eitaa logo
بیّنات
10.8هزار دنبال‌کننده
680 عکس
1.4هزار ویدیو
35 فایل
﷽ وَلَقَدْ أَنزَلْنا إِلَيْكَ آياتٍ بَيِّنَاتٍ وَما يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفاسِقُون | ۹۹ بقره پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله وفسی استاد اخلاق تهران http://www.vafsi-bayyenat.ir ارتباط با مدیر @bayyenat110_admin بخش صوت @bayyenat_media
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️فوق ❌ شیطنت برخی مسئولین در تحریف شهید حاج قاسم سلیمانی ❓مکتب سلیمانی، مخالف با نهی از منکر؟!! 🌹استاد آیت الله وفسی ╔═.🍃🕊.══♥️═╗ @bayyenat110 ╚═♥️══.🍃🕊.═╝
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۸ ۶- ولدالزنا مانند سایر افراد است: به روایت صحیحی از کافی شریف که مطابق عقاید مشهور متکلمان شیعه است توجه فرمایید: قال ابوعبدالله -علیه السلام-: ان ولدالزنا یستعمل ان عمل خیرا جزی به و ان عمل شرا جزی به. در ذیل این روایت علامه مجلسی -ره- در بحار میفرمایند: این خبر موافق قول مشهور میان امامیه است که ولدالزنا مانند سایر مردم، مکلف به اصول دین و فروع آن می‌باشد و احکام مسلمانان -اگر اظهار اسلام کند- ، بر او جاری است و بر طاعات پاداش میگیرد و بر معاصی عقوبت می شود. جنابان شیخ صدوق و سید مرتضی و ابن ادریس – رحمهم الله – قائل شده اند که اگر اظهار اسلام نکنند «کافر» است و این قول، مخالف اصول اهل عدل [شیعه و معتزلیان از اهل سنت] است؛ زیرا هنگامی که به اختیارش کاری نکرده، استحقاق عقاب را ندارد. پس عذابش، جور و ظلم است و خداوند به بندگانش ظلم نمیکند وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ در ادامه میفرمایند که می توان این اخبار درباره ولدالزنا را، چنین توجیه کرد که با قانون عدالت، موافق باشد به این که گفته شود: ولدالزنا به بهشت نمیرود، لکن فقط در صورتی عقوبت می شود که آن چه استحقاق آن را داشته باشد از او آشکار گردد. پس به انجام طاعت و عدم ارتکاب آنچه حبط اطاعت میکند، در صدر جهنم پاداش داده می شود و الزامی بر خداوند نیست که حتما پاداش همه ی مردم، در بهشت باشد و بنابر این‌توجیه، میان روایت عبدالله بن عجلان با روایت ابی یعفور، منافات از بین میرود؛ زیرا در این روایت، تصریح نشده است که پاداش حتماً در بهشت خواهد بود [ بلکه فرموده که به ایشان پاداش داده میشود ] اما عمومات [ آیات قرآن ] که دلالت میکند که هر کس ایمان به خداوند بیاورد و عمل صالح انجام دهد، خداوند او را به بهشت می برد، امکان دارد به واسطه این اخبار تخصیص زده شود. خلاصه، این مسئله از آن چیزهایی است که قطعاً عقول در آن متحیرند و بزرگان دو دل گشته اند و خودداری از ورود در این امور بهتر است و ما در این مسئله، چیزی بهتر از گفتن: «الله اعلم» ندیدیم. پایان سخن علامه مجلسی در بحارالانوار.²¹ 🔻نقد پاسخ جناب علامه مجلسی -ره- : فرمایش ایشان ناظر به این است که ولدالزنا بر اساس جمع میان روایت [ ابن ابی یعفور ²² ، که مانند سایر مردم مکلف بوده و ثواب و عقاب می بیند، با خبر عبدالله بن مجلان ²³ که میگوید ولدالزنا به بهشت نمیرود، اما اگر مومن و صالح باشد، در بالای جهنم خانه ای برای او ساخته میشود و از سوزش آتش جهنم، حفظ شده و در آن جا روزی داده می شود ] می باشد و فقط جواب شبهه شماره (4) است و در واقع فقط میان دو روایت جمع اخبار انجام شده است. اشکال اول بر این روش اهل حدیث، این است که اگر در پاسخ روایت مناسب نداشته باشیم، قادر به جواب گویی شبهات نخواهیم بود. اشکال دوم این است که با وجود یک روایت، نمی‌توان این همه عمومات آیات قرآنی را تخصیص زد؛ اگرچه عبارت جناب علامه به صورت یک احتمال مطرح شده است و می فرمایند:«... یمکن مخصصه بتلک الاخبار » زیرا پدر و مادر زناکار و حتی مشرکان، در حالی که شرک، اکبر کبائر است، با توبه به بهشت می روند، چگونه است که ولدالزنا که هیچ مسئولیتی در این عمل ندارد به بهشت نمی رود؟! پس بهتر است به دنبال دلیلی بهتر باشیم، اگر چه میتوان گفت که وضعیت ولدالزنا، یک کمبود و نقصی است مانند جاهل قاصر و یا معلول ذهنی، که از جهت نقصش، امکان ورود به بهشت را ندارد حتی اگر ایمان و عمل صالح داشته باشد. اگرچه این وجه است. 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
🏴🔥🏴🔥🏴🔥🏴 📖 منابع اهل سنت درباره حمله به خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ۱. ابوبکر بن ابی شیبه (۱۵۹- ۲۳۵) مؤلف کتاب «المصنّف» به سند صحیح: هنگامی که مردم با ابی بکر بیعت کردند، علی و زبیر در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره می‌پرداختند و این مطلب به عمر بن خطاب رسید. او به خانه فاطمه آمد و گفت: ای دختر رسول خدا محبوب ترین فرد برای ما پدر توست و بعد از پدر تو خودت، ولی سوگند به خدا این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آن ها . این جمله را گفت و بیرون رفت، وقتی علی و زبیر به خانه برگشتند. دختر پیامبر به علی و زبیر گفت: عمر نزد من آمد و سوگند یاد کرد که اگر اجتماع شما تکرار شود خانه را بر شما بسوزاند. به خدا سوگند آنچه را قسم خورده است انجام می‌دهد. ۲. احمد بن یحیی جابر بغدادی بلاذری (متوفای ۲۷۰) مولف کتاب تاریخی «انساب الاشراف»: ابوبکر به دنبال علی فرستاد تا بیعت کند ولی علی از بیعت امتناع کرد. سپس عمر همراه با فتیله (آتشزا) حرکت کرد و با فاطمه در مقابل باب خانه رو به رو شد. فاطمه گفت: «ای فرزند خطاب می‌بینم درصدد سوزاندن خانه من هستی؟» عمر گفت: «بله این کار کمک به چیزی است که پدرت برای آن مبعوث شده است» ۳. عبدالله بن مسلم بن قتیبیه دینوری (۲۱۲ – ۲۷۶) تاریخ دان و ادیب بزرگ اهل سنت در کتابش «الامامه والسیاسه»: ابوبکر از کسانی که از بیعت با او سر برتافتند و در خانه علی گرد آمده بودند، سراغ گرفت و عمر را به دنبال آنان فرستاد. او به در خانه علی آمد و همگان را صدا زد که بیرون بیایند و آنان از خروج از خانه امتناع کردند. در این موقع عمر طلبید و گفت: «به خدایی که جان عمر در دست اوست بیرون بیایید یا خانه را بر سرتان آتش می‌زنم» مردی به عمر گفت: «ای اباحفص در این خانه دختر پیامبر است» گفت: باشد. ابن قتیبیه در دنباله این مطلب نوشته است (صفحه ۱۳): عمر به همراه گروهی به در خانه فاطمه آمدند، در خانه را زدند. هنگامی که فاطمه صدای آنان را شنید با صدای بلند گفت: «ای رسول خدا پس از تو چه مصیبت هایی به ما از فرزند خطاب و ابی قحافه رسید» وقتی مردم که همراه عمر بودند صدای زهرا و او را شنیدند برگشتند ولی عمر با گروهی باقی ماند و علی را از خانه بیرون آوردند نزد ابی بکر بردند و به او گفتند: بیعت کن. علی گفت: «اگر بیعت نکنم چه می‌شود؟» گفتند: به خدایی که جز او خدایی نیست گردن تو را می‌زنیم... [حضرت هارون -ع- به حضرت موسی -ع- گفت: قال ابن امّ ان القوم استضعفونی و کادوا یقتلوننی ... «۱۵۰ اعراف»] ۴. تاریخ طبری: أتی عمر بن الخطاب منزل علی و فیه طلحه و الزبیر و رجال من المهاجرین فقال: «والله لاحرقن علیکم او لتخرجن الی بیعة» فخرج علیه الزبیر مصلتاً بالسیف فعثر فسقط السیف من یده فوثبوا علیه فاخذوه. عمر بن خطاب به خانه علی آمد در حالی که گروهی از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند. وی رو به آنان کرد و گفت: «به خدا سوگند خانه را به آتش می‌کشم مگر اینکه برای بیعت بیرون بیایید» زبیر از خانه بیرون آمد در حالی که شمشیر کشیده بود، ناگهان پای او لغزید و شمشیر از دستش افتاد. در این موقع افراد دیگر بر او هجوم آوردند و شمشیر را از دست او گرفتند. بایع الناس و استشبتوا للبیعة و تخلف علی و الزبیر و اخترط الزبیر سیفه و قال اَعمدُه حتی یبایع علیَّ فبلغ ذلک ابابکر و عمر. فقال عمر: خذوا سیف الزبیر فاضربوا به الحجر . ۵. ابوالقاسم طبرانی (۲۶۰ – ۳۶۰) که ذهبی در میزان الاعتدال درباره او می‌گوید فردی معتبر است، در کتاب «المعجم الکبیر» درباره جناب ابوبکر در زمان مرگش می‌گوید: ابوبکر در هنگام مرگ اموری را آرزو می‌کرد: «اما الثلاث اللائی وددت انی لا افعلهن فوددت انی لم أکن اکشف بیت فاطمه و ترکته» ای کاش سه چیز را انجام نمی‌دادم... ای کاش هتک حرمت خانه فاطمه نمی‌کردم و آن را به حال خود واگذار می‌کردم. ۶. ابن عبدربه در عقد الفرید (متوفای ۴۶۳) از عبد الرحمن بن عوف نقل می‌کند: من در بیماری ابی بکر بر او وارد شدم تا از او عیادت کنم، او گفت، قال ابوبکر: «و ودت انی لم اکشف بیت فاطمه عن شیءٍ و ان کانوا اغلقوه علی الحرب» آرزو می‌کنم که ای کاش سه چیز را انجام نمی‌دادم... ای کاش خانه فاطمه را نمی‌گشودم هر چند آنان برای نبرد، در خانه را بسته بودند. 🔘 ادامه مطلب را در پست بعدی مطالعه نمایید... 📚برگرفته از کتاب 📌 بررسی و تحقیق درباره مقام و منزلت حضرت امام علی ابن ابی طالب علیه السلام ✍🏻حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
📚🔥📚🔥📚🔥📚 📖 منابع اهل سنت درباره حمله به خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ۷. نظّام از علمای بزرگ کلام (اصول عقاید) اهل سنت در کتاب الوافی بالوفیات (۱۶۰ – ۲۳۱): احمد شهرستانی در الملل و النحل به نقل از نظّام می‌نویسد: از جمله از عقاید نظّام آن بود که می‌گفت: عمر به خانه فاطمه حمله ور شده و فریاد می‌زد: خانه را با اهلش به آتش بکشید در حالی که در خانه نبود مگر علی و فاطمه و حسن و حسین. او در ادامه می‌گوید: «ان عمر ضرب بطن فاطمه یوم البیعه حتی القت المحسن من بطنها» عمر در روز اخذ بیعت برای ابی بکر بر شکم فاطمه زد، او فرزندی که در رحم داشت و نام او را نهاده بودند کرد. ۸. مقاتل بن عطیه در کتاب الامامه و الخلافه: «ان ابابکر بعد ما اخذ البیعه لنفسه من الناس بالارهاب و السیف و القوه ارسل عمر و قنفذاً و جماعه الی دار علی و فاطمه و جمع عمر الحطب علی دار فاطمه و احرق باب الدار...» هنگامی که ابوبکر از مردم با تهدید و شمشیر و زور بیعت گرفت عمر، قنفذ و جماعتی را به سوی خانه علی و فاطمه فرستاد و عمر هیزم جمع کرد و در خانه را آتش زد... ۹. ابن ابی دارم در کتاب «میزان الاعتدال» احمد بن محمد معروف به ابن ابی دارم محدث کوفی (متوفای ۳۵۷) کسی که محمد بن حماد کوفی درباره او می‌گوید: «کان مستقیم الامر عامة دهره» یعنی او در سراسر عمر خود پوینده راه راست بود. وی نقل می‌کند که در محضر او این خبر خوانده شد: «ان عمر رفس فاطمه حتی اسقطت بمحسن » عمر لگدی بر فاطمه زد و او فرزندی که در رحم به نام محسن داشت سقط کرد. ۱۰.امام الحرمین جوینی استاد ذهبی از رسول خدا -ص- این گونه روایت می‌کند: زمانی که فاطمه را دیدم به یاد صحنه‌ای افتادم که پس از من برای او رخ خواهد داد، گویا می‌بینم ذلّت وارد خانه او شده، حرمتش پایمال گشته، حقّش غصب شده، از ارث خود ممنوع گشته، پهلوی او شکسته و فرزندی را که در رحم دارد سقط شده در حالی که پیوسته فریاد می‌زند: «وا محمداه» ولی کسی به او پاسخ نمی‌دهد، کمک می‌خواهد اما کسی به فریادش نمی‌رسد. او اول کسی است که از خاندانم به من ملحق می‌شود و در حالی بر من وارد می‌شود که محزون، گرفتار، غمگین و شهید شده است و من در اینجا می‌گویم: خدایا لعنت کن هر که به او ظلم کرده، کیفر ده هر که حقّش را غصب کرده، خوار کن هر که خوارش کرده و در دوزخ مخلّد کن هر که به پهلویش زده تا فرزندش را سقط کرده و ملائکه «امین» گویند. از کتاب فرائد السمطین جوینی حموئی. 📚برگرفته از کتاب 📌 بررسی و تحقیق درباره مقام و منزلت حضرت امام علی ابن ابی طالب علیه السلام ✍🏻حامد وفسی 🆔 @bayyenat110
🌹خالی از لطف نیست که احتجاج حضرت علّامه امینی -ره- را در این جا عرض کنم. می‌گویند ایشان را در مجلسی از علمای حدیث حجاز دعوت کرده بودند و حضرت علّامه -ره- از آن ها سوال می‌کند که آیا این حدیث «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة» از نظر سند صحیح است؟ علمای اهل حدیث عربستان آن را تایید می‌کنند و می‌گویند این روایت صحیح است. 🌹حضرت علّامه -ره- سوال می‌کنند: پس از رحلت رسول اکرم -ص-، امام زمانِ حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- چه کسی بود؟! این احتجاج آقایان را شوکه می‌کند؛ 🌹زیرا قطعاً آن دو نفر نیستند؛ چون که حضرت بر آن ها غضبناک بود و تا آخر هم با آن ها سخن نگفت. 🌹از طرفی هم که نمی‌شود حضرت زهرا -سلام الله علیها- امام زمان خود را نشناخته باشد و نعوذ بالله به مرگ جاهلیت از دنیا رفته باشد! 📚برگرفته از کتاب هارون (بررسی و تحقیق درباره مقام و منزلت امام علی ابن ابی طالب علیه السلام)، ص ۲۲۴ ✍🏻 حضرت آیت الله وفسی 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 📽| ⚠️جنبش فاحشه ها در شهر تهران، از ثمرات شعار زدگی سران نظام ⁉️عملکرد مسئولین، آیا موجب ذلّت منافقین یا ذلّت حزب الله؟! 💐استاد آیت الله وفسی ╭━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━╮ @bayyenat110 ╰━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━╯
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۹ ۷- روایاتی که علائم ولدالزنا را بیان میکند: عن الصادق -علیه السلام- : إِنَّ لِوَلَدِ الزِّنَا عَلَامَاتٍ أَحَدُهَا بُغْضُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ ثَانِیهَا أَنْ یَحِنَّ ²⁴ إِلَی الْحَرَامِ الَّذِی خُلِقَ مِنْهُ وَ ثَالِثُهَا الِاسْتِخْفَافُ بِالدِّینِ وَ رَابِعُهَا سُوءُ الْمَحْضَرِ لِلنَّاسِ وَ لَا یُسِی ءُ مَحْضَرَ إِخْوَانِهِ إِلَّا مَنْ وُلِدَ عَلَی غَیْرِ فِرَاشِ أَبِیهِ أَوْ مَنْ حَمَلَتْ بِهِ أُمُّهُ فِی حَیْضِهَا. .²⁵ علائم به معنی صفات ذاتی نیست و در واقع، هشداری است برای مومنان، تا از افراد فاجر که تابع غریزه و تمایلات شهوانی خود هستند، پرهیز کنند و این گونه افراد، در جامعه رسوا شوند و از طرف دیگر، برای افراد ولدالزنا و افراد فاجر هم هشداری است، تا برای حفظ آبروی خود و خانواده شان، از این صفات دوری نمایند. اگرچه اراده انسان حاکم است و ولدالزنا مانند هر فرد دیگری، می تواند با غریزه و مشکلات وراثتی و محیطی خود مبارزه کرده، با خودسازی فردی صالح شود. 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| 📍توجّه به ظرافت، دقّت و اختفاء ریاء و شرک 🚏نامگذاری بزرگراه ، اشتباهی بزرگ و فراموش نشدنی 💐حضرت آیت الله وفسی ╭━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╮ @bayyenat110 ╰━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╯
🔴🔴🔴🔴🔴 📣بازنشر‍ نامه سرگشاده استاد اخلاق تهران حضرت آیت الله وفسی به شورای شهر تهران (مرداد ۱۳۹۶)   بسم الله الرحمن الرحیم   باسلام خدمت اعضای محترم شورای شهر تهران درحاشیه نام گذاری بزرگراه نیایش به اسم جناب آقای هاشمی رفسنجانی نقد جدی وارد است و ان شاءالله از اقدامات جناحی و خطی خودداری شده، با دید وسیع تر به این امور توجه فرمایید. اولا اگر مراد مسئولان شهری این است که یاد یکی از شخصیت های مؤثر انقلاب را زنده کنند، شخصیت های بسیار بزرگتری از ایشان مطرح هستند که تا کنون برای آن بزرگان چنین اقدامی انجام نشده است؛ مانند آیت الله مشکینی و یا آیت الله موسوی اردبیلی و...که مقام علمی، تقوا و سابقه فعالیت های انقلابی آنان از آقای رفسنجانی قطعا بیشتر است. ثانیا در عین حال که ایشان در پیروزی های انقلاب نقش مؤثر و ارزنده ای داشته اند و باید از ایشان سپاسگزاری نمود، اما در مسئولیت شکست های انقلاب و نقش مؤثر ایشان، محققان باید به صورت جدی تحقیق کنند تا رفع ابهامات شده و بتوانیم بدون حب و بغض درباره این شخصیت، منصفانه قضاوت کنیم؛ به عنوان مثال نقش مؤثر ایشان در امور زیر باید روشن شود که تا چه اندازه برای اسلام و ملت شریف ایران مفید یا مضر بوده اند: ۱) قرارداد مبادله ی گروگان های سفارت آمریکا که طرف ایرانی مانند برجام تمام وظایف و تعهدات خود را عمل نمود (تحویل همه ی گروگان ها) و طرف آمریکایی عهدشکنی کرد و ثروت کلان ملت ایران را به یغما برد، بی لیاقتی مسئولان و تیم مذاکره کننده و مجریان باید مورد ارزیابی قرارگیرد. ۲) شکست های متعدد در عملیات نظامی در دوران دفاع مقدس مانند والفجر مقدماتی- والفجر یک و.... ۳) اداره ی جنگ به نحوی که منجر به وضعیت بسیار بد کشور گردید که در نهایت حضرت امام -ره- مجبور شدند قطعنامه ۵۹۸ را بپذیرند. ۴) سیاست های کلان دوره سازندگی که موجب  توسعه ی اقتصادی نسبی شد ولی عدالت اجتماعی و اقتصادی مختل شد و فاصله ی طبقاتی افزایش یافت. ۵) ترویج روحیه ی اشرافی گری و تقبیح ساده زیستی ۶) ضربات شدید به فرهنگ عفاف و حجاب و ترویج روحیه ی فمینیستی ۷) حضور فعال ایشان و خانواده محترم در فتنه ۸۸.   باتوجه به مشکلات این شخصیت محترم، پیشنهاد می‌کنم به جای «قهرمان سازی» از قهرمان های حقیقی ملت بزرگ و شریف ایران تجلیل نمایید و بزرگراه نیایش را به نام «شهدای مدافع حرم» مزین نمایید تا سبب افتخار ما باشند نه زنده کننده روحیات اشرافی و جناحی {بده بستان های سیاسی}؛   والسلام علی من اتبع الهدی باتشکر حامد وفسی ۲۸ مرداد ۹۶ 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈••✾•🍃🌷🎍🌷🍃•✾••┈ 🎥| 💰"علم بهتر است یا ثروت" از منظری متفاوت 🌀خاطره ای بسیار جالب و شنیدنی 💐حضرت آیت الله وفسی ╔═.🍃🕊.══💕═╗ @bayyenat110 ╚═💕══.🍃🕊.═╝
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۰ 🔷 بخش دوم 🔹پاسخ به شبهات برای پاسخ به سوالات عقیدتی و شبهات، در قدم اول باید چارچوب متین و دقیق جهان بینی عقلی و حکیمانه مذهب اهل بیت -علیهم السلام- را متذکر شویم و بر اساس آن تحقیق را ادامه دهیم. این چارچوب یا اصول مطروحه، در محل خود مبرهن گشته و الان موضوع بحث ما نیست: ۱. عقل برهانی، دارای عصمت ذاتی است و در مقام اثبات، در تمام حیطه های تحقیق و بحث های برون دینی، درون دینی و درون فقهی، حجیت قطعی دارد. ( قوانین عقل برهانی، استثناء بردار نیست ) . ۲. آنچه در بحث های برون دینی ( مبادی و مبانی یا مسائل ) تحقیق شود، حاصل آن در بحث های درون دینی به عنوان پایه و اساس، مورد استفاده قرار میگیرد. ۳. در بحث های درون دینی، به غیر از برهان و نتایج تحقیقات آن، نصوص و ظواهر قرآن مبین، حجیت ذاتی دارد و همچنین روایات متواتر و اخبار واحد مقرون به قرائن قطعیه حجت است. ۴. نتایج عقل برهانی و متون مبین و مبیّن وحیانی، هرگز با هم تعارض و تناقض ندارند؛ زیرا مبداء و سرچشمه هر دو، ذات اقدس احدیت است که عین حق و علم مطلق است. ۵. امکان دارد ادله عقلی و ادله نقلی با هم معارضه کنند که در این صورت، ظواهر نقلی بر پایه مبانی عقلی تأویل و توجیه می شوند. ۶. خداوند متعال که حکیم بی نهایت و عادل مطلق است، کل ماسوی الله را بر اساس نظام احسن آفریده است. ۷. در نظام احسن، تبعیض و ظلم وجود ندارد؛ اما لازم لاینفک آن تفاوت و تشخّص است. ۸. به هر موجودی به اندازه ای که هستی و کمال داده شده، مسئولیت و بازخواست معنی دارد و این عین عدالت است؛ برای توضیح بیشتر، اشخاصی مثل مسیح -ع- و ابن سینا، نسبت به افراد معمولی مسئولیت عظیمی دارند و افراد معمولی، نسبت به افراد کم هوش و بی خرد، مسئولیت بزرگتری دارند. پس از هر کس نسبت به ظرف وجودیش و امکاناتش، توقع و انتظار مناسب آن مطرح است نه بیشتر. ۹. در تحقیقات و بحثهای درون دینی، برخی از آیات، کلیدی هستند که به آنها "محکمات" گفته می شود. در احادیث و روایات هم برخی از آنها کلیدی هستند که به فهم و توجیه احادیث دیگر، کمک می کنند. ۱۰. مباحث درون دینی با درون فقهی تفاوت بنیادی دارند. فقه و احکام فقهی اموری کاملاً اعتباری و وضعی هستند و شارع اقدس یا مقدس، برای هدایت و سعادت بشریت، آنها را بر پایه مصالح و مفاسد واقعی در دنیا و آخرت، وضع نموده و بوسیله رسل الهی، ابلاغ فرموده است. ۱۱. حکمت و فلسفه احکام الهی، فقط در علم شارع است. و امکان فهم آن، مستقلاً برای ما وجود ندارد؛ تنها در صورتی ما به علل آن واقف می شویم، که خدا و یا رسول -ص- و امام معصوم -ع- حکمت آن را بیان نمایند؛ اگر چه امکان دارد عقلای عالم به برخی از فواید احکام دست پیدا کنند. مطلب اول: مقدمه ۱- خداوند متعال، علت هستی بخش جهان است و آنچه در نظام طبیعت محقق می شود، به غیر از علت فاعلی ( واجب الوجود بالذات ) دارای علت مادی و علت صوری است؛ به این معنا که تحقق یک شیء طبیعی در ظرف وجود خاص طبیعیش – که عین تغیّر و حرکت است – موجود و محقق می شود و بر پایه قوانین تکوینی خداوند در عالم طبیعت، حوادث و اشیاء تغییر و تحول می یابند و تحت تدبیر فواعل و علل عالیه در عالم غیب ( ماوراء الطبیعه ) تدبیر می گردند. بنابراین هر آنچه در طبیعت واقع می گردد، بر پایه نظام علت و معلول فلسفی، یعنی نظام هستی بخشی صورت نمی پذیرد بلکه نظام آن به صورت محرّک و متحرک، یا مغیر و متغیر است. در نتیجه علل مادی و صوری در جهان طبیعت، در حقیقت علل معدّه هستند؛ یعنی هیچ شیئی را به وجود نمی آورند و تنها زمینه تحقق و وجود شیء را فراهم می نمایند. مقدمه ۲- در بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، روشن می گردد که از علل چهارگانه، علت فاعلی و علت غایی هر دو علل وجودیند و علت مادی و صوری، هر دو علل ماهیتی هستند. نتیجه این مطلب در موضوع بحث ما این است که در تحقق وجود افراد بشر، پدر و مادر علت هستی بخش فرزند نیستند و فقط زمینه خلقت بشر را فراهم می کنند. مطلب دوم: قرآن کریم نیز درباره خلقت و تحقق وجود حضرت آدم و حوا و حضرت عیسی و ناقه صالح و پرنده مصنوع حضرت عیسی -علیهم السلام- به این مطلب تصریح فرموده است که بدون پدر و مادر آفریده شده اند. مقدمه ۳- افراد انسان براساس حرکت جوهری، جسمانیة الحدوث و روحانیت البقاء هستند و با یک حقیقت وجودی اتصالی، از حضیض ناسوت تا اوج لاهوت سلوک اختیاری میکنند. بنابراین، از یک طرف حرکت افقی دارند که در مقام تکوّن طبیعی است و از طرف دیگر، حرکت طولی دارند که در مقام تکوّن ماورائی است. پس انسان در ظرف طبیعت، وجود طبیعی او شکل می گیرد تا به درجه ای از کمال و استعداد میرسد که لایق افاضه «نفس ناطقه» می گردد. 🔘 ادامه مطلب در پست بعدی... 🆔 @bayyenat110
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۱ قرآن کریم درباره خلقت حضرت آدم -علیه السلام- میفرماید: فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ | حجر - ۲۹ و درباره ی خلقت مرحله حیوانیت در معجزه حضرت عیسی -علیه السلام- میفرماید: ...أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ...| آل عمران - ۴۹ و در آیه ۱۴ سوره مومنون، پس از طی مراحل طبیعی خلقت انسان میفرماید که خلقت دیگری در آفرینش انسان صورت گرفته است. وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ| مؤمنون - ۱۲ مرحله اول از گل (خاک و آب) آفریده شده است. (ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ| مؤمنون - ۱۳) " ثم " برای جدایی مرحله اول از مرحله قبل است. در این مرحله جدید، مرحله وجود مادی به همراه نفس و حیات است. ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا... در این مرحله که با "فاء" جدا شده است، همه حرکت تکوینی افقی را نشان می دهد و در آخرین مرحله می فرماید: ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ، و در این مرحله است که خداوند آفرینش خود را تحسین مینماید: فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ خلاصه: ۱- خلقت از گل، ۲- خلقت نطفه در رحم، ۳- خلقت در داخل رحم و رشد، ۴- ایجاد خلقت دیگر. بنابراین خلقت انسان عقلاً و نقلاً از طین آغاز شده و پس از طی مراحل مادی و نباتی و حیوانی، "نفس ناطقه" در او انشاء و ایجاد می گردد. و روایات کل مولودٍ یولد علی الفطره... کل مولودٍ صحیح و کل مولود یولد للدین و روایاتی از این دست، نشان میدهد که همه بر عهد و میثاق الهی متولد شده اند. حضرت امیر -علیه السلام- در نهج البلاغه می فرماید: وَأَهْبَطَهُ (آدم) إلَى دَارِ الْبَلِيَّةِ، وَتَنَاسُلِ الذُّرِّيَّةِ وَاصْطَفَى سُبْحَانَهُ مِنْ وَلَدِهِ أَنْبِيَاءَ أَخَذَ عَلَى الْوَحْيِ مِيثَاقَهُمْ، وَعَلَى تَبْلِيغِ الرِّسَالَةِ أَمَانَتَهُمْ... فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ، وَوَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ، لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ... یعنی برای آنکه انبیاء، از مردم میثاق و پیمان فطری را طلب کنند، پس همه در عالم الست یا عالم ذَرّ و میثاق فطری بر توحید و نبوت پیمان بسته اند.²⁶ بنابراین از مطلب اول و دوم، به لحاظ عقلی و قرآنی و روایی میتوان نتیجه گرفت که بخش مادی و طبیعی خلقت، علل مادی دارند و مسائلی همچون غذا و سلامتی پدر و مادر و بسیاری از امور طبیعی، در تحقق وجود جسمانی و طبیعی بشر نقش دارند. اما خلقت نفس ناطقه و تعهد ذاتیش نسبت به شناخت فطری و ذاتی خداوند متعال و مصادیق و مظاهر کمال، یعنی اولیاء عظام و عشق باطنی به آنها به سبب علل فاعلی غیرمادی و مجرد افاضه می شوند. با این توضیحات میتوانیم مسئله را از ریشه حل نماییم. فرزند در موجودیت خود هیچ نقشی ندارد، از یک طرف بعد مادی داشته و دارای وجودی طبیعی است که در سیر مادیش حرکت می کند و در این مرحله، اگر پدر یا مادر سالم یا بیمار باشند یا از غذای خاصی استفاده کنند یا از نظر روحی، در آرامش یا اضطراب و... باشند بر جنین اثر کرده و حتی روایاتی که در باب شیر دادن و دایه می باشد، ناظر بر این مرحله است؛ پس اگر به علت سوء عمل و رفتار آگاهانه یا ناآگاهانه پدر و مادر، مثلا فرزندی، مجنون یا کودن یا نابینا و... متولد شود، یا گرایش به خلق بدی در او پیدا گردد اگرچه فرزند مسئولیتی ندارد، اما گرفتار نقص و کمبودی شده که منافاتی با نظام احسن و عدالت الهی ندارد. از طرف دیگر دارای یک بعد مجرد و غیرمادی است، یعنی همان نفس ناطقه "فاعل مختار" و صاحب اراده و قوای عقلی و قلبی است که به سبب آن، امکان غلبه بر همه ی کمبودها، غرایز، وراثت، تربیت های غلط محیطی را داراست و این همان حقیقتی است که به سوی خداوند متعال باز می گردد و ساختن جسم و روح برزخی و قیامتی، به دست خود انسان در این جهان مادی صورت میگیرد. بنابراین تولد درجهان دیگر، بستگی تام به خود انسان دارد. در حکمت متعالیه و متون دینی بحث مفصلی در باب معرفت نفس و سیر و سلوکش به سوی کمال مطرح شده است و شرکت شیطان در خلقت و حرام زاده بودن، اگرچه به عنوان مانع و کمبود می تواند معنا داشته باشد، ولی نفس ناطقه چه مرد یا زن باشد یا... بنا به تلاش خود قادر به کسب کمالات تا بی نهایت است. وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ| نجم - ۳۲ 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹🌹🌹🌹 🌹حضرت امیرالمؤمنین على -عليه السلام- فرمودند: 🌹 السَّخَاءُ وَ الشَّجَاعَةُ غَرَائِزُ شَرِيفَةٌ يَضَعُهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ فِيمَنْ أَحَبَّهُ وَ امْتَحَنَه 🌹سخاوت و خصلت هاى والايى هستند كه خداوند سبحان آن دو را در وجود هر كس كه دوستش داشته و او را آزموده باشد قرار می‌دهد. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 375 ، ح 8443 🌹شصت و ششمین سالگرد شهادت بزرگ روحانی مجاهد و مبارز نستوه، حجت الاسلام والمسلمین شهید سید مجتبی نواب صفوی، و یاران وفادارش بر تمامی آزادگان جهان، تبریک و تسلیت باد. ╭━━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━━╮ @bayyenat110 ╰━━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 📽 ⚠️اگر شهید نواب زنده بود... 🌹حضرت آیت الله وفسی، استاد اخلاق تهران ╔═.🍃🕊.══♥️═╗ @bayyenat110 ╚═♥️══.🍃🕊.═╝
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۲ مطلب سوم: هر انسانی با وجود نفس ناطقه و فطرت الهی خویش، عاشق کمال مطلق است و اگر از بعد طبیعی هم وجودی کامل و سالم داشته باشد، این نعمت مضاعفی است که موجب مسئولیت بیشتر و وظیفه او به همراه سرعت سیر بالاتری است. بنابراین اموری مانند نطفه و رحم پاک و روحیه ی معنوی، در زمان بارداری مادران و شیرپاک، یا دایه خوب سبب زمینه یک وجود طبیعی با قابلیت استکمالی بهتری را برای فرزند آماده می کند. برای مثال: اسب و سوارکار هر کدام ظرفیت های خود را دارند هرچقدر اسب بهتر باشد، زمینه برای سوارکار و رسیدن به مقاصد متعالی، بهتر فراهم می گردد. پس پدر و مادر صالح و روزی حلال و حلال زادگی، همه از نعمت های الهی محسوب شده و طبعاً مسئولیت بیشتری را به دنبال می آورند و این امر با عدالت الهی و تفاوت در نظام احسن سازگار است. مطلب چهارم: با عنایت به روایت های قبلی، آشکار می گردد که اصلاً مراد از عنوان " ولد الزنا " یا عناوین مشابه در آن روایت، افراد خاصی است که بر اساس وجوبِ تقیه و حفظ وحدت مسلمانان از ذکر اسامی خودداری شده و به صفت مشهورشان معرفی شده اند و این عنوان نقشی در مبنای جهان بینی اسلامی ندارد که بگوییم هر آن کس که ولدالزنا باشد از محبت اهل بیت -علیهم السلام- و پیمودن طریق الی الله محروم است. همچنین روایاتی که میفرمایند: کل مولودٍ صحیح یا کل مولودٍ یولد علی الفطره... و غیر اینها، می رساند که همه افراد، استعداد و قابلیت رسیدن به کمال لایق انسانی را دارند، مگر کسانی که شقی، منافق، مشرک، مدنس، مطرد و... باشند که این عناوین با اراده فرد و انتخاب طریق باطل حاصل شده است. نتیجه آنکه، عنوان " ولدالزنا " انصراف به اشخاص دارد، نه بیان یک قانون کلی در جهان بینی اسلامی؛ و در این جا لازم است رفتار و بیان زشت برخی از افرادی که نمی توانند پاسخ عقلی و صحیحی به شبهات بدهند و فوراً هر کس که سوال یا شبهه ای را درباره خداوند و...خصوصاً اهل بیت -ع- و یا مخالفان آنها مطرح می کنند را با چنین عناوینی سرکوب می نمایند، جداً باید تقبیح نماییم و بگوییم: مخالفان دین اسلام و یا مذهب شیعه، مثل دیگر مسلمانان و شیعیان حلال زاده اند و اگر خلاف آداب و قوانین دین و قبیله خودشان به صورت نامشروع، فرزندی متولد شود آن فرزندِ نامشروع، امکان رسیدن به کمال لایق را دارد اگرچه از نعمت حلال زاده بودن و آثار آن محروم است. مطلب پنجم: خداوند متعال بزرگترین گناهان را شرک میداند و آن را با توبه می بخشد. در آیه ۵۳ زمر میفرماید: ...إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا... درباره بزرگی این گناه میفرماید: إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ | لقمان -۱۳ إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ... | نساء - ۴۸ پس اصلا معنا ندارد که فردی را برای گناهِ نکرده مجرم شناخته و عقوبت کند، خصوصاً باتوجه به روایت شماره ۵ از کتاب کافی که مطابق عقیده عدلیه است؛ بنابراین با روایاتی مانند شماره ۲ که میفرماید بهشت اختصاص به متولدان پاک دارد، قابل توجیه است؛ یعنی افرادی از انسان ها هستند که در برزخ یا قیامت، به اختیار خود و بر پایه ایمان و عمل صالح، طاهر حقیقی متولد می‌شوند. و مقصود از این دسته از روایات، چون درباره عالم حقیقت سخن میگوید نه عوالم ظاهری که قوانین شرعی تابع ظواهر است، بلکه سخن از حقیقت وجود انسان ها است. پس هر انسانی که به وسیله نفس ناطقه خودش، ایمان حقیقی به دست آورده و عمل صالح انجام داده باشد - اگرچه از نظر قوانین قومی و قبیله‌ای‌اش یا از نظر قوانین دینی یا شرعی، حلال زاده باشد یا نباشد و چه شیطان در نطفه اش شرکت داشته باشد یا نداشته باشد و چه در وراثت و محیط، صفات بد یا خوبی را پیدا کرده باشد یا اموری دیگر - به صورت نفس طاهر مطهر متولد گشته و بهشتی حقیقی است. این را هم قبلا عرض کردیم که هرچه نعمت ها در دنیا بیشتر باشد، مسئولیت سنگین تر و مقام آخرتی بزرگتری در بهشت یا جهنم خواهند داشت. 🔘 ادامه مطلب در پست بعدی... 🆔 @bayyenat110
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۳ 🔷 بخش سوم 🔹بحث درون فقهی مطلب اول: ( جواب شبهه ۵ و ۶ ) در ابتدای بخش دوم، اصول ۱۰ و ۱۱ عرض شد که احکام الهی، بر پایه مصالح و مفاسد واقعی برای سعادت دنیا و آخرت انسان وضع شده است و فلسفه آن را فقط شارع مقدس می داند و ما در اینجا صرف نظر از حکمت و فلسفه احکام شرعی، موضوع ولدالزنا را تحقیق می‌نماییم. از نظر مذهب جعفری، هر فرزندی که پدر و مادرش، بر مبنای آداب و قوانین دینی و قبیله ای خودشان ازدواج کنند، حتی اگر آن دین باطل باشد یا آن قبیله بدوی و وحشی باشد، فرزندان همگی حلال زاده محسوب می گردند و مسلمانان از هر مذهبی که باشند و مطابق آن ازدواج نموده باشند، حلال زاده محسوب می شوند. اجداد پیامبر عظیم الشأن اسلام -ص- که بر دین حضرت ابراهیم -علیه السلام- بوده اند و عموم افراد قریش که بر این دین ازدواج کرده اند، فرزندانشان همه مشروع و حلال زاده اند. در اینجا باید توجه داشت که برخی روایات، برای اجتناب از عمل شنیع زنا و دوری مردم از آن وارد شده است. مثل آن که حضرت امام صادق -علیه السلام- می فرمایند: لاخیر فی ولدالزنا ولا فی بشره و لا فی لحمه و لا فی دمه و لا شیء منه یعنی ولدالزنا.²⁷ این روایت بیان میکند که در چنین فرزندی، برای هیچ فردی موجب برکت نیست، تا مردم گمان نکنند در نظام تکوینی و تشریعی، فرزند حلال زاده با ولد الزنا برابر است؛ قطعا متفاوتند و این تفاوت، ناشی از سوء عمل پدران و مادران است. وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ...| شورا - ۳۰ مطلب دوم: (جواب شبهه هفتم) درباره این سوال که چرا حرام زاده با اینکه مرتکب جرمی نشده، از برخی حقوق اجتماعی محروم شده است؟ اولا ولدالزنا بودن، جرم نیست. بنابراین هیچ کس در اسلام، به این سبب مجازات نمی شود. بر عکس حتی زانیه، تا باردار است و یا زمانی که بچه خود را شیر میدهد، مجازاتش به تاخیر می افتد. ثانیاً چون پدر و مادر به صورت نامشروع و غیر قانونی، باهم ارتباط داشته اند، باید بدانند که بچه خود را از رسیدن به برخی از مسئولیت های حسّاس اجتماعی، محروم خواهند کرد و این امر سبب انگیزه قوی تر برای اجرای قانون و ازدواج است. ثالثاً برخی مسئولیت های حساس اجتماعی، نیاز به آبرو و وجاهت بالایی دارد؛ به همین سبب باید از خاندان های اصیل و محترم باشند، وگرنه موفق نمی گردند. مانند رهبری یا مرجعیت تقلید و قاضی شرعی و امامت جمعه و جماعت و این امور به معنای "امتیاز و حق " مطرح نیست، مثلاً قاضی نمی تواند از میان زنان، که غالباً احساسات قوی و طبع نازک دارند، یا عالم نابینا انتخاب شوند؛ پس در اینجا بحث حق یک فرد نیست؛ بلکه حق جامعه بشری و اسلامی است که از شایسته ترین و بهترین افراد برای این مقامات مهم استفاده شود. نتیجه: مسئولیت های بالای اجتماعی که جنبه معنوی هم دارند امتیاز نیست؛ به علاوه، در برخی روایات آمده است که افراد ناصبی و منافق، که حلال زاده هم هستند از حرام زاده ها بدتر می باشند. مطلب سوم: شارع مقدس دستوراتی به مؤمنان بیان فرموده تا آنان از برخی افراد دوری کنند، اما فلسفه و حکمت آن را نمی دانیم. اما این دستورات، برای عموم مسلمانان این منفعت را دارد که از برخی صفات و مشکلات اجتماعی جلوگیری می کند و برای فرد ولدالزنا، این منفعت را دارد تا با پرهیز از این ویژگی ها، بتواند خودش را اصلاح کرده و در جامعه به شکل صحیح و سالم زندگی نماید. قال رسول الله -صل الله علیه و آله و سلم- : خَمْسَةٌ یُجْتَنَبُونَ عَلَی کُلِّ حَالٍ الْمَجْذُومُ وَ الْأَبْرَصُ وَ الْمَجْنُونُ وَ وَلَدُ الزِّنَا وَ الْأَعْرَابِیُ.²⁸ در برخی روایات برای ولدالزنا علائمی شمرده شده است، که نشان می دهد صرفاً به خاطر حرام زاده بودن نیست؛ بلکه به خاطر صفات بدی است که دارند؛ و این شامل افراد منافق، مشرک و ناصبی هم می‌گردد؛ زیرا معاشرت با افراد فاسد و غیر صالح، زمینه را برای تباهی اخلاق انسان فراهم می نماید. عن الصادق -علیه السلام- قال: إِنَّ لِوَلَدِ الزِّنَا عَلَامَاتٍ أَحَدُهَا بُغْضُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ (یعنی اولین ویژگی او این است که با مصادیق اکمل صفات الهی و مکارم اخلاقی دشمن است) وَ ثَانِیهَا أَنْ یَحِنَّ إِلَی الْحَرَامِ الَّذِی خُلِقَ مِنْهُ (یعنی دومین ویژگی او این است که مایل به فعل حرامی است که از آن خلق شده؛ شاید مقصود این باشد که زمینه تخلف از قانون در وجودش یا تربیتش فراهم است) وَ ثَالِثُهَا الِاسْتِخْفَافُ بِالدِّینِ (سوم، دین را سبک می شمارد) وَ رَابِعُهَا سُوءُ الْمَحْضَرِ لِلنَّاسِ (چهارم، برای مردم بد محضر است یعنی در مجلسی که او حرکت می کند پر گناه می گردد.)...²⁹ 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
ابوذر ۶.mp3
7.48M
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حضرت استاد وفسی 📆 جلسه صد و چهل و چهارم 🆔 @bayyenat110
استاد آیت الله وفسی.mp3
10.74M
💐🍃🌻💐🍃🌻 🔉/بشنوید: 🍁بی رنگ شدن دنیا، در فرهنگ 🌹عاشورا🌹 🌸معنای صحیح معرفت به حضرت اباعبدالله -سلام الله علیه- 💐استاد آیت الله وفسی ╭━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╮ @bayyenat110 ╰━⊰•❀🍃🌸🍃❀•⊱━╯
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸 📖 ۱۴ ♦️خلاصه کلام: ۱. در نظام عالم تکوین، همه انسانها دارای یک فطرت پاک و الهی هستند و می توانند به اندازه استعداد و ظرفیت وجودی خود و به مقدار ایمان و عمل صالح، به کمال لایقشان برسند. ۲. نظام عالم، نظام احسن است و هیچ ظلمی از طرف خداوند به بندگان نشده است و لازمه ی این نظام، تفاوت افراد و انواع است و خداوند متعال، به هر فردی که نعمت بیشتر اعطاء میکند، مسئولیت بیشتری از وی خواسته است و در قیامت درجه بهشتی بالاتر یا درکه جهنمی وحشتناک تری، به حسب انتخاب خودش می یابد. ۳. شیعیان و محبان اهل بیت -علیهم السلام- از موهبت و نعمت طیب الولادة و... برخوردارند. ۴. کلمه " ولدالزنا " در روایات عموماً به معنای قانون و عنوان کلی به کار نرفته است و مقصود و مراد امامان -علیهم السلام- افراد خاصی بوده اند که به سبب حفظ وحدت و تقیه، از اظهار نام آنها خودداری شده است. ۵. تولد حلال و طیّب در آخرت، برای همه افرادی که مومن باشند و عمل صالح به جا آورند، مهیّا و فراهم است؛ زیرا در آنجا قانون های ظاهری و اعتباری حاکم نیست؛ بلکه عالم حقیقت است و هر بنده ای با اختیار خود، وجود خودش را در برزخ و قیامت می سازد و امکان دارد حلال زاده، حرام زاده محشور شود و برعکس حرام زاده، حلال زاده؛ مانند کوری که در آخرت بینا باشد و بینایی که در آخرت کور باشد. ۶. از نظر فقهی، همه مردمی که با قوانین و آداب قومی خود ازدواج می کنند حلال زاده محسوب می‌گردند . ۷. مقامات مهم جامعه اسلامی امتیاز نیست و نیاز به وجاهت دارد و در غیر این صورت، به موفقیت معنوی منظور نظر اسلام نخواهیم رسید. بنابراین اموری مانند قضاوت و... به ولدالزنا نمی‌رسد و این امر مجازات یا سلب حقوق و امتیاز نیست . ۸. زنا عمل شنیعی است که جامعه به وسیله قوانین اسلامی، از آن عمل و نتایج آن پاک شده و جامعه صالح تری محقق می گردد. حامد وفسی پانزدهم محرم ۱۴۳۹ 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران 🆔 @bayyenat110
‍ 📚📚📚📚📚 ⚜‍ منابع: 1 و 2. صفات الشیعه – شیخ صدوق، حدیث اول و پنجم. 3. بحار الانوار، ج 65، ص 159. 4. بحارالنوار، ج 27، ص 147، حدیث 3/ علل الشرایع ص 58/ معانی الاخبار ص51/امالی صدوق ص 284. 5 و 6. بحارالانوار ج 5.ص 288، حدیث 10 و 11. 7. بحارالانوار - علامه مجلسی ج 5 ص 282 حدیث 5، به نقل از علل الشرایع. 8. همان. حدیث 7 به نقل از ثواب الاعمال و المحاسن. 9. بحارالانوار، علامه مجلسی ج 11 ص 381. 10. کسی که در نسبش متهم باشد – پسرخوانده – حرام زاده – آنکه غیر پدر خود را ادعا کند. 11. سلقلق: زنی که از دبر خود حیض میشود. 12. بحارالانوار، ج 21 ص 151. 13. همان، ج 27 ص 148 به نقل از السرائر ص 471. 14. بحار ج 27 ص 147 حدیث 8 به نقل از الخصال. 15. بحار ج 28 ص 147 احادیث به مثل این مضمون با اسانید زیاد وارد شده است. 16. بحار ج 27 ص 148 حدیث 11 به نقل از قرب الاسناد. 17. همان، ج 5 ص 286 حدیث 4 به نقل از علل الشرایع. 18. همان، ج 5 ص 288 حدیث 9 به نقل از المحاسن. 19. همان، حدیث 10. 20. همان، ج 27 ص 147 حدیث 1. 21. بحارالانوار، علامه مجلسی ج 5 ص 289. 22. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ -علیه السلام- : إِنَّ وَلَدَ الزِّنَا یُسْتَعْمَلُ إِنْ عَمِلَ خَیْراً جُزِیَ بِهِ وَ إِنْ عَمِلَ شَرّاً جُزِیَ بِهِ. 23. بُنِیَ لَهُ بَیْتٌ فِی النَّارِ مِنْ صَدْرٍ یَرُدُّ عَنْهُ وَهَجَ جَهَنَّمَ وَ یُؤْتَی بِرِزْقِهِ، بحار ج 5 ص 288 ح 12. 24. مایل به حرامی که از آن خلق شده است. 25. بحارالانوار، ج 27 ص 153 حدیث 21 به نقل از معانی الاخبار ص 113. 26. بحث در حقیقت عالم ذرّ و الست، مقاله‌ای جداگانه می‌طلبد که به آن نپرداختیم. 27. بحارالانوار، ج 5 ص 286 حدیث 6. 28. بحارالانوار، ج 72 ص 16 حدیث 4. 29. همان، ج 27 ص 153 حدیث 21.
ابوذر ۷.mp3
6.91M
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌷پند های پیامبر اکرم -ص- به ابوذر ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🌹حضرت استاد وفسی 📆 جلسه صد و چهل و پنجم 🆔 @bayyenat110
🌻🌻🌻🌻🌻 🌻حضرت امام زمان -ارواحنافداه- در یکی از نامه هایشان می فرمایند: 🌻فی ابنة رسول الله صلی الله علیه و آله لی اسوة حسنة. 🌻در دختر پیامبر خدا -صلی الله علیه و آله- برای من، مقتدا و اسوه ای نیکو است. 📚بحارالانوار، ج 53، ص 180   🌼ولادت باسعادت امّ الائمه، حضرت صدیقه کبریٰ فاطمه زهراء -سلام الله علیها- و فرزند گرامی ايشان حضرت امام خمینی -ره- تبریک و تهنیت باد. ┏━✨🍃✨🌼✨━┓ 🌼 @bayyenat110 🌼 ┗━✨🌼✨🍃✨━┛
🔵جلسه ۱۷۱ حکمت عملی ( ۱۴۰۰.۸.۲۵ ) 🔷 شرح عرفانی کتاب حضرت امام خمینی -ره- «جلسه صدم» 🔹پاسخ به شبهه ای در مورد رابطه ی امور معنوی با امور مادّی، در مورد یک فرد و یا یک جامعه 🔹تفاوت نگاه اسلامی و نگاه مادّیگرایانه، در مسئله ی اسباب 🔹تلاش روزافزون برای صِرف التذاذ از ظواهر دنیا، موجب مرگ گریزی و کراهت از مرگ 🔹اسلام، مخالف با رُهبانیّت 🔹ضرورت جمع کردن حسن فاعلی و حسن فعلی در اعمال 🔹از دلائل خشنودی بزرگان به حسب اطّلاع بر زمان مرگشان 🔹بیان مقدّمه ای برای ورود به شرح حدیث پسین 🔹منظور از "جاهلیّت" در اصطلاح "عصر جاهلیّت" 🔹ایرانیان و رومیان، همانند اعراب، غرق در ظلمت و جاهلیّت 🔹دنیای امروز نیز، غرق در جاهلیّتِ عصر جاهلی ( تداوم جهالت عصر جاهلیّت، تا امروز ) 🔹اشاره ای به تعامل عقل نظری و عقل عملی .
هدایت شده از بیّنات مدیا
استاد آیت الله وفسی ۱۴۰۰.۸.۲۵.mp3
9.06M
💐سلسله مباحث شرح عرفانی کتاب حضرت امام خمینی (ره) 🌷حضرت استاد وفسی 🗓جلسه صدم ( ۱۴۰۰.۸.۲۵ ) 🎥| نمایش فیلم کامل👇🏻 https://www.aparat.com/v/XCSpk 🆔 @bayyenat_media