eitaa logo
بیّنات
10.8هزار دنبال‌کننده
681 عکس
1.4هزار ویدیو
35 فایل
﷽ وَلَقَدْ أَنزَلْنا إِلَيْكَ آياتٍ بَيِّنَاتٍ وَما يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفاسِقُون | ۹۹ بقره پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله وفسی استاد اخلاق تهران http://www.vafsi-bayyenat.ir ارتباط با مدیر @bayyenat110_admin بخش صوت @bayyenat_media
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹علاقه های وهمی ، ریشه غضب و عصبانیّت 🌺 حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸 🔅پست پنجم ۳. روایاتی که فقط شبهه و مشکل را مطرح کرده است: برخی از روایات ، فقط بیان شبهه است و طوری مسئله مطرح شده که خداوند، ولدالزنا را بدون هیچ گناهی مجازات می کند! صرف نظر از ضعف سند این گونه روایات ، فقط میتوان گفت که اگر بر فرض از ناحیه معصوم صادر شده باشد ، خواسته اند شبهه را بیان نمایند و در مقام پاسخ به آن نبوده اند. بحار به نقل از علل الشرایع آورده است: ولدالزنا میگوید: ای پروردگار من! گناه من چیست؟ و برای من در خلقتم چه نقشی بوده؟ {یعنی من در حرام زاده بودن، گناهی و نقشی نداشته ام} پس ندا کننده ای ندا میکند: تو بدترین از سه نفر هستی! پدر و مادرت مرتکب گناهی شدند ، پس تو بر آنها برگشت داده شدی و تو پلیدی و هرگز به بهشت وارد نمیشوند مگر{افراد} پاک و طاهر 7 { دراین روایت ، ندا از طرف خداوند نیست.} در روایت دیگری چنین آمده است: اگر یک نفر از ولدالزنا نجات پیدا کرده بود، سائح بنی اسرائیل هم نجات پیدا کرده بود. او عابدی بود ، پس به او گفته شد که قطعا ولدالزنا هرگز پاک نمیشود و خداوند از او هیچ عملی را نمیپذیرد. پس وی از قوم خود بیرون رفت و میان کوه ها میگشت و میگفت : گناه من چیست؟8 بیان: اینگونه روایات ، فقط ممکن است به عنوان طرح مسئله از ناحیه معصوم صادر شده باشد و آنچه در متن آنها مشاهده میشود ، این است که از ناحیه خداوند یا اولیاء الهی ، مطلبی نقل نشده است، بلکه به صورت فعل مجهول آمده و نشان میدهد که افرادی این مطلب غلط را به آنها گفته اند. در غیر اینصورت این دست روایات مجعول میباشد؛ زیرا با عقل و روایات دیگر معارض اند. 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 💠کانال نشر آثار حامد وفسی ↙️ 🆔 @bayyenat110
🌹🌹🌹🌹🌹 🌹امام على -عليه السلام- فرمودند: 🌺 الْعُبُودِيَّةُ خَمْسَةُ أَشْيَاءَ خَلَاءُ الْبَطْنِ وَ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ وَ قِيَامُ اللَّيْلِ وَ التَّضَرُّعُ عِنْدَ الصُّبْحِ وَ الْبُكَاءُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ. 🌺 بندگى در پنج چيز اســت : اندرون از طعام تهى داشتن ، قرآن خواندن ، شب را به عبادت گذراندن و هنگام صبح زارى كردن (به درگاه خداوند) و گريستن از ترس خدا . 📚مستدرك الوسائل ج 11، ص 244، ح 12875 - جامع الاخبار(شعیری) ص 178 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ مرگ جاهلانه ، عاقبت رئیس جمهور سوئیس پرست 💢 تربیت انسان ارزش است نه گاو پروری ! 🔥حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
◾️◾️◾️◾️◾️ 🏴 سخنرانی به مناسبت شهادت رئیس مذهب تشیع ، حضرت امام صادق (علیه الصلاة والسلام) 📆 پنج شنبه ۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۵ 🕌 استان تهران . رباط کریم . شهرک سفیدار _ خیابان شهید بهشتی _۱۲ متری یاس یک _ (علیه السلام) 📿 هیئت محبان المهدی شهرک سفیدار 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | واکنش امام به سخنان 🔻این هیاهوها همان فریادهایی است که آن می‌زند 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
🌻🌻🌻🌻🌻 🌻امام على -عليه السلام- فرمودند: 🌼 مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِكَثْرَةِ الذُّنُوبِ. 🌼 چشمها نخشكيد مگر بر اثر سخت دلى و دلها سخت نشد مگر به سبب گناه زياد. 📚وسایل الشیعه ج 16 ، ص 45 ، ح 20938 - بحار الأنوار(ط-بیروت) ج 70، ص 354، ح 60 - علل الشرایع ج 1 ، ص 81 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| مقایسه تأسف آور مسئولین با سران برخی کشور های غیر اسلامی 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸 🔅پست ششم ۴. مقصود و مراد امامان از عنوان «ولدالزنا» افراد خاصی بوده اند: تعدادی حدیث داریم که نقش بسیار کلیدی در فهم احادیث دیگر دارند؛ زیرا نشان میدهند که مقصود آنها ، عنوان کلی نبوده، بلکه ائمه -علیهم السلام- به سبب وحدت جامعه اسلامی، تقیه می کردند و با وصف کلی ، افراد و اشخاص مورد نظرشان را معرفی کرده و صفات آنها را بیان می فرمودند. الف-... و قالوا یا صالح ائتنا بایه ان کنت من الصادقین فجاءهم بناقه فعقروها کان الذی عقرها ازرق احمر ولدالزنا.9 واضح است که حضرت امام -علیه السلام- خصوصیات قاتل ناقه صالح را بیان می فرمایند که فردی : دارای چشم آبی یا کبود و سرخ پوست وحرام زاده بوده است و معنای آن هرگز این نیست که هر چشم آبی یا هر سرخ پوستی، دشمن پیامبران بوده است و ذکر ولدالزنا هم در همین ردیف می باشد. ب- در روایت دیگری هم به وجه روشن تری ، به صورت منصوص می فرمایند که عنوان ولدالزنا به شکل عام آن مطرح نیست ، پس از آن که قول ابلیس را ذکر میکنند: (...وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ | اسراء - ۶۶ ) حضرت رسول اکرم -صل الله علیه وآله وسلم- فرمودند : ...{ابلیس} راست گفت. ای علی . تو را دشمنی نمی کند از قریش ، مگر سفاحی (کسی که زنا کار است) و از انصار ، مگر یهودی و از عرب ، مگر دعی 10 و از سایر مردم ، مگر شقی و از زنان ، مگر سلقلقیه 11 و آن زنی است که از مجرای پشتش ، حائض می شود. سپس سر خود را بلند کردند و فرمودند: ای گروه انصار ، اولاد خودتان را بر محبت علی -ع- عرضه کنید. جابر بن عبدالله گفت: پس ما اولاد خود را بر حب علی -ع- عرضه می کردیم ، پس هر کس علی -ع- را دوست می داشت ، می فهمیدیم که از اولاد ماست و هر کس علی -ع- را دشمن می داشت او را نفی می کردیم.12 این روایت نشان میدهد که مقصود حضرت -صل الله علیه و آله و سلم- اشخاص و افراد معلوم الحالی بوده اند که آن ها را ، به صفاتشان مشخص فرموده اند اما درباره ی سایر مردم می فرمایند که افراد «شقی» دشمن حضرت علی -ع- و اهل بیت -علیهم السلام- هستند. و آنچه در آخر روایت آمده است، برداشت جابر است و احتمال دارد معنای فرمایش حضرت -ص- چیز دیگری باشد که حالا موضوع بحث ما نیست. از این دو روایت ، به خوبی استفاده می شود که قانون کلی این نیست ، که هرکس ولدالزنا باشد الزاماً دشمن اهل بیت -ع- است، بلکه این قانون حاصل می گردد که هر کس شقی باشد، دشمن اهل بیت -ع- است و این مطلب با برهان عقلی و نقلی قطعی ، تایید شده است، زیرا در فطرت هر انسانی عشق به کمال مطلق است و هنگامی که با مصادیق اتم آن یعنی اهل بیت -ع- و انبیاء عظام -ع- مواجه می شود با عشق به آنها می تواند راه کمال و سعادت را طی کند ، و هر کسی با آنها دشمنی بورزد ، از راه حق منحرف شده به وادی شقاوت سقوط خواهد کرد. ج- در روایت دیگری از حضرت امام باقر -علیه السلام- نقل شده است: فقط از عرب و عجم ما را دوست میدارند ، آن کسانی که خانواده دار و صاحب شرف هستند و هر مولودی که صحیح است. و فقط از عرب و عجم با ما دشمنی میکنند ، هر آن کسی که مدنّس (زشت خو) و مطرد (رانده شده – دور از حق- منحرف) باشد.13 این روایت هم میرساند که دوستی و دشمنی با اهل بیت -علیهم السلام- که مظهر صفات جمال و جلال حضرت حق هستند ، بر پایه فطرت و اصالت خانوادگی است و افراد فاسد الاخلاق با ایشان دشمنی می کنند. اما درباره ی شرکت شیطان در تولد افراد ، به نحوی که دایره ی شمول ولدالزنا را ، به امری ماوراء طبیعی و غیر از ازدواج رسمی و قانونی در مسلمانان و غیر مسلمانان نسبت میدهد ، در بخش بعد توضیح داده خواهد شد. 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 💠کانال نشر آثار حامد وفسی ↙️ 🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸 🌸 پيامبر -صلى الله عليه و آله- می فرماید : 🌷 صَلَاةُ اللَّيْلِ مَرْضَاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ سُنَّةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ نُورُ الْمَعْرِفَةِ وَ أَصْلُ الْإِيمَانِ وَ رَاحَةُ الْأَبْدَانِ وَ كَرَاهِيَةٌ لِلشَّيْطَانِ وَ سِلَاحٌ عَلَى الْأَعْدَاءِ وَ إِجَابَةٌ لِلدُّعَاءِ وَ قَبُولٌ لِلْأَعْمَالِ وَ بَرَكَةٌ فِي الرِّزْق 🌷نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدنها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است. 📚ارشاد القلوب(دیلمی) ج 1، ص 191 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| خطاب به مسئولین : 🔴 برخی بی های تهران فاحشه هستند...! 🔻چرا با فحشاء سازمان یافته برخورد جدی نمی کنید؟! 🔥حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ماجرای یک حزب اللهی نما ، که قصد اغفال حضرت امام -ره- را داشت... #امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
🌺🌺🌺🌺🌺 🌺 امام صادق -عليه ‏السلام- فرمودند : 🌹صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ 🌹نماز شب، انسان را خوش‏ سيما، خوش ‏اخلاق و خوش بو می كند و روزى را زياد و دَین را ادا مى‏ نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏ برد و چشم را نورانى می كند. 📚ثواب الأعمال ص 42 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ترویج روی آنتن تلویزیون! 💢 اگر صداوسیما اسلامی بود... 🔥حامد 🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸 🔅پست هفتم ۵- یکسان شمردن ولدالزنا با منافقان و مشرکان : حضرت رسول اکرم -صل الله علیه و آله و سلم- فرمودند: هر کس عترت مرا دوست ندارد، پس او یکی از گروه های سه گانه است یا منافق است، یا از زن زناکار است یا مادرش در غیر ایام طهر به او حامله شده است.14 همچنین فرمودند: تو {حضرت علی} را دوست نمی دارد مگر طاهرالولاده و تو را دشمن نمی دارد مگر خبیث الولاده.15 روایاتی که درباره ی ولدالزنا و شرکت شیطان در اولاد آمده است (آیه ۶۶ سوره اسراء) نشان میدهد مقصود از ولدالزنا ، کسانی هستند که شیطان در وجودشان از زمان انعقاد نطفه شرکت داشته است. اگر چه مطابق قانون اسلام یا قانون قبیله ای و دین خودشان ازدواج رسمی انجام گرفته است و از نظر فقهی ، حلال زاده محسوب می گردند. در روایتی دیگر آمده است: راوی گفت : مردی به محضر حضرت علی -علیه السلام- آمد و گفت: خدا مرا فدای تو قرار دهد، قطعا من ، شما اهل بیت را دوست می دارم... تا آنجا که حضرت وی را تکذیب نمودند و فرمودند: مخنث (ملوط) و دیوث و ولدالزنا و ولدحیض، محب ما نیستند و بعدها این مردِ مدعی دوستی با حضرت امیرالمومنین -ع- در صفین به همراهی لشگر معاویه کشته شد.16 از این جمله ، روایاتی هستند که می فرماید بهشت ، مخصوص پاکان است ، که در روایات قبلی متذکر شدیم. قال : قال لی ابوعبدالله -علیه السلام-: ان الله – عزوجل – خلق الجنة طاهرة مطهرة فلا یدخلها الا من طابت ولادته و قال ابو عبدالله -علیه السلام-: طوبی لمن کانت امه عفیفة.17 برای فهم درست اینگونه روایات که وسعت آن فراتر از ازدواج های شرعی و رسمی است و درباره ی تصرف شیطان و شرط ورود در بهشت قیامتی سخن میگویند ، روایات جالبی داریم که می فرماید : ... انه سمع علی بن الحسین -علیه السلام- یقول: لایدخل الجنة الا خلص من آدم.18 قال ابو جعفر -علیه السلام-: من طهرت ولادته دخل الجنة .19 عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال : خلق الله الجنة طاهرة مطهرة لا یدخلها الا من طابت ولادته. یا در بخشی از روایت حضرت رسول اکرم -صل الله علیه و آله و سلم- آمده است: ...ولا یوالیک الا مومن و لا یعادیک الا کافر. ۲۰ اگر به این روایات توجه نماییم ، موضوع درباره عالم قیامت است و آن عالم ، عالم حقیقت است نه عوالم ظاهری و اعتبارات دنیوی ؛ به همین سبب مراد از تولد پاک در عالم قیامت است ، یعنی خالص بودن وجود آنها از شرکت شیطان و خالص بودن جنس آدم و یا همان مومن حقیقی است و مراد از ولدالزنا یا شرکت شیطان ، تولد در عالم قیامت بصورت تولدی ناپاک و خباثت بار است ، که مشرک ، منافق ، مخنث ، دیوث ، کافر و...است. در نتیجه هر کس در راه محبت اهل بیت -علیهم السلام- که مظهر جمال و جلال حق هستند ، باشد ، بهشتی است و طاهر مطهر در قیامت متولد میشوند و هرکس نسبت به آن ها دشمن باشد ، راه دشمنی با حق را انتخاب کرده است که مصداق عناوین منافق ، مشرک و کافر و... میباشد. پس در برزخ و قیامت ، ناپاک متولد می شود. اما اگر کسی از این روایت این گونه برداشت ظاهری کند که هر ولدالزنا – که دایره شمولش خیلی از حلال زاده ها ، از مسلمانان و غیر مسلمانان ، را هم در بر میگیرد _جهنمی و دشمن اهل بیت است این برداشت با عقل و نقل و عقاید متکلمان شیعه معارض است ، خصوصاً باید توجه داشت که منافق و مشرک و ناصبی و صاحبان گناهان کبیره ، همگی پس از توبه ، نجات می یابند اما ولدالزنا امکان توبه ندارد. پس عدم دخول این افراد در قیامت به بهشت ، به سبب خباثت باطنی آنهاست و معنای شرکت شیطان هم حتی در حلال زاده ها به همین معنا باز می گردد و اگر نه ، چگونه می توان این تناقض را پاسخ گفت که بر اساس روایات ، حلال زاده قطعاً به بهشت میرود و در عین حال اگر شیطان در نطفه همین شخص حلال زاده شرکت کرده باشد ، حرام زاده می شود و نمیتواند به بهشت رود؟! اما درباره توجیه جناب علامه مجلسی -ره- در بحارالانوار ، برای جمع میان اخباری که بهشت را مخصوص حلال زاده می داند و روایاتی که میفرماید ، حرام زاده اگر ایمان و عمل صالح داشته باشد ، پاداش داده میشود ، در بخش بعدی توضیح خواهیم داد. 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
🍂🍂🍂🍂🍂 🍂 حضرت امام صادق -علیه‌السلام- در فرمودند: 🍁 «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا عَجَّلَ فَقَامَ لِحَاجَتِهِ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَ مَا يَعْلَمُ عَبْدِي أَنِّي أَنَا اللَّهُ الَّذِي أَقْضِي الْحَوَائِجَ» 🍁 زمانی که بنده نمازش را با بخواند و برای پیگیری کار خود برخیزد (به دنبال کار خود برود)، خداوند می فرماید: "آیا بنده من نمی داند که او را من برآورده می‌کنم؟" 📚 كافي؛ج‌2، ص474، ح2 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ شدت انحطاط و تندی شیب سقوط در جمهوری اسلامی ❌چرا وضعیت کشور را با دهه ۶۰ مقایسه نمی کنید؟! 🔥حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
✨✨✨✨✨ 🌷 سخنرانی 🔷 با موضوع: 🔹 نقش دین در زندگی امروز ما 🔅 موعود: جمعه ۷ تیر ، ساعت ۱۹ 🔸 میعاد : تهران ، خیابان کمیل ، بعد از خیابان کارون ، کوچه ولیعصر -عج- حسینیه بیت الحسنین علیهماالسلام 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | خاطره جالب حضرت امام -ره- از مرحوم آقای کاشانی ، در پاسخ به کسانی که روحانیت را از دخالت در #سیاست منع می کنند. #امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی 💠کانال نشر آثار حامد وفسی ↙️ 🆔 @bayyenat110
◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️قَالَ علیه‌السلام: الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۸) ▪️امام صادق -علیه‌السلام- فرمودند: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بى‌میلى و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و بدن است. 🏴 شهادت مظلومانه رئیس مذهب تشیع ، حضرت امام جعفر صادق -علیه آلاف التحیة والثناء- تسلیت باد 🆔 @bayyenat110
1_76680049.mp3
8.58M
🔈 | سخنرانی به مناسبت شهادت حضرت امام صادق (علیه السلام) 🗓 ۵ شنبه ، ۶ تیر ۱۳۹۸ 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
1_76681612.mp3
13.67M
🔈 | سخنرانی به مناسبت شهادت حضرت امام صادق (علیه السلام) 🗓 جمعه ، ۷ تیر ۱۳۹۸ 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
☘☘☘☘☘ ☘ قَالَ علیه‌السلام: لَا يَصْلُحُ الْمُؤْمِنُ إِلَّا عَلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ التَّفَقُّهِ فِي الدِّينِ وَ حُسْنِ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ وَ الصَّبْرِ عَلَى النَّائِبَةِ. 🍃 امام صادق -علیه‌السلام- فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى. 📚 (تحف‌العقول، ص۳۵۸) 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | #نشر_حداکثری 💢 فرمایشات مهم معظّم له درباره ملاک های فرد اصلح در #انتخابات 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸 🔅پست هشتم ۶- ولدالزنا مانند سایر افراد است: به روایت صحیحی از کافی شریف که مطابق عقاید مشهور متکلمان شیعه است توجه فرمایید: قال ابوعبدالله -علیه السلام-: ان ولدالزنا یستعمل ان عمل خیرا جزی به و ان عمل شرا جزی به. در ذیل این روایت علامه مجلسی -ره- در بحار میفرمایند : این خبر موافق قول مشهور میان امامیه است که ولدالزنا مانند سایر مردم ، مکلف به اصول دین و فروع آن میباشد و احکام مسلمانان -اگر اظهار اسلام کند- ، بر او جاری است و بر طاعات پاداش میگیرد و بر معاصی عقوبت می شود. جنابان شیخ صدوق و سید مرتضی و ابن ادریس – رحمهم الله – قائل شده اند که اگر اظهار اسلام نکنند «کافر» است و این قول ، مخالف اصول اهل عدل {شیعه و معتزلیان از اهل سنت} است ؛ زیرا هنگامی که به اختیارش کاری نکرده ، استحقاق عقاب را ندارد. پس عذابش ، جور و ظلم است و خداوند به بندگانش ظلم نمیکند وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ در ادامه میفرمایند که می توان این اخبار درباره ولدالزنا را ، چنین توجیه کرد که با قانون عدالت ، موافق باشد به این که گفته شود: ولدالزنا به بهشت نمیرود ، لکن فقط در صورتی عقوبت می شود که آن چه استحقاق آن را داشته باشد از او آشکار گردد. پس به انجام طاعت و عدم ارتکاب آنچه حبط اطاعت میکند ، در صدر جهنم پاداش داده می شود و الزامی بر خداوند نیست که حتما پاداش همه ی مردم ، در بهشت باشد و بنابر این‌توجیه ، میان روایت عبدالله بن عجلان با روایت ابی یعفور ، منافات از بین میرود ؛ زیرا در این روایت ، تصریح نشده است که پاداش حتماً در بهشت خواهد بود {بلکه فرموده که به ایشان پاداش داده میشود} اما عمومات {آیات قرآن} که دلالت میکند که هر کس ایمان به خداوند بیاورد و عمل صالح انجام دهد ، خداوند او را به بهشت می برد ، امکان دارد به واسطه این اخبار تخصیص زده شود. خلاصه ، این مسئله از آن چیزهایی است که قطعا عقول در آن متحیرند و بزرگان دو دل گشته اند و خودداری از ورود در این امور بهتر است و ما در این مسئله ، چیزی بهتر از گفتن: «الله اعلم» ندیدیم. پایان سخن علامه مجلسی در بحارالانوار.21 🔻نقد پاسخ جناب علامه مجلسی -ره- : فرمایش ایشان ناظر به این است که ولدالزنا بر اساس جمع میان روایت {ابن ابی یعفور 22 ، که مانند سایر مردم مکلف بوده و ثواب و عقاب می بیند ، با خبر عبدالله بن مجلان 23 که میگوید ولدالزنا به بهشت نمیرود ، اما اگر مومن و صالح باشد ، در بالای جهنم خانه ای برای او ساخته میشود و از سوزش آتش جهنم ، حفظ شده و در آن جا روزی داده می شود} می باشد و فقط جواب شبهه شماره (4) است و در واقع فقط میان دو روایت جمع اخبار انجام شده است. اشکال اول بر این روش اهل حدیث ، این است که اگر در پاسخ روایت مناسب نداشته باشیم ، قادر به جواب گویی شبهات نخواهیم بود... اشکال دوم این است که با وجود یک روایت ، نمی توان این همه عمومات آیات قرآنی را تخصیص زد ؛ اگرچه عبارت جناب علامه به صورت یک احتمال مطرح شده است و می فرمایند: ((... یمکن مخصصه بتلک الاخبار)) زیرا پدر و مادر زناکار و حتی مشرکان ، در حالی که شرک ، اکبر کبائر است ، با توبه به بهشت می روند ، چگونه است که ولدالزنا که هیچ مسئولیتی در این عمل ندارد به بهشت نمی رود؟! پس بهتر است به دنبال دلیلی بهتر باشیم ، اگر چه میتوان گفت که وضعیت ولدالزنا ، یک کمبود و نقصی است مانند جاهل قاصر و یا معلول ذهنی ، که از جهت نقصش ، امکان ورود به بهشت را ندارد حتی اگر ایمان و عمل صالح داشته باشد. اگرچه این وجه است. 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110