eitaa logo
بَیان
71 دنبال‌کننده
146 عکس
18 ویدیو
1 فایل
بیانی ازمجموعه موضوعاتی چون احکام ,احادیث٫ایات و روایت ها و داستان های اخلاقی و...... @bayan_ah.......‌ https://eitaa.com/joinchat/3951951888C6be2a9ed1d 🔶 🔶
مشاهده در ایتا
دانلود
بَیان
🔶۷- خوردن مال یتیم؛ «انّ الّذینَ یَأکلون اَموال الیَتامی انماّ یاکلون فی بطونهم ناراً وسیصلون سعیر
۱۵- گواهی به دروغ، کتمان؛ «وَ مَن یَکتُمها فَاِنّه آثِم قَلبَه» [۱] «و هر کس گواهی دادن را پنهان کند، قلبش گنهکار است. » ۱۶- شرابخواری، «یا ایّها الَّذین آمَنوا اِنّما الخَمر و المَیسر و الاَنصابُ و الاَزلام رِجسٌ من عَمل الشَّیطان فَاجتَنبوه لعّلکم تُفلِحون» [۲] «ای کسانی که ایمان آورده اید، شراب و قمار و بت‌ها و تیرهای قرعه پلیدند و از عمل شیطانند. پس از آنها دوری کنید باشد که رستگار شوید. » ۱۷- ترک نماز یا واجبات دیگر بطور عمد، زیرا پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «من ترک الصّلاة متعمّداً فقد بَری من ذمّة اللّه و ذمّة رسول اللّه» «هر کس عمداً نماز را ترک کند از پیمان خدا و رسول خدا بیزاری جسته است. » ۱۸و۱۹- پیمان شکنی و قطع رحم، چنانکه خداوند می‌فرماید: «اُولئِک لَهمُ اللَعنَة وَ لَهم سُوء الدّار» [۳] «برای آنانکه (پیمان را می‌شکنند و قطع رحم می‌کنند) لعنت و خانه بد در آخرت، است. » امام صادق علیه السلام به اینجا که رسید، عمروبن عبید در حالی که از شدت ناراحتی، شیون می‌کشید از محضر آن حضرت خارج شد و می‌گفت: «هلک من قال برأیه و نازعکم فی الفضل و العلم» «به هلاکت رسید آنکس که به رأی، فتوا داد، و در فضل و علم با شما، ستیزکرد. » [۴] ---------- [۱]: ۳۲) بقره / ۲۸۳. [۲]: ۳۳) مائده / ۹۰. [۳]: ۳۴) فرقان / ۲۵. [۴]: ۳۵) کافی، ج ۲ ص ۲۸۵-۲۸۷، کافی مترجم، ج ۳ ص ۳۹۰-۳۹۲. @bayan_ah
یا حی یا قیوم: ▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ▪️امام حسین علیه السلام فرمود: فانه ممسوس فی الله و مقتول فی سبیل ا...»؛[1] او (علی اکبر) غرق در ]عشق[ خداست و کشته راه خدا می باشد. ▪️زندگی حضرت علی اکبر (ع) حضرت علی اکبر علیه السلام دوران جوانی و زندگانی کوتاه خود را در متن حوادثی سپری نمود که هر یک از آن حوادث به نوبه خود در تاریخ اسلام، ماندگار شدند. لذا دوران زندگی حضرت علی اکبر علیه السلام را از جنبه حوادث تاریخی می توان به سه دوره کلی تقسیم نمود. ▪️دوره اول مصادف با قیام و زندگی جد بزرگوارشان، حضرت علی علیه السلام است که شاهد شهادت جد بزرگوارشان بوده اند لذا اسرار ناگفته بسیاری را همراه خود مکتوم و به صورت مخفی نگه داشته است و از همان زمان با فتنه و حیله های شوم بنی امیه آشنا بوده و با شعار ضد دینی و ضد توحیدی قوم بنی امیه که از حلقوم شخصی همچون معاویه بلند بود، واقف بودند. چرا که نمی توان گفت که ایشان همچون سایر کودکان، فارغ از هرگونه همّ و غم بوده و در دنیای کودکانه خویش سیر می کرده است. و از طرفی ایشان بنابر بعضی شواهد تاریخی در نزد جد بزرگوارشان امام علی علیه السلام تعلیم قرآن و حدیث می دیده تا به مردم زمان خود منتقل نماید.[2] ▪️دوره دوم مصادف با جریانات سیاسی و حوادثی بود که عموی بزرگوارش امام حسن علیه السلام با آن دست به گریبان بودند. همیاری و همراهی او با عمویش امام مجتبی علیه السلام به حدی بوده که اگر جریانی مشابه قضیه کربلا برای امام حسن علیه السلام رخ می داد او همان جانفشانی و ایثاری که در کربلا نشان داد، برای عموی خود انجام می داد و خواسته های امام زمان خویش را اجابت می کرد. ▪️دوره سوم که دوران امامت امام حسین علیه السلام است که وی به عنوان وزیر و بازوی پدر انجام وظیفه می نمود تا جایی که برخی گمان می نمودند که امام و خلیفه بعد از امام حسین علیه السلام فرزند بزرگتر او یعنی علی اکبر علیه السلام است؛ به طوری که معاویه در بیانی او (علی اکبر علیه السلام ) را لایق حکومت و رهبر امت اسلامی می پنداشت.[3] [1] . معالی السبطین، ملامحمد مهدی مازندرانی، ص254، چاپ خطی ـ افست تبریز. [2] . حدائق الوردیه، حسام الدین المحلّی، طبع قدیم، دمشق عنبر هاتف، ج1، ص117. [3] . مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی، ص80، مؤسسه اسماعیلیان. @Mola_Amiralmomenin_as @bayan_ah
بَیان
۱۵- گواهی به دروغ، کتمان؛ «وَ مَن یَکتُمها فَاِنّه آثِم قَلبَه» [۱] «و هر کس گواهی دادن را پنهان
⬛️معیار شناخت گناهان کبیره از صغیره در اینکه معیار در شناخت گناهان کبیره از صغیره چیست، بین علما، گفتگو و اختلاف فراوان شده، که در مجموع ۵ معیار را بیان کرده اند: ✨ ۱- هر گناهی که خداوند در قرآن، برای آن وعده عذاب داده باشد. ✨ ۲- هر گناهی که شارع مقدس، برای آن حد تعیین کرده، مانند شرابخواری یا زنا و دزدی و مانند آن که تازیانه و کشتن و سنگسار از حدود آنها است و در قرآن به آن هشدار داده است. ✨ ۳- هر گناهی که بیانگر بی اعتنایی به دین است. ✨۴- هر گناهی که حرمت و بزرگ بودنش با دلیل قاطع ثابت شده است. ✨۵- هر گناهی که در قرآن و سنّت، انجام دهنده آن، شدیداً تهدید شده است. [۱] ---------- 🔴[۱]: ۳۶) کافی مترجم، ج ۳ ص ۳۹۲. به نقل از علامه مجلسی که او این موارد را از شیخ بهائی نقل نموده است. @bayan_ah
⚫️خبر از ستمگری و فساد بنی امیه 🔅وَ اللَّهِ لَا يَزَالُونَ حَتَّى لَا يَدَعُوا لِلَّهِ مُحَرَّماً إِلَّا اسْتَحَلُّوهُ وَ لَا عَقْداً إِلَّا حَلُّوهُ، وَ حَتَّى لَا يَبْقَى بَيْتُ مَدَرٍ وَ لَا وَبَرٍ إِلَّا دَخَلَهُ ظُلْمُهُمْ وَ نَبَا بِهِ سُوءُ [رِعَتِهِمْ] رَعْيِهِمْ، وَ حَتَّى يَقُومَ الْبَاكِيَانِ يَبْكِيَانِ، بَاكٍ يَبْكِي لِدِينِهِ وَ بَاكٍ يَبْكِي لِدُنْيَاهُ، وَ حَتَّى تَكُونَ نُصْرَةُ أَحَدِكُمْ مِنْ أَحَدِهِمْ كَنُصْرَةِ الْعَبْدِ مِنْ سَيِّدِهِ إِذَا شَهِدَ أَطَاعَهُ وَ إِذَا غَابَ اغْتَابَهُ، وَ حَتَّى يَكُونَ أَعْظَمَكُمْ فِيهَا [غَنَاءً] عَنَاءً أَحْسَنُكُمْ بِاللَّهِ ظَنّاً، 💠سوگند به خدا، بنى اميّه چنان به ستمگرى و حكومت ادامه دهند كه حرامى باقى نماند جز آن كه حلال شمارند، و پيمانى نمی ماند جز آن كه همه را بشكنند، و هيچ خيمه و خانه‏ اى وجود ندارد جز آن كه ستمكارى آنان در آنجا راه يابد، و ظلم و فسادشان مردم را از خانه ‏ها كوچ دهد، تا آن كه در حكومتشان دو دسته بگريند: دست ه‏اى براى دين خود كه آن را از دست داده ‏اند، و دست ه‏اى براى دنياى خود كه به آن نرسيده‏ اند. و يارى خواستن يكى از ديگرى، چون يارى خواستن برده از ارباب خويش است كه در حضور ارباب اطاعت دارد و در غيبت او بدگويى مى ‏كند. در حكومت بنى اميّه هر كس به خدا اميدوارتر باشد بيش از همه رنج و مصيبت بيند. 📘 @bayan_ah
بَیان
⬛️معیار شناخت گناهان کبیره از صغیره در اینکه معیار در شناخت گناهان کبیره از صغیره چیست، بین علما
گناهان کبیره از دیدگاه امام خمینی قدس سره در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی قدس سره در مورد معیار گناهان کبیره، چنین آمده است: ۱- گناهانی که در مورد آنها در قرآن یا روایات اسلامی وعده ی آتش دوزخ، داده شده باشد. ۲- از طرف شرع، به شدت، از آن نهی شده است. ۳- دلیل، دلالت دارد که آن گناه، بزرگتر از بعضی از گناهان کبیره است. ۴- عقل، حکم کند که فلان گناه، گناه کبیره است. ۵- در ذهن مسلمینِ پای بند به دستورات الهی، چنین تثبیت شده که فلان گناه، از گناهان بزرگ است. ۶- از طرف پیامبر صلی الله علیه وآله یا امامان علیهم السلام در خصوص گناهی تصریح شده که از گناهان کبیره است. سپس می‌گویند: گناهان کبیره، بسیار است، بعضی از آنها عبارتند از: ۱- نا امیدی از رحمت خدا. ۲- ایمن شدن از مکر خدا. ۳- دروغ بستن به خدا یا رسول خدا صلی الله علیه وآله و یا اوصیای پیامبرعلیهم السلام ۴- کشتن نا بجا. ۵- عقوق پدر ومادر. ۶- خوردن مال یتیم از روی ظلم. ۷- نسبت زنا به زن با عفت. ۸- فرار از جبهه جنگ با دشمن. ۹- قطع رحم. ۱۰- سحر و جادو. ۱۱- زنا. ۱۲- لواط. ۱۳- دزدی. ۱۴- سوگند دروغ. ۱۵- کتمان گواهی. (در آنجا که گواهی دادن واجب است) ۱۶- گواهی به دروغ. ۱۷- پیمان شکنی. ۱۸- رفتار بر خلاف وصیّت. ۱۹- شرابخواری. ۲۰- رباخواری. ۲۱- خوردن مال حرام. ۲۲- قمار بازی. ۲۳- خوردن مردار و خون. ۲۴- خوردن گوشت خوک. ۲۵- خوردن گوشت حیوانی که مطابق شرع ذبح نشده است. ۲۶- کم فروشی. ۲۷- تعرّب بعد از هجرت. یعنی انسان به جایی مهاجرت کند که دینش را از دست می‌دهد. ۲۸- کمک به ستمگر. ۲۹- تکیه بر ظالم. ۳۰- نگهداری حقوق دیگران بدون عذر. ۳۱- دروغگویی. ۳۲- تکبر. ۳۳- اسراف و تبذیر. ۳۴- خیانت. ۳۵- غیبت. ۳۶- سخن چینی. ۳۷- سر گرمی به امور لهو. ۳۸- سبک شمردن فریضه حج. ۳۹- ترک نماز. ۴۰- ندادن زکات. ۴۱- اصرار بر گناهان صغیره. اما شرک به خدا و انکار آنچه را که خداوند دستور داده، و دشمنی با اولیای خدا، از بزرگترین گناهان کبیره می‌باشد. [۱] ---------- [۱]: ۳۷) تحریر الوسیله، ج ۱ ص ۲۷۴-۲۷۵. @bayan_ah
🔴اسباب جدايى دوستان 🔅إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ 🔹هنگامى كه مؤمن، برادر باايمانش را به خشم آورد و شرمگين سازد مقدّمه جدايى از او را فراهم كرده است» 📚 ۴۸۰ @bayan_ah
بَیان
گناهان کبیره از دیدگاه امام خمینی قدس سره در کتاب تحریر الوسیله امام خمینی قدس سره در مورد معیار
تقسیم بندی دیگر در مورد گناهان امام علی علیه السلام در گفتاری فرمود: ✨ «ان الذنوب ثلاثة... فذنب مغفور و ذنب غیر مغفور و ذنب نرجو لصاحبه و نخاف علیه... » ✨ «گناهان بر سه گونه اند: گناه بخشودنی و گناه نابخشودنی و گناهی که برای صاحبش، هم امید (بخشش) داریم و هم ترس از کیفر. » ✨ سپس فرمود: «اما گناهی که بخشیده است، گناه بنده ای است که خداوند او را در دنیا کیفر می‌کند و در آخرت کیفر ندارد. در این صورت خداوند حکیم تر و بزرگوارتر از آنست که بنده اش را دو بار کیفر کند. اما گناهی که نابخشودنی است، حق الناس است یعنی ظلم بندگان نسبت به همدیگر که بدون رضایت مظلوم بخشیده نمی شود. ✨ و اما نوع سوم، گناهی است که خداوند آن را بر بنده اش پوشانده و توبه را نصیب او نموده است، و در نتیجه آن بنده هم از گناهش هراسان است و هم امید به آمرزش پروردگارش دارد، ما نیز درباره ی چنین بنده ای، هم امیدواریم و هم ترسان. [۱] ---------- [۱]: ۳۸) بحار، ج ۶ ص ۳۰. @bayan_ah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بَیان
تقسیم بندی دیگر در مورد گناهان امام علی علیه السلام در گفتاری فرمود: ✨ «ان الذنوب ثلاثة... فذنب
✨از آیات و روایات استفاده می‌شود که در چند مورد، گناه صغیره، تبدیل به کبیره می‌شود و حکم گناهان کبیره را پیدا می‌کند از جمله: 🔴 ۱- اصرار بر صغیره تکرار گناه صغیره، آن را تبدیل به گناه کبیره می‌کند، و اگر انسان حتی یک گناه کند، ولی استغفار نکند، و در فکر توبه هم نباشد، اصرار به حساب می‌آید. صغیره همچون نخ نازک و باریکی است که اگر تکرار شود، طناب و ریسمان ضخیم و کلفتی می‌گردد که پاره کردنش مشکل است. قرآن درباره ی پرهیزکاران می‌فرماید: «ولم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون» [۱] «آنان آگاهانه بر گناهانشان، اصرار نورزند. » امام باقر علیه السلام در شرح این آیه فرمود: [۲] «اصرار، عبارت از این است که کسی گناهی کند و از خدا آمرزش نخواهد و در فکر توبه نباشد. [۳] امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: «ایاک و الاصرار فانه من اکبر الکبائر و اعظم الجرائم» (۴۲) «از اصرار بر گناه بپرهیز، چرا که از بزرگترین جرایم است. » ۴۲) غررالحکم، ج ۱ ص ۱۵۱. ✨امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وآله همراه یاران (در سفری) در سرزمین بی آب و علفی فرود آمد، به یارانش فرمود: «ائتوابحطب»، «هیزم بیاورید» که از آن آتش روشن کنیم تا غذا بپزیم. یاران عرض کردند: اینجا سرزمین خشکی است و هیچگونه هیزم در آن نیست!. ✨ رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «بروید هر کدام هر مقدار می‌توانید جمع کنید» آنها رفتند و هر یک مختصری هیزم یا چوب خشکیده ای با خود آورد و همه را در پیش روی پیامبر صلی الله علیه وآله روی هم ریختند، پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: «هکذا تجتمع الذنوب» «این گونه گناهان، روی هم انباشته می‌شوند»، سپس فرمود: «ایّاکم و الُمحقّرات من الذّنوب... » [۴] «از گناهان کوچک بپرهیزید که همه آنها جمع و ثبت می‌گردد. » امام صادق علیه السلام فرمود: «لا صَغیرة مع الاِصرار» [۵] «در صورت اصرار، گناه صغیره ای نباشد. » ---------- [۱]: ۳۹) آل عمران / ۱۳۵ [۲]: ۴۰) کافی، ج ۲ ص ۲۸۸. [۳]: ۴۱) بر همین اساس بعضی از فقهاء گفته اند: عزم بر تکرار گناه همچون اصرار بر گناه است. [۴]: ۴۳) کافی، ج ۲ ص ۲۸۸. [۵]: ۴۴) بحار، ج ۸ ص ۳۵۱. @bayan_ah
💎 هرگاه هوای مردم مختلف شد به علی پناه ببر 💎 قال رسول الله صلی الله علیه و آله لعبد الرحمن ابن سمره : یابن سمره اذا اختلف الاهواء و تفرقت الآراء فعلیک بعلی بن ابی طالب فانه امام امتی و خلیفتی علیهم من بعدی و هو الفاروق الذی یمیز بین الحق و الباطل ای فرزند سمره هرگاه هواهای مردم مختلف شد و نظرات متفاوت شد بر تو باد که به علی علیه السلام پناه ببری چرا که او امام امت و خلیفه من بعد از من است و اوست فرق گذارنده و تمییز دهنده بین حق و باطل منبع : 📚 کمال الدین و تمام النعمه جلد اول صفحه 370 چاپ انتشارات اسلامیه .پاییز 1377 @noorakhar @bayan_ah
🌸فَإِنَّهُ رُبَّ طَلَب قَدْ جَرَّ إِلَى حَرَب فَلَيْسَ کُلُّ طَالِب بِمَرْزُوق، وَلاَ کُلُّ مُجْمِل بِمَحْرُوم 💠چه بسا تلاش بی اندازه برای دنیا که به تاراج رفتن اموال کشانده شد ، پس هر تلاشگری به روزی دلخواه نخواهد رسید ، و هر مدارا کننده ای محروم نخواهد شد. ✍اشاره به اين حقيقت است که دست و پاى زياد هميشه درآمد بيشتر و رعايت اعتدال و ميانه روى هميشه درآمد کمتر را در پى ندارد، بلکه لطف الهى بر اين قرار گرفته آنها که بر او توکل کنند و حرص و آز و طمع را کنار بگذارند و به صورت معتدل براى روزى تلاش نمايند زندگى بهتر و توأم با آرامش بيشتر داشته باشند و در ضمن، ديگران نيز اجازه پيدا کنند که از تلاش خود براى روزى بهره گيرند و حريصان جاى را بر آنها تنگ نکنند. 📚 @bayan_ah
✨گناه بزرگان از دیدگاه قرآن ✨ در آیه ۴۴ تا ۴۸ سوره حاقهّ می‌خوانیم: ✨ «و لو تَقَوّلَ علینا بعض الاَقاویل. لاَخَذنا منِه بِالَیمین. ثمّ لَقطعنا مِنه الوَتین. فَما مِنکم مِن اَحد حاجِزین. » «و اگر او (پیامبر) سخن دروغ بر ما می‌بست، ما او را با قدرت می‌گرفتیم، سپس رگ قلبش (یعنی شاهرگش) را قطع می‌کردیم، و احدی از شما نمی توانست مانع شود و از او حمایت کند. » در قرآن افراد بدعت گذار و تحریف گر بسیاری مطرح شده اند اما خدا درباره ی هیچکدام از آنها این گونه سخن نگفت که: «رگ گردنت را می‌زنیم» ولی به پیامبر صلی الله علیه وآله به خاطر عصمت و مقام علم و آگاهیش چنین می‌فرماید، زیرا او شخص بزرگی است که گناهش نیز بسیار بزرگ است. بنابراین آنان که دارای شخصیت علمی و دینی هستند و انتسابشان به دستگاه دین بیشتر است، مسئولیت بیشتری دارند. @bayan_ah