🔰 چین و چرایی تکرار مکرر!
🔘چین دیروز بار دیگر پای امضای بیانیه مشترکی با امارات در مورد جزایر سهگانه امضا گذاشت. این بیانیۀ مشترک در پایان سفر محمدبنزاید، رئیس امارات صادر شد که در بند 26 آن چین اعلام کرده است که از «تلاشهای امارات متحده عربی برای رسیدن به راه حلی مسالمتآمیز درباره مساله جزایر سهگانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) از طریق مذاکرات دوجانبه بر اساس قواعد حقوق بینالملل و حل این مساله بر اساس قوانین بینالملل حمایت میکند.»
🔘متعاقب این موضع چین، وزارت خارجه ایران امروز یکشنبه بار دیگر سفیر چین را فراخواند و اعتراض کرد. این درحالیست که پکن همین موضع را هم سال گذشته در بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با شی جین پینگ اتخاذ و ایران نیز اعتراض کرده بود؛ اما تکرار موضع چین نشانگر این است که اعتراض قبلی کارگر نیفتاده است.
🔘اگر دفعه قبل با اشاره به رفتار معمولی کشورها در مسائل اختلافی میان کشورهای دیگر مبنی بر دعوت به گفتگو و حل مسالمتآمیز تلاش شد از اهمیت موضع چین کاسته شود، اما تکرار این رفتار واجد این پرسش جدی است که چین چرا همچنان بر این رویه خود اصرار دارد؟ رویهای که معمولا در تضاد با رویکرد متعارف چین بهویژه در خاورمیانۀ پرتنش، در اجتناب از ورود به اختلافات و چالشها میان کشورهاست و تلاش میکند نوعی توازن را حداقل در بعد اعلامی رعایت کند.
🔘پاسخ به این پرسش چندان سخت نیست. اینکه چینیها اولا این رفتار خود را و لو در تضاد با رویکرد خاورمیانهای آنها باشد، واجد آوردۀ خوبی در جهت تقویت مناسبات و تعمیق منافع خود با امارات میدانند و ثانیا آن را دارای خطر و تهدیدی برای منافع اقتصادی خود با ایران نمیدانند. از این رو به نظر میرسد پکن بر این باور است که تهران در سایه تداوم تحریمها انتخاب و چارهای دیگر جز حفظ و گسترش مناسبات اقتصادی خود با چین ندارد.
🔘در کنار آن هم، امروزه امارات برای چین واجد منافع بالفعل عدیدهای است، اما ایران برخوردار از فرصتها و منافع بالقوهای است که موانع و چالشهای داخلی و خارجی زیادی در مسیر فعلیتیافتن آنها قرار دارند. در چنین وضعی طبیعی است که چینیها، نقد را بر نسیه ترجیح دهند و این چنین به سمت امارات غش کنند. کما اینکه جنس مناسبات اقتصادی چین با امارات و ایران نیز متفاوت است؛ با ابوظبی بنیادیتر و عمیقتر در سطح سرمایهگذاری و شراکت راهبردی اقتصادی است، و با تهران در سطح معمولی تجارت دوجانبه و تبادل کالاست.
🔘در سال گذشته میلادی مبادلات تجاری غیرنفتی چین و امارات که از حیث مساحت و جمعیت اصلا قابل مقایسه با ایران نیست، بالغ بر 81 میلیارد دلار بود؛ یعنی رقمی دوبرابر حجم تجارت ایران و چین. کما اینکه 60 درصد از تجارت چین با منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (با 400 شهر) از طریق بنادر توسعهیافته امارات انجام میشود؛ بنادری که این کشور را به هاب اقتصادی منطقه تبدیل کردهاند.
🔘امروز امارات در تجارت غیرنفتی شریک نخست و در تجارت نفتی و غیرنفتی شریک دوم چین بعد از عربستان است. اقتصاد امارات نیز اقتصادی بینالمللی شده است که تعمیق منافع با آن برای چین و لو به قیمت مناسبات با اقتصاد تحریمی و منقطع از اقتصاد جهان و ناراحتکردن تهران از طریق اتخاذ چنین مواضعی، جذابتر است و اولویت بیشتری دارد. بر کسی پوشیده نیست که «پول» محرک اصلی روابط خارجی چینیهاست و هر جا پول بیشتری را بدون دردسر عایدشان کند، به آن سمت متمایل میشوند.
🔘در این راستا نیز، تجارت غیرنفتی امارات در سال 2023 به رقم بیسابقه 952.93 مليارد دلار رسید؛ یعنی حدود هفتبرابر تجارت نفتی و غیرنفتی ایران در سال گذشته! در این شرایط روشن است که چین به تصاحب بخش قابل توجهی از این تجارت یک تریلیون دلاری چشم دوخته است و به الزامات سیاسی آن هم تن میدهد.
🔘البته منافع فزاینده با امارات تنها مولفه جهتدهندۀ سیاست خارجی چین در تقویت روابط با ابوظبی نیست؛ بلکه باید آن را در بستری بزرگتر هم دید. چین در دو دهه اخیر به شکل قابل توجهی در مسیر گسترش روابط خود با دنیای عرب گام برداشته و در مسیر احیای جاده ابریشم نیز حساب ویژهای بر روی توسعه ارتباطات با آن باز کرده است؛ به نحوی که تجارت پکن با جهان عرب از رقم 36 میلیارد دلار در 2004، به 400 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی رسید.
🔘در این راستا چین تلاش کرده است که همزمان با سه کشور عربستان، قطر و امارات که هر کدام بلوکی را در جهان عرب رهبری میکنند، مناسبات اقتصادی و سیاسی خود را گسترش دهد.
🔘البته کشورهای عربی بهویژه در حوزه عربی خلیج فارس نیز در سالیان اخیر برای گسترش روابط با چین و روسیه خیز قابل توجهی برداشتند که بیارتباط با نگرانی آنها از کاهش نفوذ آمریکا در منطقه نیست.
✍صابر گل انبری
🌹استاد شهید مطهّرى از خاطرات خود درباره امام(ره) می فرماید:
♦️من قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ (امام خمینى) تحصیل کردهام. وقتى که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایى از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد. وقتى برگشتم، دوستانم پرسیدند: «چه دیدى؟». گفتم: «چهار تا آمَنَ دیدم:
♦️ آمَنَ بهَدفه؛ به هدفش ایمان دارد. دنیا اگر جمع بشود، نمی تواند او را از هدفش منصرف کند.
♦️آمَنَ بسَبیله؛ به راهى که انتخاب کرده ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه، منصرف کرد. شبیه همان ایمانى که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت.
♦️آمَنَ بقُوله؛ به سخنش ایمان دارد. در میان همه دوستانى که سراغ دارم، اَحَدى مثل ایشان به روحیه مردم ایران، ایمان ندارد...
♦️ آمَنَ برَّبه؛ به خدایش، ایمان دارد«.
در یک جلسه خصوصى، ایشان به من می گفت: «فلانى! این ما نیستیم که چنین میکنیم. من دست خدا را به وضوح، حس می کنم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مدیحه سرایی انتخاباتی در سیوپنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید رئیسی اینگونه بود..
🔸توصیفات کم نظیر امام خامنهای درباره آیتالله شهید رئیسی
🔹در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت و دوپهلو صحبت نمیکرد و به لبخند دشمن اعتماد نمیکرد.
🔹مظهر شعارهای انقلاب بود.
🔹مرد کار خدمت و صفا بود.
🔹شب و روز نمیشناخت.
🔹در باب خدمتگزاری به کشور و ملت یک نصاب تازهای به وجود آورد.
🔹ما قبلا شخصیتهای خدمتگزار داشتیم اما نه در این حد، نه با این حجم نه با این کیفیت، نه با این صداقت، نه با این پرکاری و شب و روز نشناختن.
🔹در مسائل خارجی از فرصتها به بهترین وجه استفاده کرد.
🔹اینهمه سفر خارجی آثار ارزشمندی هم برای امروز کشور و هم برای فردای کشور دارد.
🔹ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگتر و برجستهتر کرد.
🔹انقلاب اسلامی و ملت ایران را در اظهارات خارجی خود درست تعریف کرد و شناساند.
🔹سبک مدیریت او در بین همکاران خود سبک ویژهای بود.
🔹با همکاران خود؛ با وزرا با مدیران دولتی با صفا و صمیمت رفتار میکرد.
🔹برای مردم کرامت و عزت قائل بود.
🔹به مردم و جوانان برای اظهار نظر میدان میداد و حرمت مردم را نگه میداشت.
🔹به جوانها اعتماد میکرد و آنها را تکریم میکرد.
🔹به کسانی که به خود او بدی کرده بودند با کرامت برخورد میکرد و به کسانی که به او اهانت کرده بودند پاسخ تند و زشت و عصبی نمیداد.
39.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب: بعد از شهادت رئیسجمهور همه از خدمات و تلاشهای او حرف زدند و من دلم برای رئیسی سوخت
🔹اینها در زمان حیات او یک کلمه حاضر نبودند این حرفها را بگویند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر کسی گناهی انجام بدهد
و آن را از دیگران مخفی کند...
742_44005016704718.pdf
829.7K
🇮🇷🇵🇸
﷽
📝 محوریابی بیانات رهبر معظم انقلاب #امامخامنهای مدظلهالعالی در سی و پنجمین مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی رحمه الله علیه
▪️◾️▪️
#امام_خمینی | #لبیک_امام_خامنه_ای_عزیز
May 11
❌طرح دو شبهه تکراری و پاسخ کوتاه به آنها:
❗️شبهه اول= سیدعلی خامنه ای در جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ با اعلام مخالفت صریح علیه رهبری خودشان گفتند:
«باید خون گریست بر جامعه اسلامی که احتمال رهبر شدن من در آن مطرح باشد...»
✅پاسخ:
🔹اینکه شخص سیدعلی خامنه ای در اوج زهد و تواضع، خودشان را لایق رهبری و برتر از دیگران نداند، دقیقاً طبق نص پیامبر و ائمه اطهار و تصریح قرآن، گواه صادقی بر صلاحیت و شایستگی ایشان برای امامت امت و ریاست دین و مذهب ماست.
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ(28/83)
وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ (امام حسن عسکری ع)
کسی که با خودبرتر بینی و اراده سلطه بر دیگران و با هواپرستی و جاه طلبی، به دنبال کسب قدرت و ریاست باشد، از منظر اسلام، مطلقاً شایسته رهبری و قیادت نیست؛ چه رسد به امامت و جانشینی امام زمان (عج) در عصر غیبت.
در عین حال، تشخیص اکثریت قاطع خبرگان مبنی بر صلاحیت کامل امام خامنه ای برای امامت امت به نیابت از امام مهدی (عج) در زمان غیبت (اصل پنجم قانون اساسی)، همچنین دلدادگی اکثریت قاطع ملت ایران و قاطبه شیعیان جهان و بسیاری از اهل سنت در تبعیت از ایشان و نیز اعتراف و اذعان بزرگان اسلام و حتی دشمنان خارجی به فراست و کیاست و درایت و مدیریت بی نظیر امام خامنه ای، گواهی آشکار و تأکیدی مکرر بر تشخیص درست و دقیق مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ می باشد.
حالا اگر کسی با معارف اسلامی آشنا نباشد و مفهوم زهد و تواضع را نفهمد و آن را بهانه حمله به شخصیت الهی نائب امام زمان (عج) قرار دهد، بحث دیگری است؛
به هرحال جنگ قدرت در ساحت ولایت الهی مطلقاً ممنوع و مذموم است و این حقیقت معنوی در صحنه سیاسی جهانی، امتیازی بزرگ و بی بدیل است.
‼️شبهه دوم= هاشمی رفسنجانی: «انتخاب آقای خامنه ای برای رهبری موقت است و تا زمان برگزاری رفراندوم می باشد»
✅ پاسخ:
🔹جلسه مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۶۸ در حالی برگزار شده بود که هنوز اصلاحات انجام گرفته در اصلاحیه قانون اساسی به رفراندوم گذاشته نشده بود؛ بنابراین موقتی بودن تصمیم آن روز مربوط و منوط به تصمیم مردم در رفراندوم اصلاحیه قانون اساسی بود؛ زیرا طبق قانون قبلی، «باید رهبری از میان مراجع موجود معرفی می شد» که امام خمینی مخالف آن بودند؛ زیرا مراجع آن زمان را برای رهبری مملکت و امامت امت «ناتوان» می دیدند؛ لذا در اصلاحیه قانون اساسی قید شد که «مرجعیت بالقوه یا مرجعیت بالفعل» (صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه= بند یک اصل ۱۰۹) از شرایط رهبری ولی فقیه باشد.
بنابراین مجلس خبرگان، اعلامیه آن روز خود را در معرفی ولی امر، «موقت» نامید که پس از رفراندوم و تأیید قانون اساسی جدید، با قید «مرجعیت بالفعل یا بالقوه» درباره شروط رهبری، مجدداً مجلس خبرگان تشکیل جلسه داد و در رایگیری مجدد، حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای با اکثریت قریب به اتفاق آراء به عنوان رهبر نظام و امام امت اسلامی معرفی شدند. سخنان مرحوم آیت الله مشکینی، رئیس وقت مجلس خبرگان در این باره، تیتر روزنامههای ۱۶ مرداد ۱۳۶۸ کشور شد.
💢مقایسه امام خمینی با شاهان معاصر ایران
۴ میلیون استقبال۱۳۵۷ و۱۲میلیون تشیع فقط در تهران، رکورد حضور ۱۲ میلیونی تاکنون در تاریخ شکسته نشده و بیشترین تجمع جهانی ۴ میلیون نفر بوده در هند!
⬅️اگر تاریخ معاصر ایران را بررسی کنید
غالب شاهان و حاکمان ما با نفرت یا از کشور #اخراج شدند یا #فرار کردند و یا توسط مردم #کشته شدند چون از مردم نبودند، چون مردم زیر چکمه استبداد آنها له شده بودند
.
#محمدرضا_پهلوی دی ماه سال ۱۳۵۷ فرار کرد
.
#رضا_خان شهریور سال ۱۳۲۰ از کشور گریخت و بعد از او مردم تا مدتها با وجود قحطی به برپایی جشن پرداختند
.
#احمد_شاه به فرانسه رفت و ماندگار شد
#محمد_علی_شاه به روسیه پناهنده شد
.
ناصرالدین شاه و آغامحمدخان قاجار ترور شدند
.
از #قاجار تا پایان #پهلوی که آخرین دوره پادشاهی در ایران بوده است، مجموعا ۹ شاه به قدرت رسیده اند.
از ۹ پادشاه فقط ۳ نفر با مرگ طبیعی دوران سلطنتشان به پایان رسیده است.
۶ پادشاه یا توسط مردم #ترور شده اند مثل ناصرالدین شاه، یا با دخالت کشورهای خارجی از کشور فرار کرده و تبعید شده اند مثل محمدعلی شاه و رضاشاه پهلوی و....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معترضان طرفدار فلسطین جلو رژه
غرور(همجنسگراها) رو در فیلادلفیا گرفتن
طرف درست تاریخ که ایستاده باشی، همیشه از حق دفاع و با باطل مبارزه میکنی
🔴شهید رئیسی چگونه اثر تحریمهای نفتی را خنثی کرد؟
♦️کارشناس انرژی:با افزایش ظرفیت پالایشی و پتروشیمی در کشور، ایران میتواند زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز خود را تکمیل کند.
♦️سرمایه گذاری هم توسط دولت و هم بخش خصوصی با هدف پالایش بیشتر نفت خام و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در صنعت پتروشیمی انجام شده است.
♦️پروژه الفین با سرمایه گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری و ظرفیت ۱.۱ میلیون تنی، نقش بسزایی در افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی کشور داشته است.
♦️دولت سیزدهم علاوه بر افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، بر داخلی سازی کاتالیست های مورد نیاز پتروشیمی های داخلی نیز تمرکز کرده است.
♦️دولت سیزدهم به سمت افزایش ۲۷۰ هزار بشکه ای ظرفیت پالایش نفت خام در داخل کشور حرکت کرده است.
♦️شاهد افزایش ۱۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی و همچنین افزایش ۲۷۰ هزار بشکهای ظرفیت پالایش نفت خام در کشور در طی ۳۳ ماه گذشته در دولت شهید رئیسی بودیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیدواژههای فرمایشات حضرت آقا پیرامون انتخابات:
▫️معادلات پیچیده بینالمللی
▫️حفظ منافع
▫️تثبیت عمق راهبردی
▫️بروز و ظهور ظرفیتها و استعدادهای طبیعی و انسانی
▫️شیرین شدن کام مردم
▫️پر کردن حفرهها و رخنههای اقتصادی و فرهنگی
ویژگیها:
🔹رئیسجمهورِ فعال
🔹رئیسجمهورِ پُر کار
🔹رئیسجمهورِ آگاه
🔹رئیسجمهورِ معتقد به مبانی انقلاب
✍کلید واژه های جهت دهنده و راهبردی در سخنرانی حضرت آقا در سی و پنجمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی( ره) :
🔷️طوفان الاقصی رویدادی در مقیاس جهانی تغییر دهنده قرن بیست و یکم و آغاز پایان رژیم صهیونیستی
🔷️شهید رئیسی و شهدای خدمت ، نصاب جدیدی در خدمت گذاری و صفا و صمیمیت با مردم و مرزبندی با دشمن
🔷️حماسه آفرینی مردم در عزاداری شهدای جمهور و خدمت ؛ با حضور، استقامت ، آشکار کردن علایق عاطفی به خادمان ، نمایان شدن سرمایه ملی و طرفداری از شعارهای انقلاب، قدردانی از خادمین کشور، معرفی آرامش و اطمینان کامل مردم به دنیا و تاثیر آن در معادلات سیاسی منطقه
🔷️حماسه انتخابات، مکمل حماسه شهیدان؛ با نگاه بلند ملت به حفظ عمق راهبردی و ظهور ظرفیتهای انسانی و جلوگیری از حفره و نفوذ فرهنگی دشمن با انتخاب رئیس جمهور شایسته، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب و حاکم شدن اخلاق در فضای رقابت های انتخاباتی
✍ دکتر شعبانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم عزیز ایران،
یادتان می آید قبل از انتخابات ادعا میکردن که با راهکارهای عاقلانه و عالمانه میخوان به زندگی فقرا رسیدگی کنند، اما بعدش در جواب گرانی ها میگفتند برای کاهش قیمتها دعا کنید؟!
#اسحاق_جهانگیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
﷽
🏴 شما رهبر بشوید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچ واژه ای که حق مطلب را ادا کند پیدا نکردم!
لعنت الله علی القوم الظالمین.
🗣 عبدالله گنجی
بیانیه جریان اصلاحات برای انتخابات، ریاستجمهوری، اولین نظر جمعی شان هست که در آن از ساختار -ماهیت ج.ا عبور نشده است و ادبیات سیاسی و عرفی غرب (دمکراسی،انتخابات آزاد، نفی احکام اجتماعی اسلام...)در آن نیامده است.بعید است این یک چرخش بینشی-معرفتی و راهبردی به دورن باشد اما معتقدم باید استقبال کرد. یک گام مثبت است
@dr_a_ganji
اگر متهم به دفاع از کسی نمی شوم یک توصیه اخلاقی به مجردین،زوجین فاقد فرزند و بچه داران(زیر ١۵سال)بکنم.
هیچ پدر/مادری را به خاطر رفتار فرزند بالای ٣٠،۴٠ساله شان سرزنش-تحقیر نکنید
هیچ پدر/مادری را به خاطر رفتار دختر شوهر کرده شان سرزنش-تحقیر نکنید
خودتان تجربه ای ندارید، بعدا ممکن است سرتان بیاید و تجربه کنید.
@dr_a_ganji
سخنان آذر ماه ١٣٩٨ رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره سلامت و ضعف مدیریت ابوذر که پیامبر به او مسولیت نمی داد.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
عَن اَبی ذَرٍّ (سَلامُ اللّهِ عَلَیهِ) اَنَّ النَّبیَّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی اِنّی اَراکَ ضَعیفاً فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَینِ وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم.(۱)
قالَ یا اَبا ذَرٍّ اِنّی اُحِبُّ لَکَ ما اُحِبُّ لِنَفسی
خود جناب ابیذر این توصیهی پیغمبر به خودش را ذکر میکند؛ برای ماها هم درس است، درس بسیار بزرگی است. حضرت به او فرمود من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ یعنی آن چیزی که میخواهم به تو بگویم، از روی کمال محبّت است؛ چون انسان به خودش کمال محبّت را دارد. خب حالا آن حرفی که حضرت میخواهد به ابیذر بزند چیست؟
اِنّی اَراکَ ضَعیفا
من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فیسبیلاللّه، رُکگو، و آسمان بر راستگوتر از او سایه نیفکنده، زمین راستگوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی.
فَلا تُؤَمَّرَنَّ عَلیٰ اِثنَین
حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی. این، درس برای ماها است. ما -حالا همهی ما نه؛ بعضیمان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی. حالا بحث اسمنویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این تواناییای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست. این [مطلبی] که عرض میکنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است. شما هم همین جور؛ یعنی آن کسانی که مسئولیّتی دارند، همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر تواناییای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است.
وَ لا تَوَلَّیَنَّ مالَ یَتیم
هیچ مال یتیمی را هم شما به عهده نگیر. نه از باب اینکه احتمال این وجود دارد که خدای نکرده مثلاً ایشان دستدرازی میکند به مال یتیم. خب مقام ابیذر خیلی بالاتر از این حرفها است، نزدیک مقام عصمت است مقام او؛ پس این احتمال در او نیست. علّت اینکه میگویند تولیّت مال یتیم را قبول نکن، این است که نمیتوانی حقّ یتیم را به او بدهی؛ دیگران میآیند دستدرازی میکنند، جنابعالی هم آدم ضعیفی هستی، تدبیر لازم را نداری و نمیتوانی. برجستگیهای نظام اسلامی و نظام ارزشهای اسلامی اینها است؛ یعنی در درجهی اوّل، من و شما خودمان مسئولیم که ببینیم این کار را قبول بکنیم؟ نکنیم؟ میتوانیم؟ نمیتوانیم؟ این بسیار مسئلهی مهمّی است.