eitaa logo
بیّنات
10.5هزار دنبال‌کننده
658 عکس
1.3هزار ویدیو
35 فایل
﷽ وَلَقَدْ أَنزَلْنا إِلَيْكَ آياتٍ بَيِّنَاتٍ وَما يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفاسِقُون | ۹۹ بقره پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله وفسی استاد اخلاق تهران http://www.vafsi-bayyenat.ir ارتباط با مدیر @bayyenat110_admin بخش صوت @bayyenat_media
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ یکی از مخاطبین از محضر معظّم له سلام علیکم لطفا از حضرت استاد بپرسید: آیا وقتی با یک بی حجاب یا بد حجاب و مرتکبان علنی دیگر گناهان مواجه میشویم، تکلیف شرعی ما چیست؟ آیا چون همشهری یا هموطن ما هستند، یا طرفدار انقلاب و رهبری هستند، نباید با آنان برخوردی کنیم؟ بسیار متشکرم 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 باسمه تعالی سلام عليكم و رحمة الله بر هر مکلّف واجب است وقتی عمل منکری یا ترک معروفی ببیند، انزجار قلبی و ناراحتی درونی خود را با چهره خود اظهار بدارد و به او بفهماند که باید آن منکر را ترک کند و آن معروف را انجام دهد؛ و همین قیافه گرفتن درجاتی دارد؛ مثلا چهره خودش را عبوس کند؛ یا روی خود و یا همه بدنش را بر گرداند؛ یا با او قهر کند؛ به هرحال همشهری بودن یا طرفدار انقلاب و رهبری بودن، یا دختر و پسر کسی بودن و امثال این امور عذر و بهانه ی بیجاست و نباید سبب ترک وظیفه شرعی ما گردد؛ بعلاوه ترک امر به معروف و نهی از منکر از گناهان بزرگی است که موجب تقویت اشرار و غلبه آنان بر مردم میشود. اگر مکلّف در مرحله اول موفّق نگردد، باید از مراحل دیگر امر و نهی، برای از بین بردن گناه در جامعه استفاده کند. یاعلی (ع) 🦋 و 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
⁉️ یکی از مخاطبین به نام Amin از محضر معظّم له سلام علیکم میخواستم از استاد در مورد تفاوت وهم و خیال سوال کنید و اینکه برای کنترل خیال، چه سفارشی برای نسل دارند؟ ممنونم 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 سلام علیکم و رحمة الله قوه خیال متوقف بر صورت حسی است و منفعل میباشد؛ قوه واهمه متوقف بر حس و خیال نیست و امور غیر محسوس را درک میکند و منفعل نیست؛ قوه واهمه را ملّاصدرا عقل جزئی مینامد؛ به وسیله آن افراد ادراک میشود، اما به وسیله قوه عقل مفاهیم کلّی درک میگردد. هر وقت متوجه میشود خیال یا فکر بدی در ذهن آمده، متوسل به قرائت سوره اخلاص شود. سه بار یا یازده بار اين سوره را بخواند و اگر اثری نداشت دوباره آنرا تکرار کند تا اثر کند. یاعلی (ع) 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞|ببینید: 💔 توبه ی از گناه، سخت تر از تقوا و ترک گناه ❌ عدم تلازم بینِ باز بودن همیشگی درب توبه از جانب حضرت حقّ، با لزوم توفیق توبه از جانب عاصی 🌹حامد وفسی 💐 🆔 @bayyenat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر 🌹حامد وفسی 📆 جلسه صد و دهم 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀حضرت امام (ره): 🍃اگر معمّمی در رژیم سابق یک کار خلاف می‌کرد، می‌گفتند این ساواکی است؛ این درباری است. 🔺امروز که ساواکی در کار نیست و همه دفن‌ شده‌اند، اگر از شما آقایان یک چیزی صادر بشود، می‌گویند جمهوری اسلامی این است. مکتب ما متزلزل می‌شود. 👈🏻مسئولیتتان زیاد است آقایان 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉| بشنوید: 🗣سخنرانی با موضوع: 🦋 و 📆 سه شنبه، ۲ دی ۱۳۹۹ 🎙حامد وفسی 🎥| نمایش فیلم کامل👇🏻 ✅ https://m.aparat.com/v/1Rpde 🆔 @bayyenat_media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞|ببینید: 💔چرا توبه در جوانی آسان تر است؟ ⚠️عُجب و تکبّر، از موانع بزرگ توبه 💐حامد وفسی 🌺 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 🎞| 💓علّامه مصباح یزدی، بزرگترین سردار سپاه اسلام در جمهوری اسلامی ❣چرایی افضلیّت علماءِ ربّانی بر شهداء 💔مظلومیّت شدید علّامه مصباح در ج.ا.ا 💗حامد وفسی 🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 🆔 @bayyenat110
✅ سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد‼️ 🔴 ۵۴ ♻️قسمت دوم/پس آن‌ها او را در جايگاهش قرار دادند و نه در مورد او غلّو كردند و نه كوتاهي ورزيدند و آنان شايسته‌ترين و برترين را مقدم نمودند و علي را با كساني كه در سطح او بود برابر كردند. 🌷بخش دوم به ۵۴ چگونه ممكن است كسي كه به حكم آيه تطهير پاك است و به حكم آيه ولايت كه مي‌گويد منحصراً وليّ مومنین، خدا و رسول خدا مي‌باشد و آن كسي است كه در ركوع زكات مي‌دهد يعني حضرت علي -علیه السلام- و در غدير ولايتش را اعلان نموده همه با او بيعت كنند و شخصيتي كه از نظر علم و فداكاري با ديگر افراد قابل مقايسه نيست، شايسته خلافت نباشد و كسي مثل عمر با آن رفتار زننده‌اش با پيامبر -صلی الله علیه و آله- يا حرف‌هاي غلطش در روز رحلت پیامبر -ص- كه ابوبكر او را آگاه كرد و يا جسارت ابوبكر نسبت به گشودن بيت فاطمه -سلام الله علیها- و عدم پذيرش آيات قرآن در مسئله فدك، از علي -علیه السلام- شايسته‌تر باشد. بسياري از اهل سنت قبول دارند كه علي -علیه السلام- افضل از صحابه پيامبر بوده است و كسي مانند او در فضايل نيست. اما آيا علي -ع- با عثمان يا طلحه و زبير هم‌سطح بود؟! مسئله اين است كه ملاك شما در فضيلت با ملاك ما تفاوت دارد. شما ابوبكر و عمر را كه پدر زن پيامبر هستند بالاتر، و علي و عثمان را كه داماد پيامبر هستند و جوان‌تر پايين‌تر حساب مي‌كنيد. اما ملاك ما علم و تقوا مي‌باشد و شناخت عالم حقيقي و مخلص واقعي فقط با خداست. 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🔻ادامه ۵۴ ♻️قسمت سوم/و بعد از كشته‌شدن عثمان، مهاجرين و انصار بلافاصله با او بيعت كردند و آيا كسي به خاطر بيعت گذشته‌اش با ابوبكر و عثمان، از علي معذرت خواهي نموده است؟! يا توبه كرده؟! يا گفته فراموش كرده بودم...؟! 🌷بخش سوم پاسخ به ۵۴ خير همان‌ها كه به دنبال ابوبكر و عمر و عثمان بودند با همان تفكر با علي -علیه السلام- بيعت كردند و از همين جهت حضرت علي -سلام الله علیه- آن را نمي‌پذيرفت تا به اصرار آن‌ها حضرت قبول فرمود؛ همان‌طور كه با سه خليفه مدارا مي‌كرد، براي حفظ اسلام اين خلافت انتخابي از طرف مردم و صحابه را پذيرفت. 📚برگرفته از کتاب 📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود ✍🏻حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🔈/بشنوید: 🍀معرفت، مبنای خوف و رجاء 🌿موهومیّت متعلّق، سبب خوف و رجاء کاذب 🍃محدودیّت معرفت ماسوی الله، نسبت به حقیقت و عظمت حضرت حقّ 💐حامد وفسی 🎥|مشاهده فیلم کامل👇🏻 ✅ https://m.aparat.com/v/sFe9h 🆔 @bayyenat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حامد وفسی 📆 جلسه صد و یازدهم 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽|ببینید: 🌺 هر که او آگاهتر، پر دردتر 💢مسئولین فرهنگی کشور، بی درد و بی دغدغه و بی خبر از برزخ گناهان 🌹حامد وفسی 💐 🆔 @bayyenat110
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🌺حضرت یوسف پیامبر -علیه السلام- آن زیبا روی صادق، چنان گوهر عفّت خود را پاس می داشت که در برابر پیشنهاد و تهدید زنان هرزهٔ جامعه جاهلیّت فرمودند: «قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ» پروردگارا! زندان برای من از آنچه مرا به آن دعوت می‌کنند، محبوب تر است و اگر مکرشان را از من نگردانی به سوی آنان میل میکنم و از جاهلان می‌شوم‌. 🌺جناب حضرت موسی -علیه السلام- به سبب کمک کردن به مظلومی از مصر فراری شد و به شهر مدین رسید و در آنجا پس از کمک به دختران حضرت شعیب -علیه السلام- به درگاه خداوند دعا نمود که خداوند خیر و خوبی [طعامی] روزیش دهد. قرآن کریم رفتار دختر حضرت شعیب پیامبر -علیه السلام- را برای دعوت حضرت موسی -علیه السلام- ستایش می‌کند و می‌فرماید: «فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاءٍ» پس یکی از آن دو [دختر شعیب] در حالی که از روی حیاء بسیار، گام بر می‌داشت نزد موسی آمد. باب استفعال برای طلب و گاهی برای مبالغه به کار می‌رود و اینجا به معنای دوم است یعنی بسیار با شرم و حیاء. 🌺همچنین در روایت صفوان بن یحیی از موسی بن جعفر -سلام الله علیه- درباره این داستان می‌فرماید: که حضرت موسی -علیه السلام- به این دختر پاکدامن که در جلوی موسی برای راهنمایی حرکت می کرد فرمود: پشت سر من حرکت کن پس اگر من اشتباهی رفتم مرا راهنمایی کن. همانا ما مردمی هستیم که به خانم‌ها نگاه نمی‌کنیم حتی از پشت سر ایشان. با اینکه آن خانم بسیار با حیاء بوده و این امر مستلزم حجاب کامل می باشد ولی اخلاق اولیاء -سلام الله علیهم- آن است که از پشت سر هم، به زنان با حجاب نگاه نمی‌کنند. 🌺و سخن حضرت مریم -سلام الله علیها- که از شدّت پاکی و تقدّس، مادر روح اللّه شد و هر دو، آیه بزرگ حقّ شدند. حضرت حقّ در آن هنگام که روح القدس را به سوی مریم عذرا فرستاد به شکل بشری زیبا بر او نمایان و متمثّل گشت و حضرت مریم -سلام الله علیها- فرمودند: «من از تو به خدای رحمان پناه میبرم که پرهیزگار باشی». 🌺و در اوج همه پیامبران و زنان مقدّس، خداوند متعال خطاب به حضرت رسول عظیم الشّأن اسلام -صلی الله علیه و آله- می فرماید: إِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ. «به راستی تو بر خلق و خوی بس بزرگی هستی». 🌺قرآن نه تنها پیامبران و زنان مقدس را به عنوان سرمشق مؤمنان معرفی می‌کند، برای مؤمنان چه زن و چه مرد، هرگز نمی پسندد که اهل سفح(زناکاری) و رفاقت و دوستی های نامشروع به غیر طریق ازدواج باشند. همراه بودن دو کلمه سفح و اخدان در آیات ۲۵ سوره نساء و ۵ سوره مائده بیان می کند همچنان که زنا کاری عملی شنیع و حرام است دوستی و رفاقت هم شنیع و حرام است‌. 📚برگرفته از کتاب حجاب قرآنی(بررسی مسئله حجاب در اسلام)، ص۳۲ تا ۳۴ ✍🏻حامد وفسی 🦋 و 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📹|ببینید: 💐صبر در طاعت، موجب رشد حقیقی نفس 🥀صبر در طاعت، برتر از صبر در مصیبت 🌹حامد وفسی 🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 🍃 🆔 @bayyenat110
📷| جامعه، هنگامی فاطمی است که... 🌹حامد وفسی 🦋 و 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🎥|ببینید: ❇️صدق و کذب ما در اقتداء به حضرت زهراء (سلام الله علیها) ۱ ❌ناسازگاری بی نمازی و اقتداء به حضرت زهراء (سلام الله علیها) 🌹حامد وفسی 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🦋 🆔 @bayyenat110
🌹خالی از لطف نیست که احتجاج حضرت علّامه امینی -ره- را در این جا عرض کنم. می‌گویند ایشان را در مجلسی از علمای حدیث حجاز دعوت کرده بودند و حضرت علّامه -ره- از آن ها سوال می‌کند که آیا این حدیث «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة» از نظر سند صحیح است؟ علمای اهل حدیث عربستان آن را تایید می‌کنند و می‌گویند این روایت صحیح است. 🌹حضرت علّامه -ره- سوال می‌کنند: پس از رحلت رسول اکرم -ص-، امام زمانِ حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- چه کسی بود؟! این احتجاج آقایان را شوکه می‌کند؛ 🌹زیرا قطعاً آن دو نفر نیستند؛ چون که حضرت بر آن ها غضبناک بود و تا آخر هم با آن ها سخن نگفت. 🌹از طرفی هم که نمی‌شود حضرت زهرا -سلام الله علیها- امام زمان خود را نشناخته باشد و نعوذ بالله به مرگ جاهلیت از دنیا رفته باشد! 📚برگرفته از کتاب هارون(بررسی و تحقیق درباره مقام و منزلت امام علی ابن ابی طالب علیه السلام)، ص ۲۲۴ ✍🏻حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حامد وفسی 📆 جلسه صد و دوازدهم 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 📽|ببینید: ❇️صدق و کذب ما در اقتداء به حضرت زهراء (سلام الله علیها) ۲ 🌸جنگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حضرت زهرا (س) ♨️سیاسی بودن، وظیفه ی هیئت های مذهبی 🌷حامد وفسی 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🦋 🆔 @bayyenat110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐💐💐 💐💐 💐 🔈/بشنوید: 📻 گفت و گوی با موضوع "بررسی شخصیت، آراء و اندیشه های علّامه مصباح یزدی" 🌹حامد وفسی 📆 ۵ شنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۹، رادیو گفتگو 💐 💐💐 💐💐💐 🆔 @bayyenat_media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🌼🌼 🌼🌼 🌼 🎞|ببینید: 🌻ملاک هایی برای شناخت توبه حقیقی و تائب حقیقی ⛔️ رضایت از گناه و اظهار آن نزد غیر، بزرگتر از خود ارتکاب گناه 🍃حامد وفسی 🌼 🌼🌼 🌼🌼🌼 🌺 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🌺🌺 🌺🌺 🌺 📽|ببینید: 💐شروط معراجیّت نماز 🌿استفاده از فرصت پیش آمده در جامعه، برای رشد هرچه بیشتر در عبودیّت 🎤حامد وفسی 🌺 🌺🌺 🌺🌺🌺 🌹 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥|ببینید: 🌹پاسخ حضرت امام -ره- به تعریفات آیت الله مشکینی از وی 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🔥ادبیّات مَنقلی ⚠️ علت پر رویی و دریدگی برخی دولتمردان، در کلام حضرت امیر (ع) 🌹استاد آیت الله وفسی 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🆔 @bayyenat110
✅ سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد‼️ 🔴 ۵۵ ♻️انصار با ابوبكر مخالفت كردند و به بيعت با سعدبن‌عباده فرا خواندند و علي در خانه‌اش نشست؛ نه با آن‌ها بود و نه با اين‌ها و سپس انصار همه با ابوبكر بيعت كردند كه بيعت آن‌ها به دليل يكي از اسباب ذيل بود: ۱. به زور از آن‌ها بيعت گرفته شد. ۲. برايشان مشخص شد كه ابوبكر به خلافت حق‌دارتر است؛ بنابراين به بيعت با او تن در دادند. ۳. و يا اين‌كه بدون هدف اين كار را كردند و توجيه چهارمي براي كارشان وجود ندارد. ♻️اگر شيعه بگويند به زور از انصار بيعت گرفته شده است، اين دروغ است؛ چون جنگي پيش نيامد و آن‌ها مردمي شجاع بودند و دو هزار قهرمان اسب سوار بودند... ♻️اگر آن‌ها مي‌دانستند كه حق با ابوبكر نيست، هرگز پسر عمويشان را رها نمي‌كردند و با مردي كه نه قبيله بزرگي و نه ثروتي... داشت بيعت نمي‌كردند؛ ♻️پس تنها دليل بيعت آن‌ها با ابوبكر اين بود كه آن‌ها دليل درستي از پيامبرشان داشتند كه نشانگر آن بود كه خلافت حق ابوبكر است. 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 🌷 به ۵۵ نكته و مطلب بسيار مهمي در اين جا است كه انصار (بعضي از آن‌ها) با ابوبكر بيعت كردند چون در سقيفه فهميدند كه حق با ابوبكر است؟! خوب اهل سنت و وهابي‌ها بگويند كه آن انصار كه بيعت كردند، روي چه دليل و سندي فهميدند؟ اگر واقعاً دليل بر حقانيت ابوبكر داشتند حتماً آن را بازگو مي‌كردند نه اين‌كه ما با فرض و ظنّ و گمان بگوييم حتماً يك دليلي داشته‌اند بي‌خودي كه انسان كاري نمي‌كند؟ ...وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ظن و گمان به‌هيچ‌وجه [آدمي را] از [شناخت] حقيقت كفايت نمي‌كند؛ و تقليد از انصار هم به فرمايش قرآن ممنوع است: وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ... و چيزي را كه بدان علم نداري دنبال نكن. دليل حقانيت ابوبكر چيست؟! جالب است به متون خود اهل سنت در مورد سقيفه مراجعه كنيم و ببينيم چه اتفاقي در سقيفه افتاد: آن‌ها بدون اطلاع اهل بيت و مهاجرين و... در زماني كه اهل بيت -علیهم السلام- و اصحاب، مشغول كفن و دفن پيامبر -ص- بودند و سخت عزاداري مي‌نمودند اينان براي امارت مسلمانان شورا تشكيل دادند و از همين آقاي ابوبكر و عمر هم دعوت نكردند و تا آن موقع نمي‌دانستند كه حق با ابوبكر است، اما وقتي پيامبر -صلی الله علیه و آله- براي اين‌كه مردم گمراه نشوند دستور داد قلم و كاغذ بياورند و عمر گفت پيامبر هذيان مي‌گويد و آيات قرآن را نديده گرفت و گفت قرآن براي ما كافي است و در آن‌جا اصحاب نزاع كردند و پيامبر آن‌ها را از محضر خود اخراج نمود؛ پس انصار نمي‌دانستند كه حق با ابوبكر است وگرنه او را دعوت مي‌نمودند. به هر صورت ابوبكر و عمر و ابوعبيده جراح خود را به آن مجلس رساندند. در آن‌جا بحث از حقانيت و اين‌كه چه كسي افضل است نشد و آيات قرآن و احاديث پيامبر -ص- ملاك قرار نگرفت و انصار اول پيشنهاد كردند كه رهبر و امير از آن‌ها باشد ولي اين سه قبول نكردند و قرابت با پيامبر را ملاك شرافت و فضيلت قرار دادند (برخلاف معيار فضيلت در دين اسلام؛ زيرا قرآن مي‌فرمايد: اي مردم ما شما را از يك زن و مرد آفريديم و شما را تيره‌ها و قبيله‌ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد [اينها ملاك برتري نيست] قطعاً ارجمندترين شما نزد خداوند پارساترين شما است...». بعد قرار شد يك امير از انصار و يك امير از آن‌ها باشد اما عمر گفت نمي‌شود كه دو رهبر در يك كشور باشند و در آخر قبول كردند امير از آن‌ها باشد و وزير از انصار يعني قدرت حاكميت را تقسيم نمودند و درك كردند كه ابوبكر افضل براي امارت مسلمين است. نتيجه بحث: اجتماع سقيفه در حقيقت، تقسيم قدرت حاكميت و امارت بود و ملاك حقانيت اين سه نفر قرابت با رسول اكرم بود و قرار شد امير از آن‌ها و وزير از اين‌ها باشد و هيچ بحثي از حق بودن ابوبكر هم نبود و خود ابوبكر هم خود را مُحِق نمي‌دانست همان‌طور كه تا آخر عمر آن را مي‌گفت من بهترين شما نيستم. 📚برگرفته از کتاب 📌نقد و بررسی شبهات وهابیت آل سعود ✍🏻حامد وفسی 🆔 @bayyenat110