هدایت شده از پایگاه خبری دعوت
⚙️نکات مهم و فنی در مورد 👆🎞 فعالیت رسانه ای 📷👆 :
1. در مستند، آرم گروه تبلیغی کنار فیلم نباشد( آرم و نام گروه در آخر مستند درج شود)
2. آثار به صورت فایل (با کیفیت) به آدرس ادمین معرفی شده https://eitaa.com/tashakoll در پیامرسان ایتا ارسال شود.
3. مستند و کلیپ بیش از 3 دقیقه نباشد.
4. در تهیه کلیپ و مستند با موبایل، تصاویر و ویدیو ها به صورت افقی فیلم برداری شود. 5. نام مناطق، شهر ها و مکانهای (بیمارستان و...) تبلیغی به صورت زیر نویس در تصاویر و ویدیو ها درج شود.
@Daawat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #تحلیل_و_تبیین | آیا چند برابر شدن رشد تولید در اقتصاد ایران امکان پذیر است؟
👈🏻 بسترهای اقتصادی «جهش تولید»
🔺 حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی بهمناسبت آغاز سال ۱۳۹۹، سال جدید را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در یادداشتی تحلیلی به قلم آقای ساجد صمدی قربانی، کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی بسترهای اقتصادی جهش تولید در کشور پرداخته است.
🔍 ادامه را بخوانید:
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45222
1686052609_-210360.pdf
7.14M
📚معرفی کتاب:
من قاسم سلیمانی ام،
مروری بر زندگینامه ، تا پس از شهادت ، با تصاویر زیبا ...
جهت مطالعه در فضای قرنطینه
#کتابخوانی
#حاج_قاسم_سلیمانی
📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب
@mmodarresan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهاد ادامه دارد ...
#جهادگران_سلامت
📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب
@mmodarresan
هدایت شده از خط حزب الله
🔔 شمارهی جدید نشریهی #خط_حزبالله منتشر شد:
♨️ #سخن_هفته: #هدف رهبر انقلاب از نامگذاری سال۹۹ به عنوان سال #جهش_تولید؛ #تغییر به #نفع_مردم
🔶 #اطلاعنگاشت: هشت #مصداق اجرایی برای تقویت #تولید_ملی به روایت رهبر انقلاب؛ باید #ده_برابر گذشته کار انجام بگیرد
✅ #انسان_۲۵۰ساله: هرچه حضور در #مبارزه بیشتر، #مناجات هم بیشتر
❇️ #حزبالله_این_است: #صبر و #ایستادگی شرط مهم پیروزی #ملت_ایران
🔻#مطالبه_رهبری: در همهی بخشها #جوانان مؤمن و باانگیزه به کار گرفته شوند
@Khattehezbollah
هدایت شده از خط حزب الله
#سخن_هفته
هدف رهبر انقلاب از نامگذاری سال ۹۹ به عنوان سال #جهش_تولید:
📝#تغییر به #نفع_مردم
🔰این واقعیت انکارنشدنی است که آمریکا یک #جنگ_اقتصادی تمامعیار را علیه ایران آغاز کرده است. در مقابل اقدامات خصمانهی آمریکاییها، رهبر انقلاب برای اولین بار، سال ۸۶ (یعنی ۱۳ سال قبل) از عبارت «جنگ اقتصادی» استفاده کرده و فرمودند: «من برنامههای #استکبار_جهانی علیه #ملت_ایران را در سه جمله خلاصه میکنم: اول، جنگ روانی؛ دوم، جنگ اقتصادی و سوم، مقابله با پیشرفت و #اقتدار_علمی.» ۸۶/۱/۱
🔷اما متأسفانه مسئولان امر، آنگونه که باید این هشدارها را جدی نگرفتند. #مقامات_آمریکایی نیز از این فرصت استفاده کردند و #تحریمها را شدت بخشیدند. #جنگ_اقتصادی از آبانماه سال گذشته، شدت و حدت بیشتری به خود گرفت. #تحریمهای_نفتی_و_مالی نیز مهمترین سرفصل اقدامات اقتصادی مقامات آمریکایی در یکی دو سال اخیر برای اعمال #فشار_حداکثری به ایران بود.
🔶بر مبنای سیاست جدید #دشمن، رهبر انقلاب اگرچه در سالهای قبل نیز تأکید بر تقویت #تولید_داخلی داشتند، اما سال گذشته را به طور خاص، سال #رونق_تولید نامگذاری کردند. نامگذاری سال ۹۹ نیز در حقیقت، ادامهی #شعار_سال گذشته است: «سال ۹۸ را ما به عنوان سال رونق تولید معرّفی کردیم... طبق گزارشهای موثّقی که در اختیار بنده هست، #تولید_کشور حرکتی پیدا کرد... لکن آنچه من میخواهم بگویم این است که این کاری که تا حالا شده شاید حتّی یکدهمِ آن چیزی که برای کشور احتیاج است نباشد... اگر بشود تولید را انشاءالله حرکت بدهیم و پیش ببریم، #مشکلات_اقتصادی قطعاً تمام خواهد شد و این تحریمهایی که کردهاند به نفعِ ما تمام خواهد شد.» ۹۹/۱/۱
🔻در عین حال، #جهش_تولید و تقویت بنیه و توان داخلی تولید، در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی نابرابر قرار دارد، یکی از مصادیق مهم و اساسی #ابزار_قدرت نیز محسوب میشود: «قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است...این هم از قرآن گرفته شده. قرآن میفرماید که «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّة»؛ هر چه میتوانید قوّت را زیاد کنید... جهش تولید هم که بنده امسال مطرح کردم، در واقع از ابزارهای قدرت است.»۹۹/۱/۱
✅نکتهی قابل تأمل در انتخاب شعار سال آن است که اگرچه این شعارها وجه نمادین دارد، اما از آن مهمتر، #جهتگیری_کلان اقدامات دستگاهها و نهادها و حتی مردم کشور را نیز مشخص میکند. در حقیقت، هدف رهبر انقلاب از نامگذاری شعار سال، گرهگشایی و حل مشکلات واقعی و ملموس مردم است و نشاندهندهی اهتمام ایشان به مهمترین مسأله و نیاز کشور و متأثر نشدن از هیجانات و رویدادهای گذرا. آنچنانکه رهبر انقلاب هدف از نامگذاری امسال را نیز #تغییر_محسوس در #زندگی_مردم عنوان میکنند: «سال گذشته گفتیم رونق تولید، امسال بنده عرض میکنم جهش تولید؛ امسال سالِ جهشِ تولید است. این شد شعار امسال؛ کسانی که دستاندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید انشاءالله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم انشاءالله به وجود بیاورد.» ۹۹/۱/۱
@Khattehezbollah
گزارش بررسی سریع و آنلاین ابعاد اجتماعی بحران کرونا
محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
✅ پرسشنامهای با 35 سؤال را برای بررسی برخی ابعاد اجتماعی بحران کرونا در ایران در ساعت 16:30 روز چهارشنبه 6 فروردین 1399 از طریق اینترنت به اشتراک گذاشتم. همراهی صمیمانه هموطنان باعث شد به سرعت 4000 پرسشنامه پر شود.
✅ گزارشی که به پیوست تقدیم شده، تحلیل سریع دادههای این 4000 پرسشنامه است. فقط به یاد داشته باشیم این گزارش بر مبنای دادههای آنلاین است و معرف کل جامعه ایران نیست. این را بارها داخل گزارش متذکر شدهام. پر کردن پرسشنامه توسط هموطنان ادامه دارد و در ویرایشهای بعدی گزارش، نتایج کاملتری را منتشر میکنم.
✅ خلاصه اصلیترین یافتهها به شرح زیر است:
⭕️ 80.5 درصد پاسخگویان کرونا را بزرگترین بحران اجتماعی میدانند که در طول عمر خود تجربه میکنند. این میزان اهمیت دادن به کرونا از سوی مردم، ظرفیتی برای اجماعسازی و بسیج عمومی برای جلب همکاری در جهت کنترل بیماری ایجاد میکند.
⭕️ پاسخگویان نمره بسیار بالایی (بیش از 8 از 10) به خطر و جدیت بحران کرونا برای سلامت شخصی خودشان و کشور دادهاند و نشان میدهد اکثریت مردم خطر کرونا را دستکم نگرفتهاند.
⭕️ قریب به 70 درصد کسانی که سفر رفتهاند، الزامی به این کار نداشتهاند و به راحتی یا با سطحی از دشواری میتوانستهاند از سفر صرفنظر کنند.
⭕️ بیش از سهچهارم پاسخگویانی که سفر رفتهاند معتقدند اگر سیاستهای اعمال محدودیت و جرائم سفر وضع شده بود، از سفر صرفنظر میکردند. این داده، ظرفیت زیاد و دست باز سیاستگذار برای اعمال محدودیت و اطمینان از اثربخشی آنرا نشان میدهد.
⭕️ درصد بسیار زیاد استفادهکنندگان از مواد ضدعفونی و همچنین میزان بالای استفاده از ماسک و دستکش در بین پاسخگویان نشان نمیدهد که مردم ویروس را جدی نگرفتهاند. البته کماکان بین 12 تا 15 درصد جامعه علیرغم دسترسی داشتن به ماسک و دستکش، از این وسایل استفاده نمیکنند.
⭕️ ذهنیت اکثریت جامعه (60.4 درصد) طول بحران کرونا را دو تا سه ماه برآورد میکند. بیش از نیمی از جامعه (54.3 درصد) بیش از سه ماه درگیری با بحران کرونا را مد نظر دارد.
⭕️ میانگین اعتماد به مدیران بحران پایین است (3.59 از 10) و رضایت از عملکرد ایشان نیز همین گونه است (3.43 از 10). نظر به شکلگیری اجماع ملی درباره خطرناک و مهم بودن بحران، اصلاح سیاستها و رویههای اطلاعرسانی به نحوی که مولد اعتماد شود، بر کلیت ارتقای اعتماد در کشور نیز مؤثر خواهد بود. سیاستگذار به فعالانه عمل کردن بیشتر، شفافیت بیشتر و جلب مشارکت بیشتر نیاز دارد.
⭕️ اکثریت قاطع پاسخگویان با هر تعلق طبقاتی از سیاستهای محدود کردن سفرهای درون و برونشهری حمایت میکنند. (بیش از 95 درصد) سیاستگذار در این زمینه میتواند فعالانه و تهاجمیتر عمل کند.
⭕️ سطح حمایت از تعطیلی دو هفتهای کشور بسیار بالا (بیش از 95 درصد) است. افزایش زمان تعطیلی به یک ماه سطح موافقت را به 85 درصد کاهش میدهد ولی کماکان سیاستگذار در این زمینه نیز با حمایت اجتماعی روبهرو میشود.
⭕️ اگرچه نمونه معرف نیست و اریب دارد، اما فقط 51.7 درصد کسانی که مسافرت رفتهاند غربالگری شدهاند. سطح پوشش غربالگری باید بهبود یابد.
⭕️ درصد بسیار بالایی (53 درصد) از پاسخگویان از آسیب و خسارت به کسبوکار و درآمدشان خبر دادهاند. این وضعیت هشدارآمیز است. سیاستگذار باید فعالانه و تهاجمی، با جلب مشارکت عمومی، تقسیم کار ملی بین همه دستگاههای دولتی و حاکمیتی، و با حداکثر استفاده از دادهها، عواقب اقتصادی بحران برای کسبوکارها را تحلیل کرده، دادههای لازم برای سیاستگذاری هدفمند را به دست آورده و خود را برای شرایط اقتصادی ناشی از بحران آماده کند. به اشتراک گذاشتن شرایط با مردم در حالی که آگاهی ملی از عواقب بحران برای کشور وجود دارد، راهگشاست.
⭕️ شبکه اجتماعی تلگرام نقش بسیار مهمی برای اطلاعرسانی و کسب خبر ایفا میکند. 41.5 درصد پاسخگویان از این شبکه برای دریافت محتوای مرتبط با کرونا استفاده میکنند. یکی از گزینههای سیاستگذار، تلاش برای رفع فیلتر تلگرام – حداقل در بازه زمانی تا پایان بحران کرونا – و توأمان ورود فعالانه و مؤثر در این فضا برای اطلاعرسانی آگاهیبخش و سازنده است. کناره گرفتن از تلگرام توسط دستگاههای مرتبط با مدیریت بحران و فیلترینگ آن هیچ مشکلی را حل نمیکند.
⭕️ لینک پرسشنامه برای کسانی که هنوز آنرا پر نکردهاند:
https://www.porsall.com/Poll/Show/8163b13b66db4ec
📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب
@mmodarresan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 توصیه رهبر انقلاب درباره استفاده از ماه شعبان
🔸سوالی که رهبر انقلاب از امام خمینی (ره) درباره اینکه «شما کدام دعا را بیشتر دلبستهی آن هستید؟» پرسیدند.
📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب
@mmodarresan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات_شعبانیه
📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب
@mmodarresan
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
💛 امشب بہ ڪف دل دُر نایاب آمد
🌸 میـلاد حسیـن فخـر احـباب آمد
💛 گوئید بہ نوڪـران دربـار حسیـن
🌸 خیزید ادب ڪنید ڪہ اربـاب آمد
💐میلاد باسعادت #امام_حسین(ع) و #روز_پاسدار مبارک باد💐
📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب
@mmodarresan
Ebtela-Tawbah-Shaban-Modaresi.pdf
347.9K
📡 #پیام آیت الله سید محمد رضا #مدرسی_یزدی عضو محترم شورای نگهبان به مناسبت حلول ماه مبارک #شعبان و تبریک اعیاد با سعادت شعبانیه
✅ #ابتلاء و #بازگشت_به_خداوند عزّ و جلّ
📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب
@mmodarresan
هدایت شده از خط حزب الله
#انسان_۲۵۰ساله
بهمناسبت میلاد با سعادت امام حسین و امام سجاد(ع)
🔰هرچه حضور در #مبارزه بیشتر، #مناجات هم بیشتر
🔻عجیب این است که اگرچه از همهی ائمه علیهمالسّلام تقریباً دعاهایی مأثور است و ادعیّهای به ما رسیده است، اما بیشترین و معروفترین دعاها از سه امام است، که هر سه درگیر مبارزات بزرگِ مدّتِ عمر خودشان بودند:
1️⃣یکی امیرالمؤمنین علیهالسّلام است که دعاهایی مثل #دعای_کمیل و دعاهای دیگر از آن بزرگوار رسیده است.
2️⃣بعد ادعیهی مربوط به امام حسین علیهالسّلام است، که همین #دعای_عرفه مظهر آنهاست.
3️⃣بعد هم امام سجاد علیهالسّلام است که فرزند و #پیامآور_عاشورا و مبارز در مقابل کاخ ستم یزید است.
@Khattehezbollah
هدایت شده از امیربیان تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 دیدنی | همهی پاسداران انقلاب
👈پرستاران هم #پاسدار انقلابند
📲یه پیامک بده، یه تماس بگیر
👌تشکر کن، خدا قوت بگو
🌸میلاد ارباب مبارک🌸
حجت الاسلام وکیل پور
#نقطه_اتصال
موسسه خطابه امیر بیان تهران
🆔 @amirebayan_tehran
🌐 t-amirebayan.ir
1_254141743.mp3
4.6M
🎙#پیشنهاد_دانلود
📻 #بشنوید | # غواصان دریادل
🔹روایتگر:حجت الاسلام والمسلمین رضا آبیار
(عضو مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب)
#حجت_الاسلام_رضا_آبیار
#راهیان_نور_مجازی
#روایتگری
#موسسه_روایت_سیره_شهدا
#ما_قوی_هستیم
🌹اخبار راوی روحانی🌹
🆔 @ravayatgarnews
📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب
@mmodarresan
امروز دل اهل ولایت شاد است
میلاد سعید اشرف ایجاد است
آن قدر به درگاه خدا کرد سجود
معروف از آن به سید سجاد است
🌺🌺میلاد امام سجاد (علیهالسلام) مبارک🌺🌺
📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب
@mmodarresan
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم جستارهایی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی بحران ویروس کرونا در ایران منتشر کرد.
کرونا به همه چیز در جهان سرعت داده و همان طور که خودش به سرعت و به آزادی همه مرزها را در نوردیده و مرزی نمیشناسد، اطلاعات و دانش و فرهنگ را دچار دسترسی همگانی کرده است.
این کتاب آماده است و قابل خواندن. قانونی و رایگان دانلود کنید🔻
https://www.msrt.ir/fa/news/53863
#تجربههای_روانپزشکانه
📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب
@mmodarresan
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 یک #احتمال و فرضیه این است که اشاعۀ بیماری #کرونا در جهان، با هدفِ عبور دادنِ ملتها از نظم فعلیِ تمدنی بهسمتِ حکمرانیِ بلامنازع مجازی باشد.
💥 جوانانِ آتشبهاختیار بستر تأیید یا رد این قبیل فرضیهها را فراهم کنند.
💥 ویروس کرونا برخلاف همۀ طراحیها، میتواند ضربههای مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند.
🔵 آیتالله میرباقری:
بیماریای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یکوجهی. ما با یک امرِ میانرشتهای و بلکه #فرارشتهای مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد. وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانشهای وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانشهای تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و #جنگ_بیولوژیکی هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگیهایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است.
امروز این بیماری با تهدیدِ سلامت بشر و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، فضای سیاست، فرهنگ و اقتصادِ جهانی را بهشدت تحتتأثیر قرار داده و نوعی گسست اجتماعی ایجاد کرده است، به طوری که بعضی از صاحبنظران جهانی دربارۀ دنیای #پساکرونا شروع به نظریهپردازی کردهاند. این حوادث نشان میدهد که این واقعه، جدیتر و فراتر از یک پدیدۀ یکبُعدیِ بهداشتی و پزشکی است.
به نظر میرسد با در نظر گرفتنِ گستردگی و بزرگیِ این واقعه، و فرضِ پایداریِ این شرایط، این احتمال وجود دارد که در کنارِ همۀ جنبههایی که عرض شد، مقصد جدیتر و بزرگتری هم در پشتصحنه وجود داشته باشد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک سامان و نظم جدید است.
دربارۀ این جنبه، دو احتمال هست و ما باید این احتمالاتِ مختلف را در نظر بگیریم و طراحیهای خود را متناسب با آنها دنبال کنیم. #احتمال_اول این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحتتأثیرِ هدایتهای الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیدهها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را بهتدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرتها بهسمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد.
#اما در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که مهلت شیطان هنوز تمام نشده باشد و خدای متعال مهلتی به شیاطینِ جن و انس داده باشد و دستگاه ابلیس و شیاطین انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحیهای بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، بهدنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیدهتر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرتهای مادی بر جهان بهسمتِ حاکمیت مجازی و #حکمرانی_مجازی و سایبری باشند که فضایی مدیریتپذیرتر، خشکتر و سختتر است.
این طراحیها ممکن است توسط دستهای پشتِ صحنۀ قدرت در جهان انجام شود؛ کمااینکه #دستهای_پشت_صحنه در بعد از جنگ جهانی، صحنه را به گونهای مدیریت کردند که جامعه بشری را به پذیرشِ یک حاکمیت جهانی، و محدود کردن اختیارات دولت_ملتها، واداشتند و تحت عنوانِ سازوکارهایی برای تحقق صلح پایدار، سازمانهای بینالمللی از جمله سازمان ملل و زیرمجموعههای آن را بر جهان حاکم کردند و فضایی از رعب و هراس و اضطراب و گریز از جنگ را در جامعه جهانی به وجود آوردند. آنها آسیب را به حدّی گسترده کردند که حتی کشورهایی که مستقیماً درگیر آن جنگها نبودند، به پذیرش این نظم جهانی و سیطره قدرتها از طریقِ شبکۀ سازمانهای بینالمللی تن بدهند.
میدانید بیش از هفتاد میلیون کشتۀ رسمی در آن جنگها بوده که بسیاری از آنها مربوط به کشورهای درگیر است، ولی در ورای آن، کشورهایی که درگیر جنگ جهانی نبودند، شاید دهها میلیون کشتههای خاموش دادهاند و این هم طراحی همان کسانی بوده که این جنگها را هدایت میکردند تا بتوانند آن کشورها را هم به نقطۀ پذیرشِ این نظم نوین جهانی بر محور قدرتهای برندۀ جنگ برسانند و نیز آنها را در نقطۀ آسیبپذیری قرار بدهند که مسلط بر اوضاع نشوند.
علیایّحال، همانطور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم میتواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد #حکمرانی_مجازی مهیا کند. @mirbaqeri_ir
ص ۱ از ۲ ⬇️
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
ص ۲ از ۲ ⬆️
این دورکاریها و این تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از #جامعۀ_حقیقی به #جامعۀ_مجازی و ایجاد بستر برای پذیرشِ حلوفصل امور (تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) در فضای مجازی، و قرائن فراوان دیگر بهویژه قرار گرفتن در شرایطِ یک رزمایش بزرگِ زیست در فضای مجازی، که آخرین مقاومتها در برابرِ آن در حال فروریختن است و...، مؤیداتی بر این احتمال است که شاید چنین پشتِ صحنهای وجود دارد تا بتوانند سیطره بلامنازع مجازی بر جهان پیدا کنند. گمان من این است که این بیانی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی هم باید قوی بشویم، شاید با توجه به این نکته بوده باشد.
این احتمال و فرضیه ممکن است معارضاتی داشته باشد، از جمله اینکه اگر چنین مقاصدی در کار باشد، پس چرا این بیماری دامن اروپا و آمریکا را هم گرفته است؟ در پاسخ باید گفت: منافاتی ندارد، چون در جنگ جهانی هم کل جامعۀ جهانی ناامن شد و جهان به سمتی کشیده شد که شعار نظم نوین و صلح پایدار را بپذیرند.
به هر حال، ما باید احتمالات و فرضیهها، بهخصوص احتمالات و #فرضیههای_بزرگ و استراتژیک را در نظر بگیریم و صحت و سُقم آنها را دنبال کنیم و برنامهریزی و رزمایشِ متناسب برای مواجهۀ فعال و هوشمندانه با آن انجام دهیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. نباید فرضیههای بزرگ را صرفاً با چند قرینۀ خُردِ مخالف رد کرد. البته این فرض هم دور از نظر نیست که این ویروسِ منحوس اما هوشمند، از همان آغاز هم با هدفِ ایجاد گسست اجتماعی از یک طرف، و شکلدهی به پیوست و انسجامِ مجازی و کلبۀ الکترونیکی از طرف دیگر، مهندسی و مدیریت شده باشد.
به نظر میرسد اگر آن نهادها و ساختارهایی که باید پشتیبانیِ فکری کنند، شکل گرفته بود و مسیر خودش را طی میکرد، امروز میتوانست دربارۀ این مسائل، نظر کارشناسی بدهد، ولی تلقی حقیر این است که اکنون، شبکۀ نیروهای جوان و فعال و بهخصوص نیروهای #آتش_به_اختیار، و نخبگان، فضاهای اندیشهورزی در این زمینهها را باید بهسرعت فراهم کنند و بستر #تأیید_یا_رد این فرضیهها را بررسی کنند و سپس بهدنبال یک طراحی همهجانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشند و در برنامههای خود، علاوه بر حوزه بهداشت و حوزه جنگهای بیولوژیکی که بخشی از کار هستند، به این فرضیهها هم توجه کنند. اگر مقیاس این بحران، عبور دادنِ جامعه جهانی بهسمتِ یک حکمرانی بلامنازع جدید باشد و ظرفیت چنین تصرفاتی فراهم آمده باشد، باید تحرکات و اقدامات متناسب با آن طراحی و عملیاتی شود و این کار نیاز به فعالیتهایی در لایههای مختلفِ بنیادی، راهبردی و برنامهریزیهای عملیاتی دارد و بعد اقدام گسترده در صف بهصورت یک شبکه منسجم انجام بگیرد.
شکی نیست که تابآوری جامعه دینی در برابر این ابتلا بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است. این ویروس میتواند برخلاف همۀ طراحیها، ضربههای مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. این ویروس میتواند به ظهور شکافها و ضعفهای فراوانِ مستتر در نظم مدرن (از جمله اصالت منافع فردی) منتهی گردد. از طرف دیگر، امروز، تمدن غرب یک تمدنِ بیرقیب نیست. در رقابت تمدنی بین جبهۀ غرب و جبهۀ اسلام، اگر مقاومت کنیم و موضعگیری و برخورد آگاهانه و فعال در مقابلِ طراحیهای غیرانسانی غرب داشته باشیم، نتیجۀ متفاوتی رقم خواهد خورد و فروپاشیِ تمدن غرب تسریع خواهد شد.
راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز #قوی_شدن در عرصههای مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی. (۱۳۹۹/۱/۱۰)
☑️ @mirbaqeri_ir