقی از "شکوه اجتماعی" و "تواضع فردی" خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: 🔸«وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ؛ نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و همراه با رکوع کنندگان رکوع کنید.» (بقره: 43) 🔰خداوند در این آیه شریفه، ابتدا بطور کلی به مؤمنین دستور به اقامه نماز می دهد: (وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ). اما دستورات دوم و سوم، دستوراتی خاص هستند که باید باهم و در سیاقی هماهنگ، تفسیر و معنا شوند. چراکه در بسیاری از روایات اهل بیت(ع)، «زکات» در این آیه شریفه، به «زکات فطره» تفسیر شده است.(البرهان فی تفسیر القرآن؛ ج1، ص202) و همچنین مطابق روایات اهل بیت(ع)، منظور از رکوع کنندگانی که باید همراه آنان و با اقتداء به آنان، رکوع کرد، ائمه معصومین (ع) هستند. (البرهان فی تفسیر القرآن؛ ج1، ص204 و 203) به عبارت دیگر، به قرینه تفسیر زکات به زکات فطره، منظور از «رکوع در معیّت رکوع کنندگان» نیز «اقامه نماز جماعت عیدفطر به امامت امام معصوم(ع)» است که در زمان غیبت، این وظیفه، بر عهده نائب امام زمان(ع) است. 🔰نکته دیگر این است که طبق بیان این آیه شریفه که عبارت «آتُوا الزَّكاةَ» را قبل از «ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ» بیان فرموده است، باید زکات فطره را قبل از اقامه نماز عیدفطر پرداخت کرد؛ همچنانیکه از امام صادق(ع) در ذیل این آیه شریفه همین معنا نقل شده است. (البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص 204) 🔰اما چرا برای بیان اقامه نماز جماعت در روز عید فطر، از این تعبیر استفاده شده است و مثلاً نفرمود: «اسجدوا مع الساجدین»؟ پاسخ این است که خداوند علاوه بر بیان مفهوم نماز جماعت عید فطر، همزمان، درصدد القاء مفهوم دیگری هم بود که از معنای لغوی «رکوع» برمی آید و آن «تواضع و اظهار ذلت» است. همچنانیکه از امام حسن عسگری(ع) نقل شده است که در معنای این بخش از آیه شریفه فرمودند: «تَوَاضَعُوا مَعَ الْمُتَوَاضِعِينَ.» (البرهان فی تفسیر القرآن؛ ج1، ص202) و در نماز عید فطر باید به امام عادلی اقتدا کرد که خود در نهایت تواضع نسبت به دیگران باشد. 🔰در جمع بندی مفاهیم متعالی این آیه شریفه می توان گفت خداوند در این آیه ابتدا بصورت مطلق و کلی، به مؤمنین دستور به اقامه نماز می دهد(که می تواند مصداق عملی آن در خصوص روز عید فطر، اقامه «نماز صبح» باشد که پیش از پرداخت زکات فطره و اقامه نماز جماعت عید فطر خوانده می شود) و سپس دستور به پرداخت زکات، که طبق بیان اهل بیت(ع) منظور زکات فطره است؛ و پس از آن دستور به اقامه نماز عید فطر اولاً بصورت جماعت(ارکعوا)، ثانیاً به امامت امام معصوم(ع) (و در زمان غیبت به امامت نائب برحقش) (راکعین) و ثالثاً همرا با نهایت تواضع و ذلّت(رکوع). و این تواضع و ذلتی است که از یک ماه روزه داری نصیب انسان شده است. چرا که طبق فرمایش امیرالمؤمنین(ع) اصولاً هدف خداوند از وادار کردن انسان ها به عبادت های سخت چیزی جز خروج تکبر از دلها و جایگزینی تواضع در آنها نیست: 🔸«و عن ذلك ما حرس اللّه عباده المؤمنين بالصّلوات و الزّكوات، و مجاهدة الصّيام في الأيّام المفروضات، تسكينا لأطرافهم، و تخشيعا لأبصارهم، و تذليلا لنفوسهم، و تخفيضا لقلوبهم، و إذهابا للخيلاء عنهم؛ و به همين جهت است كه خداوند، بندگان با ايمان خود را با نمازها و زكات ها و مجاهدت ها به وسيله روزه واجب (از بغى و ظلم و كبر) حراست فرموده، تا اعضا و جوارحشان آرام شود؛ چشمانشان خاضع، و نفوس آنان رام گردد؛ قلبهايشان خضوع پذيرد و تكبّر را از آنان بزدايد.» (نهج البلاغه؛ خطبه192) به امید روزی که مفاهیم این آیه شریفه بطور کامل تحقق یابد و به امامت امام زمان(ع)، نماز عید را بخوانیم. 🌸پیشاپیش، عید سعید فطر را به همه مؤمنین روزه دار تبریک عرض می کنم. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
🔸«وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.» (مریم: 15) @basaer_fi
🔸اقْتَرَبَتِ السَّاعَة و انْشَقَّ الْقَمَرُ ... و ماه دو نیم شد. @basaer_fi
هدایت شده از حسین سوزنچی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 ع و 🌹 بی‌تردید یکی از مهمترین محورهای دعوت انبیاء، دعوت به برقراری است (سوره حدید، آیه25) 🌐این امر بقدری مهم بوده که وعده برقراری ، از همان ابتدای آمدن انبیای الهی مطرح شده، و همه پیامبران مژده به ظهور منجی‌ای داده‌اند که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد، و انسان‌ها را به آمادگی برای این مسیر فراخوانده‌اند🌱 از طرف دیگر، شاید مهمترین واقعه اجتماعی در زندگی ع، ایشان است با ؛ معاویه‌ای که همان زمان هم بر آگاهان مخفی نبود که نه‌تنها در مسیر عدالت گام نخواهد برداشت؛ بلکه تمام تلاش خود را در مسیر انحراف اسلام از مسیر اصلی خود در پیش خواهد گرفت.〽️ طبیعتا این واقعه سوالی را در اذهان همگان – بویژه شیعیان – پدید آورد: ❌آیا امام حسن ع با این ، از آرمان‌های اسلام دست برداشت⁉️ می‌دانیم که ▫️امام حسن ع به نص پیامبر اکرم ص امام بود: «حسن ع و حسین ع امام‌اند، بنشینند یا قیام کنند.» (علل الشرائع، ج1، ص211) ؛ و ▫️امام کسی است که حتما راهی را که پیامبران آغاز کرده‌اند ادامه می‌دهد. اما چگونه این صلح، که در نتیجه آن، دست معاویه در کردن باز شد، با حرکت در مسیر آرمان‌ سازگار است⁉️ انسان در درون خود نمی‌تواند از فهم وقایع خودداری کند؛ و شیعیانی که نتوانستند فهم صحیحی از این اقدام امام حسن ع داشته باشند، کم‌کم 🔻یا در دام جریان زیدیه افتادند - که ائمه‌ای را که قیام نمی‌کردند، تخطئه، و امامت آنان را انکار می‌نمودند - 🔻و یا دچار نوعی بی‌عملی و رخوت و شدند و رخوت خود را با کنار کشیدن امام ع توجیه می‌کردند❗️ 🔹کلیدواژه می‌تواند تبیینی جامعه‌شناختی از این اقدام به دست دهد🔹 تا پیش از گسترش نهایی حکومت عدل مهدوی، همواره در جهان، ظلم و ستم و موانعی در پیش روی انسانها و جوامع وجود داشته است؛ و انسان و پیرو انبیاء نمی‌تواند در مقابل ظلم و ستم ساکت بماند؛ و 🔺این است که را برای به یک ضرورت تبدیل می‌کند. 🔺 اما رفع و از عالم، نه یک اقدام فوری، بلکه نیازمند تلاشی مستمر و درازمدت است که انسان «مومن انقلابی» باید خود را برای پیمودن چنین مسیری آماده کرده باشد. و واضح است که 🔷این مسیر، مسیری نیست که همواره با موفقیت‌ها و پیروزی‌های ظاهری همراه باشد❗️ بلکه گاه ناچار است به شکست‌های ظاهری و عقب‌نشینی‌های تاکتیکی تن دهد: 🔹شکست‌هایی که حتی در درون پیامبران و یاران ایشان اضطرابی پدید می‌آورد که: «پس وعده نصرت خدا چه شد؟» (سوره بقره، آیه 214)؛ و 🔹عقب‌نشینی‌هایی که گاه دهها سال طول می‌کشید: فاصله پذیرش صلح امام حسن ع تا قیام امام حسین ع حدود 20 سال بود؛ یعنی 20 سال ظلم و ستم علنی معاویه، و صبر امام ع. ▪️مهم برای یک انسان مومن انقلابی این است که بین و _نشینی_تاکتیکی تمایز بگذارد؛ و بفهمد که این ها و ‌ها هیچگاه از باب دست برداشتن از آن نبوده است. یکی از لوازم است؛ یعنی 🔺 آرمانگراییِ نهفته در - و به تعبیر دیگر، - ما را از باز ندارد: 🚫در حالی که ذره‌ای از آرمان‌های اصیل خود دست برنداشته‌ایم، آرمان‌های خود را با ملاحظه واقعیت‌های موجود پیگیری کنیم؛ و باری بر دوش جامعه نگذاریم که از همراهی در اصل مسیر صرف‌نظر کند⛔️ اگر لحظه‌ای ظلم و ستم‌هایی را که بعد از کنار کشیدن امام حسن ع توسط معاویه و کارگزاران او در جامعه اسلامی واقع شد، از نظر بگذرانیم و به گرفتاری‌های شدیدی که بعد از این صلح، هم توده‌های مسلمان را فراگرفت و هم نخبگان دلسوز را به حاشیه برد و از دم تیغ گذراند توجه کنیم، درمی‌یابیم که «صبر انقلابی» داشتن چه اندازه دشوار است‼️ در آیه‌ 11 سوره هود، به جای ترکیب پرکاربرد «آمنوا و عملو الصالحات»، ترکیب «صبروا و عملوا الصالحات» آمده ، و به جای گذاشته شده است. شاید می‌خواهد به ما تذکر دهد که در جهانی که تحقق عدالت با فراز و نشیب‌های فراوان همراه است، و دو روی یک سکه‌اند؛ و بدون نمی‌توان از به آرمان های پیامبران دم زد و برای حتی اگر پیامبر اولواالعزم هم باشی، باید از خداوند درخواست کنی (سوره طه، آیه 25). ✳️ ‌یعنی اینکه امام حسن ع در صلح خود با نابکارترین انسانهای روزگار - که ظلم‌های فراوانی در حق انسان‌ها کرد - ذره‌ای و لحظه‌ای از آرمان‌های عدالتخواهانه اسلام دست برنداشت؛ و 💢اگر این نبود، هیچگاه زمینه امام حسین ع مهیا نمی‌شد.💢 🆔 @souzanchi
آری جناب آشنا! هرکس به #شیطان اعتماد کند، شیطان، دیر یا زود، زشتی های ظاهری یا باطنیش را عیان خواهد کرد؛ همچون کاری که #شیطان_بزرگ با شما و دولت شما کرد! @basaer_fi
«وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاًتَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِيقا؛وخداونددردلهايشان هراس افكند؛گروهى را مى كشتيد و گروهى را اسير مى كرديد.»(احزاب:26)/سالروز فتح خرمشهر گرامی باد! @basaer_fi
🔰هرگز راضی نمی شوند...هرگز!
🔰هرگز راضی نمی شوند...هرگز!
✍چرا تحمیل کنندگان برجام، این بار به اروپا اعتماد خواهند کرد؟ 🔰تحمیل کنندگان برجام به کشور از دو حال خارج نیستند: 1⃣یا کسانی هستند که صرفاً به دلیل مشکل فکری و معرفتی - و نه هوای نفس- به وعده دشمن اعتماد کرده و در تحمیل برجام به رهبر انقلاب و مردم نقش داشتند. 2⃣و یا کسانی هستند که مرض های روحی همچون ترس، راحت طلبی و .... موجب شد تا با محاسبه غلط، به وعده دشمن اعتماد کرده و در نتیجه نقش اساسی در تحمیل این خسارت بزرگ به مردم و رهبر انقلاب داشتند. 🔰گروه اول، به دلیل نداشتن هوای نفس و مریضی روحی، پشیمانی خود را اظهار خواهند کرد و از پیشگاه ملت و رهبری عذرخواهی خواهند کرد. اما گروه دوم، نه تنها از عملکرد خود پشیمان نیستند، بلکه بازهم خواهان مذاکره با دشمن هستند؛ و آن نیست جز به دلیل هوای نفس و امراض روحی همچون ترس و منفعت طلبی؛ و اصولاً به همین دلیل است که خداوند از کسانیکه از ترس وقوع حادثه ای ناگوار از سوی دشمن، در دوستی با دشمن شتاب می ورزند، با عنوان مریض دل یاد می کند: 🔸«فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نادِمِينَ؛ مى بينى كسانى كه در دلهايشان بيمارى است، در [دوستى] با آنان شتاب مى ورزند. مى گويند: «مى ترسيم به ما حادثه ناگوارى برسد.» اميد است خدا از جانب خود فتح [منظور] يا امر ديگرى را پيش آورد، تا [در نتيجه آنان] از آنچه در دل خود نهفته داشته اند پشيمان گردند.» (مائده/52) 🔰اگر مشکل این افراد صرفاً مشکل «فکری و معرفتی» بود، با تجربه ای که در مسئله برجام حاصل شده است، دیگر به دشمن اروپایی اعتماد نمی کردند؛ اما کسانیکه مشکلشان روحی و روانی است و دچار امراض قلبی همچون ترس، منغعت طلبی، راحت طلبی، ضعف نفس، احساس حقارت در برابر دشمن، تکبرّ و ... هستند، با وجود این تجربه و صدها تجربه دیگر، باز هم تا زمانیکه این امراض روحی در آنها باقی باشد، این اعتماد هم تکرار خواهد شد. 🔸جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 https://eitaa.com/basaer_fi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸این مضمون همان سخن علی(ع) است که به مالک فرمود: «فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِي ذَلِكَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ گاهى دشمن نزديك میشود تا غافلگير كند؛ پس دور انديش باش و خوشبينى خود را متّهم كن.» (نهج البلاغه؛ نامه 53)
🔸«وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا؛ و آنها كه #شيطان را بجاى خدا ولىّ خود برگزينند، دچار #خسارت_آشكار شده اند.» (نساء: 119) #برجام #اعتماد_به_شیطان_بزرگ #خسارت_محض 🆔@basaer_fi
🔸«هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ؛ اين همان چیزی است كه خدا و فرستاده اش به ما وعده داده بودند و خدا و فرستاده اش راست گفتند.» (احزاب: 22)
🔸«اي اهل ايمان! نعمت خدا را بر خودتان به ياد آوريد. آنگاه كه لشكریان دشمن به سراغ شما آمدند، ولي ما باد و طوفان سختي بر آنها فرستاديم و لشكرياني كه آنها را نميديديد.» (احزاب: ۹) eitta.com/basaer_fi
🔸«وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصِيرُ» (فاطر: 19) eitta.com/basaer_fi
✍اطاعت از ولیّ در محکمات هنر نیست؛ عیار ولایتمداری در مواجهه با رفتارهای متشابه ولیّ سنجیده می شود. 🔰رهبر انقلاب در سخنانی در سال 73، پیرامون تأثیر پذیرش قطعنامه 598 در ایجاد تردید میان مؤمنین انقلابی نسبت به نظام اسلامی می فرمایند: 🔸«عامل ديگرى كه وجود دارد، اين است كه در جبهه ى خودى، بعضاً به دلايلى، در پايبندى نظام به حرفها و آرمانهاى خودش، شد. اگر بخواهيم مثال كاملًا واضحى بزنيم- و البته در خصوص اين مثال، عاملى هم وجود داشت كه مشكل را تا حدودى برطرف مىكرد- مسأله ى قبول و پايان جنگ بود كه عدّه اى را مردّد كرد. منتها گفتم: در آن قضيه، عاملى وجود داشت كه همان «وجود امام(ره)» بود. چون امام كُر بود؛ دريا بود و مورد ترديد قرار نمىگرفت؛ لذا عدّه ى كثير يا اكثرى- نمىگويم همه- به خاطرِ گُلِ روىِ امام و به اتكاى ايشان، حّجت را بر خود تمام شده دانستند. اما نفس اين حركت، خيلى از دلها را تكان داد كه: «هان! چه شد؟!» آنها در اينكه نظام به حرفهاى خودش پايبند است، احساس ترديد كردند. ناگفته نماند كه در طول پانزده سال اخير، از اين قبيل قضايا مكرّر اتّفاق افتاده است. گاهى احساس ترديد در عنصر خودى بجا، ولى اكثراً بیجا بوده است. چون خودِ من در سطوح تصميمگيرى كشور بودهام و با خيلى از جوانان و عناصر مردّد ارتباطات عاطفى داشتهام، غالباً مىديدم بيهوده دچار ترديد شدهاند و اصلًا جاى ترديد و نگرانى نبوده است. آنها بيهوده احساس نگرانى مىكردند كه «هان! چه شد؟!» (22/ 04/ 1373؛ بيانات در ديدار هنرمندان و مسئولان فرهنگى كشور) آنگاه ایشان در ادامه می فرمایند: 🔸«اين ترديدها، در زمينه هاى اقتصادى، در سياست و حتى در خودِ جنگ- همانطور كه گفتيم- ايجاد گرديد. اين هم عاملِ ديگرى از سايشْ در جبههى خودى است. بنده با خود فكر كردم اگر همين ترديد و تزلزل را، عوامل رزمنده ى ما پيدا مى كردند، چه فاجعه اى اتّفاق مى افتاد! فرض كنيد كه مثلًا فرماندهان و عناصر اصلى جنگ، ناگهان مردّد مى شدند كه «آيا نظام، پاى حرفهايش ايستاده است يا نه؟» ببينيد در جنگ چه اتّفاقى رخ مىداد!» 🔰حالت تردید در میان برخی مؤمنین انقلابی، با ضریب و گستره بالاتری در مسئله پذیرش مشروط توسط رهبرانقلاب نیز تکرار شد. و برخی مؤمنین انقلابی، پس از پذیرش برجام توسط رهبرانقلاب و مشاهده برخی رفتارهای متشابه دیگر از ایشان در سالهای اخیر، نسبت به حقانیت نظام اسلامی و شخص رهبرانقلاب دچار تردید و تزلزل شدند. اصولاً رفتارهای متشابه ولیّ که بعضاً به دلیل مصالح مهمتری انجام می شود، همواره ریزش هایی در میان مؤمنین انقلابی به وجود خواهد آورد. ریزش های مؤمنین انقلابی در وقایعی همچون پذیرش حکمیّت توسط امیرالمؤمنین(ع)، پذیرش صلح با معاویه توسط امام حسن(ع) و پذیرش ولایتعهدی مأمون توسط امام رضا(ع)، مصادیق تاریخی این گزاره هستند. 🔰«اطاعت از ولیّ» تنها در «محکمات»، هنر نیست. عیار ولایتمداری افراد در مواجهه با «متشابهات» ولیّ خدا سنجیده می شود. اگر از متشابهات ولیّ خدا نیز تبعیّت کردیم، ولایتمدار واقعی هستیم. همچون «راسخان در علم» که نسبت به متشابهات الهی نیز، اظهار اطاعت می نمایند: 🔸«وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا؛ راسخان در علم مىگويند: ما به همه آن (هم محکمات و هم متشابهات) ايمان آورديم، همه از طرف پروردگار ماست.» (آل عمران: 7) این تبعیت و اطاعت از ولیّ در متشابهات، البته به معنای بستن راه فکر و تحقیق و پرسش نیست. بلکه به معنای عدم تردید در حقانیت اوست. همانگونه که راسخان در علم نیز ضمن اعتراف به حقانیت قرآن کریم و بدون کوچکترین تردید در این باره، با مراجعه به محکمات قرآن، به تفسیر و تحلیل آیات متشابه می پردازند. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 https://eitaa.com/basaer_fi
🔸«ذُوقُوا فِتْنَتَكُمْ هَذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ؛ بچشيد #فتنه خود را، اين همان چيزي است كه درباره آن #عجله داشتيد!» (ذاریات: ۱۴) #فتنه_برجام #خسارت_محض
✍️نمونه ای از تشخیص اولویت ها با بهره گیری از نهج البلاغه؛ خطر کدام گروه برای انقلاب بیشتر است: «احمدی نژاد و یارانش» یا «جریان فتنه و نفوذ»؟ 🔰رهبر معظم انقلاب در بیاناتی که نشریه خط حزب الله در شماره اخیر خود آن را منتشر ساخته است، یکی از راههای تشخیص «اولویت ها» را مطالعه و تعمق در نهج البلاغه دانسته اند و همگان را به توصیه این کتاب بی نظیر توصیه نمودند. 🔰از سوی دیگر، چندی است که جریانی به رهبری آقای احمدی نژاد، و به بهانه دستگیری برخی نزدیکان ایشان، با سیاه نمایی از وضعیت کشور و بدون شناخت صحیح از «ساختارها» و «مصالح کلان» نظام اسلامی، بجای انتقاد از مسببین واقعی و اصلی شرایط به وجود آمده، به انتقاد از شیوه مدیریتی رهبرانقلاب در اداره کشور می پردازند. 🔰این درحالیست که مردم به دلیل حاکمیت جریان نفاق و نفوذ در برخی مسئولیت های کلیدی، و بی تدبیری یا تعمّد آنان در عدم رسیدگی به مشکلات، تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار گرفته اند. سوال اصلی این است که در شرایط فعلی، وقت و توان جریان انقلابی، به چه میزان باید صرف احمدی نژاد و یارانش گردد؟ آیا معضل اصلی امروز کشور احمدی نژاد است یا معضل اصلی منافقین و نفوذی هایی هستند که با تکیه بر برخی مسئولیت های عمدتاً دولتی، در حال توطئه برای براندازی نظام اسلامی هستند؟ 🔰نگارنده بنا به توصیه رهبرانقلاب در «تشخیص اولویت ها» با رجوع به نهج البلاغه، جریان انقلابی را به بیانی از امیرالمؤمنین(ع) توجه می دهم. ایشان پس از پایان نبرد با خوارج به همه توصیه نمودند، از این پس، آنچه در اولویت است، مبارزه با دشمن اصلی یعنی معاویه است و جریان انقلابی نباید وقت و توان خود را صرف مبارزه با خوارج نماید. استدلال حضرت در این باره، برای اولویت بندی امروز ما نیز بسیار راهگشاست؛ حضرت می فرمایند: 🔸«لَا تُقَاتِلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِي فَلَيْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَكَهُ؛ بعد از من با خوارج نبرد نكنيد، زيرا كسى كه در جستجوى حق بوده و خطا كرد(خوارج) مانند كسى نيست كه طالب باطل بوده و آن را يافته است(معاویه).» (نهج البلاغه؛ خطبه61) 🔰بی شک پاسخگویی بجا و متعادل به شبهات و سیاه نمایی های خوارج گونه احمدی نژاد و یارانش، امری ضروری است، اما این مسئله نباید بگونه ای شدّت یابد و بزرگنمایی شود که همه توان جریان انقلابی را به خود مصروف دارد و آنان را از دشمنان اصلی داخلی که همان جریان فتنه، نفاق و نفوذ و به تعبیر رهبر انقلاب، جریان غیرانقلابی درون نظام اسلامی است، غافل نماید. انحراف ذهنی و عملی جریان انقلابی از جریان نفاق و نفوذ، اولین و کمترین کمک گروههای خوارج گونه به این جریان است. 🔰این را همه مؤمنین انقلابی باید فهم کنند که همواره دشمن اصلی ما در داخل، جریان نفاق و نفوذ است و لاغیر. قرآن کریم در جمله ای که دلالت بر «حصر» دارد، راجع به منافقین می فرماید: 🔸«هُمُ الْعَدُوُّ؛ (ای پیامبر(ص)) آنها دشمن واقعی تو هستند.» (منافقون: 4) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 eitaa.com/basaer_fi پیام رسان آی گپ: iGap.net/basaer_ir
✍بحران ارزی و لشگرکشی آمریکا به منطقه؛ هماهنگی کامل نفاق داخلی و دشمن خارجی برای تحمیل برجام های منطقه ای و موشکی به نظام اسلامی 🔰هرچند آمریکا و متحدانش به بهانه حمله به سوریه به منطقه لشگرکشی کرده اند، اما به نظر می رسد هدف اصلی، ترساندن مردم و مسئولان ایران و درنتیجه تحمیل برجام منطقه ای و موشکی به نظام اسلامی است. هر رسانه یا شخصیت سیاسی در داخل که با بزرگنمایی این تحرکات، قصد ترساندن مردم را داشته باشد، بی تردید، خواسته یا ناخواسته، به دشمن کمک کرده است: 🔸«الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ؛ اينها كسانى بودند كه مردم (منافق)، به آنان گفتند: دشمنان براى (حمله به) شما اجتماع كردهاند؛ از آنها بترسيد!» (آل عمران: 173) همیشه «ابن زیاد»ها هستند که مردم را از «لشگر یزید» می ترسانند. 🔰از سوی دیگر، شرط اثرگذاری این تهدیدات خارجی، زمینه سازی نفوذی های دشمن در داخل کشور است. بدون شک ایجاد بحران ارزی و اقتصادی در هفته های اخیر توسط جریان نفوذ، بی ارتباط با این مسئله نیست. جریان نفوذ و نفاق به دنبال القاء این موضوع به مردم و نخبگان است که بحران های اقتصادی و امنیتی زمانی فروکش خواهد کرد که برجام های دیگر را هم بپذیریم! جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 https://eitaa.com/basaer_fi
✍چرا زینب (سلام الله علیها)، «عالمه غیر معلّمه» توصیف شده است؟ 🔰برخی مؤمنین «صابر»ند و برخی دیگر «صبور»؛ امّا خواص از مؤمنین اند که «صبّار»ند؛ یعنی در نهایت صبر. صبر در مصیبت ها و امتحانات الهی، صبر در عبودیت و اطاعت از دستورات الهی و صبر در ترک معصیت و گناه. همچنین برخی از مؤمنین «شاکر»ند و برخی دیگر «شکور». 🔰انسان مؤمنی که در تحمل مصیبت و انجام طاعت و ترک معصیت، صبّار باشد و صبرش نیز فقط برای کسب رضای خدا باشد و از همه بالاتر اینکه، نه تنها از دچار شدن به انواع سختی ها حتی اندکی هم در دلش احساس نارضایتی نمی کند، بلکه از خداوند بسیار هم شاکر باشد، آنگاه چشم دلش باز و فهمش از دین و منابع دینی، فهمش از زندگی، فهمش از موضوعات مختلف اجتماعی - سیاسی و فهمش از بسیاری مسائل دیگر، فهمی حکیمانه می شود. خداوند بندگان خاص خود را پس از طی کردن سختی هایی طاقت فرسا در زندگی، به فهمی حکیمانه نائل می سازد. و هرچه «صبر» و «شکر» انسان بیشتر باشد، فهمش نیز حکیمانه تر خواهد بود. 🔰و این همان معنای این کریمه قرآن است که می فرماید تنها کسانی به فهم عمیق و حکیمانه از آیات الهی دست می یابند که هم «صبّار» باشند و هم «شکور»: 🔸«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» (ابراهیم: 5، لقمان: 31، سبأ: 19، شوری: 33) 🔰 (سلام الله علیها) یکی از بارزترین مصادیق عینی این آیه شریفه است. زن مؤمنی که پس از تحمّل سختی ها و مصائب فوق العاده سنگین، همه آنان را زیبا می بیند، یعنی هم «صبّار» است و هم «شکور». و در نتیجه طبق فرمایش این آیه کریمه، علم و فهم او نیز علم و فهمی خدادای خواهد بود؛ همانگونه که امام سجاد(ع) خطاب به ایشان فرمودند: 🔸«وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة» (احتجاج طبرسی، ج2، ص305) جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 🆔eitaa.com/basaer_fi
✍ریشه یابی انحراف خواص در قرآن کریم؛ از گران تا 🔰منشأ اولیه ریزش های معنوی و اخلاقی انسان ها، عمدتاً دو چیز است: «امیال نفسانی قوی» یا «بینش فکری ضعیف». این دو البته ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. به اینصورت که از یک سو، امیال نفسانی انسان به تدریج بر ادراکات او اثر گذاشته و او دانسته هایش را انکار می کند و با وجود علم به حق بودن یک اعتقاد، آن را نمی پذیرد و برخلاف آن عمل می کند: 🔸«وَجَحَدُوابِهاوَاسْتَيْقَنَتْهاأَنْفُسُهُمْ ظُلْماًوَعُلُوًّا؛ و آن معجزات را از روى ظلم و سركشى انكار كردند در حالى كه در دل به آن يقين داشتند.» (نمل: 14) و از سوی دیگر، ضعف فکری و بینش سطحی از معارف اسلامی نیز به تدریج بر امیال انسان تأثیرگذارده و او را دچار بیماری های روحی متعدد خواهد کرد. قرآن کریم در توصیه ای به پیامبر اکرم(ص) می فرماید: 🔸«وَلاتَتَّبِعْ أَهْواءَالَّذِينَ لايَعْلَمُونَ؛ و از هوس هاى كسانى كه علم ندارند پيروى مكن!» (جاثیه: 18) توصیف «لایعلمون» برای انسان های دارای «هوای نفس» در این آیه شریفه، گویای این حقیقت است که بینش سطحی و فقدان علم، یکی از عوامل اصلی تقویت امیال نفسانی در انسان است. 🔰از آنجا که از دیدگاه قرآن کریم، مرکز اصلی هم «امیال» و هم «ادراکات» انسان، «قلب» اوست، لذا قرآن کریم دسته اول از منحرفین از مسیر حق که منشأ اولیه و اصلی انحرافشان از مسیر حق، «امیال نفسانی» است را «الذین فی قلوبهم مرض» می خواند و دسته دوم از این افراد که منشأ اولیه و اصلی انحرافشان «ضعف بینش» است را «الذین فی قلوبهم زیغ»(آل عمران: 7) توصیف می فرماید. «زیغ» در لغت به معنای انحراف از مسیر مستقیم حق است. و «الذین فی قلوبهم زیغ» کسانی هستند که ضعف بینشی نسبت به معارف اسلامی، آنان را به سمت تبعیت از امیال نفسانی سوق می دهد. شواهدی همچون مقابله این گروه با «راسخان در علم» در آیه 7 سوره مبارکه آل عمران نیز می تواند مؤید این دیدگاه باشد که «زیغ»، نوعی از انحراف است که «منشأ اولیه» آن «ضعف بینشی» است، نه «هوای نفسانی». 🔰انحراف افراد انقلابی از مسیر انقلاب نیزدقیقاً با همین مکانیزم تحلیل می شود. برخی از آنان از ابتدا دچار بیماری های روحی بودند که عدم درمان آن بیماری ها موجب شد تا خداوند نیز بر بیماریشان بیفزاید: 🔸«فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً؛ در دلهاى آنها يك نوع بيمارى است، خداوند بر بيمارى آنها مىافزايد.» (بقره: 10) و برخی دیگر از ابتدا دچار بینش سطحی نسبت به معارف انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی بودند که عمق نبخشیدن به آن معارف، موجب تسلط امیال نفسانی بر آنان و انحرافشان از صراط مستقیم شد، و خداوند هم بر انحرافشان افزود: 🔸«فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُم؛ هنگامى كه آنها از حق منحرف شدند، خداوند (نیز) قلب هایشان را منحرف ساخت.» (صف: 5) عمیقاً بر این باورم که انحراف اغلب فتنه گران سال88 و برخی مسئولین دولتی فعلی از مسیر انقلاب، انحرافی از نوع اول و انحراف برخی انقلابی نماهای این روزها از مسیر انقلاب، انحرافی از نوع دوم است. هر دو گروه از این منحرفین، اگر «مرض» و «زیغ» شان را اصلاح نکنند، نهایتاً به وادی رویارویی با نظام اسلامی کشانده خواهند شد. اما با این تفاوت که دسته اول، عمدتاً به دلیل آشنایی بیشتر با انواع امیال نفسانی و چگونگی انگیزش آنها، سریع تر با مردم ارتباط گرفته و از طریق تحریک امیال غریزی مردم، قدرت جریان سازی اجتماعی بیشتری دارند؛ اما گروه دوم عمدتاً فاقد این ویژگی هستند. و به همین دلیل، دسته اول برخلاف دسته دوم، توانایی ایجاد فتنه های عمیق سیاسی-اجتماعی را دارند. در نتیجه خطر گروه اول برای انقلاب، همواره از گروه دوم بیشتر خواهد بود. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 🆔eitaa.com/basaer_fi