eitaa logo
بدایه الحکمه
223 دنبال‌کننده
62 عکس
14 ویدیو
27 فایل
✅ کانال اطلاع‌رسانی و آرشیو درس‌گفتارها، تقریرات و متون پشتیبان کلاس (بدایه الحکمه )
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه شصت و هشتم 🗓سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جواب به اشکال چهارم و پنجم و ششم و هفتم 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه شصت و نهم 🗓چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 المرحمة الثالثه فی الانقسام الوجود الی ما فی غیره و انقسام ما فی نفسه الی ما لنفسه و ما لغیره 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد 🗓شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله سوم، اخر فصل اول و شروع فصل دوم 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و یکم 🗓یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله سوم، الفصل الثالث و مرحله الرابع، الفصل الاول 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و دوم 🗓دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 تحلیل الفاظ فی نفسه، لنفسه، بنفسه و فی غیره، لغیره، بغیره و نقش زبان در فلسفه 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و سوم 🗓سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله سوم، الفصل الثانی و الفصل الثالث 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و چهارم 🗓پنج شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله سوم، ادامه مطلب الفصل الثالث 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و پنجم 🗓شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله سوم، الفصل الرابع و الفصل الخامس 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و ششم 🗓یک شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله ثالث ، الفصل السادس 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و هفتم 🗓دو شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله ثالث ، الفصل السابع 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد و هشتم 🗓یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله ثالث ، الفصل السابع و الثامن 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هفتاد ونهم 🗓دو شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتادم 🗓سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله ثالث ، الفصل الثامن و الفصل التاسع 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و یکم 🗓چهار شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرحله رابع فصل ۱و۲ 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و دوم 🗓 شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 مرجله چهارم فصل۲ 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و سوم 🗓 ۱شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جمع بندی مباحث-نقش فلسفه در تمدن ۱ 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و چهارم 🗓 ۲شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جمع بندی مباحث-نقش فلسفه در تمدن ۲ 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و پنجم 🗓 ۳شنبه ۳اسفند ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جمع بندی مباحث-نقش فلسفه در تمدن ۳ 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و ششم 🗓 ۴شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 جمع بندی مباحث با توجه به رویکرد ذکر شده 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه هشتاد و هفتم 🗓 ۵شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ 🎙استاد سید مهدی موسوی حفظه الله 📖بدایة الحکمة 📝 پاسخ به سوالات 💾مرکز آموزشی تربیتی الهادی علیه السلام @bedayeh
برای دفاع از حقوق طلاب و خدمات طلاب و روحانیت به جامعه اسلامی 📌مشارکت بفرمایید: پویش ثبت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران https://www.farsnews.ir/my/c/132467
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌رسالت اجتماعی تفکر بخش اول: 🔹 ۱. جامعه مجموعه‌ای از اجزا و عناصری است که یک حلقه وصل دارند و به موجب آن ترکیب حقیقی میان آن عناصر متفرق ایجاد می‌شود و هویتی جدید به آنها اعطا می‌شود. 🔸 ۲. حلقه اتصال دهنده این عناصر، فکر و اندیشه است. به این معنا که انسان از طریق فکر و اندیشه افق‌های دور دست را می‌یابد و آرمان‌های بلند را انتخاب می‌کند و در نسبت با آن افق‌ها و آرمان‌ها، همه‌ی واقعیت‌های پیرامونی خود را معنا و نظم می‌دهد و به کنش‌های خود جهت و سامان می‌ببخشد. تفکر عبور از ظواهر پدیده‌ها و امور روزمره و نگریستن از یک افق بلند معنایی و آرمانی به واقعیات و پدیده‌ها است. نگرشی که از سطحی‌نگری، تقلیل گرایی و کوته‌بینی عاری باشد و با پویایی مستمر به عمق روابط و نسبت میان پدیده‌ها نفوذ کند و با ملاحظه گذشته و آینده از غایت و سرانجام خود و پدیده‌ها پرسش کند. خلاصه تفکر، تعالی و پویایی نگاه‌ها و از يک افق متعالی و فرازمانی_مکانی به پدیده‌ها و روابط میان آنها نگریستن است به نحوی که منتهی به جنبش و حرکت در مسیر آن آرمان‌ها و افق‌های متعالی بشود. 🔹 ۳. تفکر و اندیشه را نباید با علم و دانش خلط کرد و آنها را یکی دانست. علم و دانش برون‌داد و ظهورات نظام‌یافته مستقر در فرهنگ عمومی و مجامع علمی است. اما فکر و اندیشه، نوع خاصی از فعالیت ذهنی و عقلي آدمی است که در پی کشف حقایق و افق‌های معنایی متعالی و انتخاب آرمان‌هایی است که بینش‌ها و نگرش‌های کلان آدمی را به هستی، جهان و انسان تعین ببخشد. انسان فکور برخلاف انسان عالم بیش از آنکه به دنبال حرکت در ساختارهای تعین یافته علمی و دانشگاهی باشد به دنبال کشف حقایق و افق‌های دور دستی است که حتی ممکن است در علم ‌ و دانش جایابی نشده باشد. هر چند یافته‌های فکر و اندیشه در متن فرهنگ به‌صورت تدریجی استقرار می‌یابد و در ساختارهای علمی و دانشی راه پیدا می‌کند. 🔸 ۴. قوام جامعه به فکر و اندیشه ای است که در فرهنگ عمومی استقرار یافته باشد و به زندگی آدمیان معنا و به حرکت و کنش آنها جهت و نظام بدهد. به تدریج یافته‌های فکری در متن فرهنگ استقرار یافته و در قالب ساختارهایی همچون علم، زبان، اخلاق، هنر و صنعت آشکار و تعین می‌بابد. اما بعد از استقرار این تعینات ‌و ساختارها، همچنان باب فکر و اندیشه بسته نمی‌شود بلکه می‌بایست باب بحث‌ها و گفتگوها در جهت افق‌گشایی برای تفکر و اندیشه گشوده باشد تا موجبات ارتقا یا اصلاح ساختارهای تعین یافته فراهم شود. 🔹 ۵. اگر فکر و اندیشه عنصر اتصال دهنده‌ی اجزا و قوام بخش جامعه است پس متفکران و اندیشه‌ورزان می‌بایست محور و نماد جامعه باشند نه حاکمان و دولتمردان و یا تاجران و مهندسان و پزشکان مگر از حیث متفکر بودن آنها. در حقیقت هر جامعه و تمدنی بواسطه متفکران افق‌نما و افق‌گشا و آرمان‌ساز شناخته می‌شود. هر چند تاریخ را پادشاهان و حاکمان نوشته اند اما این متفکران هستند که جاودانه شده اند. امروز یونان باستان با متفکران آن همچون سقراط و افلاطون و ارسطو شناخته می‌شود نه صدها حاکم و دولتشهرهای آن. آنچه از قرون وسطای مسیحی به یادگار مانده متفکران و الهیدانان متفکر آن است. شرق جهان را به کنفوسیوس و بودا و امثال آنها معرفی می‌کنند. غرب جدید را هم با ماکیاولی، بیکن، دکارت، روسو، کانت و هگل می‌شناسیم. در فرهنگ و تمدن اسلامی هم این متفکران و انذیشه‌ورزان هستند که از قرون نخستین تا به امروز، راهنما و افق‌گشا بوده‌اند. همه‌ی اینها نشان می‌دهد که این متفکران و اندیشه‌ورزان هستند که معلمان جامعه و راهنمایان به سمت آرمان‌ها و افق‌ها هستند و باقی کنشگران اجتماعی همچون عالمان و ادیبان و هنرمندان و دولتمردان و کاسبان و صنعتگران را جهت داده اند و با تفکر و اندیسه‌ورزی افق‌هایی جدیدی را گشوده‌اند و در آن افق همه‌ی ساختارها همچون علم، هنر، زبان، صنعت و مانند آن را به جنبش و حرکت در آورده‌اند. 🔸 ۶. از این‌رو در فرهنگ اسلامی، حاکم جامعه می‌بایست اهل تفکر و اندیشه‌ورزی باشد که مدیریت او مدیریت تفکر بنیان و تدبّرمحور باشد تا پیش و بیش از هر کاری به اگاهی‌بخشی و رشد عقلانی مردمان جامعه اهتمام بورزد. چرا که جامعه‌ی متفکر و رشد یافته می‌تواند افق‌های دوردست را به درستی بنگرد و به جنبش و حرکت درآید و در آن مسیر به چپ و راست منحرف نشود. از این منظر، امر حکومت در درجه‌ی اول از جنس و تدبیر است نه از جنس پلیتیک و ساختارهای تعین یافته‌ی حاکمیتی. 🔴 ادامه دارد ... https://eitaa.com/hekmat121
📌رسالت اجتماعی تفکر بخش دوم 🔹۷. اگر متفکران در جای خود قرار گیرند و نقش اصلی در هدایت و برانگیختن عقول و اصلاح جامعه و ساختارهای آن را بر عهده داشته باشند و در فرهنگ عمومی و رسانه‌ها این مهم به رسمیت شناخته شود به نحوی که از مرجعیت فرهنگی و اجتماعی برخوردار باشند و دیگر کنشگران در ادامه آنها نقش خود را تعریف کنند چنین جامعه‌ای رو به صلاح و پیشرفت خواهد داشت. چرا که افق‌ها و آرمان‌ها را متفکران و اندیشه‌ورزان تعیین می‌کنند و مسیر فکری و نظری جنبش و حرکت را هموار می‌سازند و به علم و زبان، هنر و سیاست، صنعت و قانون خلاصه به همه مطالبات و ساختارها معنا و جهت می‌دهند. از این مهمتر اینکه اهل فکر و اندیشه‌اند که می‌توانند در راه طی شده به درستی تأمل کنند و مسیر آینده را پیش‌بینی و تدبیر کنند. 🔸 ۸. در چنین جامعه‌ای، اتحاد و همبستگی، اتصال و هماهنگی، انسجام و همکاری، حکم‌فرما می‌شود. همگان در جایگاه خود ایستاده و به نقش خود واقفند و بر پایه درک عمیق از منافع عمومی، مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی در جهت آرمان‌ها و افق‌های ‌متعالی حرکت می‌کنند. تعالی هر جامعه‌ای به رشد تفکر و اندیشه‌ورزی کنشگران آن جامعه وابسته است هر چقدر تفکر و اندیشه‌ورزی در جامعه‌ای عمیق‌تر و در فرهنگ عمومی گسترده‌تر باشد تقاضاها و مطالبات از افق بالاتری برخوردار است و ارزش سرمایه‌های مادی و معنوی، اخلاقی و اجتماعی بیشتر شناخته‌ می‌شود، منافع عمومی بر منافع شخصی،حزبی و قومی ترجیح می‌یابد، تصیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در جهت حفاظت بهتر و بهره‌برداری مسئولانه از همه‌ی سرمایه‌ها در جهت منافع عمومی و تعالی و پیشرفت همه جانبه جامعه خواهد بود. 🔹 ۹. در جامعه‌ای که تفکر کردن و اندیشه‌ورزی در آن ارزش معيار و فرهنگ عمومی و گفتمان رایج باشد امکان گفت و گو و تحمل یکدیگر و شنیدن حرف مخالف وجود دارد و همچنین امکان رشد علمی، هنری، فناوری فراهم است. و الا در جامعه‌ای که تفکر کردن ارزش عمومی و همگانی نباشد، داد و بی‌داد، جنجال و هیاهو، تقلید و تحجر، قبیله‌گرایی سیاسی و فساد اجتماعی حکمران است. 🔸۱۰. لاجرم هر جامعه‌ای آرمانی، تمایزی و مرزی با سایر جوامع دارد و هر آرمان و مرزی دوستی دارد و دشمنی. نمی‌توان جامعه‌ی انسانی در این کره خاکی را تصور کرد بدون آنکه مخالفان و دشمنانی داشته باشد که باید با دشمنان مرزبندی کرد و با احتیاط با آنها تعامل داشت، لکن گاه این مرزها و تمایزها، دوستی‌ها و دشمنی‌ها خلط می‌‌شود و جای دوست و دشمن عوض می‌شود و به تبع منافع عمومی و مسیر پیشرفت و تعالی جامعه مختل می‌شود. اما بواسطه تفکر و اندیشه‌ورزی است که مرزها و تمایزهای حقیقی از تمایزهای وهمی شناخته می‌شود، دوست از دشمن، رفیق از نارفیق، خیرخواه از بدخواه مشخص می‌شوند. 🔹۱۱. بازخوانی دوباره هویت در جهان پيچيده‌ی پساحقیقت و طرحواره‌ی دهکده‌ی جهانی و جهانی‌شدن از دیگر رسالت‌های تفکر و اتخاذ تفکر پیچیده در مواجهه با موقعیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. چرا که جهان پیچیده‌ی امروز را نمی‌توان همانند جهان ساده گذشته دانست و هویت را مقوله‌ای ارتکازی و طبیعی قلمداد کرد. بلکه در جهان معنایی امروز، حجم کثیری از معانی و طرح‌ها در فرهنگ عمومی تکثیر شده است وهویت‌های سنتی و مرزبندی های هویتی به چالش کشیده شده و هویت مدرن وپسامدرن جایگزین آنها شده است ویا اینکه همه‌ی هویت‌های پیشین را درنظم معنایی جدیدی به کار گرفته است. فهم این تمایز هویتی پیچیده هجمه‌های هویت مدرن غرب عليه نظام هویتی و ارزشی سایر جهان‌های اجتماعی و جانمایی هویت درروایت ما ازواقعیت اجتماعی نیازمند بهره‌گیری ازتفکر واندیشه‌ورزی بنیادین دربنیادهای هویت وفرهنگ است. 🔸 ۱۲. اگرمتفکران اصیل جامعه به هربهانه‌ای گوشه نشین شوند واز حوزه‌ی عمومی کنار گذاشته شوند ویا مورد اقبال مردم و رسانه‌ها واقع نشوند، بر اریکه منبر ورسانه‌ها واجتماعات تکیه می‌زنند وباحرفهای شبه‌فکری وشبه‌اندیشه‌ای افراد راجذب، ذهن آنها رادرگیر وجان آنان رابیمار می‌کنند. به تعبیر دیگر وقتی تفکر وخرد ازجامعه‌‌ای رخت می‌بندد داعیه تفکر و خردمندی باقی هست. شبه‌متفکران، چهره‌های مشهوری هستند که نه به جهت عمق فکر ویا اندیشه‌ورزی حکیمانه بلکه به جهت جذابیت‌های شخصیتی همچون زیبایی سخن، جذابی چهره، بازیگری تردستانه مورد توجه برنامه‌سازان سیاسی، اجتماعی وفرهنگی قرار می‌گیرند وبه استخدام آنها در می‌آیند تا درجهت تأمین منافع آنها نقش بازی کنند. لذا دریک فرابند پرهزینه‌ی رسانه‌ای وبا شگردهای جذاب تبلیغاتی نامدار و نشانه می‌شوند وبا اعتماد به نفس درنقش متفکر واندیشه‌ورز ظاهر می‌شوند وجذب طرفدار مرید می‌پردازند. 🔴 ادامه دارد https://eitaa.com/hekmat121