بیّنات
📚 #معرفی_کتاب
بررسی مسئله حجاب شرعی از منظر قرآن، احادیث، آثار فقها و همچنین نقد و بررسی دیدگاه مخالفان حجاب، بهانه ای شد تا حامد وفسی، سومین کتاب خود را تحت عنوان «حجاب قرآنی» در سال ۱۳۹۲ به رشته ی تحریر مزیّن نماید.
این کتاب را که جنبه تخصصی (اجتهادی) آن، برجسته می باشد، حقیقتاً میتوان یکی از گران بها ترین آثار استاد فرزانه دانست.
همانطور که در عرصه اجتماع، مظلومیت مسئله حجاب در مواجهه با هجمه های خارجی و داخلی ، به شدت آزار دهنده و عیان است، در میدان قلم و کتابت نیز بر جای خود باقی است.
شاید بتوان گفت بعد از کتاب «مسئله حجاب» اثر استاد متفکر شهید آیت الله مطهری، پس از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز کار قابل دفاعی در عرصه ی قلم، برای حجاب که پرچم عفت و حیا و نماد دین داری در جامعه می باشد، انجام نپذیرفته است.
این اثر ارزشمند، به نوعی پرکننده خلأ موجود و پاسخ گوی پرسش های فراوان نسل جوان در مورد مسئله حجاب است ان شاءالله
و اما کتاب دارای هشت بخش به ترتیب زیر می باشد :
۱-مقدمات ورود به بحث حجاب در قرآن
۲-میزان
۳-حجاب از دیدگاه قرآن
۴-نگاهی به روایات درباره حجاب
۵-نگاهی اجمالی به بحث های فقهی درباره حجاب
۶-نظری به کتاب شهید مطهری و مسئله نظر به نامحرم
۷-اخلاق
۸-نقد چند اثر و پاسخ به شبهات
شایان ذکر است در این اثر گران سنگ، سعی شده تا خلط در استنباط حکم حدود شرعی حجاب ، که برای بسیاری از فقهای بعد از علامه حلی -ره- تا امروز رخ داده ، بررسی و رفع گردد.
معظّم له در بخش اخلاق (بخش هفتم) با قلم هنرمندشان ، روح بانوان عفیف و مردان غیور را نوازش داده و مهیای جهادی عظیم می نماید.
و اما بخش آخر این اثر ، یکی از جذاب ترین قسمت های کتاب است که در آن نظرات افرادی چون محمد باقر بهبودی، احمد قابل، محسن کدیور و امیر ترکاشوند مورد نقد و بررسی واقع می گردد.
باسمه تعالی
ان شاءالله از روز های آتی ، بازنشر مقاله «حجاب، اجبار نه، الزام آری» به نگارش معظّم له ، در کانال قرار داده خواهد شد.
در این مقاله به نقد و بررسی شبهات طرفداران آزادی #حجاب، پرداخته شده و از مغالطه برخی مسئولین، پیرامون عدم اجباری بودن قوانین اسلام، پرده برداری و همچنین به جهت تبیین تفاوت اکراه و اجبار با الزامات قانونی و تبیین وظایف حکومت اسلامی، قلم به رشته تحریر در آمده است.
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌹🌹🌹🌹🌹
🌹 امام على عليه السلام :
🌺 عَجِبتُ لِمَن یَری أنَّه یَنقُصُ کُلَّ یَوم فی نَفسِهِ وَ عُمُرِهِ وَ هو لا یَتاهَّبُ لِلمَوتِ.
🌺 در شگفتم از کسی که می بیند هر روز از جان و عمر او کاسته می شوذ، امّا برای مرگ آماده نمی شود.
📚شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالحکم ج4 ، ص336 ح6253 - تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص163 ، ح3156
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سپاه پاسداران، نهادی حقیقتاً انقلابی
❌ وادادگی برخی نهاد های حکومتی در برابر دشمن
🎤حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
📿 به مدت دو ماه، هر شب ۴۰۰ مرتبه سوره توحید را قبل از خواب بخوانید و بعد از دو ماه، معنویت را در عمل و رفتار خود با قبل بسنجید.
در ضمن، فرق قرآن با کتب مقدس دیگر نیز برایتان آشکار می گردد.
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌺🌺🌺🌺🌺
🔅پست اول
﷽
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ والصلاۃ والسلام علی سیدنا و نبینا و مولانا محمد و آله الطیبین الطاهرین سیماالحجة ابن الحسن بقیة الله فی الارضین عجل الله فرجه الشریف
این روزها شبهه یا مغالطه ای در محافل مذهبی و روشنفکری مطرح میگردد، که احکام الهی خصوصاً «حجاب» در اسلام اجباری نیست و همانگونه که کار رضاخان خبیث، در #کشف_حجاب غلط بوده، الزام زنان و مردان به حجاب و عفت عمومی، کاری غلط و ناپسند است.
از طرف دیگر، برخی از روحانی نماها و معدودی از مسئولان به ظاهر دلسوز و در نگاه خوش بینانه، ناآگاه و غافل و شاید در واقع امر، منافق و مزدور فرهنگی، به انحاء مختلف در راستای تحقق فرهنگ غربی و اسلام زدایی، در القاء این دست شبهات، تلاش مجدّانه ای مینمایند و البته به سبب داشتن شهرت و قدرت رسانه و بعضاً مسئولیت های فرهنگی، مبارزه با آن ها دشوار است؛ به هر حال برای پاسخ به این شبهه و حل مغالطه، مطالبی را در چند بند به عرض پژوهشگران و عموم مردم هوشیار و عزیز میرسانم، اگر چه ملت ایران در صحنه عمل، آگاهی و ایمان خود را به خوبی نشان داده است و نیازی به یادآوری این بنده ندارند؛ اما از باب عمل به وظیفه، مصدّع اوقات شریف خوانندگان این سطور میگردم.
🔘 ادامه دارد...
📋 مقاله «حجاب، اجبار نه، الزام آری»
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌻🌻🌻🌻🌻
🌼 لا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَكُونَ فيهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. يَسْتَكْثِرُ قَليلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ، وَ يَسْتَقِلُّ كَثيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَيْهِ، وَ لا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. ثُمَّ قالَ(عليه السلام): أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قيلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ(عليه السلام): لا يَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَيْرٌ مِنّى وَ أَتْقى
🌼 عقل شخص مسلمان تمام نيست ، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد : از اواميد خير باشد ، از بدى او در امان باشند ، خير اندك ديگرى را بسيار شمارد ، خير بسيار خود را اندك شمارد ، هرچه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود ، در عمر خود از دانشطلبى خسته نشود ، فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد ، خوارى در راه خدايش از عزت با دشمنش محبوبتر باشد ، گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد . سپس فرمود : دهمى چيست و چيست دهمى ! به او گفته شد : چيست ؟ فرمود : احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزگارتر است
📚(تحف العقول ، ص 467)
🌺 میلاد عالم آل طاها -صلی الله علیه و آله- هشتمین حجت سرمد
نگین درخشان امامت ، السلطان ابو الحسن ، حضرت رضا علیه آلاف التحیة و الثناء
مبارک باد🌹🌸🌷
🆔 @bayyenat110
1.mp3
6.22M
🌸 توسل به حضرت رضا (علیه السلام)
🌺 سخنرانی معظّم له قبل از تشرّف به زیارت امام رضا (ع)
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ ماجرای راه آهن رضا خانی
⛔️ جنایات هولناک غرب ، در ایران
🎙حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸
🌸 امام على عليه السلام :
🌷 نَفَس المَرءِ خُطاهُ إلى أجَلِهِ .
🌷 نَفَس هاى آدمى، گامهاى او به سوى مرگ است.
📚نهج البلاغه(صبحی صالح) ص480 ، حکمت 74
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ بارک الله به تأمین کنندگان امنیت کشور
🍃 نذر دشمن برای ملت ایران ، در کنار مالیات تماشای تلویزیون در انگلیس...!
🎙حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
🌺🌺🌺🌺🌺
🔅پست دوم
الف) دوستداران حقیقت میدانند که معمولاً پایه برخی از شبهات و مغالطات، بر تحریف و بی توجهی به معانی الفاظ باز میگردد. به این لحاظ باید به معنای دقیق چند لفظ عنایت نماییم:
۱.الزام: کاری را بر گردن کسی نهادن - کسی را به کاری متعهد کردن - متعهد کردن خود یا دیگری بر انجام فعل
۲.اکراه: کسی را به کاری خلاف میلش وادار نمودن
۳.اجبار: کسی را به زور به کاری وادار کردن
گاهی کلمه اکراه و اجبار، به صورت مترادف و در مقابل «اختیار» بکار میرود
۴.اختیار: آزادی عمل - قدرت بر انجام دادن کار به اراده خویش.
اختیار با اکراه و اجبار جمع نمیگردد ولی با الزام منافاتی ندارد.
🔘 ادامه دارد...
📋 مقاله حجاب، اجبار نه، الزام آری
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂 سخنان شیوای حضرت امام -ره- در مورد مدعیان #ملی_گرایی
🍁 [بختیار] مدعی این بود که من اول ایرانی هستم و دوم اسلام، با اینکه این خودش #کفر است...
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌺🌺🌺🌺🌺
🌺 امام صادق -عليه السلام- فرمودند:
🌹عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّكُمْ لَا تَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَا تَتْرُكُوا صَغِيرَةً لِصِغَرِهَا أَنْ تَدْعُوا بِهَا إِنَّ صَاحِبَ الصِّغَارِ هُوَ صَاحِبُ الْكِبَارِ.
🌹شما را سفارش مى كنم به دعا كردن، زيرا با هيچ چيز به مانند دعا به خدا نزديك نمى شويد و دعا كردن براى هيچ امر كوچكى را، به خاطر كوچك بودنش رها نكنيد، زيرا حاجتهاى كوچك نيز به دست همان كسى است كه حاجت هاى بزرگ به دست اوست.
📚كافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 467 ، ح 6
🆔 @bayyenat110
نقدی بر ایران گرایی - به سخره گرفتن خاک ، پرچم و سرود ملّی - ترویج ایران به جای اسلام در صدا و سیما - حمله به مقدّس نمایی پرچم و سرود ملّی ایران - تبلیغ ورزش ، غیر از تحمیق و استحمار مردم و ترویج ملّی گرایی -.mp3
8.01M
🔈 #صوت| استحمار کبیر
⛔️ #ملّی_گرایی، سیاستی برای تحمیق مردم
🔺خاک، پرچم و سرود ملّی، هیچ تقدّسی ندارند...
🔥حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
🌺🌺🌺🌺🌺
🔅پست سوم
ب) یکی از مبانی دین اسلام آن است که همه افراد انسان، به صورت تکوینی (اراده تکوینی و وجودی خداوند) «حر» آفریده شده اند و فاعل مختار و مسئول می باشند.
هر انسانی در کسب عقاید، اخلاق، اعمال و رفتار خود، آزادی کامل دارد و بر اساس این آزادی کامل، هر خوبی و بدی که تحصیل میکند، در نهایت به اراده و انتخاب او باز میگردد و در پایان سیر و سلوکش، حقیقت وجود خودش را در آخرت، هنگام ملاقات با پروردگار می یابد:
(يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ |۶.انشقاق)
ای انسان مسلماً تو با تلاش به سوی پروردگارت می روی، پس دیدارش خواهی کرد.
بر پایه این مبنا یعنی فاعل آگاه مختار، حضرت احدیت ضرورتاً برای همه مردم، هدایت و دین حق را ارسال میفرماید و انسان تکویناً آزاد است که راه حق یا باطل را برگزیند:
(إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا |۳.انسان)
ما راه را به او نشان دادیم یا سپاسگذار است یا ناسپاس.
(مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ | ۴۶.فصلت)
هرکه کار شایسته کند به سوی خود اوست و هر که بدی کند به زیان خود اوست و پروردگارت نسبت به بندگان ستمکار نیست.
براین مبناست که هیچ نبی، رسول و یا امامی، خصوصاً حضرت رسول اکرم -ص- مکلف و موظف نیستند که مردم را به دین حق اکراه و اجبار نمایند و از سوی دیگر، چنین دینداری هم در نزد خدای متعال هیچگونه ارزشی نخواهد داشت؛ زیرا اگر خداوند میخواست خودش مردم را به این امر، وادار می ساخت.
(...وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَى...| ۳۵.انعام)
اگرخدامی خواست آن ها را {به اجبار} بر هدایت گرد می آورد.
(وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَن فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ | ۹۹.یونس)
و اگر پروردگارت می خواست قطعاً کسانی که در زمین اند همه ی آن ها یکسره {به اجبار} ایمان می آوردند، پس آیا تو مردم را مجبور می کنی که مومن شوند؟
(وَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ | ۹.نحل)
و اگر خدا می خواست مسلماً همه شما را {به اجبار} هدایت میکرد.
به هر صورت صفت «جباریت» مدح مخصوص ذات اقدس الهی است و برای غیر او، از صفات مذموم شمرده می شود و هیچ یک از اولیاء الهی، دارای چنین صفتی نبوده اند:
(...وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِجَبَّارٍ... | ۴۵.ق)
وتو مامور به اجبار آن ها {به دین وایمان} نیستی.
و حضرت عیسی -ع- میفرماید:
(وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا | ۳۲.مریم)
و خداوند متعال به حبیب خود می فرماید که تو نسبت به مردم فقط مذکر هستی و بر آن ها هیچ سلطه ای نداری:
(فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ | ۴۱و۴۲.غاشیه)
نتیجه: مردم تکویناً اختیار دارند و خداوند و پیامبرانش مردم را به داشتن دین حق و عمل صالح، اکراه و اجبار نمیکنند.
🔘 ادامه دارد
📋 مقاله حجاب، اجبار نه، الزام آری
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌻🌻🌻🌻🌻
🌻 حضرت محمد -صلی الله علیه و آله- فرمودند :
🌼 لَيْسَ شَيْءٌ أَسْرَعَ إِجَابَةً مِنْ دَعْوَةِ غَائِبٍ لِغَائِب
🌼 هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
📚کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 510 ، ح 7 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 90، ص 359 ، ح 17
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 خسارات مُهلک دولت بازرگان
🎙حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅هیچی ما نداشتیم، ما قبل از چند سال پیش از این هیچ بودیم. آنی که ما را هست کرد و همه چیز به ما داد و همه قدرتها [را] داد و زمین را به این وسعت در اختیار ما گذاشت و آسمان و زمین را در اختیار ما و برای منافع ما گذاشت خدا بود.
🔅ما خودمان که چیزی نبودیم، چیزی نداشتیم، حالا هم هیچ هستیم. بفهمیم این را که ما چیزی نیستیم، هر چه هست اوست. هی نگویید که فلان این کار را کرد، خیر، اینها حرف است، مبدا مطلب را پیدا بکنید. آنکه انجام داده کارها را، آنکه شما ملت ضعیف را غلبه داد بر یک همچو قدرتهای بزرگی، آن او بود.
🔅 تا تمسک به او دارید از هیچ چیز، از هیچ آسیبی نترسید. کسی که به خدا متمسک است از هیچ چیز نمیترسد؛ برای اینکه، آخرش این است که انسان را بکشند، آخرش شهادت است، از این ترسی ندارد. جوانهای ما از باب اینکه از شهادت دیگر ترسی نداشتند، بلکه اقبال میکردند، استقبال میکردند از شهادت، این قدرت را پیدا کردند که همه به هم دست دادند و این مملکت را نجات دادند.
🔅میخواهیم مملکت نجات پیدا بکند از شرک، نجات پیدا کند از این الحادها، همه بیایند، همه با هم وارد بشوند در این مکتبی که برای خداست و شما را هدایت به روی خدا، به طرف خدا میکند.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🥀🥀🥀🥀🥀
🥀حضرت محمد -صلی الله علیه و آله- فرمودند :
💐 اِغتَنِمُوا الدُّعاءَ عِندَ الرِّقَّةِ فَإِنَّها رَحمَةٌ؛
💐 دعا كردن را در هنگام رقّت قلب غنيمت شمريد، كه رقت قلب، رحمت است.
📚نهج الفصاحه ص 226 ، ح 373 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج90، ص347، ح14
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷تبیین جایگاه دانش ، در قالب خاطره ای از اوائل انقلاب
🌸 ضرورت جایگزینی علم گرایی به جای مدرک گرایی
🎙حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
🌺🌺🌺🌺🌺
🌹 آغاز سلسله جلسات اخلاق با محوریت:
🌸 شرح عرفانی کتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالیٰ علیه)
🔅 میعاد:
تهران- خیابان هلال احمر- خیابان ابراهیمی جنوبی- کوچه شهید ذوالفقاری- مسجد پنج تن آل عبا -علیهم السلام- حوزه علمیه حضرت آیت الله العظمیٰ رشاد زنجانی (ره)
🗓 موعود:
سه شنبه ها، ساعت ۱۹:۱۵
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌺🌺🌺🌺🌺
🔅پست چهارم
ج) مبنای دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که حضرت احدیت، بندگانش را از نظر دینی (اراده تشریعی خداوند) درباره ی عقاید حقه، ایمان، مکارم اخلاق، اعمال صالحه و حقوق رها نساخته است و همه ی مردمان، مکلف و موظف، به پیروی دین حق و هدایت الهی هستند. آیات در این باره بسیار است و به اندکی از آن ها اشاره می کنیم. قرآن کریم از آغاز هبوط آدم و حوا، تا پایان دنیا به این مسئله هدایت تشریعی، اوامر و نواهی خداوند، فرمایشات گران قدری دارد.
در آیه ۱۲۳ طه می فرماید: هر دو از آن جا پایین روید که بعضی از شما با برخی دیگر دشمنید. پس اگر شما از جانب من هدایتی {دین حق یاهمان اسلام} برسد، هرکسی از راهنمایی من پیروی کند نه گمراه می شود و نه تیره بخت.
(إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ...| ۹۰.نحل)
شیطان پیروانش را به فحشا و منکر امر میکند :
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ...| ۲۱.نور)
همه ی انسان ها باید به دین حق ایمان آورده و اخلاقشان و همچنین اعمالشان مطابق فرمان حضرت حق تعالی باشد و مطیع و تسلیم محض خداوند و معصومان باشند و این تسلیم و حقیقت مسلمانی، تا آن اندازه است که اگر خداوند متعال فرمان دهد بنده ای فرزند معصومش را ذبح کند و جان خود و نزدیکانش را قربانی کند، باید چنین کند. در این باره داستان اولیاء خداوند، همچون حضرت ابراهیم و سیدالشهداء -علیهماالسلام- نیازی به تذکر ندارد.
پس هر آن کس که ادعای اسلام و ایمان دارد، قطعاً خود را متعهد و ملتزم به اجرای دقیق و کامل دستورات الهی می داند و هر فردی که چنین ادعایی ندارد، اگر اصلاً دین را نمی پذیرد کافر، ظالم و فاسق است. ( آیات ۴۴-۴۵ و ۴۷ مائده )
و اگر گزینشی و به سلیقه خود به برخی از عقاید و دستورات الهی ایمان دارد و برخی را نمی پذیرد، آن ها هم ملحق به کافران هستند (۸۵ بقره)
بنابراین مردم به سه بخش اصلی از یکدیگر متمایز می شوند:
(صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ |7.حمد)
هر سه بخش مشمول رحمت عام (رحمانیت) حضرت رحمان هستند ولی فقط بخش اول مشمول رحمت خاص (رحیمیت) حضرت رحیم می شوند و دو بخش دیگر با انتخاب آزادانه خود و پس از اتمام حجت، مشمول قهر و عذاب شدید میگردند.
بخش اول کسانی که مورد انعام خداوند متعال قرار می گیرند همان بزرگانی هستند که بر اثر سعی و تلاش و فضل حضرت حق بر اطاعت در آخرت، مشکور می باشند:
( وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا |19.اسراء)
هرکس آخرت را بخواهد و برای آن تلاش کند و درحالی که مومن باشد، پس آن ها کسانی هستند که سعیشان سپاس گذاری خواهد شد.
نکته: اگرکسی کارخوبی انجام دهد، ولی ایمان به دین حق نداشته باشد در آخرت سودی نمی برد؛ زیرا درنظام الهی همه اعمال بستگی به نیات و حسن فاعلی دارد؛ به عبارت دیگر حسن فعلی شرط لازم است ولی شرط کافی قبول اعمال نیست.
گروه هایی که در بخش اعطای نعمت های الهی هستند عبارتند از: انبیاء، صدیقین ، شهدا و صالحان (69.نساء)
بخش دوم (ضالین) اهل کتاب و کسانی که امام حق را نشناخته اند.
بخش سوم (مغضوبین) شیطان پرستان، طرفداران طاغوت، تمامی ظالمان در طول تاریخ و نمونه امروزی آن سردمداران قدرت های بزرگ و امثال داعش و...
نتیجه: هرمسلمان و مومن قلباً و باطناً خود را متعهد و ملزم میداند که تمام دستورات اخلاقی واحکام شرعی را انجام داده و نسبت به مسئولان حکومت و مسلمانان دیگر، احساس مسئولیت کرده، امر به معروف و نهی از منکر می نماید.
🔘 ادامه دارد
📋 مقاله حجاب، اجبار نه، الزام آری
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110