eitaa logo
دبیرخانه بینش مطهر اصفهان
186 دنبال‌کننده
731 عکس
266 ویدیو
11 فایل
بسم‌الله ..با هدف نشر مفاهیم و مبانی شهید مرتضی مطهری در قالب سیر مطالعاتی بینش مطهر زیر نظر آقای دکتر هاشمی گلپایگانی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
2024-12-06_19'45'53'.mp3
1.86M
《 ‌‌‌﷽ 》 🎙# پادپخش صوت (پادکست) شماره(۷۱) 🔰اگر همه ی انسانها از درون،خدا را می خواهند،پس چرا اینقدر بی خدا،وجود دارد؟ 🔰هدف خلقت،عاشقی است یعنی چی؟ 🔰آیا انسان،ذاتاً تنوع طلب است؟ 🎙دکترسیّد محمد صالح هاشمی گلپایگانی https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF 🔸 : ایتا، تلگرام، سروش و بله: 🆔 @Bineshe_Motahar
《 ‌‌‌﷽ 》 🔸 : ایتا، تلگرام، سروش و بله: 🆔 @Bineshe_Motahar https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جمال السالکین
《 ‌‌‌﷽ 》 🔰 انگیزه مؤلف کتاب جمال السالکین آقای دکتر سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی در تألیف کتاب از مهم ترین دلایل جمع آوری مطالب و تألیف این کتاب، دستور مرحوم آیت الله بهجت رحمه الله در آن خصوص بود ، ایشان تأکید به مکتوب کردن مطالب مرتبط با زندگی و احوالات آقا سید جمال الدین گلپایگانی رحمه الله را نمودند. سال ۱۳۷۰ زمانی که جد پدری اینجانب آیت الله سید احمد هاشمی گلپایگانی رحمه الله فرزند آقا سید جمال الدین رحمه الله رحلت نمودند ، مجلس ختم باشکوهی در قم برگزار گردید . علما و بزرگان در این مراسم شرکت نمودند. یک روحانی نحیف و سالخورده ای وارد مجلس شد و به سرعت نزدیک درب ورودی در جای خالی کنار ابوی و بنده نشستند. ابتدا تصور کردم یکی از روحانیون معمولی هستند و به همین خاطر در صدر مجلس و نزد بقیه علما و مشاهیری که بودند ، نرفتند. به تدریج متوجه شدم ، نگاه های مجلس متوجه این قسمت شده و هر کس به گونه ای مترصد ادای احترام به این روحانی مسن است. فردی که کناردستی من بود گفت ایشان را می شناسید ، گفتم نه ، گفت : ایشان آیت الله بهجت می باشد. ابوی ، مرحوم حاج سید مهدی هاشمی گلپایگانی رحمه الله ، سر صحبت را با ایشان باز نمود. ایشان بعد از ذکر هر مطلبی با تأکید می فرمودند: محفوظاتی که راجع به مرحوم آقا سید جمال رحمه الله دارید، نگذارید در ذهنتان بماند ، آنها را روی کاغذ بیاورید. ╭═━⊰🍃🌷🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/jamal_alsalekin ╰═━⊰🍃🌷🍃⊱━═╯
دبیرخانه بینش مطهر اصفهان
《 ‌‌‌﷽ 》 🔰 انگیزه مؤلف کتاب جمال السالکین آقای دکتر سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی در تألیف کتاب از
✨﷽✨ سلام علیکم به جهت استقبال از کتب دو جلدی با ارزش پیام فوق ارسال گردید خواهشمندیم جهت: انجام امور مالی _ ثبت نام دوره_سفارش کتاب 👈به آیدی @farbanoo در ایتا پیام دهید 🟩 https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF ☎️ ۰۹۱۲۴۹۰۴۶۵۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ⁉️ما کجای جغرافیای تفکر ایستاده آیم 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 ✔️به بهانه روز دانش جو ✔️«بررسی نقطه نظرات عالمان ، محققان ، فیلسوفان ، جامعه شناسان و...در رابطه با و اثرگذاری این بزرگ مرد بر تفکر، تاریخ ...»👇👇👇 🌟۱_امام راحل در پیام تسلیت به مناسبت شهادت استاد شهید مرتضی مطهری، فرمودند: «... تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزنده خود را در 👈 راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد 👈و با کج روی ها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد تسلیت در شهادت مردی که 👈 در اسلام شناسی و فنون مختلفة اسلام و قرآن کریم، کم نظیر بود» 🔹۲_عرصه های حضور قلمی از ویژگی های شهید مطهری، حضور مؤثر و کارآمد و به موقع در عرصه های ضروری فکری و فرهنگی بود. از این رو، تنوع آثار و موضوعات مختلف، از ویژگی های قلمی آن شهید به شمار می رود 🔹۳_برای هر قشری و در هر سطحی و پیرامون هر موضوعی، «غذای سالم فکری» داشت و این نکته ما را به استفاده از آثار قلمی او تشویق می کند. 🔹۴_در عصری که زنان ما را از درون پوک می کردند و به پوچی می کشاندند، برای دفاع از این قشر بی دفاع جامعه، «نظام حقوق زن» را مطرح ساختی و «مسئله حجاب» را به عنوان ارزش و اصالتی برای زن، بیان کردی؛ تا اساس جامعه استوار بماند 🔹۵_انسان برای تفسیر موجودیت خود در جهان هستی، به دو وجه ذکر شده یعنی استعاره و برهان یا قوه تعقل و خیال نیازمند است. به نظر می رسد در جامعه شناسی وعلوم انسانی معاصر این قوه تخیل کنار گذاشته شده و از آن قوه تعقل هم به مرور عدول شده است. با بررسی گفتمان مطهری متوجه نظریه ای متفاوت می شویم که مبتی بر نگاه نو فارابین است. 🔹۶_باغبان اندیشه های نسل نو و روح مطهر جاری در «کوثر دین» است. 🔹۷_استاد مطهری مهندسی فرهنگی در یک جامعه اسلامی را با سه حرکت؛ ، و امکان پذیر می داند و اضلاع مثلث مهندسی فرهنگی در ساختار اندیشه وي دارای سه ضلع تحلیه، تخلیه و تثبیت فرهنگی است. به عبارت دیگر از دیدگاه این متفکر بزرگ مقوله مهندسی فرهنگی در یک جامعه اسلامی با تخلیه برخی افکار و اندیشه ها از یک طرف، تحلیه مردم به برخی دیگر از افکار، احساسات و اندیشه ها از طرف دیگر و تثبیت این افکار و اندیشه ها و اعمال در آنها از جانب سوم در جامعه تحقق مي‌يابد 🔹۸_کاربست الگوی مهندسی فرهنگی استاد مطهری در دانشگاه‌ها از آنجا که دانشگاه خود یک نهاد بسیار مهم فرهنگی است و با فضای عمومی اجتماع تفاوت‌هایی دارد، بايد بتوانيم از الگوی مورد نظر استاد مطهری برای مهندسی فرهنگی در فضاي دانشگاه ها استفاده كنيم. 🔹۹- تخلیه فرهنگی در دانشگاه برای تخلیه فرهنگی در دانشگاه، اولین گام شناسایی محتوای اندیشه های دانشجویان، بخصوص آن بخش از اندیشه های آنهاست که به تعبیر استاد مطهری «نباید داشته باشند.» 🔹۱۰_تحلیه فرهنگی در دانشگاه ها مدیریت فرهنگی در دانشگاه ها با مدیریت فرهنگی در سازمان های دیگر متفاوت است. بسیاری از برنامه هایی را که برای تحلیه فرهنگی در سازمان های دیگر به راحتی می توان اجرا کرد، در دانشگاه ها  نمی توان پياده كرد.  یکی از بهترین راه های انجام فرایند تحلیه فرهنگی در دانشگاه ها استفاده از الگوی استاد مطهری در طول فعالیت های فرهنگی شان در عمر پر برکت این اندیشمند بزرگ می باشد. باید دید استاد مطهری برای تحلیه مردم به آنچه ندارند و باید داشته باشند، از چه متد و روشی استفاده می کردند تا این الگو را در دانشگاه ها نیز به کار بست. استاد مطهری در تمام نوشته های خود با تمرکز بر سه سطح توصیف وضعیت تفکر دینی، تبیین علل به وجود آمدن این وضع و تجویز راه حل برای حل این مشکل، الگوی برنامه ریزی مطلوبی برای تحلیه فرهنگی ارائه کرده 🔹۱۱_تثبیت فرهنگی در دانشگاه ها اين مرحله وظايف نهادهای آموزشی، پژوهشی و پرورشی به خصوص دانشگاه به عنوان مهمترين نهاد فرهنگي جامعه بسيار حائز اهميت است؛ چرا كه بايد به تثبیت عقاید صحیح بپردازند و با جهت دهی صحیح سمت و سوی حرکت و تاثیرگزاری آنها را راستای تثبیت اندیشه های جدید رهبری كنند 🔹۱۲_با توجه به نظريات استاد مطهري در خصوص مهندسي فرهنگي دردانشگاه ها مي توان گفت كساني كه در حال تدوين نقشه مهندسي فرهنگي هستند مي توانند با تكيه به نظرات اين استاد بزرگ بسياري از موانع و مشكلاتي كه پيش روي اين نقشه عظيم است را برطرف كنند و با تدوين درست آن بسياري از مشكلات جامعه به خصوص جامعه دانشگاهي را برطرف كنند ... https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF
دبیرخانه بینش مطهر اصفهان
✨﷽✨ #شهید_مطهری #بینش_در_کنار_دانش ⁉️ما کجای جغرافیای تفکر ایستاده آیم 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 ✔️به بهانه روز دان
✨﷽✨ 🔸۱۳_مطهری به دنبال کانت شناسی ، نیچه شناسی نبوده است. بلکه به دنبال ارائه نسبت خویش با امثال کانت و یا نیچه بوده است و از آن مهمتر سعی در بازسازی جغرافیای حکمی و اندیشه ای خودش داشته است. 🔸۱۴_افرادی مانند مطهری توانسته اند با فارابی، خواجه نصیر و ملاهادی به صورت مستقیم مواجه شوند، برای مثال استاد مطهری مستقیم با حافظ روبرو می شود و نیاز به گفته های گوته در مورد حافظ ندارد که بفهمد حافظ چه گفته است 🔸۱۵_ این نکته غیر قابل انکار است که ما الان در دوران انقطاع هستیم. برای مثال شما اگر به نگاه کنید در یک دوران انقطاع هستند. چراکه حوزه های علمیه ای که قرار بوده تمامی معرفت بشری را مطمح نظر خود قرار دهد، وجود ندارد، شاید در این ۳۰ یا ۴۰ سال اخیر تغییرات اندکی در مواد های درسی آنها داده شده باشد به نگاه می کنیم در حالت انقطاع قرار دارد. شاید افراد شاخصی وجود داشته باشند که به گونه ای از این روند جدا باشند... 🔸۱۶_ ما خودمان را گم کرده ایم و هم جغرافیای ذهن خودمان را. افرادی مانند مطهری اگر صحبت از مقتضیات زمان و دین کرده اند، سعی و تلاششان این بوده است که پایی در سنت داشته باشند و از یک چارچوب اندیشه ای به جهان نگاه کنند و سعی کنند که آن را بازسازی بکنند. مطهری در یکی از کتابهایش که فکر می کنم جامعه و تاریخ باشد، اشاره می کند که بعد از حمله مغول، یورش یا تهاجم اروپا بزرگترین ثلمه(مصیبت) را برای ایرانی ها به همراه داشت. چرا که به گونه ای جغرافیای طبیعی، سیاسی را تجزیه کرد. از همه اینها بدتر گسستی میان ما و اندیشه ما ایجاد نمود و نهادهایی در این جامعه پدید آمد که ارتباط خود را با تاریخ و فضای فکری گذشته خودش را از دست داده است. 🔸۱۷_ به قول علامه ما یک نگاه کارمند وارانه به فلسفه داریم. به زبانی دیگر ما امروز فیلسوف نداریم یا ما فیلسوف درست نمی کنیم، بلکه محققین فلسفه داریم که این محقق فلسفه خیلی متفاوت با فیلسوف است. اما نگاه مطهری یک نگاه کارمند وارانه نیست. استاد دانشگاه به دنبال اضافه کردن آثار قلمی است نه قدمی! فیلسوف و عارف با آن قدمی که بر می دارد و با آن بود و نوع زیست خودش، گفتمان هایی تولید می کند که بعد ها انسان ها در مورد آن می نویسند. این چیزی است که به نظر من در نگاه مطهری وجود دارد اما مغفول است و اگر کسی می خواهد در رابطه با شیوه های تدریس یا تحقیق استاد مطهری تحقیق نماید باید به این نکته توجه داشته باشد. 🔸۱۸_مطهری را از این منظر می توان یک جامعه شناس دانست. حتی با توجه به عنوان های کتاب های او مانند خدمات متقابل ایران و اسلام نیز می توان این موضوع را دریافت. یکی از دغدغه هایی که در جامعه آن روز و امروز ایران وجود داشته این است که 👈 خیلی ها می خواسته اند خود را ایرانی تعریف نمایند بدون اسلام 👈خیلی ها خود را اسلامی تعریف نموده اند بدون ایران 👈 و اکنون دو جریان عمده در ایران وجود دارد که در راس آنها روحانیت و اندیشمندان قرار دارند و وقتی نام ایران را بر آنها می آوریم، می ترسند ویا برای دیگری نام اسلام را می آوریم می ترسد. استاد مطهری هم با آن درگیر بوده است و معتقد است در یک بستر تاریخی اسلام بدون ایرانیت نمی تواند معنا پیدا کند و آن چیزی که ما ایران می نامیم بدون مفهوم اسلامیت هم به معنای حقیقی و هم به معنای هویتی نمی تواند معنا بیابد اینها به گونه ای در حالت خدمت به هم بوده اند و یکدیگر را به تعالی رسانده اند. یعنی شما امروزه اگر از حکمت صحبت به میان آوری، بدون اندیشه های فارابی و ابن سینا و سهروردی امکان پذیر نخواهد بود و اگر بخواهی تعریفی از ایرانیت داشته باشی نمی توانی آن را از پیشینه تاریخی خود جدا کنی. این نکته ای است که باید متوجه آن بود. لذا از این منظر استاد مطهری جامعه شناس بسیار بزرگی بوده است. ... https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF
دبیرخانه بینش مطهر اصفهان
✨﷽✨ 🔸۱۳_مطهری به دنبال کانت شناسی ، نیچه شناسی نبوده است. بلکه به دنبال ارائه نسبت خویش با امثال کا
✨﷽✨ 🔻۱۹_شعر مولوى را شما ببینید. اگر فرض کنید کسى به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسى نداشته باشد که خیلى از ماها دسترسى نداریم و اگر آن را کسى یک‌قدرى دوردست بداند؛ مثنوى؛ مثنوى؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتى مرحوم آقاى مطهرى از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوى چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوى همین است که خودش گفته: و هو اصول ... . ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌‏ام همین است. البته در مورد حافظ یک مقدار با هم اختلاف عقیده داشتیم 🔻۲۰_ارتحال عالم وارسته و حکیم، فیلسوف و استاد برجسته علوم دینی و اخلاق، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه موجب تأسف و تالم عمیق گردید. این عالم ربانی، عمر با برکت خود را در مسیر تربیت شاگردان و تبیین مبانی انقلاب اسلامی صرف نمود 👈 و لقب و علامه طباطبایی دوران که از جانب رهبر فرزانه انقلاب به ایشان اعطا گردید، به درستی بیانگر جایگاه علمی و اثرگذارشان در حوزه و دانشگاه است. 🔻۲۱_هنر شهید مطهری این بود که 👈علم را از آسمان به زمین آورده و برای میلیون‌ها انسان قابل استفاده می‌کرد، یعنی مسائل غامض فلسفی و عقلی را به بیانی ساده تبیین کرده، آن‌ها را برای همگان قابل فهم می‌کرد. 👈امروز به برکت شهید مطهری میلیون‌ها انسان، با استفاده از ترجمه کتب ایشان و با نام وی، با اسلام آشنا می‌شوند و این برکت، به جهت اخلاص شهید مطهری بود. 🔻۲۲_شهید مطهری نه تنها در نشر علوم، بلکه در تولید علم نیز نقش داشت. تولید علم که امروزه بسیار مورد نظر مقام معظم رهبری است، در زمینه علوم تجربی با آزمایشگاه و تجربه تولید می‌شود، اما در مسائل فلسفی و عرفانی، تولید علم همان کاری است که شهید مطهری چهل سال پیش انجام می‌داد 🔻۲۳_امام (ره) شورای انقلاب را تحت نظر شهید مطهری تشکیل دادند، چرا که امام (ره) مطهری را به خوبی می‌شناخت و می‌دانست که وی می‌تواند جوهره اسلام را به خوبی شناخته، تبیین کند و به کرسی بنشاند. 🔻۲۴_اگر بخواهیم پرتویی از خورشید فروزان وجود علامه مطهری برما تابیده شود، اولا باید میراث آنها را محافظت کنیم تا غبار ابهام و تفسیر نادرست، آن را به انحراف نکشاند، و ثانیا باید در آن راه قدم برداشته و آن را ادامه دهیم پیشینیان همچون مطهری، وظیفه خود را شناختند و برای خدا عمل کردند و حال، ما نیز باید به وظیفه خود عمل کنیم. 🔻۲۵_شهید «مطهری» انسانی فیلسوف، از خودگذشته و تندیس علم و دانش و تقوا بود و در دانشگاه‌ها جوانان را متوجه اسلام کرد. شهید مطهری علم به راستی داشت یعنی علم همراه با تقوا، روحیه الهی، اخلاص، خدمت و دلسوزی داشت و فارغ از حب و هوای ریاست همواره برای اسلام و مسلمین دلسوزی کرد و به محض اینکه متوجه بدعت و آسیبی در جامعه می‌شد، بلافاصله در باب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع می کرد و حتی کتاب می نوشت و همواره در صدد دفاع از تقوا و حقایق اسلام و انقلاب بود. ... https://eitaa.com/bineshmotahar_ISF