eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
449 عکس
81 ویدیو
36 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
آقای مصباح! با تو سخن می‌گویم... مهدی جمشیدی [1]. آقای مصباح! از وقتی‌که رفته‌ای، «ماندن» برای من، تبدیل به دردِ تازه‌ای شده است! تمامِ وجودم و عمقِ جانم، درد می‌کند! چنین بودنی را نمی‌خواهم. لحظه‌ها، چه سخت و تلخ می‌گذرند. یک چشم، اشک و یک چشم، خون. یک سینه، نالۀ بی‌امان دارم و یک حنجره، فریاد. یادت هست که در برابرِ یادداشت‌های ناچیزم که برای دفاع از تو نوشته بودم، بی‌آن‌که تظاهر و تعارف کنی، پرسیدی: «چگونه از خجالتت درآیم؟» آن روز، لبخند زدم و شرمنده شدم و روی نورانی‌ات را بوسیدم، امّا امروز، می‌ایستم و صریح می‌گویم که اگر در پیِ جبران هستی، مرا با خودت ببر ... . همین و بس. [2]. آقای مصباح! می‌بینی با «رفتنت»، چقدر اوضاع تغییر کرده است؟! برای تو «بزرگداشت» برپا می‌کنند و از فضایل و مراتبِ علمیِ تو سخن می‌گویند! پس از سال‌ها «سکوت» و «ندیدن» و «بایکوت»! شاید کمی دیر شده باشد! راستی! بعضی‌ها خساست را کنار نهاده و تو را «علامه» می‌خوانند! گویا منتظرِ «نبودنت» بودند تا تو را بستایند! از «برکاتِ حضورت» که استفاده‌ای نکردند، دست‌کم، «برکاتِ رفتنت» (؟!)، موجبِ تنبّه‌شان شده است! و البتّه، شاید چنین باشد! هر چند این بساطِ ظاهری و صوری، چند روزی بیشتر نخواهد بود و دوباره، به فراموشی سپرده می‌شوی. [3]. آقای مصباح! همچنان از «شخصیّتِ سیاسی‌ات» می‌هراسند و آن‌را «بایکوت» می‌کنند! «مصباحِ فیلسوف» را صدرنشین کرده‌اند تا مبادا لازم آید که از «مصباحِ انقلابی» سخن بگویند! مصباحِ انقلابی، همچنان «خطرناک» و «تهدیدکننده» است؛ باید از آن سخن نگفت! می‌خواهند از شخصیّتِ تو، «انقلاب‌زدایی» کنند! چه مصباحی ساخته‌اند؛ «خنثی» و «بی‌طرف» و «اهلِ سکوت»! گویا مسألۀ تو فقط‌و‌فقط، علّت و معلول و حدوث و قدم و ذات و عرض و وجود و ماهیّت و ... بود! انگار نه انگار که تا دیروز، به‌خاطرِ همان «موضع‌گیری‌های صریح و آتشین»، به رویت شمشیر می‌کشیدند و بر جانت زخم می‌نشاندند! [4]. آقای مصباح! اصلاح‌طلب‌ها، همچنان از تو «نفرّت» دارند و به صد زبان، نفرّت‌شان را ابراز می‌کنند! حقّ دارند؛ تو بودی که در برابرشان ایستادی و مقاصدشان را افشا کردی! از این شهر به آن شهر، از این مسجد به آن مسجد، از این دانشگاه به آن دانشگاه ... . سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نمازِ جمعۀ تهران که غوغایی به‌پا کرد آنچنانی و مثال‌زدنی! تو بودی که نقابِ را از چهرۀ آنها و برداشتی و نشان دادی که جوهرِ سخن‌شان، «سکولاریسم» است. اصحابِ «التقاط» و «نفاق» و «خدعه» و «دین‌زدایی»، کینه‌های عمیقی از تو داشتند و دارند. [5]. آقای مصباح! همیشه «تنها» بودی و «متهم»! در زمانِ اصلاحات، می‌گفتند که «پیشتر از رهبری» حرکت می‌کنی و دچارِ «تندروی» و «نفیِ جمهوریّت» شدی! در زمانِ دولتِ بعدی، تو را مقصر جلوه دادند و خطاهای حلقۀ انحراف را به پای تو نوشتند و تو را «بی‌بصیرت» و «مبتلا به اشتباهاتِ راهبردی» توصیف کردند! و در زمانِ این دولت نیز، تو را «وحدت‌شکن» و «خودرأی» خواندند! اینها، نسبت‌های ناروای بسیاری از همین نیروهای به‌اصطلاح انقلابی به تو بود! آقای مصباح! متفکّرِ مظلوم! حکیمِ حاشیه‌نشین! اندیشمندِ بایکوت‌شده! ... دلم، بی‌اندازه برایت تنگ شده است ... https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔰 تصویر این سربازان خسته در گنگره آمریکا، استعاره ای است زیبا از خستگی، افول و نهایتا شکست نظام شیطانی آمریکا در آینده ای نزدیک: 🔸"جُندٌ مَّا هُنَالِكَ مَهْزُومٌ مِّنَ الْأَحْزَابِ؛ (ﺁﺭﻱ) ﺍﻳﻨﺎن ﻟﺸﻜﺮ ﺷﻜﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺍﺣﺰﺍﺑﻨﺪ!" (ص: ١١) @basaer_fi
هدایت شده از بصائر
✍️وقتی خداوند به احترام زهرا (سلام الله علیها)، نامی از «حورالعین» نمی برد! 🔸«إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً * عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً * يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً * وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً * إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً؛ به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى نوشند كه با عطر خوشى آميخته است * از چشمهاى كه بندگان خاص خدا از آن مى نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى مى سازند! * آنها به نذر خود وفا مى كنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است مى ترسند * و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند، به «مسكين» و «يتيم» و «اسير» مى دهند! * (و مى گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم!» (9- 5) طبق روایات متعدد، آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان در شأن اهل بیت (علیهم السلام) و به دنبال بخشیدن غذای خود به مسکین و یتیم و اسیر در سه روز متوالی نازل شده است. خداوند پس از این آیات، به نعمت های بهشتی که خداوند برای این «ابرار» در نظر گرفته است اشاره می فرماید. نعمت هایی همچون: «تخت هایی که ابرار در زیر سایه درختان بر آن تکیه می زنند»، «میوه های بهشتی»، «نوشیدنیهای بهشتی»، «جامهایی از طلا که پسران زیبارو نوشیدنیهای بهشتی را در آن جامها به ابرار می نوشانند» و ... . مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیات و فارغ از توجه به نزول این آیات در شأن اهل بیت (علیم السلام)، می فرمایند: 🔰«اين را هم بايد دانست كه در آيات مورد بحث نعمت زنان بهشتى يعنى «حور العين» را جزو نعمتهاى بهشتى ذكر نكرده با اينكه در كلام مجيد خداى تعالى هر جا سخن از نعيم بهشت شده، حور العين جزو مهمترين آنها ذكر شده است. ممكن است از ظاهر جريان چنين فهميده شود كه علت آن اين بوده كه در بين ابرار مورد نظر آيات، كسى از طايفه زنان بوده (و خداى تعالى براى رعايت حرمت او سخن از حور العين به ميان نياورده است).» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج20، ص131) ایشان در ادامه می فرمایند: 🔰«تفسير روح المعانى (از تفاسیر اهل سنت) همين معنا را از لطايف قرآن دانسته و گفته: «در صورتى كه آيات در باره اهل بيت (ع) نازل شده باشد، ذكر نشدن حور العين از لطيفترين نكات خواهد بود، آرى اگر تصريح به «وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» كرده و نامى از «حور العين» نبرده، به خاطر رعايت احترام بتول و قرة العين رسول بوده.» (آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني؛ ج15، ص174) ⚫️ شهادت حضرتش تسلیت باد. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
‌ 📚 «درخشش عهد قدسی» ‌ ✍🏼 اثر ‌ ✔️ در این اثر، به «کامیابیِ انقلابِ ‌اسلامی» به عنوان یک مسأله نگریسته شده است، به‌طوری‌که تلاش شده که ثابت شود انقلاب ‌اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در مقام عمل به وعده‌هایش، موفق و سرافراز بوده است. به‌منظور حل این مسأله، هم پاسخ‌ها و استدلال‌های مختلفی، ساخته‌و‌پرداخته شده، و هم از چشم‌اندازها و منظرهای متنوعی به مسأله نگاه شده است، و هم اغلب اشکال و ایرادهای که نیروهای غیرانقلابی و دگراندیش در طول سال‌های اخیر، مطرح کرده‌اند، به نقد نهاده شده‌اند... 📝 فهرست کتاب 🌐 Poiict.ir/17202 🆔 @PoiictNews
هدایت شده از بصائر
✍️ رفاه طلبی، اصلی ترین عامل انحراف خواص پس از رحلت پیامبر(ص)، از دیدگاه حضرت زهرا(سلم الله علیها) خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، پس از مصائب دردناکی که برای ایشان به وقوع پیوست، بی شک یکی از مهمترین منابع معرفتی و سیاسی شیعه به شمار می رود. خطبه ای که مملو از معارف عمیق اعتقادی، تضمین های قرآنی بی نظیر و تحلیل های سیاسی و روان شناختی عمیق است. حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بخشی از این خطبه بی نظیر، علت اصلی مخالفت با امر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و در نتیجه کتمان حقیقت غدیر و حقانیت علی(علیه السلام) را راحت طلبی، تن آسایی و رفاه طلبی خواص جامعه می دانند. ایشان پس از طرح این سؤالات از اصحاب که: «پس چرا امروز بعد از اقرار و اعتراف سرگردان شدید؟ و پس از آشکار کردن عقیده امروز پنهان کاری دارید؟ و بعد از آن پیشگامی و پیشرفت به عقب بر می گردید؟و بعد از ایمان مشرک شدید؟» می فرمایند: ✳️«أَلَا قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ‏ إِلَى‏ الْخَفْضِ‏، وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ، فَ: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ»؛ آگاه باشید که جز این نیست که به تن آسایی خو کرده اید و امام واقعی خود را از زمامداری دور کرده اید و با رفاه و آسایش خلوت کرده اید و از سختی زندگی به راحتی و خوشگذرانی رسیده اید. به همین سبب آنچه را حفظ کرده بودید، از دست دادید و آنچه را که فرو بردید بالا آوردید پس بدانید که «اگر شما و هر که در زمین است کافر شوید، خداوند بی نیاز از همگان است.»» (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏29، ص230) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
فهرست مطالب کتاب بسیار ارزشمند "درخشش عهد قدسی؛ بحثی در کامیابی گام اول انقلاب اسلامی" نوشته برادر اندیشمند جناب آقای دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی👇
. تفریط و افراط، پشت ادعای اعتدال 🔹آقای نصیری ادعا دارد که "متحیر" است. اما با وجود اذعان به حیرت، حکم های قطعی و کلی صادر می کند. او می گوید سیلی یک نماینده به یک سرباز، محصول "نظارت استصوابی" و "مجلس انقلابی" است! ♦️اما در قالب کدام "منطق" و "چهارچوب استدلالی"، می توان به واسطه یک اتفاق، حکم کلی داد و نتیجه گرفت؟! 🔹عبور از خط ویژه یا گلاویز شدن با یک مامور، قبیح و خلاف قانون است و از نماینده، قبیح تر. اما چنین اتفاقی چه ربطی به نظارت استصوابی دارد؟ هر روز ممکن است ده ها و صدها اتفاق از این دست توسط مردم عادی انجام شود، بی آن که نسبتی با نظارت استصوابی داشته باشند. ♦️از آن طرف، انتخابات شوراهای شهر، بدون نظارت استصوابی برگزار می شود و با مغالطه آقای نصیری باید تخلفاتش کمتر باشد؛ اما قانون شکنی های بسیار در این شورا ها و شهرداری برآمده از آن رخ می دهد؛ 🔹چنان که در هفته های اخیر، اعضای شورای چند شهر بزرگ به خاطر مفاسد عدیده بازداشت شده اند. اتفاقا چون نظارت در آنجا کمتر بوده، تخلفات افزون تر است. ♦️افراط و تفریط در مواضع نشانه فقد علم و قضاوت از موضع "رجما بالغیب" است؛ اگر غرض ورزی قبیله گرایانه نباشد. مشکلات معیشتی امروز که نصیری مدعی است انقلابیون می خواهند با مشت آهنین حل کنند، زیر سر سوء مدیریت فاحش دولت روحانی است، 🔹آقای نصیری، 24 تیر 1392، به خبر آنلاین (ارگان بعدی دولت) گفت "رای آوردن روحانی، بهترین تقدیر برای جمهوری اسلامی بود". امثال آقای نصیری باید پاسخگوی کارنامه روحانی باشند؛ نه این که هر روز به بهانه ای طفره بروند. ♦️باید از ایشان پرسید درباره کارنامه پر تخلف شورای شهر اول تهران و شورای شهر فعلی چه قضاوتی دارید که اولی توسط خود دولت اصلاحات منحل شد و دومی، ظرف سه سال، سه شهردار عوض کرد؟ 🔹محصول فقدان نظارت (استصوابی)، گماشتن شهرداری بود که به سادگی آب خوردن، با شلیک گلوله، همسر دومش را کشت و حامیانش با خونسردی گفتند "کُشت که کُشت، حقش بود، زنش پرستو بود"! آقای نصیری، آن روز غیرتی نشد تا رفتار مدیریت اشرافی و نوچه های رسانه ای اش را نقد کند. ♦️باز هم دم فعالان رسانه ای و نمایندگان انقلابی گرم، که از نماینده متهم حمایت نکردند، بلکه گفتند در صورت قطعیت ماجرا، باید برخورد قاطع صورت گیرد. @IMANI_mohammad
هدایت شده از قاسم روانبخش
❎ آخرین آرزوی علامه مصباح یزدی چه بود؟ 🔸دکتر علی مصباح فرزند ارشد علامه مصباح در جلسه کانون طلوع موسسه امام خمینی ره گفت ایشان در آخرین روزهایی که در بستر بودند و به زحمت می توانستند صحبت کنند بارها ما را خواستند و آخرین آرزوی خودشان را مطرح می کردند حتی یک شب نیمه شب مرا صدا زدند فرمودند تنها آرزوی من این است که یک فهرست از موضوعات موردنیاز و مشکلات فکری جامعه تهیه کنید و برای آن ها جواب تهیه کنید. 🔸 اگر این کار انجام شود. دیگر آرزویی ندارم. یک بار هم فرمودند همین الان بروید دنبال این کار و شروع کنید. ✍ ببینید علامه مصباح چه آرزویی داشت و دیگران چه آرزویی دارند! 🔹انشاالله شاگردان ایشان در کانون طلوع این وظیفه را به عهده خواهند گرفت. @روانبخش http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5
✍ شبهه علمی یا شهوت عملی؟ 🔰 استناد به خبرهای ظنی و غیر یقینی، می تواند ناشی از "سطحی نگری" و "زودباوری" و خلاصه، "شبهه علمی" باشد؛ ولی به تصریح قرآن کریم، در برخی موارد هم علت این مسئله، "شهوت عملی" و "هوای نفس" است: 🔸"إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ مَا تَهْوَى الْأَنفُسُ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻧﻬﺎﻱ ﺑﻲ ﺍﺳﺎﺱ ﻭ ﻫﻮﺍﻱ ﻧﻔﺲ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ."(نجم: ٢٣) 🔰 امیدوارم اشتباهات مکرر آقای در اینگونه استنادات ظنی و خوراک تبلیغی دادن به دشمنان انقلاب، از سنخ دوم نباشد... @basaer_fi
هدایت شده از قرارگاه سایبری عمار
💢 واکنش فرزند آیت الله مصباح یزدی به ادعای احمد توکلی در مورد غسال علامه مصباح یزدی 🔹🔸حجت السلام علی مصباح یزدی فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی به ادعای احمد توکلی نسبت به غسال آیت الله مصباح یزدی واکنش نشان داد. ♦️احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین رجایی، معاون سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در یادداشت مشترکی، مدعی شده اند که غسال آیت الله مصباح یزدی، یک ابَربدهکار بانکی است که جنازه های روحانیون سرشناس را به خانه خود می برد و غسل می دهد! ♦️حجت السلام علی مصباح یزدی فرزند مرحوم آیت الله مصباح یزدی در واکنش به این ادعا گفت: آقای توکلی اشتباه می کنند و این اطلاعات غلط است. بنده این موضوع را تایید نمی کنم. فردی که مدنظر ایشان و دیگران است غسال حاج آقا نبودند. 🆔 @amarha
متن کامل تر این یادداشت👇
✍️توکّلی «شبهه علمی» دارد یا «شهوت عملی»؟ 🔰قرآن کریم در آیات متعددی انسان ها را از اعتماد به ظنّ و گمان و آنچه نسبت به آن علم و یقین ندارند، نهی فرموده است؛ از جمله در یک آیه شریفه می فرماید: 🔸«وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً؛ از آنچه نمى‏دانى پيروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دلها همه مسئولند!» (اسراء: 36) و حتی در یک آیه صریحاً برخی گمانها را «گناه» معرفی نموده است: 🔸«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است‏.» (حجرات: 12) بخصوص اگر گمان های دروغ درباره شخصیت عظیم القدری باشد و بصورت شایعه در جامعه انتشار یابد، خداوند آن را «عظیم» شمرده است، هرچند در نزد منتشر کنندگان شایعه، این کار «کوچک» جلوه نماید: 🔸«إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ * وَ لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَتَكَلَّمَ بِهذا سُبْحانَكَ هذا بُهْتانٌ عَظِيمٌ؛ بخاطر بياوريد زمانى را كه به استقبال اين دروغ بزرگ رفتيد، و اين شايعه را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد، و با دهان خود سخنى مى‏گفتيد كه به آن يقين نداشتيد، و گمان مى‏كرديد اين مساله كوچكى است در حالى كه نزد خدا بزرگ است! * چرا هنگامى كه آن را شنيديد نگفتيد براى ما مجاز نيست كه به اين تكلم كنيم؟ خداوندا منزهى تو، اين بهتان بزرگى است!» (نور: 16-15) 🔰درباره علت روانی استناد به خبرهای ظنی و غیر یقینی، می توان دو عامل را دخیل دانست: یا این مسئله ناشی از «ساده لوحی»، «سطحی نگری»، «زودباوری» و خلاصه، «شبهه علمی» است؛ و یا به تصریح قرآن کریم، ناشی از «شهوت عملی» و «هوای نفس» است: 🔸«إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ مَا تَهْوَى الْأَنفُسُ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﮔﻤﺎﻧﻬﺎﻱ ﺑﻲ ﺍﺳﺎﺱ ﻭ ﻫﻮﺍﻱ ﻧﻔﺲ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.»(نجم: ٢٣) همنشینی دو تعبیر «الظَّنَّ» و «مَا تَهْوَى الْأَنفُسُ» در این آیه شریفه، می تواند گویای این نکته باشد که گاه، «هوای نفس» انسان هاست که آنان را به «پیروی از گمان» می کشاند؛ و آن زمانی است که: الف. یا فرد با «خروج از گمان» و «یقین پیدا کردن نسبت به دروغ بودن یک خبر»، باید بر روی هوای نفس خود پا بگذارد؛ و به همین دلیل بر گمان خود اصرار می ورزد. ب. و یا اینکه «شبهه علمی» برای فرد وجود ندارد و او با علم به دروغ بودن خبر، بر سخن خود پافشاری می کند: 🔸«وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا؛ و آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند در حالى كه در دل به آن يقين داشتند.» (نمل: 14) 🔰 آقای احمد توکلی اخیراً در مقاله ای با استناد به خبری ظنّی و غیردقیق، که دروغ بودن آن نیز مشخص شد، موج جدیدی از حملات علیه شخصیت ممتاز معنوی، علمی و انقلابی حضرت آیت الله مصباح را کلید زدند و خوراک تبلیغی خوبی برای رسانه های بیگانه برعلیه این استاد مظلوم فراهم نمودند. متاسفانه آقای توکلی در اینگونه اظهارات غیردقیق، سابقه زیادی دارد که بعضاً از آنها اظهار پشیمانی و عذرخواهی نیز کرده است. امّا در این مورد خاصّ متاسفانه علی رغم تکذیب فرزند استاد مصباح، باز هم ایشان حاضر به عذرخواهی نشدند و بگونه ای دیگر حرف خود را تکرار کردند. حال به نظر شما در ماجرای اخیر، علّت استناد ایشان به یک خبر ظنیّ دروغ را باید کدام مورد دانست: «شبهه علمی» یا «شهوت عملی»؟! ⚠️آقای توکّلی! اگر عذرخواهی و توبه نکنید، این ظلم بزرگ در همین دنیا دامن شما را خواهد گرفت. @basaer_fi
🔰 واکنش حاج حسین شریعتمداری به لجاجت احمد توکلی: به ساحت حضرت آیت‌الله مصباح اهانت کرده‌اید، چرا عذرخواهی نمی کنید؟ 🔹یادداشت برادر عزیزمان جناب آقای احمد توکلی که در آن آورده بود پیکر مطهر حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی را یکی از کلان‌سرمایه‌داران و اَبَر‌بدهکاران بانکی غسل داده است، برای تمامی کسانی که آیت‌الله مصباح را از نزدیک می‌شناختند و یا حتی از دور با ویژگی‌های آن فقیه وارسته و زاهد آشنا بودند، تعجب‌آور بود و از جناب توکلی که دیانت و سلامت نفس ایشان بر کسی پوشیده نیست دور از انتظار بود. 🔹ایشان نوشته بودند، پیکر مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی را شخصی به‌نام«رضا مطلبی‌کاشانی» که یکی از اَبَر سرمایه‌داران است غسل داده است و نسبت به نفوذ کلان‌سرمایه‌داران در بیوت آقایان علما هشدار داده بودند. فردای آن روز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصباح‌یزدی فرزند حضرت آیت‌الله این ادعا را تکذیب کرده و نوشت «آقای توکلی اشتباه می‌کنند و این اطلاعات غلط است. بنده این موضوع را تایید نمی‌کنم. فردی که مدنظر ایشان و دیگران است غسال حاج آقا نبودند». 🔹بعد از این تکذیب، انتظار آن بود که آقای توکلی به اشتباه خود اذعان نموده و به خاطر آزردگی خاطری که برای خانواده و شاگردان حضرت آیت‌الله و توده‌های عظیم دوستداران ایشان پدید آورده بودند، صمیمانه و خاضعانه عذر‌خواهی کنند. این انتظار اما، برآورده نشد. 🔹ایشان مدعی شده‌اند که فلان اَبَر بدهکار بانکی حضرت آیت‌الله را غسل داده است و فرزند آیت‌الله مصباح ادعای ایشان را نفی کرده است. بنابراین چرا جناب توکلی به خاطر اشتباه خود و اطلاعات غلطی که ارائه کرده است، پوزش نمی‌خواهد و عذر‌خواهی نمی‌کند؟! 🔹آقای توکلی بعد از یادداشتی که در آن، ادعای کذب غسل آیت‌الله مصباح توسط یک اَبَر‌سرمایه‌دار را مطرح کرده بود، دو یادداشت کوتاه دیگر نیز می‌نویسد که نشان می‌دهد به اشتباه خود پی‌برده است ولی همچنان این پرسش را بی‌پاسخ می‌گذارد که چرا به صراحت از اشتباه خود یاد نمی‌کند و از پوزش صریح که وظیفه شرعی، قانونی و ملی ایشان است خودداری می‌ورزد؟! 🔹اولا آقای توکلی توضیح نمی‌دهند که اولاً چه کسی گفته است چشم بر دُمل چرکین فساد ببندید؟ ثانیاً - باز هم با عرض پوزش- چرا تصور می‌کنید که مجموعه تحت مدیریت جنابعالی یگانه کانون پیگیری فساد است؟! و ثالثاً؛ همه این موارد چه ربطی به ادعای غیر واقعی شما دارد که غسل حضرت آیت‌الله مصباح را به یک اَبَر سرمایه‌دار نسبت داده‌اید؟! رابعاً؛ وقتی با صراحت به اشتباه خود اعتراف نمی‌کنید و در همان حال از آنچه نوشته‌اید با عنوان «نوک کوه یخ»! یاد می‌فرمائید، این تصور غلط را بر‌توهم قبلی می‌افزایید که انگار «غسل آیت‌الله مصباح توسط آن اَبَر سرمایه‌دار، فقط ‌اندکی از بسیارهاست که فرموده‌اید!! 🔹این هشدار جنابعالی قابل تقدیر است ولی به ادعای خلاف واقع شما درباره غسل پیکر مطهر حضرت آیت‌الله مصباح چه ربطی دارد؟! حضرتعالی با آن ادعای کذب، به ساحت پاک و مقدس حضرت ایشان اهانت کرده‌اید و آن فقیه وارسته و عالم زاهد و برجسته را به همسویی با کلان‌سرمایه‌داران متهم کرده‌اید! آنوقت می‌فرمایید «مقصود ما این مقدس‌‌سازی‌های ویرانگر بود نه علامه مصباح»! 🔹مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی هیچ کمک مالی از سوی هیچ‌کس را نمی‌پذیرفتند. ایشان حتی از پذیرش وجوه شرعی نیز اجتناب می‌کردند و مراجعه‌کنندگان را به دفتر رهبر معظم انقلاب ارجاع می‌دادند.(نظر فقهی مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی آن بود که وجوهات شرعی باید در اختیار ولی فقیه باشد). فقیهی زاهد و به شدت ساده‌زیست بودند تا آنجا که در زندگی ایشان نه فقط هیچ نشانه‌ای از زرق و برق دنیایی دیده نمی‌شد، بلکه در مواردی، از حد‌اقل‌ها نیز پرهیز داشتند. آیت‌الله مصباح امور زندگی روزمره خود را با حقوق معمولی و ‌اندکی که مانند سایر کارکنان موسسه امام خمینی(ره) به ایشان تعلق می‌گرفت، می‌گذراندند و از این روی معیشتی آمیخته به تنگدستی داشتند. 🔹مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی، آثار علمی فراوانی داشتند و کتاب‌های بسیاری تالیف کرده بودند که ردیف کردن نام و عناوین آنها نیز، فهرست بلند بالایی است. مرحوم مصباح‌یزدی حتی یک ریال از درآمد حاصل از چاپ و انتشار آثار خویش را دریافت نمی‌کرد و به دستور ایشان تمامی درآمد آن به صندوقی با نام مبارک حضرت ابوالفضل علیه‌السلام واریز می‌شد و از آنجا به عنوان قرض‌الحسنه و یا کمک مالی بلا‌عوض در اختیار افراد نیازمند قرار می‌گرفت. حضرت آیت‌الله سفارش کرده بودند که اگر وام گیرنده‌ای، اقساط وام دریافتی را پرداخت نکرد، حتی به او گوشزد هم نکنید چرا که حتماً توان پرداخت نداشته است و گوشزد کردن شما باعث شرمندگی او خواهد شد. @basaer_fi
🔸 فروش ویژه کتاب "سی آیه سیاسی" 📕 کتابی متفاوت از ۹دی در پاسخ به برخی سوالات و شبهات پیرامون کنش های سیاسی رهبر انقلاب 🔸 قیمت با ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان: ۲۸ هزار تومان 🔸 سفارش از طریق آدرس @basaer_admin در پیامرسان های "ایتا" و "تلگرام" و یا ارسال پیام به شماره ۰۹۳۸۷۹۹۴۸۵۴
🔸«وَ جَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و او و پسرش را براى جهانيان نشانه ای (از قدرت خداوند) قرارداديم.»(انبیاء:۹۱) 🌸 میلاد بانوی دو عالم حضرت زهراء(س) و فرزندصالحش، حضرت امام خمینی(ره)مبارک باد! @basaer_fi
بسم الله الرحمن الرحیم "بر شانه‌های اقیانوس" نام کتابی است که در آن، نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه السلام به قلمی نوین، ترجمه و شرح داده شده‌است. علاقمندان به معارف گهربار کلام مولا امیرالمومنین، با عضویت در گروه واتساپ یا ایتا، می‌توانند ضمن ارتباط با جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد علی رهبر (نگارنده محترم کتاب "بر شانه‌های اقیانوس")، از فایل‌های مربوط به جلسات هفتگی نهج البلاغه، و نیز مباحث گروه بهره‌مند گردند. لینک دعوت به گروه واتساپ: https://chat.whatsapp.com/Dl7v84jXOKc8TiqerKruX7 لینک دعوت به گروه ایتا: https://eitaa.com/joinchat/368312417Gbea49fc43b
🔰 به گمانم این آیه شریفه، به بهترین شکل، شرایط قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن را به تصویر می کشد: 🔸 "وَاذْكُرُوا إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺍﻧﺪﻙ ﻭ ﺯﺑﻮﻥ ﺑﻮﺩﻳﺪ; ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﺮﺳﻴﺪﻳﺪ ﻣﺮﺩم(مشرک و کافر) ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺑﺎﻳﻨﺪ! ﻭﻟﻲ خداوند ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﺩﺍﺩ؛ ﻭ ﺑﺎ ﻳﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻛﺮﺩ؛ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻳﻬﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺳﺎﺧﺖ؛ ﺷﺎﻳﺪ ﺷﻜﺮ ﻧﻌﻤﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﻳﺪ!" (انفال: ٢٦) 🌹یوم الله ۲۲ بهمن مبارک باد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انقلاب، بزرگترین نعمتی است که باید دائما برای مردم یادآوری شود: 🔸 "وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ؛ ﻭ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻛﻦ!" (ضحی: ١١) 🔰 یکی از بهترین کارهای هنری چند سال اخیر در این زمینه، این فیلم ۲ دقیقه ای است. @basaer_fi
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📱همزمان با چهلمین روز ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) «نرم افزار اندروید آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره)» منتشر شد. 👇لینک دانلود👇 🌐 https://mesbahyazdi.ir/files/app/ketabkhan.apk 🏴 @mesbahyazdi_ir
توصیه های استاد علی رهبر در ماه رجب.mp3
2.91M
🔷 توصیه های حجت الاسلام و المسلمین استاد علی رهبر برای بهره‌مندی بیشتر از فیوضات ماه رجب ا___________________________ 🚢 کشتی طوفان‌ها 🚢 ✅ ارائه ی معارف ناب اسلامی در کلام حجت الاسلام استاد علی رهبر 🖥 www.alirahbar.ir 📲 @keshtitoofanha ارتباط با ما: 📩 @Saaee110
هدایت شده از 
✅ مقدمه ای بر روان شناسی از دیدگاه قرآن بر اساس آثار آیت الله مصباح یزدی ✍️ تألیف: پژوهشگر ارجمند جناب آقای شبیر فیروزیان 📚 "روانشناسي" در اسلام، علمی است که دربارۀ واقعيات و حقايق نفس انسان سخن مي گويد. استاد مصباح يزدي در آثار متعدد خود، با بهره گيري از آيات قرآن کريم، به بررسي ويژگي ها و ابعاد مختلف "نفس" انسان پرداخته و نظام وارهاي متقن و منحصربه فرد از روانشناسي در اسلام ارائه داده اند. 📌 کتاب پيش رو، تلاشی است در جهت ارائۀ مبانی قرآنی روانشناسي اسلامی با محوريت ديدگاه ها آيت الله مصباح يزدي. www.hatif.ir 💰قیمت : 47000 تومان 📖 646 صفحه / 🛒 لینک خرید اینترنتی این کتاب http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3922
هدایت شده از روزنه
🎥 "مستند سراج" روایتی از زندگینامه مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی - بخش نخست👇 https://hawzahnews.com/xb3v8 مدت زمان: '66 دقیقه @rozaneebefarda
✍️ روان شناسی قرآن از کسانی که در برابر بدعهدی های مکرر دشمنان، واکنش قاطع نشان نمی دهند. 🔰 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: 🔸"وقتی آمریکا از برجام خارج شد و دیگران هم با او همراهی کردند، دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن. اما با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد و به تدریج بخشی از آنها را کاهش داد." اما چرا دولت، در برابر بدعهدی مکرر آمریکا و غرب، واکنش متقابل نشان نداد؟ با تامل در آیه ای از قرآن کریم پاسخ این سوال روشن خواهد شد. 🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، پس از توبیخ کسانی که در برابر بدعهدی های دشمن واکنش قاطع و عملی از خود نشان نمی دهند، «علت روانی» این عدم واکنش را نیز بیان می فرماید: 🔸«أَلا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ چرا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر(ص) گرفتند پيكار نمى‏كنيد؟ در حالى كه آنان نخستين بار (دشمنی و پیکار با شما را) آغاز كردند. آيا از آنان مى‏ترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد، اگر مؤمن هستيد.» (توبه: 13) 🔰نکته مهم و ظریف در عبارت «أَتَخْشَوْنَهُمْ؛ آیا از آنان می ترسید؟» این است که خداوند در آن، از واژه «خوف» و مشتقات آن استفاده نکرد و نفرمود: «أتخافونهم»، بلکه از واژه و مشتقات «خشیة» استفاده نمود، تا روان شناسی دقیق تری از این افراد ارائه داده باشد. توضیح آنکه، «خشیة» به معنای «ترس» همراه با «تعظیم» و «علم» است؛(راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ القرآن؛ ص283) به عبارت دیگر، «خشیة»، ترسی است همراه با «علم» و «شعور» بالا نسبت به «عظمت» طرف مقابل؛ بگونه ای که فرد با همه وجود آن را «لمس»، «درک» و «حس» می کند و نسبت به مقوله مورد ترس، کاملاً «منفعل» است. در واقع باید گفت «خشیة»، خوفی است که به مرور زمان و در اثر افزایش «علم به عظمت شیء مورد ترس»، تقریباً در دل انسان «نهادینه» شده است؛ که نتیجه طبیعی این نوع «ترس نهادینه شده» از یک فرد یا موجود، «کرنش» و «انفعال» در برابر اوست. 🔰با این توضیح، باید گفت طبق بیان دقیق این آیه شریفه، کسانی که در مقابل بدعهدی های مکرر دشمن، اقدام متناسب و قاطعی نمی نمایند و حتّی به دنبال مذاکرات و پیمان های مجدّد با دشمن هستند، افرادی هستند که دشمنان خدا را «بزرگ» و «قدرتمند» می دانند و ترس از عظمت دشمنان خدا در آنان «نهادینه» شده و «عبودیّت دشمنان خدا» در دلشان ریشه دوانده و درنتیجه با «احترام» در مقابل آنان، «کرنش» و «تعظیم» می کنند؛ و تا زمانیکه این «عبودیّت» پابرجاست، محال است اقدام قاطعی از سوی آنان صورت گیرد. @basaer_fi🔸 ارتباط با ادمین: @basaer_admin