eitaa logo
بیّنات
10.8هزار دنبال‌کننده
681 عکس
1.4هزار ویدیو
35 فایل
﷽ وَلَقَدْ أَنزَلْنا إِلَيْكَ آياتٍ بَيِّنَاتٍ وَما يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفاسِقُون | ۹۹ بقره پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله وفسی استاد اخلاق تهران http://www.vafsi-bayyenat.ir ارتباط با مدیر @bayyenat110_admin بخش صوت @bayyenat_media
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ماجرای یک حزب اللهی نما ، که قصد اغفال حضرت امام -ره- را داشت... #امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
🌺🌺🌺🌺🌺 🌺 امام صادق -عليه ‏السلام- فرمودند : 🌹صَلاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُحَسِّنُ الْخُلْقَ وَ تُطَيِّبُ الرِّيحَ وَ تَدُرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِى الدَّيْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ؛ 🌹نماز شب، انسان را خوش‏ سيما، خوش ‏اخلاق و خوش بو می كند و روزى را زياد و دَین را ادا مى‏ نمايد و غم و اندوه را از بين مى‏ برد و چشم را نورانى می كند. 📚ثواب الأعمال ص 42 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ترویج روی آنتن تلویزیون! 💢 اگر صداوسیما اسلامی بود... 🔥حامد 🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸 🔅پست هفتم ۵- یکسان شمردن ولدالزنا با منافقان و مشرکان : حضرت رسول اکرم -صل الله علیه و آله و سلم- فرمودند: هر کس عترت مرا دوست ندارد، پس او یکی از گروه های سه گانه است یا منافق است، یا از زن زناکار است یا مادرش در غیر ایام طهر به او حامله شده است.14 همچنین فرمودند: تو {حضرت علی} را دوست نمی دارد مگر طاهرالولاده و تو را دشمن نمی دارد مگر خبیث الولاده.15 روایاتی که درباره ی ولدالزنا و شرکت شیطان در اولاد آمده است (آیه ۶۶ سوره اسراء) نشان میدهد مقصود از ولدالزنا ، کسانی هستند که شیطان در وجودشان از زمان انعقاد نطفه شرکت داشته است. اگر چه مطابق قانون اسلام یا قانون قبیله ای و دین خودشان ازدواج رسمی انجام گرفته است و از نظر فقهی ، حلال زاده محسوب می گردند. در روایتی دیگر آمده است: راوی گفت : مردی به محضر حضرت علی -علیه السلام- آمد و گفت: خدا مرا فدای تو قرار دهد، قطعا من ، شما اهل بیت را دوست می دارم... تا آنجا که حضرت وی را تکذیب نمودند و فرمودند: مخنث (ملوط) و دیوث و ولدالزنا و ولدحیض، محب ما نیستند و بعدها این مردِ مدعی دوستی با حضرت امیرالمومنین -ع- در صفین به همراهی لشگر معاویه کشته شد.16 از این جمله ، روایاتی هستند که می فرماید بهشت ، مخصوص پاکان است ، که در روایات قبلی متذکر شدیم. قال : قال لی ابوعبدالله -علیه السلام-: ان الله – عزوجل – خلق الجنة طاهرة مطهرة فلا یدخلها الا من طابت ولادته و قال ابو عبدالله -علیه السلام-: طوبی لمن کانت امه عفیفة.17 برای فهم درست اینگونه روایات که وسعت آن فراتر از ازدواج های شرعی و رسمی است و درباره ی تصرف شیطان و شرط ورود در بهشت قیامتی سخن میگویند ، روایات جالبی داریم که می فرماید : ... انه سمع علی بن الحسین -علیه السلام- یقول: لایدخل الجنة الا خلص من آدم.18 قال ابو جعفر -علیه السلام-: من طهرت ولادته دخل الجنة .19 عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال : خلق الله الجنة طاهرة مطهرة لا یدخلها الا من طابت ولادته. یا در بخشی از روایت حضرت رسول اکرم -صل الله علیه و آله و سلم- آمده است: ...ولا یوالیک الا مومن و لا یعادیک الا کافر. ۲۰ اگر به این روایات توجه نماییم ، موضوع درباره عالم قیامت است و آن عالم ، عالم حقیقت است نه عوالم ظاهری و اعتبارات دنیوی ؛ به همین سبب مراد از تولد پاک در عالم قیامت است ، یعنی خالص بودن وجود آنها از شرکت شیطان و خالص بودن جنس آدم و یا همان مومن حقیقی است و مراد از ولدالزنا یا شرکت شیطان ، تولد در عالم قیامت بصورت تولدی ناپاک و خباثت بار است ، که مشرک ، منافق ، مخنث ، دیوث ، کافر و...است. در نتیجه هر کس در راه محبت اهل بیت -علیهم السلام- که مظهر جمال و جلال حق هستند ، باشد ، بهشتی است و طاهر مطهر در قیامت متولد میشوند و هرکس نسبت به آن ها دشمن باشد ، راه دشمنی با حق را انتخاب کرده است که مصداق عناوین منافق ، مشرک و کافر و... میباشد. پس در برزخ و قیامت ، ناپاک متولد می شود. اما اگر کسی از این روایت این گونه برداشت ظاهری کند که هر ولدالزنا – که دایره شمولش خیلی از حلال زاده ها ، از مسلمانان و غیر مسلمانان ، را هم در بر میگیرد _جهنمی و دشمن اهل بیت است این برداشت با عقل و نقل و عقاید متکلمان شیعه معارض است ، خصوصاً باید توجه داشت که منافق و مشرک و ناصبی و صاحبان گناهان کبیره ، همگی پس از توبه ، نجات می یابند اما ولدالزنا امکان توبه ندارد. پس عدم دخول این افراد در قیامت به بهشت ، به سبب خباثت باطنی آنهاست و معنای شرکت شیطان هم حتی در حلال زاده ها به همین معنا باز می گردد و اگر نه ، چگونه می توان این تناقض را پاسخ گفت که بر اساس روایات ، حلال زاده قطعاً به بهشت میرود و در عین حال اگر شیطان در نطفه همین شخص حلال زاده شرکت کرده باشد ، حرام زاده می شود و نمیتواند به بهشت رود؟! اما درباره توجیه جناب علامه مجلسی -ره- در بحارالانوار ، برای جمع میان اخباری که بهشت را مخصوص حلال زاده می داند و روایاتی که میفرماید ، حرام زاده اگر ایمان و عمل صالح داشته باشد ، پاداش داده میشود ، در بخش بعدی توضیح خواهیم داد. 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
🍂🍂🍂🍂🍂 🍂 حضرت امام صادق -علیه‌السلام- در فرمودند: 🍁 «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا عَجَّلَ فَقَامَ لِحَاجَتِهِ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَ مَا يَعْلَمُ عَبْدِي أَنِّي أَنَا اللَّهُ الَّذِي أَقْضِي الْحَوَائِجَ» 🍁 زمانی که بنده نمازش را با بخواند و برای پیگیری کار خود برخیزد (به دنبال کار خود برود)، خداوند می فرماید: "آیا بنده من نمی داند که او را من برآورده می‌کنم؟" 📚 كافي؛ج‌2، ص474، ح2 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ شدت انحطاط و تندی شیب سقوط در جمهوری اسلامی ❌چرا وضعیت کشور را با دهه ۶۰ مقایسه نمی کنید؟! 🔥حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
✨✨✨✨✨ 🌷 سخنرانی 🔷 با موضوع: 🔹 نقش دین در زندگی امروز ما 🔅 موعود: جمعه ۷ تیر ، ساعت ۱۹ 🔸 میعاد : تهران ، خیابان کمیل ، بعد از خیابان کارون ، کوچه ولیعصر -عج- حسینیه بیت الحسنین علیهماالسلام 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | خاطره جالب حضرت امام -ره- از مرحوم آقای کاشانی ، در پاسخ به کسانی که روحانیت را از دخالت در #سیاست منع می کنند. #امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی 💠کانال نشر آثار حامد وفسی ↙️ 🆔 @bayyenat110
◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️قَالَ علیه‌السلام: الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۸) ▪️امام صادق -علیه‌السلام- فرمودند: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بى‌میلى و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و بدن است. 🏴 شهادت مظلومانه رئیس مذهب تشیع ، حضرت امام جعفر صادق -علیه آلاف التحیة والثناء- تسلیت باد 🆔 @bayyenat110
1_76680049.mp3
8.58M
🔈 | سخنرانی به مناسبت شهادت حضرت امام صادق (علیه السلام) 🗓 ۵ شنبه ، ۶ تیر ۱۳۹۸ 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
1_76681612.mp3
13.67M
🔈 | سخنرانی به مناسبت شهادت حضرت امام صادق (علیه السلام) 🗓 جمعه ، ۷ تیر ۱۳۹۸ 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
☘☘☘☘☘ ☘ قَالَ علیه‌السلام: لَا يَصْلُحُ الْمُؤْمِنُ إِلَّا عَلَى ثَلَاثِ خِصَالٍ التَّفَقُّهِ فِي الدِّينِ وَ حُسْنِ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ وَ الصَّبْرِ عَلَى النَّائِبَةِ. 🍃 امام صادق -علیه‌السلام- فرمود: مؤمن جز به سه خصلت نیک نشود: فهم عمیق در دین، اندازه‌دارى نیکو در زندگانى و بردبارى بر ناگوارى. 📚 (تحف‌العقول، ص۳۵۸) 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | #نشر_حداکثری 💢 فرمایشات مهم معظّم له درباره ملاک های فرد اصلح در #انتخابات 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸 🔅پست هشتم ۶- ولدالزنا مانند سایر افراد است: به روایت صحیحی از کافی شریف که مطابق عقاید مشهور متکلمان شیعه است توجه فرمایید: قال ابوعبدالله -علیه السلام-: ان ولدالزنا یستعمل ان عمل خیرا جزی به و ان عمل شرا جزی به. در ذیل این روایت علامه مجلسی -ره- در بحار میفرمایند : این خبر موافق قول مشهور میان امامیه است که ولدالزنا مانند سایر مردم ، مکلف به اصول دین و فروع آن میباشد و احکام مسلمانان -اگر اظهار اسلام کند- ، بر او جاری است و بر طاعات پاداش میگیرد و بر معاصی عقوبت می شود. جنابان شیخ صدوق و سید مرتضی و ابن ادریس – رحمهم الله – قائل شده اند که اگر اظهار اسلام نکنند «کافر» است و این قول ، مخالف اصول اهل عدل {شیعه و معتزلیان از اهل سنت} است ؛ زیرا هنگامی که به اختیارش کاری نکرده ، استحقاق عقاب را ندارد. پس عذابش ، جور و ظلم است و خداوند به بندگانش ظلم نمیکند وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ در ادامه میفرمایند که می توان این اخبار درباره ولدالزنا را ، چنین توجیه کرد که با قانون عدالت ، موافق باشد به این که گفته شود: ولدالزنا به بهشت نمیرود ، لکن فقط در صورتی عقوبت می شود که آن چه استحقاق آن را داشته باشد از او آشکار گردد. پس به انجام طاعت و عدم ارتکاب آنچه حبط اطاعت میکند ، در صدر جهنم پاداش داده می شود و الزامی بر خداوند نیست که حتما پاداش همه ی مردم ، در بهشت باشد و بنابر این‌توجیه ، میان روایت عبدالله بن عجلان با روایت ابی یعفور ، منافات از بین میرود ؛ زیرا در این روایت ، تصریح نشده است که پاداش حتماً در بهشت خواهد بود {بلکه فرموده که به ایشان پاداش داده میشود} اما عمومات {آیات قرآن} که دلالت میکند که هر کس ایمان به خداوند بیاورد و عمل صالح انجام دهد ، خداوند او را به بهشت می برد ، امکان دارد به واسطه این اخبار تخصیص زده شود. خلاصه ، این مسئله از آن چیزهایی است که قطعا عقول در آن متحیرند و بزرگان دو دل گشته اند و خودداری از ورود در این امور بهتر است و ما در این مسئله ، چیزی بهتر از گفتن: «الله اعلم» ندیدیم. پایان سخن علامه مجلسی در بحارالانوار.21 🔻نقد پاسخ جناب علامه مجلسی -ره- : فرمایش ایشان ناظر به این است که ولدالزنا بر اساس جمع میان روایت {ابن ابی یعفور 22 ، که مانند سایر مردم مکلف بوده و ثواب و عقاب می بیند ، با خبر عبدالله بن مجلان 23 که میگوید ولدالزنا به بهشت نمیرود ، اما اگر مومن و صالح باشد ، در بالای جهنم خانه ای برای او ساخته میشود و از سوزش آتش جهنم ، حفظ شده و در آن جا روزی داده می شود} می باشد و فقط جواب شبهه شماره (4) است و در واقع فقط میان دو روایت جمع اخبار انجام شده است. اشکال اول بر این روش اهل حدیث ، این است که اگر در پاسخ روایت مناسب نداشته باشیم ، قادر به جواب گویی شبهات نخواهیم بود... اشکال دوم این است که با وجود یک روایت ، نمی توان این همه عمومات آیات قرآنی را تخصیص زد ؛ اگرچه عبارت جناب علامه به صورت یک احتمال مطرح شده است و می فرمایند: ((... یمکن مخصصه بتلک الاخبار)) زیرا پدر و مادر زناکار و حتی مشرکان ، در حالی که شرک ، اکبر کبائر است ، با توبه به بهشت می روند ، چگونه است که ولدالزنا که هیچ مسئولیتی در این عمل ندارد به بهشت نمی رود؟! پس بهتر است به دنبال دلیلی بهتر باشیم ، اگر چه میتوان گفت که وضعیت ولدالزنا ، یک کمبود و نقصی است مانند جاهل قاصر و یا معلول ذهنی ، که از جهت نقصش ، امکان ورود به بهشت را ندارد حتی اگر ایمان و عمل صالح داشته باشد. اگرچه این وجه است. 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
📣📣📣📣📣 🔴 اجتماع عظیم امت حزب الله ، پس از هتک حرمت های اخیر دشمنان اسلام به 🗓 وعده ما : بیستم تیرماه ، ساعت ۱۷ 🌺 منتظر حضور غیور مردان و شیرزن های بزرگوار سراسر تهران هستیم ... 🌹حضور هر ، به نیابت از یک 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
🌻🌻🌻🌻🌻 🌻امام على -علیه السلام- فرمودند : 🌼 سَهَرُ اللَّيلِ في طاعَةِ اللَّهِ رَبيعُ الأَولِياءِ و رَوضَةُ السُّعَداءِ 🌼 شب بيدارى در طاعت خدا ، بهار اولياء و بوستان نيكبختان است. 📚تصنیف غررالحکم ودرر الکلم ص 319 ، ح 7381 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شیطان ، شاگرد اروپا در فریب کاری ! 🎙حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | ترس ما از وابستگی فرهنگی است 🌹حضرت امام (ره): عزیزان من ، ما از حصر اقتصادی نمی‌ترسیم. ما از دخالت نظامی نمی‌ترسیم. آن چیزی که ما را می‌ترساند #وابستگی_فرهنگی است. ما از #دانشگاه استعماری می‌ترسیم #امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی 💠کانال نشر آثار حامد وفسی ↙️ 🆔 @bayyenat110
🌹🌹🌹🌹🌹 🌹امام صادق -عليه السلام- فرمودند : 🌺 صِلَةَ الرَّحِمِ تُزَكِّي الْأَعْمَالَ وَ تُنْمِي الْأَمْوَالَ وَ تُيَسِّرُ الْحِسَابَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى وَ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ. 🌺 صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، حساب (قيامت) را آسان مى كند و بلا را برطرف و و روزی را زیاد می کند. 📚كافى (ط-الاسلامیه) ج 2، ص 157، ح 33 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ ضرورت برخورد جدی حکومت با مفسدین و مروّجین فحشاء 💢 نقدی بر وادادگی بعضی مسئولین 🌷حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸 🔅پست نهم ۷- روایاتی که علائم ولدالزنا را بیان میکند: عن الصادق -علیه السلام- : ان لولدالزنا علامات احدها بغضنا اهل البیت و الثانی ان یحن 24 الی الحرام الذی خلق منه و ثالثها الاستخفاف بالدین و رابعها سوء المحضر للناس و لا یسیئ محضسر اخوانه الا من ولد علی غیر فراش ابیه او من حملت به امه فی حیضها.25 🔹علائم به معنی صفات ذاتی نیست و در واقع ، هشداری است برای مومنان ، تا از افراد فاجر که تابع غریزه و تمایلات شهوانی خود هستند، پرهیز کنند و این گونه افراد ، در جامعه رسوا شوند و از طرف دیگر ، برای افراد ولدالزنا و افراد فاجر هم هشداری است، تا برای حفظ آبروی خود و خانواده شان ، از این صفات دوری نمایند. اگرچه اراده انسان حاکم است و ولدالزنا مانند هر فرد دیگری، می تواند با غریزه و مشکلات وراثتی و محیطی خود مبارزه کرده، با خودسازی فردی صالح شود. 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110
🍁🍁🍁🍁🍁 🍁امام صادق -عليه السلام- فرمودند : 🍂 صِلَةُ الرحامِ تُحَسِّنُ الخُلُقَ وَ تُسمِحُ الكَفَّ و َتُطيبُ النَّفسَ و َتَزيدُ فِى الرِّزقِ وَ تُنسِئُ فِى الجَلِ؛ 🍂 صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى نمايد و روزى را زياد مى كند و مرگ را به تأخير مى اندازد. 📚كافى (ط-الاسلامیه) ج 2، ص 151، ح 6 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اعتراض طوفانی معظّم له به صداوسیما: 🔥 بسیاری از #سلبریتی ها ، معدن فساد اخلاقی هستند...! ♨️ چرا به جای پاکدامنان ، از زنان بی بندوبار استفاده میکنید؟! 💥حامد وفسی #جنجالی 🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸 🔅پست دهم 🔷 بخش دوم 🔹پاسخ به شبهات برای پاسخ به سوالات عقیدتی و شبهات، در قدم اول باید چارچوب متین و دقیق جهان بینی عقلی و حکیمانه مذهب اهل بیت -علیهم السلام- را متذکر شویم و بر اساس آن تحقیق را ادامه دهیم. این چارچوب یا اصول مطروحه، در محل خود مبرهن گشته و الان موضوع بحث ما نیست: ۱.عقل برهانی، دارای عصمت ذاتی است و در مقام اثبات، در تمام حیطه های تحقیق و بحث های برون دینی، درون دینی و درون فقهی، حجیت قطعی دارد.(قوانین عقل برهانی، استثناء بردار نیست). ۲.آنچه در بحث های برون دینی (مبادی و مبانی یا مسائل) تحقیق شود، حاصل آن در بحث های درون دینی به عنوان پایه و اساس، مورد استفاده قرار میگیرد. ۳. در بحث های درون دینی، به غیر از برهان و نتایج تحقیقات آن، نصوص و ظواهر قرآن مبین، حجیت ذاتی دارد و همچنین روایات متواتر و اخبار واحد مقرون به قرائن قطعیه حجت است. ۴. نتایج عقل برهانی و متون مبین و مبیّن وحیانی، هرگز با هم تعارض و تناقض ندارند؛ زیرا مبداء و سرچشمه هر دو، ذات اقدس احدیت است که عین حق و علم مطلق است. ۵. امکان دارد ادله عقلی و ادله نقلی با هم معارضه کنند که در این صورت، ظواهر نقلی بر پایه مبانی عقلی تأویل و توجیه می شوند. ۶. خداوند متعال که حکیم بی نهایت و عادل مطلق است، کل ماسوی الله را بر اساس نظام احسن آفریده است. ۷. در نظام احسن، تبعیض و ظلم وجود ندارد؛ اما لازم لاینفک آن تفاوت و تشخّص است. ۸. به هر موجودی به اندازه ای که هستی و کمال داده شده، مسئولیت و بازخواست معنی دارد و این عین عدالت است؛ برای توضیح بیشتر، اشخاصی مثل مسیح -ع- و ابن سینا، نسبت به افراد معمولی مسئولیت عظیمی دارند و افراد معمولی، نسبت به افراد کم هوش و بی خرد، مسئولیت بزرگتری دارند. پس از هر کس نسبت به ظرف وجودیش و امکاناتش، توقع و انتظار مناسب آن مطرح است نه بیشتر. ۹. در تحقیقات و بحثهای درون دینی، برخی از آیات، کلیدی هستند که به آنها "محکمات" گفته می شود. در احادیث و روایات هم برخی از آنها کلیدی هستند که به فهم و توجیه احادیث دیگر، کمک می کنند. ۱۰. مباحث درون دینی با درون فقهی تفاوت بنیادی دارند. فقه و احکام فقهی اموری کاملاً اعتباری و وضعی هستند و شارع اقدس یا مقدس، برای هدایت و سعادت بشریت، آنها را بر پایه مصالح و مفاسد واقعی در دنیا و آخرت، وضع نموده و بوسیله رسل الهی، ابلاغ فرموده است. ۱۱. حکمت و فلسفه احکام الهی، فقط در علم شارع است. و امکان فهم آن، مستقلاً برای ما وجود ندارد؛ تنها در صورتی ما به علل آن واقف می شویم، که خدا و یا رسول -ص- و امام معصوم -ع- حکمت آن را بیان نمایند؛ اگر چه امکان دارد عقلای عالم به برخی از فواید احکام دست پیدا کنند. مطلب اول : مقدمه ۱- خداوند متعال، علت هستی بخش جهان است و آنچه در نظام طبیعت محقق می شود، به غیر از علت فاعلی (واجب الوجود بالذات) دارای علت مادی و علت صوری است؛ به این معنا که تحقق یک شیء طبیعی در ظرف وجود خاص طبیعیش – که عین تغیّر و حرکت است – موجود و محقق می شود و بر پایه قوانین تکوینی خداوند در عالم طبیعت ، حوادث و اشیاء تغییر و تحول می یابند و تحت تدبیر فواعل و علل عالیه در عالم غیب ( ماوراء الطبیعه ) تدبیر می گردند. بنابراین هر آنچه در طبیعت واقع می گردد، بر پایه نظام علت و معلول فلسفی، یعنی نظام هستی بخشی صورت نمی پذیرد بلکه نظام آن به صورت محرک و متحرک، یا مغیر و متغیراست. در نتیجه علل مادی و صوری در جهان طبیعت، در حقیقت علل معدّه هستند؛ یعنی هیچ شیئی را به وجود نمی آورند و تنها زمینه تحقق و وجود شی ء را فراهم می نمایند. مقدمه ۲ : در بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، روشن می گردد که از علل چهار گانه ، علت فاعلی و علت غایی هر دو علل وجودیند و علت مادی و صوری، هر دو علل ماهیتی هستند. نتیجه این مطلب در موضوع بحث ما این است که در تحقق وجود افراد بشر، پدر و مادر علت هستی بخش فرزند نیستند و فقط زمینه خلقت بشر را فراهم می کنند. مطلب دوم: قرآن کریم نیز درباره ی خلقت و تحقق وجود حضرت آدم و حوا و حضرت عیسی و ناقه صالح و پرنده مصنوع حضرت عیسی -علیهم السلام- به این مطلب تصریح فرموده است که بدون پدر و مادر آفریده شده اند. مقدمه ۳ : افراد انسان براساس حرکت جوهری، جسمانیة الحدوث و روحانیت البقاء هستند و با یک حقیقت وجودی اتصالی، از حضیض ناسوت تا اوج لاهوت سلوک اختیاری میکنند. بنابراین، از یک طرف حرکت افقی دارند که در مقام تکوّن طبیعی است و از طرف دیگر، حرکت طولی دارند که در مقام تکوّن ماورائی است. پس انسان در ظرف طبیعت ، وجود طبیعی او شکل می گیرد تا به درجه ای از کمال و استعداد میرسد که لایق افاضه «نفس ناطقه» می گردد. 🔘 ادامه دارد...
🌸🌸🌸🌸🌸 🔅پست یازدهم قرآن کریم درباره خلقت حضرت آدم -علیه السلام- میفرماید: ( فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ | حجر - ۲۹ ) و درباره ی خلقت مرحله حیوانیت در معجزه حضرت عیسی -علیه السلام- میفرماید: (...أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ...| آل عمران - ۴۹ ) و در آیه ۱۴ سوره مومنون، پس از طی مراحل طبیعی خلقت انسان میفرماید که خلقت دیگری در آفرینش انسان صورت گرفته است. (وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ| مؤمنون - ۱۲) مرحله اول از گل (خاک و آب) آفریده شده است. (ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ| مؤمنون - ۱۳) " ثم " برای جدایی مرحله اول از مرحله قبل است. در این مرحله جدید، مرحله وجود مادی به همراه نفس و حیات است. ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا... دراین مرحله که با "فاء" جدا شده است، همه حرکت تکوینی افقی را نشان می دهد و در آخرین مرحله می فرماید: ثم انشأناه خلقا آخر، و در این مرحله است که خداوند آفرینش خود را تحسین مینماید: فتبارک الله احسن الخالقین. خلاصه: ۱- خلقت از گل ، ۲- خلقت نطفه در رحم ، ۳- خلقت در داخل رحم و رشد ، ۴- ایجاد خلقت دیگر. بنابراین خلقت انسان عقلاً و نقلاً از طین آغاز شده و پس از طی مراحل مادی و نباتی و حیوانی، "نفس ناطقه" در او انشاء و ایجاد می گردد ؛ و روایات کل مولودٍ یولد علی الفطره... کل مولودٍ صحیح و کل مولود یولد للدین و روایاتی از این دست، نشان میدهد که همه بر عهد و میثاق الهی متولد شده اند. حضرت امیر -علیه السلام- در نهج البلاغه می فرماید: فاهبطه(آدم) الی دار البلیه و تناسل الذریه و اصطفی سبحانه من ولده انبیاء اخذ علی الوحی میثاقهم و علی تبلیغ الرساله امانتهم... فبعث فیهم رسله و واتر الیهم انبیاءه لیستادوهم میثاق فطرته... یعنی برای آنکه انبیاء، از مردم میثاق و پیمان فطری را طلب کنند، پس همه در عالم الست یا عالم ذرّ و میثاق فطری بر توحید و نبوت پیمان بسته اند.26 بنابراین مطلب اول و دوم، به لحاظ عقلی و قرآنی و روایی میتوان نتیجه گرفت که بخش مادی و طبیعی خلقت، علل مادی دارند و مسائلی همچون غذا و سلامتی پدر و مادر و بسیاری از امور طبیعی، در تحقق وجود جسمانی و طبیعی بشر نقش دارند. اما خلقت نفس ناطقه و تعهد ذاتیش نسبت به شناخت فطری و ذاتی خداوند متعال و مصادیق و مظاهر کمال، یعنی اولیاء عظام و عشق باطنی به آنها به سبب علل فاعلی غیرمادی و مجرد افاضه می شوند. با این توضیحات میتوانیم مسئله را از ریشه حل نماییم . فرزند در موجودیت خود هیچ نقشی ندارد، از یک طرف بعد مادی داشته و دارای وجودی طبیعی است که در سیر مادیش حرکت می کند و در این مرحله، اگر پدر یا مادر سالم یا بیمار باشند یا از غذای خاصی استفاده کنند یا از نظر روحی، در آرامش یا اضطراب و... باشند بر جنین اثر کرده و حتی روایاتی که در باب شیر دادن و دایه می باشد، ناظر بر این مرحله است؛ پس اگر به علت سوء عمل و رفتار آگاهانه یا ناآگاهانه پدر و مادر، مثلا فرزندی ، مجنون یا کودن یا نابینا و... متولد شود، یا گرایش به خلق بدی در او پیدا گردد اگرچه فرزند مسئولیتی ندارد، اما گرفتار نقص و کمبودی شده که منافاتی با نظام احسن و عدالت الهی ندارد. از طرف دیگر دارای یک بعد مجرد و غیرمادی است ، یعنی همان نفس ناطقه "فاعل مختار" و صاحب اراده و قوای عقلی و قلبی است که به سبب آن، امکان غلبه بر همه ی کمبودها، غرایز، وراثت، تربیت های غلط محیطی را داراست و این همان حقیقتی است که به سوی خداوند متعال باز می گردد و ساختن جسم و روح برزخی و قیامتی، به دست خود انسان در این جهان مادی صورت میگیرد. بنابراین تولد درجهان دیگر، بستگی تام به خود انسان دارد. در حکمت متعالیه و متون دینی بحث مفصلی در باب معرفت نفس و سیر و سلوکش به سوی کمال مطرح شده است و شرکت شیطان در خلقت و حرام زاده بودن، اگرچه به عنوان مانع و کمبود می تواند معنا داشته باشد، ولی نفس ناطقه چه مرد یا زن باشد یا... بنا به تلاش خود قادر به کسب کمالات تا بی نهایت است. (وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ| نجم - ۳۲) 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110