*سالی یک یا دو امتحان سنگین داریم*
خدا دنيا را برای آزمون، خلق كرد.
اصلاً دنيا كلاس امتحان است، منتها امتحانها دو قسم است؛
گاهی امتحان، هر روز است
ولی گاهی امتحانهای سنگين،
سالی يك بار يا دو بار است.
گاهی يك بار يا دو بار انسان يا بيمار میشود يا مال فراوانی به او پيشنهاد میدهند يا مقامی به او پيشنهاد میدهند و در بوتهی آزمايش قرار میگيرد، وگرنه امتحانات جزئی هر روز و هر لحظه هست.
💥آیت الله جوادی آملی
🆔 @bibliophil
مثل هر سال پر از حسرت اینم که چه زود
دلمان تنگ برای دهه ی اول شد...
#شب_جمعه
#محرم
#بغض_قلم
🆔 @bibliophil
شاید قیامت که برپا شود، یکی از عذابها حسرت شبهای جمعهای باشد که زائر کرب و بلا نبودیم.
هر چند که در همین دنیا هم هر شب جمعه کم حسرت، ششگوشه را نخوردیم!
شبهای جمعهای که فرشتگان صف به صف به کربلا میآیند تا قدوم مادر ارباب را بر دیده بگذارند و نور بگیرند و تا آسمان بالا بروند!
جسم زائر نیست!
قلب که محدودیتی برای پرواز ندارد!
پس به تو از دور سلام سیدالشهدا!
#دلنوشته
#شب_جمعه
#شب_زیارتی
🆔 @bibliophil
«به نام خدا»
📒کلاس شعر: جلسهی چهارم
📝 موضوع: عروض فارسی۲
با سلام خدمت شما دوستان عزیز.
امروز نحوهی قرارگیری عروض رو بهتون آموزش میدیم.
زان یار دلنوازم شکریست با شکایت
زان یا رِ دِل نَ وا زَم شُک ریست با شِ کا یَت
شب عاشقان بیدل چه شبی دراز باشد
شَ بِ عا شِ قا نِ بی دِل چِ شَ بی دِ راز با شَد
بازت ندانم از سر پیمان ما که برد
با زَت نَ دا نَ مَز سَ رِ پِی ما نِ ما کِ بُرد
دریای شورانگیز چشمانت چه زیباست
دَر یا یِ شو رَن گی زِ چَش ما نَت چِ زی باست
فرقی میان طعنه و تعریف خلق نیست
فَر قی مِ یا نِ طع نِ وُ تَع ری فِ خَلق نیست
همه این قطعات هجایی را میتوانیم به شکل منظم در جدولهایی به شکل زیر بگنجانیم و از علامتهایی که گفتیم نیز استفاده کنیم:
وزن شعر
اکنون تقطیع هجایی یکی از ابیات زیبای غزل سعدی را انجام میدهیم که نکته مهمی دارد.
وزن شعر
نکته ۵: نکته بسیار مهمی در مصراعهای اول و دوم بیت بالا نهفته است. احتمالاً برایتان این پرسش پیش آمده که چرا در هجای «ران» حرف «ن» را در نظر نگرفتهایم. به یاد داشته باشید که تقریباً همیشه، وقتی حرف «ن» ساکن است و بعد از مصوتهای بلند (آ، او، ای) میآید، آن را در تقطیع در نظر نمیگیریم. علتش هم این است که بودن و نبودنش تأثیری در وزن شعر ندارد. دقت کنید که گفتیم تقریباً، زیرا ممکن است استثنائاتی نیز پیدا شود.
حال نکته دیگری را با مثال شرح میدهیم. تقطیع بیت زیر را در نظر بگیرید. همانطور که میبینیم در مصراع اول علامت هجای کوتاه را به بلند تبدیل کردهایم.
آموزش وزن شعر فارسی
نکته ۶: در شعر عروضی هیچگاه سه هجای کوتاه متوالی (UUU) نداریم. اگر با چنین چیزی مواجه شدید بدانید که یکی از این هجاها بلند بوده و شاعر این کار را به دلیلی انجام داده است. این کار یکی از اختیارات شاعری است. اگر با چنین چیزی مواجه شدیم، باید با توجه به مصراع دیگر یکی از هجاهای کوتاه را با هجای بلند جایگزین کنیم.، زیرا وزن دو مصرع باید یکی باشد.
نکته ۷: همانطور که گفتیم، در تقطیع، هجای کشیده را به صورت یک هجای بلند و یک هجای کوتاه در نظر میگیرم. در این موارد، سه حرف اول برایمان مهم است. در تقطیع هجای کشیده، برای تلفظ راحتتر میتوانیم آن را به صورت مجموع هجای بلند و کوتاه بنویسیم و روی هجای کوتاه علامت ضمه (ـُـ) قرار دهیم.
معمولاً وقتی قواعدی برای یک موضوع تدوین میکنیم، نمادها و اصطلاحات واحدی را به کار میبریم تا بیان آن سادهتر شده و یکپارچگی بر آن حاکم باشد. اگر به تقطیع هجایی مثالهای بالا دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که در هر مصرع، مجموعه چند هجا تکرار شده است. به هریک از این مجموعهها «رکن» میگوییم. مثال زیر این موضوع را به خوبی نشان میدهد.
ارکان عروض
همانطور که میبینیم، این مصرع چهار رکن دارد. همه وزنها در شعر فارسی، تکراری از یک یا دو رکن هستند. البته یک یا دو هجا نیز در ابتدا یا انتهای زنجیره میتواند اضافه یا حذف شود. رکنها اغلب سه یا چهار هجا دارند و به ندرت، ارکانی با دو یا پنج هجا نیز وجود دارد.
راه به خاطر سپردن رکنها، شکل هجاها است. اگر به هر رکن کلمهای را نسبت دهیم و آن را به خاطر بسپاریم، بدون شک کار آسانتر میشود. از این رو، عالمان علم عروض کلماتی را از «فعل» در زبان عربی مشتق کرده و برای هریک از رکنهای وزن شعر بیان کردهاند. مثلاً «U_UU» با «فَعَلاتُ» و «_U_ _» را با «فاعِلاتُن» نشان میدهیم. این کلمات را «افاعیل عروضی» مینامند. تقطیع به ارکان عروضی و افاعیل عروضی در جدول زیر قابل مشاهده است.
افاعیل عروضی
بنابراین، میگوییم وزن این مصرع و در نتیجه، وزن شعر آن، «فَعَلاتُ فاعِلاتُن فَعَلاتُ فاعِلاتُن» است.
نکته ۸: یکی از مشکلات افاعیل عروضی این است که گاهی ارکان و وزن شعر را میتوان با افاعیل عروضی مختلفی نمایش داد. مثلاً وزن «فعولن فعولن فعولن فعول» را به صورت «مفاعیل مستفعلن فاعلن» نیز میتوان بیان کرد. در این موارد، آن افاعیل نزدیک به هم و سادهتر را در نظر میگیریم.
ارکان عروضی چهار هجایی، سه هجایی، دو هجایی و تک هجایی در جدولهای زیر آورده شدهاند.
نکته ۹: یکی از اختیارات شاعری این است که مصرعهایی که با رکن «فاعلاتن» شروع میشوند، در مصرع بعد ممکن است با «فعلاتن» شروع شوند.
نکته ۱۰: با توجه موسیقی یکسانی که ایجاد میکنند، میتوان رکن «مفتعلن» را در مصرع بعد با «مفاعلن» تعویض کرد.
نکته ۱۱: اگر در آخر یک مصراع هجای بلند و در آخر مصراع بعدی هجای کشیده وجود داشته باشد، به وزن و موسیقی آسیبی وارد نمیشود.
نکته ۱۲: گاهی میتوان شعر را هم به ارکان چهار هجایی و هم دو هجایی تقسیم کرد. در این موارد بهتر است از ارکان چهار هجایی استفاده کنیم.
اگر هم در این باره سوالی داشتید به آیدی زیر مراجعه کنید:
@Noghreh_Zaban
#آموزش_شعر
#بغض_قلم
🆔 @bibliophil
02.Baqara.108.mp3
1.23M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت صد و هشت | سوره بقره| أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِنْ قَبْلُ ۗ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: 6mint
#قرآن
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 @bibliophil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍🏻 چگونه نوشتن را شروع کنیم؟
📝 معرفی تکنیکهایی برای نوشتن...
#نویسندگی
#توصیف
#بغض_قلم
🆔 @bibliophil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 میخواستم خرج تو باشم تمام عمر!
قلمم، قدمم، نفسم، عمرم و... برای شما!
#امام_زمان
#بغض_قلم
🆔 @bibliophil
🖤امام زمان بر کدام مصیبت هر صبح و شام گریه میکنند؟!
حاج ملا سلطان علی از روضهخوانهای تبریز بود. در عالم رویا به خدمت امام زمان رسید.
و دربارهی این قسمت زیارت ناحیه مقدسه که حضرت میفرمایند:(پس صبح و شام برایت ناله میزنم و به جای اشک خون میگریم) از امام زمان پرسید؛ آقاجان این کدام مصیبت است که شما برایش هر صبح و شام گریه میکنید؟! آیا مصیبت علیاکبر است؟
امام زمان فرمودند؛ اگر علیاکبر هم بود در این مصیبت خون گریه میکرد.
ملا دوباره پرسید مصیبت عموی شما عباس است؟
امام زمان فرمودند: اگر عمویم عباس هم در حیات بود بر این مصیبت خون گریه میکرد!
عرض کرد لابد مصیبت سیدالشهدا است؟
امام زمان فرمودند: نه اگر حضرت سیدالشهدا هم بود در این مصیبت خون گریه میکرد!
ملا پرسید من نمیدانم؟! پس کدام مصیبت است؟
امام زمان فرمودند؛ مصیبت اسیری زینب کبری(سلاماللهعلیها).
📒 کتاب مهدی (عج) و زینب (سلاماللهعلیها) / محمدرضا فوادیان/ نشر روح/ ص ۱۷ _ فصلنامه انتظار، ش ۲، ص ۱۹۰
#امام_زمان
#محرم_خوانی
#بغض_قلم
🆔 @bibliophil
02.Baqara.109.mp3
1.74M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت صد و نه | سوره بقره| وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ۖ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: 9mint
#قرآن
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 @bibliophil
اینجا که من ایستادم، مرکز #جهان است. هرکس هر جا بایستد همانجا مرکز جهان است.
جهان پر از مرکز جهان است. مرکزهای جهان متحد شوید و دمار از روزگار هرچه وتر و قطر و شعاع است در بیاورید.
من از این ارتفاع خودم را به زمین خواهم پاشید، خودم را خواهم کاشت، سبز خواهم شد.
#مرکز_جهان
سید مهدی شجاعی
🆔 @bibliophil
02.Baqara.110.mp3
1.38M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت صد و ده | سوره بقره| وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: 7mint
#قرآن
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 @bibliophil
بغض قلم
پوستر جشنواره ده 🆔 @bibliophil
صدای نفرین مادر همراه با گریهاش به گوشم میرسید: خدا لعنتت کنه، خیر نبینی به حق علی.
زن همسایه در گوش مادر گفت:
آروم باش! نکنه یادت رفته اونی که نقش
شمر رو بازی میکنه پسرته...
📒کتاب ده/ داستانکهای عاشورایی/ ادیبه امیری / سوره مهر
#داستانک
#محرم_خوانی
🆔 @bibliophil