eitaa logo
بافرهیختگان بسیج اساتید دانشکده امام خمینی(ره) علی آبادکتول
171 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
49 فایل
کانون بسیج اساتید دانشکده ملی مهارت (فنی و حرفه ای ) امام خمینی(ره) علی آباد کتول
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | کارستان مقدس رضوی ✏️ رهبر انقلاب: سیاست ائمّه چه بود؟ اینکه امام با همه‌ی آن مقامات، با همه‌ی آن مرتبتِ الهی که دارد و امانت الهی که دستش هست، اکتفا کند به اینکه مثلاً یک مقدار احکام بگوید و یک مقدار اخلاق بگوید و مانند اینها، این به نظر اصلاً برای انسان وقتی که درست توجّه کند قابل فهم نیست؛ آنها هدفهای بزرگی داشتند. هدف عمده‌ی آنها هم ایجاد جامعه‌ی اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعه‌ی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. ✏️ ... بعد از نوزده سال یا بیست سال كه پایان دوران امامت و شهادت علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا است، وقتی شما نگاه میكنید، می‌بینید كه همان تفكّر ولایت اهل‌بیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آن‌چنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا كرده كه دستگاه ظالم و دیكتاتور بنی‌عبّاس از مواجهه‌ی با آن عاجز است؛ این را علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا انجام داده.
🔸🔶اخلاق مدیریت🔸🔶 ☘فروتنی در دوران ریاست☘ یکی از مهم‌ترین اخلاقیات و شؤون مدیریت، تواضع و فروتنی دربرابر ذی‌نفعان و ارباب رجوع است. البته فروتنی و خوش‌خلقی هرگز به معنای نادیده گرفتن قانون نیست؛ بلکه مجریان و مدیران موفق کسانی‌اند که بدون آنکه ذره‌ای از اجرایی قانون فروگذار کنند، هرگز تکریم و بزرگداشت ارباب رجوع را نیز نادیده نمی‌گیرند. از تبعات دنیوی تکبر و خودبزرگ‌بینی در دوران مسؤولیت، خواری در دوران بعد از آن است. علیه السلام می‌فرماید: تَكَبُّرُكَ فِى الْوِلايَةِ ذُلٌّ فِى الْعَزْلِ. تكبّر ورزيدن تو در دوران ریاست، موجب ذلّت در ايّام بركنارى است. ✍ عاف https://eitaa.com/joinchat/3098018198C9cecc9def4 https://t.me/+yIDLfeflqjtjZTc0
🟢 هم خدا راضی و هم بنده‌ی خدا ! 🔸امام رضا علیه السلام؛ تجلّی تام و کمال رضای پروردگار در نظام هستی است. عبارت «رضی الله عنهم و رضوا عنه» در چهار جای قرآن آمده است؛ با دقت در این آیات در می‌یابیم که با تأسی به اهل‌بیت علیهم السلام، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشیم تا خداوند منّان از ما راضی باشد. 🔹قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنفَعُ الصَّٰدِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّٰتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (مائده/۱۱۹)؛ خداوند فرمود: این، روزى است كه راستگویان را صداقتشان سود دهد، برایشان باغ‌هایى است كه زیر درختانش نهرها جارى است، همیشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نیز از او راضى‌اند، این رستگارى بزرگ است. 🔹وَ السَّٰبِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَٰجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ وَ أَعَدَّلَهُمْ جَنَّٰتٍ تَجْرِى تَحْتَهَا الْأَنْهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (توبه/۱۰۰)؛ و نخستین پیشگامانِ از مهاجران و انصار و كسانى كه با نیكوكارى آنان را پیروى كردند، خداوند از آنها راضى است و آنان نیز از خدا راضى، و (خدا) براى آنان باغ‌هایى فراهم ساخته كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، همیشه در آن جاودانه‌اند. این است رستگارى و كامیابى بزرگ. 🔹لَا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَآدُّونَ مَنْ حَآدَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كَانُواْ آبَآءَهُمْ أَوْ أَبْنَآءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِى قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‌ (مجادله/۲۲)؛ هیچ قومى را نمى‌یابى كه به خدا و قیامت مؤمن باشند و (در همان حال) با كسى كه در برابر خدا و رسولش موضع گرفته است، مهرورزى كنند، حتّى اگر پدران یا پسران یا برادران یا خویشانشان باشند. آنها كسانى هستند كه خداوند، ایمان را در دل‌هایشان ثابت فرموده و با روحى از جانب خویش آنان را تأیید نموده است و آنان را در باغ‌هایى كه نهرها از پاى (درختان) آنها جارى است، وارد مى‌كند در حالى كه در آنجا جاودانه هستند، خداوند از آنان راضى است و آنان نیز از او راضى هستند. آنان حزب خدا هستند، آگاه باشید كه تنها حزب خدا پیروز و رستگارند. 🔹جَزَآؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَآ أَبَداً رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِىَ رَبَّهُ‌ (بینه/۸)؛ پاداش آن گروه در نزد پروردگارشان، باغ‌هاى جاودانه‌اى است كه زیر آن نهرها جارى است. (آنان) براى همیشه در بهشت جاودانه‌اند، خدا از آنان راضى است و آنان نیز از او راضى. این مقام مخصوص كسى است كه از پروردگارش خشیت دارد.
🏴 در محضر قرآن کریم / ۱۳۹۶ ✅ وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَٰتِ جَنَّٰتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَا وَ مَسَٰكِنَ طَيِّبَةً فِى جَنَّٰتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏ (توبه/۷۲) 🔹خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ‌هایى (از بهشت) كه از پاى (درختان) آن، نهرها جارى و در آن جاودانند و (نیز) مسكن‌هایى دل‌پسند در بهشت برین را وعده داده است. ولى رضایت و خرسندى خداوند، برتر و والاتر (از اینها) است. این همان رستگارى بزرگ است. 🔸این آیه چگونگى تحقّق رحمتى را كه در آیه‌ى قبل بود، «سیرحمهم» بیان مى‌كند. «جنّاتِ عَدن»، طبق روایات، بهترین و شریف‌ترین منطقه‌ى بهشت و جایگاه پیامبران و صدّیقان و شهداست، منطقه‌اى كه از نظر خوبى، به خیال كسى خطور نكرده است. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس دوست دارد، زندگی‌اش هم‌چون من و مرگش نیز همانند من باشد و در بهشتی که خدا به من وعده داده، در جنات عدن ساکن شود، باید امام علی علیه السلام و فرزندان پس از او را دوست بدارد(خصال شیخ صدوق) 🔸مقصود از مقام رضوان یا خشنودی خدا از مؤمنان، همان لذت معنوی و روحانی است که انسان را به جهت خشنودی و رضایت خدا فرا می‌گیرد که از تمام بهشت و نعمت‌ها و مواهب گوناگون آن برتر و بالاتر است. زیرا مقام رضوان متعلق به روح و نعمت‌های مادی متعلق به جسم انسان است و روح گوهر وجود و جسم هم‌چون صدف برای آن است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️زن و مرد، در برخوردارى از پاداش الهى، برابرند. «وعد اللَّه المؤمنین و المؤمنات» ▫️بزرگ‌ترین امتیاز بهشت، خلود در آن و جاودانگى نعمت‌هاى آن است. «خالدین فیها» ▫️زندگى آخرت تنها معنوى نیست، بلكه مادّى و جسمانى است. «جنّات، مساكن طیّبة» ▫️مسكن خوب، وقتى ارزشمند است كه در منطقه‌ى خوب باشد. «مساكن طیّبة فى جنّات عدن» ▫️از تمایلات طبیعى انسان به آب، سرسبزى، باغ، بوستان و منزل، در جهت گرایش به معنویت استفاده كنیم. «وعداللَّه... جنّات تجرى من تحتها الانهار...» ▫️لذّت‌هاى معنوى، بالاتر از لذّت‌هاى مادّىِ بهشت است. «رضوان من اللَّه اكبر» ▫️بهشت نیز درجات و مراتبى دارد. «جنّات تجرى، جنّات عدن و رضوان من اللَّه اكبر» ▫️رسیدن به پاداش اخروى و رضایت الهى، رستگارى بزرگ است. «الفوز العظیم»
🌷 ماه ربیع الاول، بهار زندگی است
اهمیت نماز صبح نماز صبح نسبت به دیگر نمازهای واجب روزانه، نقش فوق العاده ای در تقویت بُعد معنوی انسان بازی میکند. علاوه بر این بخاطر زمان خواندن آن در هنگامی که تاریکی شب توسط فجر شکافته میشود و در شرایطی که عمده مردم در خواب هستند، از لحاظ ارزش زمانی و تأثیرگذاری آن در استجابت دعاها از جایگاه بخصوصی برخوردار است. به همین دلیل احادیث بسیاری بر خواندن نماز صبح آن هم بصورت اول وقت تاکید بسیاری دارند. ✍عاف
🔶🔸فلسفه وجودی نماز🔸🔶 🔹نماز به سایر اعمال انسان ارزش و روح می دهد ـ چرا كه نماز روح اخلاص را زنده می‌كند, زیرا نماز مجموعه ای است از نیت خالص و گفتار پاک و اعمال خالصانه, تكرار این مجموع در شبانه روز بذر سایر اعمال نیک را در جان انسان می پاشد و روح اخلاص را تقویت می كند.. ✍عاف
🔶🔸فلسفه نماز از نگاه قرآن🔸🔶 🔹نماز انسان را با پناه گاهی مطمئن و یاری مهربان آشنا می‌كند كه در مقابله با سختی ها و مشكلات زندگی به او اتكاء می كند و در برابر آنها ذلیل و خوار نمی‌گردد, بر همین اساس, خداوند متعال دو مورد در قرآن می‌فرماید: از خصلت صبر و نماز کمک بجویید, سوره بقره/۲، آیه۴۵. سوره بقره/۲، آیه۱۵۳. ✍عاف
🔶🔸فلسفه نماز از نگاه آثار علمی و پزشکی نماز بر جسم و روان🔸🔶 ماهیت نماز و آثار آن . حفظ بهداشت و تقویت آراستگی . حفظ بهداشت دهان و دندان . آثار علمی نماز در افزایش تمرکز و تقویت ذهن.عتف افزایش قدرت حفظ تعادل با ایستادن در نماز. نقش شگفت انگیز رکوع بر سلامت بدن . تأثیر شگفت انگیز سجده بر سلامت بدن . فواید نشستن در تشهد و سلام. .ماهیت نماز و آثار آن. .آثار و فواید شگفت انگیز نماز بر سلامت جسم. .حفظ بهداشت و تقویت آراستگی. .حفظ بهداشت دهان و دندان. آثار علمی نماز در افزایش تمرکز و تقویت ذهن. .افزایش قدرت حفظ تعادل با ایستادن در نماز. .نقش شگفت انگیز رکوع بر سلامت بدن. .تأثیر شگفت انگیز سجده بر سلامت بدن. .فواید نشستن در تشهد و سلام. .تأثیر نماز بر سلامت قلب و عروق. .دفع مواد مغناطیسی مضر از بدن با نماز. .درمان افسردگی و اضطراب و افزایش نشاط با خواندن نماز. .بیدار شدن برای نماز = رهایی از بیماری ها. .خوش خلقی و کنترل خشم با نماز. .رهایی تنبلی با نماز. .تقویت عضلات شکم با نماز.. ✍عاف .من‏ لایحضره‏ الفقیه، ج ۱، ص ۵۵، باب السواک.. .مصباح الشریعه، ص ۱۲۹ .مکارم الاخلاق ص۵۰ – . .بحارالانوار(ط-بیروت) ج۷۳، ص ۱۳۷ .بحار الأنوار: ۸۵ / ۱۳۱ / ۶ منتخب میزان الحکمه: ۲۶۴ بحار الأنوار: ۸۵ / ۱۶۴ / ۱۲ منتخب میزان الحکمه:..
🔴 هجرت در قرآن ✅ هجرت؛ حرکت از محلی است به محل دیگر و در قرآن، هجرت از دار کفر است به دار ایمان. مثل هجرت از مکه به مدینه در صدر اسلام. «و من یهاجر فی سبیل الله یجد فی الارض مراغما کثیرا و سعه ...»(نساء/۱۰۰). هم‌چنین هجرت از خود به خدا، هجرت از معصیت به طاعت و ... در بحث موضوعی امروز به چند آیه در ارتباط با هجرت اشاره می‌کنیم: 🔹هجرت یک وظیفه الهی؛ قالوا الم تکن ارض الله واسعه فتهاجروا فیها (نساء/۹۷) 🔸هجرت نشانه ایمان؛ ‌و الذین امنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله و الذین اووا و نصروا اولئک هم المؤمنون حقّا (انفال/۷۴) 🔹هجرت از گناه و معصیت؛ و الرّجز فاهجر (مدثر/۵) 🔸ارزش سبقت در هجرت و خشنودی خداوند از مهاجران؛ و السابقون الاولون من المهاجرین و الانصار و الذین اتبعوهم باحسان رضی الله عنهم و رضوا عنه (توبه/۱۰۰) 🔹هجرت حضرت ابراهیم(ع) از بابل به شام؛ و قال انی ذاهب الی ربی سیهدین (صافات/۹۹) 🔸هجرت حضرت لوط(ع)؛ فامن له لوط و قال انی مهاجر الی ربّی (عنکبوت/۲۶) 🔹هجرت حضرت موسی(ع)؛ فخرج منها خائفا یترقب قال ربّ نجّنی من القوم الظالمین (قصص/۲۱) 🔸هجرت جوانمردان کهف؛ اذا اوی الفتیه الی الکهف فقالوا ربّنا اتنا من لدنک رحمة و هیئی لنا من امرنا رشدا (کهف/۱۰) 🔹هجرت پیامبر اکرم(ص)؛ الا تنصروه فقد نصره الله اذا خرجه الذین کفروا ثانی اثنین اذ هما فی الغار (توبه/۴۰)
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۱۳۹۷ ✅ وَ مِنَ الْنَّاسِ مَنْ يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ (بقره/۲۰۷) 🔹و از مردم كسى است كه براى كسب خشنودى خدا، جان خود را مى‌فروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. 🔸ابن‌ابى‌الحدید كه از علماى قرن هفتم اهل‌سنّت است، در کتاب خود آورده است: تمام مفسّران گفته‌اند این آیه در باره على ‌علیه السلام نازل شده است كه در لیلةالمبیت در بستر رسول خدا صلى الله علیه و آله خوابید و این موضوع در حدّى از تواتر است كه جز كافر یا دیوانه آنرا انكار نمى‌كند.(شرح نهج‌البلاغه، ج۱۳، ص۲۶۲) 🔸مشركانِ مكّه، قرار گذاشتند از هر قبیله‌اى یک نفر را براى كشتن پیامبر صلى الله علیه و آله انتخاب كنند و آن حضرت را دسته جمعى از بین ببرند تا بنى‌هاشم به خونخواهى ایشان قیام نكنند و با این عمل از دعوت پیامبر اکرم(ص) راحت شوند. پیامبر صلى الله علیه و آله از نقشه‌ى آنان با خبر شد و على علیه السلام براى اینكه پیامبر(ص) به سلامت از مكّه خارج شود، در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن آن حضرت نازل گردید. 🔸خداوند به دو فرشته‌ى خود، جبرئیل و میكائیل فرمود: كدامیک از شما حاضرید فداى دیگرى شوید؟! هیچ‌كدام از آنها حاضر نشدند. خداوند فرمود: اینک مشاهده كنید كه چگونه على‌بن‌ابى‌طالب علیهما السلام حاضر است جان خود را فداى رسول خدا(ص) كند. بسیارى از علماى اهل سنّت، به این فضیلت على علیه السلام اقرار كرده‌اند كه علاّمه امینى «ره» در کتاب قیّم خود از آنان نام برده است.(الغدیر، ج۲، ص۴۸) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️نااهل، حرفش زیباست و انسان را به تعجّب وا مى‌دارد، ولى مؤمن، عملش دنیا را متعجّب مى‌كند. «من‌النّاس مَن یعجبک قوله»، «من‌النّاس مَن یشرى نفسه» ▫️یاد ایثارگران را زنده بداریم. «من الناس من یشرى» ▫️پیش مرگِ اولیاى خدا شدن، یک ارزش است. «من الناس من یشرى» ▫️بزرگ‌ترین سود آن است كه انسان بهترین متاع را كه جان اوست به خالق خود بفروشد، آن هم نه براى بهشت و یا نجات از دوزخ، بلكه فقط براى كسب رضاى او. «ابتغاء مرضات اللّه» ▫️در راه خدا، استقبال از خطر و آمادگى براى جان‌فشانى همچون دریافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آیه، ستایش از كسى است كه جان خود را در معرض خطر قرار داد، هر چند حادثه‌اى اتفاق نیفتاد. «من یشرى نفسه...» ▫️رأفت خداوند، بهترین پاداش است. خداوند براى هركارى پاداشى قرار داده است، امّا در این آیه مى‌فرماید: خداوند رئوف است. «اللّه رئوف بالعباد»
🟢 رضا و رضوان الهی 🔸رستگاری و کامیابی بزرگ، دستیابی به رضوان الهی است. یعنی بهترین سعادت اهل بهشت، همین رضایت خداست، آنگاه که به بهشتیان می‌فرماید: که هر چه می‌خواهید از من طلب کنید و آنها می‌گویند: جز رضای تو مطلوبی نداریم (المحجة البیضاء، ج۸، ص۸۷). در قرآن به پذیرفتن و راضی بودن به حکم خدا و رسول او اشاره شده است (نساء/۶۵، احزاب/۳۶) کسی که از خدا خشیّت داشته باشد، به جایی می‌رسد که خدا از او و او هم از خدا راضی است: «رضی الله عنهم و رضوا عنه ذلک لمن خشی ربه» (بینه/۸). خشیت؛ محصول علم و معرفت است (فاطر/۲۸) و با محبّت جمع می‌شود. 🔹مرحله «رضا» برای سالکان کوی حق، آن است که انسان سالک با انجام واجبات و ترک محرمات به جایی رسد که نه تنها کوشش کند خدا از او راضی باشد، بلکه بکوشد از قضا و قدر خدا هم راضی باشد، یعنی هرچه خدا مقدّر کند، او بپسندد و به آن رضا بدهد. رضایت الهی به دو صورت جلوه می‌کند: رضایت از افعال انسان و رضایت از گوهر ذات انسان. نتیجه رضایت قسم اول؛ پذیرش خود عمل و پاداش دادن به آن است (احقاف/۱۶) و قسم دوم؛ پذیرش و قبولی خود ذات است (آل عمران/۳۷) اینجاست که هم او از خدا راضی می‌شود و هم خدا از او (فجر/۲۸، مجادله/۲۲) 🔸خازن و کلیددار بهشت، فرشته «رضوان» است، پس اگر کسی گوهر ذاتش به مقام رضوان رسیده باشد، کلیددار بهشت خواهد بود! در قیامت سه جایگاه هست: جهنم، بهشت و مقام رضوان و مردم هم سه دسته اند: اصحاب مشئمه، اصحاب میمنه و مقرّبان (واقعه/۷ تا ۱۱) و خداوند از مقرّبان، یا از فعل و وصفشان خشنود است (زمر/۷، طه/۱۰۹) یا از گوهر ذاتشان (مائده/۱۱۹) 🔹در زیارت جامعه، بَرگرفته از آیات ۲۶ و ۲۷ سوره جن، در وصف اهل بیت(علیهم‌السلام) این معنا آمده است: «و ارتضاکم لغیبه» و شما را برای (آگاهی بر) غیب خودش پسندید. حضرت رضا علیه السلام هم از تبار بهشت رضوان است و تمامی رضایت‌ها، تنها در گرو برکت مقام بلند و نام راضی آن حضرت است و چون دیگران را به این مقام می رساند، ملقب به «رضا» شدند. راه تحصیل «رضا» این است: معرفت و شناخت خدا، محبت به خدا، خشیت الهی، صبر، تقوا، یاد خدا، زهد، مخالفت نفس، دعا و تبعیت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام. 🔸در فرازی دیگر از زيارت جامعه کبيره، بعد از آن که نقش ارزشمند امامان علیهم‌السلام در عرصه جهاد گسترده به ويژه در عرصه فرهنگی بيان شده، چنين می‌خوانيم: «و صرتم فی ذلک منه الی الرضا»؛ و در اين راه، به مقام رضا رسيديد. در اين فراز، به يک ويژگی‌های حضرات معصومین علیهم‌السلام اشاره شده است و آن «وصول به مقام رضای الهی» است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 لیلةالمبیت 🔸لیلة المبیت، شبی بود که سران قریش تصمیم بر قتل پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) داشتند ولی به امر الهی و خوابیدن امام علی (علیه‌السّلام) در بستر پیامبر، نقشه آنان نقش بر آب شد. سران قریش تصمیم گرفتند در آن شب پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) را به قتل برسانند که جبرئیل، پیامبر(ص) را از نقشه آنان آگاه ساخته و پیامبر(ص) جریان را با امام علی (ع) در میان گذاشت. حضرت علی (علیه‌السّلام)، آن شب، در بستر پیامبر خوابیده و پیامبر به یثرب هجرت کرد و بدین‌گونه از خطر قریش در امان ماند. بسیاری از مفسران شیعه و اهل سنت شأن نزول آیه ۲۰۷ سوره بقره را درباره این فداکاری امام علی (علیه‌السّلام) دانسته‌اند. تاریخ این واقعه در اول ماه ربیع‌الاول سال چهاردهم بعثت ذکر شده است. wikifeqh.ir/لیلة_المبیت
🔴 وعده‌ی پیروزی اسلام ✅ خداوند سه بار پیروزى اسلام بر تمام ادیان را این‌چنین وعده داده است: ▫️«هو الّذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحقّ لیظهره على الدین كلّه و لوكره المشركون» (توبه/۳۳) ▫️«هو الّذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحقّ لیظهره على الدین كلّه و كفى باللّه شهیداً» (فتح/۲۸) ▫️«هو الّذى ارسل رسوله بالهدى و دین الحقّ لیظهره على الدین كلّه و لو كره المشركون» (صف/۹) 🔹و بدون شک خداوند وعده خود را عملى مى‌كند. «و لن یخلف اللّه وعده» (روم/۶ و حج/۴۷) 🔸در روایات مى‌خوانیم كه پیروزى کامل اسلام بر دیگر ادیان، در زمان ظهور حضرت مهدى(عج) تحقّق خواهد یافت. 🔸حضرت على علیه السلام فرمود: «فو الّذى نفسى بیده حتى لاتبقى قریة الّا و ینادى فیها بشهادة ان لا اله الّا اللّه بكرةً و عشیاً» (مجمع‌البیان) به خداوندى كه جانم در دست اوست، هیچ شهر و روستایى باقى نمى‌ماند مگر آن كه هر صبح و شام صداى اذان و شهادتین در آن شنیده خواهد شد. 🔸تاریخ اسلام، تحقق این آیات را به اثبات رسانده است، زیرا با این كه دشمن از طریقِ استهزا و اذیّت و شكنجه، محاصره اقتصادى و اجتماعى، تحمیل جنگ‌ها، توطئه‌هاى داخلى منافقان، ایجاد تفرقه میان مسلمانان، به راه انداختن جنگ‌هاى صلیبى، ترویج فحشا و منكرات، استعمار نظامى و سیاسى لحظه‌اى كوتاهى نكرده، ولى اسلام روز به روز توسعه پیدا كرده است و این اسلا‌م‌خواهی مقدمات ظهور منجی بشریت را فراهم می‌کند. ان‌شاءالله
قرب به اهل بیت ۳۴.mp3
11.88M
❇️ قرب به اهل‌بیت علیهم السلام 🔸اولین و مقدماتی‌ترین روش عملی برای شروع ارتباط با غیب و شروع مسیر قرب به اهل بیت علیهم ‌السلام این روش ساده است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 غزل جدیدی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با عنوان «شرح حال» منتشر شد 🔹️در جریان دیدار رمضانی امسال شاعران با رهبر انقلاب در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد از شعرای برجسته کشور که به تازگی کتابی با عنوان «امین شعر انقلاب» تدوین و منتشر کرده، از حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای درخواست کرد تا غزل منتشر نشده‌ای از سروده‌هایشان را برای انتشار در چاپ جدید این کتاب در اختیار وی قرار دهند. رهبر انقلاب نیز با تقدیر از آقای انصاری‌نژاد با این پیشنهاد موافقت و غزلی از سروده‌های معظم‌له در اختیار این شاعر قرار گرفت.  📝 «شرح حال» گامی به راه و گامی در انتظار دارم سرگشته روزگاری پَرگاروار دارم دلبسته‌ی امیدی در سنگلاخ گیتی رَه بی‌شکیب پویم، دل بی‌قرار دارم یک عمر میزدم لاف از اختیار و اینک چون شمع، اشک و آهی بی‌اختیار دارم گو ابرِ غم ببارد تا همنشین عشقم از غم چه باک دارم کاین غمگسار دارم نبود روا که گیرم جا در حضیض پَستی سیلم که هستی خود از کوهسار دارم سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم چون سرو در خزان نیز رنگ بهار دارم از خاک پاک مشهد نقشی است بر جبینم شادم «امین» که از دوست، این یادگار دارم ▫️سیدعلی خامنه‌ای 🔹️رهبر انقلاب در نوروز امسال و در جریان محفل شعرخوانی شاعران، یک بیت از این غزل را خوانده بودند.
خبر معرفی و انتشار مقاله انتشار مقاله علمی-پژوهشی ارتباط صنعت و دانشگاه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در دنیای امروز، ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه، به عنوان یکی از عوامل کلیدی توسعه فناوری و نوآوری شناخته می‌شود. با این حال، تاکنون مدل‌های موجود برای تبیین این ارتباط، نتوانسته‌اند به طور کامل نیازهای پژوهشگران و سیاست‌گذاران را برآورده کنند. در این راستا دکتر سید علیرضا هوشی السادات از استادان پردیس شهید مفتح، به همراه دکتر محسن شاکری و دکتر حاتم فرجی با استفاده از روش کیفی نظریه داده بنیاد، به مطالعه دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حضرت آیت‌الله خامنه ای(مدظله العالی) در حوزه صنعت و دانشگاه پرداخته‌اند. در این پژوهش که در آخرین شماره مجله مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی منتشر شده است، محققان با تحلیل دقیق بیانات الهام بخش معظم له، به کشف الگوی مولفه ها و روابط میان آن پرداخته‌اند که بر ارتباط صنعت و دانشگاه حاکم است. نتایج این پژوهش، مدلی جامع و مبتنی بر داده را ارائه می‌دهد که می‌تواند به دانشگاه‌ها، صنایع و سیاست‌گذاران کمک کند تا درک بهتری از چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه داشته باشند. یکی از یافته‌های مهم این پژوهش، تأکید بر نقش رفع نیازهای اساسی کشور به عنوان محرک اصلی ارتباط صنعت و دانشگاه است. این یافته نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها باید به جای دنبال کردن پژوهش‌های صرفاً نظری، به سمت انجام پژوهش‌هایی حرکت کنند که بتوانند به حل مشکلات واقعی جامعه کمک کنند. 👇 https://www.magiran.com/paper/2753526/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B9%D8%B8%D9%85-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C
💠 هجرت پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🔸در سال سیزدهم بعثت، سران قریش در یک شورای عمومی تصمیم گرفتند که ندای توحید را با زندانی کردن پیامبر(ص) یا کشتن و یا تبعید ایشان خاموش سازند، قرآن کریم می‌فرماید:  ✅ وَ إذ یَمکُرُ بِکَ الَّذیِنَ کَفَرُوا لِیُثبِتوکَ اَوْ یَقتُلوکَ أَو یُخْرِجُوکَ وَ یَمکُروُنَ وَ یَمکُرُ اللهَ وَ اللهُ خَیرُ المَاکِرینَ (انفال/۳۰) 🔹به‌یاد بیاور روزهایی را که بی‌دین‌ها برایت نقشه می‌کشیدند که تو را زندانی یا ترور یا تبعید کنند. بله، دشمنان بر ضدّ تو نقشه می‌کشیدند و خدا هم بر ضدّ آن‌ها نقشه می‌کشد. البته خدا ماهرترین نقشه‌کِشنده است! 🔸سرانجام سران قریش تصمیم گرفتند که از هر قبیله، فردی انتخاب شود تا افراد منتخب در نیمه شب یکباره بر خانه حضرت هجوم برده، نقشه خود را عملی سازند تا از این طریق، هم از تبلیغات او آسوده شوند و هم خون او در میان قبایل عرب پخش شود تا خاندان پیامبر(ص) نتوانند با آنها به مبارزه برخیزند. 🔸فرشته وحی، پیامبر(ص) را از نقشه شوم مشرکان آگاه ساخت و به آن حضرت دستور داد تا از مکّه به عزم مدینه خارج شود. پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی (ع) را از این نقشه آگاه کرد و به او فرمود: «امشب در بستر من بخواب و رو اندازِ سبزِ مرا، روی خود بینداز تا آنان تصور کنند که من هنوز در خانه و در بستر آرمیده‌ام و مرا تعقیب نکنند». آن‌گاه پیامبر(ص) مخفیانه از مکّه خارج شد و از خداوند درخواست نمود تا دشمن را از دست‌یابی به او گمراه کند و آنان نتوانند او را پیدا کنند. ✅ و ان کادوا لیستفزونک من الارض لیخرجوک منها و اذا لایلبثون خلٰفک الا قلیلا (اسراء/۷۶) 🔹هم‌چنین، کم مانده بود که تو را با تهدید و توطئه از شهر مکه تبعید کنند! که اگر چنین می‌کردند، بعد از رفتنت چند صباحی بیشتر زنده نمی‌ماندند.(نتیجه این نقشه شومشان این شد که بعد از چند صباحی، بیشترشان در جنگ بدر به هلاکت رسیدند.) ✅ الّا تنصروه فقد نصره الله ... لاتحزن ان الله معنا ... و کلمة الله هی العلیا و الله عزیز حکیم (توبه/۴۰) 🔹اگر پیامبر(ص) را کمک نکنید، خدا کمکش می‌کند؛ همان‌طور که قبلاً کمکش کرد: وقتی بت‌پرست‌های مکه با نقشه ترور مجبورش کردند به هجرت از آنجا، در حالی که کسی همراهش بود، در آن هنگام که آن دو در غار بودند، پیامبر(ص) به همراهش دائم گوشزد می‌کرد: نگران نباش! خدا با ماست. پس خدا آرامش خودش را بر پیامبر(ص) حکم‌فرما ساخت و با سپاهیانی نامرئی کمکش کرد و نقشه بت‌پرست‌ها را در قتل پیامبر(ص) و ریشه‌کنی اسلام نقش‌برآب کرد. وعده خدا در یاری پیامبر(ص) و برتری اسلام، همیشگی است؛ چون خدا شکست‌ناپذیر و حکیم است. 🔸در روایات شیعه و اهل سنت آمده است که علی(علیه السلام) این‌کار را انجام داد و خداوند به خاطر این ایثار، به فرشتگان مباهات نمود و موقعی که پیامبر(ص) به سوی مدینه در حرکت بود، این آیه را در شأن حضرت علی(ع) نازل فرمود: ✅ وَ مِنَ النّاسِ مَن یشری نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ الله و اللهُ رَئوفٌ بالعباد (بقره/۲۰۷) 🔹بین مردم، کسانی هم هستند که برای به‌دست‌آوردن رضایت خدا، جانشان را تقدیم می‌کنند و خدا با آفریدن چنین افرادی، نشان داده که دلسوز بندگانش است.(آری ماندگاریِ اسلام نتیجه از خودگذشتگی‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام است.)
🔴 در محضر قرآن کریم/ ۱۳۹۹ ✅ وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماَكِرِينَ (انفال/۳۰) 🔹و (به یاد آور) زمانى كه كافران درباره‌ى تو نقشه مى‌كشیدند تا تو را زندانى كنند، یا تو را بكشند یا (از مكّه) تبعید كنند. و آنان نقشه مى‌كشیدند و خدا هم (با خنثى كردن توطئه‌هاى آنان) تدبیر مى‌كرد و خداوند، بهترین تدبیركنندگان است. 🔸«مَكر»، به معناى تدبیر، چاره‌اندیشى، طرح و نقشه است. این آیه اشاره به «لیلة المبیت» و توطئه‌ى كفّار براى قتل رسول خدا صلى الله علیه و آله دارد كه آن حضرت از طریق جبرئیل(ع) آگاه شد و على علیه السلام به جاى ایشان در بستر خوابید(بقره/۲۰۷) و پیامبر(ص) شبانه از خانه خارج شد و به غار ثور رفت(توبه/۴۰) و از آنجا به مدینه هجرت نمود. سه طرح و نقشه‌ای که برای مقابله‌ی کفار با پیامبر(ص) در آیه مطرح شده، محصول جلسه‌ی مشرکین در «دارالندوه» بود و بالاخره نقشه‌ی قتل را تصویب کردند. 🔸چه بسا خداوند امور مهمى را با موجود ضعیفى انجام مى‌دهد و یا توطئه‌هاى بسیار بزرگى را با آن خنثى مى‌كند؛ بنى‌آدم با كلاغ آموزش مى‌بیند، مرگ سلیمان با موریانه كشف مى‌شود، بلقیس با هدهد دعوت مى‌شود، فیل سواران ابرهه، با پرنده كوچكى به نام ابابیل و نمرود با پشه نابود مى‌شوند، و توطئه‌ى كفّار مكّه با تار عنكبوتى خنثى مى‌شود. اینها همه براى نشان دادن نهایت ضعف و ناتوانى بشر در برابر قدرت بى‌پایان الهى است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️یادآورى امدادهاى الهى و خطرهایى كه خدا از ما دور كرده، مایه‌ى آرامش و قوّت قلب است. «و اذ یمكر بك...» ▫️زندان و ترور و تبعید، ابزار دست جبّاران تاریخ براى مقابله با حقّ است. «لیثبتوك أو یقتلوك...» ▫️كفر، انسان را تا حدّ پیامبركشى مى‌كشاند. «الّذین كفروا... یقتلوك» ▫️در مقابل سخن حقّ، هیچ دلیل و منطقى وجود ندارد. كافران به جاى حلّ مسئله و پذیرش حقّ، براى حذف موضوع حقّ و مردان حقّ اقدام مى‌كنند. «الّذین كفروا لیثبتوك او یقتلوك او...» ▫️توطئه‌ى كفّار علیه مسلمانان و حمایت خداوند از مسلمانان دائمى است. «یمكرون و یمكر اللّه» (چنین نیست كه همیشه دشمنان به اهداف خود برسند، خداوند با تدبیر خود، توطئه‌هاى آنان را خنثى مى‌كند.) ▫️هر كه با طرفداران حقّ حیله كند، با خداوند طرف است. «یمكرون و یمكر اللّه» ▫️خداوند، حامى كتاب و اولیاى خویش است و با تار عنكبوت، اشرف مخلوقات را حفظ مى‌كند و بزرگ‌ترین توطئه‌ ها را خنثى كرده، مسیر تاریخ را عوض مى‌كند. «و اللّه خیر الماكرین» ▫️هر جا لازم باشد، خداوند اولیاى خود را از توطئه‌ها آگاه مى‌كند. نقشه‌اى را كه مى‌خواستند كسى نفهمد، همه‌ى دنیا فهمیدند. «و اللّه خیر الماكرین»
🌹هفده شهریور، از ایام الله است ... 🔹امام خمینی(ره): یادتان نرود که ما یک ۱۷ شهریور داشتیم. ۱۷ شهریور از «ایّام الله» است. و باید یادمان نرود این را. آن قدر شهید دادیم و آن قدر خون دادیم ما آن روز و در مقابل اجانب و در مقابل وابستگان به اجانب. قیام کردند ملت ما و خونشان ریخته شد، لکن پیروز شدیم ...(۱۷ شهریور ۵۸)