eitaa logo
بزم روایت|بِحار الأنوار
1.4هزار دنبال‌کننده
1 عکس
3 ویدیو
2 فایل
روایات خاص بحار الأنوار...🕯 علی بن موسی الرضا علیه السلام: إِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا... ارتباط با بنده: @bearanvand 📜نشر دهید، نام کانال اهمیتی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻خیانت چشم ها ▫️عنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَلَمَةَ الْحَرِيرِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ "يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ"* فَقَالَ أَ لَمْ تَرَ إِلَى الرَّجُلِ يَنْظُرُ إِلَى الشَّيْ‏ءِ وَ كَأَنَّهُ لَا يَنْظُرُ إِلَيْهِ فَذَلِكَ خَائِنَةُ الْأَعْيُنِ (از عبد الرحمن بن سلمه حریری نقل شده: از امام صادق (ع) درباره کلام خداوند عز و جل پرسیدم [که در قرآن میفرماید]: «او چشمهايى را كه به خيانت مى ‏گردد را می‌داند.» ایشان فرمودند: آیا ندیدی مردی به چیزی نگاه میکند و انگار که نگاه نمیکند؟ این است خائنهٔ الاعین [چشمهايى را كه به خيانت/زیر چشمی مى ‏گردد]) * آیه به طور کامل: «يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُور: او چشمهايى را كه به خيانت می‏گردد و آنچه را سينه ‏ها پنهان میدارند، می‏داند/غافر19» * قال الطبرسي رحمه الله: "خائِنَةَ الْأَعْيُنِ" أي خيانتها و هي مسارقة النظر إلى ما لا يحل النظر إليه... (به معنای دزدکی نگاه کردن به چیزی است که نگاه به آن حلال نیست) *المیزان: آن گناهانى منظور است كه براى ديگران هويدا نباشد، و از آنان پوشيده باشد /ص80 @bazm_behar
🔻توصیه روز گذشته به مطالعه احادیث ▫️بعضی تاریخ خوانده‌اند، [امّا] نخوانده‌اند و از کلمات ائمّه در این روایات مطّلع نیستند؛ عیب بزرگ کار اینها این است. ائمّه را هم بیش از همه، از درون خود این احادیث میشود فهمید که در زندگی اینها، در جابه‌جایی اینها، در اعلام وصایت اینها، در هر کدامشان چه اتّفاقی افتاده [است]... *منبع - ۱۴۰۳/۱۰/۱۵ @bazm_behar
🔻خداوند طبیبی است که نسخه اش طبق امیال(نفسانی) بندگانش نیست ▫️قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عِبَادَ اللَّهِ أَنْتُمْ كَالْمَرْضَى وَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ كَالطَّبِيبِ فَصَلَاحُ الْمَرْضَى فِيمَا يَعْلَمُهُ الطَّبِيبُ وَ يُدَبِّرُهُ بِهِ لَا فِيمَا يَشْتَهِيهِ الْمَرِيضُ وَ يَقْتَرِحُهُ أَلَا فَسَلِّمُوا لِلَّهِ أَمْرَهُ تَكُونُوا مِنَ الْفَائِزِينَ... (رسول خدا (ص) فرمودند: «ای بندگان خدا! شما مانند بیماران هستید و خداوند رب العالمین مانند پزشک است. بهبودی بیماران در آن چیزی است که پزشک می‌داند و با آن تدبیر می‌کند، نه در آنچه که بیمار می‌خواهد و پیشنهاد می‌دهد. پس تسلیم اراده خداوند شوید تا از رستگاران باشید.»)... [و حضرت در ادامه علت تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه را این فرمودند که] چون میل اهل مدینه به سمت بیت المقدس بود، به آنها دستور داد تا خلاف آن را انجام دهند و به سمت کعبه روی آورند تا مشخص شود چه کسی با محمد در آنچه که او را ناخوشایند است، موافق است...) *مرتبط با این روایت. /ص107 @bazm_behar
🔻علم الهی دو نوع است ▫️عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ عِلْمَيْنِ عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَخْزُونٌ لاَ يَعْلَمُهُ إِلاَّ هُوَ مِنْ ذَلِكَ يَكُونُ اَلْبَدَاءُ* وَ عِلْمٌ عَلَّمَهُ مَلاَئِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ نَحْنُ نَعْلَمُه ( امام صادق علیه السلام فرمود: «برای خداوند دو علم وجود دارد: علمی مخزون که جز خود او کسی از آن آگاه نیست و از آن است و علمی که به فرشتگان، پیامبران و انبیای خود آموخته است و ما نیز آن را می‌دانیم.») *برای توضیح بَداء اینجا را بخوانید /ص109 @bazm_behar
🔻قرار بود قیام در سال ۷۰ هجری باشد ولی خداوند در پی غضبش به خاطر شهادت سیدالشهداء(ع)، این امر را به تعویق انداخت ▫️عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِنَّ عَلِيّاً ع كَانَ يَقُولُ إِلَى السَّبْعِينَ بَلَاءٌ وَ كَانَ يَقُولُ بَعْدَ الْبَلَاءِ رَخَاءٌ وَ قَدْ مَضَتِ السَّبْعُونَ وَ لَمْ نَرَ رَخَاءً فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَا ثَابِتُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى كَانَ وَقَّتَ هَذَا الْأَمْرَ فِي السَّبْعِينَ فَلَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ فَأَخَّرَهُ إِلَى أَرْبَعِينَ وَ مِائَةِ سَنَةٍ فَحَدَّثْنَاكُمْ فَأَذَعْتُمُ الْحَدِيثَ وَ كَشَفْتُمْ قِنَاعَ السِّرِّ فَأَخَّرَهُ اللَّهُ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ بَعْدَ ذَلِكَ وَقْتاً عِنْدَنَا وَ يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ قَالَ أَبُو حَمْزَةَ وَ قُلْتُ ذَلِكَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ قَدْ كَانَ ذَلِكَ (از ابی حمزه ثمالی روایت شده است که گفت: به امام باقر(ع) گفتم: «علی (ع) می‌فرمود: "تا هفتاد سال بلاء است و بعد از بلاء، رخاء و راحتی است." و اکنون هفتاد سال گذشته و ما رهایی ندیده‌ایم.» امام باقر(ع) فرمود: «ای ثابت! خداوند متعال این امر را برای سال هفتاد تعیین کرده بود. اما وقتی حسین (ع) به شهادت رسید، غضب خداوند بر اهل زمین شدت گرفت و آن را تا سال صد و چهل تأخیر انداخت. ما این موضوع را به شما گفتیم و شما آن را منتشر کردید و پرده از راز برداشتید، بنابراین خداوند آن را تأخیر انداخت و بعد از آن برای ما زمانی تعیین نکرد. خداوند آنچه را بخواهد محو می‌کند و آنچه را بخواهد ثابت می‌کند و نزد او "ام الکتاب" است.») *برای مطالعه بیشتر اینجا را بخوانید. * این روایت با سند صحیح در کافی آمده است(جلد2ص241). /ص114 @bazm_behar
🔻 اگر مضطر شوید، مانند قوم موسی، امر فرج جلو می افتد ▫️عنِ الْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى إِبْرَاهِيمَ أَنَّهُ سَيُولَدُ لَكَ فَقَالَ لِسَارَةَ فَقَالَتْ أَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّهَا سَتَلِدُ وَ يُعَذَّبُ أَوْلَادُهَا أَرْبَعَمِائَةِ سَنَةٍ بِرَدِّهَا الْكَلَامَ عَلَيَّ قَالَ فَلَمَّا طَالَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَكَوْا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى وَ هَارُونَ يُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِينَ وَ مِائَةَ سَنَةٍ قَالَ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَكَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا فَأَمَّا إِذَا لَمْ تَكُونُوا فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْتَهِي إِلَى مُنْتَهَاهُ (از فضل بن ابی قرة نقل شده است که گفت: شنیدم امام صادق(ع) می‌گوید: خداوند به ابراهیم وحی کرد که فرزندی برای تو به دنیا خواهد آمد. ابراهیم به ساره گفت و او گفت: آیا من در حالی که پیر هستم، میزایم؟ خداوند به او وحی کرد که او فرزندی خواهد زایید و فرزندان او به مدت چهارصد سال به خاطر رد کردن این سخن عذاب خواهند شد. سپس وقتی عذاب بر بنی‌اسرائیل طولانی شد، آنها به درگاه خداوند ناله و گریه کردند به مدت چهل صبح. خداوند به موسی و هارون وحی کرد که آنها را از فرعون نجات دهد و به این ترتیب، صد و چهل سال از عذاب آنها کم کرد. امام صادق(ع) فرمود: شما نیز اگر عمل کنید، خداوند بر ما گشایش می‌دهد، اما اگر عمل نکنید، باید امر تا آخرش برود) /ص118 @bazm_behar
🔻شیعه دو قرن است با [ی فرج] تربیت می شود ▫️عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ ع الشِّيعَةُ تُرَبَّى بِالْأَمَانِيِّ مُنْذُ مِائَتَيْ سَنَةٍ (علی بن یقطین گفت: امام کاظم(ع) به من فرمود: شیعه از دو قرن پیش با آرزوها تربیت می‌شود) /ص132 @bazm_behar
🔻اگر خداوند بدهد بخشنده است و اگر ندهد هم بخشنده ▫️...[قال الرضا علیه السلام] فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَى وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ لِأَنَّهُ إِنْ أَعْطَى عَبْداً أَعْطَاهُ مَا لَيْسَ لَهُ وَ إِنْ مَنَعَ مَنَعَ مَا لَيْسَ لَهُ ... (امام رضا علیه السلام: او بخشنده است اگر عطا کند و او بخشنده است اگر منع کند؛ زیرا اگر به بنده‌ای عطا کند، چیزی را به او می‌دهد که مال او نیست و اگر منع کند، چیزی را منع می‌کند که مال او نیست) /ص172 @bazm_behar
🔻رحم خدا بر مومنین و عصیانگران ▫️[امام حسن عسکری(ع) در توضیح معنای "الرحمن"]: الرَّحْمَنُ الْعَاطِفُ عَلَى خَلْقِهِ بِالرِّزْقِ لَا يَقْطَعُ عَنْهُمْ مَوَادَّ رِزْقِهِ وَ إِنِ انْقَطَعُوا عَنْ إِطَاعَتِهِ الرَّحِيمُ بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَخْفِيفِهِ عَلَيْهِمْ طَاعَاتِهِ وَ بِعِبَادِهِ الْكَافِرِينَ فِي الرِّزْقِ لَهُمْ وَ فِي دُعَائِهِمْ إِلَى مُوَافَقَتِهِ وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع رَحِيمٌ بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مِنْ رَحْمَتِهِ أَنَّهُ خَلَقَ مِائَةَ رَحْمَةٍ جَعَلَ مِنْهَا رَحْمَةً وَاحِدَةً فِي الْخَلْقِ كُلِّهِمْ فَبِهَا يَتَرَاحَمُ النَّاسَ وَ تَرْحَمُ الْوَالِدَةُ وَلَدَهَا وَ تَحْنُو الْأُمَّهَاتِ مِنَ الْحَيَوَانَاتِ عَلَى أَوْلَادِهَا فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أَضَافَ هَذِهِ الرَّحْمَةَ الْوَاحِدَةَ إِلَى تِسْعٍ وَ تِسْعِينَ رَحْمَةً فَيَرْحَمُ بِهَا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ ص ثُمَّ يُشَفِّعُهُمْ فِيمَنْ يُحِبُّونَ لَهُ الشَّفَاعَةَ مِنْ أَهْلِ الْمِلَّةِ ("رحمن، عطوف بر خلق خود است و رزق را از آن‌ها قطع نمی‌کند، حتی اگر از اطاعت او قطع شوند. او رحیم بر بندگان مؤمن خود است و با تسهیل طاعات بر آنها مرحمت فرمود. همچنین، بر بندگان کافر نیز در روزی رسانی و دعوتشان برای موافقت با او رحمت میکند و امیرالمؤمنین (ع) در مورد «رحیم»: فرمودند: "خداوند نسبت به بندگان مؤمن خود رحیم است و از رحمت او این است که صد رحمت خلق کرده است. از این صد رحمت، یک رحمت را در میان تمام مخلوقات قرار داده است تا مردم با آن یکدیگر را مود رحم قرار دهند مادران بر فرزندانشان رحمت کنند و حیوانات مادر نیز بر فرزندانشان مهربانی کنند. زمانی که روز قیامت فرارسد، این رحمت واحد به نود و نه رحمت دیگر افزوده خواهد شد و با این رحمت، امت محمد (ص) را مورد رحمت قرار خواهد داد و آنها را درحق کسانی از امت که دوست دارند به وسیله ایشان شفاعت شوند، شفیع قرار میدهد) /ص183 @bazm_behar
🔻حسادت بنی هاشم به امام رضا(ع) ▫️عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ أَيُّوبَ الْعَلَوِيِّ أَنَّ الْمَأْمُونَ لَمَّا أَرَادَ أَنْ يَسْتَعْمِلَ الرِّضَا ع جَمَعَ بَنِي هَاشِمٍ فَقَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَسْتَعْمِلَ الرِّضَا عَلَى هَذَا الْأَمْرِ مِنْ بَعْدِي فَحَسَدَهُ بَنُو هَاشِمٍ وَ قَالُوا تُوَلِّي رَجُلًا جَاهِلًا لَيْسَ لَهُ بَصَرٌ بِتَدْبِيرِ الْخِلَافَةِ فَابْعَثْ إِلَيْهِ يَأْتِنَا فَتَرَى مِنْ جَهْلِهِ مَا تُسْتَدَلُّ بِهِ عَلَيْهِ فَبَعَثَ إِلَيْهِ فَأَتَاهُ فَقَالَ لَهُ بَنُو هَاشِمٍ يَا أَبَا الْحَسَنِ اصْعَدِ الْمِنْبَرَ وَ انْصِبْ لَنَا عَلَماً نَعْبُدُ اللَّهَ عَلَيْهِ فَصَعِدَ ع الْمِنْبَرَ فَقَعَدَ مَلِيّاً لَا يَتَكَلَّمُ مُطْرِقاً ثُمَّ انْتَفَضَ انْتِفَاضَةً وَ اسْتَوَى قَائِماً وَ حَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ صَلَّى عَلَى نَبِيِّهِ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ ثُمَّ قَالَ أَوَّلُ عِبَادَةِ اللَّهِ مَعْرِفَتُهُ وَ أَصْلُ مَعْرِفَةِ اللَّهِ تَوْحِيدُهُ... (وقتی مأمون خواست امام رضا (ع) را به کار گمارد، بنی هاشم را جمع کرد و گفت: «من می‌خواهم رضا (ع) را بعد از خود بر این کار بگمارم.» بنی هاشم به او حسد ورزیدند و گفتند: «تو مردی جاهل را به کار می‌گماری که در تدبیر خلافت بصیرتی ندارد. پس به او پیام بفرست تا بیاید و تو از جهل او چیزی ببینی که بر او استدلال کنی.» مأمون به او پیام فرستاد و او آمد. بنی هاشم به امام رضا (ع) گفتند: «ای اباالحسن، بر منبر برو و برای ما نشانه‌ای قرار بده که بر آن خداوند را عبادت کنیم.» امام رضا (ع) بر منبر رفت و مدتی سکوت کرد و سر به زیر انداخت. سپس ناگهان ایستاد و حمد و ثنای خدا را گفت و بر پیامبر و اهل بیت او درود فرستاد. سپس گفت: «اول عبادت خداوند، شناخت اوست و اصل شناخت خداوند، توحید اوست و... ) /ص228 @bazm_behar
🔻تخریب جایگاه اهل بیت/مظلومیت سیدالشهداء (ع) در زمان حیات ▫️[در جمعی که ابن عباس و سیدالشهداء علیه السلام حضور داشتند فردی از ابن عباس سؤالی پرسید و حضرت به او گفت نزد من بیا تا پاسخت گویم. او نیز گفت:] لَسْتُ إِيَّاكَ أَسْأَلُ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ يَا ابْنَ الْأَزْرَقِ إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ هُمْ وَرَثَةُ الْعِلْمِ فَأَقْبَلَ نَافِعُ بْنُ أَزْرَقَ نَحْوَ الْحُسَيْنِ ع فَقَالَ لَهُ الْحُسَيْنُ ع...(...گفت:"من از تو نمی‌پرسم." ابن عباس گفت: "ای نافع! او از اهل بیت نبوت است و آنها وارثان علم هستند." سپس نافع بن الأزرق به سمت امام حسین (ع) رفت و ایشان جوابش را فرمود) *ابن عباس را بزرگ می‌داشتند و در نتیجه رقیبی برای جایگاه امیرالمؤمنین و فرزندانش علیهم السلام علم میکردند. ولی خب والله متم نوره...و الان پرچم آقای ما از همه بالاتر است... /ص297 @bazm_behar