eitaa logo
بیّنات
11.5هزار دنبال‌کننده
689 عکس
1.4هزار ویدیو
35 فایل
﷽ وَلَقَدْ أَنزَلْنا إِلَيْكَ آياتٍ بَيِّنَاتٍ وَما يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفاسِقُون | ۹۹ بقره پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله وفسی استاد اخلاق تهران http://www.vafsi-bayyenat.ir ارتباط با مدیر @bayyenat110_admin بخش صوت @bayyenat_media
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•🍃🌷🎍🌷🍃•✾••┈ 🎥| 💰"علم بهتر است یا ثروت" از منظری متفاوت 🌀خاطره ای بسیار جالب و شنیدنی 💐حضرت آیت الله وفسی ╔═.🍃🕊.══💕═╗ @bayyenat110 ╚═💕══.🍃🕊.═╝
بیّنات
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۹ ۷- روایاتی که علائم ولدالزنا را بیان میکند: عن الصادق -علیه السلام- : إِنَّ لِوَلَدِ
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۰ 🔷 بخش دوم 🔹پاسخ به شبهات برای پاسخ به سوالات عقیدتی و شبهات، در قدم اول باید چارچوب متین و دقیق جهان بینی عقلی و حکیمانه مذهب اهل بیت -علیهم السلام- را متذکر شویم و بر اساس آن تحقیق را ادامه دهیم. این چارچوب یا اصول مطروحه، در محل خود مبرهن گشته و الان موضوع بحث ما نیست: ۱. عقل برهانی، دارای عصمت ذاتی است و در مقام اثبات، در تمام حیطه های تحقیق و بحث های برون دینی، درون دینی و درون فقهی، حجیت قطعی دارد. ( قوانین عقل برهانی، استثناء بردار نیست ) . ۲. آنچه در بحث های برون دینی ( مبادی و مبانی یا مسائل ) تحقیق شود، حاصل آن در بحث های درون دینی به عنوان پایه و اساس، مورد استفاده قرار میگیرد. ۳. در بحث های درون دینی، به غیر از برهان و نتایج تحقیقات آن، نصوص و ظواهر قرآن مبین، حجیت ذاتی دارد و همچنین روایات متواتر و اخبار واحد مقرون به قرائن قطعیه حجت است. ۴. نتایج عقل برهانی و متون مبین و مبیّن وحیانی، هرگز با هم تعارض و تناقض ندارند؛ زیرا مبداء و سرچشمه هر دو، ذات اقدس احدیت است که عین حق و علم مطلق است. ۵. امکان دارد ادله عقلی و ادله نقلی با هم معارضه کنند که در این صورت، ظواهر نقلی بر پایه مبانی عقلی تأویل و توجیه می شوند. ۶. خداوند متعال که حکیم بی نهایت و عادل مطلق است، کل ماسوی الله را بر اساس نظام احسن آفریده است. ۷. در نظام احسن، تبعیض و ظلم وجود ندارد؛ اما لازم لاینفک آن تفاوت و تشخّص است. ۸. به هر موجودی به اندازه ای که هستی و کمال داده شده، مسئولیت و بازخواست معنی دارد و این عین عدالت است؛ برای توضیح بیشتر، اشخاصی مثل مسیح -ع- و ابن سینا، نسبت به افراد معمولی مسئولیت عظیمی دارند و افراد معمولی، نسبت به افراد کم هوش و بی خرد، مسئولیت بزرگتری دارند. پس از هر کس نسبت به ظرف وجودیش و امکاناتش، توقع و انتظار مناسب آن مطرح است نه بیشتر. ۹. در تحقیقات و بحثهای درون دینی، برخی از آیات، کلیدی هستند که به آنها "محکمات" گفته می شود. در احادیث و روایات هم برخی از آنها کلیدی هستند که به فهم و توجیه احادیث دیگر، کمک می کنند. ۱۰. مباحث درون دینی با درون فقهی تفاوت بنیادی دارند. فقه و احکام فقهی اموری کاملاً اعتباری و وضعی هستند و شارع اقدس یا مقدس، برای هدایت و سعادت بشریت، آنها را بر پایه مصالح و مفاسد واقعی در دنیا و آخرت، وضع نموده و بوسیله رسل الهی، ابلاغ فرموده است. ۱۱. حکمت و فلسفه احکام الهی، فقط در علم شارع است. و امکان فهم آن، مستقلاً برای ما وجود ندارد؛ تنها در صورتی ما به علل آن واقف می شویم، که خدا و یا رسول -ص- و امام معصوم -ع- حکمت آن را بیان نمایند؛ اگر چه امکان دارد عقلای عالم به برخی از فواید احکام دست پیدا کنند. مطلب اول: مقدمه ۱- خداوند متعال، علت هستی بخش جهان است و آنچه در نظام طبیعت محقق می شود، به غیر از علت فاعلی ( واجب الوجود بالذات ) دارای علت مادی و علت صوری است؛ به این معنا که تحقق یک شیء طبیعی در ظرف وجود خاص طبیعیش – که عین تغیّر و حرکت است – موجود و محقق می شود و بر پایه قوانین تکوینی خداوند در عالم طبیعت، حوادث و اشیاء تغییر و تحول می یابند و تحت تدبیر فواعل و علل عالیه در عالم غیب ( ماوراء الطبیعه ) تدبیر می گردند. بنابراین هر آنچه در طبیعت واقع می گردد، بر پایه نظام علت و معلول فلسفی، یعنی نظام هستی بخشی صورت نمی پذیرد بلکه نظام آن به صورت محرّک و متحرک، یا مغیر و متغیر است. در نتیجه علل مادی و صوری در جهان طبیعت، در حقیقت علل معدّه هستند؛ یعنی هیچ شیئی را به وجود نمی آورند و تنها زمینه تحقق و وجود شیء را فراهم می نمایند. مقدمه ۲- در بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، روشن می گردد که از علل چهارگانه، علت فاعلی و علت غایی هر دو علل وجودیند و علت مادی و صوری، هر دو علل ماهیتی هستند. نتیجه این مطلب در موضوع بحث ما این است که در تحقق وجود افراد بشر، پدر و مادر علت هستی بخش فرزند نیستند و فقط زمینه خلقت بشر را فراهم می کنند. مطلب دوم: قرآن کریم نیز درباره خلقت و تحقق وجود حضرت آدم و حوا و حضرت عیسی و ناقه صالح و پرنده مصنوع حضرت عیسی -علیهم السلام- به این مطلب تصریح فرموده است که بدون پدر و مادر آفریده شده اند. مقدمه ۳- افراد انسان براساس حرکت جوهری، جسمانیة الحدوث و روحانیت البقاء هستند و با یک حقیقت وجودی اتصالی، از حضیض ناسوت تا اوج لاهوت سلوک اختیاری میکنند. بنابراین، از یک طرف حرکت افقی دارند که در مقام تکوّن طبیعی است و از طرف دیگر، حرکت طولی دارند که در مقام تکوّن ماورائی است. پس انسان در ظرف طبیعت، وجود طبیعی او شکل می گیرد تا به درجه ای از کمال و استعداد میرسد که لایق افاضه «نفس ناطقه» می گردد. 🔘 ادامه مطلب در پست بعدی... 🆔 @bayyenat110
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۱ قرآن کریم درباره خلقت حضرت آدم -علیه السلام- میفرماید: فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ | حجر - ۲۹ و درباره ی خلقت مرحله حیوانیت در معجزه حضرت عیسی -علیه السلام- میفرماید: ...أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ...| آل عمران - ۴۹ و در آیه ۱۴ سوره مومنون، پس از طی مراحل طبیعی خلقت انسان میفرماید که خلقت دیگری در آفرینش انسان صورت گرفته است. وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ| مؤمنون - ۱۲ مرحله اول از گل (خاک و آب) آفریده شده است. (ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ| مؤمنون - ۱۳) " ثم " برای جدایی مرحله اول از مرحله قبل است. در این مرحله جدید، مرحله وجود مادی به همراه نفس و حیات است. ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا... در این مرحله که با "فاء" جدا شده است، همه حرکت تکوینی افقی را نشان می دهد و در آخرین مرحله می فرماید: ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ، و در این مرحله است که خداوند آفرینش خود را تحسین مینماید: فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ خلاصه: ۱- خلقت از گل، ۲- خلقت نطفه در رحم، ۳- خلقت در داخل رحم و رشد، ۴- ایجاد خلقت دیگر. بنابراین خلقت انسان عقلاً و نقلاً از طین آغاز شده و پس از طی مراحل مادی و نباتی و حیوانی، "نفس ناطقه" در او انشاء و ایجاد می گردد. و روایات کل مولودٍ یولد علی الفطره... کل مولودٍ صحیح و کل مولود یولد للدین و روایاتی از این دست، نشان میدهد که همه بر عهد و میثاق الهی متولد شده اند. حضرت امیر -علیه السلام- در نهج البلاغه می فرماید: وَأَهْبَطَهُ (آدم) إلَى دَارِ الْبَلِيَّةِ، وَتَنَاسُلِ الذُّرِّيَّةِ وَاصْطَفَى سُبْحَانَهُ مِنْ وَلَدِهِ أَنْبِيَاءَ أَخَذَ عَلَى الْوَحْيِ مِيثَاقَهُمْ، وَعَلَى تَبْلِيغِ الرِّسَالَةِ أَمَانَتَهُمْ... فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ، وَوَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ، لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ... یعنی برای آنکه انبیاء، از مردم میثاق و پیمان فطری را طلب کنند، پس همه در عالم الست یا عالم ذَرّ و میثاق فطری بر توحید و نبوت پیمان بسته اند.²⁶ بنابراین از مطلب اول و دوم، به لحاظ عقلی و قرآنی و روایی میتوان نتیجه گرفت که بخش مادی و طبیعی خلقت، علل مادی دارند و مسائلی همچون غذا و سلامتی پدر و مادر و بسیاری از امور طبیعی، در تحقق وجود جسمانی و طبیعی بشر نقش دارند. اما خلقت نفس ناطقه و تعهد ذاتیش نسبت به شناخت فطری و ذاتی خداوند متعال و مصادیق و مظاهر کمال، یعنی اولیاء عظام و عشق باطنی به آنها به سبب علل فاعلی غیرمادی و مجرد افاضه می شوند. با این توضیحات میتوانیم مسئله را از ریشه حل نماییم. فرزند در موجودیت خود هیچ نقشی ندارد، از یک طرف بعد مادی داشته و دارای وجودی طبیعی است که در سیر مادیش حرکت می کند و در این مرحله، اگر پدر یا مادر سالم یا بیمار باشند یا از غذای خاصی استفاده کنند یا از نظر روحی، در آرامش یا اضطراب و... باشند بر جنین اثر کرده و حتی روایاتی که در باب شیر دادن و دایه می باشد، ناظر بر این مرحله است؛ پس اگر به علت سوء عمل و رفتار آگاهانه یا ناآگاهانه پدر و مادر، مثلا فرزندی، مجنون یا کودن یا نابینا و... متولد شود، یا گرایش به خلق بدی در او پیدا گردد اگرچه فرزند مسئولیتی ندارد، اما گرفتار نقص و کمبودی شده که منافاتی با نظام احسن و عدالت الهی ندارد. از طرف دیگر دارای یک بعد مجرد و غیرمادی است، یعنی همان نفس ناطقه "فاعل مختار" و صاحب اراده و قوای عقلی و قلبی است که به سبب آن، امکان غلبه بر همه ی کمبودها، غرایز، وراثت، تربیت های غلط محیطی را داراست و این همان حقیقتی است که به سوی خداوند متعال باز می گردد و ساختن جسم و روح برزخی و قیامتی، به دست خود انسان در این جهان مادی صورت میگیرد. بنابراین تولد درجهان دیگر، بستگی تام به خود انسان دارد. در حکمت متعالیه و متون دینی بحث مفصلی در باب معرفت نفس و سیر و سلوکش به سوی کمال مطرح شده است و شرکت شیطان در خلقت و حرام زاده بودن، اگرچه به عنوان مانع و کمبود می تواند معنا داشته باشد، ولی نفس ناطقه چه مرد یا زن باشد یا... بنا به تلاش خود قادر به کسب کمالات تا بی نهایت است. وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ| نجم - ۳۲ 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹🌹🌹🌹 🌹حضرت امیرالمؤمنین على -عليه السلام- فرمودند: 🌹 السَّخَاءُ وَ الشَّجَاعَةُ غَرَائِزُ شَرِيفَةٌ يَضَعُهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ فِيمَنْ أَحَبَّهُ وَ امْتَحَنَه 🌹سخاوت و خصلت هاى والايى هستند كه خداوند سبحان آن دو را در وجود هر كس كه دوستش داشته و او را آزموده باشد قرار می‌دهد. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 375 ، ح 8443 🌹شصت و ششمین سالگرد شهادت بزرگ روحانی مجاهد و مبارز نستوه، حجت الاسلام والمسلمین شهید سید مجتبی نواب صفوی، و یاران وفادارش بر تمامی آزادگان جهان، تبریک و تسلیت باد. ╭━━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━━╮ @bayyenat110 ╰━━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 📽 ⚠️اگر شهید نواب زنده بود... 🌹حضرت آیت الله وفسی، استاد اخلاق تهران ╔═.🍃🕊.══♥️═╗ @bayyenat110 ╚═♥️══.🍃🕊.═╝
بیّنات
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۱ قرآن کریم درباره خلقت حضرت آدم -علیه السلام- میفرماید: فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۲ مطلب سوم: هر انسانی با وجود نفس ناطقه و فطرت الهی خویش، عاشق کمال مطلق است و اگر از بعد طبیعی هم وجودی کامل و سالم داشته باشد، این نعمت مضاعفی است که موجب مسئولیت بیشتر و وظیفه او به همراه سرعت سیر بالاتری است. بنابراین اموری مانند نطفه و رحم پاک و روحیه ی معنوی، در زمان بارداری مادران و شیرپاک، یا دایه خوب سبب زمینه یک وجود طبیعی با قابلیت استکمالی بهتری را برای فرزند آماده می کند. برای مثال: اسب و سوارکار هر کدام ظرفیت های خود را دارند هرچقدر اسب بهتر باشد، زمینه برای سوارکار و رسیدن به مقاصد متعالی، بهتر فراهم می گردد. پس پدر و مادر صالح و روزی حلال و حلال زادگی، همه از نعمت های الهی محسوب شده و طبعاً مسئولیت بیشتری را به دنبال می آورند و این امر با عدالت الهی و تفاوت در نظام احسن سازگار است. مطلب چهارم: با عنایت به روایت های قبلی، آشکار می گردد که اصلاً مراد از عنوان " ولد الزنا " یا عناوین مشابه در آن روایت، افراد خاصی است که بر اساس وجوبِ تقیه و حفظ وحدت مسلمانان از ذکر اسامی خودداری شده و به صفت مشهورشان معرفی شده اند و این عنوان نقشی در مبنای جهان بینی اسلامی ندارد که بگوییم هر آن کس که ولدالزنا باشد از محبت اهل بیت -علیهم السلام- و پیمودن طریق الی الله محروم است. همچنین روایاتی که میفرمایند: کل مولودٍ صحیح یا کل مولودٍ یولد علی الفطره... و غیر اینها، می رساند که همه افراد، استعداد و قابلیت رسیدن به کمال لایق انسانی را دارند، مگر کسانی که شقی، منافق، مشرک، مدنس، مطرد و... باشند که این عناوین با اراده فرد و انتخاب طریق باطل حاصل شده است. نتیجه آنکه، عنوان " ولدالزنا " انصراف به اشخاص دارد، نه بیان یک قانون کلی در جهان بینی اسلامی؛ و در این جا لازم است رفتار و بیان زشت برخی از افرادی که نمی توانند پاسخ عقلی و صحیحی به شبهات بدهند و فوراً هر کس که سوال یا شبهه ای را درباره خداوند و...خصوصاً اهل بیت -ع- و یا مخالفان آنها مطرح می کنند را با چنین عناوینی سرکوب می نمایند، جداً باید تقبیح نماییم و بگوییم: مخالفان دین اسلام و یا مذهب شیعه، مثل دیگر مسلمانان و شیعیان حلال زاده اند و اگر خلاف آداب و قوانین دین و قبیله خودشان به صورت نامشروع، فرزندی متولد شود آن فرزندِ نامشروع، امکان رسیدن به کمال لایق را دارد اگرچه از نعمت حلال زاده بودن و آثار آن محروم است. مطلب پنجم: خداوند متعال بزرگترین گناهان را شرک میداند و آن را با توبه می بخشد. در آیه ۵۳ زمر میفرماید: ...إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا... درباره بزرگی این گناه میفرماید: إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ | لقمان -۱۳ إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ... | نساء - ۴۸ پس اصلا معنا ندارد که فردی را برای گناهِ نکرده مجرم شناخته و عقوبت کند، خصوصاً باتوجه به روایت شماره ۵ از کتاب کافی که مطابق عقیده عدلیه است؛ بنابراین با روایاتی مانند شماره ۲ که میفرماید بهشت اختصاص به متولدان پاک دارد، قابل توجیه است؛ یعنی افرادی از انسان ها هستند که در برزخ یا قیامت، به اختیار خود و بر پایه ایمان و عمل صالح، طاهر حقیقی متولد می‌شوند. و مقصود از این دسته از روایات، چون درباره عالم حقیقت سخن میگوید نه عوالم ظاهری که قوانین شرعی تابع ظواهر است، بلکه سخن از حقیقت وجود انسان ها است. پس هر انسانی که به وسیله نفس ناطقه خودش، ایمان حقیقی به دست آورده و عمل صالح انجام داده باشد - اگرچه از نظر قوانین قومی و قبیله‌ای‌اش یا از نظر قوانین دینی یا شرعی، حلال زاده باشد یا نباشد و چه شیطان در نطفه اش شرکت داشته باشد یا نداشته باشد و چه در وراثت و محیط، صفات بد یا خوبی را پیدا کرده باشد یا اموری دیگر - به صورت نفس طاهر مطهر متولد گشته و بهشتی حقیقی است. این را هم قبلا عرض کردیم که هرچه نعمت ها در دنیا بیشتر باشد، مسئولیت سنگین تر و مقام آخرتی بزرگتری در بهشت یا جهنم خواهند داشت. 🔘 ادامه مطلب در پست بعدی... 🆔 @bayyenat110
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۳ 🔷 بخش سوم 🔹بحث درون فقهی مطلب اول: ( جواب شبهه ۵ و ۶ ) در ابتدای بخش دوم، اصول ۱۰ و ۱۱ عرض شد که احکام الهی، بر پایه مصالح و مفاسد واقعی برای سعادت دنیا و آخرت انسان وضع شده است و فلسفه آن را فقط شارع مقدس می داند و ما در اینجا صرف نظر از حکمت و فلسفه احکام شرعی، موضوع ولدالزنا را تحقیق می‌نماییم. از نظر مذهب جعفری، هر فرزندی که پدر و مادرش، بر مبنای آداب و قوانین دینی و قبیله ای خودشان ازدواج کنند، حتی اگر آن دین باطل باشد یا آن قبیله بدوی و وحشی باشد، فرزندان همگی حلال زاده محسوب می گردند و مسلمانان از هر مذهبی که باشند و مطابق آن ازدواج نموده باشند، حلال زاده محسوب می شوند. اجداد پیامبر عظیم الشأن اسلام -ص- که بر دین حضرت ابراهیم -علیه السلام- بوده اند و عموم افراد قریش که بر این دین ازدواج کرده اند، فرزندانشان همه مشروع و حلال زاده اند. در اینجا باید توجه داشت که برخی روایات، برای اجتناب از عمل شنیع زنا و دوری مردم از آن وارد شده است. مثل آن که حضرت امام صادق -علیه السلام- می فرمایند: لاخیر فی ولدالزنا ولا فی بشره و لا فی لحمه و لا فی دمه و لا شیء منه یعنی ولدالزنا.²⁷ این روایت بیان میکند که در چنین فرزندی، برای هیچ فردی موجب برکت نیست، تا مردم گمان نکنند در نظام تکوینی و تشریعی، فرزند حلال زاده با ولد الزنا برابر است؛ قطعا متفاوتند و این تفاوت، ناشی از سوء عمل پدران و مادران است. وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ...| شورا - ۳۰ مطلب دوم: (جواب شبهه هفتم) درباره این سوال که چرا حرام زاده با اینکه مرتکب جرمی نشده، از برخی حقوق اجتماعی محروم شده است؟ اولا ولدالزنا بودن، جرم نیست. بنابراین هیچ کس در اسلام، به این سبب مجازات نمی شود. بر عکس حتی زانیه، تا باردار است و یا زمانی که بچه خود را شیر میدهد، مجازاتش به تاخیر می افتد. ثانیاً چون پدر و مادر به صورت نامشروع و غیر قانونی، باهم ارتباط داشته اند، باید بدانند که بچه خود را از رسیدن به برخی از مسئولیت های حسّاس اجتماعی، محروم خواهند کرد و این امر سبب انگیزه قوی تر برای اجرای قانون و ازدواج است. ثالثاً برخی مسئولیت های حساس اجتماعی، نیاز به آبرو و وجاهت بالایی دارد؛ به همین سبب باید از خاندان های اصیل و محترم باشند، وگرنه موفق نمی گردند. مانند رهبری یا مرجعیت تقلید و قاضی شرعی و امامت جمعه و جماعت و این امور به معنای "امتیاز و حق " مطرح نیست، مثلاً قاضی نمی تواند از میان زنان، که غالباً احساسات قوی و طبع نازک دارند، یا عالم نابینا انتخاب شوند؛ پس در اینجا بحث حق یک فرد نیست؛ بلکه حق جامعه بشری و اسلامی است که از شایسته ترین و بهترین افراد برای این مقامات مهم استفاده شود. نتیجه: مسئولیت های بالای اجتماعی که جنبه معنوی هم دارند امتیاز نیست؛ به علاوه، در برخی روایات آمده است که افراد ناصبی و منافق، که حلال زاده هم هستند از حرام زاده ها بدتر می باشند. مطلب سوم: شارع مقدس دستوراتی به مؤمنان بیان فرموده تا آنان از برخی افراد دوری کنند، اما فلسفه و حکمت آن را نمی دانیم. اما این دستورات، برای عموم مسلمانان این منفعت را دارد که از برخی صفات و مشکلات اجتماعی جلوگیری می کند و برای فرد ولدالزنا، این منفعت را دارد تا با پرهیز از این ویژگی ها، بتواند خودش را اصلاح کرده و در جامعه به شکل صحیح و سالم زندگی نماید. قال رسول الله -صل الله علیه و آله و سلم- : خَمْسَةٌ یُجْتَنَبُونَ عَلَی کُلِّ حَالٍ الْمَجْذُومُ وَ الْأَبْرَصُ وَ الْمَجْنُونُ وَ وَلَدُ الزِّنَا وَ الْأَعْرَابِیُ.²⁸ در برخی روایات برای ولدالزنا علائمی شمرده شده است، که نشان می دهد صرفاً به خاطر حرام زاده بودن نیست؛ بلکه به خاطر صفات بدی است که دارند؛ و این شامل افراد منافق، مشرک و ناصبی هم می‌گردد؛ زیرا معاشرت با افراد فاسد و غیر صالح، زمینه را برای تباهی اخلاق انسان فراهم می نماید. عن الصادق -علیه السلام- قال: إِنَّ لِوَلَدِ الزِّنَا عَلَامَاتٍ أَحَدُهَا بُغْضُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ (یعنی اولین ویژگی او این است که با مصادیق اکمل صفات الهی و مکارم اخلاقی دشمن است) وَ ثَانِیهَا أَنْ یَحِنَّ إِلَی الْحَرَامِ الَّذِی خُلِقَ مِنْهُ (یعنی دومین ویژگی او این است که مایل به فعل حرامی است که از آن خلق شده؛ شاید مقصود این باشد که زمینه تخلف از قانون در وجودش یا تربیتش فراهم است) وَ ثَالِثُهَا الِاسْتِخْفَافُ بِالدِّینِ (سوم، دین را سبک می شمارد) وَ رَابِعُهَا سُوءُ الْمَحْضَرِ لِلنَّاسِ (چهارم، برای مردم بد محضر است یعنی در مجلسی که او حرکت می کند پر گناه می گردد.)...²⁹ 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
ابوذر ۶.mp3
7.48M
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حضرت استاد وفسی 📆 جلسه صد و چهل و چهارم 🆔 @bayyenat110
استاد آیت الله وفسی.mp3
10.74M
💐🍃🌻💐🍃🌻 🔉/بشنوید: 🍁بی رنگ شدن دنیا، در فرهنگ 🌹عاشورا🌹 🌸معنای صحیح معرفت به حضرت اباعبدالله -سلام الله علیه- 💐استاد آیت الله وفسی ╭━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╮ @bayyenat110 ╰━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╯
بیّنات
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۳ 🔷 بخش سوم 🔹بحث درون فقهی مطلب اول: ( جواب شبهه ۵ و ۶ ) در ابتدای بخش دوم، اصول ۱
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۴ ♦️خلاصه کلام: ۱. در نظام عالم تکوین، همه انسانها دارای یک فطرت پاک و الهی هستند و می توانند به اندازه استعداد و ظرفیت وجودی خود و به مقدار ایمان و عمل صالح، به کمال لایقشان برسند. ۲. نظام عالم، نظام احسن است و هیچ ظلمی از طرف خداوند به بندگان نشده است و لازمه ی این نظام، تفاوت افراد و انواع است و خداوند متعال، به هر فردی که نعمت بیشتر اعطاء میکند، مسئولیت بیشتری از وی خواسته است و در قیامت درجه بهشتی بالاتر یا درکه جهنمی وحشتناک تری، به حسب انتخاب خودش می یابد. ۳. شیعیان و محبان اهل بیت -علیهم السلام- از موهبت و نعمت طیب الولادة و... برخوردارند. ۴. کلمه " ولدالزنا " در روایات عموماً به معنای قانون و عنوان کلی به کار نرفته است و مقصود و مراد امامان -علیهم السلام- افراد خاصی بوده اند که به سبب حفظ وحدت و تقیه، از اظهار نام آنها خودداری شده است. ۵. تولد حلال و طیّب در آخرت، برای همه افرادی که مومن باشند و عمل صالح به جا آورند، مهیّا و فراهم است؛ زیرا در آنجا قانون های ظاهری و اعتباری حاکم نیست؛ بلکه عالم حقیقت است و هر بنده ای با اختیار خود، وجود خودش را در برزخ و قیامت می سازد و امکان دارد حلال زاده، حرام زاده محشور شود و برعکس حرام زاده، حلال زاده؛ مانند کوری که در آخرت بینا باشد و بینایی که در آخرت کور باشد. ۶. از نظر فقهی، همه مردمی که با قوانین و آداب قومی خود ازدواج می کنند حلال زاده محسوب می‌گردند . ۷. مقامات مهم جامعه اسلامی امتیاز نیست و نیاز به وجاهت دارد و در غیر این صورت، به موفقیت معنوی منظور نظر اسلام نخواهیم رسید. بنابراین اموری مانند قضاوت و... به ولدالزنا نمی‌رسد و این امر مجازات یا سلب حقوق و امتیاز نیست . ۸. زنا عمل شنیعی است که جامعه به وسیله قوانین اسلامی، از آن عمل و نتایج آن پاک شده و جامعه صالح تری محقق می گردد. حامد وفسی پانزدهم محرم ۱۴۳۹ 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
‍ 📚📚📚📚📚 ⚜‍ منابع: 1 و 2. صفات الشیعه – شیخ صدوق، حدیث اول و پنجم. 3. بحار الانوار، ج 65، ص 159. 4. بحارالنوار، ج 27، ص 147، حدیث 3/ علل الشرایع ص 58/ معانی الاخبار ص51/امالی صدوق ص 284. 5 و 6. بحارالانوار ج 5.ص 288، حدیث 10 و 11. 7. بحارالانوار - علامه مجلسی ج 5 ص 282 حدیث 5، به نقل از علل الشرایع. 8. همان. حدیث 7 به نقل از ثواب الاعمال و المحاسن. 9. بحارالانوار، علامه مجلسی ج 11 ص 381. 10. کسی که در نسبش متهم باشد – پسرخوانده – حرام زاده – آنکه غیر پدر خود را ادعا کند. 11. سلقلق: زنی که از دبر خود حیض میشود. 12. بحارالانوار، ج 21 ص 151. 13. همان، ج 27 ص 148 به نقل از السرائر ص 471. 14. بحار ج 27 ص 147 حدیث 8 به نقل از الخصال. 15. بحار ج 28 ص 147 احادیث به مثل این مضمون با اسانید زیاد وارد شده است. 16. بحار ج 27 ص 148 حدیث 11 به نقل از قرب الاسناد. 17. همان، ج 5 ص 286 حدیث 4 به نقل از علل الشرایع. 18. همان، ج 5 ص 288 حدیث 9 به نقل از المحاسن. 19. همان، حدیث 10. 20. همان، ج 27 ص 147 حدیث 1. 21. بحارالانوار، علامه مجلسی ج 5 ص 289. 22. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ -علیه السلام- : إِنَّ وَلَدَ الزِّنَا یُسْتَعْمَلُ إِنْ عَمِلَ خَیْراً جُزِیَ بِهِ وَ إِنْ عَمِلَ شَرّاً جُزِیَ بِهِ. 23. بُنِیَ لَهُ بَیْتٌ فِی النَّارِ مِنْ صَدْرٍ یَرُدُّ عَنْهُ وَهَجَ جَهَنَّمَ وَ یُؤْتَی بِرِزْقِهِ، بحار ج 5 ص 288 ح 12. 24. مایل به حرامی که از آن خلق شده است. 25. بحارالانوار، ج 27 ص 153 حدیث 21 به نقل از معانی الاخبار ص 113. 26. بحث در حقیقت عالم ذرّ و الست، مقاله‌ای جداگانه می‌طلبد که به آن نپرداختیم. 27. بحارالانوار، ج 5 ص 286 حدیث 6. 28. بحارالانوار، ج 72 ص 16 حدیث 4. 29. همان، ج 27 ص 153 حدیث 21.
ابوذر ۷.mp3
6.91M
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حضرت استاد وفسی 📆 جلسه صد و چهل و پنجم 🆔 @bayyenat110
🌻🌻🌻🌻🌻 🌻حضرت امام زمان -ارواحنافداه- در یکی از نامه هایشان می فرمایند: 🌻فی ابنة رسول الله صلی الله علیه و آله لی اسوة حسنة. 🌻در دختر پیامبر خدا -صلی الله علیه و آله- برای من، مقتدا و اسوه ای نیکو است. 📚بحارالانوار، ج 53، ص 180   🌼ولادت باسعادت امّ الائمه، حضرت صدیقه کبریٰ فاطمه زهراء -سلام الله علیها- و فرزند گرامی ايشان حضرت امام خمینی -ره- تبریک و تهنیت باد. ┏━✨🍃✨🌼✨━┓ 🌼 @bayyenat110 🌼 ┗━✨🌼✨🍃✨━┛
🔵جلسه ۱۷۱ حکمت عملی ( ۱۴۰۰.۸.۲۵ ) 🔷 شرح عرفانی کتاب حضرت امام خمینی -ره- «جلسه صدم» 🔹پاسخ به شبهه ای در مورد رابطه ی امور معنوی با امور مادّی، در مورد یک فرد و یا یک جامعه 🔹تفاوت نگاه اسلامی و نگاه مادّیگرایانه، در مسئله ی اسباب 🔹تلاش روزافزون برای صِرف التذاذ از ظواهر دنیا، موجب مرگ گریزی و کراهت از مرگ 🔹اسلام، مخالف با رُهبانیّت 🔹ضرورت جمع کردن حسن فاعلی و حسن فعلی در اعمال 🔹از دلائل خشنودی بزرگان به حسب اطّلاع بر زمان مرگشان 🔹بیان مقدّمه ای برای ورود به شرح حدیث پسین 🔹منظور از "جاهلیّت" در اصطلاح "عصر جاهلیّت" 🔹ایرانیان و رومیان، همانند اعراب، غرق در ظلمت و جاهلیّت 🔹دنیای امروز نیز، غرق در جاهلیّتِ عصر جاهلی ( تداوم جهالت عصر جاهلیّت، تا امروز ) 🔹اشاره ای به تعامل عقل نظری و عقل عملی .
هدایت شده از بیّنات مدیا
استاد آیت الله وفسی ۱۴۰۰.۸.۲۵.mp3
9.06M
💐سلسله مباحث شرح عرفانی کتاب حضرت امام خمینی (ره) 🌷حضرت استاد وفسی 🗓جلسه صدم ( ۱۴۰۰.۸.۲۵ ) 🎥| نمایش فیلم کامل👇🏻 https://www.aparat.com/v/XCSpk 🆔 @bayyenat_media
❓❓ ✅ از کجا بدانیم زاهدیم؟ 🌹حضرت استاد آیت الله وفسی ╭━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╮ @bayyenat110 ╰━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╯
بیّنات
🔉بشنوید | #قرائت_بیانیه ⛔️باطلاق فحشاء و منکر ⚠️هشدار های ناصحانه حضرت آیت الله وفسی به مسئولین ج.
🌹🌹🌹🌹🌹 🌹پيامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- فرمودند: 🌹كانَ إِبراهيمُ أَبى غَيورا و َأَنَا أَغيَرُ مِنهُ وَ أَرغَمَ اللّه أَنفَ مَن لا يَغارُ مِنَ المُؤمِنينَ؛ 🌹پدرم ابراهيم با بود و من با غيرت تر از اويم. ⚠️و خداوند بينى مؤمنى را كه غيرت ندارد، به خاك مى مالد. 📚بحارالأنوار(ط-بیروت) ج100، ص248، ح33 ╔═.🍃🕊.══♥️═╗ @bayyenat110 ╚═♥️══.🍃🕊.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🎥| 🔥سخنان مهم حضرت آیت الله وفسی درباره مسئله ❌ تفکر ذلیلانه، مشکل اساسی برخی مسئولین 📆 شهریور ۱۳۹۸ ╔═.🍃🕊.══♥️═╗ @bayyenat110 ╚═♥️══.🍃🕊.═╝
ابوذر ۸.mp3
4.96M
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حضرت استاد وفسی 📆 جلسه صد و چهل و ششم 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🎥|ببینید: ⚖ضرورت تشکیل مَحکمه ای برای بررسی عملکرد فرهنگی مسئولین نظام ⛔️بی دغدغگی بزرگان، نسبت به و منکر 🌹استاد آیت الله وفسی ╔═.🍃🕊.══♥️═╗ @bayyenat110 ╚═♥️══.🍃🕊.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ 🌹 ┊ ┊ 🌹 ┊ 🌹 🌹 🎞| 🕊یادی از جبهه و شَهد شیرین شهادت 🌷حضرت آیت الله وفسی ╭━━🍃❀🦋❀🍃━━╮ @bayyenat110 ╰━━🍃❀🦋❀🍃━━╯
✅ سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد‼️ 🔴 ۷۹ ♻️به يكي از شيعيان گفته شد: آيا پيامبر -ص- ما را به آن دستور نداده كه همسر شايسته‌اي انتخاب كنيم و با افراد خوب فاميل شويم و از آن‌ها زن بگيريم و به آن‌ها زن بدهيم؟ گفت بله شكي نيست؛ به او گفتند: آيا تو براي خودت مي‌پسندي كه داماد كسي بشوي كه حرام‌زاده است؟ گفت پناه بر خدا! به او گفته شد شما به دروغ ادعا مي‌كنيد كه عمربن‌خطاب پسر زني به نام صهاك بوده است! و عالم شما نعمت‌الله الجزايري با تمام وقاحت و زشتي ادعا مي‌كند كه عمر خودش را با آب مني مردان اشباع مي‌كرد و با آن آرام مي‌گرفت؟! ـــ و العياذبالله ـــ شما ادعا مي‌كنيد كه حفصه دختر عمر مانند پدرش منافق و پليد، بلكه كافر بوده است. ♻️آيا به نظر شما پيامبر داماد كسي مي‌شود كه حرام‌زاده است؟ آيا براي خودش همسري فاسد و منافق را مي‌پسندد؟! سوگند به خدا كه شما به پيامبر و اصحاب تهمت مي‌زنيد و چيزهايي براي آن‌ها مي‌پسنديد كه براي خودتان نمي‌پسنديد!! 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🌷 به ۷۹ ۱. همسران‌ دو پيامبر بزرگ، مغضوب خدا واقع شدند. حضرت نوح، پيامبر اولوالعزم و صاحب شريعت بود و همچنين حضرت لوط. اما همسر و پسرش ملعون شده در عذاب الهي نابود گرديدند. ۲. به آيات ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ سوره تحريم ۶۶ توجه كنيد: «خدا براي كساني كه كافر شده‌اند زن نوح و زن لوط را مثَل آورده كه هر دو در نكاح بنده‌اي شايسته از بندگان ما بودند و به آن‌ها خيانت كردند و آن دو نتوانستند در برابر خدا كاري براي آن دو انجام دهند و گفته شد: با ديگر واردشوندگان داخل آتش شويد. و خدا براي كساني كه ايمان آورده‌اند همسر فرعون را مَثَل آورده آن‌گاه كه گفت: پروردگارا براي من نزد خويش در بهشت خانه‌اي بساز و مرا از [شرّ] فرعون و عمل او نجات ده و مرا از مردم ستمكار بِرَهان و مريم دختر عمران را كه دامان خود را پاك نگاه داشت. پس ما از روح خود در او دميديم و او سخنان پروردگار خود و كتاب‌هاي او را تصديق نمود و از فرمانبرداران بود». ۳. هركس مرهون عمل خود مي‌باشد و كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ؛ صِرف زن پيامبر يا فرزند يا پدر زن و داماد او بودن موجب قرب خداوند نيست. ۴. براي اين‌كه بفهميم كه آن افراد مذکور، چه افرادي بودند بايد به تاريخ موثق مراجعه نمود. البته اين‌كه عرب‌ها قبل از اسلام در منكرات و فحشاء بودند، از مسلمات تاريخ مي‌باشد. 📚برگرفته از کتاب 📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود ✍🏻حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
ابوذر ۹.mp3
5.17M
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حضرت استاد وفسی 📆 جلسه صد و چهل و هفتم 🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸 🌸 قال الجواد -عليه السلام- : 🌸 نِعْمَةٌ لَا تُشْكَرُ كَسَيِّئَةٍ لَا تُغْفَرُ. 🌸 نعمتى كه سپاسگزارى نشود، مانند گناهى است كه آمرزيده نشود. 📚 نزهة الناظر و تنبیه الخاطر ص۱۳۷، ح ۱۸ 🌷فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر، تبریک و تهنیت باد. ┏━✨🌹✨🌸✨━┓ 🌸 @bayyenat110 🌸 ┗━✨🌸✨🌹✨━┛