01-72-C112242.pdf
2.06M
🔰 کتاب آموزشی جریان شناسی اندیشه معاصر ایران
🔹🔹آموزش مقدماتی
#جریان_شناسی
#تاریخ_معاصر
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔺آدرس غلط از راهبرد نظام ندهید!
🔹نقد و بررسی مواضع انتخاباتی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی
✍️مهدی سعیدی
📝درک آنچه در ذهن رادیکال اصلاحطلبان میگذرد، کار چندان دشواری نیست و فقط کافی است نگاهی به نوشتار «محمد قوچانی» بیندازیم که با انتقاد از انفعال و محافظهکار شدن اصلاحطلبان در مواجهه با انتخابات اسفند ماه سال جاری در روزنامه سازندگی مینویسد: «اگرچه کارگزاران نهاد انتخابات را اساس جمهوریت نظام میداند؛ اما موج اعتراضات سال 1401 سبب شده است بدنه جامعه حتی در جبهه اصلاحات با تردید به انتخابات بنگرند. اما با وجود به بنبست رسیدن راهکارهای دیگر به خصوص در خیابان، هنوز اشتیاقی به انتخابات دیده نمیشود و همین سبب محافظهکاری اصلاحطلبان در سیاستورزی شده است. تا جایی که در میانه دو راهبرد کاملاً متضاد مشارکت و تحریم گرفتار شدهاند!»
🔗 متن کامل را اینجا بخوانید:
https://basirat.ir/fa/news/353838/
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰نظر رهبری در مورد جایگاه مردم در حکومت اسلامی
🦚با توجّه به اینكه بیست سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی میگذرد و اكنون در مرحلهی تثبیت نظام هستیم و با عنایت به نزدیك بودن انتخابات شوراها كه عالی ترین جلوهی آن حضور فراگیرتر و نهادینهتر مردم در عرصهی تصمیمگیری و اجراست، سؤال من از محضر شما این است كه مردم در اندیشهی حضرتعالی چه جایگاهی دارند و كدام مكانیزم را برای مشاركت مردم در سرنوشت خودشان
كاراتر و بهتر میدانید؟
💢 پاسخ #حکیم_انقلاب:
🔻اینكه سؤال كردید مردم در ذهن ما كجا هستند. به نظر ما مردم اصل قضایا و همهكاره هستند.
🔻در تفكّر اسلامی و برداشت اسلامی، اندیشهی خدا محوری با اندیشهی مردم محوری هیچ منافاتی ندارد؛ اینها بر روی هم قرار میگیرند.
🔻اوّلًا تا مردم متدیّن و معتقد به دینی نباشند، حكومت دینی در آن كشور اصلًا به وجود نمیآید و جامعهی دینی شكل نمیگیرد. بنابراین، وجود حكومت دینی در یك كشور، به معنای تدیّن مردم است؛ یعنی مردم این حكومت را خواستند، تا این حكومت بیاید. وقتیكه ما میگوییم حكومت دینی كه جمهوری اسلامی هم براساس احكام و تعالیم الهی است آیا معنایش این است كه مردم هیچكارهاند؟ نه.
🔻اگر مردم با حاكمی بیعت نكنند و او را نخواهند و لو امیر المؤمنین علیهالسّلام باشد او سرِ كار خواهد آمد؟ در جمهوری اسلامی كه نقش مردم واضح است.
🔻در تفكّر دینی، اساس حاكمیت دین و نفوذ دین و قدرت دین، در اعمال آن روشهای خودش برای رسیدن به اهدافش به چیست؟ تكیهی اصلی به چیست؟ به مردم است. تا مردم نخواهند، تا ایمان نداشته باشند، تا اعتقاد نداشته باشند، مگر میشود؟
🔻پیامبر را اگر مردم مدینه نمیخواستند و در انتظار او نمینشستند و بارها سراغش نمیرفتند، مگر به مدینه میآمد و جامعهی مدنی تشكیل میشد؟
🔻پیامبر كه با شمشیر نرفت مدینه را بگیرد.
🔻كمااینكه فتوحات اسلامی تا آنجایی كه درست انجام گرفته است چون همهی فتوحات در فصول صحیحی انجام نگرفته؛ در دورانی، فتوحات همان شكل جهانگشاییهای سلاطین را پیدا كرد رزمندگان اسلام رفتند آن مانع را كه قدرت حكومت فاسد و ظالم آن محل بود، از سرِ راه برداشتند؛ مردم خودشان از رزمندگان استقبال كردند هم در ناحیهی شرقی، هم در ناحیهی غربی و این در تواریخ ما مشخّص و موجود است. نمونههای فراوان و مثالهای زیبا و شیرینی در این خصوص هست كه جای گفتنش در اینجا نیست، لیكن در كتابها هست؛ اگر بخواهید، میتوانید مراجعه كنید.
🔻 بنابراین، خواست و اراده و ایمان مردم، حتّی بالاتر از این، عواطف آنها، پایهی اصلی حكومت است. این نظر اسلام است و ما هم به همین معتقدیم.
🔻در قانون اساسی جمهوری اسلامی، همین نكته به یك شكل معقول و منطقی و قانونی گنجانده شده است. اینكه ما گفتیم، یك ایده و یك فكر است و اگر بخواهیم یك فكر را به شكل قانون قابل اجرا درآوریم، طبعاً مشكلاتی دارد؛ لیكن مشكلات به بهترین وجهی كه ممكن بوده، در قانون اساسی ما حل شده است.
🔻در قانون اساسی، توزیع قدرت به نحو منطقی و صحیح وجود دارد و همهی مراكز قدرت هم، مستقیم یا غیر مستقیم با آراءِ مردم ارتباط دارند و مردم تعیینكننده و تصمیمگیرنده هستند و اگر مردم حكومتی را نخواهند، این حكومت در واقع پایهی مشروعیت خودش را از دست داده است. نظر ما در بارهی مردم این است.
📍بیانات در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی - 1377/12/04
#مردمسالاری_دینی
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰نظارت بر انتخابات مبتنی بر قانون، نه مذاقها و سلايق شخصي
🔻در امر نظارت بايد قانون و موازينْ ملاك و معيار باشد و نه مذاقها و سلايق شخصي. مطلقاً دنبال مذاق شخصي نرويد و اينطور نباشد كه يكوقت انسان خودش تشخيص دهد كه اگر اين فرد در مجلس نباشد، براي مجلس خسارتي است؛ اگر اين شخص باشد، براي مجلس فايدهاي دارد؛ آنگاه برخلاف موازين و مقرّرات، اين مذاق اعمال شود.
🔻بايد كاري كنيد كه بتوانيد پيش خداي متعال و بندگان او جوابگو باشيد. اگر از شما سؤال شد كه به چه مناسبت اين شخص را رد كرديد، شما بگوييد: پروردگارا! من ملزم بودم طبق مقرّرات عمل كنم. مقرّرات چنين گفت، من هم اين شخص را رد كردم؛ يا مقرّرات چنين گفت، من اين شخص را تأييد كردم؛
🔻اما اينكه من اينگونه تشخيص دادم، من اينگونه فهميدم، من اين آدم را مضر دانستم، من اين آدم را مفيد دانستم؛ اينها قابل قبول نيست. اينها را نه خداي متعال قبول خواهد كرد، نه بندگان خدا.
🔻 بايد طبق موازين و مقرّرات عمل كنيد.
🔻هيچگونه ملاحظه اي نبايد مانع از اعمال مقرّرات شود
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي هيأتهاي نظارت شوراي نگهبان .۱۳۷۴/۱۱/۱۴
#مردمسالاری_دینی
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰هرچه افراد از جهات و جناحهاي مختلف بيشتر در انتخابات شركت كنند، اين براي نظام بهتر است!
🔻اينكه بالاخره شوراي نگهبان همچنان كه واقعاً وسيلهي اعتماد عمومي بوده است، بايد مظهر اين اعتماد هم باشد. هرچه افراد از جهات و جناحهاي مختلف بيشتر در انتخابات شركت كنند، اين براي نظام بهتر است؛ براي شوراي نگهبان هم بهتر است.
🔻ما بايد كاري كنيم كه اين امكان و وسيله براي ورود اشخاصِ بيشتر فراهم بشود.
🔻نبايد طوري باشد كه يك جريان، ولو در يك شهر خاص، احساس بكند كه در اين انتخابات وارد نيست؛ بايد طوري باشد كه در همه جا همه احساس كنند كه ميتوانند آن فرد مورد نظر خودشان را واقعاً آزادانه انتخاب بكنند؛
🔻يعني شوراي نگهبان و حركتي كه در اين مقطع انجام ميدهد، بايد مظهر و آينهي اعتماد عمومي باشد.
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي شوراي نگهبان"، 24 دی 1382
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 آقایان دايره محرز را خيلي تنگ نگيريد / ميشود شرایط را يک امرِ مقول به تشکيک دانست که شدّت و ضعف دارد.
🔻آقايان احراز را حتمي بگيريد؛ اما دايره محرز را خيلي تنگ نگيريد؛
🔻يعني صلاحيتي که براي مجلس هست، مشخص شود که چگونه صلاحيتي است.
🔻واقعاً ببينيم آن مقدار صلاحيتي که براي مجلس در زمينه التزام به قانون اساسي و التزام به دين مبين اسلام و بقيه شرايط وجود دارد، چه اندازه التزامي است.
🔻ميشود اين را يک امرِ مقول به تشکيک دانست که شدّت و ضعف دارد.
🔻 آن التزام شديد کذايي که با اندک چيزي که ديده شود مخدوش ميگردد، معلوم نيست که براي نماينده مجلس لازم باشد؛ آن مثلاً فرض بفرماييد براي رهبري يا براي برخي از مقامات عاليرتبه ديگر لازم است.
🔻براي مجلس حدّي از اين خصوصيات و شرايط لازم است که ما اسمش را صلاحيتها ميگذاريم. آن حد را بايد درست تشخيص داد و آن را احراز کرد.
🔻گاهي مثلاً فرض بفرماييد يک نفر در فضايي قرار ميگيرد که هيجاني ميشود و حرفي ميزند که ممکن است حرف خوب و درستي نباشد؛ اما حاکي از عدم التزام آن شخص به دين يا به جمهوري اسلامي نيست.
🔻فرض کنيد جواني است که در محيطي هيجاني قرار گرفته و چند نفر مطلبي گفتهاند و او هم حرفي زده، يا در جلسهاي که دو، سه يا پنج نفر از دوستان راجع به کشور و اسلام صحبت ميکنند، جملهاي گفته که اين جمله ممکن است در صحبتي دوستانه قابل قبول باشد - هرچند که انتقادآميز بوده؛ يا انتقاد از رهبري يا از برخي از مباني نظام - اما نميتوان اين جمله و حرف را که به گوش ما رسيده، حاکي بدانيم از اينکه اين شخص از صلاحيت ساقط شده است.
🔻اين مطلب را براي توضيحِ معناي تنگ نگرفتن دايره محرز گفتم. شرايطي هست که بايد احراز شود؛ منتها اندازه وجود اين شرايط در اشخاص مختلف، ممکن است مختلف باشد؛ همچنان که آن مسائلي که حاکي از وجود يا فقدان اين شرايط هست، آنها هم در شرايط و اوضاع و احوال مختلف تفاوت پيدا ميکند.
🔻مطلب ديگر اين است که ما احراز را حتمي ميدانيم؛ ولي در اينگونه مواقع عادتاً احراز يقيني و علمي ممکن نيست و احرازِ به معناي قيام بينه هم تقريباً همينطور است. اگرچه فرمودهاند دو نفر يا سه نفر هم باشند کافي است؛ اما کمتر پيدا ميشود مواردي که دو نفر شاهدِ عادلِ شهادت دهنده عن حسٍبيايند و راجع به مطلبي شهادت دهند.
🔻در خيلي از اين مسائل، مرزهاي حدس و حس با هم نزديک است و گاهي حدسيات با حسيات مشتبه ميشود؛ بخصوص که در خيلي از حرفها و اظهارات، جاي تفاسير مختلف وجود دارد؛ يعني شخصي حرفي زده، وقتي شما به خودش مراجعه ميکنيد، ميگويد من منظورم چيز ديگري بوده است. نميشود گريبان او را گرفت که ظاهرِ حرفت اين است. اگر کسي خلاف ظاهر اراده کرده، يا در آن وقت توجّه به ظاهر نداشته، خلاف شرع که نکرده است. بنابراين «ممکن است» شخصي خلاف ظاهر حرف زده باشد؛ همين ممکن که شد، احتمال وارد ميشود و پايه شهادت عن حسٍّ را سست ميکند.
🔻بنابراين احراز که ميگوييم، مراد احراز علمي يا احراز شرعي به معناي قيام بينه نيست، بلکه مراد احراز عرفي ناشي از قرائن و اَمارات است که بايد قرائن و اَماراتي قائم شود و انسان با يک اطمينان عرفي به اين معنا برسد،
🔻که البته ممکن است در هر دو طرف قرائن و اَمارات وجود داشته باشد؛ مثلاً اگر يک نفر در جايي حرفي زده و در جاي ديگري هم حرف ديگري زده که نقطه مقابل آن حرف است، اين هم بايد به حساب بيايد و انسان از مجموع و برآيند اينها مطلبي را احراز کند؛ يعني آن نقاط اثبات کننده هم در کنار نقاطي که به حسب ظاهر، صلاحيتها را نفي ميکند، به حساب آيد.
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي شوراي نگهبان"، 24 دی 1382
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰اصل استصحاب در رسیدگی به صلاحیت نمایندگان مجلس گذشته
🔻در مورد نمایندگان مجلس هم من به جناب آقای جنّتی پیغام دادم - پای این مطلب هم ایستادهام و به نظر من هیچ شبهه هم ندارد - که اینجا جای استصحاب است، مادامی که خلافش ثابت شود؛ یعنی شما نگویید ما آن وقت یقین نداشتیم؛ نه، حملِ بر صحّت کنید.
🔻جایی هم که هم عمل خودتان را - آنهایی که بودید - هم عمل دیگران را - آنها که نبودند - شک دارید، حملِ بر صحّت کنید.
🔻اینهایی که آمدند، با احراز آمدهاند؛ مگر خلافش ثابت شود. اگر خلافش ثابت شد، به حرف هیچکس گوش نکنید و همان مطلبی را که ثابت شده عمل کنید؛ اما اگر خلافش ثابت نشد، این احراز، استصحاب است و هیچ لزومی ندارد که انسان بخواهد از طریق دیگری این صلاحیت را احراز کند.
🔻به نظر من در مورد نمایندگان مجلس، میشود این کار را انجام داد.
🔻البته حساب آن کسی که بعد از احراز صلاحیت، عدم صلاحیتش ثابت شده، جداست و آن، محلِّ کلام نیست؛ اما مادامی که احراز عدم صلاحیت نشده، جای استصحاب صلاحیت است؛ آن وقت صالح بود، حالا هم صلاحیتش را استصحاب کنید. آنجایی هم که شک هست، استصحاب کنید. این، مخصوص نمایندگانی است که احراز صلاحیتشان در دوره قبل شده است.
🔻البته کسانی در دورههای اسبق بودهاند که طبعاً چنانچه در دوره قبل صلاحیتشان رد شده باشد، دیگر اینجا جای استصحاب نخواهد بود؛
🔻اما اگر کسانی هستند که دورههای قبل در مجلس بودهاند و بعد هم اصلاً نامزد نشدهاند، همین حرف برایشان جاری خواهد بود.
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي شوراي نگهبان"، 24 دی 1382
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰شورای نگهبان جای پایش را مستحکم انتخاب کند
🔻مؤکّداً توصیه میکنم که مراقب باشید حقّ کسی ضایع نشود؛
🔻چون ردّ صلاحیت چیز کوچکی نیست؛ یعنی اینکه ما کسی را ردّ صلاحیت کنیم و احیاناً صلاحیت داشته باشد. «جرح»، مسأله خیلی مهمی است.
🔻اینطور نیست که بگوییم ما اینطور فهمیدیم؛ نه، باید جوانبش کاملاً دیده و رعایت شود.
🔻در بعضی از موارد و مصادیقی - بنا نداریم وارد جزئیّات شویم - که به بنده دو سه روز قبل ارائه شد و دیدم، این معنا و آنچه انسان انتظار دارد، وجود نداشت.
🔻باید سعی کنید آنچه انجام میگیرد، متقن باشد.
🔻من همواره به دوستان عزیز و محترم شورای نگهبان گفتهام که انسان باید جای پا را مستحکم انتخاب کند و بر روی آن بایستد؛ زیر پا نبایستی سست باشد و هیچ شبهه تخلّف و تخطّی از قانون یا کوتاهی در امر تطبیق با قانون نباید بهوجود آید.
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي شوراي نگهبان"، 24 دی 1382
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰من دلم برای آن نامزد ردصلاحیت شده میسوزد که ...
🔻 آنچه که وظیفه من و شماست، این است که سعی کنیم آنچه را که وظیفه قانونی است، با دقّت و با اتقان و با رعایت حال آن کسانی که با آنها سر و کار داریم، انجام دهیم؛ یعنی ظلم به کسی نشود و حقّ کسی پامال نگردد.
🔻افرادی که صدای کلفتی دارند و همه صدای آنها را میشنوند، به نظر من به قدر آن استاد دانشگاه که فرضاً نامه خصوصی به جناب آقای جنّتی مینویسد که مرا رد صلاحیت کردهاند، در حالی که خصوصیات و سوابق من این است، اهمیت ندارند.
🔻من دلم برای آن شخص میسوزد و برای کسی که در گوشه و کنار باشد و خدای نکرده به حقّ او بیتوجّهی شده و ردّ صلاحیت شده، در حالی که بهطور عقلایی و عرفی و با همان قرائن عادّی میشود صلاحیتش را احراز کرد.
🔻آنچه بنده را نگران میکند این است که نکند چنین اتّفاق بیفتد.
🔻حالا که الحمدللَّه فرصت هست، واقعاً پرونده یکیک افرادی را که هستند، نگاه کنید.
🔻البته ممکن است بعضی سابقهای داشته باشند که انسان براساس قرائنی که دارد، تأیید میکند آن سوابق - که الان مطلوب نیست - از آن اشخاص منقطع شده است. بنابراین انسان باید برطبق وضعیت حال حکم کند.
🦚بيانات #حکیم_انقلاب در ديدار اعضاي شوراي نگهبان"، 24 دی 1382
#انتخابات1402
#مشارکت_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰كانديداهاي نهضت آزادي ايران براي مجلس خبرگان قانون اساسی
بسمه تعالي
🔻در اين لحظات تاريخي و تعيينكننده كه ملت مسلمان ايران پس از نخستين پيروزي بر طاغوت، ميرود تا با تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران سرنوشت خود و نسلهاي آينده را در پرتو احكام حياتبخش و انقلابي اسلام تعيين كند و بنياني استوار براي اداره كشور و ارتباط ميان دولت و ملت به شيوه اسلامي شورا برافرازد. بنابه گفته رهبر عاليقدر انقلاب اسلامي ايران امام خميني اشخاصي را براي بررسي قانون اساسي بايد به مجلس خبرگان فرستاد كه علاوه بر درك مسائل اسلامي و انقلاب، درد مردم را هم داشته باشند.
🔻لذا ما افراد زير را كه از هرجهت شايسته ميدانيم، بدون وابستگي حزبي و گروهي، به عنوان نامزد مجلس خبرگان به مردم شريف و مسلمان ايران معرفي ميكنيم و اميدواريم با انتخاب اين افراد علاقه خود را به دخالت در سرنوشت خويش و نسلهاي آينده به اثبات رسانند.
🔻براي استانهائي كه در اين ليست نامزدي معرفي نشده يا كمتر از تعداد لازم معرفي شده است بعداً اعلام خواهد شد.
نهضت آزادي ايران
🔹 تهران
آقايان آيهالله سيدمحمود طالقاني، مهندس عزتالله سحابي، دكترحسن حبيبي، دكتر حبيبالله پيمان، دكتر علياصغر حاجسيدجوادي، خانم زهره رهنورد، دكتر جعفري لنگرودي، دكتر علي غفوري، دكتر ناصر كاتوزيان.
🔹 گرگان و مازندران
آقايان حجتالاسلامنورمفيدي، محمد محمدي، ابوذر ورداسبي، حسن اكبريمرزناك.
🔹 گيلان
حجج اسلام حسن لاهوتي، رباني املشي، زينالعابدين قرباني.
🔹 زنجان و قزوين
آقاي محمدعلي رجائي.
🔹 آذربايجان شرقي
آقايان دكتر سعيد رجائي، دكتر محمد ميلاني، حاج علي رهنما
🔹 خراسان
آقايان استاد محمدتقي شريعتي، طاهر احمدزاده، شيخ علي تهراني، مهندس حسين برازنده، انصاري (از مردم نيشابور)
🔹 كرمانشاهان
آقايان حجتالاسلام سيدموسي موسوي، سيد محمد عباسزادگان
🔹 ايلام
آقاي حيدري
🔹 خوزستان
آقايان حجتالاسلام سيدعلي شفيعي، حجت الاسلام غلامحسين جمي، سيد محمد كياوش، خدامراد حدادي.
🔹 فارس
آيهالله سيدعبدالحسين دستغيب، آقايان جعفر عباسزادگان، دكتر كاظم صدر، محمد فرخروز.
🔹 كرمان
آقايان سيدمحمدباقر مهدوي، مرتضي فهيم كرماني.
🔹 يزد
آيتالله صدوقي.
🔹 بوشهر
آقاي سيد محمدمهدي جعفري.
🔹 همدان
آقايان ميرزا حسين نوري، سيد كاظم اكرمي
#تاریخ_انقلاب
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی
حسینعلی منتظری
سیدمحمد بهشتی
سیدمحمود طالقانی
محمدعلی انگجی
محمد انواری
علیمحمد عرب
میر عبدالکریم موسوی اردبیلی
سید حسن آیت
حسن عضدی
محمد جواد باهنر
ابوالحسن بنیصدر
هادی باریکبین
محمدتقی بشارت
سرگون بیتاوشانا
عزیز دانش راد (کیائی)
سید عبدالحسین دستغیب
جعفر افروغ (اشراقی)
علی فلسفی (تنکابنی)
جلالالدین فارسی
جواد فاتحی
محمد فوزی
علی قائمی امیری
سید موسی موسوی قهدریجانی
سید علیاکبر قریشی
علی گلزاده غفوری
منیره گرجیفرد
مرتضی حائری یزدی
سید عبدالکریم هاشمی نژاد
عبدالرحمن حیدری
محمدجواد حجتی کرمانی
سید منیرالدین حسینی الهاشمی
عبدالله جوادی آملی
سید محمدعلی موسوی جزایری
محمد کرمی
سید جعفر کریمی دیوکلایی
سید حسین خادمی
هرایر خالاتیان
سید محمد خامنهای
ابوالقاسم خزعلی
سید حسن طاهری خرمآبادی
سید محمد کیاوش
میر اسدالله مدنی دهخوارقانی
ناصر مکارم شیرازی
علیاکبر مشکینی
رحمتالله مقدم مراغهای
عبدالعزیز ملازاده
سید کاظم اکرمی
حمیدالله میرمرادزهی
سید محمدحسن نبوی
سید احمد نوربخش
سید اکبر پرورش
محمدمهدی ربانی املشی
عبدالرحیم ربانی شیرازی
حسینعلی رحمانی
محمد رشیدیان
سید محمود روحانی
محمد صدوقی
لطفالله صافی گلپایگانی
عزتالله سحابی
رستم شهزادی
عباس شیبانی
ابوالحسن شیرازی
جعفر سبحانی
سید محمدباقر سلطانی
سید ابوالفضل موسوی تبریزی
حبیبالله طاهری
سید جلال طاهری اصفهانی
میرزا جوادآقا تهرانی (حاجی ترخانی)
شیخ علی تهرانی (علیمراد خانی ارنگه)
محمد یزدی
سید اسماعیل موسوی زنجانی
سید عبدالله ضیائینیا
عبدالرحمان قاسملو (شزکت نکرد)
#تاریخ_انقلاب
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شجره نامه انبياءِ الهی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰شاخص مطالبه گری مطلوب
🔻مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبهی بحقّ شما سوء استفاده کند؛
🔻هم در صورتبندی مسئله، هم در راه حلّی که ارائه میدهید،
🔻 سعی کنید با دشمن وجه مشترک و مانند اینها پیدا نکنید؛ مخرج مشترک پیدا نکنید با دشمن؛
🔻[چون] او هم موضوعات را مطرح میکند دیگر، او هم مشکلات را مطرح میکند، هم صورت مسئله را او مطرح میکند، هم بهاصطلاح علاج را و نتیجهگیری را مطرح میکند.
🔻شما صورت مسئلهتان هم با او باید فرق داشته باشد، نتیجهگیریتان هم با او باید بکلّی فرق داشته باشد،
🔻چون او دشمن است دیگر، او مُغرض است و از روی خیرخواهی انجام نمیدهد کار را.
#حکیم_انقلاب 6/2/1401.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موشک های انصارالله چشم اسفندیار رژیم صهیونیستی را هدف گرفته است
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰رهبری موافق تکثر
🔹مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز:
🔻همان سالهاي ابتدايي رهبري آيتالله خامنهاي و بعد از رحلت حضرت امام خميني(ره)، همراه با اعضاي مجمع روحانيون مبارز خدمت ايشان رسيديم و در آن جلسه گزارشي از کار مجمع و اعضاي مجمع ارائه شد و البته خود ايشان هم در زمان حضرت امام (ره) در جريان فلسفهي تشکيل مجمع بودند.
🔻در آن ملاقات اعضاي مجمع گفتند که در زمان حضرت امام (ره) با تأکيد و تائيد ايشان مجمع تشکيل شده است و به تعبيري اعضا اشاره کردند که اگر ايشان مصلحت نميدانند، اين مجموعه ميتواند نباشد. البته من دقيق به ياد ندارم اما چيزي به اين مضمون گفته شد... به نوعي ميخواستيم نظر ايشان را در رابطه با مجمع بدانيم که
🔻ايشان فرمودند: «حتي اگر شما هم روزي تصميم بگيريد نباشيد و يا نبوديد، من ترجيح ميدهم جرياني راهاندازي شود که در واقع همين دو سليقه و نظر وجود داشته باشد که افرادي که تمايل به اين سليقه دارند بتوانند با مجموعهاي باشند.»
🔻البته فکر ميکنم از آن زمان، ۲۷ يا ۲۸ سال گذشته است و اين موضوع به همان سالهاي اوليه رهبري آيت الله خامنهاي بر ميگردد، اما ايشان همين نکته را به مجمع روحانيون مبارز در آن زمان فرمودند.
#انتخابات1402
#راهبرد_رقابت
#مشارکت_حداکثری
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 زیباکلام در سال 1392: حسن روحانی حداکثر 2 میلیون رای دارد!
🔹یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اصلاح طلبان باید با تمام توان پشت سر هاشمی قرار بگیرند و نگذارند داستان عملکرد اسفبار اصلاح طلبان در سال 84 یکبار دیگر تکرار شود، اظهار داشت: اگر چه با ورود خاتمی پیروزی اصلاح طلبان قطعی می شود ولی کیاست، تجربه و کاردانی هاشمی رفسنجانی برای پیشبرد امور بیشتر است.
صادق زیباکلام درگفتگو با مهر با بیان اینکه وضعیت اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات در هاله ای از ابهام است، اظهار داشت: اگر چه نزدیک به دو ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است، ولی تکلیف اصلاح طلبان در خصوص شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مشخص نیست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مراد از اصلاح طلبان در چنین وضعیتی کسانی چون سید محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی و نزدیکان این دو است، اظهار داشت: دلیل این بلاتکلیفی اصلاح طلبان عدم تمایل اصولگرایان برای شرکت آنها در انتخابات است.
وی با اظهار اینکه اصولگرایان با نامزدی خاتمی و هاشمی مخالف هستند، گفت: دلیل این مخالفت اصولگرایان این است که هر دو نفر و به خصوص آقای خاتمی شانس اول برای برنده شدن در انتخابات هستند.
زیبا کلام ادامه داد: فهم اینکه چرا آنها نمی خواهند هاشمی و خاتمی نامزد شوند خیلی پیچیده نیست، چون در این صورت سناریوی دوم خرداد تکرار خواهد شد.
وی با اظهار اینکه در چنین وضعیتی اصولگرایان قوه مجریه را از دست خواهند داد و کشور دچار حالت دوقطبی در فضای سیاسی می شود، بیان کرد: در این شرایط نیز قطب ضعیف اصلاح طلبان و قطب نیرومند از نظر قدرت سیاسی اصولگرایان خواهند بود.
روحانی و کواکبیان هریک بیش از 2 میلیون رای ندارند
این فعال اصلاح طلب ادامه داد: در عین حال اصولگریان نمی خواهند در داخل و خارج چنین بازتابی بوجود آید که انتخابات به صورت یک قطبی برگزار می شود، بنابراین آنها تلاش زیادی خواهند کرد تا افرادی مانند حسن روحانی و کواکبیان را به عنوان نامزد جبهه اصلاح طلب معرفی کنند.
زیبا کلام تاکید کرد: این در حالی است که مردم نه آقای روحانی و نه آقای کواکبیان را به عنوان اصلاح طلب به رسمیت نمی شناسند.
وی با بیان اینکه در صورت کاندیداتوری این افراد آنها در انتخابات رای نخواهند آورد، بیان کرد: آقای روحانی در صورت کاندیداتوری حداکثر 2 میلیون رای و آقای کواکبیان حدکثر یک میلیلون رای خواهند داشت.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: چنانچه رهبری اصلاح طلبان یعنی افرادی چون هاشمی و خاتمی و احزاب مهم آنها بتوانند بدنه اصلاح طلب را مجاب به رای دادن به افرادی نظیر عارف، نجفی و یا اسحاق جهانگیری کنند در این صورت شانس زیادی برای پیروزی اصلاح طلبان وجود دارد.
در شرایط فعلی اصلاح طلبان تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارند
زیباکلام با بیان اینکه در شرایط فعلی نه اصلاح طلبان خودشان تمایلی برای شرکت برای انتخابات دارند و نه اصولگرایان تمایل به شرکت آنان دارند، بیان کرد: در چنین شرایطی احتمال جدی وجود دارد که شورای نگهبان فردی چون خاتمی را نیز رد صلاحیت کند.
وی با بیان اینکه فقط یک احتمال وجود دارد که هاشمی و خاتمی یعنی اصلاح طلبان از سوی اصولگرایان کارت حضور در انتخابات را پیدا کنند، بیان کرد: این حالت در صورتی اتفاق خواهد افتاد که احمدی نژاد بتواند برای رحیم مشایی مجوز ورود به انتخابات را بگیرد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه شورای نگهبان صلاحیت مشایی را تایید نخواهد کرد، اظهار داشت: با این وجود احمدی نژاد تلاش خواهد کرد نظیر اتفاقی که برای دکتر معین افتاد تایید صلاحیت مشایی را از طریق حکم حکومتی بگیرد.
دکتر عارف می تواند یک نامزد حداقلی مورد قبول برای اصلاح طلبان باشد
وی ادامه داد: در وضعیتی که مشایی حضور نداشته باشد و اصولگرایان بنا بر دلایلی فرضا مجبور شوند یک نامزد اصلاح طلب را بجز افرادی چون دکتر روحانی و کواکبیان بپذیرند، آن نامزد کسی بجز دکتر عارف نمی تواند باشد.
زیباکلام تاکید کرد: در چنین شرایطی دکتر عارف تنها نامزدی از اصلاح طلبان می باشد که میزان اصلاح طلبی اش مورد قبول اصولگرایان خواهد بود.
وی ادامه داد: در صورت و در شرایطی که مشایی در انتخابات شرکت نکند و از سوی اصلاح طلبان دکتر عارف در انتخابات شرکت کند، شانس پیروزی اصلاح طلبان زیاد خواهد بود.
📍شنبه 24 فروردين شنبه 24 فروردين 1392، خبرگزاری مهر
#تاریخ_انقلاب
#جریان_شناسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 دربی 102
🚩 فردا موعد دربی ۱۰۲ پایتخت است. این بازی قرار است برای اولینبار با کمکداور ویدئویی با قضاوت موعود بنیادیفر برگزار شود.
🚩 البته این موضوع که تنها این مسابقه قرار است با VAR برگزار شود، با اعتراض تعدادی از تیمهای لیگ برتر نیز مواجه شده و آنها معتقدند کمکداور ویدئویی تنها برای این بازی باعث میشود، Fair Play رعایت نشود.
🚩 حضور هواداران زن یکی از شاخصههای این بازی است و برای اولین بار سههزار تماشاگر خانم میتوانند این مسابقه را از نزدیک تماشا کنند.
🚩 دربی ۱۰۲، اولین تقابل یحیی گلمحمدی و نکونام در دربی است. گلمحمدی و نکونام تاکنون ۹ بار با هم تقابل داشتهاند که حاصل آن چهار برد برای گلمحمدی، ۳ مساوی و دو پیروزی به سود نکونام بوده است.
🚩 پرسپولیس و استقلال از ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ تاکنون، در ۱۰۱ بازی برابر هم به میدان رفتهاند که سهم سرخها ۲۷ برد و سهم آبیها ۲۶ برد بوده و ۴۸ بازی نیز با نتیجه مساوی تمام شده است.
🚩 در این بازیها در مجموع ۱۹۳ گل به ثمر رسیده که ۱۰۰ گل سهم سرخپوشان و ۹۳ گل سهم آبیپوشان بوده است.
🚩 آخرین بازی دو تیم فینال جام حذفی در دهم خرداد بود که با نتیجه دو بر یک به سود پرسپولیس به پایان رسید.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰جمع شدن آراءِ زیاد مهم است!
🔻رفتن مردم با تعداد زیاد آرا پای صندوقهای رأی و جمع شدن آراءِ زیاد برای مجموعه نامزدها، دشمن را مأیوس خواهد کرد.
🔻جمع شدن آراءِ زیاد در اصل انتخابات، مهم است.
این، در واقع رأی به استقلال کشور و رأی به تبعیّت از نظام و همراهی با رهبری است.
🔻مردم با این کار، دشمن را مأیوس کنند و در واقع به دهان او مشت بکوبند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 منطق و شیوه رای دادن در نگاه رهبری
🔻همه ملت ایران و خود نامزدهای محترم توجّه کنند که هر کدام از این چهار نفری که به خواست خدا و بهسلامتی اکثریت آرا را - چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم - به خود اختصاص داد، او رئیسجمهور قانونی است.
🔻البته ملت باید تلاش خود را بکند، باید زحمت بکشد و دنبال اصلح بگردد.
🔻من مکرّر عرض کردهام که مسأله، مسأله دین و خدا و ادای تکلیف است.
🔻همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است.
🔻قبلاً هم گفتیم که تفاضل ولو کم باشد، در این قضیه بسیار است.
🔻باید بگردید، بین خودتان و خدا حجّت پیدا کنید؛ یعنی بتوانید از راهی بروید که اگر خدای متعال پرسید شما به چه دلیل به این فرد رأی دادید، بتوانید بگویید به این دلیل.
🔻بین خودتان و خدا، دلیل و حجّتی فراهم کنید و بعد با خیال راحت بروید رأی بدهید.
🔻مردم باید این کار را بکنند و ما هم از خدا میخواهیم و دعا و آرزو میکنیم که خدای متعال دلهای مردم را به سمت نامزد اصلح - آن که واقعاً صلاحیتش بیشتر است - هدایت کند.
🔻البته شورای محترم نگهبان، این چهار نفر آقایان را صالح دانسته است. لابد اینها در یک حد نیستند؛ بعضی صالحند، بعضی صالحترند.
🔻بگردید آن صالحتر را شناسایی و پیدا کنید و به او رأی بدهید.
#حکیم_انقلاب 31 اردیبهشت 1376
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 متن کامل گفتگوی مشروح "مهر" با مهدی کروبی (26 آبان 1385):
نیروهای غیبی نگذاشتند رئیس جمهور شوم / به من گفتند وعده بده و عمل نکن ؛ گفتم آنوقت دیگر کروبی نیستم / تخریب ، ادامه خط مارکسیست ها و منافقین است
📣 متن کامل را اینجا بخوانید:
https://www.mehrnews.com/news/406632/
#تاریخ_معاصر
#جریان_شناسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰رنج های تاریخی ملت ایران
🔻من هم با تاریخ آشنا هستم.
🔻من سطرسطر ورقهای تاریخ هفتاد، هشتاد سال گذشته و قبل از آن را مكرّر در مكرّر خواندهام.
🔻ما حقیقتاً یكی از گرفتارترین ملتها در پنجهی گردنكلفتی و قلدری قدرتهای جهانی بودهایم.
🔻بنده در باب شبه قارّهی هند مطالعات مفصّلی داشتهام و كتابی هم در این زمینه نوشتهام
🔻 وقتی وضعیت ایران را با شبه قارّه مقایسه میكنم، میبینم بااینكه آنجا استعمار مستقیمِ انگلیسیها وجود داشت، اما به لحاظ فشار انسانی بر یك كشور از ناحیهی قدرتهای اهریمنی دنیا، وضع ما از آنها بدتر بود.
🔻آنها از طرف نیروهای خودی و میهنیِ خودشان دچار خیانت و نفاق و فساد و وابستگی نبودند. یكمشت انگلیسی به آن كشور وارد شده بودند. خودیهای آنها عبارت بودند: از گاندی و نهرو و مولانا محمد علی و مولانا شوكتعلی و جناح و غیره. آنها با انگلیسیها جنگیدند و بسیار هم زجر كشیدند؛ اما وضع ما اینگونه نبود.
🔻انگلیسیها رضا خان را به عنوان یك عامل دستنشانده بر سرِ كار آوردند تا كار مورد نظر آنها را انجام دهد. این حرفها جای انكار نیست؛ حرفی نیست كه من بزنم؛ این حرفها جزو واضحات تاریخ است كه هم گزارشگران نوشتهاند و هم اسنادی كه بعد از سی، چهل سال منتشر شده، گویای آن است.
🔻همین چند روز پیش در سندی از همین قبیل میخواندم كه در جلسهای كه سید ضیاء و رضا خان و مأموران انگلیسی بودند، رضا خان گفته بود كه من سیاست سرم نمیشود و وارد نیستم؛ هرچه شما دستور بدهید؛ من گوش به فرمانم! همینطور هم بود؛
🔻اما لحظهای كه احساس كردند یكذرّه حالت گوش به فرمانیاش متزلزل شده و گرایشی، آن هم نه به سمت استقلال حقیقی، بلكه به سمت آلمان هیتلری پیدا كرده است- طبیعتاً وقتی رضا خان به هیتلر نگاه كند، به هیجان میآید و لذّت میبرد- او را كنار زدند و پسرش را بر سرِ كار آوردند. اینها جزو واقعیّات كشور است.
🔻كشور ایران با همهی این خصوصیات فرهنگی عمیقی كه شما میگویید و راست هم میگویید و من هم به همینها اعتقاد دارم، تحقیر شد.
🔻پنجاه، شصت سال كسانی بر ما حكومت كردند كه آورندهی آنها، نه اینكه ما نبودیم - چون در ایران حكومت مردم به این صورت اصلاً سابقه نداشت - بلكه دلاوریِ خودشان هم نبود.
🔻ای كاش اگر دیكتاتور بودند، اقلاًّ مثل نادرشاه با زور بازوی خودشان، یا مثل آغامحمدخان با حیلهگری خودشان بر سر كار آمده بودند؛ اما اینطور نبود.
🔻دیگران آمدند و آنها را بر این ملت مسلّط كردند و تمام منابع مادّی و معنوی این ملت را به غارت بردند.
🔻با رنجها و محنتهای بسیاری، حركت عظیمی در مقابل این پدیدهی شوم اتّفاق افتاد و توانست با فدا كردن جانها و با عریان كردن سینهها در مقابل دشنهی دشمن غدّار، به جایی برسد. این زیبا نیست؟
#حکیم_انقلاب 1-5-1380
#تاریخ_معاصر
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
هدایت شده از هیئت امام جعفر صادق علیه السلام
*┄┅═✧❁﷽❁✧═┅*
#اطلاعیه
🏴 مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها
🌷 هیئت امام جعفر صادق علیهالسّلام
🎙با سخنرانی: دکتر #محمد_صادق_کوشکی
🎖استاد دانشگاه و کارشناس رادیو و تلویزیون
🎙با نوای مداحان اهلبیت علیهمالسلام
📆 جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲؛ از ساعت ۲۰:۳۰
📌 خزانه بخارایی، فلکه دوم، کوچه شهید صادقیان، حسینیه بیتالحسین علیهالسّلام
📡 پخش زنده از طریق صفحه اسکایپ هیئت به آدرس:
🅰️ https://join.skype.com/fvxwO8LC3cbY
#هیئت_امام_جعفر_صادق ع | عضو شوید 👇
@Emamsadegh1360
🔰 تخلفات کرباسچی
💢خاطرات هاشمی رفسنجانی / شنبه 11 مرداد 1376
#تاریخ_انقلاب
#جریان_شناسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نیازهای دیروز و امروز
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دیکتاتوری حاکم بر فضای سلیبریتی ها
🔻حسین شاهمرادی مدیر شبکه چهار در برنامه «جام جم» خطاب به محمد قوچانی روی آنتن زنده گفت:
🔻آقای قوچانی این اسامی که شما نام می برید سروش صحت، مهران مدیری، رامبد جوان اینها هیچ کدام حذف نشده اند از تلویزیون، فرمودید چرا اینها نباید بتوانند برنامه بسازند در تلویزیون؟
🔻پاسخش را من به شما می دهم. این واژه را عمداً به کار می برم. به خاطر نظام انگیزسیون حاکم بر کشور، نظام نطق کشی و تفتیش عقاید روشنفکری که در اینجا حاکم است. هیچ کدام از این اسامی را به جز عادل فردوسی پور که قصه اش جداست تلویزیون منع نکرده است. جرات نمی کنند، نظام نطق کشی و روشنفکری که داعیه آزادی بیان دارد اما می گردد در سوراخ های کوچک کوچه پس کوچه های این کشور که یک نفر یک جایی موضعی گرفته باشد که این نمی پسندد. چرا احسان علیخانی نمی تواند برنامه بسازد؟ چون نطقش را می کشند و این فاکتور می شود برای صداوسیما.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 کلبه عموتام
🔻امروز یکی از تراژدیترین آثار هنری، اثری است به نام «کلبه عموتام» که زندگی بردهداری را در امریکا نشان میدهد که شاید قریب دویست سال است که این نوشته هنوز زنده است.
🔻واقعیّتهای امریکا این است؛ حکومت امریکا این است؛ آن مشخّصه و ممیّزهای که نظام امریکایی به دنیا نشان داده، این است؛ نه آزادی انسان، نه برابری انسان.
🔻کدام برابری؟! شما هنوز هم بین سیاه و سفید برابری قائل نیستید!
🔻همین امروز هم از نظر شما رگه سرخپوستی در یک نفر آدم در هر یک از مراحل گزینش اداری یک نقطه ضعف برای او محسوب میشود.
🔻برابری انسانها؟! آزادی فکر؟!
بیانات #حکیم_انقلاب در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۸۰/۱۲/۲۷
#جنایات_غرب
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 آزادی منفی (Negative freedom) به چه معنا است؟
🔻جریان اصلی لیبرالیسم از لیبرالهای کلاسیک گرفته تا اختیارگرایان معاصر (Libertarians) همگی وفادار به این تلقی از آزادی هستند که آزادی فردی را برترین ارزش اجتماعی دانسته و آن را به فقدان اجبار و عدم مانعتراشی فیزیکی و قانونی در راه انتخابهای فردی تعریف میکند.
🔻در واقع، آزادی منفی عبارت از آن است که فرد در صورتی حقیقتاً آزاد است که بدون مداخله بیرونی (اشخاص یا دولتها) بتواند به دنبال تصمیمات و انتخابهای خود حرکت کند. سرّ «منفی» خواندن این تصور از آزادی آن است که مدافعان آن، آزادی را نه براساس مفاهیم مثبت و ایجابی بلکه براساس مفاهیم سلبی نظیر «فقدان اجبار»، «عدم مداخله بیرونی»، «عدم موانع فیزیکی و قانونی» تعریف میکنند. به همین دلیل است که آیزایا برلین آن را «آزادی از» (freedom from) یعنی رهایی از موانع و اجبار و مداخله بیرونی مینامد.
🔻این تلقی از آزادی نقش عظیمی در شکلدهی مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع لیبرال دموکرات غربی ایفاء کرده است. زیرا از نظر لیبرالها، آزادی «ارزش نهایی» (Ultimate value) و بنیادیترین ارزش اجتماعی است که به بهانة هیچ ارزش دیگری نمیتوان آن را محدود کرد. تنها در صورت تزاحم آزادی فردی با آزادی دیگران میتوان آزادی را محدود ساخت.
🔻واضح است که در پس اعتناء و اهتمام به آزادی منفی، خود شکوفایی فردی (Self - realization) نهفته است. اما تصور خام مدافعان آزادی منفی از خود شکوفایی فردی آن را در حد فقدان موانع بیرونی خلاصه میکند و وجود عناصر درونی و دیگر موانع احتمالی خود شکوفایی را که از جنس اجبار و مداخله بیرونی نیست، نادیده میگیرد.
🔻چارلز تیلور بر آن است که این تلّقی خام از آزادی صرفاً محصول تأملات فردی چند متفکر اولیه لیبرال نیست بلکه عوامل و علل مستقلی نظیر غلبة روح مادهگرایی (ماتریالیسم)، ضدّیت با متافیزیک و سلطة تجربهگرایی و علوم تجربی در بسط و گسترش این تلقی از آزادی سهیم بوده است.
🔻نکته بسیار مهم و اساسی در بحث ما (جانب هنجاری آزادی) آن است که نقشی که مدافعان آزادی منفی برای آزادی در زندگی اجتماعی بشر قائلند ، از باب «ارزش ابزاری» (Instrumental value) دانستن آزادی است نه آنکه آزادی، ارزشی فینفسه و عینی داشته باشد. توضیح آنکه یکی از بحثهای مهم درباره آزادی آن است که اساساً چرا «آزادی» یک ارزش است؟ یعنی حقیقتاً چه چیزی «آزادی» را ارزشمند میکند و آزادی چه کمال و فایدهای را متوجه حیات بشری مینماید؟
🔻بسیاری از لیبرالها در پاسخ به این پرسش به هیچ وجه بر ارزش ذاتی داشتن آزادی و یا اینکه آزادی منجر به تحقق کمالات و یا ارزشهای اخلاقی و انسانی خاصی میشود، اصرار نمیورزند بلکه تنها از این جهت بر ارزش بودن آزادی استدلال میشود که آزادی منفی فرصتی برای هر فرد فراهم میآورد که تلقی خود از زندگی خوب و خودشکوفایی فردی را آنگونه که خود تصور میکند، دنبال نماید. یعنی آزادی منفی صرفاً یک وسیله و ابزار است که دست فرد را برای آنچه میخواهد انجام دهد، باز میگذارد نه آنکه آزادی خود مستبطن ارزشی و کمالی باشد و یا مقدمة کمال و ارزشی اخلاقی و یا ذاتی قرار گیرد.
🔹گفتاری از #دکتر_احمد_واعظی
#آموزش_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰آزادی مثبت حداقلی به چه معنا است؟
🔻برخی منتقدان آزادی منفی بر این نکته مهم تفظّن یافتند که گرچه خود شکوفایی فردی نیازمند رفع موانع است امّا موانع پیشروی آدمی در راه وصول به تمنیّات و غایات و خیرات خویش تنها در «موانع بیرونی» خلاصه نمیشود بلکه گاه «موانع درونی» نظیر جهل، ترس درونی، سوءآگاهی و گاه موانعی از غیر جنس اجبار و مداخله اشخاص و گروهها، نظیر فقر و بیکاری مانع تحقق خود شکوفایی و ارضاء خواستهها و اهداف میگردند.
🔻بنابراین یک انسان زمانی حقیقتاً آزاد است که نه تنها موانع بیرونی سد راه خوشکوفایی فردی نبوده و موجبات عدم تحقق آرمانها و غایات و اهداف فردی وی را فراهم نیاورند بلکه موانع از غیر جنس اجبار، نظیر جهل و فقر و سوءآگاهی نیز برطرف شده باشند.
🔻از اینرو آزادی را نمیتوان صرفاً با مضمونی منفی از قبیل «فقدان اجبار» تعریف کرد بلکه آزاد بودن براساس مضمونی مثبت (positive) که عبارت از فراهم بودن امکانات و شرایط وصول به هدف و غایت است، تعریف میشود که مستلزم نفی موانع درونی و بیرونی، اعم از اجبار فیزیکی و قانونی و موانع از غیر جنس اجبار است، به همین سبب آیزایا برلین آن را «آزادی برای» (Freedom to) اصطلاح میکند که حاکی از فراهم بودن شرایط برای وصول به غایت و هدفی خاص باشد.
🔻آزادی مثبت، آزادی را بر اساس امکان «خودشکوفایی» و «خود تحققبخشی» تصویر میکند و در هر جامعهای که شرایط و مقدمات برای اینکه آحاد جامعه بتوانند به خودشکوفایی فردی برسند، فراهم باشد، آن جامعه و افراد آن برخوردار از آزادی خواهند بود.
🔻در اینجا پرسش مهم و اساسی آن است که آیا تعریف معیّنی از «خودشکوفایی» و «خود تحقق بخشی» وجود دارد؟ آیا غایات و اهداف و خیرات معیّن و خاصی درون مایة خودشکوفایی آدمی را رقم میزند به گونهای که تحقق و عینیّت بخشیدن به غیر این غایات و خیرات «خودشکوفایی» و «خود تحقق بخشی» محسوب نشود؟
🔻آزادی مثبت حداقلی بر اساس این دیدگاه شکل گرفته است که برای انسان و زندگی مطلوب انسانی و خودشکوفایی فردی هیچ فردی هیچ غایت و ارزش و خیرات معین و از پیش مشخص شدهای وجود ندارد بلکه هر کس میتواند با انتخاب فردی خود، غایات و ارزشها و خیرات زندگی خویش را مشخص کند و در جهت تحقق و عینیّت بخشیدن به آنها در زندگی خود حرکت و تلاش کند بنابراین، فرد زمانی آزاد است که موانعی درونی و بیرونی برای وصول وی به خیرات و اهداف و غایاتی که خودش تشخیص داده و معیّن کرده است وجود نداشته باشد.
🔻تلقی حداقلی از آزادی مثبت هیچ توصیه و تجویز خاصی نسبت به خیرات و غایات و ارزشهای انسانی ندارد بلکه تأکید آن بر لزوم فراهم بودن فرصتها، امکانات، شرایط برای عینیّت بخشیدن و تحقق اهداف و غایات و خیرات فردی است. به تعبیر دیگر، تأکید تلقی حداقلی از آزادی مثبت بر «اسباب» است نه بر «اهداف» و از این رو امر تشخیص غایات و اهداف و خیرات را به خود افراد وا مینهد . همچنان که این تلقی بر انسانشناسی فلسفی و جامع خاصی اصرار نمیورزد تا در نتیجة آن به تعیین نظام ارزشی معین و خیرات و غایات خاصی برای انسان مجبور گردد.
🔹گفتاری از #دکتر_احمد_واعظی
#آموزش_سیاسی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
🔰 آزادی مثبت حداکثری به چه معناست؟
🔻این تلقی از آزادی نیز مانند تلقی مثبت حداقلی تحلیل مدافعین آزادی منفی را ناقص و ناکافی دانسته و بر نقش عوامل دیگر- غیر از اجبار فیزیکی و حقوقی بیرونی- بر آزادی اصرار میورزد و بر آن است که آزادی حقیقی در شرایطی فراهم میآید که کلیه موانع بیرونی و درونی خودشکوفایی فردی برطرف شده باشد،
🔻نقطه اصلی افتراق تلقی حداکثری از آزادی مثبت از آزادی مثبت حداقلی آن است که این تصور از آزادی بر آن است که انسان دارای غایات و خیرات معیّنی است که بدون وصول به آنها شکوفایی و کمال آدمی محقق نمیشود.
🔻بنابراین تصور خاصی از اینکه خودشکوفایی واقعاً چیست، وجود دارد همچنان که انسان دارای خیرات و غایات و ارزشهای معیّنی است که وصول به آنها تحقق بخش زندگی مطلوب انسانی است.
🔻تلقی حداکثری از آزادی مثبت معمولاً از دو ناحیه مورد اعتراض لیبرالها و مدافعان آزادی منفی قرار گرفته است. از نظر آنان این تلقی از آزادی هم «تناقض نمون» (Paradoxical) و هم «خطرناک» است.
🔻وجه تناقض نمون بودن آن است که به منظور صیانت از آزادی- تمهید شرایط خودشکوفایی فردی اعمال فشار و اجبار را موجّه میکند حال آنکه آزادی با اعمال اجبار و فشار ناسازگار است.
🔻وجه خطرناک بودن این تلقی از آزادی آن است که به گروهی از افراد که تصور میکنند خیر واقعی و غایات حقیقی حیات آدمی را میشناسند این اجازه را میدهد که ارزشها و تصورات خویش از زندگی خوب را به اسم آزادی بر دیگران تحمیل کنند.
🔹گفتاری از #دکتر_احمد_واعظی
#آموزش_سیاسی
📣 متن کامل این مقاله را اینجا مطالعه کنید:
https://farsi.khamenei.ir/others-article?id=21478
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj