🔻اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند
🔹محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، حسین سیماییصراف وزیر علوم تحقیقات و فناوری، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور، سید بهشید حسینی سرپرست دانشگاه هنر و رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی به عنوان اعضای حقوقی و منوچهر شاهسواری، محمد مهدی عسگرپور، علی دهکردی، مرضیه برومند، نرگس آبیار، مسعود نقاشزاده و سید رضا میرکریمی به عنوان اعضای حقیقی شورای سینمای ایران معرفی شدند.
🔹براساس احکام صادر شده، محمدرضا عارف رئیس شورای سینمای ایران، سید عباس صالحی نائب رئیس و رائد فریدزاده دبیر این شورا هستند و اولین جلسه شورای سینما امروز برگزار خواهد شد.
#اینستاگرام
📌به روزترین اخبار سینمای ایران و جهان📌
@BazNama
🔻معرفی داوران جشنواره فیلم فجر چهل و سوم
طی احکامی کمال تبریزی، رضا درستکار، بهرام رادان، علیرضا رئیسیان، علیرضا زریندست، عزتالله ضرغامی و مستانه مهاجر به عنوان اعضای هیأت داوران این دوره جشنواره معرفی شدند.
اولین جلسه هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، عصر امروز (سهشنبه ۹ بهمن ماه) همزمان با مبعث پیامبر اعظم(ص) در محل ستاد جشنواره برگزار شد.
#فوری_سراسری
📌به روزترین اخبار سینمای ایران و جهان📌
@BazNama
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 داستان چرک #شوهر_ستاره
🔻 محمد رحمانی نویسنده در خصوص فیلم شوهر ستاره نوشت:
▪️در جشنواره فیلم فجر هم میشود فیلمی به سبک فیلم های درجه چندم ضد اسلامی هالیوود اکران کرد و سه بار در آن اذان پخش کرد و هر بار با پخش اذان مخصوصاً آخرینش که با نماز همراه است حس انزجار را به مخاطب تحمیل کرد .
▪️اذانی که یکبار با اشک و نالههای دختری مظلوم ممزوج میشود بار دیگر با درماندگی عجین و در نهایت به تعصب کور و نامردی حماقت بار ختم میشود.
▪️شوهر ستاره داستان چرک زنی است که ذات کثیف مرد سنتی رهایش نمیکند. از همان اول شعارزدگی و نمادسازی گریبان مخاطب را ول نمیکند. مرد صاحبکار استثمارگر لجن که بعد از کلی کار بی وقفه زن را بهخاطر دو بار دستشویی رفتن اخراج میکند. مرد صاحبخانه که زنش از او میترسد و جای خفگی روی گردنش نشسته مدام در کار ستاره سرک میکشد و به حریم خصوصیاش تجاوز میکند و نماد لجن مردسالاری سنتی است! مردی که دنبال بهره برداری جنسی به شکل صیغه است باوجود زن و بچه و همچنین خواستگاری دیگر که صرفاً او را برای کلفتی کشیدن میخواهد.
▪️ شوهر ستاره که خودش اجاق کور بوده اما مشکل را به دروغ به گردن ستاره انداخت تا بعد از مرگش هم مثل دوران زنده بودن زندگی او را تباه کند بعد هم با سرکوفت و تحقیر ستاره زن دوم گرفت در حالی که مشکل از خودش بود و نهایتاً در حادثه رانندگی ستاره را بیوه کرد.
▪️برادر همسر گوربه گور شدهاش که او را حبس کرد و ستاره از دست خانواده شوهر مردهاش فرار کرد مردی که در ظاهر بهتر است و ستاره به او دل میبندد، اما او هم در
حقیقت لجن مذهبی است کسی که دختر و زنش را به دلیل تعصب جاهلانه و منع حضور در فوتبال دختران حبس کرد و هر دو در حادثه ای هرچند غیر عمد در اثر همین حبس کشته شدند گ. همین مرد بعد از یک صیغه و یکبار همخوابگی ستاره را رها میکند و میرود . آقای لجن در اوج حماقت نماز میخواند.
▪️فقط اینها نیست... دستپخت کثیف ایرج زاد آنقدر شعارزده پیش میرود که پیرزن ناراحت با بازکردن گره روسری ستاره ناگهان شفا مییابد ، از عدم حضور زنان در ورزشگاه با آه و حسرت حرف میزند، حتی تلویزیونشان بخشی از مناظره مهدی نصیری را نشان میدهد که به حجاب اعتراض میکند!
▪️دوست صمیمی ستاره که در اوج زیبایی نیمی از صورتش را در اسیدپاشی نابود کردند. زنهای مذهبی فیلم یا جاکشاند و پول جاکشی میگیرند یا در مترو بگذریم!
همانقدر که شعارزدگی در فیلمهای انقلابی و مذهبی بد است. این اثر ضد مذهب، ضدسنت ضدایرانی و ضدمرد هم همان رویه به شیوه کثیف تکرار میکند
#دهه_فجر
#شوهر_ستاره
#جشنواره_فجر
📌به روزترین اخبار سینمای ایران و جهان📌
@BazNama
🔹صیاد، «عقیدتی-سیاستی» طوری که قطامش زیاده
🔻نمایش فیلم سینمایی صیاد در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر نشان داد که دیدگاه غالب بر مجموعهای مانند ارتش مانع از آن است که تولیدات چند ده میلیاردی این مجموعه بتواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت، با وجود قهرمانهای نام آور ارتش در طول سالهای دفاع مقدس، این مجموعه همچنان در بازنمایی چهره این قهرمانها ناموفق است و با وجود صرف هزینههای فراوان – که درباره فیلم صیاد شیرازی میتواند بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان حداقل باشد- آثار تولیدی توسط این مجموعه فاقد استانداردهای یک فیلم سینمایی است.
اولین مساله نحوه گزینش سازندگان این آثار است و کاش ارتش و فارابی توضیح دهند با چه متر و معیاری کارگردانی را برای ساخت این اثر انتخاب کرده که بیشتر یک سریال ساز است و در سریالهایش نیز هیچ گاه از سطح متوسط فراتر نرفته است.
شاید مهمترین معیار برای این مجموعهها در انتخاب کارگردان میزان «انعطاف پذیری» آنها باشد. مسالهای که فیلم پُرهزینه صیاد را بیش از آنکه به فیلمی سینمایی تبدیل کند؛ به اثری تبدیل کرده که گویی قرار است با آرم و علامت عقیدتی-سیاسی ارتش در مراسمهای داخلی نمایش داده شود!
فیلم شروعی کاملا تلویونی دارد.حتی گوینده انتخابی برای نریشن ابتدایی فیلم نیز یک گوینده تلویزیونی است.استفاده غلط از روایت و گفتار متن در ادامه فیلم نیز تکرار میشود و به پاشه آشیل فیلم تبدیل میشود.چه دلیلی دارد صدای همسر صیاد را بر روی فیلم بشنویم؟! این ایراد روایی در ادامه فیلم نیز جابجا تکرار میشود.مشخصا در خصوص شخصیت صیاد گاهی با لحن و گفتاری کاملا رسمی و جدی مواجه هستیم و گاهی با لحنی عادی و خودمانی. گویی سازندگان اثر در مقاطعی از ساخت با غیبت ناظران محتوایی از فرصت استفاده کرده و لحن عادی را درباره شخصیت صیاد جاری کردهاند!
گریم یکی از نقاط ضعف جدی فیلم است. از گریم سرلشگر فلاحی گرفته تا گریم رحیم صفوی و حسن باقری و محمد بروجردی که گویی قرار است در بد بودن از هم سبقت بگیرند. سازندگان این اثر توجه نکردهاند که در همین سالهای اخیر در برخی آثار سینمایی به شخصیتهای این افراد پرداخته شده و به همین دلیل تناقض شدید گریم این شخصیتها در صیاد با آن شخصیتها میتواند تناقضی خنده دار باشد.درخصوص شخصیتهای عادی گاهی گریم در حد فاجعه است. مثلا همسر خارجی سعید سلیمانی که البته نمای نزدیک هم از او دیده نمیشود بیشتر شبیه به زنان خیابانی است تا زنی امریکایی!
مشکل مهم دیگر صیاد عدم حضور مردم در فیلم است. حتی زمانی که به اتفاقهای ابتدای پیروزی انقلاب نیز پرداخته میشود فیلم تصویری واضح از مردم نمایش نمیدهد و مردم عادی در حد منشی بنی صدر در فیلم دیده میشوند.به عبارت ساده فیلم پلان شهری کم دارد و همه چیز در خدمت نمایش تصویری شق و رق و نظامی طور از صیاد قرار گرفته که حتی در آن بلبشوی شرایط جنگی خط اتوی لباسش هندوانه قاچ میکند و این همان غلبه دیدگاه عقدیتی-سیاسی بر فیلم است که مانع از آن میشود تا شخصیت صیاد ملموس باشد. شخصیتی که نگاهی عارف گونه به زندگی داشته و دلاوری بیمانند بوده است و همچنان مستندی که سالها قبل محمد علی فارسی درباره او ساخته جذاب و دیدنی است.
فیلم از نظر جلوههای ویژه میدانی اثری در حد و اندازه فیلمهای موفق دهه هفتاد است اما تاکید بیش از حد بر جلوههای ویژه میدانی و عدم استفاده از جلوههای رایانهای برای بازنمایی تصویر واقعی جنگ مانع از آن شده که با فیلمی رو به جلو و امروزی مواجه شویم.شخصیت بنی صدر هم که قرار است در غیاب عراقیها ضد قهرمان فیلم باشد؛ آنقدر زیاده از حد دیده میشود که یادآور آن مثل معروف تلویزیون است که بعد از پخش سریال امام علی باب شد: قطامش زیاده!
#دهه_فجر
#صیاد
#جشنواره_فجر
📌به روزترین اخبار سینمای ایران و جهان📌
@BazNama
🔻نقد فیلم «آنتیک»؛ توهین به مقدسات به بهانه مقابله با خرافات
«آنتیک» ساخته هادی نائیجی و تهیهکنندگی محمود بابایی، تلاش نافرجامی در ژانر کمدی است که نه تنها در ایجاد لحظات خندهدار موفق نیست، بلکه با تمسخر باورهای دینی، به اثری سطحی و توهینآمیز تبدیل میشود. این فیلم که به بهانهٔ نقد خرافات ساخته شده، در مرز باریکی میان انتقاد سازنده و توهین به باورهای مذهبی قرار میگیرد، اما متأسفانه از این مرز عبور کرده و به ورطهٔ هجو بیمایه سقوط میکند.
داستان فیلم درباره دو دزد خردهپا به نامهای ابی و ولی است که با مشاهده نذورات یک امامزاده، تصمیم میگیرند تا امامزادهای قلابی راهاندازی کنند و از باورهای مردم سوءاستفاده کنند. نائیجی در تلاش است تا با استفاده از این ایده، نقدی بر خرافات ارائه دهد، اما زبان طنز فیلم به قدری خامدستانه و سطحی است که بیشتر به یک تمسخر بیمایه شبیه میشود تا نقدی هوشمندانه.
مشکل اساسی «آنتیک» این است که به جای نقد ریشهای و منطقی خرافات، اساس باورهای مذهبی را هدف قرار میدهد. این رویکرد، نه تنها به اثرگذاری فیلم کمکی نمیکند، بلکه آن را در نظر بسیاری از مخاطبان، اثری اهانتآمیز جلوه میدهد. طنز زمانی موفق است که بتواند مخاطب را به فکر فرو ببرد، اما این فیلم بیشتر از آنکه چالشی فکری ایجاد کند، در سطحیترین شکل ممکن از مقدسات برای خنداندن استفاده کرده است.
از طرفی در سینمای نفتی ما انگار عادت شده رفتار مشمئز کننده سازندگان اثر در فیلم را با قایم شدن پشت سر حرفهای مسئولین رده بالای نظام توجیه کنند ، طوری که محمود بابایی در نشست خبری از وصیتنامه امام (ره) مایه میگذارد.
باری، نمیتوان نقش نام و نفوذ تهیهکننده فیلم را نادیده گرفت. اگر غیر از محمود بابایی، فرزند گلعلی بابایی، فرد دیگری این فیلم را میساخت، احتمالاً «آنتیک» هرگز به این سطح از حمایت و تبلیغات نمیرسید و اگر سازندهی آن فیلمساز مستقلی بود تکلیفش با کرام الکاتبین بود . به نظر میرسد که بیش از آنکه کیفیت فیلم تعیینکننده باشد، نامهای پشتصحنه در سرنوشت آن تأثیرگذار بودهاند.
در نهایت، «آنتیک» نه تنها در ایجاد یک کمدی اثرگذار شکست میخورد، بلکه با رویکردی سطحی و غیرحرفهای، احساسات بخش زیادی از مخاطبان را جریحهدار میکند. سینمای ایران به کمدیهای هوشمندانه و خلاق نیاز دارد، نه آثاری که با تمسخر باورهای مردم، به دنبال خندههای زودگذر و بیارزش باشند.
✍م د
#عید_ایران
#دهه_فجر
#جشنواره_فجر
#آنتیک
📌به روزترین اخبار سینمای ایران و جهان📌
@BazNama
خدای جنگ ماکت موشک خیبرشکن را به #جشنواره_فجر آورد
#ایران_قوی
📌به روزترین اخبار سینمای ایران و جهان📌
@BazNama
🔻نامزدهای چهلوسومین جشنواره فیلم فجر اعلام شد🔻
نامزدهای دریافت بهترین جلوهویژه میدانی
۱۹۶۸: حمید رسولیان
اسفند: حمید رسولیان
زیبا صدایم کن: آرش آقابیک
شمال از جنوب غربی: رضا ترکمان
صیاد: حمید رسولیان
نامزدهای دریافت بهترینجلوه بصری
تاکسیدرمی: محمد عبدی
خدای جنگ: محمد برادران
زیبا صدایم کن: فرید ناصرفصیحی
صیاد: امیر ولیخانی
موسی کلیم الله: علیرضا واعظ
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه
بچه مردم: بابک کریمی
تاکسیدرمی: امیرحسین حداد
رها: رسول علیزاده
شمال از جنوب غربی: محمدرضا شجاعی
صددام:محمدحسین کرمی
موسی کلیمالله: پیمان مقدم
ناتوردشت: محمدحسی کرمی
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس
بچهی مردم: نازنین خزاعی
شمال از جنوب غربی: نیاز حمیدی
فریاد: رسول علیزاده
گوزنهای اتوبان: رعنا امنی
مرد آرام: بشیر صادقی
موسی کلیم الله: آذر محمدی
نامزدهای دریافت بهترین موسیقی فیلم
اسفند: کارن همایونفر
بچهی مردم: کریستوف رضایی
ترک عمیق: پیمان یزدانیان
شمال از جنوب غربی: حبیب خزاعیفر
انیمیشن ژولیت و شاه: بهنام جلیلیان و عطا اخگراندوست
بهترین تدوین
۱۹۶۸: حمیدرضا نجفیراد
بچهی مردم: عماد خدابخش
رها: لقمان خالدی
زیبا صدایم کن: بهرام دهقان
شمال از جنوب غربی: حمید زرگرنژاد و مجید طارمی
گوزنهای اتوبان: پویان شعلهور
نامزدهای دریافت بهترین صدا
بچه مردم: پرویز آبنار
تاکسیدرمی: سعید بجنوردی و حسین ابوالسطق
شمال از جنوب غربی: مسیح سراج و مهرشاد ملکوتی
گوزنهای اتوبان: میثم یاردیلو و حسین قورچیان
پسر دلفینی ۲: آرش قاسمی
نامزدهای دریافت بهترین چهرهپردازی
بچه مردم:: احسان روناسى
زيبا صدايم كن: عظيم فراين
شمال از جنوب غربى: شهرام خلج
صددام: عباس عباسى
موسى كليم اللّٰه: شهرام خلج
نامزدهای دریافت بهترین فیلم برداری
اسفند: سعید براتی
بچه مردم: میلاد پرتوی
تاکسیدرمی: داود محمدی
ترکعمیق : محمد آلادپوش
زیبا صدایمکن: سامان لطفیان
شمال از جنوب غربی: علیمحمد قاسمی
موسی کلیم الله: تورج منصوری
نامزدهای دریافت بهترین فیلمنامه
بچهی مردم: محمود کریمی، فائزه یارمحمدی
زیبا صدایم کن: آرش صادق بیگی، میلاد صدرعاملی، محمدرضا صدرعاملی
شمال از جنوب غربی: حمید زرگرنژاد،سیدمحمد حسینی،محمدجواد اسلامی
گوزنهای اتوبان: باقر سروش، ابوالفضل صفاری
مرد آرام: مهنوش صادقی
موسی کلیم الله: ابراهیم حاتمی کیا
نامزدهای دریافت بهترین کارگردانی
بچه مردم: محمود کریمی
زیبا صدایم کن: رسول صدرعاملی
سونسوز: رضا جمالی
شمال از جنوب غربی: حمید زرگرنژاد
گوزنهای اتوبان: ابوالفضل صفاری
موسی کلیم الله: ابراهیم حاتمیکیا
نامزدهای دریافت بهترین بازیگر زن مکمل
1968 :لیندا کیانی
چشم بادومی: ساره بیات
رها: غزل شاکری
مرد آرام: بیتا عزیز
موسی کلیم الله: بهاره کیان افشار
نامزدهای دریافت بهترین نقش مکمل مرد
آبستن: عباس غزالی
اشک هور: تورج الوند
بچهی مردم: رضا کیانیان
شاه نقش: عنایت بخشی
گوزنهای اتوبان: پیمان قاسم خانی
موسی کلیم الله: فرهاد آئیش
موسی کلیم الله: بهنام تشکر
ناتوردشت: میر سعید مولویان
نامزدهای دریافت بهترین تهیهکنندگی
۱۹۶۸: ایرج محمدی
بچه مردم: سید علی احمدی
ترک عمیق: محسن چگینی
چشم بادومی: سجاد نصراللهی نسب
رها: سعید خانی
فریاد: بهمن بنی اردلان
بهترین پویانمایی
افسانه سپهر
پسر دلفینی ۲
زال و رودابه
ژولیت و شاه
نامزدهای بهترین نقش اصلی مرد
۱۹۶۸: امیر نوروزی
اسفند: رضا مسعودی
رها: شهاب حسینی
زیبا صدایم کن: امین حیایی
شمال از جنوب غربی: مصطفی زمانی
صددام: رضا عطاران
بهترین نقش اصلی زن
۱۹۶۸: پادینا کیانی
اشک هور: رویا افشار
زیبا صدایم کن: ژولیت رضایی
شوهر ستاره: فریبا نادری
مرد آرام: شمیرا شیرزاد
موسی کلیم الله: مریلا زارعی
نامزدهای بهترین فیلم
بچه مردم
زیبا صدایم کن
شمال از جنوب غربی
گوزنهای اتوبان
موسی کلیم الله
نامزدهای بهترین کارگردان اول
۱۹۶۸: امیر مهدی پوروزیری
بچه مردم: محمود کریمی
ترک عمیق: آرمان زرینکوب
چشم بادومی: ابراهیم امینی
رها:حسام فرهمند
فریاد: محمدرضا اردلان
#چهل_و_سومین_جشنواره_فیلم_فجر
#دهه_فجر
📌به روزترین اخبار سینمای ایران و جهان📌
@BazNama
🎬
فهرست برگزیدگان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
مراسم اختتامیه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر دقایقی قبل به پایان رسید. فهرست برگزیدگان به شرح زیر است:
.
بهترین جلوه های ویژه میدانی / حمید رسولیان : صیاد
بهترین جلوه های ویژه بصری / امیر ولی خانی: صیاد
بهترین چهره پردازی / شهرام خلج: موسی کلیم الله
بهترین طراحی لباس / آذر محمدی: موسی کلیم الله
بهترین طراحی صحنه / کیوان مقدم: موسی کلیم الله
بهترین صدا / میثم یاردیلو – حسین قورچیان: گوزن های اتوبان
بهترین موسیقی متن / کارن همایونفر: اسفند
بهترین تدوین / عماد خدابخش: بچه مردم
بهترین فیلمبرداری / علی محمد قاسمی: شمال از جنوب غربی
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد / فرهاد آئیش: موسی کلیم الله
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد / عنایت بخشی: شاه نقش
بهترین بازیگر نقش مکمل زن / لیندا کیانی: ۱۹۶۸
بهترین بازیگر نقش اول مرد / مصطفی زمانی: شمال از جنوب غربی
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد / نوید پورفرج: گوزن های اتوبان
بهترین بازیگر نقش اول زن / فریبا نادری: شوهر ستاره
بهترین انیمیشن / پسر دلفینی ۲
بهترین کارگردان اول / محمود کریمی: بچه مردم
بهترین فیلم اول / سعید خانی: رها
بهترین فیلمنامه / محمود کریمی - فائزه یارمحمدی : بچه مردم
جایزه ویژه هیات داوران / سون سوز
بهترین کارگردانی / حمید زرگرنژاد / شمال از جنوب غربی
بهترین فیلم /سید مازیار هاشمی / زیبا صدایم کن
بهترین فیلم کوتاه نادره سادات سیفی: دادرسی
بهترین کارگردان مستند/نیما مهدیان: یک وجب خاک
بهترین فیلم مستند / جعفر صادقی:شگرد
#دهه_فجر
📌به روزترین اخبار سینمای ایران و جهان📌
@BazNama
📸 سازمان اوقاف ساخت فیلم موهن «آنتیک» را محکوم کرد
▪️«حق پیگیری قضایی از سازندگان این فیلم محفوظ است»
🔹سازمان اوقاف و امور خیریه، با صدور بیانیه ای ساخت و نمایش فیلم سینمایی «آنتیک» را در جشنواره فیلم فجر، توهین به اصالت امامزادگان در فضای مجازی و رسانهای کشور دانست و آن را محکوم کرد.
🔹در این بیانیه آمده است: جای تاسف است که فیلمی تا این حد سطحی و بیارزش ساخته میشود که نه تنها بر رونق سینمای ایران نمیافزاید بلکه با برهم زدن جو هنری و فرهنگی جامعه باعث ریزش مخاطبان آن هم میشود. از نظر ما فیلم سنیمایی «آنتیک» که به اذعان همه منتقدان، یک فیلم شانه تخم مرغی و پر از لودگی و فقر طنز با داستانی تقلیدی و کاملا بیارزش و ملغمهای از سخافت و رکاکت است، توهین به شعور مردم ایران محسوب میشود.
🔹حکایت محبوبیت و مرجعیت و زیارت امامزادگان و بقاع متبرکه در بین مردم ایران مربوط به امروز و دیروز نیست. بلکه ریشه در قرن ها پیش دارد.
#دهه_فجر
📌به روزترین اخبار سینمای ایران و جهان📌
@BazNama
🔻همایون اسعدیان دبیر شورای صنفی نمایش: بر اساس تصمیم شورا و موافقت سازمان سینمایی، فیلمهای «بامبولک» ساخته آرش معیریان، «پسر دلفینی ۲» ساخته محمد خیراندیش، «پیشمرگ» ساخته علی غفاری، «رها» ساخته حسام فرهمند، «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی، «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام، «کوکتل مولوتوف» به کارگردانی حسین امیری دوماری و «موسی کلیمالله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا به عنوان ترکیب نهایی اکران نوروزی مشخص شدند.
📌به روزترین اخبار سینمای ایران و جهان📌
@BazNama