eitaa logo
پرسمان و بصیرت
166 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
36 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅7⃣3⃣ «هجرت» در لغت و اصطلاح به چه معناست؟ اهمیت هجرت از چه جهت است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هجرت در لغت یعنی دوری گزیدن، و در اصطلاح یعنی حركت كردن، كوچ كردن از وطن، از یار و دیار، همه را پشت سر گذاشتن، برای نجات ایمان. 🌿معلوم است كه چنین چیزی نمی تواند از نظر منطق اسلام محدود به یك زمان معین و به یك مكان معین باشد ولی البته شرایطی دارد. ⬅️⬅️ هجرت یعنی دور شدن از امر دانی، به خاطر امر و هدف عالی. 🔴 هجرت را می توان از دو جهت بررسی کرد: 🎋 نگاه با اهمیت کمتر: ✅هجرت در نظر اغلب ما صرفاً یك حادثه ی تاریخی است كه در صدر اسلام صورت گرفته است، همان هجرتی كه رسول خدا با اصحابش از مكه به مدینه هجرت كردند و مبدأ تاریخ هجری شد. و البته این، حادثه ی بزرگی در تاریخ اسلام است و ارزش تاریخی فوق العاده ای دارد، اما یک نگاه دیگر هم هست که مهم تر است. 🎋نگاه با اهمیت بیشتر:   ✅ از این منظر اهمیت هجرت هم مانند خود ایمان و جهاد است(اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا) همان هجرت از سیئات است. یعنی دور شدن از خواهش های نفسانی و خودخواهی و دانی و رفتن به سمت اخلاقیات عالی. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣3⃣ «جهاد» در لغت و اصطلاح به چه معناست؟ اهمیت جهاد از چه جهت است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴جهاد در لغت یعنی تلاش برای رفع مانع و در اصطلاح یعنی تلاش برای از بین بردن اشخاص و یا تفکراتی که مانع رشد و حرکت انسان ها هستند. ⬅️⬅️جهاد یعنی برداشتن موانع دانی از سر راه خود عالی. 🔴جهاد را از دو جهت می توان بررسی کرد: 🎋 نگاه با اهمیت کمتر: ✅ مربوط به جنگ های صدر اسلام و متعلق به آن زمان است. 🎋 نگاه با اهمیت بیشتر: ✅ از بعد اجتماعی: برنامه ریزی دفاعی باید مبتنی بر نگاه جهادی باشد و مبارزه با دشمن باشد. ✅ از بعد فردی: افراد باید روحیه دشمن ستیزی داشته باشند، اشداء علی الکفار، رحماء بینهم باشند. ⬅️ایمان افرادی قابل است که حتی اگر شرایط جهاد فراهم نباشد، در دل آرزوی جهاد در جبهه حق را داشته باشند؛ برای همین در زیارت عاشورا می خوانیم: یا لیتنی کنت معکم ... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣3⃣ انواع هجرت و جهاد را نام ببرید: 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴انواع هجرت: 🎋هجرت اجتماعی: مانند سفر برای کسب علم 🎋هجرت معنوی: دور شدن از خودخواهی و رفتن به سمت جنبه های اخلاقی 🔴انواع جهاد: 🎋جهاد فردی: جهاد اکبر: تلاش برای رفع موانع درونی، روحی و اخلاقی است. واجب است انسان مبارزه کند تا موانع را بردارد. 🎋جهاد اجتماعی: جهاد اصغر: تلاش برای رفع مانع و دشمن بیرونی است. 🔴 دو نوع جهاد اجتماعی داریم: 🎋جهاد ابتدایی: یعنی خودمان شروع کننده جنگ باشیم. در این مورد بین علما اختلاف نظر هست. ✅ برخی می گویند در زمان غیبت جهاد ابتدایی جایز نیست. ✅ ولی برخی معتقدند امروز کل بشریت در یک مجموعه و دهکده جهانی هستند. بنابراین جهاد ابتدایی معنا ندارد. اگر کسی برای دیگری مانع ایجاد کرد باید برای رفع مانع دفاع کرد، دفاع از مظلوم واجب است... بحث سرزمین مطرح نیست فلسطین میانمار و ... ، بحث سر دفاع از مظلوم است. تا زمانی که قدرت برای رفع ظلم دارد، باید برای رفع موانع تلاش و جهاد کند. 🎋جهاد دفاعی: همه علما معتقدند اگر دشمن بیرونی به مال، جان و یا سرزمین ما تعرض کرد، واجب است برای دفاع از خود جهاد کنیم. باید آمادگی همیشگی برای دفاع داشته باشیم و تا می توانیم نیرو جمع کنیم. «و أعدوا لهم مااستطعتم من قوة» یعنی باید أشداء علی الکفار رحماء بینهم باشیم. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣4⃣ چه رابطه ای بین هجرت و جهاد و آزادی انسان وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴انسان برای آزادی خود عالی و برای رسیدن به غایت خود عالی ممکن است بر سر راه با موانعی روبرو شود. دو حالت پیش می آید: 🌾قدرت برداشتن مانع را دارد ⬅️ جهاد می کند و مانع را برمی دارد. 🌾قدرت برداشتن مانع را ندارد⬅️ هجرت می کند و مانع را دور می زند. همانند امام خمینی، وقتی دیدند حکومت شاهنشاهی با سیاست هایش مانع آزادی خود عالی مردم است، اول هجرت کرد، قدرت کسب کرد نیروهای مردمی را جذب کرد، بعد برگشت و مانع را از سر راه خودش و مردم برداشت. ⬅️⬅️هجرتی خوب است که همراه با کسب قدرت باشد و به نیت مقدمه جهاد باشد. 🌿در قرآن هم هر وقت خداوند از هجرت صحبت کرد، بلافاصله اسم جهاد را آورد... ✅الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ( توبه آیه۲۰) 🍃🌾🍂 ✅إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ.  ✅وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا. ✅وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ.  ✅ و الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولئِكَ مِنْكُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ ( انفال، آیات ۷۲ تا ۷۵) 🍃🌾🍂 ✅إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ.» (بقره، 218) 🍃🌾🍂 ✅«ثُمَّ إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذینَ هاجَرُوا مِنْ بَعْدِ ما فُتِنُوا ثُمَّ جاهَدُوا وَ صَبَرُوا إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحیمٌ.» (نحل، 110) 🍃🌾🍂 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣4⃣ چرا هجرت و جهاد اهمیت دارد و دو پایه دین محسوب می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 طبق آیات فراوانی که در قرآن آمده، از جمله آیه ۲۰ سوره توبه 🌿الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ⬅️هجرت و جهاد هم سطح ایمان است. به عبارتی ایمان پایه هجرت و جهاد است. ⬅️همانطور که لازمه سعادت بشری ایمان به خدا است تا در مسیر هدایت گام بردارد، لازم است اگر در مسیر هدایت مانعی وجود داشت، هجرت و جهاد کند تا به مقصد عالی هدایت شود و سعادتمند شود. (و اولئک هم الفائزون) ⬅️ هدف غایی هجرت و جهاد، حفظ دین و ایمان و تقویت خود عالی افراد و جامعه است. 🔴 لازمه هر هجرت و جهادی شکستن تعلقات و مبارزه با موانع درونی و بیرونی است و همین امر باعث اهمیت موضوع می شود. ⬅️شرط مقدس بودن هجرت و جهاد، ایمان به خدا و با نیت خالص و فی سبیل الله بودن است. 🔴 هجرت و جهاد دو عامل تربیتی جهت احیاء و پرورش شخصیت انسان است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣4⃣ چه رابطه ای بین هجرت و جهاد و تربیت اسلامی وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تربیت اسلامی عبارت است از پرورش استعدادهای نهفته و تبدیل شدن استعدادهای بالقوه به بالفعل. ⬅️ تربیت گامی در جهت کامل شدن انسان ناقص است. 🔴هر گاه انسان مومن در مسیر حرکت به سمت غایت خود عالی با مانع مواجه شود، اگر ضعیف باشد، مجبور است مانع را دور بزند و هجرت کند. 🔴از آنجایی که طبق تعالیم اسلامی هجرتی خوب است که به منظور کسب قدرت و برای جهاد باشد، مجبور است تا می تواند قدرت کسب کند. ⬅️⬅️انسان نباید اسیر عرف‌ها باشد. آدم باید تابع منطق باشد. ... بنابراین اسلام هجرت را در زندگی انسان‌ها یک اصل می داند. معنایش چیست؟ احیا و پرورش شخصیت انسان، مبارزه با یکی از اساسی‌ترین عوامل زبونی و اسارت انسان، ای انسان، اسیر محیطی که در آن متولد شده‌ای نباش، اسیر خشت و گل نباش. انسان باید برای خود این مقدار آزادی و حریت و استقلال قائل باشد که نه خود را اسیر و زبون منطقه و آب و گل کند و نه اسیر و زبون عادات و عرفیات و اخلاق زشتی که محیط به او تحمیل کرده است، باشد. ... هجرت یعنی جدا شدن از زشتی‌هایی که بر انسان احاطه پیدا کرده، آزاد کردن خود از پلیدی‌های مادی و معنوی که بر انسان احاطه پیدا کرده است. پس نتیجه می‌گیریم که هجرت خود یک عامل تربیتی است. ⬅️⬅️جهاد یعنی درگیری حتی در تعبیر معنوی آنکه جهاد با نفس است. انسان با موانع و مشکلات روبرو می‌شود. آیا انسان باید همیشه اسیر و زبون موانع باشد؟ نه، همین طور که انسان نباید اسیر و زبون محیط خود باشد، اسیر و زبون موانع نیز نباید باشد، ای انسان تو برای این آفریده شده‌ای که بدست خود موانع را از سر راه خویش برداری».  ⬅️⬅️خدا انسان را مسخر هیچ موجودی قرار نداده است. آنچنان آزادی و حرّیتی به انسان داده که اگر بخواهد می‌تواند خود را از همه چیز آزاد کند و بر همه چیز مسلط باشد ولی درگیری می‌خواهد، انسان با خود نیز باید درگیری داشته باشد. مسلماً اگر درگیری نداشته باشد، محکوم است امر دایر است میان یکی از این دو تا: 🌿 درگیری با نفس اماره و برده کردن و اطاعت خود در آوردن، 🌿 یا درگیر نشدن و اسیر و زبون آن گردیدن. 🌿 النفس اِن لم تشغَلهُ شَغَلتُکَ خاصیت نفس اماره این است که اگر تو او را وادار و مطیع خود نکنی، او تو را مشغول و مطیع خود خواهد ساخت. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣4⃣ آیا هر کس در جبهه حق بجنگد و کشته شود، شهید محسوب می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴جهاد اسلامی، صِرف شمشیرزدن و با دشمن اسلام جنگیدن نیست. [جنگیدن ] در راه خدا و به قصد رضای خدا جهاد است [چنین فردی اگر کشته شود، شهید محسوب می شود.] 🌿 و الاّ ممكن است كسی در صفوف مسلمین هم باشد، از سربازهای دیگر هم بیشتر حرارت به خرج بدهد، بیشتر هم گرد و خاك كند اما اگر توی دلش را بشكافید، مثلاً شهرت، نام، افتخار، اسمم زیاد برده شود، عكسم چاپ شود، اسمم در تاریخ ثبت شود یا به هدفهای دیگر است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣4⃣ قرآن می گوید: مهاجرانی كه از خانه ی خودشان خارج می شوند و در خلال مهاجرت مرگشان فرا می رسد، اجر اینها با خداست. برخی از علما طالبان علم را نیز مشمول این آیه دانسته اند. آیا هر کسی برای کسب علم به کشورهای غربی سفر کرد نیز مهاجر الی الله محسوب می شود. آیا منظور از علم صرفاً علوم دینی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 این آیه شامل حال غریبانی است كه از وطنها و شهرهای خودشان دور شده اند برای آموزش علم و دانش، و هدفشان از آموزش علم و دانش رفع نیازهای اسلامی است و كارشان برای خداست. 🔴حتی لزومی ندارد كه چنین انسانی فقط برای آموزش معارف خاص اسلامی رفته باشد كه عقاید اسلامی، تفسیر، احكام اسلامی و. . . بیاموزد. ⬅️اگر كسی یك رشته ی دیگر را انتخاب كند [و هدفش رفع یك نیاز اسلامی باشد نیز مصداق این آیه است. ] مثلاً شخصی رشته ی پزشكی را انتخاب كرده است، برای این احساس كه جامعه ی اسلامی احتیاج به پزشك مسلمان دارد. دنبال پزشكی رفته است نه برای اینكه جیبش را پر كند، نه برای اینكه تیتر دكتری روی اسمش بیاید، بلكه برای اینكه این فریضه ی كفایی، این واجب كفایی دنیای اسلام را كه اسلام نیاز دارد به یك عده پزشك به قدری كه كافی باشند و مسلمین رفع نیازشان بشود و بیماریهایشان معالجه بشود، انجام دهد. چنین شخصی هم مهاجر الی اللّه و رسوله است.  🎋(وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَی اَللّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ اَلْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اَللّهِ. )  ⬅️⬅️چنین افرادی هم اگر در خلال این مهاجرت بمیرند، برادر كوچك شهدا هستند، چون مهاجر برادر كوچك مجاهد است و مجاهد برادر بزرگ مهاجر. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣4⃣ شهید مطهری طبق آیه ۱۰۰ سوره مبارکه نساء هجرت را از شهری به شهر دیگر، برای کسب ایمان و جلوگیری از دست رفتن آن می داند؛ ولی ایشان از برخی متصوفه نقل می کند که گفته اند، لازم نیست از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشور دیگر هجرت کرد. کدام یک از این تفاسیر صحیح است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 نمونه هجرت از مکانی به مکان دیگر، هجرت مسلمانان به حبشه و مدینه است. خصوصاً هجرت به مدینه که سرآغاز فصل نوینی از تاریخ اسلام گشت و در مدینه حکومت اسلامی تشکیل شد و زمینه جهانی شدن دین اسلام فراهم شد. اگر مسلمانان به فرمان پیامبر (ص) دست به چنین هجرتی نمی زدند، نه تنها اسلام از محیط مکه فراتر نمی رفت بلکه ممکن بود در همان جا دفن و فراموش شود. 🔴برای افرادی که یک نوع تصوف های افراطی دارند حتی سوءتفاهم به وجود آمده به این معنی که آیه را به طور دیگری معنی کرده اند، آیه می گوید: هر کس از خانه خودش بیرون رود در حالی که به سوی خدا و پیامبرش کوچ کرده است... می گویند درست است که مبدأ را خانه خودش ذکر می کند ولی مقصد را خدا و پیامبر ذکر می نماید و این مربوط به قلب انسان است مربوط به اخلاق انسان است، به سوی خدا مسافرت کردن یعنی سیر و سلوک قلبی و معنوی داشتن، مراتب اخلاص را طی کردن بالا رفتن به مقام قرب احتیاج ندارد که انسان خانه اش را رها کند، انسان می تواند زیر کرسی بنشیند در عین حال نفس خودش را تهذیب و تصفیه کند. 🔴 ولی این مطلب درست نیست و قرآن در این آیه به هر دو هجرت اشاره کرده است. اعجاز بیانی قرآن در این است که ابتدای هجرت را خانه ذکر میکند، همین خانه را نه خانه نفس را، همین خانه گلی که انسان در آن زندگی می کند ولی قرآن می گوید: ای کسی که می خواهی به خانه ای دیگر هجرت کنی، هدفت از این هجرت، فقط باید خدا باشد. مهاجرت مخلصانه توأم با سلوک الی الله، انسان هم می تواند مهاجر باشد و هم عارف سالک، اسلام هجرت جسمی و روحی را با هم میخواهد. انسان هم جسمش باید از شهری به شهر دیگر منتقل شود و روحش از مرحله انانیت به مرحله اخلاص ترقی کند و بالا برود، عهده دار، اجر چنین مهاجری، خداست. 🔴 درست است مهاجر واقعی باید از گناهان هجرت نماید، «المهاجر من هجرالسیئات». افرادی مانند فُضیل بن عیاض و بشر حافّی کسانی بودند که از گناهان دست کشیدند. 🔴اشتباه و انحراف در این است که بعضی به بهانه اینکه هجرت همان هجرت از گناهان است و جهاد همان جهاد با نفس است، هجرت جسمانی و ظاهری و جهاد با دشمن خارجی را بوسیدند و کنار گذاشتند. 🔴اسلام دو هجرت دارد نه یک هجرت، دو جهاد دارد نه یک جهاد، اولیاء دین، رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ، علی ـ علیه السّلام ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ به هر دو معنی مهاجر بودند. پس هجرت عملی و رفتاری چیزی است که هجرت از گناهان آن را پر نمی کند. ⬅️⬅️ شهید مطهری منحصر کردن هجرت را به هجرت درونی نادرست می دانند و نظر متصوفه را مردود می شمارد و نظر خویش را مطابق قرآن و روایات بیان می دارد. ✅این نکته به راحتی از سیره ی علمی و عملی پیامبران و امامان به دست می آید که هم به هجرت بیرونی باور داشته اند و هم به هجرت درونی. ✅قرآن شریف نیز به هردوی آن اشاره دارد و به آن اهتمام بخشیده است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣4⃣ این فرمایش حضرت علی علیه السلام به چه معناست؟ «اَلْهِجْرَةُ قائِمَةٌ عَلی حَدِّهَا الْاَوَّل»ِ (هجرت به حكم و وضع اول خودش باقی است.)  🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴هجرت به حكم و وضع اول خودش باقی است. یعنی هجرت اختصاص به یك زمان معین و مكان معین نداشته است كه چون پیغمبر اكرم از مكه به مدینه هجرت فرمودند، پس در آن وقت وظیفه ی هجرت به تبع پیغمبر بر دیگران لازم و واجب شد و آنها كه همراه و در خدمت ایشان به مدینه آمده بودند، «مهاجر» خوانده می شدند و دیگر بعد از زمان پیغمبر، هجرت موضوع و معنی ندارد. علی علیه السلام می فرماید نه، اَلْهِجْرَةُ قائِمَةٌ عَلی حَدِّهَا الْاَوَّلِ. 🌿در مورد جهاد نیز همین طور است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣4⃣ جنگ بهتر است یا صلح؟ اسلام جنگ طلب است یا صلح طلب؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴یکی از نقاط ضعفی که مسیحیت بر اسلام گرفته است: مسئله جهادهای اسلامی است. آنها می گویند اسلام دین جنگ است نه دین صلح. 🔴دین البته باید طرفدار صلح باشد. قرآن هم می‌گوید: و الصلح‌ خیر؛ صلح بهتر است، اما بایستی طرفدار جنگ هم باشد؛ ⬅️یعنی در آنجا که طرف ‏حاضر به همزیستی‌ شرافت‌مندانه نیست و طرف به ‌حکم اینکه ظالم است و می‌خواهد به‌شکلی شرافت انسانی را پایمال کند، ما اگر تسلیم بشویم، ذلت را متحمل شده‏ایم و بی‏شرافتی را به‌شکل دیگری متحمل شده‏ ایم. ⬅️ اسلام می‌گوید صلح، در صورتی که طرف آماده و موافق با صلح باشد، اما جنگ، در صورتی که طرف می‌خواهد بجنگد. ⬅️بر این اساس، در روابط با غیرمسلمانان،‌ اصالت با صلح است، نه جنگ. در نتیجه، باید گفت اسلام دین ستیزه‌جویی و خون‌ریزی و قتل و غارت نیست. 🌿 نتیجه آنکه: ⬅️ صلح مهم تر است به شرطی که ذیل عدالت باشد. ⬅️جنگ برای شکستن مانع برای رسیدن به صلح عادلانه است. ⬅️البته باید توجه شود، ظلم پذیری غیر از صلح دوستی است. ⬅️جنگ هم به معنای تهاجم به افراد دیگر برای تصرف سرزمینشان و ربودن اموالشان بی شک بد است. ⬅️ولی هر جنگی تجاوز نیست , ممکن است جوابگویی به تجاوز باشد. چون جواب تجاوز را گاهی باید با زور داد. 🔴یک دین اگر دین جامعی باشد باید فکر آن روز را کرده باشد که اگر مورد تجاوز قرار گرفتند چه کنند؟ برای اینجا باید قانون جنگ و جهاد مقرر کنند. صلح خوب است، ماهم قبول داریم، اما تسلیم و ذلّت چه طور؟ ⬅️ اسلام نه صلح را به معنی یك اصل ثابت می پذیرد كه در همه ی شرایط [باید] صلح و ترك مخاصمه [حاكم باشد] و نه در همه ی شرایط جنگ را می پذیرد و می گوید همه جا جنگ. صلح و جنگ در همه جا تابع شرایط است، یعنی تابع آن اثری است كه از آن گرفته می شود. مسلمین چه در زمان پیغمبر، چه در زمان حضرت امیر، چه در زمان امام حسن و امام حسین، چه در زمان ائمه ی دیگر و چه در زمان ما، در همه جا باید دنبال هدف خودشان باشند، هدفشان اسلام و حقوق مسلمین است؛ باید ببینند كه در مجموع شرایط و اوضاع حاضر اگر با مبارزه و مقاتله بهتر به هدفشان می رسند آن راه را پیش بگیرند و اگر احیاناً تشخیص می دهند كه با ترك مخاصمه بهتر به هدفشان می رسند آن راه را پیش بگیرند. اصلاً این مسأله كه جنگ یا صلح؟ هیچ كدامش درست نیست. هر كدام مربوط به شرایط خودش است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣4⃣ آیا با وجود آیاتی که به طور مطلق امر به جهاد می کند، باز هم می توان گفت اسلام دین صلح است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴با بررسی آیات قرآن، روشن می‌شود که دسته‌ای از آیات از جنگ با کفار و مشرکان سخن می‌گوید. در مقابل، شماری از آیات، صلح با مشرکانی که ستیزه‌جویی ندارند را جایز شمرده است: 🎋الف) آیات جنگ می‌توان آیات جهاد با مشرکان و اهل کتاب را به اعتبار شمول و گستردگی حکم، به آیات مطلق و آیات مقید دسته‏ بندی کرد. ❇️آیات مطلق آن دسته از آیات قرآن هستند که در آن‏ها، جنگ با همه‌ی مشرکان و اهل کتاب، واجب شده است: 🌿«فَإِذَا انْسَلَخَ اْلاَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلوا الْمُشْرِکینَ حَیثُ وَجَدْتُموهُم...(توبه: 5) 🌿«وَ قاتِلوهُمْ حَتّی لا تَکونَ فِتْنَة وَ یکونَ الّدینُ لِلّه...»(بقره: 193) ❇️در مقابل، آیات مقید، آیاتی‏ اند که در آن‏ها جنگ با گروهی از مشرکان و اهل کتاب واجب شده است. این گروه کسانی ‏اند که یا با مسلمانان سر ستیز دارند یا مانع تبلیغ و دعوت اسلامی‏ اند یا به عده‏ای ضعیف ستم می‏ کنند. نمونه‏ هایی از این آیات مقید جهاد، از قرار ذیل است: 🌿«وَ قاتِلوا فی سَبِیلِ اللّهِ الّذینَ یقاتِلونَکُمْ وَ لا تَعْتَدوا إِنَّ اللّهَ لا یحِبُّ الْمُعْتَدینَ»(بقره: 190) 🌿«اُذن لِلَّذین یقاتَلُونَ بأنَّهم ظُلِموا وَ إنَّ اللَّه عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ»(حج: 39) 🌿«وَمَا لَکمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هذِهِ الْقَرْیةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا...»(نساء: 75) 🔴به باور همه‌ی علمای اصول، در جایی که دو دلیل مطلق و مقید داشته باشیم، دلیل مطلق باید حمل بر مقید گردد. ⬅️به همین دلیل، آیات دسته‌ی اول را باید مقید به حالتی بدانیم که ستیزه‌جویی در روابط غیرمسلمانان با مسلمانان مشهود است. ⬅️ «قاعده‌ اقتضا می‌کند که مطلق را حمل بر مقید بکنیم؛ یعنی بگوییم‏ آنجا هم که مطلق را ذکر کرده، مقصود همین مقید بوده است.» 🎋ب)‌ آیات صلح 🔴بخشی از آیات قرآن کریم از صلح و آشتی و حالتی غیرخصمانه در روابط مسلمانان با غیرمسلمانان (اعم از مشرکان و اهل کتاب) سخن گفته است؛ به‌طور کلی، آیات صلح را می‏ توان چنین دسته‏ بندی کرد: 1. پذیرش پیشنهاد غیرمسلمانان برای صلح؛ خداوند در این رابطه می‌فرماید: 🌿«وَ إنْ جَنَحوُا لِلسَّلْم فَاجْنَح لَها وَ تَوَکَّل عَلَی اللّه...»(انفال: 61) همچنین در سوره‌ی مبارکه‌ی نساء می‌فرماید:‌ 🌿«فِإنْ إِعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یقاتِلوُکُمْ وَ أَلْقَوا إِلَیکُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ عَلَیهِم سَبیلاً...»(نساء: 90) 2. مهرورزی با غیرمسلمانان؛ به این معنا که اگر غیرمسلمانان با شما سر ستیز ندارند، خداوند از نیکی به آن‌ها نهی نکرده است: 🌿«لاینْهاکُمُ اللّهُ عَنِ الّذینَ لَمْ یقاتِلُوکُمْ فِی الدّینِ وَ لَمْ یخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیهِمْ إِنَّ اللّه یحِبُّ الْمقْسِطینَ»(ممتحنه: 8) ج) مناظره با غیرمسلمانان 🔴بخشی از آیات قرآن کریم نیز بر مناظره و گفت‏ وگوی منطقی با غیرمسلمانان و تکیه بر عقاید مشترک با اهل کتاب تأکید می ‏ورزد. آیات زیر گواه بر این حقیقت‌اند:‌ 🌿«فَإِن حاجّوکَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهی لِلّهِ وَ مَنْ اتَّبعنِ وَ قُلْ لِلَّذینَ اوُتوا الکتابَ والامیینَ ءَأسْلَمْتُمْ...»(آل‌عمران: 20) 🌿«وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْکتابِ إِلاّ بِالّتی هِی أحْسَن إِلاّ الذینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَ قُولُوا آمَنّا...»(عنکبوت: 46) 🌿«قُلْ یا أهْلَ الکتابِ تَعَالَوْا إِلی کَلَمَةً سَواءٍ بَینَنَا وَ بینَکُمْ ألاَّ نعبُدَ إلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِه شَیئاً و لا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أرْباباً مِنْ دُونِ اللّه فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنّا مُسْلِمونَ»(آل‌عمران: 64) ⬅️⬅️با مرور آیات قرآن و دیدگاه‌های موجود،‌ مشاهده می‌شود دیدگاه آن دسته از فقیهان که قائل به اصالت صلح هستند، بر قائلان به اصالت جنگ، برتری دارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣4⃣ مگر نه اینکه خدا در قرآن می فرماید: «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ » ، پس چرا اسلام اجازه داده است با کشورهایی که حکومت ضد دینی دارد بجنگیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴آزادی هر کس تا جایی محترم است که حریم آزادی عالی و معنوی مورد تعارض قرار نگیرد. 🔴اگر حاکمیتی به آزادی عالی تعارض کرد جهاد برای رفع مانع است، اما مردم نباید به زور دینی را انتخاب کنند. ⭕️ وقتی عده ‏ای در کشور کفری که حکومتی ضد دین در آنجاست زندگی می‏ کنند، چون آن حکومت وسیله ‏ای است برای به زنجیر کشیدن مردم و جلوی هر ایدئولوژی را می‏ گیرد، چنین وضعی اجبارپذیر است که با شمشیر موانع را بردارند تا زمینه ‏ای برای تبلیغ آزاد دین وجود پیدا کند. ⬅️این است که در عین اینکه برای قبول دین داریم: «لا اکْراهَ فِی الدِّینِ»، یعنی دین اجباربردار نیست، ولی در عین حال بایستی خرطوم ابوجهل‏ها و ولید بن مغیره‏ ها را زد. 🌿 مگر می ‏شود با وجود آنها در مکه، دین پیشروی کند⁉️ در این موارد بایستی با شمشیر زنجیرها را زد تا بعد از رفع موانع، از راه تبلیغ، مردم محاسن دین را بفهمند؛ و مسئله جهاد همین است. ❇️ جهاد از دو اصل ناشی می‏شود. 🎋یکی این که حقیقتی است مانند بهداشت، حقیقتی است مؤثر در پیشبرد اسلام؛ 🎋 دیگر مسئله مسئولیت انسانها در مقابل انسانهای دیگر، مانند مسئولیت علم و بهداشت داشتن.   🔴ممکن است تصور شود جهاد ابتدایی با این آیه در تضاد است. این تصور نیز ناشی از بدفهمی این آیه است. جهاد ابتدایی این نیست که مسلمین به سرزمین کفار حمله کنند، و آنها را مجبور به پذیرش اسلام نمایند، بلکه منظور این است که اگر در سرزمینی، حکام کافر مانع از رسیدن ندای اسلام به گوش مردم آن سرزمین هستند، با آن حکومت مبارزه شود تا این مانع برداشته شود. ⬅️جهاد در اسلام هم برای بار کردن عقیده بر دیگران نیست. جهاد برای از بین بردن بازدارنده هاست. بازدارنده های آزادی فکری و اجتماعی را از بین می برد. مسلمانان با حکومتهای زورگو می ستیزیدند و دولتها را که سد و بازدارنده آزادی مردم بودند, از میان بر می داشتند و پس از آن مردم را آزاد می گذاشتند, اگر اسلام را می پذیرفتند, مانند دیگر مسلمانان با آنها رفتار می شد و اگر مسلمان نمی شدند, برابر قانون اسلام درباره اهل ذمه, از آنان بدون هیچ گونه آزار و اذیت و سخت گیری مالیات می گرفتند. 🌿🌾🌿
🌾🍃🌾 ✅0⃣5⃣ چرا در جهاد اجازه داده می شود دشمن کافر و انسان مانع خود عالی کشته شود؟ آیا با آزادی عقیده در تضاد نیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴اسلام دین هدایت است و ارشاد همه انسان ها حتی مشرکان و کفار را وظیفه و تکلیف خود می داند و در برخورد با همۀ دشمنان ابتدا از راه ارشاد و نصیحت و دعوت به سوی عدل و ایمان وارد می شود اگر دعوت را پذیرفتند و ایمان آوردند هیچ جنگی با آنان ندارد. حتی اگر ایمان نیاوردند و بر دین خود باقی ماندند اما شرایط اسلام را پذیرفتند که مانع تبلیغ اسلام نشوند، علیه مسلمانان توطئه نکنند و ...باز اسلام با آنان نبردی ندارد؛مانند همه غیر مسلمانانی که سالیان دراز در کنار پیامبر اسلام و خلفا با آرامش کامل تحت ذمه اسلام زندگی می کردند و از خدمات اسلام بهرمند بودند.  🔴جنگ اسلام با دشمنانی است که آشکار و نهان با اسلام اعلان جنگ داده اند. اسلام نبرد بین کفر و ایمان و حق و باطل را یک نبرد طولانی بلکه دائمی می داند، تا زمانی که کفر، نفاق، بت‏پرستی، ظلم، فتنه و.... بر صفحه جهان باقی نماند. ⬅️در حقیقت" اسلام" با کفر دو نوع پیکار دارد: 🎋یکی پیکارهای مقطعی است مانند غزواتی که پیامبر (ص) با دشمنان داشت که بعد از پایان هر جنگ شمشیرها به غلاف می‏رفت، و 🎋دیگر پیکار مستمری است که با" شرک و کفر و ظلم و فساد" دارد، و این امری است مستمر تا زمان گسترش حکومت عدل جهانی به وسیله حضرت مهدی (ع). 🔴نکته قابل توجه این که جنگ و نبرد اسلام با همه دشمنان خود یک نبرد جوانمردانه است که تمام اصول انسانی نظیر حقوق زنان، کودکان، بیماران، مناطق مسکونی،اسیران، حیوانات،کشتزارها و ...   در آن رعایت می شود. 🔴علاوه بر اینکه اسلام و عقل اجازه می دهد که در مقابل دشمن توطئه گر خشونت به خرج داده شود اما در موارد متعددی پیامبر اسلام (ص) در کمال قدرت از این حق خود و مسلمانان چشم پوشی می کردند و با رحمت و مهربانی دشمنی ها و ظلم ها و جنایات آنها را می بخشیدند و یک نمونه از این بخشش در حال قدرت در جریان پیروزی مسلمانان بر مشرکین و فتح مکه بود که سال ها از هیچ گونه آزار و اذیتی در حق پیامبر و مسلمانان کوتاهی نکرده بودند و عدۀ زیادی از مسلمانان را در جنگ ها به شهادت رسانده بودند و انتظار انتقامی سخت را داشتند اما نبی مکرم اسلام (ص) بعد از فتح مکه دستور داد تا مسلمانان ندا در دهند:" الیوم یوم المرحمه"، یعنی امروز روز گذشت و بخشش است. و همه مشرکان در کمال ناباوری دیدند که پیامبر همه کارهای گذشته آنان را نادیده گرفت و آنان را بخشید. ⬅️⬅️بنابراین برنامه جهاد اسلام با دشمنان و کافران (غیر از بت پرستان) برای مبارزه با دین و عقیده آنان نیست؛ چرا که اسلام این مبارزه را با منافقان هم دارد. ⬅️⬅️بلکه انگیزه و هدف جهاد از بین بردن توطئه ها و موانعی است که در مسیر پیشرفت اسلام ایجاد می کردند.  ⬅️⬅️ توحید از واقعیات زندگی است و به عبارتی جزء مسائل شخصی زندگی نیست. بنابراین هر چند نمی توان عقیده صحیح را تحمیل کرد؛ اما می توان موانع رسیدن به حقیقت را برداشت. 🔴از طرف دیگر می بینیم غیر مسلمانانی که شرایط اسلام را رعایت می کردند با همان عقیده خود آزادانه در پناه قدرت اسلام در کنار مسلمانان زندگی می کردند و در مواقع زیادی با پیامبر (ص) و ائمه طاهرین (ع) به سؤال و جواب و بحث و مناظره در باره مسائل دینی خود می پرداختند و بر دین خود باقی بودند. 🔴اما با توجه به این که بت پرستی مذهب و آئین نیست؛ بلکه انحطاط، خرافه، انحراف و بیماری است از این رو جهاد اسلام با این گروه علاوه بر این که برای از بین بردن توطئه ها و موانعی است که در مسیر پیشرفت اسلام ایجاد می کردند همجنین برای از بین بردن افکار منحط آنها نیز می باشد که به هر حال و به هر قیمت باید ریشه کن گردد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣5⃣ انتظار ظهور یعنی چه؟ اَفْضَلُ الْاَعْمالِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ یعنی چه؟ چه ارتباطی بین انتظار ظهور و مبحث هجرت و جهاد وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴بعضی خیال می كنند اینكه افضل اعمال انتظار فرج است، به این معناست كه انتظار داشته باشیم امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه) با عده ای كه خواص اصحابشان هستند یعنی سیصد و سیزده نفر و عده ای غیرخواص ظهور كنند، بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند، امنیت و رفاه و آزادی كامل را برقرار كنند، آن وقت به ما بگویند بفرمایید! ما انتظار چنین فرجی را داریم و می گوییم افضل اعمال هم انتظار فرج است! (یعنی بگیر و ببند، بده به دست من پهلوان! ) 🚫نه، ✳️انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در ركاب امام بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، ✳️یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، 🚫نه آرزوی اینكه تو برو كارها را انجام بده، بعد كه همه ی كارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من می آیم. ✳️انتظار فرج داشتن یعنی واقعاً در نیت ما این باشد كه در ركاب امام زمان و در خدمت ایشان دنیا را اصلاح كنیم. ⬅️ در زیارت اباعبداللّه علیه السلام می گوییم: «یا لَیْتَنا كُنّا مَعَكَ فَنَفوزَ فَوْزاً عَظیماً» (كه برای ما یك ورد شده و به معنای آن هم توجه نمی كنیم) یا اباعبداللّه! ای كاش ما با تو بودیم و رستگاری عظیم پیدا می كردیم. ✳️معنایش این است كه ای كاش ما در خدمت تو بودیم و شهید می شدیم و از راه شهادت، رستگاری عظیم پیدا می كردیم. ❓آیا این ادعای ما از روی حقیقت است؟ افرادی هستند كه از روی حقیقت ادعا می كنند ولی اكثر ما كه در زیارتنامه ها می خوانیم، لقلقه ی زبان است‼️ 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣5⃣ تكلیف افراد زمانی که شرایط جهاد بیرونی و شرایط هجرت مکانی وجود ندارد، چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است، تكلیف یك نفر مسلمان این است كه در نیت جدی و قصد واقعی او همیشه چنین چیزی باشد كه اگر وظیفه ای ایجاب كرد هجرت كند، اگر وظیفه ای ایجاب كرد جهاد كند: « مَنْ لَمْ یَغْزُ وَ لَمْ یُحَدِّثْ نَفْسَهُ بِغَزْوٍ ماتَ عَلی شُعْبَةٍ مِنَ النِّفاقِ آن كس كه جنگ نكرده یا فكر جنگ را در مغز خود نپرورانده است، وقتی بمیرد در شعبه ای از نفاق مرده است.» ⬅️ افرادی كه نیتشان چنین نیتی است كه اگر وظیفه ایجاب كرد هجرت و جهاد كنند، ممكن است به پایه ی مهاجرین و مجاهدین واقعی برسند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣5⃣ آیا می توان گفت امروز فرصت هجرت و جهاد بیرونی فراهم نیست و فقط باید در دل آرزوی جهاد داشته باشیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 خداوند در سوره مبارکه الفرقان آیه ۵۲ می فرماید: 🌿فلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا﴿۵۲﴾  بنابر این از کافران اطاعت مکن، و بوسیله آن [= قرآن‌] با آنان جهاد بزرگی بنما! ⬅️جهاد کبیر یعنی تبعیّت نکردن از دشمن. ⬅️امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است، لکن جهاد باقی است؛ جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده است. ✅رهبر انقلاب می فرماید: در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. 🔴 «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. 🔴اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. 🔴تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدانهای مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر». ⬅️ این تبعیّت نکردن آن‌قدر مهم است که خدای متعال پیغمبر خود را مکرّر به آن توصیه میکند. آیه‌ی تکان‌دهنده‌ی اوّل سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب: بِسمِ‌اللهِ‌الرَّحمنِ‌الرَّحیم * یٰاَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکٰفِرینَ؛ [میفرماید] «اِتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکفِرین»! پیغمبر! تقوا داشته باش و از کافران تبعیّت نکن؛ اِنَّ اللهَ کانَ عَلیمًا حکیمًا. 🌿 ما می دانیم مشکلات تو را، ما می دانیم فشارهایی که بر تو وارد می کنند تا تو را وادار به تبعیّت کنند -تهدید می کنند، تطمیع می کنند- امّا شما مراقب امر و نهی الهی باش، اِتَّقِ اللهَ، حواست جمع باشد. وَ لا تُطِعِ الکٰفِرین؛ این اطاعت نکردن از کافرین، آن چیز بزرگ و مهمّی است که خدای متعال با این لحن با پیغمبرش حرف میزند.» ⬅️⬅️⬅️ جنگ نرم جهاد کبیر می طلبد. ✅در تفسير گرانسنگ الميزان ذيل آيه ۵۲ سوره فرقان قيد شده است كه منظور از جهاد كبير مبارزه و جهاد علمی و فكری است. ✅در تفسير نمونه نیز ذيل اين آيه جهاد كبير تلاش و مجاهده علمی و فرهنگی بيان شده است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣5⃣ اگر در اسلام در انتخاب دین اجباری نیست، پس چرا از اهل کتاب که مسلمان نشدند، جزیه گرفته می شود؟ و اگر باید جهاد کرد، چطور می شود كه اسلام به خاطر جزیه دست از جهاد برمی دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴«جزیه چیست» ؟ شك نیست كه قرآن یك تفاوتی میان اهل كتاب با مشركان- یعنی بت پرستان رسمی كه هیچ كتاب آسمانی ندارند- قائل شده است؛ 🎋برای مشركین هیچ جا نگفته بجنگید تا جزیه بدهند و اگر جزیه دادند دیگر با آنها نجنگید، (زیرا امیدی به هدایت آنها وجود ندارد) 🎋ولی درباره ی اهل كتاب می گوید اگر حاضر شدند جزیه بدهند دیگر با اینها نجنگید. (چون دین توحیدی دارند و به طور نسبی به حقیقت رسیده اند. اسلام با این گروه مدارا می کند.) ✅فلسفه جزیه چیست؟ جزیه در واقع همان مالیات و پولی است که دولت از اهل کتاب می گیرد و به ازای آن خدمات دولتی ارائه می دهد. (می توان گفت به جای خمس و زکات است.) ❇️در مورد لغت جزیه دو معنی گفته شده است: ۱- از ریشه جزا: به معنای پاداش ۲- از ریشه گزیت: به معنای مالیات 🎋اگر دولت در مقابل جزیه تعهدی می سپارد و خدمتی به آنها می كند پس پاداش است. 🎋اما اگر بدون هیچ پاداشی پول می گیرد باج است. یكوقت است اسلام می گوید از اهل كتاب جزیه بگیرید ولی در مقابلش هم هیچ تعهدی ندهید، فقط پول از آنها بگیرید، پول بگیرید برای اینكه با آنها نمی جنگید. این همان باج است. باج گرفتن یعنی حق زور گرفتن، یعنی اینكه یك زورمند به كم زورتر از خود می گوید فلان مبلغ بده تا مزاحم تو نشوم، از سر راهت برخیزم، امنیتت را سلب نكنم. یكوقت می گوید تعهدی در مقابل شما می كنم و در مقابل این تعهد جزیه می گیرم. مفهوم جزیه در این صورت پاداش است. ❇️جزیه برای آن عده از اهل كتاب است كه در ظلّ دولت اسلامی زندگی می كنند، رعیت دولت اسلامی هستند. دولت اسلامی وظایفی بر عهده ملت خودش دارد و یك تعهداتی در برابر آنها. وظایف این است كه اولاً باید مالیاتهایی بدهند كه بودجه دولت اسلامی اداره بشود. آن مالیاتها اعم است از آنچه كه به عنوان زكات گرفته می شود و آن چیزهایی كه به عناوین دیگری گرفته می شود. به عنوان مثال، خراج یا مقاسمه یا مالیاتی كه دولت اسلامی طبق مصالح اسلامی وضع می كند باید مردم بدهند و اگر ندهند قهراً دولت اسلامی مختل می ماند. هیچ دولتی نیست كه بودجه نداشته باشد و قسمتی یا تمام بودجه خود را به شكلی از مردم نگیرد. دولت بودجه می خواهد، بودجه هم باید از همین مالیاتهای مستقیم یا غیرمستقیم وصول شود. و ثانیاً مردم باید تعهداتی از نظر سربازی و فداكاری در برابر دولت داشته باشند. ممكن است خطری پیش بیاید، افراد همین مردم باید به دفاع بپردازند. ⬅️⬅️⬅️ پس باج گیری به ازای مسلمان نشدن آنها نیست که بگوییم چون مسلمان نشده اند باید باج بدهند. ⬅️⬅️⬅️ اسلام می خواهد با اهل کتاب همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد. (اما با مشرکان هرگز!) ⬅️⬅️⬅️ اسلام جهاد را برای تحمیل عقیده نمی خواهد، برای مانع از میان برداشتن می خواهد. وقتی طرف می گوید با تو جنگ ندارم، بنابراین دیگر مانعی برای تبلیغ عقیده ایجاد نمی كند، وقتی كه مانعی برای تبلیغ عقیده ایجاد نمی كند او هم باید سرسختی نكند به حكموَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها اگر خضوع كردند و اگر بال سلم و صلح را جلو آوردند تو دیگر سرسختی نكن، نگو خیر، من صلح نمی كنم و می جنگم؛ حالا كه آنها آماده اند كه همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند تو هم باید این را اعلام كنی، منتها حالا كه آنها می خواهند با شما و در ظلّ شما زندگی كنند و حال اینكه آنها قهراً مالیات اسلامی نمی دهند و سرباز هم نمی فرستند و شما هم به سربازهای آنها اعتماد ندارید، در مقابل، یك مالیات سرانه از آنها بگیرید به نام جزیه. 🍃🌾🍂 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣5⃣ در آیه مبارکه سوره توبه که می فرماید: «قاتلوا الذین ...حَتَّىٰ يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ» واژه «صاغرون» و «عن ید» به چه معناست؟ چرا کسانی که ایمان نمی آورند باید با ذلت جزیه بدهند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅پاسخ سوال: 🔴صاغرون: 🎋از ریشه صغر (بر وزن عنب): كوچكى. 🎋از ریشه صغار: ذلت و خوارى. 🎋صاغر: ذليل. 🔴 آن در آيه ظاهرا، به معناى خضوع و طاعت است. شيخ طوسى رحمه اللَّه آن را خاضع و مطيع فرموده است. ❇️ فلسفه صاغرون: 🔴 حكومت اسلامى بايد از چنان قدرتى برخوردار باشد كه ديگران تسليم او شوند.  🔴اقلّيت‌هاى مذهبى بايد در برابر نظام اسلامى خاضع باشند.  ⬅️غرض دین در این قانون این بوده که حق و شیوه عدالت و کلمه تقوی را غالب، و باطل و ظلم و فساد را زیر دست قرار دهد، تا در نتیجه نتواند بر سر راه حق عرض اندام کند و هوی و هوس در تربیت صالح و مصلح دینی راه نیابد و با آنان مزاحمت نکند. ⬅️در نتیجه یک عده پیرو دین و تربیت دینی و عده ای دیگر پیرو تربیت فاسد هوی و هوس نگردند و نظام بشری دچار اضطراب و تزلزل نشود. ⬅️در عین حال اکراه هم در کار نیاید، یعنی اگر فردی و یا اجتماعی نخواستند زیر بار تربیت اسلامی بروند و از آن خوششان نیامد مجبور نباشند، و در آنچه اختیار می کنند و می پسندند آزاد باشند. 🔴اما بشرط اینکه اولاً توحید را دارا باشند و به یکی از سه کیش یهودیت، نصرانیت، مجوسیت معتقد باشند. 🔴در ثانی تظاهر به مزاحمت با قوانین و حکومت اسلام ننمایند. ⬅️مانند ساير جوامع نمى توانند در برابر جامعه اسلامى صف آرائى و عرض اندام كنند، و آزادانه در انتشار عقايد خرافى و هوى و هوس خود به فعاليت بپردازند، و عقايد و اعمال فاسد و مفسد جامعه بشرى خود را رواج دهند، بلكه بايد با تقديم دو دستى جزيه همواره خوار و زير دست باشند. ⬅️پس آيه شريفه ظهور دارد در اينكه منظور از (صغار ايشان ) معناى مذكور است، نه اينكه مسلمين و يا زمامداران اسلام به آنان توهين و بى احترامى نموده و يا آنها را مسخره كنند، زيرا اين معنا با سكينت و وقار اسلامى سازگار نيست، هر چند بعضى از مفسرين آيه را بدان معنا كرده اند. 🔴كلمه (يد) به دو معناست: 🎋 دست آدمى است 🎋به قدرت و نعمت نيز اطلاق مى شود. 🔴عن ید: 🎋 اگر منظور از آن در آيه شريفه معناى اول باشد، قهرا معناى آيه اين مى شود: (تا آنكه جزيه را به دست خود بدهند) 🎋 اگر منظور از آن معناى دوم باشد، معناى آيه اين مى شود: (تا آنكه جزيه را از ترس قدرت و سلطنت شما به شما بدهند، در حالى كه ذليل و زير دست شمايند و در برابر شما گردن فرازى نمى كنند). ⬅️⬅️⬅️ معنای کلی آیه: با اهل كتاب كارزار كنيد، زيرا ايشان به خدا و روز جزا ايمان نمى آورند، ايمانى كه مقبول باشد و از راه صواب منحرف نباشد، و نيز آنها محرمات الهى را حرام نمى دانند، و به دين حقى كه با نظام خلقت الهى سازگار باشد نمى گروند، با ايشان كارزار كنيد، و كارزار با آنان را ادامه دهيد تا آنجا كه ذليل و زبون و زير دست شما شوند، و نسبت به حكومت شما خاضع گردند، و خراجى را كه براى آنان بريده ايد بپردازند، تا ذلت خود را در طرز اداى آن مشاهده نمايند، و از سوى ديگر با پرداخت آن حفظ ذمه و خون خود و اداره امور خويشتن را تامين نمايند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣5⃣ ملاک مقدس بودن دفاع چیست؟ شهید به چه کسی می گویند؟ آیا کشته های دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی شهید محسوب می شوند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴هر چند، استعمال واژه "شهید" به نوعی کشتگان در راه خدا را به یاد می ­آورد و به همین دلیل نیز، احکامی که در فقه برای شهید در نظر گرفته شده، ناظر به همین گروه است، اما الزاماً انحصاری به آنان نداشته و می ­توان برای گروه­های دیگری که در روایات به آنها اشاره شده و نیز تمام افراد با ایمان، این عنوان را اطلاق نمود و درجاتی از ثواب کشتگان در راه خدا را نیز برایشان در نظر گرفت. 🔴افرادی که کشته می­ شوند، دارای خصوصیات و انگیزه ­های متفاوتی هستند و در هر مورد باید جداگانه قضاوت نمود که به برخی از آنها اشاره می ­نماییم: 🎋فرد با ایمانی که تنها جهت کسب رضایت خداوند و بدون هیچ چشم داشت مادی، با دشمنان جهاد نموده و در این راه کشته شده باشد، که در شهید بودن او شکی نیست، بلکه از بالاترین مقام های شهادت برخوردار است و نزد خدایش روزی می­ خورد. 🎋فرد با ایمانی که جهت دفاع از منافع برحق خود؛ مانند جان و مال و آبرو در برابر افراد ستمگری چون دزدان و راهزنان به مقاومت برخاسته و کشته شده که او را نیز می­توان در درجه پایین­تری از شهدا جای داد. 🌿هرچند توصیه شده که شخص مؤمن، برای مقدار اندکی از مال، جان خود را به خطر نیندازد. 🎋اگر فردی در قلمرو اسلام نباشد، در قلمرو كفار باشد و آن محیطی كه او در قلمرو آن است مورد هجوم یك دسته ی دیگر از كفار قرار بگیرد به طوری كه خطر تلف شدن او نیز كه در میان آنهاست وجود داشته باشد (مثلاً فردی در فرانسه است، بین آلمان و فرانسه جنگ در می گیرد)، در اینجا وظیفه دارد كه جان خودش را به هر شكل هست حفظ كند، و اگر بداند كه حفظ جانش موقوف به این است كه عملاً باید وارد جنگ شود و اگر نشود جانش در خطر است، نه برای همدردی با آن محیطی كه در آنجا هست بلكه برای حفظ جان خودش باید بجنگد، و اگر كشته شد اجرش مانند اجر شهید است. 🎋اگر فردی در سپاه مسلمانان بوده، ولی با انگیزه ­های غیر الاهی؛ مانند خودنمایی یا وطن پرستی و ... به جنگ با آنان بپردازد و در این راه نیز کشته شود، چنین شخصی نه تنها شهید به شمار نمی ­آید، بلکه شاید دچار عذاب الاهی نیز شود! 🎋اشخاصی که در سپاه کافران و بر ضد مسلمانان می­ جنگند و کشته می ­شوند که در دوزخی بودن آنان جای هیچ شک و شبه ه­ای نیست. 🔴گروه بسیاری از افراد نیز وجود دارند که کشته ­شدن آنان با مرگ طبیعی متفاوت نبوده و اگرچه به قتل رسیده­ اند، اما از لحاظ ارزش­ گذاری معنوی (چه در بعد مثبت و چه در بعد منفی) همانند افرادی هستند که به دلایل دیگر، جان خود را از دست داده ­اند که از جمله آنان می­توان به این افراد اشاره نمود: 🎋افراد مسلمانی که بدون آن که در صحنه نبرد حضور داشته باشند، ناخواسته طی جنگ ها و درگیری­ها کشته می­شوند؛ مانند افرادی که در بمباران و موشک باران شهرها جان می­ بازند. این افراد هر چند از لحاظ قانونی شهید به شمار می­ آیند و همان گونه که بیان شد، از مقام شهادتی که برای تمام مسلمانان و مؤمنان وجود دارد، نیز برخوردارند، اما نمی­توان با آنان همانند شهیدی که در میدان نبرد کشته شده برخورد نمود. 🎋افراد غیر مسلمانی که به همین ترتیب و ناخواسته و یا در درگیری­های نظامی که هر دو طرف نبرد، غیر مسلمان­، و بدون انگیزه ­های الاهی­ اند و برای دفاع از خود و وطنشان کشته می ­شوند، بر این افراد نیز عنوان "شهید" تطبیق  نمی کند، بلکه حداکثر، آنان تنها در مورد کشته شدنشان بی گناه بوده و در درگاه الاهی مؤاخذه نخواهند شد، اما باید در برابر سایر رفتار و کردارشان؛ از جمله ایمان نیاوردنشان؛ پاسخ گو باشند و از این لحاظ، با دیگر کافرانی که با حوادث دیگر از دنیا رفته­اند، تفاوتی نخواهند داشت. ⬅️⬅️⬅️خلاصه این قسمت از پاسخ آن است که؛ معیار مهم در صدق واژه شهادت، انگیزه افراد است، نه صرف کشته شدن. بر همین اساس است که می­ توان، مؤمنان واقعی که با مرگ طبیعی از دنیا رفته­ اند را با اندک تسامحی شهید نامید، اما اشخاصی که بدون داشتن هیچ انگیزه خداپسندانه به قتل رسیده ­اند را از جمله آنان ندانست. ⬅️⬅️⬅️از این رو می بینیم در قرآن وقتی که از کشته شدگان در جنگ ها سخن به میان می آید، بلافاصله به دنبال آن، عبارت فی سبیل الله (در راه خدا) را می آورد که نشان می دهد تنها انگیزه ای که مورد پسند خداوند است این است که انسان در راه خدا جهاد کند و با خدا معامله نماید. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣5⃣ اگر ملاک برای اطلاق شهید، صرفا ً«انگیزه الهی» است، آیا کشته های داعشی که با نیت خالص و برای خدا می جنگند هم شهید محسوب می شوند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 درست است که باید انگیزه الهی باشد، اما عامل مهم دیگر هم «دفاع از حق، حقوق انسانیت و آزادی» است. 🔴شهادت دو ركن دارد: 🎋 یكی اینكه در راه خدا و فی سبیل اللّه باشد؛ هدف، مقدس باشد و انسان بخواهد جان خود را فدای هدف نماید. 🎋 دیگر اینكه آگاهانه صورت گرفته باشد. 🌿معمولاً در مورد شهادت، جنایت هم هست؛ یعنی عملی كه از جهت انتسابش به مقتول شهادت است و مقدس است، از جهت انتسابش به قاتل جنایت و پلیدی است. 🌿شهادت به حكم اینكه عملی آگاهانه و اختیاری است و در راه هدفی مقدس است و از هرگونه انگیزه ی خودگرایانه منزه و مبراست، تحسین انگیز و افتخارآمیز است. ⬅️⬅️⬅️پس شهادت، قداست خود را از اینجا كسب می كند كه فدا كردن آگاهانه ی تمام هستی خود است در راه هدف مقدس. 🔴 چنانچه قبلاً عنوان شد (سوال2⃣2⃣، دینی) تنها یک صراط مستقیم و راه حقیقت وجود دارد. 🔴 امکان دستیابی به این حقیقت واحد از طریق رسول درونی (فطرت) و رسول بیرونی (انبیاء و امامان) وجود دارد. ⬅️⬅️پس هر کس واقعا اهل تفکر و به دور از نفاق باشد با استعانت از عقل و وحی قطعا به حقیقت واحد جهان خواهد رسید؛ 🍃وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا🍃 ⬅️⬅️⬅️ افرادی که عضو داعش می شوند و راه را گم کرده اند، قطعا در جایی از مسیر زندگی به ندای فطرت خود پاسخ نداده اند و قدرت تشخیص حق از باطل را از دست داده اند. ⬅️⬅️⬅️ یادمان باشد جای شهید و جلاد را عوض نکنیم❗️ 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣5⃣ مقصود از قتال اهل بغی چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴اگر در میان مسلمین جنگ داخلی در بگیرد و یك طایفه بخواهد نسبت به طایفه ی دیگر زور بگوید، اینجا وظیفه ی سایر مسلمین در درجه ی اول این است كه میان اینها صلح برقرار كنند، میانجی بشوند، كوشش كنند كه اینها با یكدیگر صلح كنند، و اگر دیدند یك طرف سركشی می كند و به هیچ وجه حاضر نیست صلح كند بر آنها واجب می شود كه به نفع آن فئه ی مظلوم علیه آن فئه ی سركش وارد جنگ بشوند. این نصّ آیه ی قرآن است: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ اِقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی اَلْأُخْری فَقاتِلُوا اَلَّتِی تَبْغِی حَتّی تَفِی ءَ إِلی أَمْرِ اَللّهِ. »  🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣5⃣ در چه مواردی طبق فقه شیعه«جهاد اصغر» واجب می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🎋جهاد ابتدایی: یعنی جهاد بر مبنای اینكه اگر دیگران [غیرمسلمان باشند و] مخصوصاً اگر مشرك باشند، اسلام اجازه می دهد كه مسلمین ولو اینكه سابقه ی عداوت و دشمنی هم با آنها نداشته باشند به آنها حمله كنند برای از بین بردن شرك. شرط این نوع جهاد این است كه افراد مجاهد باید بالغ و عاقل و آزاد باشند، و انحصاراً بر مردها واجب است نه بر زنها. و در این نوع جهاد است كه اذن امام یا منصوب خاص امام شرط است. از نظر فقه شیعه این نوع جهاد جز در زمان حضور امام یا كسی كه شخصاً از ناحیه ی امام منصوب شده باشد جایز نیست؛ 👈 البته ماهیت جنگ ابتدایی باز هم«دفاع» است و نه تجاوز. دفاع از ارزش های انسانی و دفاع از حق توحید. 🎋جهاد دفاعی: جهاد آن جایی است كه حوزه ی اسلام مورد حمله ی دشمن قرار گرفته؛ یعنی جنبه ی دفاع دارد، به این معنا كه دشمن یا قصد دارد بر بلاد اسلامی استیلا پیدا كند و همه یا قسمتی از سرزمینهای اسلامی را اشغال كند، یا قصد استیلای بر زمینها را ندارد، قصد استیلای بر افراد را دارد و می خواهد بیاید یك عده افراد را اسیر كند و ببرد، یا حمله كرده و می خواهد اموال مسلمین را به شكلی برباید. در اینجا بر عموم مسلمین اعمّ از زن و مرد و آزاد و غیر آزاد واجب است كه در این جهاد شركت كنند، و در این جهاد اذن امام یا منصوب از ناحیه ی امام شرط نیست. 🎋مورد سوم جهادی كه همه ی احكامش مثل جهاد نیست، اجرش مثل اجر جهاد است، فردش شهید است؛ و آن این است كه اگر فردی در قلمرو اسلام نباشد، در قلمرو كفار باشد و آن محیطی كه او در قلمرو آن است مورد هجوم یك دسته ی دیگر از كفار قرار بگیرد به طوری كه خطر تلف شدن او نیز كه در میان آنهاست وجود داشته باشد (مثلاً فردی در فرانسه است، بین آلمان و فرانسه جنگ در می گیرد) ، یك آدمی كه اساساً جزء آنها نیست در اینجا چه وظیفه ای دارد؟ وظیفه دارد كه جان خودش را به هر شكل هست حفظ كند، و اگر بداند كه حفظ جانش موقوف به این است كه عملاً باید وارد جنگ شود و اگر نشود جانش در خطر است، نه برای همدردی با آن محیطی كه در آنجا هست بلكه برای حفظ جان خودش باید بجنگد، و اگر كشته شد اجرش مانند اجر شهید است.  🎋قتال اهل بغی:اگر در میان مسلمین جنگ داخلی در بگیرد و یك طایفه بخواهد نسبت به طایفه ی دیگر زور بگوید، اینجا وظیفه ی سایر مسلمین در درجه ی اول این است كه میان اینها صلح برقرار كنند، میانجی بشوند، كوشش كنند كه اینها با یكدیگر صلح كنند، و اگر دیدند یك طرف سركشی می كند و به هیچ وجه حاضر نیست صلح كند بر آنها واجب می شود كه به نفع آن فئه ی مظلوم علیه آن فئه ی سركش وارد جنگ بشوند. 🎋یكی از مواردش آن جایی است كه مردمی بر امام عادل زمان خودشان خروج كنند. چون او امام عادل و بحق است و این علیه او قیام كرده، فرض این است كه حق با اوست نه با این، پس باید كه له او و علیه این وارد جنگ شد. 🎋مسأله ی قیام خونین برای امر به معروف و نهی از منكر است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣6⃣ آیا می توان هجرت و جهاد را دو مکانیسم کارآمد موثر جهت تضمین برخورداری انسانها از آزادی اجتماعی و آزادی معنوی دانست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اسلام دو هجرت و دو جهاد دارد: 🎋۱-هجرت مکانی و جهاد با دشمن بیرونی که برای رسیدن به آزادی اجتماعی است. 🎋۲- هجرت و دوری از گناهان و جهاد با نفس درون که برای رسیدن به آزادی معنوی است. 👈جهاد با نفس در جای خود محفوظ است، هجرت از سیئات همچنین. اما هجرت عملی چیزی است كه هجرت از سیئات جای آن را پر نمی كند. جهاد با دشمن هم چیزی است كه جهاد با نفس جای آن را پر نمی كند و جهاد با دشمن هم جای جهاد با نفس را پر نمی كند. این است كه اسلام هر دو را در كنار یكدیگر قرار می دهد. ⬅️⬅️⬅️ هجرت و جهاد دو مکانیسم کارآمد برای تامین آزادی اجتماعی و آزادی معنوی است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣6⃣ آیا لازمه هر هجرت مادی و مکانی که برای نجات ایمان صورت می گیرد یک هجرت معنوی و درونی نیست؟آیا اصولاً می توان هجرت درونی داشت، ولی به هیچ وجه هجرت مادی و معنوی انجام نداد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴تا در بند خویشتن و هواهای نفسانی باشیم، نمی توانیم جهاد فی سبیل الله و دفاع از حریم الله نماییم. 🔴روایت «جاهدوا أهواءكم كما تجاهدون أعداءكم» یک اصل است.  ما با دشمن بزرگ یا بزرگتر یا دشمن کوچک و بزرگتر درگیر هستیم، حال اگر دشمن بزرگ را کوبیدیم بر دشمن کوچک هم غالبیم. 🔴اساساً از نظر معنوی و روحانی هم یك درجاتی هست كه آن درجات را جز از همین پلكان نمی شود بالا رفت. امكان ندارد كه انسانی میدان جهاد را ندیده باشد ولی درجه ی مجاهد را پیدا كند و یا انسانی هجرت نكرده باشد ولی درجه ی مهاجر را پیدا كند. 🔴روان انسان این طور است؛ بعضی عوامل هستند كه تا انسان كلاس آن را طی نكند آن پختگی مخصوصی را كه باید پیدا كند، پیدا نمی كند. 🔴عواملی كه در تربیت انسان مؤثر است، هر كدام به جای خود مؤثر است؛ هیچ كدام جای دیگری را نمی گیرد. هجرت و جهاد هم عواملی هستند كه چیز دیگری جای آنها را نمی گیرد. ⬅️جهاد با نفس در جای خود محفوظ است، هجرت از سیئات همچنین. 🌿🌾🌿 @binesh_m