eitaa logo
بغض قلم
628 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
272 ویدیو
31 فایل
هیچ چیز جای کتاب را پر نمی‌کند! 📄روزنوشت 📒داستانک 📕کتابخوانی 🎧کتاب صوتی ✏️داستان‌نویسی 📡جشنواره‌های ادبی 📘 محدثه قاسم‌پور/ نویسنده کتاب‌‌های: _پشت پرچم قرمز _شب آبستن _نمیری دختر ❌ارسال مطالب کانال بدون لینک، حلال است. @Adminn_behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 با دیدن گنبد، دلش سوی تو می‌آید هرکس که گم‌ کرده‌ست راه روشنایی را 🆔 @bibliophil
📒 شیخ شهیدی که اعدام شد. واقعا به شيخ فضل اللَّه خيلى ظلم شده است. اوايل انقلاب، يك وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطيت و مرحوم شيخ فضل الّلَه صحبت كردم؛ بعد یكي از دوستان نزديك ما به من اعتراض كرد! من ديدم حتىّ در محافل روحانى و نزديك به خود ما هم همين تفكرات وجود دارد كه چرا از شيخ فضل اللَّه صحبت مى شود؛ شيخ فضل اللَّه مخالف مشروطه بود! در حالى كه او بلاشك مخالف مشروطه نبود؛ خودش در حقيقت جزو مؤسسين و مؤثرين مشروطه بود. خود او هم در همان لوايحى كه نوشته و منتشر كرده، بارها و بارها بر اين معنا تأيكد مى‌كند و مى‌گويد: من مخالف مشروطه هستم؟ من جزو مؤسسم. راست هم مى‌گفت؛ بلاشك او جزو مؤسسين و فعالان مشروطه بود. من ديدم اين تفكرات در بعضى از دوستان نزديك خود ما هم وجود دارد؛ حتىّ به من گفته شد كه امام هم از شيخ فضل اللَّه خوششان نمى آيد! بعد من تفحص كردم، ديدم نخير، كاملاً بعكس است؛ امام نسبت به مرحوم شيخ فضل اللَّه خيلى تجيل و احترام دارند و به خاطر همان تصلب و شجاعت و دينگرایي كاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظيم و تجليل هم مى كنند؛ كه اين در بيانات خود امام هم آمده است. 📒 بيانات رهبر انقلاب در ديدار محققان و دانش پژوهان تاريخ و انديشه ى‌ سياسى حوزه و دانشگاه، 11 / 5/ 83 🆔 @bibliophil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-598991103_-1461306335.mp3
30.85M
📒روش نوشتن داستان با محوریت شاهنامه فردوسی/ داستان ضحاک 💥منبع: بانوی‌فرهنگ / استاد خانم فتحی https://ble.ir/banooyefarhang_info 🆔 @bibliophil
1127227136_1922365723.mp3
35.71M
📒روش نوشتن داستان با محوریت شاهنامه فردوسی/ حماسه 💥منبع: بانوی‌فرهنگ / استاد خانم فتحی https://ble.ir/banooyefarhang_info 🆔 @bibliophil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کاش کوفه نقطه ختم مصیبت بود. کاش شهری به نام شام در عالم نبود. کوفه‌ای که زمانی مرکز حکومت پدرت بوده است، جان تو را به آتش کشید، (شام)ی که از ابتدا مقر حکومت بنی‌امیه بوده است و بر تمام منابر، هر صبح و ظهر و شام، علیه علی خطبه خوانده‌اند و به او ناسزا گفته‌اند، (شام)‌ی که مردمش دست پروده‌ی یزید و معاویه‌اند، (شامی)‌ی که نطفه‌اش را به دشمنی با اهل‌بیت بسته‌اند، با تو چه خواهد کرد؟! 📒کتاب آفتاب در حجاب/ سیدمهدی‌شجاعی/ نشر نیستان 👇 امروز سرهای شهدا را از کوفه به شام فرستادند! 🆔 @bibliophil
هزار مرد بیافتد به پیش همه ولی زنی وسط کوچه ها زمین نخورد که من هنوز از آن ماجرا عزادارم خدا کند که دگر مادری زمین نخورد بی هوا زد💔 🆔 @bibliophil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.107.mp3
1.08M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم 🌺 قسمت صد و هفت | سوره بقره| أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ 🎤 آیت‌الله قرائتی 👇هر روز تفسیر قرآن: 5mint ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🆔 @bibliophil
*سالی یک یا دو امتحان سنگین داریم* خدا دنيا را برای آزمون، خلق كرد. اصلاً دنيا كلاس امتحان است، منتها امتحان‌ها دو قسم است؛ گاهی امتحان، هر روز است ولی گاهی امتحان‌های سنگين، سالی يك بار يا دو بار است. گاهی يك بار يا دو بار انسان يا بيمار می‌شود يا مال فراوانی به او پيشنهاد می‌دهند يا مقامی به او پيشنهاد می‌دهند و در بوته‌ی آزمايش قرار می‌گيرد، وگرنه امتحانات جزئی هر روز و هر لحظه هست. 💥آیت الله جوادی آملی 🆔 @bibliophil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مثل هر سال پر از حسرت اینم که چه زود دلمان تنگ برای دهه ی اول شد... 🆔 @bibliophil
شاید قیامت که برپا شود، یکی از عذاب‌ها حسرت شب‌های جمعه‌ای باشد که زائر کرب و بلا نبودیم. هر چند که در همین دنیا هم هر شب جمعه کم حسرت، شش‌گوشه را نخوردیم! شب‌های جمعه‌ای که فرشتگان صف به صف به کربلا می‌آیند تا قدوم مادر ارباب را بر دیده بگذارند و نور بگیرند و تا آسمان بالا بروند! جسم زائر نیست! قلب که محدودیتی برای پرواز ندارد! پس به تو از دور سلام سیدالشهدا! 🆔 @bibliophil
وزن شعر
وزن شعر
وزن شعر
وزن شعر
وزن شعر
وزن شعر
«به نام خدا» 📒کلاس شعر: جلسه‌ی چهارم 📝 موضوع: عروض فارسی۲ با سلام خدمت شما دوستان عزیز. امروز نحوه‌ی قرار‌گیری عروض رو بهتون آموزش می‌دیم. زان یار دلنوازم شکریست با شکایت زان یا رِ دِل نَ وا زَم شُک ریست با شِ کا یَت شب عاشقان بیدل چه شبی دراز باشد شَ بِ عا شِ قا نِ بی دِل چِ شَ بی دِ راز با شَد بازت ندانم از سر پیمان ما که برد با زَت نَ دا نَ مَز سَ رِ پِی ما نِ ما کِ بُرد دریای شورانگیز چشمانت چه زیباست دَر یا یِ شو رَن گی زِ چَش ما نَت چِ زی باست فرقی میان طعنه و تعریف خلق نیست فَر قی مِ یا نِ طع نِ وُ تَع ری فِ خَلق نیست همه این‌ قطعات هجایی را می‌توانیم به شکل منظم در جدول‌هایی به شکل زیر بگنجانیم و از علامت‌هایی که گفتیم نیز استفاده کنیم: وزن شعر اکنون تقطیع هجایی یکی از ابیات زیبای غزل سعدی را انجام می‌دهیم که نکته مهمی دارد. وزن شعر نکته ۵: نکته بسیار مهمی در مصراع‌های اول و دوم بیت بالا نهفته است. احتمالاً برایتان این پرسش پیش آمده که چرا در هجای «ران» حرف «ن» را در نظر نگرفته‌ایم. به یاد داشته باشید که تقریباً همیشه، وقتی حرف «ن» ساکن است و بعد از مصوت‌های بلند (آ، او، ای) می‌آید، آن را در تقطیع در نظر نمی‌گیریم. علتش هم این است که بودن و نبودنش تأثیری در وزن شعر ندارد. دقت کنید که گفتیم تقریباً، زیرا ممکن است استثنائاتی نیز پیدا شود. حال نکته دیگری را با مثال شرح می‌دهیم. تقطیع بیت زیر را در نظر بگیرید. همان‌طور که می‌بینیم در مصراع اول علامت هجای کوتاه را به بلند تبدیل کرده‌ایم. آموزش وزن شعر فارسی نکته ۶: در شعر عروضی هیچ‌گاه سه هجای کوتاه متوالی (UUU) نداریم. اگر با چنین چیزی مواجه شدید بدانید که یکی از این هجاها بلند بوده و شاعر این کار را به دلیلی انجام داده است. این کار یکی از اختیارات شاعری است. اگر با چنین چیزی مواجه شدیم، باید با توجه به مصراع دیگر یکی از هجاهای کوتاه را با هجای بلند جایگزین کنیم.، زیرا وزن دو مصرع باید یکی باشد. نکته ۷: همان‌طور که گفتیم، در تقطیع، هجای کشیده را به صورت یک هجای بلند و یک هجای کوتاه در نظر می‌گیرم. در این موارد، سه حرف اول برایمان مهم است. در تقطیع هجای کشیده، برای تلفظ راحت‌تر می‌توانیم آن را به صورت مجموع هجای بلند و کوتاه بنویسیم و روی هجای کوتاه علامت ضمه (ـُـ) قرار دهیم. معمولاً وقتی قواعدی برای یک موضوع تدوین می‌کنیم، نمادها و اصطلاحات واحدی را به کار می‌بریم تا بیان آن ساده‌تر شده و یکپارچگی بر آن حاکم باشد. اگر به تقطیع هجایی مثال‌های بالا دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که در هر مصرع، مجموعه چند هجا تکرار شده است. به هریک از این مجموعه‌ها «رکن» می‌گوییم. مثال زیر این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. ارکان عروض همان‌طور که می‌بینیم، این مصرع چهار رکن دارد. همه وزن‌ها در شعر فارسی، تکراری از یک یا دو رکن هستند. البته یک یا دو هجا نیز در ابتدا یا انتهای زنجیره می‌تواند اضافه یا حذف شود. رکن‌ها اغلب سه یا چهار هجا دارند و به ندرت، ارکانی با دو یا پنج هجا نیز وجود دارد. راه به خاطر سپردن رکن‌ها، شکل هجاها است. اگر به هر رکن کلمه‌ای را نسبت دهیم و آن را به خاطر بسپاریم، بدون شک کار آسان‌تر می‌شود. از این رو، عالمان علم عروض کلماتی را از «فعل» در زبان عربی مشتق کرده و برای هریک از رکن‌های وزن شعر بیان کرده‌اند. مثلاً «U_UU» با «فَعَلاتُ» و «_U_ _» را با «فاعِلاتُن» نشان می‌دهیم. این کلمات را «افاعیل عروضی» می‌نامند. تقطیع به ارکان عروضی و افاعیل عروضی در جدول زیر قابل مشاهده است. افاعیل عروضی بنابراین، می‌گوییم وزن این مصرع و در نتیجه، وزن شعر آن، «فَعَلاتُ فاعِلاتُن فَعَلاتُ فاعِلاتُن» است. نکته ۸: یکی از مشکلات افاعیل عروضی این است که گاهی ارکان و وزن شعر را می‌توان با افاعیل عروضی مختلفی نمایش داد. مثلاً وزن «فعولن فعولن فعولن فعول» را به صورت «مفاعیل مستفعلن فاعلن» نیز می‌توان بیان کرد. در این موارد، آن افاعیل نزدیک به هم و ساده‌تر را در نظر می‌گیریم. ارکان عروضی چهار هجایی، سه هجایی، دو هجایی و تک هجایی در جدول‌های زیر آورده شده‌اند. نکته ۹: یکی از اختیارات شاعری این است که مصرع‌هایی که با رکن «فاعلاتن» شروع می‌شوند، در مصرع بعد ممکن است با «فعلاتن» شروع شوند. نکته ۱۰: با توجه موسیقی یکسانی که ایجاد می‌کنند، می‌توان رکن «مفتعلن» را در مصرع بعد با «مفاعلن» تعویض کرد. نکته ۱۱: اگر در آخر یک مصراع هجای بلند و در آخر مصراع بعدی هجای کشیده وجود داشته باشد، به وزن و موسیقی آسیبی وارد نمی‌شود. نکته ۱۲: گاهی می‌توان شعر را هم به ارکان چهار هجایی و هم دو هجایی تقسیم کرد. در این موارد بهتر است از ارکان چهار هجایی استفاده کنیم. اگر هم در این باره سوالی داشتید به آیدی زیر مراجعه کنید: @Noghreh_Zaban 🆔 @bibliophil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.108.mp3
1.23M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم 🌺 قسمت صد و هشت | سوره بقره| أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِنْ قَبْلُ ۗ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ 🎤 آیت‌الله قرائتی 👇هر روز تفسیر قرآن: 6mint ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🆔 @bibliophil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍🏻 چگونه نوشتن را شروع کنیم؟ 📝 معرفی تکنیک‌هایی برای نوشتن... 🆔 @bibliophil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 می‌خواستم خرج تو باشم تمام عمر! قلمم، قدمم، نفسم، عمرم و... برای شما! 🆔 @bibliophil