هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت
🖋جامعه امروزِ ایران، وقتی کلمهی «مقاومت» را میشنود، عباراتی مانندِ:
✅«محور مقاومت»
✅«جبههی مقاومت»
✅«نیروهای مقاومت»
✅ «مقاومت فلسطین و لبنان و ...»
🖋 در ذهنیتش پدیدار میشود. در این برداشت، جمهوری اسلامی ایران در راستای اهداف سیاسی خود، دارد از گروههایی که به عنوان مقاومت شناخته میشوند، حمایت میکند.
🖋این برداشت سیاسی ـ نظامی و جغرافیایی از مفهوم مقاومت، برداشت غلطی نیست، امّا با عمق معنایی مقاومت فاصله دارد.
🖋 میتوان ادّعا کرد مفهوم مقاومت در ذهنیت جامعهی ایران ـ حتّی جامعهی متدیّن ـ بسط و تفصیل معنایی کافی را نیافته است.
🖋 برداشتهای نارسا و ناقص از مفهوم مقاومت موجب شده است پذیرش «ایدهی مقاومت» در ایران با چالشهای ذهنی رو به رو شود.
ادامه دارد...
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان
─┅═══✧❁﷽❁✧═══┅┄
🌱#میلاد_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام_مبارک
🇮🇷#طرح_مشترک_400_گروه_ولایی
🕯#نذر_فرهنگی_ده_ساله_شهید..
🇮🇷#عمـــــاریون_رهبــــریم
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
🔍☆◁#کنفـــــرانــــــس
📖☆◁#عزت_و_عظمت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
◁جنــــاب استـــــاد #بـــابـــایی
❏◁سوال
🆔 @ilyan313
🗓تاریخ:#شنبه1403/07/21
⏰ســــاعت:18/00
🔮گفتمان#اتحاد_ملی_عمـــاریون
🆔 @ammareyon
🆔 @bisimchee1400
─┅═══༅𖣔🌺𖣔༅═══┅─
🔮#اتحــــــــادیه_عمـــــــاریون
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
◁(1)..#عزت_و_عظمت_امام
#حسن_عسکری علیه السلام
❖ اعتراف مخالفان به فضل و شجاعت و استقامت امام حسن عسکری °علیهالسلام°امامی
که موافقان، شیعیان، مخالفان، غیرمعتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها، این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیست و هشت سال داشت.
❏ در تاریخ پرافتخار شیعه، این نمونهها را کم نداریم. پدر امام زمان عزیز ما با آن همه فضیلت، با آن همه مقامات، با آن همه کرامات، وقتی با سم و جنایت دشمنان از دنیا رفت، فقط بیست و هشت سال داشت؛ این میشود الگو؛ جوان احساس میکند یک نمونهی عالی در مقابل چشم دارد.
❀ آن امام بزرگوار، جوادالائمه °علیهالسّلام° است که در بیست و پنج سالگی شهید شده است؛ این امام عسکری °علیهالصّلاةو السّلام° است که در بیست و هشت سالگی به شهادت رسیده است؛ و این همه فضیلت، این همه مکرمت، این همه عظمت، که نه فقط ما به آنها قائلیم و مترنّمیم، بلکه دشمنانشان، مخالفانشان، کسانی که اعتقاد به امامت آنها نداشتند، همه اعتراف کردند.
۞.1390/12/10
─┅═══༅𖣔1⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
◁(2)..#داعیهی_امامت_علت_دشمنی_حاکمان_با_اهل_بیت علیهمالسلام بود
❀ این بزرگواران، دائم در حال مبارزه بودند؛ مبارزهای که روحش سیاسی بود. زیرا کسی هم که در مسند حکومت نشسته بود، مدّعی دین بود. او هم ظواهر دین را ملاحظه میکرد. حتّی، گاهی اوقات نظر دینی امام را هم میپذیرفت.•مثل قضایایی که در مورد •مأمون• شنیدهاید که صریحاً نظر امام را قبول کرد.• یعنی ابایی نداشتند که گاهی نظر فقهی را هم قبول کنند.
❍ چیزی که موجب میشد این مبارزه و معارضه با اهل بیت وجود داشته باشد، این بود که اهل بیت، خودشان را °امام° میدانستند. میگفتند..ما امامیم..
❖ حضرت باقر علیهالسّلام، در منی که رفته بود، فرمود...إِنَّ رَسُولَ اللهِ کانَ الْاِمامُ.. و همه را یک به یک برشمرد تا به خودش رسید و فرمود...من امامم.
❏ اصلاً بزرگترین مبارزه علیه حکّام همین بود. چون کسی که حاکم شده بود و خود را امام و پیشوا میدانست، میدید شواهد و قرائنی که در امام لازم است، در حضرت هست و در او نیست و این موجود را برای حکومت، خطرناک میشمرد؛ چون مدّعی است. حکّام، با این روح مبارزه میجنگیدند و ائمّه علیهمالسّلام هم مثل کوه ایستاده بودند.
─┅═══༅𖣔2⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
☆◁بدیهی است که در این مبارزه، معارف، احکام فقهی و خُلقیّات و اخلاقیّاتی که ائمّه ترویج میکردند، جای خود را دارد. تربیت شاگردِ بیشتر و ارتباطات شیعی، روزبهروز گستردهتر شد. شیعه را اینها نگهداشت.
❖ شما مرامی را در نظر بگیرید که دویست و پنجاه سال علیه آن حکومت شده است! اصلاً باید هیچ چیزیش نماند؛ باید بهکل از بین برود؛ ولی شما ببینید الان دنیا چه خبر است و شیعه به کجا رسیده است!
❏ این نکته را باید در اشعاری که دربارهی امام صادق، امام هادی و امام عسکری علیهمالسّلام خوانده میشود، به خوبی دید.
❀ اینها مبارزه میکردند و برای همین مبارزه هم جانشان را از دست دادند. راهی است که رو به هدفی مشخّص ادامه دارد. گاهی یکی برمیگردد، یکی از این طرف میرود؛ اما هدف یکی است.
۞.1380/06/30
─┅═══༅𖣔3⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
◁(3)..#ارتباطات_شیعه_در_زمان_حضرت_جواد_تا_حضرت_عسکری علیهمالسلام از همیشه گستردهتر بوده است
❀ در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری نبوده است.
❍ وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند ° که مثلاً کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد ° نشاندهندهی این معناست.
❖ یعنی علیرغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و حضرت رضا سلاماللهعلیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده؛ منتها آمدنِ حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.
۞.1384/05/18
─┅═══༅𖣔4⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
◁(4)..#غربت_امام_جواد تا امام عسکری علیهما السلام
❖ اینکه آن بزرگوارها در غربتِ زیادی بودند، واقعاً همینطور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛ اما در کنار این،
❏ دربارهی این سه امام • از حضرت جواد تا حضرت عسکری • نکتهی دیگری وجود دارد و آن این است که هرچه به پایان دورهی حضرت عسکری جلوتر میرویم، این غربت بیشتر میشود.
❀ حوزهی نفوذ ائمه و وسعت دایرهی شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق و امام باقر شاید ده برابر است؛ و این چیز عجیبی است.
❍ شاید علت اینکه اینها را اینطور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود.
۞.1382/02/20
─┅═══༅𖣔5⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
◁( 5)..#امام_حسن_عسکری علیهالسلام در شهر سامرا با تمام دنیای اسلام رابطه برقرار کرده بود
❀ بعد از حرکت حضرت رضا به طرف ایران و آمدن به خراسان، یکی از اتفاقاتی که افتاد، همین بود. شاید اصلاً در محاسبات امام هشتم علیهالسّلام این موضوع وجود داشته.
❍ قبل از آن، شیعیان در همهجا تک و توک بودند؛ اما بیارتباط به هم، نا امید، بدون هیچ چشماندازی، بدون هیچ امیدی؛ سلطهی حکومت خلفا هم که همه جا بود؛ قبلش هم هارون بود با آن قدرت فرعونی.
❖ حضرت که بهطرف خراسان آمدند و از این مسیر عبور کردند، شخصیتی در مقابل مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق و هم نورانیت را جلوی چشم آنها میگذاشت؛ اصلاً مردم مثل چنین شخصیتی را ندیده بودند.
❏ قبل از آن، چقدر از شیعیان میتوانستند از خراسان حرکت کنند و به مدینه بروند و امام صادق را ببینند؟ اما در این مسیر طولانی، همه جا امام را از نزدیک دیدند؛ چیز عجیبی بود؛ کأنّه انسان پیغمبر را مشاهده کند.
─┅═══༅𖣔6⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
☆◁ آن هیبت و عظمت معنوی، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیت و آن علم وسیع • که هرچه میپرسی و هرچه میخواهی، در دستش هست؛ چیزی که اصلاً مردم آن را ندیده بودند • ولولهیی راه انداخت.
❖ امام به خراسان و مرو رسیدند. مرکز هم مرو بود، که در ترکمنستانِ فعلی واقع شده است. بعد از یکی دو سال هم که شهادت حضرت بود و مردم داغدار شدند.
❏ هم ورود امام •که نشان دادن جلوهیی از چیزهای ندیده و نشنیدهی مردم بود • و هم شهادت آن بزرگوار ° که داغ عجیبی بنا کرد ° در واقع تمام فضای این مناطق را در اختیار شیعه قرار داد؛ نه اینکه حتماً همه شیعه شدند، اما همه محب اهل بیت شدند
❀ بعد از امام رضا تا زمان شهادت حضرت عسکری علیهمالسّلام چنین حادثهیی اتفاق افتاده. حضرت هادی و حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود • یک شهر بزرگِ آنچنانی نبود؛ پایتخت نوبنیادی بود که «سُرّ من رأی»؛ سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدری از مردم عادی که حوایج روزمره را برطرف کنند، در آن جمع شده بودند • توانسته بودند این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند
─┅═══༅𖣔7⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از کنفرانس و پرسمان اتحادیه عماریون
─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─
☆◁وقتی ما ابعاد زندگی ائمه را نگاه کنیم، میفهمیم اینها چهکار میکردند. بنابراین فقط این نبود که اینها مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع °امام• • با همان معنای اسلامیِ خودش • قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند.
❀ بهنظر من این بعد در کنار این ابعاد قابل توجه است. شما میبینید که حضرت هادی را از مدینه به سامرا میآورند و در سنین جوانی • چهل و دو سالگی • ایشان را به شهادت میرسانند؛ یا حضرت عسکری در بیست و هشت سالگی به شهادت میرسند؛ اینها همه نشاندهندهی حرکت عظیم ائمه علیهمالسّلام و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده.
❍ با اینکه دستگاه خلفا، دستگاه پلیسیِ با شدت عمل بود، درعینحال ائمه علیهمالسّلام اینگونه موفق شدند. غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید.
♤#رهبر_معظم_انقلاب
۞.1382/02/20
اللّهــمَّعَجِّـــلْلِوَلِیِّک الفَــرَج
پـــــــایـــــان
─┅═══༅𖣔8⃣𖣔༅═══┅─
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت
🖋یکی از برداشتهای ذهنی که در ذهنیت مردم ایران تهنشین شده، این است که «مقاومت یک ایدهی حاکمیتی و سیاسی است و با زندگی روزمرهی ما بینسبت است». این بینسبتی را در دو طیف اجتماعی میتوان مورد بررسی قرار داد.
🖋طیف متدیّنتر و انقلابیتر ایدهی سیاسی مقاومت را قبول دارد و با آن همراه است و چالشی با آن ندارد، امّا علیرغم پذیرش آن، ارتباط وثیقی بین زندگی روزمرهی خود با این این ایده احساس نمیکند.
🖋طیف دیگری هم در جامعه وجود دارد که از یک سو در کارآمدی الگوی سیاسی ـ نظامی مقاومت تردید داد، از سوی دیگر احساس میکند هزینهی این الگوی سیاسی ـ نظامی دارد به زندگی روزمرهی او تحمیل میشود.
🖋 به عبارت دیگر، تصوّر میشود تاوان مقاومت سیاسی ـ نظامی جمهوری اسلامی ایران، دارد از زندگیِ روزمره مردم ایران پرداخت میشود.
🖋در مواجهه با این ذهنیت، یک مسیر میتواند این باشد که مخاطبین نسبت به کارآمدی عملیِ ایدهی مقاومت در عرصهی سیاست، اقتصاد و فرهنگ جمهوری اسلامی آگاه شوند و این درک ایجاد شود که ایدهی مقاومت منافع ملّی مردم ایران را تامین مینماید.
🖋این راهبرد تبیینی در جای خود ثمربخش است و نباید از آن صرفنظر کرد، امّا چالش «بینسبتی ایدهی مقاومت با زندگی روزمره» را نمیتوان از این طریق حل کرد.
🖋 جامعهی ایران ـ چه طیفهای متدیّن و انقلابی و چه دیگر طیفها ـ باید ایدهی مقاومت را به صورتی محسوس و ملموس در متن زندگی خود ادراک نماید تا با آن همراه شود.
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت
🖋ایدهی مقاومت زمانی با پذیرش حداکثری جامعهی ایران همراه خواهد شد که کارآمدیِ این ایده را در مقیاس کوچکتر، در زندگی روزمرهی خود ـ اعم از زندگی خانوادگی، مسیر شغلی و کنشگریهای محدود خود ـ بچشند.
🖋 حتّی شاید لازم نباشد، ایدهی مقاومت را به مردم پیشنهاد داد تا آن را در زندگی به کار ببندند، خود مردم تجربههای متعدّدی از مقاومت در زندگی شخصی خود و پیرامون خود سراغ دارندکه اگر بتوان آن را برایشان خودآگاه کرد، با آن ارتباط عمیقتری برقرار مینمایند.
🖋پس به طور خلاصه، آن نیاز تبیینی که جامعهی ایران امروز به آن محتاج است، عبارت است از فهمِ «پیوند ایدهی مقاومت با زندگی».
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان
✍تاریخچه انجمن حجتیه نوین(قسمت اول )
✅وقتی مصطفی من از کوزه آب خورد
🖋خون دلی که پدر پیرتان از این دستۀ متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است...
🖋 یاد گرفتن زبان خارجی کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک به شمار می رفت. در مدرسه فیضیه، فرزند خرد سالم، مرحوم مصطفی از کوزه ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند؛ چرا که من فلسفه می گفتم».صحیفۀ امام، ج 21، ص 279، چاپ اول، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
🖋رفیقی داشتم که گاهی اوقات به مدرسۀ دارالشفاء می آمد. او با آنکه اهل علم، بزرگوار و بزرگ زاده بود، اما با حضرت امام به لحاظ عنایت ایشان به فلسفه مخالف بود. این فرد، در شمار کسانی بود که معروف بود به اینکه مثنوی مولوی را با انبر بلند می کند تا آلوده نشود. هر بار وارد مدرسۀ دارالشفاء می شد، تا نزدیک حجرۀ من می آمد، ولی جلوتر نمی رفت و می گفت: «دیگر جلوتر نمی توانم بروم»! وقتی جلوی ایوان حجرۀ من می نشست، پشتش را به سمت حجرۀ امام می کرد و علناً حکم به تنجیس و تکفیر امام می نمود.
🖋وقتی به حضرت امام ماجرا را گفتم، فرمود: «امیدوارم که صحبتهای این شیخ، کفارۀ گناهان من محسوب شود». بعد امام خطاب به من گفتند:
با شیخ بگو که راه ما باطل خواند
بر حق تو لبخند زند باطل ما
ادامه دارد
حسن بابایی
مدرس روشنگری استان اصفهان