🌾🍃🌾
✅7⃣2⃣ چه ضرورتی در پدید آمدن علم جدید و نوظهور متدولوژی وجود دارد؟ و چرا امروزه به این علم توجه میشود؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 در منطق عملی، مثل منطق نظری، سبکها و متدها مختلف است، یعنی راه حلهایی که افراد جستجو میکنند فرق میکند. به عنوان مثال گفتیم یکی منطقش منطق زور است، دیگری منطقش منطق محبت و اخلاق و رأفت است، سومی منطقش منطق دوراندیشی و تدبیر است، چهارمی منطقش منطق سرعت و تصمیم فوری و معطل نشدن است، یکی دیگر منطقش منطق نیرنگ و فریب است، یکی منطقش منطق تماوت و مرده وشی است.
🔴 در منطق نظری، عدهای تابع منطق قیاسی بودند، عدهای تابع منطق تجربی و حسی شدند و عدهای تابع منطق آماری. قیاسیها تجربیها را نفی میکردند، تجربیها قیاسیها را نفی میکردند، و وضع به همین منوال بود.
🔹 در عصر اخیر، از کارهای بسیار خوبی که شد این بود که علمی به نام «متدولوژی» یعنی علم #متدشناسی به وجود آمد.
🔸 این علم میگوید: آنها که میگویند متد قیاسی و متدهای دیگر را نفی میکنند اشتباه میکنند، آنها هم که میگویند متد تجربی و متد قیاسی را نفی میکنند اشتباه میکنند، آن هم که مثلًا میگوید متد دیالکتیکی و نه استاتیکی اشتباه میکند.
👈 عمده این است که انسان جایش را بشناسد: کجا جای اسلوب قیاسی است، کجا جای اسلوب تجربی، و کجا جای آن دیگری.
🔹 در #منطق_عملی هم عیناً مطلب از همین قرار است. در منطق عملی هم بسیاری از سبکها از اساس منسوخ است، اسلام هم آنها را منسوخ میداند.
🔸 در #منطق_نظری بعضی از اسلوبها به کلی طرد شد چون آنها اسلوب علمی نبود، مثل اینکه انسان در مسائل علمی بخواهد به گفتههای دیگران حتی بزرگان اعتماد کند و مثلًا بگوید فلان مطلب را چون ارسطو گفته دیگر نمیشود غیر از این باشد؛ گفته هیچ عالمی حجت نیست.
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅8⃣2⃣ آیا پیغمبر در کارها و در متد خودش از سعد و نحس ایام استفاده میکرد؟ مثلًا آیا میگفت امروز دوشنبه است برای مسافرت خوب نیست یا امروز سیزده عید نوروز است، هرکس بیرون نرود گردنش میشکند ؟ آیا استفاده از تقویم های نجومی که روزهای قمر در عقرب را مشخص می کند طبق سیره معصومین صحیح است؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 ما هرگز نمیبینیم که پیغمبر یا ائمه اطهار خودشان در عمل از این حرفها یک ذره استفاده کرده باشند، بلکه عکسش را میبینیم.
🎋نمونه اول 👈 وقتی که علی علیه السلام تصمیم گرفت برود به جنگ خوارج، اشعث قیس- که آن وقت جزو اصحاب بود- با عجله و شتابان آمد: یا امیرالمؤمنین! خواهش میکنم صبر کنید، حرکت نکنید، برای اینکه یکی از خویشاوندان من که منجم است یک حرفی دارد و میخواهد به عرض شما برساند.
🍃 فرمود: بگو بیاید. آمد. گفت: یا امیرالمؤمنین! من منجمم و متخصص شناختن سعد و نحس ایام. من در حسابهای خودم به اینجا رسیدهام که اگر شما الآن حرکت کنید بروید به جنگ قطعاً شکست میخورید، و شما و اکثریت اصحاب شما کشته خواهند شد. فرمود: هرکس که تو را تصدیق کند پیغمبر را تکذیب کرده، این مزخرفات چیست که میگویی؟
🍃 اصحاب من! «سیروا عَلَی اسْمِ الله» بگویید به نام خدا، به خدا اعتماد و توکل کنید و حرکت کنید بروید.
🍃 علی رغم نظر این شخص، همین الآن حرکت کنیم برویم. و میدانیم که در هیچ جنگی علی علیه السلام به اندازه این جنگ فاتح نشد.
🎋نمونه دوم 👈 روزی عبد الملک برادر زُراره که از راویان بزرگ و مرد عالمی است و نجوم نیز خوانده بود و به همین جهت به این چیزها عمل میکرد، آمد خدمت امام صادق علیه السلام و عرض کرد:
🍃 یاابن رسول الله! من به نجوم احکامی مبتلا شدهام. من کتابهایی در این زمینه دارم و کم کم احساس میکنم که مبتلا شدهام، اصلًا گرفتار شدهام و تا به این کتابها مراجعه نکنم در هیچ کاری نمیتوانم تصمیم بگیرم. تکلیف من چیست؟
🍃 امام صادق با تعجب فرمود: تو از اصحاب ما، تو راوی روایات ما به این چیزها عمل میکنی؟!
🍃 بله یا ابن رسول الله.
🍃 فرمود: الآن بلند شو برو منزل؛ به محض رسیدن، تمام این کتابها را آتش بزن، و دیگر نبینم که حتی به یک کلمه از این حرفها عمل کردهای.
👈 ما یک سلسله روایات دیگر داریم که در تفسیر المیزان در ذیل یکی از آیات سوره فصّلت (فی ایامٍ نَحِساتٍ) ذکر شده است.
⬅️ از مجموع روایاتی که از اهل بیت اطهار رسیده است، این مطلب استنباط میشود که این امور یا اساساً اثر ندارد و یا اگر هم اثر دارد #توکل به خدا و توکل به پیغمبر و اهل بیت پیغمبر اثر اینها را از بین میبرد.
⬅️ بنابراین یک مسلمان، شیعه واقعی، در عمل به این امور اعتنا نمیکند؛ اگر میخواهد به مسافرت برود، صدقه بدهد، به خدا توکل کند، به اولیای خدا توسل بجوید و به هیچ یک از این امور اعتنا نکند. از همه بالاتر این است که شما ببینید در تاریخ پیغمبر و ائمه اطهار آیا یک دفعه هم اتفاق افتاده که خود آنها به این مسائل عمل کنند؟!
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅9⃣2⃣ اخلاق مطلق است یا نسبی؟ نسبی یا مطلق بودن اخلاق و معیارهای اخلاقی یعنی چه؟ چه اصولی به عنوان اصول مطلق ـ و نه نسبی ـ در زندگی پیشوایان دین مورد توجه بوده است؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 همانطور که در سوالات پیش اشاره شد، عدهای معتقدند که به طور کلی #اخلاق نسبی است؛ یعنی معیارهای خوب و بد اخلاقی نسبی است و به عبارت دیگر انسان بودن امری است نسبی.
👈 معنای #نسبیت یک چیز این است که آن چیز در زمانها و مکانهای مختلف تغییر میکند: یک چیز در یک زمان، در یک شرایط، از نظر اخلاقی خوب است، همان چیز در زمان و شرایط دیگر ضد اخلاق است؛
⚜ باید گفت اخلاق نه مطلقا مطلق است و نه مطلقا نسبی؛
👈 اصول اوّلیه اخلاق، معیارهای اوّلیه انسانیت به هیچ وجه نسبی نیست، مطلق است ...
👈 فعل اخلاقی و معیارهای ثانویه اخلاق نسبی است؛
⚜ توضیح آنکه اخلاق دو رکن دارد:
۱. اصول اخلاقی که همیشه ثابت است؛
۲. فعل اخلاقی که با توجه به مقتضیات زمان شکل ظاهری آن متفاوت است؛
⚜ اصول اوّلیه اخلاق، معیارهای اوّلیه انسانیت که به ساختار روحی انسان برمی گردد به هیچ وجه نسبی نیست، مطلق است، ولی معیارهای ثانوی که اکتسابی است، نسبی است.
🔴 برخی از این اصول ثابت اولیه که #ایجابی هستند، و باید آنها را کسب کرد عبارتند از:
🎋 کسب قدرت
🎋 ساده زیستی
🔴 برخی از این اصول ثابت اولیه که #ملغی هستند، و باید از آنها دوری کرد عبارتند از:
🎋 غَدر *
🎋 تجاوز از حد
🎋 انظلام (تن به ظلم دادن)
🎋استرحام (التماس و گردن کج کردن برای جلب رحمت و دلسوزی)
🎋 ارعاب (دیگران را به هراس و رعب و وحشت انداختن)
🎋سعد و نحس ایام
یعنی آیا بوده در یک جایی که چون دشمن را قوی میدیدند، به یکی از این دو وسیله چنگ بزنند: یکی اینکه استرحام کنند یعنی گردنشان را کج کنند و شروع کنند به التماس کردن، ناله و زاری کردن که به ما رحم کن؟ ابدا. انظلام چطور؟ یعنی تن به ظلم دادن. این هم ابداً. اینها یک سلسله اصول است که هرگز پیغمبر اکرم و همچنین اوصیای بزرگوار او و بلکه همچنین تربیت شدگان مکتب او از این اصول استفاده نکردهاند.
* معنای غدر (qadr) در فرهنگ فارسی معین:
(غَ دْ) [ ع . ] 1 - (مص ل .) بی وفایی کردن ، خیانت ورزیدن . 2 - (اِمص .) بی وفایی ، خیانت . 3 - (اِ.) مکر، حیله .
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅0⃣3⃣ چرا در سیره سیاسی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، استفاده از غدر و نیرنگ به هیچ وجه مطرح نبود؟ آیا بعضی مواقع و شرایط از لحاظ سیاسی و رعایت برخی مصالح ایجاب نمی کند استفاده از نیرنگ و حیله را؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 تفاوت سیره علی علیه السلام و سیره معاویه در سیاست در همین بود. اکثر مردم زمان، سیاست معاویه را ترجیح میدادند، میگفتند سیاست یعنی همین کاری که معاویه میکند؛ میآمدند به علی علیه السلام میگفتند: تو چرا همان متدی را که معاویه به کار میبرد به کار نمیبری تا کارت پیش برود؟
تا جایی که برای بعضی توهم پیدا شد که شاید علی این راهها را بلد نیست، معاویه زیرک و زرنگ است، علی این زرنگیها را ندارد؛ که فرمود:
🍃 وَاللهِ ما مُعاویةُ بِادْهی مِنّی..
چرا اشتباه میکنید؟! به خدا قسم که معاویه از من داهیهتر و زیرکتر نیست.
شما خیال میکنید من که غدر به کار نمیبرم راهش را بلد نیستم؟!.
🍃 وَلکنَّهُ یغْدِرُ وَ یفْجُرُ..
او غدر و نیرنگ به کار میبرد و فسق و فجور میکند.
🍃 وَ لَوْ لا کراهِیةُ الْغَدْرِ لَکنْتُ مِنْ ادْهَی النّاسِ..
اگر نبود که خدای متعال دوست نمیدارد غدّاری را، آن وقت میدیدید من به آن معنایی که شما اسمش را گذاشتهاید دُهاء و معاویه را داهیه میخوانید [داهیه هستم یا نه؟] آن وقت میدیدید که داهیه کیست، من داهیه هستم یا معاویه؟.
🍃 وَ لکنْ کلُّ غَدْرَةٍ فَجْرَةٌ وَ کلُّ فَجْرَةٍ کفْرَةٌ وَ لِکلِّ غادِرٍ لِواءٌ یعْرَفُ بِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ.
من چگونه در سیاست نیرنگ به کار ببرم در صورتی که میدانم غدر و نیرنگ و فریب، فسق و فجور است، و این فسق و فجورها در حد #کفر است و در قیامت هر غدّاری با پرچمی محشور میگردد! ابداً من غدر به کار نمیبرم.
⚜ بنابراین آنچه که علی علیه السلام را از سیاستمداران دیگر جهان- البته به استثنای امثال پیغمبر اکرم- متمایز میکند این است که او از اصل غدر و خیانت در روش پیروی نمیکند ولو به قیمت اینکه آنچه دارد و حتی خلافت از دستش برود، چرا؟
👈 چون میگوید اساساً من پاسدار این اصولم، فلسفه خلافت من پاسداری این اصول انسانی است، پاسداری صداقت است، پاسداری امانت است، پاسداری وفاست، پاسداری درستی است، و من خلیفهام برای اینها، آن وقت چطور ممکن است که من اینها را فدای خلافت کنم؟!
⚜ نه تنها خودش چنین است، در فرمانی که به مالک اشتر نوشته است نیز به این فلسفه تصریح میکند. به مالک اشتر میگوید: مالک! با هر کسی پیمان بستی ولو با کافر حربی، مبادا پیمان خودت را نقض کنی. مادامی که آنها سر پیمان خودشان هستند، تو نیز باش. البته وقتی آنها نقض کردند دیگر پیمانی وجود ندارد.
⚜ (قرآن هم میگوید:
🍃 «فَمَا اسْتَقاموا لَکمْ فَاسْتَقیموا لَهُمْ»
در مورد مشرکین و بت پرستهاست که با پیغمبر پیمان بسته بودند: مادامی که آنها به عهد خودشان وفادار هستند، شما هم وفادار باشید و آن را نشکنید. اما اگر آنها شکستند، شما نیز بشکنید).
🍃 میفرماید: مالک! هرگز عهد و پیمانی را که میبندی، با هر که باشد، با دشمن خونی خودت، با کفار، با مشرکین، با دشمنان اسلام، آن را نقض نکن. بعد تصریح میکند، میفرماید: برای اینکه اصلًا زندگی بشر بر اساس اینهاست؛ اگر اینها شکسته بشود و محترم شناخته نشود دیگر چیزی باقی نمیماند.
⬅️ غدر و نیرنگ بر خلاف هدف اسلام و بر خلاف انسانیت است؛ به همین دلیل در سیره معصومین مطرح نبود. ضمن اینکه آیات و روایات زیادی هست که مسلمانان را از فریبکاری و پیمان شکنی نهی می کند.
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅1⃣3⃣ اصل مطرود #تجاوز_از_حد به چه معناست و آیا این اصل، اصلی مطلق است یا این که در شرایط و مواردی جایز بوده و اصلی نسبی به حساب می آید؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 اصل تجاوز یعنی از حد یک قدم جلوتر رفتن حتی با دشمن.
قرآن میگوید
🍃وَ قاتِلوا فی سَبیلِ اللهِ الَّذینَ یقاتِلونَکمْ وَ لاتَعْتَدوا
ای مسلمانان! با این کافران که با شما میجنگند بجنگید ولی «وَ لاتَعْتَدوا».
👈 اینجا اساساً سخن از کافر است: باکفار و مشرکین هم که میجنگید حد را از دست ندهید.
یعنی چه حد را از دست ندهید؟
این را در تفاسیر ذکر کردهاند، فقه هم بیان میکند: پیغمبر اکرم در وصایای خودشان همیشه در جنگها توصیه میکردند، علی علیه السلام نیز در جنگها توصیه میکرد- و در نهج البلاغه هست- که وقتی دشمن افتاده و مجروح است و مثلًا دیگر دستی ندارد تا با تو بجنگد، به او کاری نداشته باشید. فلان پیرمرد در جنگ شرکت نکرده، به او کاری نداشته باشید. به کودکانشان کاری نداشته باشید. آب را بر آنها نبندید. از این کارهایی که امروز خیلی معمول است (مثل استفاده از گازهای سمی) نکنید. گازهای سمی در آن زمان نبوده ولی استفاده از آن نظیر این کارهای غیر انسانی و ضد انسانی و مثل این است که آب را ببندند. اینها دیگر از حد تجاوز کردن است.
خداوند در سوره مائده می فرماید:
🍃 «یا ایهَا الَّذینَ امَنوا... وَ لا یجْرِمَنَّکمْ شَنَئانُ قَوْمٍ عَلی ألّا تَعْدِلُوا اعْدِلوا هُوَ اقْرَبُ لِلتَّقْوی.»
خلاصه مضمون این است: ای اهل ایمان! ما میدانیم دلهای شما از اینها پر از عقده و ناراحتی است، شما از اینها خیلی ناراحتی و رنج دیدید، ولی مبادا آن ناراحتیها سبب بشود که حتی درباره این دشمنها از حد عدالت خارج بشوید.
🔴 از حد تجاوز کردن در هیچ موردی جایز نیست و یک #اصل_مطلق است. هر چیزی میزان و حد دارد، از آن حد نباید تجاوز کرد.
❓ حد تجاوز در جنگ چیست؟ میپرسم با دشمن برای چه میجنگی؟ یک وقت میگویی برای اینکه عقدههای دلم را خالی کنم. آن، مال اسلام نیست. ولی یک وقت میگویی من با دشمن میجنگم تا خاری را از سر راه بشریت بردارم. خوب، خار را که برداشتی دیگر کافی است. آن شاخه که خار نیست، شاخه را برای چه میخواهی برداری؟! این، معنی حد است.
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅3⃣3⃣ چه تفاوتی میان اصل #قدرت و اصل #اِعمال_قدرت وجود دارد و کدام یک از آنها نسبی و کدام یک مطلق میباشند؟
❓ آیه معروف *وَ اَعُِّدوا َلُهم َما استَطعتُم ...* ناظر به کدام اصل است؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 اصل قدرت یعنی اصل توانا بودن؛ توانا بودن برای اینکه دشمن طمع نکند، نه توانا بودن برای تو سر دشمن زدن. تصریح قرآن است:
🍃 «وَ اعِدّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیلِ تُرْهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکمْ.»
⚜ اصل اقتدار، اصل مقتدر بودن، اصل نیرومند بودن در حدی که دشمن بترسد از اینکه تهاجم کند. همه مفسرین گفتهاند مقصود از «تُرْهِبونَ» این است که دشمن به خودش اجازه تهاجم ندهد.
👈 این اصل #مطلق است؛ در همه زمانها. مادام که دشمن وجود دارد اصل قدرت هم هست.
⚜ ولی یک اصل دیگر داریم به نام اصل #اعمال_قدرت. اعمال قدرت غیر از خود قدرت و توانایی، و به معنی اعمال زور است. آیا اسلام اعمال زور را جایز میداند و روا میدارد یا نه؟ پیغمبر اکرم در سیره خودش اعمال زور هم میکرده یا نمیکرده است؟
👈 میکرده، ولی به طور #نسبی.
یعنی در یک مواردی اعمال زور را اجازه میداد، آنجایی که هیچ راه دیگری باقی نمانده بود. به تعبیر معروف، میگویند: «آخِرُ الدَّواءِ الْکی». به عنوان آخرالدواء اجازه میداد.
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅4⃣3⃣ آیا پیغمبر با مردم با نرمش رفتار میکرد یا با خشونت؟ با ملاطفت و مهربانی عمل میکرد یا با خشونت و اعمال زور؟
❓مقصود حضرت علی علیه السلام که در وصف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ، قَدْ احْکمَ مَراهِمَهُ وَ احْمی مَواسِمَهُ.» چیست؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه میگوید: هر دو، ولی جای هر کدام را میشناخت. هم #مرهم داشت هم #میسم.
#نسبیت متدها و سیرهها را علی علیه السلام این گونه ذکر میکند.
⚜ این تعبیر خود امیرالمؤمنین است:
🌿 «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ، قَدْ احْکمَ مَراهِمَهُ وَ احْمی مَواسِمَهُ.»
👈 در اولین تشبیه که او را به طبیب تشبیه میکند، میخواهد بگوید روش پیغمبر روش یک طبیب معالج با بیماران خودش بود. یک طبیب معالج با بیمار چگونه رفتار میکند؟ از جمله خصوصیات طبیب معالج نسبت به بیمار، #ترحم به حال بیمار است.
👈 یک طبیب ثابت است؛ ولی یک طبیب، #طبیب_سیار است، قانع نیست به اینکه مریضها به او مراجعه کنند، او به مریضها مراجعه میکند و سراغ آنها میرود. پیغمبر سراغ مریضهای اخلاقی و معنوی میرفت. در تمام دوران زندگیاش کارش این بود.
✨ در یک دستش مرهم بود و در دست دیگرش میسم. وقتی میخواهند زخمی را با یک دوا نرم نرم معالجه کنند، روی آن مرهم میگذارند. میسم یعنی آلت جرّاحی، آلت داغ کردن. در یک دست مرهم داشت، در دست دیگر میسم.
👈 آنجا که با مرهم میشد معالجه کند معالجه میکرد ولی جاهایی که مرهم کارگر نبود، دیگر سکوت نمیکرد که بسیار خوب، حال که مرهممان کارگر نیست پس بگذاریم به حال خودش باشد.
👈 اگر یک عضو فاسد را دیگر با مرهم نمیشود معالجه کرد، باید داغش کرد و با این وسیله معالجه نمود، با جرّاحی باید قطعش کرد، برید و دور انداخت.
⬅️ پس در جایی اعمال زور، درجای دیگر نرمش و ملاطفت. هر کدام را در جای خودش به کار میبرد.
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅5⃣3⃣ چرا حضرت زهرا سلام الله علیها از یک طرف در شب عروسی خود پیراهن عروسی شان را می بخشند و از طرف دیگر برای بازپس گیری فدک ذره ای عقب نشینی نمی کنند؟ مگر فدک چه ارزشی داشت؟ هر یک از این اقدامات ایشان با کدام یک از اصول ثابت سیره معصومین مطابقت می کند؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 زهرا که عروس این خانه است و به اصطلاح معروف عروسی است که به تخت است، میبیند کسی متوجه نیست، فوراً تنها حرکت میکند میرود در خلوت، این لباس نو را از تنش میکند و لباس کهنه خودش را میپوشد و لباس نو را تقدیم سائل میکند. وقتی میآید، میپرسند پیراهنت کو؟ [میگوید[ در راه خدا دادم. برای زهرا اینها چه عظمتی و چه اهمیتی دارد؟! لباس یعنی چه؟! تشکیلات و دبدبه یعنی چه؟!
و این همان اصل #ساده_زیستی است
👈 زهرا سلام الله علیها اگر دنبال فدک میرود از باب این است که اسلام احقاق حق را واجب میداند والّا فدک چه ارزشی دارد؟!
چون اگر دنبال فدک نمیرفت، تن به #ظلم داده بود و #انظلام بود، والّا صد مثل فدک را آنها در راه خدا میدادند. چون انظلام نباید کرد، زهرا حق خودش را مطالبه میکند؛ یعنی ارزش فدک برای حضرت زهرا از جنبه #حقوقی بود نه از جنبه #اقتصادی و مادی.
از جنبه اقتصادی و مادی ارزشش فقط این قدر بود که اگر فدک داشته باشم، به دیگران بتوانم برسم.
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰#حضرت_زهرا (سلام الله علیها) الگوی زنان مسلمان
🔶خطبه حضرت زهرا سلام الله توحید دارد در سطح توحید نهج البلاغه،یعنی در سطحی که دست فلاسفه به آن نمی رسد.
وقتی که درباره ذات حق و صفات حق صحبت می کند، گویی در سطح بزرگ ترین فیلسوفان جهان است.
🔶 از بوعلی سینا ساخته نیست که این طور خطابه بخواند یک دفعه وارد فلسفه احکام می شود؛ خدا نماز را به این خاطر واجب کرد، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر را برای این دلیل واجب کرد، زکات را برای این واجب کرد و... بعد شروع می کند به ارزیابی قوم عرب قبل از اسلام و تحولی که اسلام در این قوم به وجود آورد که شما مردم عرب چنین وچنان بودید.
🔶وضع زندگی مادی و معنوی آن ها قبل از اسلام را بررسی می کند و آن چه را به وسیله پیغمبر از نظر زندگی مادی و معنوی به آن ها ارزانی شده بود، گوشزد می کند. بعد در مقام استدلال و محاجه برمی آید.
🔶او در مسجد مدینه در حضور هزاران نفر خطبه می خواند اما نمی رود بالای منبر که- العیاذبالله- خودنمایی کند.
📚کتاب
#تبلیغ ص۱۳۰
🔸 #خانواده_بینش_مطهر: ایتا،تلگرام ، سروش و بله:
🆔 @Bineshe_Motahar
🔹ثبت نام دورههای آموزشی #بینش_مطهر در سایت:
🌐 Bineshemotahar.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
شجاعت حضرت زهرا سلام الله علیها
#فدک به عنوان یک ثروت برای حضرت #زهرا(س) ارزشی ندارد، ولی به عنوان یک حق ربوده شده و اینکه حق را باید احیا کرد، برای همان زهرا آن قدر ارزش دارد که می آید در مسجد مدینه در حضور خلیفه وقت و خطبه ای غرا انشا می کند و طرف را می کوبد و از حق خودشان دفاع می کند، چرا نترسید؟
برای زن این کار زشت بود که بیاید در مسجد در حضور چند هزار نفر جمعیت، دم از مال دنیا بزند و از حقش دفاع کند؟ نه هیچ زشت نبود، دفاع از حق بود. همان زهرای بی اعتنا به دنیا و مافیها به عنوان یک پول و یک امر مادی و ثروت شخصی و مایه لذت فردی، به عنوان اینکه پاسدار حق است و نباید گذاشت حق قربانی بشود و سنت پایمال کردن حقوق جان بگیرد، می آید در کمال شجاعت از حق خودش دفاع می کند. شخصا می رود به خانه خلیفه وقت و فرمان را از او می گیرد. بعد آن فرمان را به عنف از ایشان می گیرند، و سپس به شکل دیگری با امیرالمومنین در مسجد مدینه حاضر می شود و اوضاع عجیبی پیش می آید که آخر کار که دیگر مجبور شد با آنها در بیفتد، رسما در افتاد.
📚کتاب
#حقوق_زن_و_مرد جلد چهارم ص۱۷۸ و ۱۷۹
🔸 #خانواده_بینش_مطهر: ایتا،تلگرام ، سروش و بله:
🆔 @Bineshe_Motahar
🔹ثبت نام دورههای آموزشی #بینش_مطهر در سایت:
🌐 Bineshemotahar.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷 میلاد بزرگ بانوی اسلام حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن گرامی باد
🌹🌹🌹
⚜ در تاریخ خود اسلام زنان قدیسه و عالی قدر فراوانند؛ کمتر مردی است که به پایه خدیجه برسد و هیچ مردی جز پیغمبر و علی به پایه حضرت زهرا نمی رسد. حضرت زهرا بر فرزندان خود که امام اند و بر پیغمبران غیر از خاتم الانبیا برتری دارد.
⚜ اسلام در سیر من الخلق الی الحق یعنی در حرکت و مسافرت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد قائل نیست؛ تفاوتی که اسلام قائل است از سیر من الحق الی الخلق است؛ در بازگشت از حق به سوی مردم و تحمل مسئولیت پیامبری است که مرد را برای این کار مناسب تر دانسته است.
📚کتاب
#حقوق_زن_و_مرد ص۴۶
🔸 #خانواده_بینش_مطهر: ایتا،تلگرام ، سروش و بله:
🆔 @Bineshe_Motahar
🔹ثبت نام دورههای آموزشی #بینش_مطهر در سایت:
🌐 Bineshemotahar.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به همه بزرگواران
به امید و لطف و رحمت خدا عازم مکه مکرمه و مدینه منوره هستم🕋
ان شاءالله دعاگوی همه شما خوبان هستم 🫶🤲
هدایت شده از خانواده بینش مطهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
گزیده ای از کتاب سیره نبوی با تدریس دکتر هاشمی گلپایگانی
*مسلمان باید اهل فکر باشد
*تشویق به علم آموزی و تفکر از سیره های مهم نبوی است.
میلاد رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام مبارک باد.
برای مطالعه متن کامل از طریق لینک زیر اقدام به تهیه کتاب فرمایید:
https://bineshemotahar.ir/product/%d8%b3%db%8c%d8%b1%d9%87-%d9%86%d8%a8%d9%88%db%8c-2/
بسماللهالرحمنالرحیم
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
💠درباره لزوم الگوگرفتن از شخصیت پیغمبر اکرم(ص):
❇️ در شخصیّت منحصر به فرد پیغمبر اکرم یک نقطهی اوجی وجود دارد که آن عبارت است از بعثت.
📌 حتّی در روز ولادت آن بزرگوار هم نشانهها و آثار برکات الهی را انسان مشاهده میکند.
🔺عید گرفتن فقط جشن و ماندگاری و یادبود نیست.
🔸 عید گرفتن برای درس گرفتن و الگو قرار دادن پیغمبر اکرم است.
👇صدها درس وجود دارد در:
📍زندگی شخصی پیغمبر
📍زندگی خانوادگی پیغمبر
📍حکومت پیغمبر
📍شخصیت اجتماعی پیغمبر، با دوستانش، با دشمنانش، با مؤمنین، با کفار.
↙️ یکی از این درسهای زندگی پیغمبر مضمون این آیهی شریفه است که فرمود: «عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم» برای او رنجهای شما دردآور است، پیغمبر از رنج شما رنج میبرد.
⁉️رنجهای امت اسلامی در زمان کنونی ناشی از چیست؟
🔖عقبماندگی علمی
🔖تن دادن به تسلّط استعمارگران
🔖 تفرّق مسلمین به عنوان یکی از مهمترین عوامل
💠درباره وحدت عملی مسلمین:
⏫ ما باید به این مسئلهی «اتّحاد بین مسلمین» فکر کنیم.
❌امروز دشمن درست نقطهی مقابل این را میخواهد.
☝️دارند کاری میکنند که وجود مضر رژیم صهیونیستی از عنوان «دشمنی» خارج بشود و بیشتر بین کشورهای منطقه را اختلاف بیندازد.
🔺این عادّیسازیها یکی از بزرگترین خیانتهایی است که به اسلام و مسلمین دارد میشود.
🌺 «هفتهی وحدت» کار خوبی بود، امّا بایستی تحقّق پیدا کند.
❎مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست.
❎وحدت جغرافیایی هم نیست.
✅مراد از وحدت، وحدت در حفظِ منافعِ امّتِ اسلامی است.
✅مراد این است: اشتراک عمل در برابر نقشههای استکبار.
🔺یک نقطهی اساسی اینجا وجود دارد:
🌐 هندسهی سیاسیِ دنیا در حال تغییر است.
♻️ این حالت تسلّطی که استکبار جهانی بر کشورها داشته، دارد تغییر میکند.
⁉️ جایگاه امّت اسلامی در این دنیای جدید کجا است؟
❇️ ما امّت اسلامی در دنیای جدیدی که دارد بتدریج شکل میگیرد:
⭕️میتوانیم جایگاه رفیعی داشته باشیم،
⭕️میتوانیم بهعنوان یک الگو و پیشرو مطرح بشویم،
👇امّا به یک شرط👇
⬅️اتّحاد، نداشتن تفرقه و خلاص شدن از شرّ وسوسههای دشمن➡️
🔻اتّفاق و اتّحاد بین ملّتهای اسلامی ممکن است، منتها کار لازم دارد.
📍نمونهی کوچکش ما هستیم؛ در مقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم.
🛡خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند! ایستادیم و پیش رفتیم.
👈ما از حکمرانان کشورهای اسلامی هم ناامید نیستیم امّا بیشترین امیدمان به خواصّ دنیای اسلام است.
🎙وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، افکار عمومی را به آن سمت حرکت میدهند.
💡وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاستهای ادارهی کشور هم به طور قهری به آن سمت حرکت میکند.
✅ به نظر ما میشود به سمت وحدت مورد نظر اسلام و قرآن پیش رفت در امّت اسلامی.
👈فاصلهها بعضی قومی، نژادی و زبانی است، اینها مهم نیست.
⭕️ آنچه امروز بیش از همه باید روی آن تکیه کنیم، مسئلهی مذهبی است؛ بحث شیعه و سنّی.
❌ نباید بگذاریم اختلاف عقیده و مذهبی به تنازع کشیده بشود.
🚨 سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی در محافل خودشان وارد بحث شیعه و سنّی شدهاند؛ این خیلی چیز خطرناکی است.
✂️بنده یک وقت گفتم «شیعهی انگلیسی» و «سنّی آمریکایی»؛ بعضی بدروغ تبلیغ کردند که یعنی شیعهای که ساکن انگلیس است.
♨️شیعهی انگلیسی ممکن است در خود کشور اسلامی باشد؛ الهامگیری از انگلیس است؛ یعنی شیعهی دعوادرستکن، سنّی دعوادرستکن.
🗣آن که اختلاف ایجاد میکند در خدمت دشمن است؛ فرقی نمیکند؛ در هر جایگاهی باشد.
👇هم در شیعه و هم در سنی افرادی هستند که تندروی میکنند.
📍تندرویِ تندروان را موجب این ندانیم که اصلِ اهلِ مذهب را متّهم کنیم.
❇️ پیغمبر از وجه مشترک توحید بین اسلام و ادیان دیگر استفاده میکند.
📌خب ما مسلمانها این همه وجه مشترک داریم:
🔹کعبهی واحد
🔸قبلهی واحد
🔹نماز واحد
🔸حجّ واحد
🔹عبادات واحد
🔸پیغمبر واحد
🔹محبّت اهلبیت در همهی دنیای اسلام
💪ما از برادران فلسطینی که همه اهل سنّتند، از همه جهت حمایت کردهایم.
💪این جبههی مقاومتی که امروز بحمداللّه در دنیای اسلام تشکیل شده، مورد حمایت ما است.
🍀امیدواریم انشاءاللّه بتوانیم این آرزوی بزرگ را که آرزوی بزرگ زبدگان دنیای اسلام بوده و قطعاً آرزوی روح مطهّر نبیّ مکرّم اسلام (ص) است، انشاءاللّه تحقّق ببخشیم؛ یعنی وحدت اسلامی.
🌾🍃🌾
✅6⃣3⃣ آیا همان رفتار و سیره معصومانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای الگو بودن و استفاده عملی کافی و راهگشا نیست؟ آیا اهل سنت که فقط پیامبر صلی الله علیه و آله را معصوم میدانند از این بابت کمبودی دارند یا این که این گونه نیست؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 ما #شیعیان سرمایهای داریم که اهل #تسنن این سرمایه را ندارند و آن این است که برای آنها دوره #معصوم یعنی دورهای که یک شخصیت معصوم درآن وجود داشته است که از سیره او میشود به طور جزم بهره برد، بیست و سه سال بیشتر نیست؛
👈 چون تنها معصوم را پیغمبر اکرم میدانند. و درست است که پیغمبر در طول بیست و سه سال با شرایط مختلف بوده است و در شرایط مختلف، بسیار سیره پیغمبر آموزنده است، ولی ما شیعیان همان بیست و سه سال را داریم به علاوه تقریباً 250 سال دیگر.
⬅️ یعنی ما مجموعاً در حدود 273 سال دوره عصمت داریم و از سیره معصوم میتوانیم استفاده کنیم.
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
هدایت شده از علامه عسکری
#بازشناسی_دو_مکتب
💢رد براحادیث دروغینی که می گویند از پیامبر نقل
شده است مبنی بر اینکه از من حدیثی ننویسید و کتاب خدا برای شما کافی است!!!
💢توطئه ای که تا الان اثرات آن را در جهان اسلام خصوصا کشورهای عربی میبینم در آن جا کتاب دعایی مانند مفاتیح یا غیره وجود ندارد فقط قرآن میخوانند و قرآن می خوانند!!!!
1⃣ در روایتی پیامبر اکرم فرموده: «بايد شاهدان به غايبان برسانند، كه شاهد ممكن است به كسى برساند كه از خود او نگهدارنده تر است».
2⃣و فرمود: «خدايا جانشينان مرا ببخشاى! خدايا جانشينان مرا ببخشاى! خدايا جانشينان مرا ببخشاى! گفته شد يا رسول الله! جانشينان شما كيانند؟ فرمود: كسانى كه بعد از من می آيند و سخنان و سنت مرا روايت می كنند».
3⃣ و از «عمروبن شعيب» از پدرش از جدش روايت كنند كه گفت: «به رسول خدا (ص) گفتم: «يا رسول الله! آيا هر چه را كه از شما می شنوم بنويسم؟» فرمود: «آرى» گفتم: «در حال خشم و خشنودى هم؟» فرمود: «آرى، چون در همه اين موارد جز حق نگويم».
4⃣و در روايت ديگرى بعد از آن آمده است كه: «نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: «يا رسول الله! من از سخنان شما سيراب می شوم و می خواهم اگر اجازه دهيد، دستم را براى نوشتن با قلبم همراه سازم» فرمود: «اگر سخنان من است، دستت را با قلبت همراه ساز»
✅ «هدف منع از انتشار احادیث پیامبر اکرم، جلوگیری از انتشار فضايل امام على (ع) در ميان مسلمانان، به ويژه در دوران معاويه بود كه فرمان داد تا امام على (ع) را در خطبه هاى نماز جمعه بر فراز منا بر مسلمانان لعن و نفرين نمايند؛ همانگونه كه شرح آن در جلد اول، فصل كتمان فضايل امام على (ع)، گذشت».
#تلنگر
☑️ مطالب در مورد علامه عسکری
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
✅ سرگذشت حدیث پیامبر(ص) در زمان ابوبکر و عمربن خطاب
🔶 بعد از رحلت پیامبر(ص)، و جریان سقیفه، ابوبکر که به خلافت رسید، دستور داد تا قرآن را مجرد از تفسیر (وحی بیانی) بنویسند. این جمع آوری در زمان ابوبکر شروع شد و در زمان خلافت عمربن خطاب، به اتمام رسید.
عمر، قرآن را نزد حفصه گذاشت و شروع کرد به منع کردن از نشر حدیث پیامبر(ص).
🔴 عمربن خطاب، اقدامات جدّی برای این هدفش انجام داد:
1⃣؛ منع روایت کردن حدیث پیامبر؛ مثلا سه صحابی به نام های (عبدالله بن مسعود، ابودرداء و ابومسعود انصاری) که در خارج مدینه،به خلاف میل خلیفه، حدیث روایت می کردند، آنها را به مدینه آورد و ممنوع الخروج نمود و تا پایان عمر، اجازه خروج از مدینه، به آنها نداد!!!
2⃣ منع پرسش از تفسیر قرآن؛ عمربن خطاب فقط به چند نفر اجازه نقل حدیث داد:
۱) ام المومنین عایشه
۲)کعب الاحبار یهودی ، که عمربن خطاب او را سخنران رسمی دربار خلافتش کرد
۳)تمیم داری ، که از راهبان نصارا بود و سخنگوی رسمی قبل از نماز جمعه شده بود
3⃣ منع تفسیر قرآن؛ با افرادی که پرسش از تفسیر آیات می کردند، برخورد های جدی و تنبیه های سخت تا مرگ، صورت می گرفت!!
🔷 البته به ابن عباس هم اجازه نقل حدیث داد اما دیدگاه دستگاه خلافت را به او فهماند و برایش معیّن نمود که چه حرف هایی بزند...❗️
🔴 در طبقات ابن سعد آمده است: عمربن خطاب، در بالای منبر، اصحاب پیامبر را قسم داد که هرکه حدیث از پیامبر نوشته، بیاورد. اصحاب نمی دانستند که چه نیتی دارد. از صحابه، هر که حدیث از پیامبر نوشته بود، آورد. وقتی آوردند، همه را جمع کرد و در آتش🔥 سوزاند.
📖برگستره کتاب و سنت ص ۲۲۶ الی ۲۳۰
✅مطالب درباره علامه عسکری🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
🌾🍃🌾
✅6⃣3⃣ اصل دوری از ارعاب به چه معناست؟ استفاده از این اصل مطلق است یا نسبی؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 ارعاب از ریشه رُعب به معنای هراس است؛ در باب افعال به معنای دیگران را به رعب و وحشت و هراس انداختن است.
✅ پیغمبر از به كار بردن روش ارعاب- كه خودش یك روشی است- اجتناب میكرد. اغلب، قدرتمندان عالم از روش ارعاب استفاده می كنند، و برخی روش ارعاب را به حدی رسانده اند كه میگویند كسی فكر هم نباید بكند.
🔻 آمده است روزی یكی از سربازها آمد به محمدخان قاجار گزارش داد كه فلان سرباز یا افسر تصمیم دارد تو را به قتل برساند. دستور داد تحقیق كنند. وقتی تحقیق كردند معلوم شد كه دروغ است، گفت مصحلت نیست كسانی كه چند روز تصور كشتن من را كرده اند زنده باشند.
همه ی اینها را، اتهامْ زن، متهم و حتی شاهدها را دستور داد یكجا بكشند.
🔺 در مورد چنگیز و تیمور هم درجه ی كوچكش این بود كه لااقل از اوهام مردم استفاده میكردند، یعنی دبدبه ها و طنطنه ها ایجاد میکردند برای اینكه مردم تحت تأثیر آن قرار بگیرند.
☘ البته خود *دوری از ارعاب* یک اصل ثابت و مطلق است؛ ولی ممکن است شکل آن در شرایط مختلف متفاوت و نسبی باشد.
همانطور که قبلا اشاره شد اصول اوّلیه اخلاق، معیارهای اوّلیه انسانیت به هیچ وجه نسبی نیست، مطلق است ... اما معیارهای ثانویه که اکتسابی است میتواند نسبی باشد...
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅7⃣3⃣ کیفیت استخدام وسیله طبق سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام چگونه است؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 از مسائلی كه از سیره ی رسول اللّه صلی الله علیه و آله باید آموخت كیفیت استخدام وسیله است.
☘انسان اولاً باید در اهداف خودش یعنی در هدفها مسلمان باشد یعنی هدفش مقدس و عالی و الهی باشد، و
☘ثانیاً باید در استخدام وسیله برای همان هدفها هم واقعاً مسلمان باشد.
🔺موضوع مهم اینست که *برای حق باید از حق استفاده كرد.*
پس انسان مسلمان همانطور که اهداف مقدس دارد، برای رسیدن به این اهداف مقدس از وسیلههای مقدس نیز استفاده میکند.
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅8⃣3⃣ دروغ حرام است ولی وقتی جان کسی در خطر است، میتوان دروغ گفت. آیا این جواز دروغگویی، دلیلی بر این است که اسلام هم نسبیت اخلاق را قبول دارد؟ و آیا شاهدی بر این نیست که قاعده *هدف وسیله را مباح نمیکند* در بعضی موارد مباح است؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 هدف و وسیله ۳ حالت دارد:
🎋 یا با همدیگر هم جهتند؛ خوب اگر هدف و وسیله هر دو در یک جهت باشند و برای یک هدف خاص باشند، در این صورت است که هدف وسیله را توجیه میکند.
🎋 یا حالت دیگر هست که خلاف جهت هم هستند و با هم تعارض دارند: در این صورت میگوییم هدف وسیله را توجیه نمی کند.
🎋 حالت سوم این است که هدف و وسیله نه هم جهت هستند و نه خلاف جهت هم و به صورت تصادفی کنار هم قرار گرفتند و با هم تصادم و تزاحم دارند: در این مورد اهم و مهم پیش میاد؛ یعنی ما باید ببینیم کدام هدف مهم تر است و برای رسیدن به هدف مهمتر (اهم) دفع افسد به فاسد کنیم و هدفی که از اهمیت کمتر دارد را کنار بگذاریم.
🍃🌾🍂
☘ در فرض مساله نجات جان انسان با دروغگویی تزاحم دارد؛ از آنجا که نجات جان انسان بسیار مهم و هدف اهم است، ناچاریم با دروغ گفتن دفع افسد به فاسد کنیم.
اینجا به این معنی نیست که اخلاق نسبی است؛ یا میتوان از وسیله نامشروع برای رسیدن به هدف مقدس استفاده کرد؛ چون نجات جان انسان با دروغگویی تعارض ندارد و اینگونه نیست که به طور کلی ما را از هدف دور کند؛
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅9⃣3⃣ شهید مطهری معتقد است "و اعدولهم ما استطعتم من قوه" یعنی حکومت اسلامی باید تا جایی که میشود خودش را قدرتمند کند، و میدانیم که امروزه قویترین کشورها کشورهایی هستند که سلاح اتمی دارند؛ پس چرا ولی معظم سلاح اتمی را حرام اعلام کردند؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 👈 طبق مباحث شهید مطهری، #هدف ، #وسیله را توجیه نمی کند.
👈 هدف خدا از بیان این آیه مبارکه این است که:
🎋 مسلمانان باید قدرت نظامی بالا داشته باشند تا جامعه اسلامی قدرتمند شود و به عبارتی #اسلام حفظ شود.
🎋 استفاده از سلاح اتمی باعث نابودی جان هزاران انسان بیگناه می شود که با مبانی اسلامی در #تعارض است. (قتل انسان بیگناه حرام است.)
⬅️ از آنجا که استفاده از #ابزار سلاح اتمی با #هدف اسلام در تعارض است، نه تنها به حفظ اسلام کمکی نمیکند؛ بلکه مانع گسترش اسلام است.
🔴 از منظر مقام معظم رهبری سلاح هستهای بر خلاف منافع سیاسی و اقتصادی کشور و مخالف دستورهای دین اسلام است.
🔺۱. مخالف دستورات دینی است؛ زیرا:
بهکار بردن اینگونه وسائل کشتار جمعی ضایع کردن حرث و نسل است که قرآن آن را ممنوع کرده؛
🔹افزون بر سلاح هستهای، دیگر انواع سلاحهای کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی میشوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملتها خطر تولید و انباشت این گونه سلاحها را حس میکند و آماده است همهی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد.
🔻۲. بر خلاف مصالح اقتصادی و سیاسی است.
امروز و فردا و هیچ وقت به سلاح هستهای احتیاج نداریم؛ سلاح هستهای برای یک کشوری مثل کشور ما مایهی دردسر است؛ سلاح هستهای به صرفهی ما نیست؛ علاوه بر اینکه از لحاظ فکری و نظری و فقهی، ما این کار را خلاف میدانیم و این حرکت را حرکت خلافی میدانیم. ما استفادهی از این تسلیحات را گناه بزرگ میدانیم و نگهداشتنش را یک کار بیهودهی پرضررِ پرخطر میدانیم و هرگز دنبالش هم نمیرویم.
♦️۳. قدرت صرفا از طریق سلاح هستهای به دست نمیآید.
داشتن سلاح هستهای، قدرتآفرین نیست؛ به دلیل اینکه قدرتهائی که سلاح هستهای دارند، امروز دارای سختترین مشکلاتند. آنها با تهدید هستهای بر دنیا مسلط شدند، اما امروز این تهدید دیگر کاربرد ندارد. ما میخواهیم بگوئیم ما دنبال سلاح هستهای نیستیم و اقتدار را در سلاح هستهای نمیدانیم و اقتدار متکی به سلاح هستهای را هم میتوانیم بشکنیم.
برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅0⃣4⃣ اگر در اسلام جایز نیست از وسیلههای نامشروع و فاسد برای هدف مشروع استفاده بشود، چرا پیغمبر اجازه میداد که مسلمین بروند جلوی قافله مال التجاره کفار قریش را -که از شام به مکه میرفت- وقتی که از نزدیک مدینه عبور میکرد بگیرند و کالای آن را تصاحب کنند؟
بدیهی است جنگ و کشتن انسانها فی حد ذاته کار درستی نیست. کاری که فی حد ذاته درست نیست، چرا اسلام اجازه میدهد؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 در بعضی از موارد حتی وسیله، نامشروع هم نیست. در مورد جهاد و [تصاحب] مال و ثروت [کفار] قضیه از این قرار است. این اشتباه است که ما خیال کنیم همین قدر که انسان، انسان بیولوژیکی به اصطلاح شد دیگر جان و مالش محترم است؛...
🔹این طرز فکر فرنگیهاست که میگویند انسانها یعنی نوع آدم، انسان زیست شناسی، انسان بیولوژی، انسانی که علم بیولوژی او را انسان میداند ...
از نظر زیست شناسی و بیولوژی معاویه یک انسان است و ابوذر هم یک انسان؛
🔻ولی در باب انسان، سخن در انسان زیست شناسی نیست؛ سخن در انسانی است با معیارهای انسانیت، [ولهذا] یک انسان ضد انسان از آب در میآید... در آنجا ملاک، انسانیتهاست.
انسانیت یعنی شرافت، فضیلت، تقوا، عدالت، آزادیخواهی، آزادمنشی، حلم، بردباری؛ اینها که معیارهای انسانی است.
🔸 انسان بیولوژی، انسان بالقوّه اجتماعی است نه انسان بالفعلِ اجتماعی. اگر انسانی بر ضد انسانیت قیام کند؛ آن انسانی که بر ضد آزادی قیام کرده، بر ضد توحید قیام کرده، بر ضد عدالت قیام کرده، بر ضد راستی و درستی قیام کرده، بر ضد همه خوبیها قیام کرده، او از ابتدا احترام ندارد، خون و مالش احترام ندارد؛
نه اینکه خون و مالش احترام دارد و از بین بردن خون و مال او کار زشتی است ولی ما برای هدف مقدس این کار زشت را انجام میدهیم...
به نصّ قرآن در مکه یک عده رباخوار بودند که مالی هم که به دست آورده بودند از دزدی و رباخواری به دست آورده بودند. آیا مال اینها محترم است؟!.
پس اینطور نیست که در عین اینکه این مالها محترم است، پیغمبر به آن دلیل اجازه تصاحب آنها را داده است که هدفش مقدس است، بلکه اگر هدف مقدسی هم نبود این مال احترام نداشت.
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m
🌾🍃🌾
✅1⃣4⃣ چرا در اسلام حکم قصاص و #اعدام وجود دارد؟ آیا تکرار «قتل» با اجرای حکم «قصاص»، با حکمت الهی و رأفت اسلامی سازگار است؟! آیا استفاده از وسیله نامشروع برای رسیدن به هدف مقدس محسوب نمیشود؟
#سیره_نبوی
🌾🍃🌾
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
✅ پاسخ سوال:
🔴 مسئله #قصاص و قاتل را قصاص کردن به معنی این نیست که ما مع الاسف کار زشتی را مرتکب میشویم به خاطر یک مصلحت عالیتر.
🔻 اگر انسانی به حدی رسید که انسانهای دیگر را بدون تقصیر کشت، یعنی دیگر حرمت خودش را از بین برد. آن دستی که عالماً عامداً و با ابلاغ، به خیانت دراز میشود، حرمت خودش را از بین برده است.
🔹 چه خوب گفت سید مرتضی در جواب ابوالعلای معرّی.
🔸 ابوالعلاء گفت: من این قانون اسلام را نمیفهمم چطور است که در یک جا میگوید دیه یک دست پانصد دینار است و در جای دیگر میگوید اگر دزدی کرد، حتی به خاطر ربع دینار بریده شود. ارزشش چقدر است؟ ربع دینار یا پانصد دینار؟ چطور تا دو هزار درجه نوسان پیدا میکند؟
⚜ سید مرتضی فرمود: عِزُّ الْامانَةِ اغْلاها، وَ ارْخَصَها ذُلُّ الْخِیانَةِ فَافْهَمْ حِکمَةَ الْباری
✅ دست به معنای این عضو گوشتی احترام ندارد. اگر میگویند دیه دست پانصد دینار است، دست امین احترام دارد. احترام مال انسانیت و امانت است؛ عزتِ امانت است که قیمتش را بالا برده است، و ذلتِ خیانت و دزدی است که این قدر درجه را پایین میآورد.
❇️ امانت ارزش را بالا میبرد، خیانت ارزش را پایین میآورد. #انسانیت ارزش خون و مال را بالا میبرد و در مقابل، آن معیارهای دروغ و کذب و غیبت و #آدمکشی و #ظلم و تجاوز به #حقوقمردم و آزادیها و غیره تمام ارزشها را پایین میآورد که از هر بیارزشی بیارزشتر میشود.
#سیره
#بینش_مطهر
🌿🌾🌿
@binesh_m