eitaa logo
کانال قرآنی بیت الزهرا(س)
162 دنبال‌کننده
905 عکس
1.1هزار ویدیو
43 فایل
﷽؛ ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* کانال قرآنی بیت الزهرا(س) یک کانال کاملاً قرآنی با گرایش فنّ تلاوت قرآن و تدبر ؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄* ❇️مدیر کانال: @seyedhamidmousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ 💠 آیات ۲۴ تا ۴۰ سوره مبارکه 🌸 با دلنشین استاد 🆔@beytozahra_Quran
جوانمردان در قرآن 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 1⃣ حضرت یوسف💜 وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺷﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﻋﺰﻳﺰ[ ﻣﺼﺮ ]ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻋﺸﻖ ﺁﻥ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﻗﻠﺒﺶ ﻧﻔﻮﺫ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﺎم ﺟﻮﻳﻲ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.( یوسف٣٠) 2⃣ حضرت ابراهیم 💜 قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻧﻲ ﺷﻨﻴﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﺘﺎﻥ ﻣﺎ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﻨﺎﺻﺮﻱ ﺑﻲ ﺍﺛﺮ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ] ﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ .(انبیا٦٠) 3⃣ اصحاب کهف 💜 نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى ﻣﺎ ﺧﺒﺮ [ ﻋﺒﺮﺕ ﺁﻣﻮﺯ ] ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ : ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﻤﺮﺩﺍﻧﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺎ ﺑﺮ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻳﻢ .(کهف١٣) 4⃣ یوشع بن نون ( مرد شجاع بنی اسرائیل ) 💜 وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻥ [ ﺧﺪﻣﺖ ﮔﺰﺍﺭ ] ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺖ : ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰ ﺭﻭم ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﺮﺳﻢ(کهف٦٠) 🆔@beytozahra_Quran
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 فراز سوره مبارکه حشر 🗣با صدای استاد 💐 همراه با تصاویر زیبای طبیعت 🍃 تحریر در اوج 🍃 🎼مقام 🆔@beytozahra_Quran
1403-11-27-ترم۱جلسه۷ سوره بلد.mp3
15.46M
💠گردنه بندگی کجاست؟ 🔹آموزش نظام سوره بلد بعضی موضوعات این جلسه: 1️⃣. چرا خدا توجه ما را به دوران شیرخوارگی میدوزد؟ 2️⃣. افتخار به حیف و میل مال از کجا نشأت می‌گیرد؟ 3️⃣. آیا بی‌توجهی به فرودستان انسان را به کفر می‌رساند؟ لینک فایل تصویری🔻 📺 youtu.be/tq1AyGC6baw (خلاصه این جلسه در پیام بعد ارائه می‌شود) آموزش نظام قرآن🔻 Eitaa.com/Tadabbor_Darabi
🟠 خلاصه تدریس نظام سوره بلد 🔸مقدمه سوره بلد به تعریف بندگی در فضای انسانی و اجتماعی می‌پردازد. آغاز سوره با چند قسم همراه است که معنای عمیقی در فهم محتوای آن دارد. 🔹سوگندهای الهی و مفهوم سختی در خلقت انسان خداوند در این سوره به دو چیز قسم می‌خورد: - شهر مکه (و انت حل بهذا البلد) - والد و زاده شده از او (والد و ما ولد) این دو قسم پایه ای است برای تاکید بر این حقیقت که خدا انسان را در سختی و رنج آفریده است.(لقد خلقنا الانسان فی کبد) واژه «کبد» به معنای سختی و رنج است و نشان می‌دهد که انسان ذاتاً در بستری از سختی‌ها آفریده شده است. 🔸توهم قدرت مطلق انسان خدا پس از بیان سختی خلقت، به یک پندار نادرست اشاره می‌کند: «آیا انسان گمان می‌کند که کسی بر او چیره نخواهد شد؟» (ایحسب ان لن یقدر علیه احد؟). این پرسش نشان می‌دهد که عدم درک حقیقت آفرینش انسان در سختی، انسان را به توهم قدرت و استغنا می‌کشاند. 🔹نمودهای رفتاری این توهم: افتخار به اسراف و حیف و میل یکی از مصادیق این توهم، رفتارهای نادرست اقتصادی است: «می‌گوید: من مال فراوانی را نابود کرده‌ام.» (یقول اهلکت مالاً لبداً). در جامعه مدرن نیز این نوع رفتارها مشاهده می‌شود، مانند: - نمایش ثروت از طریق تخریب اشیا گران‌قیمت - اسراف‌های نمایشی در مراسم‌ها و تشریفات - هزینه‌های هنگفت صرفاً برای خودنمایی قرآن این رفتار را به‌عنوان نشانه‌ای از فاصله گرفتن از فلسفه آفرینش معرفی می‌کند. خدا این انسان اسراف گر را با این پرسش مورد بازخواست قرار میدهد: آیا مپندارد که هیچ کس او را ندید؟ 🔸یادآوری نعمت‌های الهی به انسان خدا در ادامه سوره، به انسان یادآوری می‌کند که او را با امکاناتی ویژه خلق کرده است: - چشم‌ها و زبان و لب‌ها (الم نجعل له عینین و لساناً و شفتین) - هدایت به دو برجسته (و هدیناه النجدین) نجد به معنای «برجستگی» است که مجموع این ها دوران شیرخوارگی انسان را به یاد او می‌آورد تا به او بگوید که تو موجودی ناتوان بودی و با قابلیت شیرخوردن که خدا به تو داد به توانمندی رسیدی 🔹گردنه سختی: مسئولیت اجتماعی انسان سپس خداوند از یک گردنه خاص سخن می‌گوید: «ولی از گردنه عبور نکرد.» (فلاقتحم العقبة). اما این گردنه چیست؟ قرآن پاسخ می‌دهد: 1️⃣. آزاد کردن بردگان و گرفتاران (فک رقبة) 2️⃣. اطعام گرسنگان در روزهای سخت (اطعام فی یوم ذی مسغبة) 3️⃣. سرپرستی از یتیم خویشاوند (یتیما ذا مقربة) 4️⃣. دستگیری از بینوای بی‌خانمان (او مسکینا ذا متربة) عبور از این گردنه‌، وظیفه اصلی انسان برای اثبات بندگی ست که در بستر اجتماع است و در برابر آن، هدر دادن ثروت و غفلت از نیازمندان محکوم شده است. 🔸معیار ایمان واقعی: انجام وظایف اجتماعی در قبال فرودستان (ثم کان من الذین آمنوا و تواصوا بالصبر و تواصوا بالمرحمة) پس از انجام وظایف اجتماعی، خداوند به دو ویژگی اصلی مؤمنان اشاره می‌کند: - توصیه پذیری به صبر (تواصوا بالصبر) - توصیه پذیری به مهرورزی (تواصوا بالمرحمة) ایمان حقیقی تنها با انجام وظایف اجتماعی محقق می‌شود، که با صبر و مهرورزی نهادینه می‌شود. 🔹سرانجام انسان‌ها: دو دسته اهل میمنه و مشئمه در پایان، خداوند مردم را به دو گروه تقسیم می‌کند: - اصحاب میمنه: کسانی که وظایف اجتماعی خود را انجام داده‌اند و اهل نیک‌بختی‌اند. - اصحاب مشئمه: کسانی که در برابر این وظایف بی‌تفاوت بوده‌اند و به عذاب الهی دچار خواهند شد. خداوند می‌فرماید: «کسانی که به آیات ما کافر شدند، اهل مشئمه‌اند.» (و الذین کفروا بآیاتنا هم اصحاب المشئمة). 🔸جمع‌بندی سوره بلد سوره بلد با تأکید بر رابطه میان فلسفه آفرینش و مسئولیت‌های اجتماعی، معیار ایمان را نه‌تنها در عبادات فردی، بلکه در رفع مشکلات اجتماعی و کمک به نیازمندان معرفی می‌کند. بی‌توجهی به این مسئولیت‌ها، انسان را به‌سوی کفر و آتش منطبق (نار مؤصدة) سوق می‌دهد. پس ایمان واقعی در این است که گردنه بندگی را که در دستگیری از فرودستان تعریف شده، بشناسیم و از تمام امکانات مالی خود برای کاهش شکاف اجتماعی استفاده کنیم. آموزش نظام قرآن 🔻 Eitaa.com/Tadabbor_Darabi