eitaa logo
بینات || ناصر قیلاوی زاده
284 دنبال‌کننده
193 عکس
53 ویدیو
73 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت ها، تاملات و جلسات ناصر قیلاوی زاده، طلبه حوزه علمیه قم + مطالب برگزیده از امامین انقلاب، شهید مطهری و علامه طباطبایی ناصر قیلاوی زاده @GHILAVI @P_BAYYENATT کانال پشتیبان
مشاهده در ایتا
دانلود
15.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: نقش تربیتی معلمان در نهضت حسینی 🏛 آذربایجان غربی-خوی | شهریور 1400 ♨️ ⏱ زمان: 83 دقیقه 🔰رئوس مطالب: 🔸تفاوت تعلیم و تربیت و تاثیر این مساله 🔸 دقت به مساله ربوبیت الهی 🔸 نقش معلمان در سازندگی اجتماعی و ایجاد تمدن نوین اسلامی 🔸مواجهه تمدنی خدا باوران و تفاوت نیروهای انسانی و تکنولوژی در رشد جامعه ایرانی اسلامی 🔸ضرورت دارا بودن خود معلم برای توانایی انتقال به متربیان 🔸کیفیت ایجاد رابطه بر اساس محبت با متربی 🔸اهمیت ایجاد بستر رشد تفکر به جای حافظه در مخاطبین تربیتی 🔹ایجاد موقعیت تفکر در پروسه تربیت متربیان 🔹التفات به وضعیت متربی و شرایط او 🔹حفظ شرایط تعادلی مخاطبین تربیتی 🔹 مقابله با پوچی و سردرگمی متربیان + تعیین اهداف در زیست اجتماعی 🔹کیفیت برنامه ریزی تحصیلی Eitaa.com/bayyenatt
Sibsorkhi - Ghalbe Zaro Hazinam.mp3
4.16M
اللّٰهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ والاهُ ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُ ، بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ➖➖➖➖➖➖ در ساحتی که جز عجز از کس نمی خریدند ما از سیاه بختی بیچاره هم نبودیم ➖➖➖➖➖ یاحسین بسه طاقت ندارم من به دوریت عادت ندارم زیر این آسمون خدا من آرزو جز زیارت ندارم حالا می فهمیم معنای این جمله را که سخت ترین عذاب ادمیان در قیامت حسرت است... http://Eitaa.com/bayyenatt
🔰ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تمدن سازی 🔆نخستين فرآورده ى سياسى انسانى اسلام، امّت اسلامى است كه از مدينه النّبى آغاز شد و به صورتى حيرت آور و افسانه وار، قدم در راه رشد كمّى و كيفى نهاد. 🔆هنوز نيم قرن از ولادت اين پديده ى مبارك نگذشته بود كه نزديك به نيمى از تمامى قلمرو سه بزرگ باستانىِ همسايه ى خود، يعنى ، و را درنورديد و يك قرن پس از آن، تمدّنى درخشان و حكومتى عزيز و مقتدر در مركز جهان پديد آورد كه از شرق به ديوار و از سوى ديگر به سواحل اقيانوس اطلس و از شمال تا استپ هاى سيبرى و از جنوب تا جنوب اقيانوس مى رسيد. 🔆قرنهاى سوم و چهارم هجرى و پس از آن، مزيّن به تمدّنى آنچنان مشعشع است كه پس از هزار سال، هنوز بركات علمى و فرهنگى آن را در مدنيّت كنونى جهان، مى توان به وضوح ديد. 🔆اگرچه مورّخان غربى به هنگام حكايت تاريخ علم و تمدّن، اين رستاخيز عظيم و بى سابقه ى علم و فرهنگ و تمدّن را يكسره در بوته ى اجمال و اهمال مى نهند و سرگذشت علم را از و رم باستان، يكسره به متصل مى كنند! گويى علم و تمدّن، هزار سال مرده بود و يكباره در رنسانس تولّد يافت! 🔆ليكن حقيقت آن است كه قرون وسطى، فقط براى غرب و اروپا دوران تاريكى و جهالت و وحشت بود، ولى براى دنياى اسلام با گسترهاى چندين برابر اروپا يعنى از اندلس تا چين دوران تشعشع و بيدارى و عروج علمى شمرده مى شد. 🔆غرض از اين يادآورى، تفاخر به گذشته نيست. غرضِ يادآورى اين حقيقت است كه آنچه آن تمدّن را پديد آورد يعنى اسلام و معارف زندگى ساز آن هم اكنون نيز در اختيار ماست و به ما هشدار مى دهد: كه «يا أَيُّها الّذِينَ ءامَنُوا اسْتَجِيبُوا للّهِ وَ لِلرَّسُولِ اذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ». (165) 📌اسلام ثابت كرده است آن را دارد كه امّت خود را به اعتلاى مدنى و علمى و عزّت و قدرت سياسى برساند. http://eitaa.com/bayyenatt
حکیم_1.0.apk
27.74M
📱نام نرم افزار: حکیم 📝 مجموعه آثار آیت الله جوادی آملی 📒 حجم: 26 مگابایت http://eitaa.com/bayyenatt
📌درس خارج مسیحیت شناسی آیت الله بروجردی استاد : 🔸من در سال 22 این توفیق را پیدا كردم كه رفتم بروجرد در خدمتشان (ایشان در زمستان 23 به قم آمدند و در سال 22 هنوز در بروجرد بودند) . ماه شعبان بود. 🔹پانزدهم شعبان كه شد طبق سنت آن درسی را كه می گفتند (خارج مكاسب بود) تعطیل كردند، گفتند: این پانزده روز را می خواهم یك بحث كوچكی بكنیم، و یادم هست بحث را پیش كشیدند و گفتند: من این مسأله را در حدود چهل و چند سال پیش كه در اصفهان بودم یك بار مطالعه كرده ام، تحقیق كرده و نوشته ام، و نوشته ام را دارم، و بعد از آن دیگر به این مسأله مراجعه نكرده ام. حالا می خواهم بعد از چهل و چند سال بار دیگر روی این مسأله مطالعه كنم. بعد خودشان گفتند: می خواهم به نوشته های خودم مراجعه نكنم بلكه از نو مطالعه كنم و سپس مراجعه كنم، ببینم آیا با آن وقت فرق كرده یا نه؟ بعد از ده پانزده روز كه بحث كردند، رفتند آن جزوه ی خودشان را آوردند. 🔸وقتی خواندند دیدند تمام آنچه كه حالا به ذهنشان رسیده است، در چهل و چند سال پیش نیز رسیده، با این تفاوت كه ذهن حالا پخته تر و ورزیده تر شده و آن وقت اصولی تر و قاعده ای تر بوده، حالا به متن اسلام واردتر است. گفتند: از نظر تحقیق فرق نكرده، فقط ذهن ما تر شده است. 🔹این، مقام یك است و باید هم چنین باشد. و من از این می ترسم كه جامعه ی ما این را فراموش كند، مردم افرادی را كه صلاحیت ندارند بپذیرند. ولی این مقام محفوظ است و باید هم محفوظ باشد. مجموعه آثار شهید مطهری ، ج17، ص413 http://eitaa.com/bayyenatt
بینات || ناصر قیلاوی زاده
📌درس خارج مسیحیت شناسی آیت الله بروجردی استاد #شهید_مطهری: 🔸من در سال 22 این توفیق را پیدا كردم كه
🔰 ذهن فقاهتی در مقابل ذهن اصولی 🔷 این مطلب شهید مطهری یکی از ناب ترین نکاتی است که می توان در راستان جریان فقاهت و درک فقهی عمیق شهید مطهری بدان اشاره کرد. 🔷 استاد فرحانی در کلاس درس الفائق امسال خود مطالبی را بعنوان مقدمه بیان کردند که بعد از مرور آنها، میتوان توضیح شهید مطهری را مویدی بر صدق آنها انگاشت. 🔶استاد در سه جلسه اول تدریس خود، چند مطلب به عنوان مقدمه بیان کردند که به دو مورد از آنها اشاره می کنیم. 1️⃣ نکته اول در باب چگونگی ایجاد علم اصول فقه بود، استاد بیان کردند که علم اصول فقه از دل فقه متولد شده است و عبارت است از مسائل و عناصر مشترکه فقه ، البته این عناصر و مسائل مشترکه به صورت نظامند و سیستمی در کنار هم قرار گرفته اند نه به صورت مسائل شتی و غیر مرتبط. 🔹 این چنین نگاهی به علم اصول فقه باعث شد تا در مرور زمان فقها دارای مبانی و اسلوب های معینی باشند و از ابتلا به تهافت گویی در فتاوا و نتایج فقهی در امان باشند. 🔹در واقع علم اصول فقه باعث شد هر فقیه یک اسلوب و نظام فقهی معینی داشته باشد. ثمره این نظام فقهی این است که وقتی یک موضوع معین با شرایط و لوازم ثابت به فقیه عرضه شود، فقیه همیشه حکم واحد به دست آورده و استنباط واحدی هم خواهد داشت. 2️⃣ دومین نکته ای که استاد بیان کردند در مورد وجود دو سبک فقاهت بود که ناشی از دو نوع نگاه به این عناصر مشترکه یا همان علم اصول فقه بود. 🔸 یک مدل و سبک متکی به نظریات آخوند خراسانی و من تبع ایشان است که در این سبک، علم اصول فقه به صورت یک سری ضوابط خشک و منطقی و لایتغیر دیده می شود که نتیجه چنین نگاهی به علم اصول فقه، ورود خشک، سخت و قاعده ای در فقه است. تفقه برخی از اعلام همانند آیت الله خویی اعلی الله مقامه الشریف از این جنس است. 🔸نگاه دوم مربوط به شیخ انصاری و قدمای از فقها و تابعین شیخ انصاری است. (شیخ انصاری بعنوان شاخص بیان شده است نه اینکه منحصر در شخص شیخ باشد یا ایشان ایجاد کننده این مدل باشند) در این سبک از نگاه به علم اصول فقه و در نتیجه فقه، فقیه از نرمش بیشتری برخوردار است و فقه را خشک و دارای اسلوب سخت غیر منعطف نمی بیند بلکه در این منظر فقه روح حاکمی دارد که مبتنی بر استنباط و استشمام از فضای فقه و فقهاست. البته به معنای نگاه ذوقی به ضابطه ای که منتهی به تهافت گویی در مرور زمان می شود، نبست بلکه در درون این دستگاه فقهی ابزاری برای این رویکزد جایگزاری شده است. (برای توضیح تفصیلی به صوت های جلسه دوم و سوم درس الفائق استاد مراجعه کنید.) ➕ برای توضیح این مطلب به بیان آیت الله بروجردی استناد می کنیم که می فرماید ذهن فرد ممکن است از نظر تحقیقی تفاوتی نکرده باشد اما تر می شود. یعنی یک فقیه زبر دست در عین اینکه دارای نظریات خاص در علم اصول فقه است و مبتنی بر آنها استنباط می کند اما در راستای استنباط و فهم صحیح از منابع، بعد از فقاهت و بکار گیری اصول فقه در فقه، بازهم افزوده هایی دارد. 🔷 حالا با التفات به این دو مسئله متن شهید والا مقام شهید مطهری را دوباره مطالعه بفرمایید. 📝 ناصر قیلاوی زاده 1400/7/25 http://eitaa.com/bayyenatt
base.apk
31.16M
📱نام نرم افزار: آیت الله مصباح یزدی 📝 مجموعه اثار آیت الله مصباح یزدی http://eitaa.com/bayyenatt
11.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شرحی کوتاه بر بیانات امام خمينی ره درباره ی شهید مطهری ➕ اشاره به جایگاه خاص استاد شهید در نزد حضرت امام خمینی (ره) 🏛 در جمع طلاب مدرسه ائمه اطهار علیهم السلام https://eitaa.com/BAYYENATT
بینات || ناصر قیلاوی زاده
🔰 شرحی کوتاه بر بیانات امام خمينی ره درباره ی شهید مطهری ➕ اشاره به جایگاه خاص استاد شهید در نزد حض
🔰 استنادات مطالبی که در کلیپ بالا گفته شده است: ✅ حضرت امام خمینی(ره): 👈«آثاری که از او هست همه آثارش خوب است و که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است؛ ايشان بى‏استثنا آثارش خوب است، انسان‏ساز است‏.» 📝صحیفه امام خمینی، جلد 16، صفحه 243 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰استفتائی پیرامون حجاب و پاسخ در خور تامل (ره) ❓ آيا در إسلام فقط چادر است؟ اگر مانتوى گشاد و روسرى بلند و شلوار و يا جوراب ضخيم مدل‏دار كه حجم پا را بزرگتر از اندازه اصلى نشان مى‏ دهد بپوشيم إشكال دارد؟ ❓در ضمن بفرمائيد يك زن مسلمان مى‏تواند در مورد حجابش از كتاب «» آقاى استفاده كند و مطابق آن حجاب داشته باشد؟ ‏ ✅ در حجاب لباس خاصّى معتبر نيست، هر چند پوشيدن چادر بهتر است. ولى از پوشيدن لباسى كه جلب توجّه نامحرم مى‏ كند اجتناب نمائيد و . 📚استفتاءات امام خمینی، ج‏3، ص 255 ➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 بخشی از نامه ششم فروردین سال 1368 حضرت امام (ره) خطاب به آیت الله منتظری: 🔷 نامه‏ها و سخنرانيهاى منافقين كه به وسيله شما از رسانه‏هاى گروهى به مردم مى‏رسيد؛ ضربات سنگينى بر اسلام و انقلاب زد و موجب خيانتى بزرگ به سربازان گمنام امام زمان- روحى له الفداء- و خونهاى پاك شهداى اسلام و انقلاب گرديد؛ براى اينكه در قعر جهنم نسوزيد خود اعتراف به اشتباه و گناه كنيد، شايد خدا كمكتان كند. 🔶و اللَّه قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولى در آن وقت شما را ساده لوح مى‏دانستم كه مدير و مدبر نبوديد ولى شخصى بوديد تحصيلكرده كه مفيد براى حوزه‏هاى علميه بوديد و اگر اين گونه كارهاتان را ادامه دهيد مسلماً تكليف ديگرى دارم و مى‏دانيد كه از تكليف خود سرپيچى نمى‏كنم‏. 📝 ج 21 صحیفه، ص332 https://eitaa.com/BAYYENATT
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷مجموعه جلسات بررسی مسئله حق و عدالت از دیدگاه شهید مطهری 🔶محور جلسات کتاب «حق و عدالت» از مجموعه آثار مجموعه بینش مطهر است. ➖ در این جلسات به موارد زیر پرداخته شده است: 1. چیستی اخلاق و تمایز اخلاق اسلامی با توجه به تعریف علم اخلاق 2. تقسیمات علم و حکمت در اندیشه اسلامی و تعیین جایگاه اخلاق در این نظام فکری 3. بررسی جنس مباحث اخلاقی از حیث حقیقی و اعتباری بودن 4. بیان ساختار بحث عدل در اسلام: 🔸حیثیت تکوینی و تشریعی 🔸حیثیت فردی و اجتماعی 🔸ارتباط عدل و اخلاق فردی و اجتماعی 5. نکاتی در باب عدل ربوبی و کتاب عدل الهی و نسبت سنجی بحث فعلی و بحث کتاب عدل الهی 6. بررسی دوگانه دوگانه عدالت و اخلاق و نفی اصل ایجاد این دوگانه / بررسی مسئله مهم ارتباط حق و عدل 7. محورهای عدالت اجتماعی در مصداق حکومت داری امیرالمومنین 8. پروسه رسیدن به عدالت اجتماعی در اندیشه اسلامی 9. نقد جریان های عدالت خواهانه و افراط و تفریط ها آنها و منشا این انحرافات عدالت خواهانه... 10. جریان های خارج از نظام اخلاقی و عدالتی در طول تاریخ اسلام 11. بررسی مبانی اولیه حقوق در اسلام / مناط تعیین حقوق اسلامی 12. منشا ایجاد حق شخصی و عمومی از نگاه اسلامی 13. تلازم حق و تکلیف و وابستگی این دو به یکدیگر 14. پاسخ به سوال بازگشت حق به تکلیف یا تکلیف به حقوق به صورت ویژه و انحصاری این جلسات با توجه به نظام اندیشه شهید مطهری 15. فلسفه اجتماعی اسلامی مبتنی بر نظام حقوق اسلامی 16. ارتباط متقابل دنیا و عقبی در اندیشه اسلامی/ اهمیت فوق العاده دنیا در عین نسبی بودن مسئله ارزشمندی در اسلام 17. ترسیم صحیح نقشه عالم در اندیشه شیعه و تاثیر آن در تنظیم فلسفه اجتماعی اسلام 18. تاثیر عدالت اجتماعی در معنویت اسلامی (عقاید و اخلاق و احکام مردم و جامعه) 19. مسئله تفاوت ها و تبعیض ها در اسلام 20. بحث حکومت داری در اسلام و حقوق مردم و حاکمیت در مقابل یکدیگر 👇🏻 لینک دانلود جلسات: 1.https://eitaa.com/p_BAYYENATT/108 2.https://eitaa.com/p_BAYYENATT/109 3.https://eitaa.com/p_BAYYENATT/110 4.https://eitaa.com/p_BAYYENATT/111 5.https://eitaa.com/p_BAYYENATT/112 📝 ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
علامه طباطبایی (ره): 🔷 فقوله: كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ‏ بيان تام لسبب تنزيل القرآن نجوما متفرقة و بيان ذلك أن تعليم علم من العلوم و خاصة ما كان مرتبطا بالعمل بإلقاء المعلّم مسائله واحدة بعد واحدة الى المتعلّم حتى تتم فصوله و أبوابه إنما يفيد حصولا ما لصور مسائله عند المتعلّم و كونها مذخورة بوجه ما عنده يراجعها عند مسيس الحاجة اليها، و أما استقرارها في النفس بحيث تتمو النفس عليها و تترتب عليها آثارها المطلوبة منها فيحتاج الى مسيس الحاجة و الإشراف على العمل و حضور وقته. 🔶ففرق بيّن بين أن يلقي الطبيب المعلم مثلا مسألة طيبة الى متعلم الطب إلقاء فحسب و بين أن يلقيها اليه و عنده مريض مبتلى بما يبحث عنه من الداء و هو يعالجه فيطابق بين ما يقول و ما يفعل. ✳️ و من هنا يظهر أن إلقاء أي نظرة علمية عند مسيس‏ الحاجة و حضور وقت العمل الى من يراد تعليمه و تربيته أثبت في النفس و أوقع في القلب و أشد استقرارا و أكمل رسوخا في الذهن و خاصة في المعارف التي تهدي اليها الفطرة فإن الفطرة إنما تستعد للقبول و تتهيأ للإذعان إذا أحست بالحاجة. 📝 الميزان في تفسير القرآن، ج‏15، ص: 211
بینات || ناصر قیلاوی زاده
علامه طباطبایی (ره): 🔷 فقوله: كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ‏ بيان تام لسبب تنزيل القرآن نجوما م
🔰 چگونه یاد بگیریم که فراموش نکنیم؟! بسم الله الرحمن الرحیم 🔷طلاب، دانشجویان و تمام محصلین و اهل مطالعه، یک دغدغه جدی دارند و آنهم این است که چگونه مطالعه، مباحثه، تعلیم و تعلم داشته باشیم تا دچار فراموشی مطلب نشویم؟ 🔹این دغدغه مشترک تمامی محصلین است و مطلب مهمی هم هست. در این یادداشت کوتاه قرار ندارم که تمام مایقال او یمکن ان یقال را بیان کنم، بلکه به یک مطلب لطیف و عمیق قرآنی در این باب اشاره می کنیم، ان شاء الله که بتوانیم بکار ببندیم. 🔶در زمانی که در درس بدائه الحکمه از محضر استاد فرحانی «حفظه الله» استفاده می کردم، یک مطلبی را ایشان مکرر بیان می کردند، خصوصا وقتی سوالی پرسیده میشد، ایشان می فرمودند: «اگر واقعا این مسئله ( مثلا یک سوال فلسفی که مطرح شده بود) برایتان مهم است و مشغول کسب علم در این حوزه هستید، چگونه شب بدون تامل و تفکر پیرامون آن می خوابید؟! اصلا چگونه شب را راحت می توانید بخوابید؟!». 🔸خب این سوال کمی عجیب به نظر می رسید که مگر قرار است نخوابیم یا خوابمان نگیرد؟ هم سوال داریم و هم می خوابیم! اعتراف می کنم که عمق این بیان استاد را در عین وضوح درک نمی کردم. 🔵این ماجرا و مسئله گذشت تا با این بیان زیبا و شگفت علامه طباطبایی مواجه شدم و با مطالعه آن، هم برای دغدغه مهم «چگونه مطالعه کنیم تا فراموش نکنیم؟» پاسخ پیدا کردم هم پشتیبان قرآنی کلام استاد را دریافتم. 🔴 در تفسیر آیه شریفه «كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ‏» چند مطلب مهم را تبیین می کنند: 1️⃣ در مسیر تعلم نیاز است که معلم و متعلم گام به گام حرکت کنند، یعنی در گام اول یک مطلب و مسئله را از جهت حصولی و ذهنی دریافت کرده و آن را بکار ببندند و پس از تکمیل حصول و جا افتادن آن برای نفس و تحقق آن معنا در وجود انسان، سراغ مسئله بعدی بروند. نه اینکه ذهن تبدیل به انباری از اطلاعات متعدد و متفرقه باشد که هیچکدام هم در نفس جایگیر نشده اند. ➖اصل در یاد دهی و یادگیری 2️⃣ آموزش علوم، خصوصا مسائل علومی که جهت کاربردی بیشتری دارند به دو نحو انجام می شود، گاهی می توان آن را صرفا آموزش داد و از آن عبور کرد و گاهی مربی و معلم می تواند در یک گام به متعلم آموزش دهد و در گام بعدی متعلم را به میدان عمل برده و در هنگامه نیاز به استفاده از آن مطلب علمی آن را بیان کند و کیفیت استفاده از آن را القا کند. قطعا چنین تعلیم و تعلمی در عمق نفس و جان یادگیرنده حک خواهد شد. ➖اصل کردن علوم 3️⃣ از اين بيان روشن مى ‏گردد كه تعليم، غير از تربیت و به بیان قرآن تثبيت در فؤاد است. آرى، فرق است بين اينكه طبيب يك مساله طبی را به شاگرد خود بطور نظرى ياد دهد و بين اينكه همين مساله را بر بالين بیماری بطور عملى به او بياموزد و از مريض نشانه‏هاى مرض را بپرسد و او پاسخ دهد و اين پاسخ و پرسش را با قواعدى كه به شاگرد درس داده تطبيق كند، در اين صورت آنچه مى‏گويد با آنچه مى‏كند تطبيق كرده است. ➖اصل دقت در نه تعلم صرف 4️⃣ نهایتا به اوج مسئله می رسیم كه القا و تعلیم يك نظريه علمى و به بیان دیگر تربیت متربی در جهت مقصود و مطلوب فقط زمانی محقق می شود که متربی واقعا در موقعیت احتياج باشد و خودش را در مقام اضطرار نسبت به آن علم ببیند و در چنین جایی است که یک محتوا در قلب مى‏نشيند، و پا بر جاتر هم خواهد بود، يعنى به زودى فراموش نمى‏شود، مخصوصا در معارفى كه فطرت بشرى هم مؤيد آن باشد و بشر را بدان رهنمون شود كه در چنين معارفى فطرت، آماده پذيرفتن آن است، چون نسبت به آن احساس احتياج مى‏كند. ➖اصل به معلوم 👌🏻قطعا از آیه شریفه قرآن و متن تفسیری علامه طباطبایی نکات زیادی قابل استنباط است اما همین میزان برای ایجاد تغییر اساسی در سیر تعلیم و تعلم کفایت می کند. ♨️چند نتیجه کوتاه: ✅ هیچ علمی را بر اساس هیجان شروع نکنیم. ✅یک کار علمی را به اتمام برسانیم بعد کار جدید را شروع کنیم. ✅برای شروع یک کار ضرورت و احساس نیاز واقعی در خود ایجاد کنیم سپس شروع کنیم. ✅استادی اختیار کنیم که بلد باشد مطلب را به عمق جانمان بنشاند ولو نظری ترین مسائل باشد. ✅معلم و موثر اصلی در عالم خداست، بدون او و خواست او طبیعتا نباید هیچ اثر الهی به نتیجه برسد. 📝ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt