eitaa logo
بدایه الحکمه
223 دنبال‌کننده
62 عکس
14 ویدیو
27 فایل
✅ کانال اطلاع‌رسانی و آرشیو درس‌گفتارها، تقریرات و متون پشتیبان کلاس (بدایه الحکمه )
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه شصت و هفتم 🗓دوشنبه۶ دی ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جواب به اشکالی که به جواب ملاصدرا داده شد + اشکال سوم 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه شصت و هشتم 🗓سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جواب به اشکال چهارم و پنجم و ششم و هفتم 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه شصت و نهم 🗓چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 المرحمة الثالثه فی الانقسام الوجود الی ما فی غیره و انقسام ما فی نفسه الی ما لنفسه و ما لغیره 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد 🗓شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله سوم، اخر فصل اول و شروع فصل دوم 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و یکم 🗓یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله سوم، الفصل الثالث و مرحله الرابع، الفصل الاول 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و دوم 🗓دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 تحلیل الفاظ فی نفسه، لنفسه، بنفسه و فی غیره، لغیره، بغیره و نقش زبان در فلسفه 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و سوم 🗓سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله سوم، الفصل الثانی و الفصل الثالث 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و چهارم 🗓پنج شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله سوم، ادامه مطلب الفصل الثالث 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و پنجم 🗓شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله سوم، الفصل الرابع و الفصل الخامس 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و ششم 🗓یک شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله ثالث ، الفصل السادس 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و هفتم 🗓دو شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله ثالث ، الفصل السابع 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و هشتم 🗓یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله ثالث ، الفصل السابع و الثامن 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد ونهم 🗓دو شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتادم 🗓سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله ثالث ، الفصل الثامن و الفصل التاسع 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و یکم 🗓چهار شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله رابع فصل ۱و۲ 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و دوم 🗓 شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرجله چهارم فصل۲ 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و سوم 🗓 ۱شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جمع بندی مباحث-نقش فلسفه در تمدن ۱ 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و چهارم 🗓 ۲شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جمع بندی مباحث-نقش فلسفه در تمدن ۲ 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و پنجم 🗓 ۳شنبه ۳اسفند ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جمع بندی مباحث-نقش فلسفه در تمدن ۳ 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و ششم 🗓 ۴شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جمع بندی مباحث با توجه به رویکرد ذکر شده 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و هفتم 🗓 ۵شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 پاسخ به سوالات 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
برای دفاع از حقوق طلاب و خدمات طلاب و روحانیت به جامعه اسلامی 📌مشارکت بفرمایید: پویش ثبت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران https://www.farsnews.ir/my/c/132467
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌رسالت اجتماعی تفکر بخش اول: 🔹 ۱. جامعه مجموعه‌ای از اجزا و عناصری است که یک حلقه وصل دارند و به موجب آن ترکیب حقیقی میان آن عناصر متفرق ایجاد می‌شود و هویتی جدید به آنها اعطا می‌شود. 🔸 ۲. حلقه اتصال دهنده این عناصر، فکر و اندیشه است. به این معنا که انسان از طریق فکر و اندیشه افق‌های دور دست را می‌یابد و آرمان‌های بلند را انتخاب می‌کند و در نسبت با آن افق‌ها و آرمان‌ها، همه‌ی واقعیت‌های پیرامونی خود را معنا و نظم می‌دهد و به کنش‌های خود جهت و سامان می‌ببخشد. تفکر عبور از ظواهر پدیده‌ها و امور روزمره و نگریستن از یک افق بلند معنایی و آرمانی به واقعیات و پدیده‌ها است. نگرشی که از سطحی‌نگری، تقلیل گرایی و کوته‌بینی عاری باشد و با پویایی مستمر به عمق روابط و نسبت میان پدیده‌ها نفوذ کند و با ملاحظه گذشته و آینده از غایت و سرانجام خود و پدیده‌ها پرسش کند. خلاصه تفکر، تعالی و پویایی نگاه‌ها و از يک افق متعالی و فرازمانی_مکانی به پدیده‌ها و روابط میان آنها نگریستن است به نحوی که منتهی به جنبش و حرکت در مسیر آن آرمان‌ها و افق‌های متعالی بشود. 🔹 ۳. تفکر و اندیشه را نباید با علم و دانش خلط کرد و آنها را یکی دانست. علم و دانش برون‌داد و ظهورات نظام‌یافته مستقر در فرهنگ عمومی و مجامع علمی است. اما فکر و اندیشه، نوع خاصی از فعالیت ذهنی و عقلي آدمی است که در پی کشف حقایق و افق‌های معنایی متعالی و انتخاب آرمان‌هایی است که بینش‌ها و نگرش‌های کلان آدمی را به هستی، جهان و انسان تعین ببخشد. انسان فکور برخلاف انسان عالم بیش از آنکه به دنبال حرکت در ساختارهای تعین یافته علمی و دانشگاهی باشد به دنبال کشف حقایق و افق‌های دور دستی است که حتی ممکن است در علم ‌ و دانش جایابی نشده باشد. هر چند یافته‌های فکر و اندیشه در متن فرهنگ به‌صورت تدریجی استقرار می‌یابد و در ساختارهای علمی و دانشی راه پیدا می‌کند. 🔸 ۴. قوام جامعه به فکر و اندیشه ای است که در فرهنگ عمومی استقرار یافته باشد و به زندگی آدمیان معنا و به حرکت و کنش آنها جهت و نظام بدهد. به تدریج یافته‌های فکری در متن فرهنگ استقرار یافته و در قالب ساختارهایی همچون علم، زبان، اخلاق، هنر و صنعت آشکار و تعین می‌بابد. اما بعد از استقرار این تعینات ‌و ساختارها، همچنان باب فکر و اندیشه بسته نمی‌شود بلکه می‌بایست باب بحث‌ها و گفتگوها در جهت افق‌گشایی برای تفکر و اندیشه گشوده باشد تا موجبات ارتقا یا اصلاح ساختارهای تعین یافته فراهم شود. 🔹 ۵. اگر فکر و اندیشه عنصر اتصال دهنده‌ی اجزا و قوام بخش جامعه است پس متفکران و اندیشه‌ورزان می‌بایست محور و نماد جامعه باشند نه حاکمان و دولتمردان و یا تاجران و مهندسان و پزشکان مگر از حیث متفکر بودن آنها. در حقیقت هر جامعه و تمدنی بواسطه متفکران افق‌نما و افق‌گشا و آرمان‌ساز شناخته می‌شود. هر چند تاریخ را پادشاهان و حاکمان نوشته اند اما این متفکران هستند که جاودانه شده اند. امروز یونان باستان با متفکران آن همچون سقراط و افلاطون و ارسطو شناخته می‌شود نه صدها حاکم و دولتشهرهای آن. آنچه از قرون وسطای مسیحی به یادگار مانده متفکران و الهیدانان متفکر آن است. شرق جهان را به کنفوسیوس و بودا و امثال آنها معرفی می‌کنند. غرب جدید را هم با ماکیاولی، بیکن، دکارت، روسو، کانت و هگل می‌شناسیم. در فرهنگ و تمدن اسلامی هم این متفکران و انذیشه‌ورزان هستند که از قرون نخستین تا به امروز، راهنما و افق‌گشا بوده‌اند. همه‌ی اینها نشان می‌دهد که این متفکران و اندیشه‌ورزان هستند که معلمان جامعه و راهنمایان به سمت آرمان‌ها و افق‌ها هستند و باقی کنشگران اجتماعی همچون عالمان و ادیبان و هنرمندان و دولتمردان و کاسبان و صنعتگران را جهت داده اند و با تفکر و اندیسه‌ورزی افق‌هایی جدیدی را گشوده‌اند و در آن افق همه‌ی ساختارها همچون علم، هنر، زبان، صنعت و مانند آن را به جنبش و حرکت در آورده‌اند. 🔸 ۶. از این‌رو در فرهنگ اسلامی، حاکم جامعه می‌بایست اهل تفکر و اندیشه‌ورزی باشد که مدیریت او مدیریت تفکر بنیان و تدبّرمحور باشد تا پیش و بیش از هر کاری به اگاهی‌بخشی و رشد عقلانی مردمان جامعه اهتمام بورزد. چرا که جامعه‌ی متفکر و رشد یافته می‌تواند افق‌های دوردست را به درستی بنگرد و به جنبش و حرکت درآید و در آن مسیر به چپ و راست منحرف نشود. از این منظر، امر حکومت در درجه‌ی اول از جنس و تدبیر است نه از جنس پلیتیک و ساختارهای تعین یافته‌ی حاکمیتی. 🔴 ادامه دارد ... https://eitaa.com/hekmat121