eitaa logo
بیم موج
1.3هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
74 فایل
قال مولانا امیرالمؤمنین ❤ : وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه چو غلام آفتابم هم از آفتاب گویم نه شبم نه شب پرستم که حدیث خواب گویم ادمین: @bimemoj1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 جهاد حتّی الشهادة 🔻من و عمویم حمزه و برادرم جعفر و پسر عمویم عبیده، عَلى اَمرٍ وَفَینا بِهِ لِلّهِ وَ لِرَسُولِهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه؛ بر یک موضوعی با هم توافق کردیم، با خدا و پیغمبرش معاهده کردیم؛ یعنی نشسته‌اند قرار گذاشته‌اند. 🔻امیرالمؤمنینِ جوان، با عموی مسنّش جناب حمزه، با آن برادر و با آن پسر عمو نشسته‌اند و قرارداد بسته‌اند بر یک امری که قاعدتاً «جهاد حتّی الشهادة» است؛ یعنی ما در این راه، در این حرکت، بی‌محابا می‌رویم تا لحظه‌ی شهادت. 🔻بعد حضرت می‌فرماید: فَتَقَدَّمَنی اَصحابی؛ این رفقا، [این] سه نفر از من جلو افتادند؛ وَ تَخَلَّفتُ بَعدَهُم.  ، ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ @bimemoj
زخمی ام التیام می خواهم التیام از امام می خواهم السلامُ علیک یا ساقی من علیک السلام می خواهم مستی ام را بیا دو چندان کن جام می پشت جام می خواهم گاه گاهی کمی جنون دارم من جنونی مدام می خواهم تا بگردم کمی به دور سرت طوف بیت الحرام می خواهم لحظه ی مرگ چشم در راهم از تو حسن ختام می خواهم در نجف سینه بی قرار از عشق گفت: لایمکن الفرار از عشق @bimemoj
📈 میزان تورم در کشورهای اروپایی مارس ۲۰۲۲ @bimemoj
💠 ظلم نکنیم! 🔻من بارها گفته‌ام: ظلم نکنیم. این هم یکی از آن اساسیترین کارهاست. ظلم چیز بدی و چیز خطرناکی است. ظلم فقط این نیست که آدم توی خیابان به یکی کشیده بزند. گاهی یک کلمه‌ی نابجا علیه یک کسی که مستحقش نیست، یک نوشته‌ی نابجا، یک حرکت نابجا، ظلم محسوب میشود. این طهارت دل را و طهارت عمل را خیلی بایستی ملاحظه کرد. 🔻 من این را به نظرم یک جائی گفتم. پیغمبر اکرم ایستاده بودند یک کسی را که حد رجمِ زنا را بر او جاری میکردند، میدیدند؛ بعضیها هم ایستاده بودند؛ دو نفر با همدیگر حرف میزدند؛ یکی به یکی دیگر گفت که مثل سگ تمام کرد و جان داد - یک همچین تعبیری - بعد پیغمبر به سمت منزل یا مسجد راه افتادند و این دو نفر هم همراه پیغمبر بودند. توی راه که میرفتند، رسیدند به یک جیفه‌ی مرداری - به یک مرداری، حالا جسد سگی بود، درازگوشی بود، هر چی بود - که مرده بود و آنجا افتاده بود. پیغمبر به این دو نفر رو کردند و گفتند: گاز بگیرید و یک مقداری از این میل کنید. گفتند: یا رسول‌اللَّه! ما را تعارف به مردار میکنید؟! فرمود: آن کاری که با آن برادرتان کردید، از این گاز زدن به این مردار بدتر بود. حالا آن برادر کی بوده؟ برادری که زنای محصنه کرده بوده و رجم شده و اینها درباره‌اش آن دو جمله را گفته‌اند و پیغمبر اینجور ملامتشان میکند! 🔻 زیادتر نگوئید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. اینها آن وظائف ماست. اینجور نیست که ما چون مجاهدیم، چون مبارزیم، چون انقلابی هستیم، بنابراین هر کسی که از ما یک ذره - به خیال ما و با تشخیص ما - کمتر است، حق داریم که درباره‌اش هر چی که میتوانیم بگوئیم؛ نه، اینجوری نیست. بله، ایمانها یکسان نیست، حدود یکسان نیست و بعضی بالاتر از بعضی دیگر هستند. خدا هم این را میداند و ممکن است بندگان صالح خدا هم بدانند؛ لکن در مقام تعامل و در مقام زندگی جمعی، باید این اتحاد و این انسجام حفظ بشود و این تمایزها کم بشود. ۸۹/۴/۲ در دیدار با اساتید بسیجی دانشگاه‌ها
مطالبه‌گری شما به‌گونه‌ای باشد که هم در بیان صورتِ مسائل و هم در مقام ارائه راه‌حل‌ها، با دشمن مغرض، مخرج مشترک پیدا نکنید. 1401/2/7 @bimemoj
🔻اسلام شعار تصویری ندارد. 🔻دو شعار است كه اسلام ندارد؛ یكی شعار تصویری و یكی شعار عددی. 🔻در بعضی از جاهای دیگر شعارهای تصویری پیدا می شود مثل صلیب كه شعار مسیحیت است. اسلام شعاری ندارد كه در مقابل صلیب بگذاریم. هلال كه شما می بینید امروز تا اندازه ای شعار شمرده می شود و در مقابل صلیب قرار می دهند البته شعار دولت عثمانی بود. چون در قدیم اروپاییها با اولین و عظیمترین و بزرگترین دولت اسلامی كه روبرو می شدند دولت عثمانی بود و هلال شعار دولت عثمانی بود، لذا در دنیای اروپا همیشه هلال را در مقابل صلیب قرار می دهند، می گویند جنگهای صلیب و هلال؛ در كجا صلیب هلال را مغلوب كرد و در كجا هلال صلیب را مغلوب كرد. ولی اگرما بخواهیم هلال را به عنوان یك شعار اسلامی بپذیریم؛ چنین شعاری ما در اسلام نداریم و به صورت اسلامی نمی شود آن را قبول كرد. 🔻اسلام هیچ نوع شعار تصویری ندارد. تصویرهایی كه با اسم و به انتساب شخص مقدس رسول اكرم یا امیرالمؤمنین یا ائمه ی اطهار [است و] این تصویرهایی كه در بازار می فروشند- شمایل پیغمبر اكرم، شمایل امیرالمؤمنین- هیچ كدام اساس ندارد و اسلام هم از اول تمایلی به این امر نداشته بلكه با آن مخالف بوده است. 📚 استاد مطهری، کتاب (پانزده گفتار) / لزوم تعظیم شعائر اسلامى / مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 385 @bimemoj
🔻این شمایلها را به نام پیغمبر و به نام حضرت امیر و به نام ائمه ی دیگر مثلاً حضرت امام حسین قبول نكنید؛ خشن است، قیافه ی عجیبی كه نمی‌خواهم تعبیر زشتش را به كار ببرم؛ همیشه علی علیه السلام را با یك شمشیر دو زبانه‌ای كه مثل زبان افعی دو سر دارد، با یك قیافه خشمناكی نشان داده اند. 🔻علی كِی این جور بوده؟ ! 🔻دشمنهای علی می‌گفتند عیبش برای خلافت این است كه خنده روست. می‌فرماید: عَجَباً لِابْنِ النّابِغَةِ! یَزْعُمُ لِاَهْلِ الشّامِ اَنَّ فِیَّ دُعابَةً وَ اَنِّی امْرُؤٌ تِلْعابَةٌ  🔻عجبا برای پسر نابغه (عمرو عاص) - می گویند قبل از او عمر این جمله را گفته بود- عیبی كه به من برای خلافت می گیرد این است كه می گوید من یك آدم خوش مشربم، شوخی می كنم و خنده رو هستم. علی خاصیت هر مؤمنی را داشت: لْمُؤْمِنُ بُشْرُهُ فی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فی قَلْبِه. علی غصه و حزن و خوفش و هرچه داشت در دلش بود، هرگز دائماً ابروهای دوگره نداشت. علی در میدان جنگ كه می رفت شمشیرش به دستش بود؛ مگر همیشه هرجا نشسته بود یك شمشیر دو دم روی زانویش گذاشته بود؟ بعضی قیافه های بسیار كریه مثل قیافه های قاتلهای حرفه ای را- كه ثابت شده به دست دشمنهاست- می آیند به نام شمایل امیرالمؤمنین پخش می كنند، بعد شیعیان امیرالمؤمنین هم همینها را در خانه هایشان می زنند. 📚 استاد مطهری، کتاب (پانزده گفتار) / لزوم تعظیم شعائر اسلامى / مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 386 @bimemoj
🔻اسلام چون راجع به توحید غیور است و غیرت توحیدی زیادی دارد، از اول با مجسمه‌سازی و مجسمه تراشی- بالاخص برای اولیای دین - سخت مبارزه كرده است و در آن زمان هم افرادی بودند كه اگر می‌خواستند تصویر بكشند با قلم می كشیدند - مخصوصاً در زمان ائمه كه تمدن اسلامی خیلی توسعه پیدا كرده بود- ولی در عین حال چنین چیزی نبوده و مخصوصاً اگر از پیغمبر و ائمه تصویری می بود حتماً ما حالا آنها را به جای عیسای مسیح گرفته بودیم و پرستش می‌كردیم. 📚 استاد مطهری، کتاب (پانزده گفتار) / لزوم تعظیم شعائر اسلامى / مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 386 @bimemoj
💠اسلام شعار لفظی دارد 🔻تابلو بنویسید در خانه خودتان: اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَتْقیكُمْ 🔻بنویسید: لا اله الّا اللّه محمّدٌ رسول اللّه علیٌّ ولیُّ اللّه.  🔻تابلوهای اصول اجتماعی اسلام را در خانه‌های خودتان بزنید: یا اَیُّهَا النّاسُ اِنّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ اُنْثی وَ جَعَلْناكُمْ شُعوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفوا اِنّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَتْقیكُمْ. 🔻بدهید از اینها تابلوهای بسیار عالی بسازند و در خانه‌های خودتان نصب كنید. 🔻اینقدر هم از این شعارها ما داریم كه الی ماشاءاللّه. 🔻گفتیم اسلام دین ناطق و گویاست، با آدم حرف می‌زند؛ 🔻شمایل و تصویر یعنی چه؟! 🔻بعضی‌ها می‌آیند یك چیزهایی انتخاب می‌كنند كه آیه قرآن هست اما شعار نیست. درست است، آیه قرآن همه جا مقدس است اما هر آیه قرآن كه شعار نیست. 🔻فرض كنید كسی این آیه را در خانه خودش بنویسد: اَلزّانِیَةُ وَ الزّانی فَاجْلِدوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ . هركس نگاه می‌كند می‌گوید مگر این خانه، خانه ی فسق و فجور است؟ یا: اِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ   🚩🚩🚩در بعضی خانه‌ها انسان یك نوع لوسی و ننری می بیند، (این آیه را تابلو كرده‌اند: ) وَ اِنْ یَكادُ الَّذینَ كَفَروا لَیُزْلِقونَكَ بِاَبْصارِهِمْ یعنی برای اینكه ما را چشم زخم نزنند آن را آنجا نصب كرده ایم. این شعار نیست. 🔻شعار اسلامی یعنی آنچه كه به وسیله آن وابستگی خودتان را به اسلام نشان می‌دهید و یك اصل از اصول اسلامی را اثبات می‌كنید. 📚 استاد مطهری، مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 388 @bimemoj
❗️شعار عددی هم ما نداریم، یعنی یك عدد معین كه از نظر اسلام، ما باید برای آن احترام قائل باشیم. ❗️مثلاً كلمه ی مباركه ی لا اله الّا اللّه به یك حساب 135 است، اگر لام را مشدّد حساب كنیم می‌شود 195. آیا عدد 135 یا 195 برای ما یك عدد مقدسی است؟ نه. ❗️عدد 92 مساوی است با اسم مبارك محمّد صلی الله علیه و آله، آیا عدد 92 برای ما یك عدد مقدسی است؟ اگر ما یك جمعی تشكیل دادیم، خوب است 92 نفر باشد نه 93 نفر و نه 91 نفر؟ نه. ❗️عدد 110 مساوی است با اسم مبارك علی علیه السلام، آیا این عدد از نظر اسلام یك تقدسی دارد؟ 110 با 111 و با 109 فرق می كند؟ نه، ✅اسلام از این بازیها خوشش نمی آید. ❗️برای این جور چیزها یك حدیث ضعیف هم شما نمی‌توانید پیدا كنید. ❗️ممكن است شما بگویید من كه این كار را می‌كنم فقط می‌خواهم وابستگی خودم را به پیغمبر، به لا اله الّا اللّه، به امیرالمؤمنین نشان بدهم. می‌گویم راست است ولی اسلام راههای دیگر نشان داده كه از آن راهها شما وابستگی خودتان را نشان بدهید. ❗️شما چرا شعارهایی را كه خود اسلام آنها را شعار انتخاب كرده است كنار می گذارید بعد شعاری از پیش خودتان انتخاب می كنید؟ ❗️حساب ابجد كه یك حساب و رمز واقعی و یكی از قوانین حقیقی عالم نیست. اساساً ما نباید به این حسابها ترتیب اثر بدهیم، در هیچ جا ولو به عنوان شعار 📚 مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 387 @bimemoj
✋ سلام فرمانده!❤️ 💠 اجرای خیابانی سرود سلام فرمانده در راهپیمایی روز قدس تهران، شوری کم نظیر به این مراسم داده بود. 🚩🚩به امید خواندن این سرود در برابر حضرت‌ بقيه الله الاعظم ❤️ در صحن مسجدالاقصی، انشالله @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اگر پیامبر اکرم ❤️ امروز زنده بودند، مهمترین دغدغه‌شان چه بود؟! @bimemoj
🔺مصائب کاخ سفید! 🔹مروری بر ماجرای شکست کارتر در طبس 🖊مهدی سعیدی - کارشناس سیاسی 📝«از صبح امروز نمی‌توانستم هیجان خود را پنهان کنم. مرتباً به ساعت خود نگاه می‌کردم و پیش خود مجسم می‌کردم چارلی و افراد او الآن در چه وضعی هستند. هیجان و نگرانی من بالاخره توجه منشی دفتر رئیس ستاد کاخ سفید را هم به خود جلب کرد و گفت: «امروز شما را چه می‌شود؟ حال‌تان عادی نیست.» ماجرای مأموریت نجات از موارد نادری بود که او در جریان کار من از آن خبر نداشت. کار‌تر به همه ما سپرده بود که در این مورد با هیچ کس حتی منشی‌های محرم و رازدار خود هم صحبت نکنیم. 📎 در سایت هفته نامه متن کامل را بخوانید @ssweekly
💠 آداب و ملاحظات مطالبه‌گری 🔻جامعه پویا، جامعه مطالبه‌گر است؛ جامعه‌ای که در آن ولی‌نعمتان جامعه که مردم باشند، از نمایندگان و خادمان خود که مسئولان باشند، مطالبه‌گری می‌کنند. در این نگاه آن روی سکه مطالبه‌گری، پاسخگویی است. به‌واقع این مردم هستند که با مطالبه‌گری‌شان مسئولان را به پاسخگویی سوق خواهند داد. 🔻فراموش نباید کرد که وقتی یک ارزش در جامعه خریدار پیدا کرده و با اقبال عمومی مواجه می‌شود، کاسبانی نیز به میدان خواهند آمد و تلاش خواهند کرد تا خود را به‌عنوان پیشقراولان مطالبه‌گری معرفی کنند. در این میان جامعه بصیر جامعه‌ای است که بتواند جنس بدلی را از اصل تشخیص دهد و اجازه ندهد این کاسبان جایگزین صاحبان امر مطالبه‌گری شوند؛ امری دشوار که کم‌اهمیت شمردن آن، مطالبه‌گری را به امری ضد‌خود تبدیل خواهد کرد. 📣 متن کامل یادداشت در صفحه اول روزنامه همشهری (شنبه ۹ اردیبهت ۱۴۰۱) 🔹 https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/159628/ @bimemoj
بسم الله الرحمن الرحیم قال عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَخَوَيْهِ عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «صُمْ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَةِ وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ اَلْهِلاَلِ أَنْ يَجِيءَ اَلرَّجُلُ وَ اَلرَّجُلاَنِ فَيَقُولاَنِ رَأَيْنَا إِنَّمَا اَلرُّؤْيَةُ أَنْ يَقُولَ اَلْقَائِلُ رَأَيْتُ فَيَقُولَ اَلْقَوْمُ صَدَقْتَ» . (تهذيب الأحکام ج ۴،باب : الجزء الرابع، كِتَابُ اَلصِّيَامِ 41 - بَابُ عَلاَمَةِ أَوَّلِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ آخِرِهِ وَ دَلِيلِ دُخُولِهِ) بحث رؤیت هلال و اعلام عید فطر از سوی مراجع عظام مبتنی بر مبانی مختلفی است و منشا اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رؤیت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است. هفت دیدگاه نزد فقهای عظام شیعه در مسأله رویت مطرح شده است: ۱. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و اشتراط اتحاد افق(امام خمینی، آیات عظام گلپایگانی، اراکی، سیستانی، بهجت، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی و...) ۲. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک اند(آیات عظام خوئی، تبریزی، صافی گلپایگانی، فیاض و...) ۳. کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح و اشتراط اتحاد افق(آیت الله العظمی خامنه ای) ۴. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشتر شب با هم مشترک اند (آیت الله العظمی وحید خراسانی) ۵. کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک اند(آیات عظام فاضل لنکرانی، سید کاظم حائری و نوری همدانی)۶. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در هر نقطه ای برای همه نقاط زمین (آیت الله بشیر حسین نجفی) ۷. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در شهرهای دیگر به شرط آنکه رویت در نقطه ای از قاره های آسیا، استرالیا، آفریقا و اروپا یا نقطه ای از قاره آمریکا و اقیانوسیه باشد. شایان ذکر است که روایات شیعه و اهل سنت بر رؤیت تاکید می‌کند و بی‌شک مقصود از رؤیت، رؤیت متعارف در عرف جامعه است. پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف می‌شود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است؛ نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رؤیت معرفت‌شناسانه است نه تولد هستی‌شناسانه هلال. به نظر این کمترین این مفهوم متعارف عرفی از رؤیت در اعصار مختلف مصادیقی دارد؛ از جمله مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در حیاط یا پشت بام منزل، مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در مکان‌های مرتفع و بالای کوه‌ها که در عصر ائمه استفاده می‌شد، مشاهده هلال با چشم دارای عینک و چشم مسلح متعارف همچون دوربین‌های معمولی نه تلسکوپ و سی سی دی کمیرا. پس نباید گرفتار یکسان‌انگاری مفهوم رؤیت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد. بنابراین مصداق مشاهده متعارف هلال در عصر ما اعم از رؤیت با عینک و مسلح با دوربین‌های متعارف و رؤیت غیرمسلح است که به عنوان رؤیت شرعی به شمار می‌آید. شایان ذکر است که هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رؤیت هست و همین برای حکم شرعی کفایت می‌کند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد. غروب بیست و نهم ماه مبارک رمضان امسال، کمتر از ۱۲ ساعت از تولد رویت هلال می گذرد و لذا رؤیت هلال حتی با چشم مسلح متعارف در نقاط قریب الافق میسر نبود. پس در وضعیت متغیرهای جوی در دنیای کنونی و تحولات سماوی باید فقیه با کمک کارشناسان متدین از زمان تولد هلال مطلع گردد. همچنین اگر رؤیت شرعی در نقطه‌ای از زمین تحقق یابد؛ نقاط دیگری که قریب الافق یا در عرض جغرافیایی مقارن(با وجود اختلاف در طول‌های جغرافیایی) رؤیت شرعی به شمار می‌آید. پس اشتراک نقاط مختلف زمین در بخشی از شب کفایت می‌کند؛ اگر قریب الافق در عرض جغرافیایی داشته باشند. ✍ عبدالحسین خسروپناه دزفولی طلبه حوزه علمیه قم سی ام رمضان ۱۴۴۳ 🆔 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید بر عاشقان مبارک باد عاشقان عیدتان مبارک باد ❤️💙🍎💐 @bimemoj
📭 جنگ جهانی گندم ❗ روسیه و اوکراین روی هم رفته تقریباً یک سوم صادرات جهانی گندم را تأمین می‌کنند. فائو اعلام کرده است جنگ روسیه و اوکراین وضعیت گندم جهان را بهم ریخته تا جایی که چشم اندازی برای بهبود آن نیست. ❗️کشوری مانند لبنان که کشوری فقیر محسوب می‌شود ۸۰ درصد از گندم خود را از اوکراین وارد می‌کرد همچنین کشورهای دیگری مانند سومالی، سوریه و لیبی نیز در این فهرست قرار دارند که با مشکلات عدیده تأمین گندم مواجه هستند. ❗️ترکیه بیش از ۶۰ درصد از واردات گندم خود را از روسیه تأمین می‌کرد حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین، تورم در ترکیه به شدت روند فزاینده ای داشت واکنون نیز شرایط پیچیده‌تر شده است. کشوری که تورمش در ماه فوریه به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته بود اکنون شرایط بسیار بدتری را پیش رو دارد. ❗آرژانتین نیز یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان، تا اوایل سال ۲۰۲۴ مکانیسمی را برای اطمینان عرضه به کارخانه‌های داخلی و حفظ قیمت‌های پایین داخلی برای کالاهای اساسی مانند آرد و ماکارونی تعیین کرده است که نشان می‌دهد این کشور نیز به دنبال حفظ منابع گندم و غلات خود است تا آنها را در داخل استفاده کند و دیگر چشم اندازی برای صادرات آن ندارد. ❌تحلیلگران معتقدند این مشکلی نیست که به این زودی حل شود. ذخایر گندم در همه جا به بدترین میزان رسیده است و شاید کشورهایی که پول داشته باشند بتوانند از این بحران عبور کنند، آن هم به شرط مصرف بهینه و درست. @bimemoj
💠 فرهنگ کار و شرافت کارگر 🔻 کار در نظام تولید و اقتصاد یک کشور مهم‌ترین رکن تحولی است که توجه به آن می‌تواند بنیان پویایی و دگرگونی اقتصادی و توسعه و پیشرفت یک کشور را فراهم آورد. در این مسیر مکاتب و نگاه‌هایی که کار را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارزش‌های اجتماعی- فرهنگی مورد توجه قرار می‌دهند، می‌توانند بسترساز شکل‌گیری جامعه‌ای کاری و رو به رشد باشند. آن روی سکه کار، مفهوم کارگر قرار دارد که به واقع تولید‌کننده کار است و به‌کار ظهور و بروز عینی می‌بخشد. آنچه امروز در قالب تمدن بشری مورد توجه است، آن چیزی است که می‌توان آن را محصول دسترنج کارگر دانست. 📣 متن کامل یادداشت در صفحه اول روزنامه همشهری (چهارشنبه ۲۱ اردیبهت ۱۴۰۱) 🔹 https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/160322/ @bimemoj
🌀🔔 تحریم نفت روسیه آیا ممکن است؟! 🚩 غرب اصرار دارد تا هرچه سریع تر نفت روسیه از دایره تبادلات انرژی خارج شود و از این طریق ضربه ای اساسی به اقتصاد روسیه وارد کند. ❗️تولید روزانه نفت روسیه، ۱۰ میلیون بشکه است. ❗️روسیه در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۱۱۰.۲ میلیارد دلار از محل صادرات نفت خام درآمد داشته است. ❗️اگر طرح کمیسیون اروپا برای به صفر رساندن وابستگی کشورهای عضو اتحادیه به نفت روسیه اجرایی شود، بر پایه درآمد ارزی روسیه در سال ۲۰۲۱، ۹۲.۳ میلیارد دلار از آن کم خواهد شد. این رقم معادل ۱۹ درصد مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی روسیه در سال ۲۰۲۱ است. 🔻 ۵۸ درصد و ۹۶ درصد از نفت مورد نیاز خود را از روسیه می‌گیرد و حذف این میزان از خرید برای آنها به سادگی امکان پذیر نیست. 🔻میزان واردات نفت از روسیه در نوامبر گذشته: روزانه ۷۴۸ هزار بشکه 🔻میزان واردات نفت از روسیه در نوامبر گذشته: روزانه 555 هزار بشکه 🔻میزان واردات نفت از روسیه در نوامبر گذشته: روزانه 300 هزار بشکه 🔻آمریکا قبل از حمله روسیه به اوکراین روزانه نزدیک ۶۰۰ هزار بشکه نفت از روسیه می‌خرید @Bimemoj
India.pdf
128.6K
📭 درس‌هایی که از هند می‌توان آموخت @bimemoj
✳ ﺷﻤﺎ ﺩﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺮﺩﻳﺪ! 🔻 مرحومه : ﺭﻭﺯی ﺩﺭ ﻧﻮﻓﻞ ﻟﻮﺷﺎﺗﻮ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺭﺯانی ﺩﻭ ﻛﻴﻠﻮ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﺧﺮﻳﺪﻡ. ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻥ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ‌ﻫﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﺑﺮﺍی ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺑﺮﺍی ﺗﻮﺟﻴﻪ کار خودم ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩﻡ: ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺑﻮﺩ، ﺑﺮﺍی ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ این‌قدر ﺧﺮﻳﺪﻡ. ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺷﻤﺎ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺩﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺷﺪﻳﺪ! ﻳﻚ ﮔﻨﺎﻩ اینکه ﻣﺎ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﻧﻮﻓﻞ ﻟﻮﺷﺎﺗﻮ ﻛﺴﺎنی ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮔﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺷﺪﻥ ﺁﻥ می‌‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺒﺮﻳﺪ ﻣﻘﺪﺍﺭی ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺑﺪﻫﻴﺪ. ﮔﻔﺘﻢ: ﭘﺲ ﺩﺍﺩﻥ آن‌ها ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ. ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩی ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺣﺎﻟﺎ ﭘﺮﺗﻘﺎﻝ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺳﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﺬﺭﺩ! 📚 از کتاب «سرگذشت‌های ﻭﻳﮋﻩ ﺍﺯ زندگی » | ﺟﻠﺪ۴ 💬 پ.ن: این‌روزها ایران عزیزمان درحال انجام یک اصلاح اقتصادی بزرگ است که اگر به‌درستی صورت بگیرد، به تصریح کارشناسان، آثار مثبت فراوانی به‌خصوص برای قشر ضعیف جامعه خواهد داشت و گامی بلند برای نزدیک شدن به عدالت اقتصادی خواهد بود اما اجرای این طرح بدون همراهی مردم، کار دولت را سخت می‌کند. یکی از موانع به ثمر رسیدن این طرح هم و انبار کردن کالا در خانه از ترس گران‌تر شدن است که اثر منفی آن بسیار بیشتر از احتکارهای معمول است. بیاییم برای ایجاد آرامش اقتصادی در جامعه و کمک به هرچه بهتر انجام شدن این طرح مهم، کمی از آسایش خودمان هزینه کنیم. ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) 🆔 @harfehesab114
⛱ دخل و خرج این روزهای خانواده ها @bimemoj
مردمی سازی یارانه ها.pdf
809.7K
❌💠 مردمی سازی یارانه‌ها @bimemoj