eitaa logo
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
960 دنبال‌کننده
85 عکس
38 ویدیو
10 فایل
خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بعکس، آبادانی به دنبال دارد، امّا سختی‌اش بیشتر است. آدرس سایت: www.behyaarstf.ir راه ارتباط @masoudasad74
مشاهده در ایتا
دانلود
. منشور برادری ( ۱ از ۲) اشاره در صوت حجت الاسلام نجات بخش راه سازندگی کشور ، و است. روز ۱۰ آبان ۱۳۶۷ در پاسخ نامه حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در مورد دو جریان سیاسی عقیدتی در کشور که به زعم ایشان نوعی سرگردانی شدید در میان طرفداران دو جریان به وجود آورده و از طرفی به دفعات افراد هر دو گروه مورد تأیید حضرت امام(ره) قرار گرفته‌اند، حضرت امام پاسخی داشتند که بعدا به «منشور برادری» موسوم شد به شرح زیر است: بسم اللَّه الرحمن الرحیم جناب حجت الاسلام، آقای حاج شیخ محمد علی انصاری- دامت افاضاته ☘نامه شما را مطالعه کردم. مسئله ای را طرح کرده اید که پاسخ به آن کمی طولانی می گردد ولی از آنجا که من به شما علاقه مندم، شما را مردی متدین و دانا- البته کمی احساساتی- می دانم و از محبتهای بی دریغت نسبت به من همیشه ممنونم. به عنوان نصیحت به شما و امثال شما که تعدادشان هم کم نیست مسائلی را تذکر می دهم: ☘کتابهای فقهای بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سلیقه ها و برداشتها در زمینه های مختلف نظامی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و عبادی، تا آنجا که در مسائلی که ادعای اجماع شده است قول و یا اقوال مخالف وجود دارد و حتی در مسائل اجماعی هم ممکن است قول خلاف پیدا شود، از اختلاف اخباریها و اصولیها بگذریم. از آنجا که در گذشته این اختلافات در محیط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در کتابهای علمی آن هم عربی ضبط می گردید، قهراً توده های مردم از آن بیخبر بودند و اگر با خبر هم می شدند، تعقیب این مسائل برایشان جاذبه ای نداشت. حال آیا می توان تصور نمود که چون فقها با یکدیگر اختلاف نظر داشته اند- نعوذ باللَّه- خلاف حق و خلاف دین خدا عمل کرده اند؟ هرگز. اما امروز با کمال خوشحالی به مناسبت انقلاب اسلامی حرفهای فقها و صاحبنظران به رادیو و تلویزیون و روزنامه ها کشیده شده است، چرا که نیاز عملی به این بحثها و مسائل است؛ مثلًا در مسئله مالکیت و محدوده آن، در مسئله زمین و تقسیم بندی آن، در انفال و ثروتهای عمومی، در مسائل پیچیده پول و ارز و بانکداری، در مالیات، در تجارت داخلی و خارجی در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنی، در مسائل فرهنگی و برخورد با هنر به معنای اعم؛ چون عکاسی، نقاشی و (...) که همه اینها گوشه ای از هزاران مسئله مورد ابتلای مردم و حکومت است که فقهای بزرگ در مورد آنها بحث کرده اند و نظراتشان با یکدیگر مختلف است و اگر بعضی از مسائل در زمانهای گذشته مطرح نبوده است و یا موضوع نداشته است، فقها امروز باید برای آن فکری بنمایند.   ☘لذا در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا می کند که نظرات اجتهادی- فقهی در زمینه های مختلف و لو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد. ولی مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که بر اساس آن نظام اسلامی بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزی کند که وحدت رویّه و عمل ضروری است و همین جا است که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد.   ☘اما شما باید توجه داشته باشید تا زمانی که اختلاف و موضعگیری ها در حریم مسائل مذکور است، تهدیدی متوجه انقلاب نیست. اختلاف اگر زیربنایی و اصولی شد، موجب سستی نظام می شود و این مسأله روشن است که بین افراد و جناحهای موجود وابسته به انقلاب اگر اختلاف هم باشد، صرفاً سیاسی است و لو اینکه شکل عقیدتی به آن داده شود، چرا که همه در اصول با هم مشترکند و به همین خاطر است که من آنان را تأیید می نمایم. آنها نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب وفادارند و دلشان برای کشور و مردم می سوزد و هر کدام برای رشد اسلام و خدمت به مسلمین طرح و نظری دارند که به عقیده خود موجب رستگاری است. @behyaarstf_ir
منشور برادری ( ۲ از ۲) اشاره در صوت حجت الاسلام نجات بخش راه سازندگی کشور ، و است. ☘اکثریت قاطع هر دو جریان می خواهند کشورشان مستقل باشد، هر دو می خواهند سیطره و شرّ زالوصفتان وابسته به دولت و بازار و خیابان را از سر مردم کم کنند. هر دو می خواهند کارمندان شریف و کارگران و کشاورزان متدین و کسبه صادق بازار و خیابان، زندگی پاک و سالمی داشته باشند. هر دو می خواهند دزدی و ارتشا در دستگاههای دولتی و خصوصی نباشد، هر دو می خواهند ایران اسلامی از نظر اقتصادی به صورتی رشد نماید که بازارهای جهان را از آنِ خود کند، هر دو می خواهند اوضاع فرهنگی و علمی ایران به گونه ای باشد که دانشجویان و محققان از تمام جهان به سوی مراکز تربیتی و علمی و هنری ایران هجوم آورند، هر دو می خواهند اسلام قدرت بزرگ جهان گردد. پس اختلاف بر سر چیست؟ اختلاف بر سر این است که هر دو عقیده شان است که راه خود باعث رسیدن به این همه است. ولی هر دو باید کاملًا متوجه باشند که موضعگیری ها باید به گونه ای باشد که در عین حفظ اصول اسلام برای همیشه تاریخ، حافظ خشم و کینه انقلابی خود و مردم علیه سرمایه داری غرب و در رأس آن امریکای جهانخوار و کمونیسم و سوسیالیزم بین الملل و در رأس آن شوروی متجاوز باشند.   ☘هر دو جریان باید با تمام وجود تلاش کنند که ذره ای از سیاست «نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی» عدول نشود که اگر ذره ای از آن عدول شود، آن را با شمشیر عدالت اسلامی راست کنند. هر دو گروه باید توجه کنند که دشمنان بزرگ مشترک دارند که به هیچ یک از آن دو جریان رحم نمی کند. دو جریان با کمال دوستی مراقب آمریکای جهانخوار و شوروی خائن به امت اسلامی باشند. هر دو جریان باید مردم را هوشیار کنند که درست است که آمریکای حیله گر دشمن شماره یک آنها است ولی فرزندان عزیز آنان زیر بمب و موشک شوروی شهید گشته اند. هر دو جریان از حیله گری های این دو دیو استعمارگر غافل نشوند و بدانند که آمریکا و شوروی به خون اسلام و استقلالشان تشنه اند.   خداوندا! تو شاهد باش من آنچه بنا بود به هر دو جریان بگویم گفتم، حالْ خود دانند. ☘البته یک چیز مهم دیگر هم ممکن است موجب اختلاف گردد- که همه باید از شرّ آن به خدا پناه ببریم - که آن حب نفس است که این دیگر این جریان و آن جریان نمی شناسد. رئیس جمهور و رئیس مجلس و نخست وزیر، وکیل، وزیر و قاضی و شورای عالی قضایی و شورای نگهبان، سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات، نظامی و غیر نظامی، روحانی و غیر روحانی، دانشجو، غیر دانشجو، زن و مرد نمی شناسد و تنها یک راه برای مبارزه با آن وجود دارد و آن ریاضت است، بگذریم.   ☘اگر آقایان از این دیدگاه که همه می خواهند نظام و اسلام را پشتیبانی کنند به مسائل بنگرند، بسیاری از معضلات و حیرتها برطرف می گردد ولی این بدان معنا نیست که همه افراد تابع محض یک جریان باشند. با این دید گفته ام که انتقاد سازنده معنایش مخالفت نبوده و تشکل جدید مفهومش اختلاف نیست. انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه می شود. انتقاد اگر به حق باشد، موجب هدایت دو جریان می شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّای از انتقاد ببیند. البته انتقاد غیر از برخورد خطی و جریانی است. اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال یکی  از کارهایی که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورتها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است. باید از واسطه هایی که فقط کارشان القای بدبینی نسبت به جناح مقابل است، پرهیز نمود. شما آن قدر دشمنان مشترک دارید که باید با همه توان در برابر آنان بایستید، لکن اگر دیدید کسی از اصول تخطی می کند، در برابرش قاطعانه بایستید.   ☘البته می دانید که دولت و مجلس و گردانندگان بالای نظام هر گز اصول و داربست ها را نشکسته اند و از آن عدول نکرده اند. برای من روشن است که در نهاد هر دو جریان اعتقاد و عشق به خدا و خدمت به خلق نهفته است. با تبادل افکار و اندیشه های سازنده مسیر رقابتها را از آلودگی و انحراف و افراط و تفریط باید پاک نمود. من باز سفارش می کنم کشور ما در مرحله بازسازی و سازندگی به و به و نیاز دارد. خداوند به همه کسانی که دلشان برای احیای اسلام ناب محمدی- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- و نابودی اسلام امریکایی می تپد، توفیق عنایت فرماید و شما و همه را در کنف عنایت و حمایت خویش محافظت فرماید و ان شاء الله از انصار اسلام و محرومین باشید.   روح اللَّه الموسوی الخمینی (صحیفه امام، ج ۲۱، ص: ۱۷۶-۱۸۰) @behyaarstf_ir
حجت الاسلام نجات بخش.MP3
48.58M
☘جلسه ی *دانشجو و نگاهی به انتخابات پیش رو* برگزار شده در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۶ ☘با حضور حجت الاسلام نجات بخش ما مشکلاتی زیادی داریم، اما مسئله نداریم... @behyaarstf_ir @forsat_soha
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
☘جلسه ی *دانشجو و نگاهی به انتخابات پیش رو* برگزار شده در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۶ ☘با حضور حجت الاسلام نجا
. ☘ انتخابات، روایت و مسائل ☘روایت در ذهن ما یک حالت دست دوم دارد. می گوییم رئیس جمهور دارد کار می کند، روایت بشود خوب است، روایت نشود هم رئیس جمهور دارد کار می کند. اما آنچه که به نظر می رسد، روایت قصه ی امروز را بیان کردن و در دل آن جایگاه امور پیدا شدن است. آنجایی می توانیم بگوییم روایتی داریم که همه بتوانند به مسائل کشور فکر کنند و جایگاهشان را پیدا کنند. و در پیدا شدن مسائل انتظاراتشان را هم روشن کنند. انتظاراتی که انتظارات هیجانی نیست. اینجور نیست که چیز های عجیب و غریبی در ذهن داشته باشیم و بخواهیم دنبال وعده هایی حرکت کنیم. وارد یک راهی می شویم. ☘شاید بگوییم مسائل که پیدا است، آلودگی هوا داریم، آموزش و پرورشمان مشکل دارد، خودرو مشکل داریم، ولی واقعیتش این است که اینها به عنوان یک مسئله برایمان روشن نیست. مسئله چیزی است که نسبت به آن احساس مسئولیت می کنیم، مسئولیت آن امر را می توانیم قبول کنیم و پایش بایستیم. عمده جایی که از آن اسم مسائل را می آوریم در کشور ما تبدیل به پروژه می شود، فرض کنید آب مسئله ی اصفهان است، خیلی زود از مسئله بودنش بیرون می آییم و چهار تا پروژه تعریف می کنیم، می گوییم یا سد باید بزنیم یا آب از کجا بیاید. پروژه ها انجام می شود ولی باز می بینیم مسئله بر زمین مانده است. ☘حالا این را با سابقه ی گذشته هم می شود بهش نگاه کرد، یک زمانی می گفتیم اگر بر زاینده رود سدی زده شود، زاینده رود دائمی می شود و می توانیم در تمام طول سال ازش استفاده کنیم و مسئله ی آب اصفهان را حل کنیم، این سد زده شده ولی مسئله ی آب بر زمین مانده است و بعد می بینیم با همین سد کلی مصرف دیگر هم اضافه شده. با آن فولاد و ذوب و ... اضافه کردیم و با خودمان گفتیم می توانیم کشت منطقه را هم عوض کنیم. اگر ما مسئله دیده بودیم حدود کارمان را حفظ می کردیم و می گفتیم ما از این سد در چه جایگاهی می توانیم استفاده کنیم. میزان مصرفمان چقدر است. ☘ عین همین مسئله را از انتقال آب از عمان به اصفهان داریم، این ها را به عنوان نفی و رد نمی گوییم، می گوییم بیاییم به این فکر کنیم، آیا مسئله را می بینیم، درکی از مسئله ی آب در اصفهان داریم، یا نه، پروژه را تعریف کردیم و خیالمان راحت است که آب از اصفهان می آید اینجا. ☘اینکه می گوییم روایت می خواهیم، روایت نمی گذارد مسئله ی آب به یکسری پروژه ها تقلیل پیدا کند. یک قصه وسط است که دیگر پروژه نمی شود. این یک بعد مسئله است. روایت به این معنا دیگر یک کار سمبلیک و نمادین نیست که کارمان را می کنیم، یک روایت و قصه هم هست. عرض کردم در مورد خود شهید آیت الله رئیسی حرف آقا این است که این دولت خیلی کار می کند ولی روایتی ندارد. این روایت نداشتن به کجا می رسد، به این می رسد که مردم با انتظاراتی که دارند می گویند مگر آقای رئیسی کار هم می کند؟ یا مثلا آقا می گویند این دولت آینده را به امروز نفروخته است. می توانیم از این حرف بزنیم؟ و روایتی داریم از این کار؟. خب اینجا بهترین آدم ها هم در یک جایی گرفتار می شوند و شما نمی توانی بگویی چرا آن آدم آنجا گرفتار شده است. @behyaarstf_ir
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
☘جلسه ی *دانشجو و نگاهی به انتخابات پیش رو* برگزار شده در تاریخ ۱۴۰۳/۰۳/۱۶ ☘با حضور حجت الاسلام نجا
. توجه به سخن کارساز ☘اگر توانستیم این زبان روایت و قصه را باز کنیم، ولو با یک نفر فقط صحبت کنیم، راه آینده باز می شود. آدم ها تشنه ی سخن هستند، اگر سخنی داشته باشیم. یکبار ما نگاهمان به مخاطب است و مدام می گوییم برویم کجا حرف بزنیم. اما یک راه این است با یکدیگر حرف بزنید، سخنی متولد شود، طلب سخن است، می آیند و پیدایش می کنند. ☘ما گاهی خودمان را راحت می کنیم، به جای اینکه سخن را بدست بیاوریم، می گوییم برویم سراغ مخاطب. این بحثی که گفته شد ما سخنی می خواهیم، یک روایتی می خواهیم، این خودش یک کار هست. شاید ما ساعت ها باید با هم حرف بزنیم، دوباره یک کتابی بخوانیم، دوباره حرف بزنیم تا آرام آرام زبانمان باز شود، چیزی بگوییم. ☘بعضی وقت ها می گوییم چه کسی حال این همه کار را دارد، یک جا ده تا آدم بگذار جلوی من تا با آن ها حرف بزنم. گاهی اوقات ما راه صعبِ پیدا کردن سخن و روایت را نمی خواهیم برویم، می رویم بین مخاطب تا یک حرفی بزنیم و برویم. وقتی هم می رویم توی مخاطب سخنی لازم نداریم، حرف هایی می زنیم و دو تا قسم هم می خوریم و یک چیزی از آقا می گوییم و طرف می گوید می روم رای می دهم نگران نباش! این روایت و سخن، فانتزی نیست. می تواند نسبت دو تا آدم، نسبت یک ملت را درست کند. ☘فرض کنید بین دو نفر اختلاف افتاده است، یکبار ما می رویم به حکمیت، چه اتفاقی می افتد؟ رابطه شان درست نمی شود ولی می گوییم حق با تو است. ولی یکبار هست شما می توانید یک زبانی داشته باشید که این دو نفر همدیگر را بفهمند، اگر این دو نفر همدیگر را بفهمند با هم می توانند یک راهی بروند. الان وقتی هست که مردم رئیس جمهور را بفهمند و رئیس جمهور هم مردم را بفهمد. ☘این زبان چه زبانی است؟ یک روایتی می خواهیم، سخنی می خواهیم که مردم یک چیزی فکر نکنند رئیس جمهور چیز دیگری فکر کند. سخنی می خواهیم افراد همدیگر را بفهمند. سخن پیوند و نسبتی را آشکار می کند و در این پیوند و نسبت راهی آغاز می شود. آقای رئیسی مشغول کار است، ولی ما این وسط می گوییم چه شد؟ اهمیت زبان کجاست؟ اگر ما آقای رئیسی را درک می کردیم چه اتفاقی می افتاد؟ مگر سوختن ما از فقدانشان این نیست؟ ما نفهمیدیم چه بود، اینجا سخنی در برابر عمل نیست، اتفاقا سخنی است که هر عملی را معنی دار می کند. به قولی، کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود. @behyaarstf_ir
14020608_43674_128k.mp3
43.48M
☘صوت بیانات رهبر انقلاب به مناسبت *هفته ی دولت* در جمع دولت شهید آیت الله رئیسی ☘چرا روایت و سخن ما از وضعیت کشور اصیل ترین کار در این وقت می باشد؟ هشتم شهریور ۱۴۰۲ رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته ی دولت و شهادت شهیدان رجایی و باهنر با دولت شهید آیت الله رئیسی جلسه ای داشتند و مسائل بسیار مهمی را مطرح می کنند که در هنگامه ی انتخابات و زمانی که گوش ها و چشم ها در جستوجوی افقی برای آینده دولت و ملت هستند، بازخوانی آن جلسه خالی از لطف نمی باشد. لینک متن بیانات آن جلسه: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=53710 @behyaarstf_ir
. نکته ای بر *بیانات رهبری به مناسبت هفته ی دولت* ☘آنچه که این روز های بر روی آن تکیه می کنیم، ذکر روایتی است که در آن جای افراد روشن تر می شود و انتظارات ملت و دولت از هم واقعی می شود. تاکید رهبری بر *اطلاع رسانی به شیوه ی هنری*، *پیوست های تبلیغ*، *راهیان پیشرفت* در دولت نشان از فقدان روایت و قصه ای است که در آن جایگاه امور و کاری که شهید آیت الله رئیسی می کنند، مشخص می گردد. ☘آیا می توانیم زبان روایتی باشیم که در این روایت آدم ها در یک قصه ای قرار بگیرند و در این قصه مسائلی ببینند و در این مسائل مسیر آینده را انتخاب کنند. اینجا انتخابات و زبان انتخابات که باید به یک روایت برسد، خیلی مهم می شود. باید به این فکر کرد می شود روایتی از وضعیت موجود داشته باشیم و در این روایت مسائلمان را طرح کنیم؟ اگر این را داشته باشیم خیلی فرق نمی کند به شخصی دعوت بکنیم یا دعوت نکنیم. ☘وقتی از روایت حرف می زنیم، یک طرف پیدا شدن مسائل است و یک طرف انتظاراتی هست که مردم پیدا می کنند و یک طرف هم نقش بازیگر آن قصه هست. یعنی شما با روایت می توانید آن آدمی که در اینجا قرار می گیرد را حفظ کنید. شاید فکر کنیم آن آدم در انتخاب های خودش هست، چرا فکر می کنیم اگر روایت کنید می آید در آن قصه؟ چون آن آدم برای حضور خودش افقی پیدا می کند. در آن افق نمی تواند از آن رها شود. مسئله ی اصلی را روایت می دانیم و روایت هم به معنای تبلیغاتچی شدن نیست. روایت به معنای اینکه با درک وضعیت فعلی کشور قصه ای را از این کشور بگویید و در دل این قصه مسائل کشور مشخص شود، جای مردم مشخص شود و جای آن کسی که می خواهد انتخاب شود هم مشخص شود. هر چیزی را نمی شود به عنوان روایت گفت. مثلا شما توجه کنید به بچه ها هر چیزی را نمی شود گفت. اگر قصه ای وجود نداشته باشد، حواسش پرت می شود، اگر نشود برای مردم قصه و روایت وضع موجود را گفت، یه ذره می شنوند و می روند. قصه یک فن بیان و یک مهارت نیست. روایت نیازمند یک درکی از زمان است. قصه می تواند زمان را مقابل انسان بگذارد. @behyaarstf_ir
26.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ 🎥 خرمشهر‌ِ جنگ اقتصادی به مناسبت انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری 🔻دانش بیان؛ نقطه‌ی برقراری نسبت میان دولت و مردم و
راهی برای فتح
خرمشهر‌های اقتصادی 🔸ویدئوی با کیفیت بالاتر در آپارات: https://www.aparat.com/v/VvP9K @behyaarstf_ir @soha_sima
حجت الاسلام نجات بخش بنیاد نخبگان.mp3
42.16M
☘آینده ی نخبگان،آینده ی فردی،آینده ی کشور ☘هر یک از ما می توانیم وارد راهی شویم که هم آینده ما باشد و هم آینده ی کشور. گاهی اوقات شاید بتوانیم به صورت فردی آینده ای را برای خودمان متصور شویم، و در ذهنمان یک آینده ای برای خودمان باشد، اما شاید آینده ای که برای ما است، آینده ی یک ملت نباشد. چالشی که معمولا نخبگان با خودشان دارند همین است که این راهی من می روم،ممکن است به یک آینده ای، به یک موفقیتی برای من ختم شود، اما چقدر می تواند برای آینده یک ملت تعریف شود؟بگذریم از اینکه این آینده های فردی یک تصوری است که آینده نیست، و آنجا که پیوند می خوریم با تاریخ خودمان با ملت خودمان، آینده ی حقیقی شکل می گیرد. ☘تجربه مجموعه بهیار به عنوان یک جمع از بچه های نخبه ای که وارد یک تجربه ای شدند که هم به صورت فردی احساس آینده ای دارند و هم به نوعی حرکت و کارشان متعلق به آینده ی کشور است. این تجربه را محورش دانش بنیان است طرح کنیم ببینیم می شود به دانش بنیان به این معنا نگاه کرد که هم نخبگان ما احساس آینده خودشان را خواهند داشت و هم می توانند راهی را که به صورت فردی می خواهند طی کنند پیدا کنند و از طرفی آن آینده، آینده ی کشورشان و ملتشان هم باشد. این راهی که در این سال ها به شکل های مختلف تجربه شده و نخبگان ما مجبور می شدند مهاجرت کنند و از بسیاری از دلبستگی ها و تعلقات خودشان دل بکنند و بروند به سمتی که مسیر خودشان را طی کنند، آیا می شود به درک دیگری، به راه دیگری فکر کرد که برای نخبگان هم درد و رنج غربت پیش نیاید. ☘ارائه حجت السلام نجات بخش در جمع بنیاد نخبگان تبریز @behyaarstf_ir
هدایت شده از اقتصاد دانش بنیان
حضور سعید جلیلی در شرکت دانش بنیان بهیار صنعت اصفهان - سعید جلیلی (انتخابات ۱۴۰۰) - سعید جلیلی (انتخابات قبلی) - ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۰(1).mp3
23.06M
‌ 🎙تاملی بر مسئله اقتصاد 🔹گفتگو بادکتر سعید جلیلی در شرکت بهیارصنعت سپاهان ((به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم)) 📆 سه شنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۰ @eghtesad_daneshbonyan
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
‌ 🎙تاملی بر مسئله اقتصاد 🔹گفتگو بادکتر سعید جلیلی در شرکت بهیارصنعت سپاهان ((به مناسبت انتخابات ری
بسم الله الرحمن الرحیم فرصت ، فرصتی برای وحدت و همدلی است تا عهد خود را برای ساختن و پیشرفت و آبادانی ایران تجدید کنیم. از خداوند طلب داریم در این مسیر به ما چشم و گوشی عطا کند برای دیدن و شنیدن و درک وضع موجود و راه آینده. و در پی آن عزم و همتی جهت پیمودن مسیر پیشرفت و زندگی. از عزیزان جهت حضور در کانال اقتصاد دانش بنیان به نشانی @eghtesad_daneshbonyan جهت تفکر در راه آینده و مسئولیتی که می خواهیم با پیش رو به عهده بگیریم، دعوت می کنیم. @behyaarstf_ir @eghtesad_daneshbonyan
انتشار نشریه ی بهیار به مناسبت به زودی... @behyaarstf_ir
نشریه انتخابات.pdf
6.04M
‌مروری بر وضعیت اقتصاد کشور 📑 🔹یک ایران یک جهش 🔸وضعیت اقتصاد کشور 🔹خصوصی سازی 🔸تقویت ارزش پول ملی @eghtesad_daneshbonyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | باورها و اراده؛ نقطه شروع جهش در کشور ☘بازدید دکتر جلیلی از مجموعه ی دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان خرداد 1400 ☘دکتر جلیلی (۲۲ خرداد ۱۴۰۳) : در ۱۱ سال گذشته، تلاش کردم ذهنم را به روی حاشیه‌ها و لابی‌ها و جلسات کم‌مایۀ سیاسی ببندم و در عوض، درهای دفترم را به روی صدها کارشناس و متخصص و مدیر و دانشمند و فعال اجتماعی و دانشگاهی و ... باز کنم، کسانی که از ماندن پشت لابی های خسارت بار سیاسی و مناسبات جناحی خسته شده بودند. @behyaarstf_ir
. ☘دکتر جلیلی در بازدید از مجموعه ی بهیار: با دانش بنیان نشان می دهیم این جهش واقعیت و حقیقت است. خلاصه ای از مطالب مطرح شده توسط دکتر جلیلی، خرداد ۱۴۰۰: ☘استدلال ما برای تحقق شعاری که گفتیم این بود که ما در هشت سال گذشته در جاهای مختلف در استان‌ها و شهرها و روستاها هرچه گشتیم و بررسی و مطالعه کردیم، آنچه که دیدیم فرصت و ظرفیت بود که اگر به‌خوبی استفاده شود کشور می‌تواند داشته باشد. بر همین مبنا باور ما این بود و هست که در چهار سال آینده کشور نباید فقط اداره شود، بلکه باید پیدا کند. ☘این یک ادعاست و ما ادعا کردیم که ما بررسی کردیم و بررسی‌های ما این را نشان می‌دهد. انصافاً هم در بررسی‌هایمان سعی کردیم که نتیجه‌ای که به مردم می‌گوییم نتیجه‌ای باشد که باور داشته باشیم. یعنی بینی و بین الله اگر می‌گوییم که هشت سال مطالعه و بررسی کردیم و در میدان رفتیم و به استان‌ها و جاهای مختلفی رفتیم و به یک جمع‌بندی رسیدیم، این جمع‌بندی باید واقعی و حقیقی باشد و فقط یک شعار لفظی نباشد. ☘ در همین ایام تبلیغات انتخاباتی خیلی‌ها از من این سؤال را کردند؛ که این حرفی که می‌زنید ادعای خوب و شعار قشنگی است اما برای اینکه جامعه اقناع شود ادله روشنی لازم دارد. باید اقناع لازمی صورت بگیرد تا جامعه بپذیرد که در چهار سال آینده می‌شود جهش کرد. اگر بخواهیم دلیل و شاهد خوبی بیاوریم که می‌شود با یک جهاد بزرگ یک جهش در شأن ملت و انقلاب اسلامی انجام داد، شاید بهترین شاهد و گواه همین باشد. ☘ ممکن نیست مگر با جهش در . و جهش در علم و دانش ممکن نیست مگر با جهش و سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی. و جهش در نیروی انسانی ممکن نیست مگر با جهش در باورها و اراده. این در دانش بنیان کاملاً مشهود است. ☘در همین ایام انتخابات یکی از صحبت‌هایی که زیاد بیان کردم این است که آیا جوانان ما که در سخت‌ترین عرصه‌ها مثل دفاع مقدس و دفاع از حرم می‌روند و آن حماسه‌ها را ایجاد می‌کنند، حالا همان جوان‌ها در عرصه صنعت نمی‌توانند حماسه ایجاد کنند که خیلی آسان‌تر است؟ آیا در عرصه اقتصاد و کشاورزی و غیره نمی‌توانند؟ می‌توانند. ☘دلیلش چیست؟ همین کارهایی که ها انجام داده اند. یک حرکت جبهه‌ای از اقشار مختلف مردم، دانش‌آموز تا دانشجو و دکتر و پیشکسوت و بازنشسته کنار هم می‌نشینند و کار بزرگ می‌کنند. اگر می‌خواهیم موفقیت‌های بزرگ داشته باشیم باید دانشگاه و علم و صنعت ما خودش را با زندگی مردم، خودرو، آب‌شیرین‌کن، ایکس‌ری و سایر نیازهای کشور درگیر کند. چه چیزی می‌تواند حلقه وصل باشد؟ شرکت‌های دانش‌بنیان. شرکت دانش‌بنیان چه وقت می‌تواند در جایگاه خودش قرار بگیرد؟ وقتی که محور اصلی اقتصاد کشور شود. ☘اینکه عرض کردم جهش، حقیقتاً به این معنی است. اگر بخواهید روزمره اداره کنید چیزی نصیب کشور نخواهد شد. اگر بگوییم کشور را اداره کنیم و حالا یک مشکل را هم توسط دانش بنیان ها رفع کنیم، نمی‌شود. کشور باید برای شرکت‌های دانش بنیان هر روز مأموریت‌های جدید تعریف کند. او بگوید که نگران نباش که این تولیدت بازار خواهد داشت یا نخواهد داشت، نه‌تنها خودم مشتری تو هستم بلکه برای تو در سایر بازارهای جهانی هم سعی می‌کنم بازار پیدا کنم. این می‌شود آن جهش و موفقیتی که می‌تواند إن‌شاءالله برای کشور افتخارات بزرگی ایجاد کند. این می‌تواند یک الگو باشد. ☘وظیفه دولت آتی إن‌شاءالله همین است که این الگو را تکثیر کند. ما باید در کشور صدها و بلکه هزاران شرکت دانش بنیان داشته باشیم. آن موقع می‌بینید که کشور جهش خواهد داشت یا نه و آیا این یک شعار بوده است یا واقعیت. آن موقع خواهید دید که آیا باید معطل این بمانیم که نفت خام ما را کسی به ثمن بخس بخرد یا نخرد، یا اینکه عرصه‌های جدیدی از ارزآوری و اشتغال در کشور ایجاد می‌شود که نه‌تنها جوانان شما مهاجرت نمی‌کنند بلکه از جاهای دیگر مهاجر می‌پذیرید. این‌ها را می‌گویم تا جامعه را اقناع کنم که این حرف‌ها شعار نیست. این حرف‌ها واقعیت و حقیقت است. این کارها می‌تواند با قدرت تکثیر شود و رشد پیدا کند و کشور را إن‌شاءالله در ابعاد مختلف ترقی بدهد. @behyaarstf_ir
هدایت شده از اقتصاد دانش بنیان
رویکرد دانش بنیان دولت .pdf
815.2K
بسم الله الرحمن الرحیم درک و روایت مجموعه های دانش بنیان کشور از وضعیت کنونی آن است که مناسبات رایج و گذشته کشور با یک فروبستگی جدی مواجه است و تمنای احیاء این مناسبات، کشور را در بن بست قرار می دهد. حال آنکه این ناامیدی از مناسبات گذشته و تجربه ی مجموعه های دانشبنیان می‌تواند امیدی بر تمنای شکل گیری مناسبات جدید و یافتن راه آینده باشد. فرصتی که در آن تحول و جهش دیگر شعار نیست و نشانه های راه پیشرفت خود را به ما نشان می دهد. در این جهت بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت در کنار سایر مجموعه های دانش بنیان سعی کرده است روایتی از وضع موجود بنا به تجربه ی خود تدوین کند و در اختیار دکتر جلیلی قرار دهد. این متن تقدیم می گردد. @eghtesad_daneshbonyan
هدایت شده از اقتصاد دانش بنیان
. دعوت به حضور در از کسانی که در عرصه ی تولید دانش بنیان و صنعت کشور نقش دارند دعوت می کنیم تا در *میدان روایت*، روایت و قصه ی خودشان از اکنون و آینده ی وضعیت کشور را برای مردم اعم از نخبگان و دانشگاهیان و صنعتگران و سیاستمداران بیان کنند تا در پناه این روایت هر ایرانی با باور و اراده ی خود نقشش را در قصه ی پیشرفت کشور پیدا کند. (دکتر جلیلی: جهش ممکن نیست، مگر با جهش در علم و دانش، و جهش در علم و دانش ممکن نیست مگر با جهش و سرمایه گذاری در نیروی انسانی و جهش در نیروی انسانی ممکن نیست مگر با جهش در باور ها و اراده ها.) باور ها و اراده ها در پناه روایت و قصه ای از اکنون و آینده شکل می گیرد. دانش بنیان ها مجموعه هایی هستند که به معنای واقعی کلمه درکی از تحول و جهش در علم و دانش و اقتصاد و نقش انسان در این تحول دارند و آن را تجربه کرده اند و روایت و قصه ی آن ها در این صحنه، سازنده ی باور ها و برانگیزنده ی اراده هاست. شماره تماس و آیدی جهت حضور در : 09108871580 و @drjalili_eghtesad لازم به ذکر است این روایت ها ان شاء الله در کانال به آدرس @eghtesad_daneshbonyan نشر داده می شود. @eghtesad_daneshbonyan
به نام خدا ☘بسم الله الرحمن الرحیم |روایت اقتصاد بخش اول| هدف‌های بزرگ، محتاج کارهای تحولی است؛ باید کارهای بزرگ انجام گیرد، باید کارهای تحولی انجام گیرد... خود انقلاب بزرگ‌ترین تحول بود. بعدازاین هم چه در زمینه‌ی اقتصاد، چه در زمینه‌ی فرهنگ، چه در زمینه‌ی امنیت، چه در زمینه‌ی علم، کارهای تحولی و بزرگ لازم است. به نظر من این کار ممکن است: آدمش را داریم، مسئولینش را داریم، کشور بحمدالله جوان‌های خوبی دارد. (مقام معظم رهبری 19/10/1401) ☘تفکر در شرایط فعلی کشور، ما را به این می‌رساند که دانش‌بنیان می‌تواند همان نقش بسیج در دفاع مقدس را ایفا کند. همان‌گونه که در دفاع مقدس بسیج توانست حضور مردم را با استعدادها و توانایی‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار دهد و عملیات بزرگ دفاع مقدس را تا فتح خرمشهر به نتیجه برساند امروز دانش‌بنیان‌ها نیز می‌توانند چنین نقشی را بر عهده گیرند؛ نقشی که شاید بزرگ‌ترین صنایع و کارخانه‌ها نتوانند بر عهده گیرند. مسئله اصلی در شرایط کنونی این است که دولت‌ها هنوز نتوانسته‌اند جایگاه اصلی دانش‌بنیان‌ها را تعریف کنند و معمولاً متوجه نیستند که دانش‌بنیان‌ها ظرفیت حضور در مسائل اصلی و گلوگاهی کشور را دارا هستند. تا اینجا دولت‌ها خود را حامی دانش‌بنیان‌ها می‌دانند اما این حمایت کافی نیست بلکه باید میدان در اختیار آن‌ها قرار دهند. همان‌گونه که بسیج با کمترین امکانات، عملیات بزرگ انجام می‌داد، امروز دانش‌بنیان‌ها نیز این گونه‌اند. فرض کنید در زمان دفاع مقدس، به بسیج، اجازه طراحی عملیات‌های بزرگ داده نمی‌شد و صرفاً از آن‌ها حمایت امکاناتی می‌شد. در این صورت شاید جز یاس بسیجیان چیزی عاید نمی‌شد. ☘امروز دانش‌بنیان‌ها آماده حضور در عرصه‌های اساسی و بزرگ کشور هستند. درک این معنا از جانب سیاستمداران کشور و تعریف چنین جایگاهی می‌تواند جهشی در وضعیت فعلی کشور در عرصه‌های گوناگون ایجاد نماید؛ لذا به نظر می‌رسد تعریف رویکرد دولت آینده در جهت دانش‌بنیان خود یک امید بزرگ برای جامعه امروز ماست. ما هنوز به دنبال این هستیم که برای ترمیم مشکلات اقتصادی و اداری کشورمان مناسبات گذشته را دنبال کنیم و همین مسئله سبب می‌شود که دچار یأس شده و تصور کنیم که راهی برای برون‌رفت از مشکلات کنونی وجود ندارد. اما در شرایط تحریمی امروز، باید از مناسبات گذشته فاصله بگیریم تا بتوانیم اقتصاد خود را سامان داده و با نگاه به امکانات آینده واجد نگاه جدیدی در اقتصاد دانش‌بنیان شویم.   @behyaarstf_ir @eghtesad_daneshbonyan
هدایت شده از اقتصاد دانش بنیان
نگاهی دیگر لازم است... |روایت اقتصاد قسمت دوم| ☘قطعاً یکی از چالش‌های اساسی دولت آینده، راه افتادن ماشین دولت در اقتصاد دانش‌بنیان، اصلاح نظام اداری و به‌تبع آن راه‌اندازی ماشین دولت است. این مسئله دهه‌هاست که در کشور وجود داشته است که اغلب در تلاش بوده‌ایم با ایده‌های شخصی و در قالب ‌سازوکارهای مرسوم مدیریتی این امر را پیش ببریم و در قریب به‌اتفاق موارد نیز در این امر ناموفق بوده‌ایم. به بیانی دیگر مسئله اساسی نظام اداری در کشور ما مشخص نبودن جایگاه هر وزارتخانه و یا دستگاه اجرایی در نسبت با یکدیگر و نقش هرکدام از آن‌ها در یک نظام بزرگ‌تر باشد؛ تا آنجا که اغلب سازمان‌های ستادی ایجادشده جهت رفع چنین چالشی نیز خود به یک سازمان در عرض سازمان‌های دیگر بدل می‌شوند و عملاً تلاش‌ها نه‌تنها نتیجه‌ای نمی‌دهد بلکه خود حاصل تلاش دیگر مجموعه‌ها را از بین خواهند برد. ☘به بیانی دیگر می‌توان گفت، در یافتن نخ تسبیح نظام اداری کشورمان ناکام بوده‌ایم. نظام برنامه‌ریزی فعلی کشور، متأثر از اقتصاد نفتی دهه‌های گذشته است. ساختار اغلب سازمان‌های کشور به نحوی آرایش یافته است که یا در پی افزایش استخراج منابع نفتی و یا تأمین نیازهای بی‌پایان کشور از طریق واردات است. بودجه‌ریزی کشور با پیش‌بینی از فروش نفت صورت گرفته و سهم هر دستگاه اجرایی از این بودجه با توجه به هزینه نیروی انسانی و نیازهای مالی جهت امور توسعه فیزیکی اختصاص می‌یابد. ☘برای نمونه گمرک جمهوری اسلامی ایران نیازمند تجهیز گمرکات کشور به سامانه‌های ایکسری بازرسی کالا است. مثل رویکرد برای رفع سایر نیازهای کشور، روند بدین گونه است که بعد از مطرح‌شدن نیاز و تبدیل آن به مسئله در مجامع خط‌مشی گذاری کشور، با توجه به اهمیت و استراتژیک بودن آن نیاز، منابع تأمین مالی آن به نحوی در سهم گمرک از بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود. مجلس بودجه را تأیید کرده، وزارت اقتصاد مکلف است درصدد تأمین مالی موردنیاز بربیاید و گمرک به‌عنوان مجری قانون مشغول فعالیت می‌شود. ☘کمبود نقدینگی لازم، گمرک را مدام به این می‌کشاند که تلاش کند ردیف بودجه اختصاصی را افزایش دهد که البته با توجه به کثرت مسائل اولویت‌دار کشور نه نقدینگی موردنیاز وجود دارد و اگر هم وجود داشته باشد تغییر درنتیجه ایجاد نمی‌کند. عدم توفیق روال ذکرشده دولت را به فکر تولید دستگاه در داخل کشور می‌رساند. غیر اقتصادی بودن تولید و سطح بالای فناوری مجال ورود بخش خصوصی را نمی دهد. ☘روند به نحوی است که این وظیفه یا بر دوش دولت اضافه می‌گردد و یا شرکت‌های شبه‌دولتی ایجاد می‌گردد تا این کار را به نتیجه برسانند. در دهه‌های گذشته با رویکردهای واردات و یا ایجاد شرکت‌های شبه‌دولتی، مسئله گمرک به‌هیچ‌عنوان حل‌نشده است. ☘در مقابل رویکردهای یادشده، از سال 1396 و با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بومی‌سازی این محصول، دولت در یک نسبت صحیح با بخش خصوصی و با صرف کمترین هزینه ممکن توانست علاوه بر رفع نیاز کشور، سرمایه‌های بخش خصوصی و مردمی را نیز به بخش مولد هدایت کند. ☘تغییر ریل کشور از اقتصاد نفتی به یک اقتصاد درون‌زا نیازمند تغیر آرایش فضای تولید در کشور است. جایی که برای فعال‌سازی سازوکارهای اجرایی، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به‌عنوان یک حلقه میانی زمینه تغییر چنین ریلی را فراهم سازند. آن‌ها با فتح قله‌های فناوری مسائل را از نو برای دستگاه اجرایی باز تعریف می‌کنند و می‌توانند پویایی را به آن‌ها بگردانند. دست و پای بخش خصوصی در چنین شرایطی از غل و زنجیرهای اقتصاد سرمایه‌ای ناشی از اقتصاد نفتی، خارج‌شده و با ابتکارات خود بازاری پویا و خلاق را ایجاد می‌کند. @eghtesad_daneshbonyan
فرصت برادری.mp3
9.52M
🎙 فرصت برادری "تاملی بر شعار دولت دکتر جلیلی" در سال‌های بعد از دفاع مقدس و آن فرصت تاریخی حضور مردم و نقش با شکوهی که مردم بر عهده گرفتند و سخت ترین شرایط، عرصه‌ی زیبا ترین صحنه‌های هنر مردمان ایران شد، عموم دولت‌ها با نگاهی خیرخواهانه متولی امور مردم شدند و ناخودگاه فرصت نقش آفرینی و برادری از مردم گرفته شد، حال آنکه این نقش آفرینی و مسئولیت خود زندگی است... @behyaarstf_ir@eghtesad_daneshbonyan
هدایت شده از اقتصاد دانش بنیان
. عدالت و پیشرفت با رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان (روایت اقتصاد|بخش سوم) ☘قریب ده سال از تبیین اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان آینده اقتصاد جمهوری اسلامی ایران توسط رهبری می‌گذرد و ایشان در طول این ده سال به تبیین این راه در اقتصاد کشور پرداخته‌اند. راهی که عدالت و پیشرفت را میسر می‌سازد و مقاومت در برابر سرمایه‌داری را عملی می‌کند. ☘رهبر انقلاب: "من فقط به‌طور خلاصه عرض می‌کنم که رسیدن و دست یافتن به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حلّ مشکل فقر در کشور ــ که ما مشکل فقر و استضعاف مالی را در کشور بخواهیم حل کنیم ــ فقط از مسیر تقویت «تولید» می‌گذرد؛ اگر ما تولید را تقویت کردیم که تقویت آن‌هم به همین دانش‌بنیان بودن است، این مقصود بزرگ ان‌شاءالله حاصل خواهد شد. 01/01/01" ☘مسئله نسبت عدالت و اقتصاد دانش‌بنیان را از چند حیث می‌توان مدنظر قرارداد: از منظر نیروی انسانی و شکوفایی استعداد افراد، می‌توان گفت که در مناسبات فعلی، دولت با پشتوانه به درآمدهای نفتی، برنامه‌ریزی‌های کوتاه و میان‌مدت خود را انجام می‌دهد. در این شرایط و با تمرکز منبع ثروت در دستان دولت، در عمل مجال ورود بخش خصوصی و مردمی در اقتصاد مهیا نمی‌شود و تنها فرصت این است که خود را به نحوی وارد حوزه‌هایی مثل نفت و یا فولاد کنند تا مگر بتوانند در صنایع پایین‌دستی این‌گونه صنایع مجال فعالیت داشته باشند. این اقدامات گرچه نامطلوب نیست ولی برای دولت آینده این‌یک وضعیت حداقلی است. وضعیت مطلوب‌تر آن است که با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان واقعی و دانش‌بنیان کردن این صنایع و نه صرفاً رفع برخی نیازهای آن‌ها، امکان فعالیت در مسائل اصلی را بر اساس ابتکارات مردمی فراهم ساخت. اقدامی که ماحصل آن علاوه بر کاهش نیاز به منابع نفتی و کاهش واردات امکان فعالیت نیروهای نخبگانی کشورمان را در اقصی نقاط کشور و در سطح بالایی از تولید فعال می‌سازد. این تجربه‌ای است که کشورمان در طول هشت سال دفاع مقدس آن را تجربه کرد. فضایی که در آن به پشتوانه تشکیل نهادهایی نظیر بسیج، میدان عملی در اختیار نیروهای مردمی قرار می‌گیرد و از این طریق زمینه شکوفایی استعدادهایی نظیر شهید باقری فراهم می‌آید. به بیانی بهتر در این اقتصاد توزیع درآمد بر اساس دانش افراد می‌تواند صورت گیرد و پول کار نمی‌کند و حضور و تأثیر افراد به توانایی و دانش ایشان بازمی‌گردد نه به سرمایه و پول ایشان. این ویژگی می‌تواند اقتصاد را به عدالت نزدیک کند. ☘از منظر رفع نابرابری‌های منطقه‌ای نیز باید گفت، زمانی که شما محصولاتی را از خارج از کشور و با هزینه‌های بالا تهیه می‌نمایید مجبور هستید آن را در مناطق محدود و با اولویت بالاتر راه‌اندازی نمایید لذا در بسیاری از استان‌های مرزی شما چنین خدماتی ارائه نمی‌گردد و این امر باعث بروز بی‌عدالتی در کشور می‌گردد. درحالی‌که اگر تولید دانش‌بنیان باشد شما می‌تواند با هزینه بسیار کم به‌تمامی نقاط کشور خدمت‌رسانی نمایید و سامانه‌های موردنیاز را راه‌اندازی نمایید. با سرمایه‌گذاری‌های درست می‌توان این امر را باکیفیت بسیار بالایی انجام داد. اقدامی که در سالیان گذشته در حوزه تجهیزات پزشکی و ساخت دستگاه‌هایی نظیر شتاب‌دهنده پزشکی درمان سرطان، رادیولوژی و... صورت پذیرفت. ☘لازم به ذکر است چالش اساسی در نسبت با چنین مسائلی، تعمیر و نگهداری این وسایل پیشرفته و عدم دسترسی مناطق کمتر برخوردار جهت رفع نیاز است که در عمل حتی اگر توان تهیه محصولات وجود داشته باشد، استفاده از آن را غیرممکن می‌سازد. مسئله‌ای که با رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان قابل‌حل است. @eghtesad_daneshbonyan
. رشد شاخص‌های اقتصادی با رویکرد دانش‌بنیان (روایت اقتصاد| بخش چهارم) 1⃣تقویت پول ملی: چنانچه تولید به‌صورت فناورانه صورت نگیرد نقدینگی موردنیاز بخش تولید بجای ریال، دلار خواهد بود و این امر سبب می‌شود که کشور جهت تأمین دلار به خام فروشی نیاز شدیدتری پیدا کند. در حال حاضر، سیاست فعلی کشور ، انقباض نقدینگی ریالی و انبساط ارزی است. در سیاست انقباض نقدینگی و انبساط ارزی، فشار اصلی بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان واقعی است. زیرا این مجموعه‌ها تمام معادلات اقتصادی خود را بر اساس ریال پیش می‌برند و نه دلار. 2⃣کاهش تورم و هدایت جریان نقدینگی: واقعیت آن است، چون تولیدکنندگان فعلی (تولیدات کارخانه‌ای و مونتاژی) برای تأمین نقدینگی نیازی به ریال ندارند لذا به‌صورت گسترده وام‌های کلان ریالی خود را وارد حوزه تجارت می‌کنند و درنهایت ماحصل آن تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای قطعات خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای غذایی توسط تولیدکنندگان روغن، فروشگاه‌های لوازم‌خانگی توسط تولیدکنندگان لوازم‌خانگی و... می‌گردد. درواقع این وام‌ها به سمت تولید هدایت نمی‌گردد بلکه به سمت تقاضا هدایت می‌گردد. هرساله حجم بالایی از ارز کشور جهت واردات محصولات مختلف مصرف می‌گردد که مقدار آن همواره روبه افزایش بوده است. بر اساس آمار منتشرشده بیشترین سهم واردات متعلق به خطوط تولید کارخانه و قطعات مختلف مونتاژی بوده است. اما در بخش صادرات بیشترین سهم صادراتی ما متعلق به فروش مواد خام اولیه است. لذا با افزایش هرچه بیشتر تأمین ارز عملاً اقتصاد ایران بیش‌ازپیش وابسته می‌گردد. در حال حاضر یکی از عوامل تورم‌زا در کشور بانک‌ها می‌باشند. مهم‌ترین ابزار بانک‌ها چاپ پول هست. چرا این چاپ پول در کشورهای توسعه‌یافته منجر به تورم نمی‌گردد ولی در کشور ما منجر به تورم می‌گردد؟ کمبود ساختار نظام بانکی ما عدم اتصال درست به دانش‌بنیان‌ها هست. در حال حاضر بازارهایی که در پیش روی بانک‌ها وجود دارد در گردش نمی‌باشند. مهم‌ترین عامل تورم عدم گردش سرمایه هست. بانک‌ها نیازمند گردش سرمایه می‌باشند. در بازارهای موجود همچون مسکن، زمین، صنایع مونتاژی، نفت و.... سرمایه در گردش نیست و لذا هر نوع اقدام سرمایه‌ای توسط بانک‌ها منجر به تورم می‌گردد. در حوزه دانش‌بنیان با توجه به اینکه سرمایه همواره در گردش هست، تزریق نقدینگی در آن منجر به تورم نمی‌گردد. در اقتصاد دانش‌بنیان، ارزش‌افزوده، حاصل دانش به‌کاررفته است و نه حاصل افزایش قیمت زمین و سرمایه‌های ثابت. درواقع در اقتصاد دانش‌بنیان شما از هیچ و با استفاده از دانش، ارزش ایجاد کرده‌اید؛ لذا در اینجا نقدینگی از هیچ است و تورمی ایجاد نمی‌شود. 3⃣قابلیت اشتغال‌زایی بالا در حال حاضر 25 درصد از جامعه کشور ما ( 20 میلیون نفر) تحصیل‌کرده می‌باشند که این افراد نیازمند اشتغال می‌باشند. با توجه به اینکه درصد زیادی از آن‌ها تحصیل‌کردگان رشته‌های فنی و مهندسی می‌باشند، نیازمند زمینه‌های مناسبی جهت فعالیت‌های علمی و دانشی می‌باشند. متأسفانه با توجه به اینکه این زمینه در کشور مهیا نیست، بسیاری از تحصیل‌کردگان تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. در حال حاضر صنعت ما به‌صورت مونتاژی فعالیت می‌نماید و این صنعت به مقدار بسیار کمی نیازمند افراد تحصیل‌کرده است. درواقع نیروی موردنیاز این صنایع افراد تکنسین ساده هست و نه افراد تحصیل‌کرده‌ای که به دنبال بروز استعدادهای خود می‌باشند. لازم به ذکر است بیش از 95 درصد صنعت ما به‌صورت صنعت مونتاژ است. مهم‌ترین امکانی که در پیش روی افراد تحصیل‌کرده وجود دارد، فعالیت در مجموعه‌های دانش‌بنیان هست؛ چراکه دانش، محور اصلی فعالیت در این مجموعه‌هاست. این اشتغال بسیار پایدار است. افراد تنها یک مهارت را کسب نمی‌کنند بلکه در دل کار به دانشی می‌رسند که می‌توانند در محصولات و حوزه‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد و به‌اصطلاح سرریز فناوری صورت می‌گیرد. @behyaarstf_ir