eitaa logo
پرسمان و بصیرت
171 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
36 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅5⃣ اینكه درباب ایمان گفته اند: مؤمن مانند كوه است كه هیچ باد تندی قدرت ندارد او را از جا حركت بدهد به چه معناست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 یعنی انسان چنان و سرشت و ساختمانی دارد كه همچنان كه می تواند در منطق نظری از منطقی پولادین و غیر قابل تغییر پیروی كند، در منطق عملی هم می تواند به پایه ای برسد كه هیچ قدرتی نتواند او را متزلزل كند: 🌿المومن كَالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّكُهُ الْعَواصِفُ🌿 🌾 مؤمن مانند است كه هیچ باد تندی قدرت ندارد او را از جا حركت بدهد. 👈 بادهای تند چیست؟ بادهای تند، یعنی یك نفر را از جا تكان می دهد، دیگری را از جا تكان می دهد: 🌿وَ مِنَ اَلنّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اَللّهَ عَلی حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَیْرٌ اِطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ اِنْقَلَبَ عَلی وَجْهِهِ خَسِرَ اَلدُّنْیا وَ اَلْآخِرَةَ.🌿 🌾 و از مردم کس هست که خدا را به زبان و به ظاهر می‌پرستد (نه از باطن و ) از این رو هرگاه خیر و نعمتی به او رسد اطمینان خاطر پیدا کند و اگر آزمونی (از شر و فقر و آفتی) به او رسد (از دین خدا) رو بگرداند. چنین کس در دنیا و آخرت زیانکار است و این (نفاق و دورویی) زیانی است که بر همه کس آشکار است. 👈 قرآن می گوید بعضی از مردم راه و حق را تا وقتی می روند كه منافعشان هم در آن راه تأمین بشود، همین قدر كه ضرر ببینند به آن پشت می كنند. اینها ایمان نیست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣ از نگاه حضرت علی علیه السلام به چه معناست؟ چه ارتباطی با بحث دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 مولای متقیان حضرت علی علیه السلام می فرماید: «اَلزُّهْدُ كُلُّهُ بَیْنَ كَلِمَتَیْنِ مِنَ الْقُرْآنِ»  🌾زهد در دو جمله ی قرآن بیان شده (یعنی زهد، این خشكه مقدس بازی ها نیست، زهد به انسان مربوط است) آنجا كه در سوره ی حدید می فرماید: 🌿لِكَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ🌿 🌾اینكه برسید به این مرحله كه اگر دنیایی كه دارید از شما گرفته شد غمزده نشوید، غم دنیا شما را نگیرد، و اگر چیزی ندارید، دنیا یكمرتبه به شما رو بیاورد، شادی زده نشوید؛ 👈 و به عبارت دیگر اگر تمام دنیا در دست شماست، چنانچه آن را از شما بگیرند تو همان آدم باشی كه هیچ چیز نداشته باشی، و همه ی دنیا را هم به تو بدهند تو همان آدم باشی. 🔴 مكتب اسلام، انسان راستین اسلام، بر این اساس است كه انسان می تواند بشود اما نه آن زاهدهایی كه ما اسمشان را می گذاریم زاهد، بلكه زاهدی كه علی تعریف كرده كه: «لِكَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ» . . ⬅️ پس نتیجه این شد كه سیره یعنی غیر از منطق نظری است، و می شود انسان علی رغم شرایط اجتماعی و اقتصادی و موقعهای طبقاتی مختلف دارای یك منطق ثابت باشد. ⬅️ یعنی تز اسلام این است و تربیت شدگان واقعی اسلام هم نشان دادند كه بشر می تواند چنین باشد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣ یكی از افتخارات ما مسلمین نسبت به پیروان ادیان دیگر چیست که باعث شده پشتوانه محکمی در تبعیت از سیره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم داشته باشیم؟ سرمایه (شیعه) نسبت به (اهل تسنن) چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 یكی از نعمتهای خدا بر ما مسلمین و یكی از افتخارات ما مسلمین نسبت به پیروان ادیان دیگر این است كه: 🎋 از طرفی قسمت بسیار زیادی از سخنان پیغمبر ما- كه شك نیست كه سخن ایشان است، یعنی و مسلّم است- امروز در دست است، در صورتی كه هیچ یك از ادیان دیگر نمی توانند چنین ادعایی بكنند كه به صورت قطع بگویند فلان جمله جمله ای است كه از زبان مثلاً موسی علیه السلام و یا عیسی علیه السلام و یا یك پیامبر دیگر شنیده شده است؛ 🎋 و از طرف دیگر تاریخ پیغمبر ما بسیار روشن و مستندی است. در این جهت هم رهبران دیگر جهان با ما شركت ندارند. 👈حتی دقایق و جزئیاتی از زندگی پیغمبر اكرم به صورت قطع و مسلّم امروز در دست است كه درباره ی هیچ كس دیگر چنین نیست؛ 👈 از سال و ماه و حتی روز تولدش و حتی روز هفتم تولدش، دوران شیرخوارگی اش، دورانی كه در صحرا زندگی كرده است، دوران قبل از بلوغش، مسافرتهایش به خارج عربستان، شغلهایی كه قبل از نبوت مجموعاً داشته است، ازدواجش در چه سن و سالی بوده است، چه فرزندانی برای او متولد شده اند و آنهاشان كه قبل از خودش از دنیا رفته اند در چه سنی از دنیا رفته اند، و امثال اینها. 👈تا می رسد به دوران رسالت و بعثتش، كه اطلاعات دقیقتر می گردد چون حادثه ی بزرگی می شود: 👈اول كسی كه به او ایمان آورد كه بود؟ دومین و سومین فرد كه بود؟ فلان كس در چه سالی ایمان آورد؟ چه سخنانی میان او و دیگران مبادله شد؟ چه كارهایی كرد؟ چه روشی داشت؟ 🔴 در صورتی كه حضرت عیسی- كه نزدیكترین پیغمبر از پیغمبران بزرگ صاحب شریعت به ماست- اگر تأیید قرآن از او نبود كه مسلمانان عالم، عیسی را به حكم قرآن یك پیغمبر حقیقی و الهی دانسته اند، اصلاً عیسی را در دنیا نمی شد اثبات و تأیید كرد. 👈 خود مسیحیها از جنبه ی تاریخی اصلاً اعتقاد ندارند به تاریخ میلادی كه مثلاً می گویند از تاریخ میلاد حضرت مسیح 1975 سال گذشته است؛ یك حرف قراردادی است نه حقیقی. اگر ما می گوییم از هجرت پیغمبر ما 1395 سال قمری و 1354 سال شمسی گذشته است به اصطلاح مو لای درزش نمی رود، اما اینكه از میلاد مسیح 1975 سال گذشته باشد یك حرف قراردادی است و تاریخ آن را هیچ تأیید نمی كند. احتمال هست دویست سیصد سال قبل از این تاریخ بوده و احتمال می رود دویست سیصد سال بعد از این تاریخ بوده است. 👈 و عده ای از مسیحیهای جغرافیایی- نه مسیحی ای كه ایمانی هم به مسیح داشته باشد- اساساً می گویند: آیا مسیحی در دنیا وجود داشته یا مسیح یك شخصیت افسانه ای است و او را ساخته اند؟ اصلاً در وجود مسیح شك می كنند. البته این حرف از نظر ما چرند است. قرآن [وجود مسیح را] تأیید كرده و ما از آن جهت كه به قرآن ایمان داریم، در این مطلب شك نداریم. [همچنین اینكه ] حواریّین عیسی چه كسانی بودند؟ انجیل در چه تاریخی و چند صدسال بعد از عیسای مسیح به صورت كتاب درآمد؟ چند انجیل بود؟ اینها همه مخدوش است. 🌿ولی برای ما مسلمین، این منبع، چه منبع و چه منبع پیغمبر اكرم به صورت دو منبع بسیار مسلّم و تا شعاع بسیار زیادی قطعی- نه فقط ظنّیِ قابل اعتماد- وجود دارد. 🔴 ما سرمایه‌ای داریم که اهل این سرمایه را ندارند و آن این است که برای آنها دوره یعنی دوره‌ای که یک شخصیت معصوم درآن وجود داشته است که از سیره او می‌شود به طور جزم بهره برد، بیست و سه سال بیشتر نیست؛ 👈 چون‌ تنها معصوم را پیغمبر اکرم می‌دانند. و درست است که پیغمبر در طول بیست و سه سال با شرایط مختلف بوده است و در شرایط مختلف، بسیار سیره پیغمبر آموزنده است، ولی ما شیعیان همان بیست و سه سال را داریم به علاوه تقریباً 250 سال دیگر. ⬅️ یعنی ما مجموعاً در حدود 273 سال دوره عصمت داریم و از سیره معصوم می‌توانیم استفاده کنیم. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣ سیره پیامبر اکرم و معصومین علیهم السلام به عنوان یکی از منابع شناخت، از کدام قابل تاسی و الگوپذیری است؟ آیا صِرف اینکه یک نفر بیاید کلمات پیغمبر را روایت کند کافی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 برای ما مسلمین، این منبع، چه منبع و چه منبع پیغمبر اكرم به صورت دو منبع بسیار مسلّم و تا شعاع بسیار زیادی قطعی- نه فقط ظنّیِ قابل اعتماد- وجود دارد. خصوصاً که پیغمبر اکرم درباره سخنان خودش فرمود (و عمل هم نشان داد): 🌿اعْطیتُ جَوامِعَ الْکلِمِ🌿 🌾خدا به من کلمات جامعه داده است. 👈یعنی خدا به من قدرتی داده است که با یک سخن کوچک یک دنیا مطلب می‌توانم بگویم. 🌿نَضَرَ اللهُ عَبْداً سَمِعَ مَقالَتی فَوَعاها وَ بَلَّغَها مَنْ لَمْ یسْمَعْها..🌿 🌾خدای خرّم سازد چهره آن بنده‌ای را که سخن مرا بشنود و ضبط کند و برساند به کسانی که آنها از من نشنیده‌اند. بعد این جمله را اضافه فرمود: 🌿فَرُبَّ حامِلِ فِقْهٍ غَیرِ فَقیهٍ وَ رُبَّ حامِلِ فِقْهٍ الی مَنْ هُوَ افْقَهُ مِنْهُ🌿 🌾بسا مردمی که حامل یک سخن عمیقند ولی خودشان عمیق نیستند. 👈 یعنی نقل می‌کند برای کسی که از او عمیقتر است و فکرش بیشتر است، او که وقتی برایش نقل می‌کند چیزهایی می‌فهمد که خود این که برای او نقل کرده نمی‌فهمد. ⬅️ این است که ما می‌بینیم سخنان پیغمبر، در هر رشته‌ای، دقیقاً قرن به قرن عمق بیشتری (نمی‌گویم پیدا کرده) برای آن کشف شده است. 🔴 در تفسیر و توجیه پیغمبر هم عیناً همین مطلب هست. همین‌طور که پیغمبر معنی دارد و برای یک معنی ادا شده است، رفتارهای پیغمبر هم همه معنی و تفسیر دارد و باید در آنها کرد: 🌿لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسولِ اللهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یرْجُوا اللهَ وَ الْیوْمَ الْاخِرَ.🌿 👈 مخصوصاً با تعبیری که قرآن می‌گوید که در وجود پیغمبر و تأسّی‌ای است برای شما، و وجود پیغمبر کانونی است که ما از آن کانون باید [روش زندگی را] استخراج کنیم. 🔴 صِرف اینکه یک نفر بیاید کلمات پیغمبر را روایت کند [کافی نیست‌]. خیلی راویها هستند که چیزی درک نمی‌کنند. اینکه ما بیاییم تاریخ پیغمبر اکرم را نقل کنیم که پیغمبر اکرم در فلان جا چنین کرد کافی نیست، و توجیه عمل پیغمبر مهم است. در فلان جا پیغمبر این‌طور رفتار کرد، چرا این‌طور رفتار کرد؟ چه منظوری داشت؟ ⬅️ پس همین‌طور که پیغمبر نیاز به تعمق و تفسیر دارد، پیغمبر هم نیاز به تعمق و تفسیر دارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🍃🌾 ✅9⃣ با توجه به اینکه تاریخ شیعه پشتوانه محکمی دارد، چرا تاثیر پذیری سیره نبوی در عصر حاضر نسبت به عصر نبوی کم تر شده و چه موانعی در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: (بخش اول) ⚜ چندین مانع در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد که در زیر به آن اشاره می گردد: ۱. فهم و از اشعار فارسی ۲. (میل به از دور دیدن و یا میل به از نزدیک دیدن) ۳. در نظر گرفتن اخلاق ۴. استفاده از امر برای رسیدن به مقدس ( ) 🔴 مانع اول: تفسیر نادرست از شعر ؛ 👈 مقصود از این شعر این است که بزرگان را مانند خودت ندان. این حرف درستی است. این بسیار اشتباه است که انسان که خودش را دارای یک احساساتی می‌بیند [دیگران را نیز چنین بداند]. مثلًا فردی نمی‌تواند یک نماز با حضور قلب بخواند، می‌گوید: ای بابا! دیگران هم همین جور هستند، مگر می‌شود نمازِ با حضور قلب خواند؟! یعنی خودش را مقیاس دیگران قرار می‌دهد. 👈 این غلط است. ما نباید دیگران را به خودمان قیاس کنیم. «کار پاکان را قیاس از خود مگیر» یعنی . این حرف درستی است. ولی این شعر را ما اغلب می‌خوانیم و می‌گوییم: دیگران را مقیاس خودت قرار نده؛ یعنی تو چه فکر می‌کنی که من مانند پیغمبر بشوم (یعنی از پیغمبر پیروی کنم)، مانند و پیرو علی باشم؟!. ⬅️ نتیجه‌اش این است که اگر یک عمر برای ما تاریخ پیغمبر بگویند، برای ما درس نیست و مثل این است که مثلًا بگویند فرشتگان در عالم بالا چنین کردند. خوب، فرشتگان کردند، به ما چه مربوط؟ یک عمر اگر بیایند درباره علی حرف بزنند، اصلًا ککمان نمی‌گزد. 👈 گفته می شود یک انسانی در هزاروچهارصد سال پیش با منطق خاصی عمل کرده است، من که در شرایط او نیستم، او هم در شرایط من نبوده است، و هر شرایطی منطقی را ایجاب می‌کند. ⬅️ این سخن معنایش این است که هیچ فردی نمی‌تواند باشد.  *ادامه پاسخ در پیامهای بعدی ... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣1⃣ با توجه به اینکه تاریخ شیعه پشتوانه محکمی دارد، چرا تاثیر پذیری سیره نبوی در عصر حاضر نسبت به عصر نبوی کم تر شده و چه موانعی در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: (بخش دوم) ⚜ چندین مانع در تاثیرپذیری از سیره معصومین وجود دارد که در زیر به آن اشاره می گردد: ۱. فهم و از اشعار فارسی ۲. (میل به از دور دیدن و یا میل به از نزدیک دیدن) ۳. در نظر گرفتن اخلاق ۴. استفاده از امر برای رسیدن به مقدس ( ) 🔴 (توهم انگاری) ⚜ میل به این است که قوه خیال و واهمه بر انسان مسلط است و میل دارد چشم ها را به هم بگذارد و شبح مبهمی ببیند و در اطرافش خیال پردازی کند. 🔸 یکی از اشکالاتی که قریش به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌کردند و در نظر آنها آن اشکال، مانع بود که دعوت آن حضرت را بپذیرند، این بود که می گفتند که این چگونه پیغمبری است که مثل دیگران غذا می خورد مثل دیگران در کوچه ها و بازارها راه می‌رود بشری است مانند دیگران. 🔹 این ها که این حرفها را می‌زدند خودشان فرزند ابراهیم بودند. این اشکالات برای آنها از آنجا پیدا شده بود که (در دوران جاهلیت) تدریجاً برای ابراهیم از خزانه خیال و وهم خود سیمایی ساخته بودند که با یک بشر چندان قابل تطبیق نبود؛ بنابراین نمی توانستند باور کنند که رسول اکرم که در قالب یک بشر در جلوی آنها ظاهر است، احیا کننده ملت و طریقه ابراهیم باشد. ⚜ بعضی از مردم میل دارند هر چیزی را از نزدیک ببینند و از نزدیک مشاهده کنند. میل به وقتی است که آدمی علاقه‌مند است یک چیزی را با چشم خود درست بیند و یا از روی قرائن و دلایل آن چیز را مطالعه کند و درباره آن قضاوت کند. 🔸 دوست دارند معصوم را با زندگی شخصی خودشان بسنجند و تطبیق بدهند. یک قسمت وجودی معصومین همین زندگی عادی در بازار بودند زندگی داشتند همسر و فرزند و غیرذلک داشتند. اما یک وجهه قسمت زندگی آنها آسمانی و ملکوتی بود. 🔹 مثل قرآن کریم، قرآن کریم هم یک جنبه اش همین عربی مبین است که در دسترس ما هست همین کلمات و همین سوره ها هست یک قسم دیگر آن در نزد علی حکیم است. 🔸 مردمی هستند علاقه‌مند به قرآن ولی دوست ندارند متن اعجاز آمیز این کتاب مقدس را از نزدیک ببینند، در آیات روشن این کتاب مقدس تدبر و تفکر کنند و این کتاب در نظر آنها این است که آن را در پشت ابرها و بالای آسمان ها قرار بدهند و بگویند قابل فهم نیست؛ کسی حق مطالعه و تدبر در آن را ندارد؛ فقط ائمه اطهار حق دارند به آنها نزدیک شود. ❌ هرگز در صدر اسلام مردم این طور فکر نمی‌کردند که قرآن کتاب آسمانی ماست ولی ما فقط حق تلاوت داریم نه حق تدبر و استفاده مستقیم. 🔹 (برخی هم دوست دارند قرآن را فقط از نزدیک ببینند و بگویند کتاب خدا برای ما کافی است و نیازی به تبعیت از سیره معصومین نیست و فقط به ظاهر قرآن اکتفا کنند. نتیجه این تفکر آن است که استعاره های قرآن را نمی بینند و اگر به طور مثال خدا می فرماید: " ...یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ ..." تصور می کنند خدا مانند انسان جسمی دارد و دست دارد...) 🔸 یک وجهه معصومین هم همین وجهه طبیعی آنهاست که همه آن اسوه و قابل الگوگیری است و یک وجهه آنها نزد خداوند علی حکیم است. که این مسیر تا رسیدن به آنجا همه اش قابل الگو و اسوه برداریست. ⬅️ پس معلوم می شود یک علت اینکه تأثیر دین در نفوس کم شده این است که مردم بین خودشان و قرآن و رسول اکرم حجابی و دیواری از جهل و خیال قرار دادند و آن دیوار است که جلوی نفوذ دین را گرفته است. *ادامه پاسخ در پیامهای بعدی ... 🌿🌾🌿 @binesh_m