eitaa logo
کانال قرآنی بَیِّنٰات
384 دنبال‌کننده
1هزار عکس
529 ویدیو
9 فایل
﷽ ❇️ تلاوت قرآن، نکات ناب قرآنی، آموزش، تواشیح و... 🔰 انتقادات، نظرات و پیشنهادات: @Support_GV امیدواریم از مطالب ما لذت ببرید❤️
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️ ذکر صالحین ⚜️ سوره مریم را که باز میکنی, دنیایی سراسر شگفتی را میبینی... از دعای حضرت زکریا برای درخواست فرزند در نهایت پیری و نازایی, تا تولد بدون پدر حضرت عیسی و سخن گفتن در گهواره ی او و ... ✅اما نکته ی جالب اینجاست... 📖قالَ رَبُّکِ عَلَیَّ هَیِّن (پروردگارت گفت این کارها نزد من بسیار آسان است) 📖"سوره مریم آیه 21" ✨یعنی خداوند, شگفت انگیزترین کارها برای ما را, آسان ترین کارها برای خود میداند و جالب اینجاست این جمله را چندین بار تکرار میکند... 🍃🌹تا همواره به تو, اطمینان دهد که آنچه تو سخت و دشوار و محال میپنداری, نزد خداوند سختی و دشواری ندارد. به قدرتش اعتماد کن, بر او توکل کن و قدم در مسیرش گذار... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
24.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تواشیح بسیار زیبای نُصَلّی و نُسَلِّم در وصف پیامبر خوبی ها حضرت محمّد(ص) 🌸 ببینید و لذّت ببرید ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
105-FIL.mp3
377.5K
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه فیل ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ زیبای پناهگاه (shelter) ✨ برداشتی زیبا از آیات قرآن مجید📖 ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
🌹اهمیت زکات در قرآن و احادیث🌹 این مطلب، تحقیقی براساس قرآن و حدیث برای نشان دادن اهمیت زکات و تشویق به این امر الهی است. 📚 زکات از «زَ كَ و» به معنای پاک کردن برای رشد دادن است. هنگام بهار که شاخه‌هایی از درختان را می‌برند و دور می‌ریزند تا باعث رشد آن شود، به این کار «زکات» گویند. ✍ براساس احادیثی که از امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السَّلام در غررالحکم آمده است، زکات و پاک کردن فقط مختص مال دنیا نیست؛ بلکه زکات قدرت، انصاف است که اگر بعد از قدرت بر کسی مسلط شدی که دشمن تو بود با او انصاف کنی. همچنین زکات زیبایی، عفّت است که یوسف علیه السَّلام آن زکات را پرداخت تا عزیز مصر شد. زکات ثروت، نیکی به همسایگان و ارحام، و زکات دانش در اختیار گذاشتن آن به اهلش و تلاش در عمل به آن؛ و زکات چشم، نگاه عبرت‌آمیز و چشم‌پوشی از شهوات، زکات گوش شنیدن دانش و حکمت و زکات بدن روزه است؛ یعنی کسی که مواد زائد را با روزه از بدن خود دفع نکند خداوند بیماری روزۀ را بر او تحمیل می‌کند که بی‌اشتهاء می‌شود و نمی‌تواند چیزی بخورد. 📌 حضرت علی علیه السَّلام می‌فرمایند: هر چیزی که زکاتش داده شود از خطر در امان می‌ماند. 🌟 امام صادق علیه السَّلام می‌فرمایند: خداوند مردم را به هیچ چیز سخت‌تر از زکات در دنیا امتحان نکرد و اکثر کسانی که دچار عذاب الهی شدند، از ناحیۀ زکات مردود گشتند. 💥امام حسن عسگری (ع) می‌فرمایند: نماز، بدون زکات پذیرفته نمی‌شود. 🔸امام رضا (ع) در کتاب من لایحضر الفقیه می‌فرمایند: سبب زکات تأمین هزینۀ تهیدستان و تأمین و حفظ دارایی توانگران است که اگر زکات ندهید، درهای آسمان (باران) بر شما بسته می‌شود و روزی‌تان کم می‌شود... 🌟وجوب زکات در آیات قرآن: ✨📖✨ خذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (۱۰۳- توبه) ⚡️از اموال آن‌ها صدقه‌ای (بعنوان زکات) بگیر، تا به وسیلۀ آن، آن‌ها را پاک سازی و پرورش دهی! و (به هنگام گرفتن زکات،) به آن‌ها دعا کن؛ که دعای تو، مایۀ آرامش آن‌هاست؛ و خداوند شنوا و داناست. 🔥در اصول کافی از امام صادق (ع) آمده است: چون آیۀ زکات که «از اموال آنان صدقه بگیر» در ماه رمضان نازل شد رسول خدا (ص) به جارچی خود فرمودند: تا در میان مردم جار زند که خداوند چون نماز، زکات را نیز بر شما واجب نمود. 💥در بحار الأنوار از امام صادق علیه السَّلام آمده است: ای مُفضّل! به دوستانت بگو زکات را به اهلش (مسکین و فقیر و...) برسانند و من (جبران) آنچه را از دست داده‌اند تضمین می‌کنم. ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
4_5949360549203543670.mp3
1.33M
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿۱﴾ بگو پناه مى برم به پروردگار مردم مَلِكِ النَّاسِ ﴿۲﴾ پادشاه مردم إِلَهِ النَّاسِ ﴿۳﴾ معبود مردم مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿۴﴾ از شر وسوسه‏ گر نهانى الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ﴿۵﴾ آن كس كه در سينه‏ هاى مردم وسوسه مى ‏كند مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿۶﴾ چه از جن و [چه از] انس 🔘 تلاوت زیبا و ماندگار سوره مبارکه ناس با صدای ملکوتی استاد عبدالباسط ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
104-HOMAZA.mp3
502.5K
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه همزه ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چرا گاهی با این که مادر و پدرها متدین هستند، ولی بچه ها منحرف می شوند⁉️ سخنران:حجت الاسلام عالی🎤 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
ویژگیهای سخن خوب بر اساس آیات قرآن: 1-سخن آگاهانه باشد ( لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ‏) ✨ 2- سخن نرم باشد (قَوْلاً لَّیِّناً) ، زبانش تیغ نداشته باشد. ✨ 3- به حرفی که میزنیم عامل باشیم (لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ) ✨ 4- سخن منصفانه باشد ( وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا) ✨ 5- حرفمان مستند باشد (قَوْلًا سَدِیدًا) منطقی حرف بزنیم. ✨ 6- ساده حرف بزنیم (قَوْلاً مَّیْسُورًا) پیچیده حرف زدن هنر نیست.روان حرف بزنیم. ✨ 7- کلام رسا باشد (قَوْلاً بَلِیغًا) ✨ 8- زیبا باشد (قولوللناس حسنا) ✨ 9- بهترین کلمات را انتخاب کنیم (یَقُولُ الَّتی هِیَ اَحْسَن) ✨ 10-اصطلاح جدید از خودتان بکار نبرید (قولا معروفا) ✨ 11- همدیگر را با لقب خوب صدا بزنیم (قولاً کریماً) ✨ 12-کمک به حرف خوب زدن در جامعه تا بهشتی شویم(هدو الی الطیب من القول) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
✍️ همراه با پیرمردِ مؤمنی، در مسجد نشسته بودم. زن جوانی صورت خود گرفته بود و برای درخواست کمک داخل خانه‌ی خدا شد. پیرمردِ مؤمن٬ دست در جیب کرد و اسکناس ارزشمندی به زن داد. دیگران هم دست او را خالی رد نکردند و سکه‌ای دادند. جوانی از او پرسید: پول شیرین است چگونه از این همه پول گذشتی؟ سکه ای می دادی کافی بود!! پیرمرد تبسمی کرد و گفت: پسرم! از پول شیرین‌تر، جان و سلامتی من است که اگر این‌جا٬ از پولِ شیرین نگذرم، باید در ساختمانِ پزشکان بروم و آن‌جا از پولِ شیرین بگذرم و شربت تلخ هم روی آن بنوشم تا خدا سلامتیِ شیرینِ من را برگرداند! بدان که از پول شیرین‌تر، سلامتی٬ آبرو٬ فرزند صالح و آرامش است. به فرمایش حضرت علی (ع) چه زیاد است عبرت و چه کم است عبرت‌گیرنده. ✨📖 وأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (سوره‌ی بقره آیه‌ی 195) و (از مال خود) در راه خدا انفاق کنید و خود را با (دوری از انفاق) به مهلکه و خطر نیندازید و نیکویی کنید که خدا نیکوکاران را دوست می‌دارد.📖✨ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
103-ASR.mp3
263.1K
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه عصر ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
102-TAKASOR.mp3
513.6K
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه تکاثر ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
⛔️ پاسخ به شبهات قرآنی⁉️ پرسش: در قرآن به مردان حق داده كه زنان را بزنند!! آيا اين مجوزخشونت بر عليه زنان نيست؟ چه توضيحى می توان داد؟ آيا با اين وجود می توان قائل به حفظ حقوق و كرامت زن بود؟ پاسخ: ابتدا بايد توجه داشت كه مقصود از «ضرب» زدن با چوب و شلاق و يا زدن بى قيد و شرط نيست؛ بلكه در موارد نشوز و نافرمانى است، آن هم پس از تأثير نكردن موعظه و نصيحت و جدا كردن بستر و ... است. توضيح آنكه آيه ياد شده از آنكه اعلام می دارد مسئوليت اداره و تأمين نيازهاى زن بر عهده مرد است، دستوراتى را در رابطه با چگونگى برخورد با بعضى از مشكلات در روابط زناشويى بيان مى دارد. در اين رابطه نكاتى چند قابل توجه است: دستورات صادره در اين آيه، در مورد «نشوز» است؛ يعنى آنكه زن در مقابل تكاليف اختصاصی اش (تمكين)، بدون هيچ عذر موجهى سرپيچى كند.پس اگر زنى از انجام كارهاى خانه، بچه دارى و ... سر باز زند، شرع مقدس هيچ حقّى براى مرد در برابر آن قرار نداده و حكم مزبور صرفاً اختصاص به مورد «نشوز» دارد؛ نه هرگونه نافرمانى از دستورات شوهر. خداوند از ملايمترين راهها شروع كرده و در صورت تأثيرگذارى آن، مراتب بالاتر را اجازه نداده است؛ از اين رو در مرتبه اول سفارش به پند و اندرز كرده است. چنين روشى، حكيمانه ترين شيوه در حل مشكلات زوجين است؛ با اين حال اگر زنى در برابر اندرزها و نصيحتهاى شوهر سر تسليم فرود نياورد و همچنان بر تخلف از حقوق زوج پايدارى ورزيد، چه بايد كرد؟ در اينجا خداوند راه دومى را پيشنهاد كرده است كه از حد برخورد منفى عاطفى، بالاتر نمىرود و آن خوددارى از همبستر شدن با وى است. پس اگر مشكل حل شد، ديگر كسى حق پيمودن راه سوم را ندارد؛ ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
101-GHAREE.mp3
602.3K
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه قارعه ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
💎"کُلُوا وَاشْرَبُوا" ✍خوردن، مسئولیت داره. یکی از دستورات قرآن، که بدون استثناء، همه‌مون بهش عمل میکنیم دستور خوردنه: "کُلُوا" 👈 بخورید. همه‌مون این قسمت آیه رو بلدیم و بهش عمل می‌کنیم: "کُلُوا وَاشْرَبُوا..." 👈 بخورید و بیاشامید. امّا یادمون باشه که از نظر قرآن، خوردن مسئولیت داره‌ ! در قرآن چندین بار دستور "کُلُوا" اومده، ولی هیچ کجا نمیگه بخورید، و برید دنبال کارِتون. 👌 هر کجا گفته بخورید، بعدش از ما یه چیزی خواسته. 🔸با هم چند تا از این آیات رو مرور کنیم: کُلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ (بقره/60) 👈 بخورید، ولی گناه نکنید. کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ (بقره/168) 👈 بخورید، ولی دیگه دنبال شیطان راه نیفتید. کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ اشْکُرُوا لِلَّهِ (بقره/172) 👈 بخورید، ولی شکر خدا رو بجا بیارید. کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَ اتَّقُوا اللَّهَ (مائده/88) 👈 بخورید، ولی تقوا هم داشته باشید؛ و خدا ترس باشید. کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا (اعراف/31) 👈 بخورید، ولی اسراف نکنید. کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ لَا تَطْغَوْا فِیهِ (طه/81) 👈 بخورید، ولی طغیان نکنید فَکُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ (حج/28) 👈 بخورید، ولی دیگران رو هم اطعام کنید؛ و فقرا رو یادتون نره. کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا (مومنون/51) 👈 بخورید، ولی اعمال صالح هم انجام بدید. ‼️ حتّی قرآن میگه ما به زنبور عسل وحی کردیم: کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا (نحل/69) 👈 از شیره گلها بخور، ولی راه پرودگارت رو طی کن. 👈 یعنی خوردن، برای حیوانات هم مسئولیت داره.👌 آدمهایی که میخورن و از زیر بار مسئولیت شونه خالی میکنن، از حیوانات هم کمتر هستند. از این به بعد، هر وقت خواستیم غذا بخوریم، با دقّت بیشتری غذا بخوریم. با هر غذا خوردنی، یه مسئولیتی رو دوشمون داریم.👌 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎖اعجاز علمی قرآن کریم🎖 ♻️سقف محفوظ🌌 📌سوره الانبیاء آیه/32📚 🎥کلیپ زیبای اعجاز علمی قرآن 🎆 ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
. ✍امام صادق عليه السلام : 💠خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید: ۱-بركتش كم شده، ۲- فرشتگان آن را ترك مى كنند ۳- و شياطين در آن حضور مى يابند. (مجادلات و اختلافها را شیاطین در خانه ها ایجاد میکنند) 📚اصول كافى، ج 2، ص 499 ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و برای انسان جز آنچه تلاش کرده دستاوردی نیست 🙇🏼‍♂ از شما حرکت از خدا برکت 🏃‍♂ سوره نجم آیات ۳۹ و ۴۰📖 ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖ترجمه مفردات قرآن کریم- قسمت اول اَبّ (به تشديد باء) چراگاه. در مفردات و نهايه گويد: چراگاهى كه براى چريدن و چيدن آماده است. در اقرب الموارد گفته گياهان خودرو كه چهارپايان خورند. [عبس:31] كلام مجمع نيز نظير مفردات و نهايه است. بايد دانست مراد ازآن در آيه، علفهاى خود رواست زيرا كه «ابّ» مفعول «اَنبتنا» است و روئيدن در علفهاست نه در محلّ آنها و آنجا كه چراگاه معنى شده محل بالتبع مراد است. اين كلمه در كلام اللّه مجيد فقط يكبار يافته است و اصل آن چنانكه اهل لغت گفته‏اند به معنى تَهيّاءِ و آمادگى است: «اَبّ للسيراباً تَهيّاءَله» در نهايه گفته: در حديث قُسّ بن ساعده هست: «فجعل برتع اَبّاً». يكى از محققين پس از نقل اقوال علما در معنى «اَبّ» احتمال داده كه واو در «وابّا» جزءِ كلمه است و آن بى تشديد مى‏باشد، آيه: «وفاكهة و ابّا» مركب است از دو لفظ «فاكهة» به معنى ميوه و «وأباً» به معنى درشت و شاداب و گوناگون على هذا بقول ايشان و او عاطفه نيست، و «وأب» بر وزن دهر صفت «فاكهة» است. و آنگاه احتمال خويش را نزديك به يقين دانسته است. روح سخن ايشان در اين احتمال آن است كه اهل لغت و تفسير معناى صريحى و روايت صحيحى درباره اين كلمه نگفته و نقل نكرده‏اند. ولى براى «وأب» معناى روشنى است، ايضاً مى‏گويد: علماى لغت «اَبّ» را دخيل و غير عربى گفته‏اند. (ديوان دين ص 106 - 124). نگارنده پس از تعمق و دقت، تحقيق ايشان را مورد قبول ندانستم زيرا اولا: هيچ يك از قُرّاءِ باءِ «ابّ» را بى تشديد نخوانده است. ثانيا: در آنصورت تناسب و معنى آيات درست نخواهد بود كه آيات بدين قرارند: «فَانْبَتْنا فيها حَبَّاً. و عِنَباً وَ قَضَباً. وَ زَيتوُناً وَ نَخْلَاً. وَ حَدائِقَ غُلباً. وَفاكِهَةً وَ اباً. مَتاعاً لَكُمْ وَ لِاَنَعْامكُمْ» در اين آيات چنانكه مى‏بينيم فرموده: از زمين براى شما دانه، انگور، تره، زيتون، درخت خرما باغهاى انبوه يا درختان بزرگ، ميوه و چراگاه رويانديم. پس از آن مى‏فرمايد: اينها متاعند براى شما و چهارپايان شما. معلوم است كه انگور، تره و غيره معمولاً خوراك انسان است، اگر «أبّاً» را و أب خوانده و وصف فاكهه بدانيم و درشت معنى كنيم به جمله «متاعاً... لانعامكم» محلّى باقى نخواهد ماند زيرا مذكورات ما قبل، همه «متاعاً لكم» اند و اينكه قضب به معنى يونجه است و در صحاح گويد آن اسفست (اسپست: يونجه) فارسى است مطلبى تمام نمى‏شود زيرا ظاهراً مراد از آن در آيه تره خوردنى است و به مناسبت آنكه پشت سر هم چيده مى‏شود قضب گفته شده وانگهى اگر يونجه باشد براى اَنعام كافى نيست. اما اگر «اَبّ» را چراگاه بگيريم مطلب تمام خواهد بود. ثالثاً: وصف فاكهه در آيات ديگر مؤنث آمده مثل «فاكهة كثيرة» [زخرف:73]، [واقعة:32]، [ص:51]، لازم بود در آيه ما نحن فيه گفته شود: «فاكهة و أبة» تا صفت با موصوف در تأنيث موافق باشد، و لفظ و أب از صفات مشترك نيست تا مذكر و مؤنث در آن يكسان باشد و در لغت آنگاه كه موصوفش مؤنث باشد آمده: «قِدر و أبة» و نيز آمده «اناءِ وَ أبٌ» (اقرب الموارد). وانگهى وَأب بمعنى ضخيم و واسع، وصف ميوه استعمال نشده بلكه وصف كاسه، گودال و نظير آنها آمده است نويسنده فوق الذكر پس از توجّه به اين نكته استعمال آن را در ميوه درشت معناى مُوَلّد (تازه) گرفته است تا اشكالى وارد نشود. در خاتمه لازم است بدانيم: اَبّ از اوّل پر ماجرى است. شيخ مفيد رحمةاللّه در ارشاد نقل ميكند: از ابوبكر راجع به لفظ اَبّ سئوال شد در جواب گفت: فاكهه را مى‏شناسيم اَمّا اَبّ خدا به آن داناتر است. اين سخن به اميرالمؤمنين «عليه السلام» رسيد فرمود: سبحان اللّه آيا ندانسته كه اَبّ علف و چراگاه است و خدا در «فاكهة وَ اَبّاً» نعمتهاى خود را كه بر خلق و چهار پايان داده مى‏شمارد؟! ز مخشرى در كشاف ذيل آيه فوق قسمتى از روايت را نقل كرده و نظير آن را از عمر نقل مى‏كند و در مقام اعتذار مى‏گويد: همت آنها مصروف به عمل بود نه بدانستن آنچه مورد عمل نبود. علّامه امينى در الغدير ج 7 ص 103 و ج 6 ص 100 قول ابن حجر شارح صحيح بخارى را نقل كرده كه گفته: بقولى اَبّ دخيل است و عربى نيست. مؤيّد اين قول خِفاءِ معنى آن بر شيخين است. آنگاه فرمود: احدى از اهل لغت به دخيل بودن آن اشاره نكرده‏اند. نگارنده نيز در صحاح و قاموس و اقرب و نظير آنها، نديدم كه به دخيل بودن آن اشاره‏اى شده باشد.
100-ADIYAT.mp3
688.8K
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه عادیات ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
📖ترجمه مفردات قرآن کریم- قسمت دوم اَبَد: یعنی هميشه. پيوسته. اين كلمه 28 بار در قرآن مجيد بكار رفته است [كهف:3] يعنى مؤمنان در آن اجر هميشگى هستند راغب در مفردات گويد: اَبَد زمان مستمرّى است كه قطع نمى‏شود و در مادّه «اَمَد» گويد «اَبَد» به معنى زمان غير محدود است. در اقرب الموارد هست كه: اَبَد ظرف زمان است و براى تأكيد مستقبل مى‏آيد نه براى دوام و استمرار آن، چنانكه قَطّ و البَتَّه براى تأكيد زمان ماضى است گويند: «ما فعلت قَطّ و البتّه و لا افعله اَبَداً» بنابراين سخن، كلمه اَبَد هميشه معناى ما قبل خود را تأكيد مى‏كند، به عبارت ديگر تأكيد است نه تأسيس. تدبّر در آيات قرآن مجيد خلاف اين مطلب را مى‏رساند و ثابت مى‏كند كه ابد فقط براى تأكيد نيست آياتى هست كه بوسيله «اَبَدا» از آنها دوام و هميشگى فهميده مى‏شود نظير [كهف:3]، [توبه:108]، [احزاب:53]، و آيات ديگر. ناگفته پيداست كه از مكث و عدم قيام و عدم تزويج زنان حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» بعد از فوتش، در صورتى دوام و استمرار فهميده مى‏شود كه «اَبَداً» به آنها اضافه شود و بدون آن دوام و عدم آن هر دو محتمل خواهد بود. در اين صورت «اَبَداً» براى تأسيس معناى جديدى است نه تأكيد معناى ما قبل. مخفى نماند «اَبَداً» به معنى دَهر بكار رفته چنان كه در قاموس و غيره هست و نيز وصف استعمال شده چنان كه در نهج البلاغه خطبه 107 آمده «اَنتَ الاَبَدُ فَلا اَمَدَلَكَ» يعنى خدايا تو دائم و هميشگى هستى و براى تو زمان محدودى نيست. در اين استعمال هم، معناى اصلى كه دوام باشد در نظر است. ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
📖 پیامبران در قرآن 🌹 حضرت یونس(ع)🌹 (قسمت اول) 🌼نام مبارك حضرت يونس(عليه‌السلام) چهار بار در قرآن مجيد ذكر شده است، به علاوه در چند آيه ديگر، درباره اوصاف و سرگذشت وي بدون ذكر نامش سخن به ميان آمده، ☘️و يك سوره قرآن (سوره دهم) به نام اوست. حضرت يونس(عليه‌السلام) يكي از پيامبران بني اسرائيل است، كه چهار هزار و هفتصد و بيست و هشت سال بعد از هبوط آدم(عليه‌السلام) متولد شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ☘️نام پدرش «متي» از عالمان و زاهدان وارسته و شاكر بود، به همين جهت خداوند به حضرت داوود (عليه‌السلام) وحي كرد كه همسايه تو در بهشت، متي پدر يونس(عليه‌السلام) است و نام مادرش «تنجيس» بود. ☘️وي از ناحيه پدر از نواده‌هاي حضرت هود(عليه‌السلام) و از ناحيه مادر از بني اسرائيل بود. به خاطر اينكه در شكم ماهي قرار گرفت با لقب «ذوالنون و صاحب الحوت» از او ياد شده. 🌸ابن بابويه گفته است: يونس(عليه‌السلام) را براي آن يونس (عليه‌السلام) گفته‌اند، كه چون بر قومش غضب كرد و از ميان ايشان بيرون رفت، به پروردگار خود انس گرفت، و چون به سوي قوم برگشت مونس ايشان گرديد. ☘️قبر وي هم اكنون در نزديك كوفه، در كنار شط، به نام مرقد يونس معروف است. رسالت حضرت يونس(عليه‌السلام) شهر نينوا در منطقه موصل (در عراق كنوني) پايتخت دولت آشوريان به شمار مي‌رفت، اين دولت قدرت و استيلاي خود را بر بيشتر كشورهاي اسيا گسترش داد. نينوا در آن دوران، از غني‌ترين و بزرگترين شهرهاي مشرق زمين محسوب مي‌گشت و داراي جمعيتي بيش از صد هزار نفر بود. ☘️فراوني نعمت و ثروت بي حد و حصر، مردم آن سامان را به وسيله انجام كارهاي ناروا و گناهانشان به ورطه گمراهي كشاند، از طرفي مردم نينوا بت پرست بوده و به خداي متعال ايمان نمي‌آوردند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ☘️خداوند يونس(عليه‌السلام) را به سوي آنان فرستاد. يونس(عليه‌السلام) در سي سالگي به نينوا رفته و دعوتش را آغاز نمود. آن‌ها را به ايمان به خدا و توبه و بازگشت از گناهانشان دعوت مي‌فرمود: ولي آنان بر انجام كارهاي خود پافشاري كرده و دعوت وي را نمي‌پذيرفتند، سي و سه سال از آغاز دعوتش گذشت، اما هيچكس جز دو نفر به او ايمان نياوردند. 🌺يكي از آن دو نفر دوست قديمي یونس (عليه‌السلام) و از دانشمندان و خاندان علم و نبوت به نام «روبيل» و ديگري عابد و زاهدي به نام «مليخا» بود. هنگامی كه دعوت یونس (عليه‌السلام) در مورد قومش به هدف دلخواه نرسيد و آن‌ها همچنان بر بي‌ايماني خود پافشاري كردند، آن حضرت كاسه صبرش لبريز شد و تصميم گرفت مردمش را مورد نفرين خويش قرار دهد. ☘️«روبيل» به آن حضرت مي‌گفت: قومت را نفرين مكن، زيرا كه خداوند هلاكت آن‌ها را نمي‌پسندد، ولي «مليخاي» عابد با تصميم يونس(عليه‌السلام) هم عقيده بود، و مي‌گفت: نفرين كن بر ايشان. آن حضرت سخن «مليخا» را قبول كرد و آن‌ها را نفرين نمود. ☘️حق تعالي وحي فرستاد به سوي او كه عذاب خواهم فرستاد بر ايشان، در فلان سال و فلان ماه و فلان روز، چون وقت آن وعده نزديك شد، يونس(عليه‌السلام) با «مليخا» از شهر خارج شدند، ولي «روبيل» در ميان مردم شهرش ماند، چون روز نزول عذاب شد، به مردم گفت: فزع و استغاثه كنيد به سوي خدا، شايد كه بر شما رحم فرموده و عذاب را از شما برگرداند. ☘️گفتند: چگونه فزع كنيم، گفت: بيرون رويد به سوي بيابان و فرزندان را از زنان جدا كنيد و ميان شترها و گاوها و گوسفندان و فرزندان آن‌ها جدايي بيندازيد و گريه كنيد و دعا كنيد، همه از شهر بيرون رفتند و چنين كردند، خداوند نزول عذاب قطعي را از آنان مرتفع ساخت. 🌷كمي بعد از ساعت موعود، يونس(عليه‌السلام) به ميان شهر بازگشت كه نحوه هلاكت مردم را بنگرد، اما با كمال تعجب مشاهده كرد كشاورزان در مزارع خويش مشغول كار هستند و اوضاع و احوال شهر بسيار عادي به نظر مي‌رسد. يونس(عليه‌السلام) از آن‌ها پرسيد كه چگونه شد احوال قوم يونس(عليه‌السلام)؟ (ايشان نشناختند او را) يكي از افراد قوم كه يونس(عليه‌السلام) را شناخته بود به او گفت: ☘️یونس(عليه‌السلام) قومش را نفرين كرد دعاي او مستجاب شد، عذاب بر آن‌ها نازل شد. پس ايشان جمع شدند و گريستند و دعا كردند و خدا رحم كرد ايشان را، و عذاب را از ايشان برگردانيد و بركوهها متفرق كرد، اكنون ايشان به دنبال يونس(عليه‌السلام) هستند، كه او را پيدا كنند، تا به او ايمان آورند. ☘️قرار گرفتن يونس(عليه‌السلام) در شكم ماهي يونس(عليه‌السلام) با شنيدن اين سخن خشمگين شد و بدون اذن پروردگارش شهر را ترك كرد و رفت تا به كنار دريايي رسيد، كشتي‌اي را ديد كه پر از مسافر و بار است و مي‌خواهد برود، پس يونس(عليه‌السلام) تقاضا كرد كه او را سوار كشتي كنند، به او جا دادند، او سوار كشتي شد. ✍️ادامه دارد.... ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
099-ZELZELE.mp3
603.4K
🎙 ترتیل و ترجمه همزمان سوره مبارکه زلزال ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
03 Fatir 8 e 11 -- Hamd.MP3
21.76M
🎙تلاوت زیبای آیات 8 تا 11 سوره مبارکه فاطر با صدای قاری ممتاز کشورمان استاد حامد شاکر نژاد ✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114
📖ترجمه مفردات قرآن کریم- قسمت سوم اِباق یعنی رفتن در حال خشم. [صافات:140] يعنى آنگاه كه يونس در حال خشم و نارضائى به طرف كشتى پر شده رفت. اكثر اهل لغت اِباق را فرار معنى كرده‏اند گويند: اَبَقَ العَبْدُ يعنى غلام از آقايش فرار كرد. ولى قاموس آن را رفتن بدون ترس و زحمت و نيز رفتن پس از مخفى شدن نوشته است. با در نظر گرفتن [انبیاء:78] كه ظاهراً عبارت اخراى «اِذْاَبَقَ اِلى الفُلْكِ» است، روشن مى‏شود كه اَبَق به معنى رفتن در حال قهر و خشم است و سخن قاموس درست است با اضافه قيد ناراحتى و انزجار. و اينكه اباق را به معنى فرار گفته‏اند و عبدآبِق بغلام فرار كننده اطلاق شده، منظور دويدن و فرار نيست بلكه رفتن در حال قهر از مولاى خود است.
✅ کانال قرآنی بیّنات: ⭐️ @bayyenat114