🔻اسلام چون راجع به توحید غیور است و غیرت توحیدی زیادی دارد، از اول با مجسمهسازی و مجسمه تراشی- بالاخص برای اولیای دین - سخت مبارزه كرده است و در آن زمان هم افرادی بودند كه اگر میخواستند تصویر بكشند با قلم می كشیدند - مخصوصاً در زمان ائمه كه تمدن اسلامی خیلی توسعه پیدا كرده بود- ولی در عین حال چنین چیزی نبوده و مخصوصاً اگر از پیغمبر و ائمه تصویری می بود حتماً ما حالا آنها را به جای عیسای مسیح گرفته بودیم و پرستش میكردیم.
📚 استاد مطهری، کتاب (پانزده گفتار) / لزوم تعظیم شعائر اسلامى / مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 386
@bimemoj
💠اسلام شعار لفظی دارد
🔻تابلو بنویسید در خانه خودتان: اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَتْقیكُمْ
🔻بنویسید: لا اله الّا اللّه محمّدٌ رسول اللّه علیٌّ ولیُّ اللّه.
🔻تابلوهای اصول اجتماعی اسلام را در خانههای خودتان بزنید: یا اَیُّهَا النّاسُ اِنّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ اُنْثی وَ جَعَلْناكُمْ شُعوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفوا اِنّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَتْقیكُمْ.
🔻بدهید از اینها تابلوهای بسیار عالی بسازند و در خانههای خودتان نصب كنید.
🔻اینقدر هم از این شعارها ما داریم كه الی ماشاءاللّه.
🔻گفتیم اسلام دین ناطق و گویاست، با آدم حرف میزند؛
🔻شمایل و تصویر یعنی چه؟!
🔻بعضیها میآیند یك چیزهایی انتخاب میكنند كه آیه قرآن هست اما شعار نیست. درست است، آیه قرآن همه جا مقدس است اما هر آیه قرآن كه شعار نیست.
🔻فرض كنید كسی این آیه را در خانه خودش بنویسد: اَلزّانِیَةُ وَ الزّانی فَاجْلِدوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ . هركس نگاه میكند میگوید مگر این خانه، خانه ی فسق و فجور است؟ یا: اِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ
🚩🚩🚩در بعضی خانهها انسان یك نوع لوسی و ننری می بیند، (این آیه را تابلو كردهاند: ) وَ اِنْ یَكادُ الَّذینَ كَفَروا لَیُزْلِقونَكَ بِاَبْصارِهِمْ یعنی برای اینكه ما را چشم زخم نزنند آن را آنجا نصب كرده ایم. این شعار نیست.
🔻شعار اسلامی یعنی آنچه كه به وسیله آن وابستگی خودتان را به اسلام نشان میدهید و یك اصل از اصول اسلامی را اثبات میكنید.
📚 استاد مطهری، مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 388
@bimemoj
❗️شعار عددی هم ما نداریم، یعنی یك عدد معین كه از نظر اسلام، ما باید برای آن احترام قائل باشیم.
❗️مثلاً كلمه ی مباركه ی لا اله الّا اللّه به یك حساب 135 است، اگر لام را مشدّد حساب كنیم میشود 195. آیا عدد 135 یا 195 برای ما یك عدد مقدسی است؟ نه.
❗️عدد 92 مساوی است با اسم مبارك محمّد صلی الله علیه و آله، آیا عدد 92 برای ما یك عدد مقدسی است؟ اگر ما یك جمعی تشكیل دادیم، خوب است 92 نفر باشد نه 93 نفر و نه 91 نفر؟ نه.
❗️عدد 110 مساوی است با اسم مبارك علی علیه السلام، آیا این عدد از نظر اسلام یك تقدسی دارد؟ 110 با 111 و با 109 فرق می كند؟ نه،
✅اسلام از این بازیها خوشش نمی آید.
❗️برای این جور چیزها یك حدیث ضعیف هم شما نمیتوانید پیدا كنید.
❗️ممكن است شما بگویید من كه این كار را میكنم فقط میخواهم وابستگی خودم را به پیغمبر، به لا اله الّا اللّه، به امیرالمؤمنین نشان بدهم.
میگویم راست است ولی اسلام راههای دیگر نشان داده كه از آن راهها شما وابستگی خودتان را نشان بدهید.
❗️شما چرا شعارهایی را كه خود اسلام آنها را شعار انتخاب كرده است كنار می گذارید بعد شعاری از پیش خودتان انتخاب می كنید؟
❗️حساب ابجد كه یك حساب و رمز واقعی و یكی از قوانین حقیقی عالم نیست.
اساساً ما نباید به این حسابها ترتیب اثر بدهیم، در هیچ جا ولو به عنوان شعار
📚 مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 387
@bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اگر پیامبر اکرم ❤️ امروز زنده بودند، مهمترین دغدغهشان چه بود؟!
@bimemoj
هدایت شده از صبح صادق
🔺مصائب کاخ سفید!
🔹مروری بر ماجرای شکست کارتر در طبس
🖊مهدی سعیدی - کارشناس سیاسی
📝«از صبح امروز نمیتوانستم هیجان خود را پنهان کنم. مرتباً به ساعت خود نگاه میکردم و پیش خود مجسم میکردم چارلی و افراد او الآن در چه وضعی هستند. هیجان و نگرانی من بالاخره توجه منشی دفتر رئیس ستاد کاخ سفید را هم به خود جلب کرد و گفت: «امروز شما را چه میشود؟ حالتان عادی نیست.» ماجرای مأموریت نجات از موارد نادری بود که او در جریان کار من از آن خبر نداشت. کارتر به همه ما سپرده بود که در این مورد با هیچ کس حتی منشیهای محرم و رازدار خود هم صحبت نکنیم.
📎 در سایت هفته نامه متن کامل را بخوانید
@ssweekly
💠 آداب و ملاحظات مطالبهگری
🔻جامعه پویا، جامعه مطالبهگر است؛ جامعهای که در آن ولینعمتان جامعه که مردم باشند، از نمایندگان و خادمان خود که مسئولان باشند، مطالبهگری میکنند. در این نگاه آن روی سکه مطالبهگری، پاسخگویی است. بهواقع این مردم هستند که با مطالبهگریشان مسئولان را به پاسخگویی سوق خواهند داد.
🔻فراموش نباید کرد که وقتی یک ارزش در جامعه خریدار پیدا کرده و با اقبال عمومی مواجه میشود، کاسبانی نیز به میدان خواهند آمد و تلاش خواهند کرد تا خود را بهعنوان پیشقراولان مطالبهگری معرفی کنند. در این میان جامعه بصیر جامعهای است که بتواند جنس بدلی را از اصل تشخیص دهد و اجازه ندهد این کاسبان جایگزین صاحبان امر مطالبهگری شوند؛ امری دشوار که کماهمیت شمردن آن، مطالبهگری را به امری ضدخود تبدیل خواهد کرد.
📣 متن کامل یادداشت در صفحه اول روزنامه همشهری (شنبه ۹ اردیبهت ۱۴۰۱)
🔹 https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/159628/
#زندگی_مکتبی
#جهاد_تبیین
@bimemoj
#رویت_هلال
بسم الله الرحمن الرحیم
قال عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَخَوَيْهِ عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «صُمْ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَةِ وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ اَلْهِلاَلِ أَنْ يَجِيءَ اَلرَّجُلُ وَ اَلرَّجُلاَنِ فَيَقُولاَنِ رَأَيْنَا إِنَّمَا اَلرُّؤْيَةُ أَنْ يَقُولَ اَلْقَائِلُ رَأَيْتُ فَيَقُولَ اَلْقَوْمُ صَدَقْتَ» . (تهذيب الأحکام ج ۴،باب : الجزء الرابع، كِتَابُ اَلصِّيَامِ 41 - بَابُ عَلاَمَةِ أَوَّلِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ آخِرِهِ وَ دَلِيلِ دُخُولِهِ)
بحث رؤیت هلال و اعلام عید فطر از سوی مراجع عظام مبتنی بر مبانی مختلفی است و منشا اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رؤیت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است.
هفت دیدگاه نزد فقهای عظام شیعه در مسأله رویت مطرح شده است: ۱. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و اشتراط اتحاد افق(امام خمینی، آیات عظام گلپایگانی، اراکی، سیستانی، بهجت، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی و...) ۲. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک اند(آیات عظام خوئی، تبریزی، صافی گلپایگانی، فیاض و...) ۳. کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح و اشتراط اتحاد افق(آیت الله العظمی خامنه ای) ۴. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشتر شب با هم مشترک اند (آیت الله العظمی وحید خراسانی) ۵. کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک اند(آیات عظام فاضل لنکرانی، سید کاظم حائری و نوری همدانی)۶. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در هر نقطه ای برای همه نقاط زمین (آیت الله بشیر حسین نجفی) ۷. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در شهرهای دیگر به شرط آنکه رویت در نقطه ای از قاره های آسیا، استرالیا، آفریقا و اروپا یا نقطه ای از قاره آمریکا و اقیانوسیه باشد.
شایان ذکر است که روایات شیعه و اهل سنت بر رؤیت تاکید میکند و بیشک مقصود از رؤیت، رؤیت متعارف در عرف جامعه است.
پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف میشود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است؛ نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رؤیت معرفتشناسانه است نه تولد هستیشناسانه هلال.
به نظر این کمترین این مفهوم متعارف عرفی از رؤیت در اعصار مختلف مصادیقی دارد؛ از جمله مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در حیاط یا پشت بام منزل، مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در مکانهای مرتفع و بالای کوهها که در عصر ائمه استفاده میشد، مشاهده هلال با چشم دارای عینک و چشم مسلح متعارف همچون دوربینهای معمولی نه تلسکوپ و سی سی دی کمیرا.
پس نباید گرفتار یکسانانگاری مفهوم رؤیت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد.
بنابراین مصداق مشاهده متعارف هلال در عصر ما اعم از رؤیت با عینک و مسلح با دوربینهای متعارف و رؤیت غیرمسلح است که به عنوان رؤیت شرعی به شمار میآید.
شایان ذکر است که هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رؤیت هست و همین برای حکم شرعی کفایت میکند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد.
غروب بیست و نهم ماه مبارک رمضان امسال، کمتر از ۱۲ ساعت از تولد رویت هلال می گذرد و لذا رؤیت هلال حتی با چشم مسلح متعارف در نقاط قریب الافق میسر نبود.
پس در وضعیت متغیرهای جوی در دنیای کنونی و تحولات سماوی باید فقیه با کمک کارشناسان متدین از زمان تولد هلال مطلع گردد.
همچنین اگر رؤیت شرعی در نقطهای از زمین تحقق یابد؛ نقاط دیگری که قریب الافق یا در عرض جغرافیایی مقارن(با وجود اختلاف در طولهای جغرافیایی) رؤیت شرعی به شمار میآید. پس اشتراک نقاط مختلف زمین در بخشی از شب کفایت میکند؛ اگر قریب الافق در عرض جغرافیایی داشته باشند.
✍ عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
سی ام رمضان ۱۴۴۳
🆔 @bimemoj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید بر عاشقان مبارک باد
عاشقان عیدتان مبارک باد
❤️💙🍎💐
@bimemoj
📭 جنگ جهانی گندم
❗ روسیه و اوکراین روی هم رفته تقریباً یک سوم صادرات جهانی گندم را تأمین میکنند. فائو اعلام کرده است جنگ روسیه و اوکراین وضعیت گندم جهان را بهم ریخته تا جایی که چشم اندازی برای بهبود آن نیست.
❗️کشوری مانند لبنان که کشوری فقیر محسوب میشود ۸۰ درصد از گندم خود را از اوکراین وارد میکرد همچنین کشورهای دیگری مانند سومالی، سوریه و لیبی نیز در این فهرست قرار دارند که با مشکلات عدیده تأمین گندم مواجه هستند.
❗️ترکیه بیش از ۶۰ درصد از واردات گندم خود را از روسیه تأمین میکرد حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین، تورم در ترکیه به شدت روند فزاینده ای داشت واکنون نیز شرایط پیچیدهتر شده است. کشوری که تورمش در ماه فوریه به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته بود اکنون شرایط بسیار بدتری را پیش رو دارد.
❗آرژانتین نیز یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در جهان، تا اوایل سال ۲۰۲۴ مکانیسمی را برای اطمینان عرضه به کارخانههای داخلی و حفظ قیمتهای پایین داخلی برای کالاهای اساسی مانند آرد و ماکارونی تعیین کرده است که نشان میدهد این کشور نیز به دنبال حفظ منابع گندم و غلات خود است تا آنها را در داخل استفاده کند و دیگر چشم اندازی برای صادرات آن ندارد.
❌تحلیلگران معتقدند این مشکلی نیست که به این زودی حل شود. ذخایر گندم در همه جا به بدترین میزان رسیده است و شاید کشورهایی که پول داشته باشند بتوانند از این بحران عبور کنند، آن هم به شرط مصرف بهینه و درست.
@bimemoj
💠 فرهنگ کار و شرافت کارگر
🔻 کار در نظام تولید و اقتصاد یک کشور مهمترین رکن تحولی است که توجه به آن میتواند بنیان پویایی و دگرگونی اقتصادی و توسعه و پیشرفت یک کشور را فراهم آورد. در این مسیر مکاتب و نگاههایی که کار را بهعنوان یکی از مهمترین ارزشهای اجتماعی- فرهنگی مورد توجه قرار میدهند، میتوانند بسترساز شکلگیری جامعهای کاری و رو به رشد باشند. آن روی سکه کار، مفهوم کارگر قرار دارد که به واقع تولیدکننده کار است و بهکار ظهور و بروز عینی میبخشد. آنچه امروز در قالب تمدن بشری مورد توجه است، آن چیزی است که میتوان آن را محصول دسترنج کارگر دانست.
📣 متن کامل یادداشت در صفحه اول روزنامه همشهری (چهارشنبه ۲۱ اردیبهت ۱۴۰۱)
🔹 https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/160322/
#دولت_سیزدهم
#جهاد_تبیین
@bimemoj