eitaa logo
بیسیمچی
1.7هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2هزار ویدیو
622 فایل
سلام علیکم این کانال بمنظور ارتباط معنوی،فرهنگی ،تبلیغی و مذهبی با فرهیختگان تشکیل شده استbabaii@
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─ ‌۝‌‌◁(4).. تا امام عسکری علیهما السلام ❖‌ این‌که آن بزرگوارها در غربتِ زیادی بودند، واقعاً همین‌طور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛ اما در کنار این، ❏ درباره‌ی این سه امام • از حضرت جواد تا حضرت عسکری • نکته‌ی دیگری وجود دارد و آن این است که هرچه به پایان دوره‌ی حضرت عسکری جلوتر می‌رویم، این غربت بیشتر می‌شود. ❀ حوزه‌ی نفوذ ائمه و وسعت دایره‌ی شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق و امام باقر شاید ده برابر است؛ و این چیز عجیبی است. ❍ شاید علت این‌که اینها را این‌طور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود. ۞.1382/02/20 ─┅═══༅𖣔5⃣𖣔༅═══┅─
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─ ۝‌‌◁( 5).. علیه‌السلام در شهر سامرا با تمام دنیای اسلام رابطه برقرار کرده بود ❀ بعد از حرکت حضرت رضا به طرف ایران و آمدن به خراسان، یکی از اتفاقاتی که افتاد، همین بود. شاید اصلاً در محاسبات امام هشتم علیه‌السّلام این موضوع وجود داشته. ❍ قبل از آن، شیعیان در همه‌جا تک و توک بودند؛ اما بی‌ارتباط به هم، نا امید، بدون هیچ چشم‌اندازی، بدون هیچ امیدی؛ سلطه‌ی حکومت خلفا هم که همه جا بود؛ قبلش هم هارون بود با آن قدرت فرعونی. ❖‌ حضرت که به‌طرف خراسان آمدند و از این مسیر عبور کردند، شخصیتی در مقابل مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق و هم نورانیت را جلوی چشم آنها می‌گذاشت؛ اصلاً مردم مثل چنین شخصیتی را ندیده بودند. ❏ قبل از آن، چقدر از شیعیان می‌توانستند از خراسان حرکت کنند و به مدینه بروند و امام صادق را ببینند؟ اما در این مسیر طولانی، همه جا امام را از نزدیک دیدند؛ چیز عجیبی بود؛ کأنّه انسان پیغمبر را مشاهده کند. ─┅═══༅𖣔6⃣𖣔༅═══┅─
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─ ☆‌‌◁ آن هیبت و عظمت معنوی، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیت و آن علم وسیع • که هرچه می‌پرسی و هرچه می‌خواهی، در دستش هست؛ چیزی که اصلاً مردم آن را ندیده بودند • ولوله‌یی راه انداخت. ❖‌ امام به خراسان و مرو رسیدند. مرکز هم مرو بود، که در ترکمنستانِ فعلی واقع شده است. بعد از یکی دو سال هم که شهادت حضرت بود و مردم داغدار شدند. ❏ هم ورود امام ‌•که نشان دادن جلوه‌یی از چیزهای ندیده و نشنیده‌ی مردم بود • و هم شهادت آن بزرگوار ° که داغ عجیبی بنا کرد ° در واقع تمام فضای این مناطق را در اختیار شیعه قرار داد؛ نه این‌که حتماً همه شیعه شدند، اما همه محب اهل بیت شدند ❀ بعد از امام رضا تا زمان شهادت حضرت عسکری علیهم‌السّلام چنین حادثه‌یی اتفاق افتاده. حضرت هادی و حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود • یک شهر بزرگِ آن‌چنانی نبود؛ پایتخت نوبنیادی بود که «سُرّ من رأی»؛ سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدری از مردم عادی که حوایج روزمره را برطرف کنند، در آن جمع شده بودند • توانسته بودند این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند ─┅═══༅𖣔7⃣𖣔༅═══┅─
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌─┅══✿🍃🪴🪴🍃✿══┅─ ☆‌◁وقتی ما ابعاد زندگی ائمه را نگاه کنیم، می‌فهمیم اینها چه‌کار می‌کردند. بنابراین فقط این نبود که اینها مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع °امام• ‌‌‌‌‌• با همان معنای اسلامیِ خودش • قرار می‌گرفتند و با مردم حرف می‌زدند. ❀ به‌نظر من این بعد در کنار این ابعاد قابل توجه است. شما می‌بینید که حضرت هادی را از مدینه به سامرا می‌آورند و در سنین جوانی • چهل و دو سالگی • ایشان را به شهادت می‌رسانند؛ یا حضرت عسکری در بیست و هشت سالگی به شهادت می‌رسند؛ اینها همه نشان‌دهنده‌ی حرکت عظیم ائمه علیهم‌السّلام و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده. ❍ با این‌که دستگاه خلفا، دستگاه پلیسیِ با شدت عمل بود، درعین‌حال ائمه علیهم‌السّلام این‌گونه موفق شدند. غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید. ♤ ۞.1382/02/20 اللّهــمَّ‌عَجِّـــلْ‌لِوَلِیِّک الفَــرَج پـــــــایـــــان ─┅═══༅𖣔8⃣𖣔༅═══┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از روشنا استان اصفهان
✍ایده مقاومت 🖋یکی از برداشت‌های ذهنی که در ذهنیت مردم ایران ته‌نشین شده، این است که «مقاومت یک ایده‌ی حاکمیتی و سیاسی است و با زندگی روزمره‌ی ما بی‌نسبت است». این بی‌نسبتی را در دو طیف اجتماعی می‌توان مورد بررسی قرار داد. 🖋طیف متدیّن‌تر و انقلابی‌تر ایده‌ی سیاسی مقاومت را قبول دارد و با آن همراه است و چالشی با آن ندارد، امّا علیرغم پذیرش آن، ارتباط وثیقی بین زندگی روزمره‌ی خود با این این ایده احساس نمی‌کند. 🖋طیف دیگری هم در جامعه وجود دارد که از یک سو در کارآمدی الگوی سیاسی ـ نظامی مقاومت تردید داد، از سوی دیگر احساس می‌کند هزینه‌ی این الگوی سیاسی ـ نظامی دارد به زندگی روزمره‌ی او تحمیل می‌شود. 🖋 به عبارت دیگر، تصوّر می‌شود تاوان مقاومت سیاسی ـ نظامی جمهوری اسلامی ایران، دارد از زندگیِ روزمره مردم ایران پرداخت می‌شود. 🖋در مواجهه با این ذهنیت، یک مسیر می‌تواند این باشد که مخاطبین نسبت به کارآمدی عملیِ ایده‌ی مقاومت در عرصه‌ی سیاست، اقتصاد و فرهنگ جمهوری اسلامی آگاه شوند و این درک ایجاد شود که ایده‌ی مقاومت منافع ملّی مردم ایران را تامین می‌نماید. 🖋این راهبرد تبیینی در جای خود ثمربخش است و نباید از آن صرف‌نظر کرد، امّا چالش «بی‌نسبتی ایده‌ی مقاومت با زندگی روزمره» را نمی‌توان از این طریق حل کرد. 🖋 جامعه‌ی ایران ـ چه طیف‌های متدیّن و انقلابی و چه دیگر طیف‌ها ـ باید ایده‌ی مقاومت را به صورتی محسوس‌ و ملموس در متن زندگی خود ادراک نماید تا با آن همراه شود. ادامه دارد حسن بابایی مدرس روشنگری استان اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا