بینات || ناصر قیلاوی زاده
📌درس خارج مسیحیت شناسی آیت الله بروجردی استاد #شهید_مطهری: 🔸من در سال 22 این توفیق را پیدا كردم كه
🔰 ذهن فقاهتی در مقابل ذهن اصولی
🔷 این مطلب شهید مطهری یکی از ناب ترین نکاتی است که می توان در راستان جریان فقاهت و درک فقهی عمیق شهید مطهری بدان اشاره کرد.
🔷 استاد فرحانی در کلاس درس الفائق امسال خود مطالبی را بعنوان مقدمه بیان کردند که بعد از مرور آنها، میتوان توضیح شهید مطهری را مویدی بر صدق آنها انگاشت.
🔶استاد در سه جلسه اول تدریس خود، چند مطلب به عنوان مقدمه بیان کردند که به دو مورد از آنها اشاره می کنیم.
1️⃣ نکته اول در باب چگونگی ایجاد علم اصول فقه بود، استاد بیان کردند که علم اصول فقه از دل فقه متولد شده است و عبارت است از مسائل و عناصر مشترکه فقه ، البته این عناصر و مسائل مشترکه به صورت نظامند و سیستمی در کنار هم قرار گرفته اند نه به صورت مسائل شتی و غیر مرتبط.
🔹 این چنین نگاهی به علم اصول فقه باعث شد تا در مرور زمان فقها دارای مبانی و اسلوب های معینی باشند و از ابتلا به تهافت گویی در فتاوا و نتایج فقهی در امان باشند.
🔹در واقع علم اصول فقه باعث شد هر فقیه یک اسلوب و نظام فقهی معینی داشته باشد. ثمره این نظام فقهی این است که وقتی یک موضوع معین با شرایط و لوازم ثابت به فقیه عرضه شود، فقیه همیشه حکم واحد به دست آورده و استنباط واحدی هم خواهد داشت.
2️⃣ دومین نکته ای که استاد بیان کردند در مورد وجود دو سبک فقاهت بود که ناشی از دو نوع نگاه به این عناصر مشترکه یا همان علم اصول فقه بود.
🔸 یک مدل و سبک متکی به نظریات آخوند خراسانی و من تبع ایشان است که در این سبک، علم اصول فقه به صورت یک سری ضوابط خشک و منطقی و لایتغیر دیده می شود که نتیجه چنین نگاهی به علم اصول فقه، ورود خشک، سخت و قاعده ای در فقه است. تفقه برخی از اعلام همانند آیت الله خویی اعلی الله مقامه الشریف از این جنس است.
🔸نگاه دوم مربوط به شیخ انصاری و قدمای از فقها و تابعین شیخ انصاری است. (شیخ انصاری بعنوان شاخص بیان شده است نه اینکه منحصر در شخص شیخ باشد یا ایشان ایجاد کننده این مدل باشند) در این سبک از نگاه به علم اصول فقه و در نتیجه فقه، فقیه از نرمش بیشتری برخوردار است و فقه را خشک و دارای اسلوب سخت غیر منعطف نمی بیند بلکه در این منظر فقه روح حاکمی دارد که مبتنی بر استنباط و استشمام از فضای فقه و فقهاست. البته به معنای نگاه ذوقی به ضابطه ای که منتهی به تهافت گویی در مرور زمان می شود، نبست بلکه در درون این دستگاه فقهی ابزاری برای این رویکزد جایگزاری شده است. (برای توضیح تفصیلی به صوت های جلسه دوم و سوم درس الفائق استاد مراجعه کنید.)
➕ برای توضیح این مطلب به بیان آیت الله بروجردی استناد می کنیم که می فرماید ذهن فرد ممکن است از نظر تحقیقی تفاوتی نکرده باشد اما #فقاهتی تر می شود. یعنی یک فقیه زبر دست در عین اینکه دارای نظریات خاص در علم اصول فقه است و مبتنی بر آنها استنباط می کند اما در راستای استنباط و فهم صحیح از منابع، بعد از فقاهت و بکار گیری اصول فقه در فقه، بازهم افزوده هایی دارد.
🔷 حالا با التفات به این دو مسئله متن شهید والا مقام شهید مطهری را دوباره مطالعه بفرمایید.
📝 ناصر قیلاوی زاده 1400/7/25
http://eitaa.com/bayyenatt
base.apk
31.16M
📱نام نرم افزار: آیت الله مصباح یزدی
📝 مجموعه اثار آیت الله مصباح یزدی
http://eitaa.com/bayyenatt
11.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شرحی کوتاه بر بیانات امام خمينی ره درباره ی شهید مطهری ➕ اشاره به جایگاه خاص استاد شهید در نزد حضرت امام خمینی (ره)
🏛 در جمع طلاب مدرسه ائمه اطهار علیهم السلام
#شهید_مطهری
https://eitaa.com/BAYYENATT
بینات || ناصر قیلاوی زاده
🔰 شرحی کوتاه بر بیانات امام خمينی ره درباره ی شهید مطهری ➕ اشاره به جایگاه خاص استاد شهید در نزد حض
🔰 استنادات مطالبی که در کلیپ بالا گفته شده است:
✅ حضرت امام خمینی(ره):
👈«آثاری که از او هست #بی_استثنا همه آثارش خوب است و #من_کسی_دیگری_را_سراغ_ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است؛ ايشان بىاستثنا آثارش خوب است، انسانساز است.»
📝صحیفه امام خمینی، جلد 16، صفحه 243
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔰استفتائی پیرامون حجاب و پاسخ در خور تامل #امام_خمینی (ره)
❓ آيا در إسلام #حجاب فقط چادر است؟ اگر مانتوى گشاد و روسرى بلند و شلوار و يا جوراب ضخيم مدلدار كه حجم پا را بزرگتر از اندازه اصلى نشان مى دهد بپوشيم إشكال دارد؟
❓در ضمن بفرمائيد يك زن مسلمان مىتواند در مورد حجابش از كتاب «#حجاب» آقاى #مطهرى استفاده كند و مطابق آن حجاب داشته باشد؟
✅ در حجاب لباس خاصّى معتبر نيست، هر چند پوشيدن چادر بهتر است. ولى از پوشيدن لباسى كه جلب توجّه نامحرم مى كند اجتناب نمائيد و #از_كتاب_ايشان_مى_توانيد_استفاده_كنيد.
📚استفتاءات امام خمینی، ج3، ص 255
➖➖➖➖➖➖➖
🔰 بخشی از نامه ششم فروردین سال 1368 حضرت امام (ره) خطاب به آیت الله منتظری:
🔷 نامهها و سخنرانيهاى منافقين كه به وسيله شما از رسانههاى گروهى به مردم مىرسيد؛ ضربات سنگينى بر اسلام و انقلاب زد و موجب خيانتى بزرگ به سربازان گمنام امام زمان- روحى له الفداء- و خونهاى پاك شهداى اسلام و انقلاب گرديد؛ براى اينكه در قعر جهنم نسوزيد خود اعتراف به اشتباه و گناه كنيد، شايد خدا كمكتان كند.
🔶و اللَّه قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولى در آن وقت شما را ساده لوح مىدانستم كه مدير و مدبر نبوديد ولى شخصى بوديد تحصيلكرده كه مفيد براى حوزههاى علميه بوديد و اگر اين گونه كارهاتان را ادامه دهيد مسلماً تكليف ديگرى دارم و مىدانيد كه از تكليف خود سرپيچى نمىكنم.
📝 ج 21 صحیفه، ص332
https://eitaa.com/BAYYENATT
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷مجموعه جلسات بررسی مسئله حق و عدالت از دیدگاه شهید مطهری
🔶محور جلسات کتاب «حق و عدالت» از مجموعه آثار مجموعه بینش مطهر است.
➖ در این جلسات به موارد زیر پرداخته شده است:
1. چیستی اخلاق و تمایز اخلاق اسلامی با توجه به تعریف علم اخلاق
2. تقسیمات علم و حکمت در اندیشه اسلامی و تعیین جایگاه اخلاق در این نظام فکری
3. بررسی جنس مباحث اخلاقی از حیث حقیقی و اعتباری بودن
4. بیان ساختار بحث عدل در اسلام:
🔸حیثیت تکوینی و تشریعی
🔸حیثیت فردی و اجتماعی
🔸ارتباط عدل و اخلاق فردی و اجتماعی
5. نکاتی در باب عدل ربوبی و کتاب عدل الهی و نسبت سنجی بحث فعلی و بحث کتاب عدل الهی
6. بررسی دوگانه دوگانه عدالت و اخلاق و نفی اصل ایجاد این دوگانه / بررسی مسئله مهم ارتباط حق و عدل
7. محورهای عدالت اجتماعی در مصداق حکومت داری امیرالمومنین
8. پروسه رسیدن به عدالت اجتماعی در اندیشه اسلامی
9. نقد جریان های عدالت خواهانه و افراط و تفریط ها آنها و منشا این انحرافات عدالت خواهانه...
10. جریان های خارج از نظام اخلاقی و عدالتی در طول تاریخ اسلام
11. بررسی مبانی اولیه حقوق در اسلام / مناط تعیین حقوق اسلامی
12. منشا ایجاد حق شخصی و عمومی از نگاه اسلامی
13. تلازم حق و تکلیف و وابستگی این دو به یکدیگر
14. پاسخ به سوال بازگشت حق به تکلیف یا تکلیف به حقوق به صورت ویژه و انحصاری این جلسات با توجه به نظام اندیشه شهید مطهری
15. فلسفه اجتماعی اسلامی مبتنی بر نظام حقوق اسلامی
16. ارتباط متقابل دنیا و عقبی در اندیشه اسلامی/ اهمیت فوق العاده دنیا در عین نسبی بودن مسئله ارزشمندی در اسلام
17. ترسیم صحیح نقشه عالم در اندیشه شیعه و تاثیر آن در تنظیم فلسفه اجتماعی اسلام
18. تاثیر عدالت اجتماعی در معنویت اسلامی (عقاید و اخلاق و احکام مردم و جامعه)
19. مسئله تفاوت ها و تبعیض ها در اسلام
20. بحث حکومت داری در اسلام و حقوق مردم و حاکمیت در مقابل یکدیگر
👇🏻 لینک دانلود جلسات:
1.https://eitaa.com/p_BAYYENATT/108
2.https://eitaa.com/p_BAYYENATT/109
3.https://eitaa.com/p_BAYYENATT/110
4.https://eitaa.com/p_BAYYENATT/111
5.https://eitaa.com/p_BAYYENATT/112
📝 ناصر قیلاوی زاده
#شهید_مطهری #عدالت #حق_عدل
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
علامه طباطبایی (ره):
🔷 فقوله: كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ بيان تام لسبب تنزيل القرآن نجوما متفرقة و بيان ذلك أن تعليم علم من العلوم و خاصة ما كان مرتبطا بالعمل بإلقاء المعلّم مسائله واحدة بعد واحدة الى المتعلّم حتى تتم فصوله و أبوابه إنما يفيد حصولا ما لصور مسائله عند المتعلّم و كونها مذخورة بوجه ما عنده يراجعها عند مسيس الحاجة اليها، و أما استقرارها في النفس بحيث تتمو النفس عليها و تترتب عليها آثارها المطلوبة منها فيحتاج الى مسيس الحاجة و الإشراف على العمل و حضور وقته.
🔶ففرق بيّن بين أن يلقي الطبيب المعلم مثلا مسألة طيبة الى متعلم الطب إلقاء فحسب و بين أن يلقيها اليه و عنده مريض مبتلى بما يبحث عنه من الداء و هو يعالجه فيطابق بين ما يقول و ما يفعل.
✳️ و من هنا يظهر أن إلقاء أي نظرة علمية عند مسيس الحاجة و حضور وقت العمل الى من يراد تعليمه و تربيته أثبت في النفس و أوقع في القلب و أشد استقرارا و أكمل رسوخا في الذهن و خاصة في المعارف التي تهدي اليها الفطرة فإن الفطرة إنما تستعد للقبول و تتهيأ للإذعان إذا أحست بالحاجة.
📝 الميزان في تفسير القرآن، ج15، ص: 211
بینات || ناصر قیلاوی زاده
علامه طباطبایی (ره): 🔷 فقوله: كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ بيان تام لسبب تنزيل القرآن نجوما م
🔰 چگونه یاد بگیریم که فراموش نکنیم؟!
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷طلاب، دانشجویان و تمام محصلین و اهل مطالعه، یک دغدغه جدی دارند و آنهم این است که چگونه مطالعه، مباحثه، تعلیم و تعلم داشته باشیم تا دچار فراموشی مطلب نشویم؟
🔹این دغدغه مشترک تمامی محصلین است و مطلب مهمی هم هست. در این یادداشت کوتاه قرار ندارم که تمام مایقال او یمکن ان یقال را بیان کنم، بلکه به یک مطلب لطیف و عمیق قرآنی در این باب اشاره می کنیم، ان شاء الله که بتوانیم بکار ببندیم.
🔶در زمانی که در درس بدائه الحکمه از محضر استاد فرحانی «حفظه الله» استفاده می کردم، یک مطلبی را ایشان مکرر بیان می کردند، خصوصا وقتی سوالی پرسیده میشد، ایشان می فرمودند: «اگر واقعا این مسئله ( مثلا یک سوال فلسفی که مطرح شده بود) برایتان مهم است و مشغول کسب علم در این حوزه هستید، چگونه شب بدون تامل و تفکر پیرامون آن می خوابید؟! اصلا چگونه شب را راحت می توانید بخوابید؟!».
🔸خب این سوال کمی عجیب به نظر می رسید که مگر قرار است نخوابیم یا خوابمان نگیرد؟ هم سوال داریم و هم می خوابیم! اعتراف می کنم که عمق این بیان استاد را در عین وضوح درک نمی کردم.
🔵این ماجرا و مسئله گذشت تا با این بیان زیبا و شگفت علامه طباطبایی مواجه شدم و با مطالعه آن، هم برای دغدغه مهم «چگونه مطالعه کنیم تا فراموش نکنیم؟» پاسخ پیدا کردم هم پشتیبان قرآنی کلام استاد را دریافتم.
🔴 #علامه_طباطبایی در تفسیر آیه شریفه «كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ» چند مطلب مهم را تبیین می کنند:
1️⃣ در مسیر تعلم نیاز است که معلم و متعلم گام به گام حرکت کنند، یعنی در گام اول یک مطلب و مسئله را از جهت حصولی و ذهنی دریافت کرده و آن را بکار ببندند و پس از تکمیل حصول و جا افتادن آن برای نفس و تحقق آن معنا در وجود انسان، سراغ مسئله بعدی بروند. نه اینکه ذهن تبدیل به انباری از اطلاعات متعدد و متفرقه باشد که هیچکدام هم در نفس جایگیر نشده اند.
➖اصل #تدریج در یاد دهی و یادگیری
2️⃣ آموزش علوم، خصوصا مسائل علومی که جهت کاربردی بیشتری دارند به دو نحو انجام می شود، گاهی می توان آن را صرفا آموزش داد و از آن عبور کرد و گاهی مربی و معلم می تواند در یک گام به متعلم آموزش دهد و در گام بعدی متعلم را به میدان عمل برده و در هنگامه نیاز به استفاده از آن مطلب علمی آن را بیان کند و کیفیت استفاده از آن را القا کند. قطعا چنین تعلیم و تعلمی در عمق نفس و جان یادگیرنده حک خواهد شد.
➖اصل #کاربردی کردن علوم
3️⃣ از اين بيان روشن مى گردد كه تعليم، غير از تربیت و به بیان قرآن تثبيت در فؤاد است. آرى، فرق است بين اينكه طبيب يك مساله طبی را به شاگرد خود بطور نظرى ياد دهد و بين اينكه همين مساله را بر بالين بیماری بطور عملى به او بياموزد و از مريض نشانههاى مرض را بپرسد و او پاسخ دهد و اين پاسخ و پرسش را با قواعدى كه به شاگرد درس داده تطبيق كند، در اين صورت آنچه مىگويد با آنچه مىكند تطبيق كرده است.
➖اصل دقت در #تربیت نه تعلم صرف
4️⃣ نهایتا به اوج مسئله می رسیم كه القا و تعلیم يك نظريه علمى و به بیان دیگر تربیت متربی در جهت مقصود و مطلوب فقط زمانی محقق می شود که متربی واقعا در موقعیت احتياج باشد و خودش را در مقام اضطرار نسبت به آن علم ببیند و در چنین جایی است که یک محتوا در قلب مىنشيند، و پا بر جاتر هم خواهد بود، يعنى به زودى فراموش نمىشود، مخصوصا در معارفى كه فطرت بشرى هم مؤيد آن باشد و بشر را بدان رهنمون شود كه در چنين معارفى فطرت، آماده پذيرفتن آن است، چون نسبت به آن احساس احتياج مىكند.
➖اصل #نیازمندی به معلوم
👌🏻قطعا از آیه شریفه قرآن و متن تفسیری علامه طباطبایی نکات زیادی قابل استنباط است اما همین میزان برای ایجاد تغییر اساسی در سیر تعلیم و تعلم کفایت می کند.
♨️چند نتیجه کوتاه:
✅ هیچ علمی را بر اساس هیجان شروع نکنیم.
✅یک کار علمی را به اتمام برسانیم بعد کار جدید را شروع کنیم.
✅برای شروع یک کار ضرورت و احساس نیاز واقعی در خود ایجاد کنیم سپس شروع کنیم.
✅استادی اختیار کنیم که بلد باشد مطلب را به عمق جانمان بنشاند ولو نظری ترین مسائل باشد.
✅معلم و موثر اصلی در عالم خداست، بدون او و خواست او طبیعتا نباید هیچ اثر الهی به نتیجه برسد.
📝ناصر قیلاوی زاده
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
هدایت شده از عارفانه
❖ کتاب «علامه ضدانقلاب؟!» نگاهی به نسبت علامه طباطبایی با انقلاب و جمهوری اسلامی به کوشش رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب به زودی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار میشود.
• همچنین در این کتاب انتساب جمله «این انقلاب یک شهید داشت، آن هم اسلام بود!» به علامه طباطبایی، مورد بررسی و نقد واقع شده است.
@Arefane
بینات || ناصر قیلاوی زاده
❖ کتاب «علامه ضدانقلاب؟!» نگاهی به نسبت علامه طباطبایی با انقلاب و جمهوری اسلامی به کوشش رضا اکبری
چند سال پیش یادداشتی با این موضوع (انقلابی بودن یا نبودن علامه طباطبایی) نوشتم که در شماره دوم گاهنامه #المرسلات منتشر شد. چاپ چنین کتابی که طبیعتا ساختار مشترکی با یادداشتی که در ادامه می آید باید داشته باشد، تلاش بسیار خوبی است و امیدوارم کمک کند تا سطح تشخیص جامعه در انقلابی و غیر انقلابی بودن افراد را ارتقا دهد.
متاسفانه عده ای با نقاب شعارها و هیجانات (عامدانه یا غیر عامدانه) دیگران را انقلابی یا غیر انقلابی می نامند و نام انقلابی و انقلابی گری را لطمه دار می کنند. همین عده و با همین ملاک بسیاری را انقلابی و بسیاری دیگر را غیر انقلابی معرفی می کنند.
و الحمدلله رب العالمین
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
Eitaa.com/Bayyenatt
🔰 علامه انقلابی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷مقدمه
این روزها بحث انقلابی بودن یا نبودن در حوزه علمیه بسیار داغ شده است. در اتفاقی نه چندان عجیب کسانی که خیلی خوب بلدند قبل از مرگ عثمان، پیراهن او را نماد حرکت جهادی خویش بسازند، به دنبال حریم مرجعیت هستند!!!
یکی از دوستان طلبه در همین حواشی از من سوال پرسید که نظرت در مورد فلان عالم چیست؟! آیا او انقلابی و ولایی بود؟! رابطه اش با حکومت اسلامی و امام خمینی چگونه بود؟!
می خواستم به شیوه رایج حوزوی پاسخ او را بدهم که ابتدا انقلاب و انقلابی گری، حکومت و رابطه ولایی را تعریف کنم، سپس رفتار آن عالم و بقیه ملزومات آن را بررسی کنم. اما این راهکار به ذهنم رسید که اگر واقعیات این موضوع را آنگونه که هستند ببینیم، تمام ابهامات و شبهات تاریخی-اجتماعی آن برطرف می شوند.
🔷جهاد علمی
ایشان از علمایی بودند که سالها برای تهذیب نفس و کسب کمالات معنوی تلاش کرده بودند، به شهرهای مختلف رفته و علمای زیادی را دیدند. در برهه ای از تاریخ که مطالعۀ کتب غربی و الحادی کاری نامرسوم و امری سطحی و سبک محسوب می شد، شروع به مطالعه آثار دانشمندان مختلف جهان نمودند. در هر علمی که وارد می شدند به نحوی قلم فرسایی می کردند که دوست و دشمن به تصدیق و تحسین ایشان قیام می کردند و همین باعث می شود که جرئت کنم و بگویم در علوم اسلامی « الفاتح لما أغلق والخاتم لما سبق» بودند.
ایشان تمام حرکت های علمی خود رو ناظر به نیاز جامعه تنظیم می نمود و با مطالعه دقیق در وضعیت جامعه و دانشگاه ها برای تاسیس تمدن عظیم اسلامی شروع به تدریس، تالیف و تربیت شاگردان پرداختند، خود ایشان در این باره چنین می فرمایند: «وقتی به قم آمدم مطالعهای در وضع تحصیلی حوزه کردم و یک فکری درباره نیاز جامعه اسلامی بین آن نیاز و آنچه در حوزه موجود بود چندان تناسبی ندیدم.
... . جامعه ما برای اینکه بتواند عقاید خودش را در مقابل عقاید دیگران عرضه و از آنها دفاع کند، به قدرت استدلال عقلی نیاز داشت. پس به درسهایی در حوزه مورد نیاز بود که قدرت تعقل و استدلال را بالا ببرد
... جامعه ما احتیاج داشت به عنوان جامعه اسلامی قرآن را درست بشناسد و از گنجینههای علوم این کتاب عظیم الهی بهرهبرداری کند. ولی در حوزههای علمیه حتی یک درس رسمی تفسیر قرآن وجود نداشت»
یکی از کارهایی که ایشان قبل از انقلاب انجام می دادند ارتباط با اساتید دانشگاه و دانشمندان فرنگی بود. یکی از این مراودات آنچنان عمیق و دنباله دار می شود که این استاد دانشگاه بعد از مسلمان و شیعه شدن، باعث می شود کانون توجهات اسلام شناسی از اسلام سنی به اسلام شیعی تغییر جهت دهد.
این عالم به روز و مردمی با مطالعه کتب و نشریات ترجمه شدۀ غربی و پاسخ بهنگام به شبهات مطرح شده، اجازه نمی داد ذهن جوانان مسلمان و انقلابی از اسلام ناب محمدی و جریان اصیل شیعی ذره ای منحرف شود.
🔷آثار علمی
در زمانی که کسی به زحمت از انقلاب اسلامی حمایت می کرد ایشان در اندیشه برطرف ساختن نیاز تمدن اسلامی و علوم انسانی بودند و اصلی ترین متون این عرصه را تالیف نمودند. یکی از شاگردان ایشان می گوید 9 سال قبل از بیان تئوری ولایت فقیه توسط حضرت امام، این استاد مقاله ای نوشتن که در آن مبانی حاکمیت اسلام و زیر ساخت های حکومت اسلامی را تبیین کردند. در بخشی از این نوشته چنین آمده است:
◀️«نسبت مقام ولايت و حكومت اسلامى به سازمان دينى و جامعه اسلامى همان نسبتى است كه رئيس خانواده به سازمان خانوادگى و افراد خانواده خود دارد.
احكام و قوانين آسمانى اسلام كه به واسطه وحى به رسول اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده و ما آنها را شريعت اسلام و احكاماللَّه مىناميم به موجب مدارك قطعيه كه در كتاب و سنت است، مقرراتى است ثابت و غيرقابل تغيير و اجراى آنها و مجازات متخلفين آنها به دست مقام ولايت اسلامى انجام مىگيرد و در سايه قوانين شريعت و رعايت موافقت آنها ولى امر مىتواند يك سلسله تصميماتى مقتضى به حسب مصلحت وقت گرفته، طبق آنها مقرراتى وضع نموده و به موقع اجرا گذارد»
ایشان در جای دیگری از این مقاله چنین می نویسند:
◀️«هرگز مقام ولايت و كرسى حكومت اسلامى به هر شكل به اداره امور مسلمين بپردازد نمىتواند از آن تخطى نموده، قدمى فراتر گذارد، اين است كه در جامعه اسلامى سيرت و سنّت رسولاكرم صلى الله عليه و آله بايد اجرا شود و روش ولايت چند ساله آن حضرت معمول گردد، زيرا نظر به اينكه اصل مسئلۀ ولايت- چنان كه گذشت- در جامعه اسلامى جنبه ثابت دارد و به همين جهت جزء شريعت است، از جهت اصل ثبوت و كيفيت آن نيازمند به حكم خدا مىباشد و خداى متعال سيرت آن حضرت را به منطوق آيات كثيره قرآنى پسنديده و امضا نموده است و نسبت به مسلمين به بيشتر از اينكه از روش رسول اكرم صلى الله عليه و آله تبعيت كنند اذن نداده است.»
اولین مکتب علمی برای پاسخ به تمدن غربی را ایشان بنا نهاد و اجازه نداد تفکرات مهاجم به کیان شیعه و حدود و ثغور ایران اسلامی لطمه ای وارد کنند. در این زمینه مطلب به حدی است که فقط باید بگوییم تمام آثار ایشان را می-توان در زمرۀ کتب مورد نیاز انقلاب و حکومت اسلامی نامید.
🔷مجاهدین مکتب تربیتی
یکی از راه های شناخت یک انسان این است که ببینیم با چه کسی حشر و نشر دارد. فرزندان او چگونه نظریاتی دارند و شاگردان او در چه عالمی سیر می کنند. اگر به شاگردان این فرد مراجعه کنیم معلوم می گردد در صدف وجودی این نادره دهر چه گوهری پنهان شده است.
در پاسخ به این سوال که آیا او انقلابی بود یا نه می توان برخی از اعاظم شاگردان ایشان را نام برد:
1. علامه شهید مرتضی مطهری
2. شهید آیت الله سید محمد حسینی بهشتی
3. علامه آیت الله حسن حسن زاده آملی
4. آیت الله عزیز الله خوشوقت
5. آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
6. آیت الله عبدالله جوادی آملی
7. شهید محمد جواد باهنر
8. آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا
9. شهید آیت الله علی قدوسی
10. شهید آیت الله مفتح
11. آیت الله مهدوی کنی
12. آیت الله سید علی حسینی خامنه ای
این نفراتی که نام آشنای تمام انقلابیون ایران می باشند اعلام شاگردان ایشان می باشند.
کمتر کسی است که بداند «محمدحسن قدوسی» از فاتحان لانه جاسوسی آمریکا و یکی از همرزمان شهید سیدمحمدحسین علم الهدی که دوشادوش او در دی ماه 1359 به شهادت رسید و پیکر پاکش زیر شنی تانک های بعثی له شد، نوه دختری او می باشد.
عجیب تر این است که آیت الله قدوسی دادستان انقلاب و مبارز سترگ انقلاب اسلامی داماد ایشان است!!
با این همه هنوز برای بسیاری سوال است که آیا علامه طباطبایی انقلابی است و مشکلی با امام خمینی ندارد؟!
به او گفتم، آنچه از موضع انصاف این است که من سوال بپرسم با این سابقه و عملکرد چگونه چنین سوالی به ذهن متبادر می شود؟!
بسیار عجیب است که کسی اینها را بداند و ادعای غیر انقلابی بودن علامه طباطبایی را داشته باشد در حالی که اندک بویی از این مرام نسبت به ایشان استشمام نمی شود. چگونه ممکن است کسی با چیزی مخالف باشد و حتی ساکت باشد و از جریان علمی_تربیتی_خانوادگی او فقط همان سنخ انسان متولد شود؟!
می خواستم بیش از اینها در مورد سیره انقلابی علامه طباطبایی بنویسم لکن گفتن از بدیهیات کافی است و چند جمله نظری هم بنویسم، ان شاالله مفید واقع بشود.
🔶مبانی تحلیلی انسانی
در پایان چند نکتۀ کلی بیان می کنیم تا بدانیم در چنین مواضعی چگونه باید برخورد کرده و قضاوت بکنیم.
1️⃣ شناخت بستر تاریخ
برای قضاوت نسبت به یک اتفاق تاریخی نیاز به شناخت فضای حادثه است. یک عمل اگر در دو محیط مختلف واقع شود می تواند دو معنای متضاد داشته باشد، اکنون این دو کلام را با هم مقایسه کنید.
روایت اول: فلان فرد در محضر امام علی (ع) فریاد زد: «درب لعنتی را ببندید!!»
روایت دوم: یکی از اصحاب امیر المومنین که از اعضای شرطه الخمیس بوده، پس از حادثه قتل عثمان در منزلی کنار امام علی علیه السلام نشسته بود. با نزدیک شدن یکی از نیروهای شامی خطاب به دربان فریاد زد: «درب لعنتی را ببندید»
این دو نقل یک واقعه را روایت می کردند اما دو معنا و دو حس متفاوت را منتقل می کنند. پس آگاهی از شرایط و محیط صدور یک کلام و یک فعل لازمه قطعی فهم آن معنا می باشد.
2️⃣ ضوابط عقلایی فهم کلام
علمای اسلام از اولین روزهایی که به سمت متون مقدس رفتند برای جلوگیری از خطاهای حین قرائت قوانینی را جعل کردند. برخی از این قوانین امروزه در ضمن فلسفه تحلیلی زبان بیان می شوند. یکی از اهم این موارد «تقطیع کلام» است یعنی بخشی از سخن و نوشتۀ یک نویسنده را اخذ کنند به نحوی که به غرض سخن او لطمه وارد شود.
از دیگر موارد مهمی که باعث می شود یک شخصیت مورد اتهام قرار گیرد اخذ به جملات متشابه و رها کردن یقینیات سخن اوست. این مسئله به حدی شایع بوده که حتی دامن گیر کلمات اعجاز آمیز قرآن هم شده است.
3️⃣ زبان شناسی عرفا
آخرین موردی که ذکر می کنیم به اشخاصی در افق وجودی علامه طباطبایی، آیت الله بهجت و علامه حسن زاده اختصاص دارد. این سنخ افراد با توجه به سبک زندگی و شیوه سلوکی ویژه ای که دارند برای فهم افعال و کلماتشان نیاز به زبان شناس خاص خود را دارند. مراد این است که نباید عملکرد و شیوه دفاع از دین و انقلاب این افراد را با خود بسنجیم.
کار پاکان را قیاس از خود مگیر
گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر
شخصیتی مانند علامه حسن زاده در عرصه هایی که امروزه انقلابی گفته می شود هیچ حضوری ندارد، اما هیچ کس نسبت به انقلابی بودن ایشان تردیدی ندارد. بعضی منتظر این هستند که ایشان هم مثل یک فرد سیاسی موضع بگیرند غافل از اینکه اینان در افق های دیگری سیر می کنند. نگاه ژرف این دانشمندان نیاز های عمیق عالم اسلامی را کشف می کند، همانگونه که کتاب های دهه 20 و30 شمسی علامه طباطبایی در دهه 80 و 90 در حال راه گشایی است. اینکه ایشان چگونه از دین دفاع می کنند، برای انقلاب چه زحماتِ پنهانی و غیبی می کشند چیزهایی نیست که با موضع گیری های سطحی قابل سنجش باشد.
بعنوان آخرین جمله عرض می کنم که علامه طباطبایی پشتوانه و روح بخش نظام تمدنی اسلام و انقلاب اسلامی است و بدون وجود این شخصیت ارزنده اکنون در این نقطه از تاریخ انقلاب نبودیم.
📝ناصر قیلاوی زاده ،آبان ماه 1397
#علامه_طباطبایی #انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/BAYYENATT