✅ سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد‼️
🔴 #شبهه ۱۱
♻️ شيعه ادعا ميكند كه اصحاب پيامبر -ص- بعد از وفات او مرتد شدهاند و برگشتند، پرسش اين است كه آيا اصحاب پيامبر -ص- قبل از وفات پيامبر «شيعه اثنيعشري بودند» سپس بعد از مرگ پيامبر -ص- سنّي شدند؟
♻️ يا اينكه قبل وفات پيامبر -ص- سنّي بودند و سپس شيعه شدند؟ چون منقلبشدن و برگشتن يعني منتقلشدن از يك حالت به حالتي ديگر...؟
🔘 پاسخ به شبهه را در پست بعدی ملاحظه نمایید...
🆔 @bayyenat110
🌹🌹🌹🌹🌹
🌷 #پاسخ به #شبهه ۱۱
۱. با توجه به حديث غدير و احاديث ديگري كه داريم و قبلا تذكر داده شد، تمام اصحاب به استناد تاريخ اهل سنت، ميدانستند كه عليبنابيطالب -ع- از روز يوم انذار، خليفه و وزير پيامبر بودند و تذكر داديم كه اطلاق لفظ شيعه در صدر اسلام براي اصحاب و پيروان حضرت علي -ع- بوده است و همچنين اصحاب پيامبر -ص- دستكم از غدير، اجمالاً شيعه علي و اولاد ايشان -علیهم السلام- بودهاند و با او بيعت كردند و روايات خود اهل سنت دلالت دارد كه دوازده خليفه از قريش ميباشند.
۲. شيعه ميگويد تمام اصحاب پيامبر -ص- كه در زمان رحلت ايشان مسلمان بودند، مسلمان هستند مگر در عمل كاري انجام دهند يا قولي بگويند كه كافربودنشان مسلم شود.
۳. معناي ارتداد اين است كه كسي از عقيدهاش برگردد؛ حال امكان دارد قلبي باشد، امكان دارد ظاهري باشد. ارتداد قلبي: قرآن در سوره منافقون آيه ۳ ميفرمايد: ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا فَطُبِعَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَفْقَهُونَ: اين بدان سبب است كه آنها ايمان آوردند و سپس كافر شدند در نتيجه بر دلهاشان مهر زده شد، از اينرو آنها نميفهمند.
۴. شيعه ميگويد ما بايد به اصحاب پيامبر -ص- احترام بگذاريم و در عين حال حقيقت كارها و گفتههاي صحابه را بگوييم و در آنها تفكر و تعقل كنيم و البته شناخت حقيقت در جاي خود و حفظ وحدت مسلمين هم در جاي خود و احترام به مسلمانان نبايد منجر شود كه احترام حق از بين برود؛ زيرا شناخت حقيقت از احترام به مسلمان مهمتر است چنانكه در همه دادگاهها اينچنين است.
۵. شما چه ميگوييد درباره كسي كه در زمان حيات پيامبر اسلام -ص- برخلاف قرآن كه ميگويد: وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ(نجم/ ۳و۴) مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا(حشر/ 7): پيامبر از روي هوي و هوس صحبت نميكند و هرچه ميگويد وحي الهي است. بگويد اين مرد هذيان ميگويد؛ آن هم در حالي كه پيامبر -ص- براي گمراه نشدن امت ميخواهد وصيت كند. شما چه ميگوييد درباره كساني كه در حضور پيامبر با هم تنازع كردند و پيامبر آنها را از حضور خود اخراج فرمود.
۶. شما چه ميگوييد درباره كسي كه زهراي مرضيه -س- از او غضبناك بود و پيامبر -ص- فرمود هركه فاطمه زهرا -س- از او غضبناك باشد، من هم از او غضبناك هستم و كسي كه پيامبر -ص- بر او غضب كند، مغضوب خداوند است. شما چه ميگوييد درباره بانويي كه به سبب عدم رضايت و نشاندادن غضبش اجازه نداد كه او را علني دفن كنند و مطابق تاريخ شيعه و سنّي بهصورت سرّي عليبنابيطالب -ع- او را غسل و كفن نمود و در جايي نامعلوم به خاك سپرد. شما چه ميگوييد درباره كساني كه در برابر يكي از خلفاي راشدين قيام كنند و با او بجگنند؟ شما چه ميگوييد درباره اصحاب موسي -ع- در حاليكه هارون -ع- را خليفه خود قرار داد و آنها او را مستضعف نموده و مشغول پرستش گوساله شدند؟
۷. اما پيامبر -ص- با وحي خداوند، ايمان داشت كه فقط به فقط ولي مسلمانان و مردم، خدا و رسول و كساني هستند كه ايمان آورده و نماز به پا ميدارند و در حال ركوع زكات پرداخت ميكنند و به اتفاق شيعه و سني اين آيه در شأن عليبنابيطالب -ع- است و در متون اهل سنت بسيار آمده است كه خلفاي ايشان دوازده نفر از قريش هستند.
نتيجه: پيامبر -ص- با علم الهي تمام دوازده خليفه خود را كه خداوند منصوب نموده بود ميدانست.
📚برگرفته از کتاب #پاسخ
📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود
✍🏻حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
🥀🥀🥀🥀🥀
🥀 امیرالمؤمنین علی -علیه السلام- فرمودند:
🥀 مَن تَلَذَّذَ بِمَعاصی اللهِ أورَثَهُ اللهُ ذُلّاً؛
🥀 هر که از معصیت خدا لذت ببرد خداوند او را به ذلت می افکند.
📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ، ص186 ، ح3565
🆔 @bayyenat110
استاد آیت الله وفسی ۴۰ .mp3
4.73M
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر
🌹حامد وفسی
📆 جلسه چهلم. ۱۲ خرداد ۹۹
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 دروغ محض بودن آزادی بیان مخالف، در مکاتب شرقی و غربی جهان
⛔️ محدوده ی پلورالیسم و تکثّر گرایی دینی و اجتماعی، در اسلام
🔥حامد وفسی
#نژاد_پرستی_آمریکا
#افول_امریکا
🆔 @bayyenat110
🌹رهبر معظّم انقلاب:
در طول تاريخ اسلام بعد از زمان ائمه -عليهم السّلام- تا امروز، بنده هيچ يك از علما و بزرگان را سراغ ندارم كه بقدر امام رضوان الله تعالى عليه واعلی الله مقامه الشريف، به جامعه ى اسلامى عموماً و به شيعه خصوصاً خدمت كرده باشد.
خوب علماى بزرگى هستند، بودند بنده تا حدودى هم به شرح حال بزرگان وقوف دارم و تا اندازه اى، قدر كارهايشان را می دانم.
اما آن كارى كه اين بزرگوار انجام داد از نوع كار #انبيا بود، نه از نوع كار علما؛ اگر چه علما ورثه ى انبيا هستند، اما آن عالمى كه توانسته باشد #شأن_وراثت را تحقق ببخشد، او را ما ديگر غير از اين بزرگوار نداشتيم.
شما مقايسه كنيد اينها را (علمای بزرگ نظیر سیدمرتضی و سیدبن طاووس) با امام.
ببينيد اصلاً فاصله، فاصله ى زمين و آسمان بگوييم؟!
فاصله ى بين انسانهاى معمولى با پيغمبران بگوييم؟!
چه جورى تعبير كنيم اين فاصله را؟ اصلاً اين فاصله ى معنوى بين امام و ساير علما را چه جورى می شود ترسيم كرد و چه كسى را می شود با امام مقايسه كرد در اين زمينه ها؟!
اصلاً يك چيز عجيبى است، شخصيت امام واقعاً يك #استثناست.
نه پيش از او چنين كسى آمده و نه بعد از او من گمان می كنم بتواند چنين كسى بيايد.
يا تا آن حدود كسى پرواز كند.
مثل او كه هيچ، به آن حدود هم كسى نمی تواند پرواز كند.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#امام_خامنه_ای
📆 ۲۷ اردیبهشت ۷۲ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم رحلت
📚منشور حوزه روحانیت جلد ۸ ص ۱۴۹ به بعد
🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران
🆔 @bayyenat110
◾️◾️◾️◾️◾️
▪️حضرت امام رضا -علیه السلام- فرمودند :
▪️رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا؛
▪️رحمت خدا بر بنده اى که امر ما را زنده کند. دانشهاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایى هاى سخنان ما را مى دانستند، از ما پیروى مى کردند.
📚 معانى الأخبار ، ص ۱۸۰، ح ۱
🆔 @bayyenat110
✅ سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد‼️
🔴 #شبهه ۱۲
♻️ چرا با اينكه حسنبنعلي -ع- با حسينبنعلي -ع- فرقي ندارند و هر دو فرزند فاطمه -عليهاالسلام- ميباشند و پدرشان يكي است و حسن بزرگتر از حسين است؛ چرا امامت به فرزندان حسن نرسيد و در فرزندان حسين ادامه يافت؟
🔘 پاسخ به شبهه را در پست بعدی ملاحظه نمایید...
🆔 @bayyenat110
🌹🌹🌹🌹🌹
🌷 #پاسخ به #شبهه ۱۲
سؤال بسيار اساسي و مهمی است. اساس فكر شيعه بر اين آيه قرآن استوار است كه اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ: خداوند داناتر است كه رسالت خود را در كجا قرار دهد.
۱. مردم زماني فكر ميكردند زمين مسطح است اما بعد فهميدند كروي است با اينكه به چشم ميديدند كه مسطح است.
۲. مردم درباره رسالت پيامبر -ص- معترض بودند و ميگفتند چرا خداوند محمد -ص- را به رسالت انتخاب كرده و از بزرگان قريش كه نزد مردم بسيار محترم بودند به رسالت برنگزيده است.
۳. شيعه ميگويد: «مقام نبوت و امامت و خلافت واقعي پيامبران، فقط به فقط به وسيله خداوند كه داناي مطلق و غيب است انجام ميگيرد و مردم هرگز نميتوانند تشخيص بدهند چه كسي مناسب براي رسالت يا خلافت است؛ حتي انتخاب پيامبر و جانشينان پيامبران به نظر خود پيامبر نيست. بنابراين انتخاب و گزينش پيامبر اسلام -ص- از ميان مردم دنيا با خداوند است همچنين انتخاب عليبنابيطالب -ع- و ديگر امامان –كه ابلاغ آن به وسيله پيامبر -ص- صورت گرفته است– از طرف خداست و ما شيعيان نميدانيم حكمت اين انتخاب چيست؛ اما قرآن درباره انتخاب حضرت طالوت -ع- ميفرمايد: خداوند او را براي بسياري علم و قدرت جسمي به عنوان پادشاه بنياسرائيل انتخاب نمود. از همين جهت شيعه انتخاب ابوبكر در سقيفه را كه براساس انتخاب الهي نيست، نميپذيرد؛ زيرا كار آنها حتي براساس مباني كتاب و سنت هم نبود؛ بلكه عدهاي از انصار و سه نفر از مهاجرين با بحث معروفي كه در كتب تاريخ مضبوط است، قدرت را بين خود تقسيم نمودند و اجماع اهل سنت و شيعه اين است كه انتخاب خلفا امري الهي نبوده است. بنابراين خداوند حكيم، با ملاكهاي علم و قدرت و اخلاص... بهترين اين مردم را براي نبوت و امامت برميگزيند و مردم در انتخاب آنها هيچ سهمي ندارند؛ زيرا خداوند ميفرمايد شما از علم جز اندكي داده نشديد (وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا
«۸۵ سوره اسراء»).
📚برگرفته از کتاب #پاسخ
📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود
✍🏻حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
📣📣📣📣📣
هم اکنون
مصاحبه رادیویی با حضرت آیت الله وفسی
موج اف ام: ردیف ۱۰۳.۵
🆔 @bayyenat110
استاد آیت الله وفسی رادیو.mp3
16.59M
🏴🏴🏴
🏴🏴
🏴
📻 گفت و گوی #رادیویی با موضوع:
📍بررسی و تحلیل چشم انداز فرا روی انقلاب اسلامی در چارچوب نظام فكری امام خمینی -ره- و رهبر معظّم انقلاب
🎙استاد آیت الله وفسی
و
🎤دکتر آرش پاک اندیش
📆 ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
🆔 @bayyenat110
🍂🍂🍂🍂🍂
🍂 حضرت امام صادق -عليه السلام- فرمودند:
🍂 صِلَةَ الرَّحِمِ تُزَكِّي الْأَعْمَالَ وَ تُنْمِي الْأَمْوَالَ وَ تُيَسِّرُ الْحِسَابَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى وَ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ.
🍂 صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، حساب (قيامت) را آسان مى كند و بلا را برطرف و و روزی را زیاد می کند.
📚كافى (ط-الاسلامیه) ج 2، ص 157، ح 33
🆔 @bayyenat110
استاد آیت الله وفسی ۴۱ .mp3
4.25M
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر
🌹حامد وفسی
📆 جلسه چهل و یکم. ۱۳ خرداد ۹۹
🆔 @bayyenat110
12.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پاسخ به شایعه ی جوّ گیری مردم و رزمندگان اسلام در دهه شصت و جبهه های دفاع مقدّس
❇️ تبیین استحکامِ باورِ مبتنیِ بر تعقّل و تفکّر عمیق
🎙حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
✅ سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد‼️
🔴 #شبهه ۱۳
♻️ پيامبر -ص- وقتي از مكه به مدينه هجرت كرد، ابوبكر را همراه با خودش برد و او را نجات داد و از طرفي علي را در معرض خطر و نابودي قرار داد و از او خواست در جايش بخوابد...
♻️ پس اگر علي امام و وصي و خليفه منصوب از سوي خدا بوده است آيا چنين كسي در معرض مرگ قرار داده ميشود و جان ابوبكر كه اگر بميرد براي امامت ضرري نيست نجات داده ميشود...
♻️ سؤال اينجا است كه كداميك سزاوارتر است كه خاري به پايش نخورد و در معرض مرگ قرار نگيرد؟
♻️ و اگر بگوييد كه علي غيب ميدانست پس خوابيدن او بر بستر پيامبر چه فضيلت و شاهكاري ميتواند باشد؟
🔘 پاسخ به شبهه را در پست بعدی ملاحظه نمایید...
🆔 @bayyenat110
🌹🌹🌹🌹🌹
🌷 #پاسخ به #شبهه ۱۳
دو سؤال بسيار خوبي است كه هر كدام را جداگانه جواب كامل ميدهيم.
سؤال اول: چرا پيامبر -ص- علي -ع- را به جاي خودش قرار داد و ابوبكر را به همراه خود به غار برد و نجات داد؟
جواب:
۱. آيا آن كه همراه پيامبر -ص- بود ابوبكر (نام اصلي او عتيق ميباشد) بوده است يا عبداللهبناريقطبنبكر معروف به (ابنبكر)؛ در «صحيح بخاري» رقم ۷۱۷۵ و رقم ۶۹۲ گفت: «ابوبكر و عمر و سالم مولي ابي حذيفه و ابوسلمه و زيد و عامربنربيعه از مكه به مدينه مهاجرت كردند و در راه نماز جماعت به امامت سالم انجام ميدادند در «صحيح بخاري» (ج ۶، ص ۴۲) در خصوص نفي حضور ابوبكر در غار، عايشه هم با سخن خود تأييد نموده است؛ جايي كه ميگويد: «هرگز در مورد [فضيلت] ما قرآني نازل نگشته است».
«سيره ابنهشام» (ج ۲، ص ۱۲۱) ميگويد مسلمانان در مكه به مدينه مهاجرت كردهاند و از آنان ابوبكر و عمر بودند. براي اطلاعات بيشتر بايد به كتاب «يار غار، ابوبكر يا فردي ديگر؟» تأليف محقق نجاحالطائي مراجعه كنيد.
اگر بر فرض ابوبكر خليفه اول، يار غار پيامبر -ص- باشد و اين مطلب مسلم شد، ما بحث را ادامه ميدهيم.
۲. درك حكمت كارهاي رسول اكرم -ص- يا دستورات وحي الهي براي ما ممكن نيست؛ اما ما به اندازه توان عقل خويش مسئله را بررسي ميكنيم؛ شايد حكمتهايي دارند كه بايد از خود پيامبر -ص- سؤال ميشد يا خليفه واقعي ايشان؛ تا جواب كامل را ياد ميگرفتيم.
۳. در گذشته عرض كرديم از مسلّمات تاريخ و احاديث شيعه و سني «حديث يوم الدار يا حديث يوم انذار است» پيامبر -ص- (تاريخ طبري، ج ۲، ص ۶۳) فرمود: «هذا عليّ و وزيري و وصيّ و خليفتي من بعدي» بنابراين مسلم است كه حضرت علي -ع- مقام وزارت و وصايت و خليفه رسول اكرم -ص- را داشته است و كسي كه مقامي را دارد در سختيها و خطرها معلوم ميشود كه آيا لياقت چنين مقامي را دارد يا نه.
خوش زماني است كه محكِ تجربه آيد به ميان
تا سيه روي شود هر كه در او غِش باشد
قرآن ميفرمايد: وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا: و هنگامي كه خدا ابراهيم را با كلماتي بيازمود و او همه را به اتمام رساند گفت من تو را امام و پيشواي مردم قرار دادم. شايد خوابيدن در جاي پيامبر و وصي بودن آن حضرت در مكه و رد امامت و همچنين انتقال فواطم از مكه به مدينه با آن همه خطرات، امتحاني بود تا مردم بدانند كه مقام خلافت رسول اكرم -ص- چه تواني و قدرتي ميخواهد و چه كسي اين توانايي و قدرت را دارد.
۴.اصولا براي هر كاري فرد مناسب را انتخاب ميكنند؛ حضرت علي -ع- مردي نيرومند و شجاع و از لحاظ موقعيت اجتماعي در نزد مردم پسر كليددار كعبه بود و از اين جهت اگر در جاي پيامبر -ص- ميخوابيد ميتوانست به خوبي از خود دفاع كند و با دشمنان بجنگد و اگر او را شكنجه ميكردند تا اطلاعاتي از هجرت پيامبر -ص- بگيرند آن حضرت طاقت داشت و پيامبر -ص- را لو نميداد. اما ابوبكر شخصي مسّن و ضعيف بود؛ (زيرا در تمام جنگهاي رسول اكرم -ص- هيچ پهلواني را شكست نداد و در عريش يعني سايبان خدمت مينمود) و همچنين در ميان قريش از لحاظ موقعيت اجتماعي ارزشمند نبود (همانطور كه در تاريخ طبري از قول ابوسفيان بعد از جريان سقيفه نقل شده است).
بنابراين اگر ابوبكر به جاي رسول اكرم -ص- ميخوابيد هم نيرومند نبود و هم شجاعت لازم را نداشت؛ ثانياً اگر دستگير ميشد احتمال داشت زير شكنجه حضرت را لو بدهد؛ همانطور كه وقتي عمار ياسر را دستگير كردند با آنكه جوانتر و قويتر از ابوبكر بود از اسلام برائت جست و اظهار شرك نمود (يعني تقيه كرد).
۵. ابوبكر با اينكه كنار پيامبر -ص- بود به فرمايش قرآن كريم ميترسيد و حضرت او را دلداري ميداد قرآن ميفرمايد: (...إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا...): ...[پيامبر] به همراهش ميگفت اندوه مدار كه خدا با ماست. (سوره توبه، آيه ۴۰).
خلاصه: عليبنابيطالب -علیه السلام- با خصوصيات و شايستگيهايي كه داشت مقام وصيّ بودن و خليفه بودن پيامبر -ص- را با عمل خود به منصّه ظهور رسانيد.
🔘 ادامه دارد...
📚برگرفته از کتاب #پاسخ
📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود
✍🏻حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
🌻🌻🌻🌻🌻
🌻حضرت امام على -عليه السلام- فرمودند:
🌻مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِه
🌻هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد.
📚نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 472 ، ح 26
🆔 @bayyenat110
استاد آیت الله وفسی ۴۲ .mp3
3.77M
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر
🌹حامد وفسی
📆 جلسه چهل و دوم. ۱۵ خرداد ۹۹
🆔 @bayyenat110
بیّنات
✅ سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد‼️ 🔴 #شبهه ۱۳ ♻️ پيامبر -ص- وقتي از مكه به مدينه هجرت كرد، ا
🌹🌹🌹🌹🌹
🌷بخش دوم #پاسخ به #شبهه ۱۳
سؤال دوم: اگر علي -علیه السلام- غيب ميدانست، خوابيدن او بر بستر پيامبر -صلی الله علیه و آله- چه فضيلت و شاهكاري است؟
جواب:
۱. صرف علم داشتن براي عمل كافي نيست؛ چه بسيار دانشمنداني كه به علم خود ملتزم نيستند و عالم بيعمل هستند؛ مانند كسي كه پزشك است و ميداند سيگار مضر است وليكن سيگار ميكشد. قرآن ميفرمايد:
وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ
آيات الهي را انكار كردند و حال آنكه بسيار يقين هم داشتند.
يا در باره قوم يهود ميفرمايد: «آنها بهتر از فرزندان خود رسول اكرم را ميشناختند و ميدانستند او چه مقامي در نزد خداوند دارد اما به او ايمان نياورده كفر ميورزيدند . يا حضرت موسي -ع- ميدانست خضر -ع- عالم رباني است، اما طاقت همراهي با او را نداشت. همچنين در حكمت الهي (فلسفه الهي) ثابت شده است كه براي به وجود آمدن فعل و عمل انسان مقدماتي لازم است: ۱. علم ۲. شوق ۳. اراده ۴. انبعاث اعصاب ۵. تحريك عضلات. پس علم چه علم عادي باشد يا علم لدني و علم غيب شرط لازم براي عمل است، اما شرط كافي نيست و بايد براي به وجود آمدن فعل شوق يا ايمان كامل باشد تا فعل محقق شود.
بنابراين ارزش عمل حضرت علي -علیه السلام- اولا داشتن علم غيب و لدني است، ثانياً ايمان بسيار عالي حضرت ميباشد و خداوند او را به سبب اين ايمان تمجيد ميفرمايد: در سوره بقره، آيه ۲۰۷:
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
و از مردم كسي است كه در طلب رضاي خدا از جانش ميگذرد و خداوند به بندگان مهربان است.
اين آيه به اتفاق مفسران شيعه و سني در تمجيد از عليبن ابيطالب -ع- است. و پيامبر در خطبه غدير فرمود: «و [هو] الذي فدي رسولالله بنفسه: و او جانش را فداي رسولالله نمود».
۲.علم و عمل در اصحاب پيامبر (ص):
الف. اصحاب پيامبر -ص- در احد وقتي از كوه بالا ميرفتند و حضرت از پشت سر آنها را صدا ميزد و آنها براي حفظ جان خود فرار مينمودند در حاليكه ميدانستند او پيامبر است و فقط عده كمي كنار پيامبر ماندند و جان ايشان را حفظ نمودند. ب. از مسلمات تاريخ شيعه و سني است كه عمربنخطاب بعد از سالها همراه پيامبر بودن زماني كه حضرت -ص- ميخواست وصيت كند و فرمود قلم و كاغذ بياوريد تا چيزي بگويم كه هرگز گمراه نشويد به رسولالله -ص- جسارت توهينآميز كرده گفت اين مرد هذيان ميگويد و به جاي اطاعت از رسولالله -ص- نگذاشت ايشان مطلب خود را بگويد در حاليكه علم داشت به اينكه او رسولخدا است. ج. ابوبكر خليفه اول ميدانست كه خداوند پيامبر -ص- را حفظ ميكند اما نگران بود و پيامبر -ص- به او فرمود: «لاتحزن : غصه مخور، اندوهگين مباش». پس علم تنها موجب عمل نميشود؛ بايد قلب هم مؤمن باشد و مرتبه ايمان بعد از علم قرار دارد.
۳. شجاعت و فداكاري يك ارزش اخلاقي و از صفات عالي انساني است؛ مگر نه اين است كه مسلمانان علم دارند كه قرآن كريم بهترين كتاب و براي هدايت آنها است، اما زماني كه ايمان داشته باشند ملاك برتري شناخته ميشود؛ قرآن ميفرمايد:
اَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
شما به مراتب عالي ميرسيد اگر از مؤمنين باشيد.
پس ملاك عاليبودن و برتري ايمان است نه علم تنها. بنابراين فضايل اخلاقي فقط متكي به علم ظاهري يا علم غيب نيست و عليبنابيطالب -علیه السلام- در عمل نشان داد كه چرا حضرت رسول اكرم -ص- در يوم انذار او را به مقام وزيري و وصي و خليفه بودن خودش معرفي نمود و خداوند مقام خلافت يا امامت را براساس شايستگيهاي ذاتي اعطا ميكند (نه براساس رأي مردم).
نكته مهمتر اينكه قرآن كريم اين عمل حضرت علي -ع- را ميستايد و در مورد خوابيدن ايشان در بستر پيامبر ميفرمايد:
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
و از مردم كسي است كه در طلب رضاي خدا از جانش ميگذرد [چون علي در بستر پيامبر] و خداوند به بندگان مهربان است.
📚برگرفته از کتاب #پاسخ
📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود
✍🏻حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #پیشنهاد_دانلود
💞 چرا امام زمانِ خود را نمی بینیم؟!
❣یک عمر به خود دروغ گفته ایم...
🌹حامد وفسی
#امام_زمان
🆔 @bayyenat110
📣📣📣📣📣
#پرسش یکی از مخاطبین بدون نام از محضر معظّم له
سلام علیکم
ببخشید من یک طلبه ساده هستم.
ما چطوری باید خودمون رو از گناهان دور کنیم؟
از آن موقعی که وارد حوزه شدیم وسوسه شدیدتر شده...
ممنون می شوم اگر پاسخ دهید.
📍پاسخ
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
سلام علیکم و رحمة الله
اجمالا پاسخ اینست که ضرر یک عالم ربّانی به شیطان و حزبش، هزار هزار برابر یک عابد و سرباز اسلام است؛
بنابراین طبیعی است که شیاطین برای جلوگیری از پیدایش چنین انسانهایی فعالیت میکنند؛
#امام_خمینی ها میتوانند ملّت ها را نجات دهند و صدها #شهید_سلیمانی بوجود آورند؛
پس برای هدف مقدّسِ عالم ربّانی شدن، با اخلاص بیشتر و جدیّت تلاش کرده، هرگز ناامید و دلسرد نشوید.
یاعلی (ع)
🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران
🆔 @bayyenat110
🍁🍁🍁🍁🍁
🍁 رسول اكرم -صلى الله عليه و آله- فرمودند:
🍁 مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْراً أَوْ لِيَسْكُتْ.
🍁 هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
📚کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 667
🆔 @bayyenat110
استاد آیت الله وفسی ۴۳ .mp3
4.4M
🌸🌸🌸
🌸🌸
🌸
🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر
🌹حامد وفسی
📆 جلسه چهل و سوم. ۱۶ خرداد ۹۹
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کدامین افراد، کمر امیرمؤمنان را شکستند⁉️
🌸 شرح مختصری بر روایت حضرت امیرالمؤمنین (ع):
🌷قصم ظهري رجلان: عالمٌ متهتك و جاهلٌ متنسك
🌹حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
✅ سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد‼️
🔴 #شبهه ۱۴
♻️ شما ميگوييد كه عليبنابيطالب بعد از پيامبر امام برحق بوده است؛ پس چرا در مدتي كه پيامبر بيمار بود حتي در يك نماز علي پيشنماز مردم نشد؟!
♻️ زيرا امامت صغري دليلي بر امامت كبري است...
🔘 پاسخ به شبهه را در پست بعدی ملاحظه نمایید...
🆔 @bayyenat110
🌹🌹🌹🌹🌹
🌷 #پاسخ به #شبهه ۱۴
دليل شما بسيار خوب است و آن امامت و خلافت صغري دليل باشد براي امامت كبري؛ پيامبر -صلی الله علیه و آله- در غزوه تبوك عليابنابيطالب -علیهما السلام- را جانشين خود قرار داد و مقام علي -ع- را در نزد خود مانند مقام هارون -ع- در نزد موسي -ع- قرار داد و در قرآن ميفرمايد كه مقام خليفه بعد موسي به هارون رسيد؛ پس نشان ميدهد كه پيامبر -ص- در روز انذار عشيره (حديث دار كه متواتر بين سني و شيعه است) عليابنابيطالب -علیهماالسلام- را خليفه و برادر و وصي و وزير خود قرار داد و همچنين در جريان ابلاغ سوره برائت، ابوبكر را به دستور وحي الهي بازگرداند و پيامبر -صلی الله علیه و آله- فرمود طبق دستور وحي اين سوره را من يا كسي كه از من باشد بايد ابلاغ كند و اينها دلالت ميكند بر امامت و خلافت كبري. اما پيشنمازي مقامي بود كه از طرف حضرت رسول اكرم -ص- به ابوبكر داده نشد؛ بلكه مردم مسلمان او را براي اقامه نماز پيشنماز قرار دادند و آنچه اتفاق شيعه و سني است اين است كه پيامبر -ص- او را از امامت جماعت كنار زده و با آنكه سخت بيمار بود خودش امام جماعت ايستاد.
📚برگرفته از کتاب #پاسخ
📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود
✍🏻حامد وفسی
🆔 @bayyenat110