📗 #کتاب_احکام_عزاداری
📜 #سیمای_عزاداری ؛ رفتار های فردی عزادار ؛2⃣
↩️ گریه کردن ؛👇
🌹بی شک صحنه های شهادت اهل بیت علیهم السلام به خصوص سالار شهیدان امام حسین علیه السلام و اصحاب باوفایش هر انسانی را که کمترین عاطفه ای داشته باشد،💔متأثر می سازد.
💦و این اشک ها که به نشانه ی غم و اندوه از دست دادن انسان هایی بزرگ و الهی ریخته می شود،💝قلب های آماده را به اهداف و اعمال این خاندان پاک نزدیک می سازد.
〰〰〰〰〰〰
@bonyadsari
📗 #کتاب_احکام_عزاداری
📜 #سیمای_عزاداری؛ رفتار های فردی عزادار ؛3⃣
↩️سجده زیارت عاشورا ؛👇
❔سوال؛👈آیا در سجده ی مستحب _ مانند: سجده ی زیارت عاشورا _ می توان بر فرش ، نگین انگشتر ، پشت دست و مانند آن سجده کرد؟
📖جواب؛👈بله، با توجه به اینکه قرائت زیارت عاشورا و سجده اش مستحب می باشد ، از این رو سجده به هر صورتی اشکال ندارد ؛ هرچند بهتر است بر چیزهایی باشد که سجده بر آنها صحیح است ؛ و بهتر از همه ، سجده بر تربت حضرت سیدالشهدا علیه السلام می باشد.(1)
〰〰〰〰〰〰
📂1. توضیح المسائل ده مرجع ، با استفاده از مسائل ، واژه ها و اصطلاحات فقهی ؛
@bonyadsari
📗 #کتاب_احکام_عزاداری ؛
📜#سیمای_عزاداری؛ فعالیت های جمعی ؛1⃣
↩️سینه زنی و زنجیرزنی؛👇
❔سوال👈آیا سینه زنی و زنجیرزنی در مراسم عزاداری جایز است؟
📖جواب👈سینه زنی (1) و زنجیرزنی (2) به نحو متعارف در عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام از روش های عزاداری سنتی و از نشانه های حزن و اندوه است؛ از این رو اشکالی ندارد.(3)
〰〰〰〰〰
📂1. سینه زنی در میان عرب ها رایج بوده و بعدها به شکل امروزین در آمده است که با انتخاب نوحه های سنگین ، حرکات دست بر سینه می خورد ؛ سینه زنی موجب ترویج و تحکیم محبت و اطاعت اهل بیت علیهم السلام و از مظاهر عزاداری است و اشکالی ندارد.
📂2. زنجیرزنی از هندوستان و پاکستان به ایران آمده است ؛ از آنجا که برخی به وضع نامناسبی با زنجیر عزاداری کرده و موجب زخمی و خون آلود شدن بدن می شدند ، عده ای از علما به حرمت آن فتوا دادند ؛ ولی اگر این عمل به شیوه ای انجام شود که موجب صدمه به بدن و وهن مذهب نگردد ، اشکالی ندارد.
📂3. امام ، استفتائات ، ج 3 ،(سؤالات متفرقه ، عزاداری)، س 42 / بهجت ، استفتائات ، ج 4 ، س 6389 / خامنه ای ، أجوبة الإستفتائات ، س 1463 _ صافی ، جامع الاحکام ، ج 2 ، س 1593 _ مکارم ، استفتا ؛
〰〰〰〰〰
@bonyadsari
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
🕊سلام آقا جان....👋
🕊سلام بر تو که که سلام می دهی و کسی نمی دهد جوابت را....👋
🕊سلام بر تو ای امام غربتها....👋
🕊سلام بر تو که برای قلبها، دعای فرج می خوانی🗞
🕊سلام من به تو که منتقم خـــــــون حسینـــــــــــے🏴
🕊سلام بر تو که فراموش می شوی گاهی..😔.
میان خیابان و قلبهای تهی!...♥️
🕊سلام بر تو که غریبانه می آیی!...😕
🕊سلام بر تو که برای خوددعای فرج می خوانی!😔
🕊سلام بر تو که حتماً می آیی!....👌✋🙏
✳اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج✳
#دلنوشته_مهدوی
☆☆☆☆☆☆☆
@bonyadsari
🏴 🏴 🏴 🏴 🏴
دستهــــــا رو سیـــــنه گذاشته👋
با چشـــــم دل ،دلهـــــــارو روانـــــہ کـــــربلا میکـــــــنیم😍
واز تــــــــــہ قلـــــــب ی عرض ســـــــلامے✋ خدمت ارباب بی کفن کنیم😔😭😔
🌸 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ✋ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ🙏
🌸 اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
✋ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ✋ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ✋ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ✋ 💔😭
🏴 🏴🏴🏴🏴
☆☆☆☆☆☆☆
@bonyadsari
◻️🔶◻️🔶◻️
#وظایف_منتظران ۲۱
👈۱- سرودن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت علیه السلام.
👈۲- خواندن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت علیه السلام.
👈۳- قیام به هنگام یاد شدن نام و یا القاب آن حضرت علیه السلام.
👈۴- گریستن بر فراق آن حضرت علیه السلام.
👈۵- گریاندن بر فراق آن حضرت علیه السلام.
📘 منبع: مکیال المکارم
🔹ادامه دارد ..
◻️🔶◻️🔶◻️
=============
@bonyadsari
🔹▫🔹▫🔹▫🔹
📜 #درســنامه_مهـــدویت📜
🌷 *ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)*🌷
*2⃣اثبات ولادت حضرت مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف)*
ولادت حضرت مهدي(عج) ، هر چند به دلايلي مخفيانه صورت گرفت و باعث شد تا عده یاي آن را انكار كنند؛ اما شيعه براي اثبات ولادت آن حضرت، ادله فراواني اقامه کرده است.
*✔الف) نويد امام عسکري(علیه السلام) به ولادت مهدي(عج)*
✍🏻در روايتي آمده است: امام حسن عسكري(علیه السلام,) گاهي، نويد مولودش را به ياران خاص می داد:
💠«... سيرزقني الله ولداً بمنه و لطفه»؛
🔅 *«به زودي خداوند به مَنّ و کرمش، به من فرزندي ارزاني خواهد داشت».*
💭و نيز در نويدي به همسر بزرگوار خود حضرت نرجس (سلام الله علیها)چنين فرمود:
💠 «سَتَحْمِلِينَ وَلَداً وَ اسْمُهُ مُحَمَّدٌ وَ هُوَ الْقَائِمُ مِنْ بَعْدِي»؛
🔺 *«در آينده اي نزديک داراي فرزندي خواهي شد. نامش محمد است. او قائم از بعد من است».*
*✔ب) خبر دادن امام عسكري(علیه السلام) از ولادت مهدي(عج)*
🖊امام حسن عسكري(علیه السلام) پدر بزرگوار حضرت مهدي(عج) در روايات فراواني، براي ياران ويژه، به ولادت فرزند خود تصريح کرده است.
📑احمد بن اسحاق می گويد: از امام عسكري(علیه السلام) شنيدم كه ميفرمود:
💠«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يخْرِجْنِي مِنَ الدُّنْيا حَتَّي أَرَانِي الْخَلَفَ مِنْ بَعْدِي أَشْبَهَ النَّاسِ بِرسول الله (صل الله علیه وآله)خَلْقاً وَ خُلْقاً يحْفَظُهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي فِي غَيبَتِهِ ثُمَّ يظْهِرُهُ فَيمْلا الارْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً »؛
🔗 *«سپاس از آن خدايي است که مرا از دنيا نبرد تا آنکه جانشين مرا به من نشان داد. او از نظر آفرينش و اخلاق شبيه ترين مردم به رسول خدا است. خداي ,تعالي او را در غيبتش حفظ فرمايد؛ سپس او را آشکار کند. او زمين را از عدل و داد آکنده سازد؛ همچنان که مملو از جور و ستم شده باشد».*
📌ابوهاشم جعفري ميگويد: به امام عسكري(علیه السلام) عرض كردم بزرگواري تان مانع از آن ميشود تا از شما پرسش کنم؛ اجازه بفرماييد از شما چيزي بپرسم. آن حضرت فرمود: هر آنچه می خواهي بپرس. عرض كردم:اي آقاي من! آيا براي شما فرزندي هست؟ فرمود: آري. پس گفتم اگر براي شما حادثه اي پيش آيد، كجا به دنبال او باشيم؟ فرمود: *«بِالْمَدِينَةِ» (در مدينه).*
📃ابراهيم بن ادريس ميگويد: امام عسكري(علیه السلام) گوسفندي به من داد و فرمود:
💠 «عُقَّهُ عَنِ ابْنِي فُلانٍ وَ كُلْ وَ أَطْعِمْ أَهْلَكَ»؛
🔅 *«اين را براي فرزندم فلان عقيقه کن و خود و نزديکانت از آن بخوريد».*سپس دو گوسفند داد و فرمود:
💠 «عُقَّ هَذَينِ الْكَبْشَينِ عَنْ مَوْلاكَ وَ كُلْ هَنَّأَكَ اللَّهُ وَ أَطْعِمْ إِخْوَانَكَ»؛
🔘 *«اين دو گوسفند را از مولاي خود عقيقه کن ؛ و بخور که خداوند بر تو گوارا نمايد و به برادران ديني خود نيز از آن بده».*
📝ادامــــه دارد....
📔منبع:
برگرفته از کتاب درسنامه مهدویت اقای سلیمیان
🔹▫🔹▫🔹
@bonyadsari
🔸بسم الله الرحمن الرحیم 🔸
💎 روایتی بسیار زیبا پیرامون #شناخت_امام
✍فضیل بن یسار روایت کرده گفت: از حضرت صادق علیه السلام معنای آیه
یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ را سؤال نمودم، فرمود: ای فضیل❗️
👈 بشناس امام زمان خود را چون اورا شناختی تقدیم و تأخیر ظهور ضرر و زیان به تو نمی رساند.
توجه توجه👇👇
همانا هر آنکه امام زمان خود را شناخت و پیش از ظهور حضرت قائم علیه السلام وفات نمود مانند کسی است که در رکاب آن حضرت جهاد کند
👈 و مثل شخصی است که با پیغمبر صلی الله علیه و آله به جهاد رفته باشد.
✍ابی بصیر روایت کرده گفت: حضرت صادق علیه السلام فرمود: روز قیامت مردم هر عصری را با 👈امام آن عصر که در زمان او وفات کرده احضار میکنند
هر که امام خود را در دنیا شناخته و به او اعتقاد داشته نامه عملش را به دست راست او بدهند و کوچکترین ستمی بر او وارد نخواهد شد
👈 و هر آنکه امام زمان خود را نشناخته نامه عملش را به دست چپ او بدهند و جزء اصحاب شمال میباشد
✍ خداوند درباره آنها میفرماید: «واصحاب الشمال ما اصحاب الشمال فی سموم وحمیم وظل من یحموم».
📒الکافی: ج۱ ص۳۷۱.
📒تفسیر عیاشی: ج۲ ص۳۰۲.
@bonyadsari
#امام_زمان علیه السلام
#حکمت_غیبت امام عصر علیه السلام(۲)
👈منافقین و شیعیانی که طینت نا پاکی دارند مشخص شوند (اشخاص منتسب و مدعی شیعه)
➖🍃¤🍃¤▪️▪️
✍قال الامام الصادق علیه السلام وَ كَذَلِكَ الْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّهُ تَمْتَدُّ أَيَّامُ غَيْبَتِهِ لِيُصَرَّحَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ يَصِفُوا الْإِيمَانِ مِنَ الْكَدَرِ بِارْتِدَادِ كُلِّ مَنْ كَانَتْ طِينَتُهُ خَبِيثَةً مِنَ الشِّيعَةِ الَّذِينَ يُخْشَى عَلَيْهِمْ النِّفَاقُ إِذَا أَحَسُّوا بِالاِسْتِخْلاَفِ وَ التَّمْكِينِ وَ الْأَمْنِ الْمُنْتَشِرِ فِي عَهْدِ الْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَم.ُ
امام صادق عليه السّلام فرمود:
قائم عليه السّلام نيز چنين است زيرا ايّام غيبت او طولانى مى شود تا حقّ محض و ايمان صافى از كدر آن مشخّص شود و هر كسى كه از شيعيان طينت ناپاكى دارد از دين بيرون رود،
كسانى كه ممكن است چون استخلاف و تمكين و امنيّت منتشره در عهد قائم عليه السّلام را احساس كنند نفاق ورزند.
📚كمال الدین وتمام النعمه جلد 2 صفحه 334
➖▪️¤¤¤
🆔 طرح مباحث ناب مهدویت
❇️ تبلیغ کننده ی امام عصر عج باشید وفوروارد کنید
@bonyadsari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلتنگ حرمش شدی
همین الان لبیک یا حسین بگو
التمــــــــــــــــاس دعــــــــــــــــا
🌷🔰🌷🔰🌷
@bonyadsari
📢📢توجه
(برنامه زیارت آل یاسین ؛ ثواب قرائت تقدیم به وجود مولایمان #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛
#زیارت_آل_یاسین
(بِسْم الله الرحمن الرحيم)
سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَ حَقِّهِ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ
ٱلسَّلاَمُ، أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ
أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ،
وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ،
وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ
وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ
وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ
وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ
وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،
وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،
وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،
وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،
وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،
وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،
وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،
وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ
وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً،
وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ،
وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ،
وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،
وَالْبَعْثَ حَقٌّ،
وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،
وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ،
وَالْمِيزَانَ حَقٌّ،
وَالْحَشْرَ حَقٌّ،
وَالْحِسَابَ حَقٌّ،
وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ،
وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،
يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ
وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،
فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَا أَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ،
وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ،
فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ،
وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ،
وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ،
وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ،
فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ
وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،
وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُمْ
آمِينَ آمِينَ.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🍀🌼🍀🌼🍀🌼
@bonyadsari
✍نذری دادن سابقه تاریخی دارد/مداح و سخنران باید مقتل را به درستی مطالعه کند.
🔺معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با تاکید بر این که ما برای رفع آسیبهای هیئات مذهبی باید به ارائه استانداردها بپردازیم و در جلسات توجیحی باید سوژه و طرح به مداح سخنران ارائه بدهیم نه اینکه فقط از علائق و سلایق سیاسی خود سخن بگوییم، گفت:اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم.
👈 حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بحث نذری و نذری دادن به نوعی یک ارتباطی با جریاناتی دارد که فرد میخواهد از این طریق اعتقادات خود را بیان کند، ♦️اظهارکرد: نذری دادن به نوعی باعث میشود که انسان ارتباط معنوی خود را با اهل بیت (ع) مطرح کرده و نشان بدهد. در طول تاریخ بزرگان و مردم همواره به بحث نذر و وقف کردن توجه ویژهای داشتند و حتی مکانی را به نام اهل بیت (ع) وقف میکردند و درآمدهای آن را وقف عزاداری میکردند.
👌وی در ادامه با اشاره به این موضوع که نذری دادن سابقه تاریخی دارد و به عنوان یک سنت محسوب شده و منحصر به جامعه اسلامی نیست،بلکه بحث نذر در ادیانی همچون مسیحیت، یهود و... نیز وجود دارد، اضافه کرد: نذری دادن برای طبقه خاصی نیست و افراد با نذری دادن میخواهند ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان داده و با این کار به نوعی بخشی از مال خود را در راه اهل بیت (ع) بدهند و یا اینکه افرادی که نذری میدهند، همواره برکت آن را در زندگی خود دیدهاند. هیچ کدام از این نذریها از روی اجبار نیست، بلکه از روی علاقه و عشق و محبت است.
🔺معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در ادامه با تاکید بر این موضوع که اما باید جهتدهی در بحث فرهنگسازی نذر و نذورات داشته باشیم که از این طریق بهداشت روحی، روانی، گفتاری و حتی رفتاری در جامعه به سمت تعالی پیش برود،خاطرنشان کرد: همواره حرکتهای دینی مورد تهاجم دشمنان واقع شده است چرا که آنها با فرهنگ اسلامی،شیعه و اهل بیت (ع) مشکل دارند.
✔️نصوری با بیان این مطلب که بعضا در مواردی میگویند که افراد به جای پخش نذری آن را به فقرا بدهند، گفت: چرا اینگونه سخنان زمانی که افراد به سفرهای خارجی میروند و هزینههای آنچنانی برای زیبایی و یا کنسرت میکنند، مطرح نمیشود؟ اتفاقا همین فقرا هستند که نذری را در جامعه ترویج میدهند. اینگونه سخنان مربوط به دشمنان است و آنها میخواهند با فرهنگسازی نادرست اینگونه حرکتها را زیر سوال ببرند. نذری از پول بیتالمال نیست، بلکه مردم از جان و دل خود این کار را انجام میدهند چون برکات آن را دیدهاند.
🔸او در ادامه با اشاره به این مطلب که متدینین ما در پاسخ به اینگونه شبهات وارد نمیشوند و نمیخواهند خود را وارد این درگیریها کنند، یادآور شد: وهابیها نذر و توسل به اهل بیت (ع) را شرک میدانند. ما باید با فرهنگسازی صحیح در عرصه نذری دادن اینگونه شبهات را از بین ببریم. با کارهایی همچون فعالیت رسانهای، ساخت فیلم، سخنرانی و خطابه، ترویج کارهای هنری و ... میتواند در فرهنگسازی این امر تاثیرگذار بود.
با برنامهریزی صحیح و ارائه استانداردها میتوانیم آسیبهای هیاتها را به حداقل برسانیم
🔺معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به برخی از آسیبهایی که در هیاتهای مذهبی وجود دارد و با بیان اینکه هر معقولهای هر چقدر مهمتر باشد، آسیبهایی نیز در آن وجود دارد خاطرنشان کرد: در نگاه توحیدی ما میبینیم که در مقابل این نگاه بتپرستی هم وجود دارد. در رابطه با بحث عاشورا و شعائر مذهبی نیز اینگونه بحثها مطرح است. متاسفانه ما یک هیات استاندارد را تعریف نکردهایم و هر دفعهای که بحث آسیبها مطرح شده است، درصدد بودهایم که صورت مسئله را پاک کنیم و بدانیم که متولیان هیاتهای مذهبی، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، اوقاف و ... است. با همدیگر در این عرصه نباید تعارف کنیم. با برنامهریزی صحیح و ارائه استانداردها میتوانیم آسیبهای هیاتها را به حداقل برسانیم.
↩️متاسفانه برخی از هیاتهای مذهبی پاتوق برای جریان خاصی شدهاند؛ با فردی در جامعه مشکل دارند و از تریبون خود ناسزا میگویند. دین ما سیاسی است و عاشورا هم سیاسی است، اما باید حرمتها حفظ شود.
⬅️جناب نصوری ادامه داد: باید به مداح بگوییم که چگونه روضهخوانی کند و سخنران باید بداند که باید تا چه اندازه مخاطب خود را بشناسد. متاسفانه برخی از هیاتهای مذهبی پاتوقی برای جریان خاصی شدهاند؛با فردی در جامعه مشکل دارند و از تریبون خود ناسزا میگویند. دین ما سیاسی است و عاشورا هم سیاسی است، اما باید حرمتها حفظ شود و وسط روضه به جایی گریز نزنیم که بخواهیم سلایق و حرفهای خود را مطرح کنیم. اگر آموزشها داده شود و استانداردها تعریف شود، در این صورت دیگر شاهد اینگونه مشکل
ها نخواهیم بود.
✅مداح و سخنران باید مقتل را به درستی مطالعه کند.
با بیان این موضوع که در برخی از هیاتها، مقتلخوانی به صورت درست انجام نمیشود، گفت: در مقتل برخی از موضوعاتی که مطرح میشود نیست. مداح و سخنران ما باید مقتل را به درستی مطالعه کند، فضاسازی و نمادسازی چرا باید در هیاتها ترویج پیدا کند و شمایل را از احادیث پررنگتر کنیم؟
🔺معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: اگر در هیاتهای مذهبی احادیث فاخر و محتوایی بیان شود، تاثیرگذار است. این همه شاعر آئینی و شعرهای فاخر داریم،چرا باید اشعاری خوانده شود که در شأن اهل بیت (ع) نیست. متاسفانه در برخی از هیاتهای امروزی شور داریم، اما شعور را هم باید ارتقاء بدهیم. خطیب باید شبهات را بررسی کند و آنها را مطرح کند، اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم. چرا جلسات و هیاتهای مذهبی در مساجد برپا نمیشود؟. خودمان درصدد هستیم که با نمادسازی و فضاسازی، حسینیهها را پررنگ کرده و از مساجد فاصله بگیریم در حالی که در اسلام اصل مسجد است.
↩️برخی هیاتهای مذهبی تشکیلات محور شدهاند
👈متاسفانه در برخی از هیاتهای امروزی شور داریم، اما شعور را هم باید ارتقاء بدهیم. خطیب باید شبهات را بررسی کند و آنها را مطرح کند، اینکه فقط در هیاتها بحثهای سنتی مطرح شود، درست نیست باید از محتوا به فضاسازی صحیح در حسینیهها برسیم.معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: برخی هیاتها مداحمحوری را رد کردهاند و تشکیلات محور شدهاند، سنج و طبل را در خیابانها راه میاندازند و مراسم عزاداری را از محتوایی به حالت تماشایی تبدیل میکنند. اینکه همه در یک مکان جمع شوند و نگاه کنند، آسیبهایی پیش میآید غیر قابل جبران، اگر استانداردسازی شود دیگر شاهد این آسیبها نیستیم.
❌در هیات مذهبی خوراک دشمنان را تامین نکنیم
💢نصوری تاکید کرد: برای رفع این معضلها و آسیبها نباید کار را برای دقیقه ۹۰ بگذاریم.باید از قبل زمینههای رفع آسیبها مطرح شود و با مدیران،سخنرانان و اعضای فعال در هیاتها جلساتی تشکیل بدهیم و محتواهای آموزشی را برای آنها مطرح کرده و نمونههای فاخر را معرفی کنیم. برخی قمهزنی را در هیاتهای خود دارند و نمیدانند که پیامدهای آن در سطح جهان تا چه اندازه منفی و وصف نشدنی است. غربیها عزاداری و روضه خوانی ما را نشان نمیدهند. آنها فقط قمهزنی را نشان داده و میگویند که شیعه این است و درصدد اسلامهراسی هستند، ما نباید خودمان خوراک آنها را تامین کنیم.
⚜سنج و طبل را در خیابانها راه میاندازند و مراسم عزاداری را از محتوایی به حالت تماشایی تبدیل میکنند. اینکه همه در یک مکان جمع شوند و نگاه کنند، آسیبهایی پیش میآید غیر قابل جبران، اگر استانداردسازی شود دیگر شاهد این آسیبها نخواهیم بود.
وی در ادامه با بیان این موضوع که اگر جلساتی را برای سخنرانان و مداحان میگذاریم، باید سوژه و طرح به آنها ارائه بدهیم نه اینکه فقط از علائق و سلایق سیاسی خود سخن بگوییم. عوامل بروز و ظهور عاشورا، افت معنویت و نبود غیرت دینی و حیا در جامعه بود. باید این موضوع را در هیاتهای مذهبی مطرح کنیم و از کهنهگرایی خارج شویم. آسیبها و راهکارها اگر از قبل گفته شود دیگر شاهد اینگونه مشکلات و معضلات نیستیم.
🔺معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: افرادی که تریبون دارند، حوزهها، دانشگاهیان، فرهنگیان، فیلمسازان، نویسندگان و ... همگی باید فرهنگ سازی کنند. در زمان صفویه چرا بدعت و خرافه آمد؟ به قدری خرافه و بدعت زیاد شد که آیتالله آقاجمال خوانساری کتاب «کلثوم ننه» را نوشت. در احادیث دینی وارد شده است که، " اگر عالمان به دین ببینند در دین بدعتی ایجاد شده و سخنی نگویند و به مبارزه به آن برنخیزند مورد لعنت خدا قرار میگیرند. " بدعتها را در هیاتها باید گفت. در عاشورا اصلا عروسی نبوده است که ما در برخی هیاتهای مذهبی این مسئله را میبینیم. وقتی مداح و سخنران این مطالب را مطرح نمیکند، باید شاهد اینگونه بدعتها هم باشیم.
✔️نصوری ادامه داد: هر چقدر نگاه ایجابی باشد، بدعتها کنار میرود. در کدام یک از کتب دینی معتبر دیدهایم که امامی بعد از عاشورا قمه بزند و یا عالمی این کار را انجام بدهد. هر چیزی که در دین نباشد و وارد آن شود، بدعت و خرافه است و این وظیفه علما است که با آن مبارزه کنند.
✍ گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا نصوری معاونت محترم مرکز تخصصی مهدویت قم/ایسنا
===========
@bonyadsari
#شعایر_مقدسه_حسینیه
▪️روایات در جواز #جزع بر سیدالشهداء علیه السلام...(۱)
➖〰🔸〰〰▪️💦
روایت اول:
✍حَدَّثَنِي أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ دَخَلَتْ فَاطِمَةُ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه و آله وَ عَيْنَاهُ تَدْمَعُ فَسَأَلَتْهُ مَا لَكَ- فَقَالَ إِنَّ جَبْرَئِيلَ عليه السلام أَخْبَرَنِي أَنَّ أُمَّتِي تَقْتُلُ حُسَيْناً فَجَزِعَتْ وَ شَقَّ عَلَيْهَا فَأَخْبَرَهَا بِمَنْ يَمْلِكُ مِنْ وُلْدِهَا فَطَابَتْ نَفْسُهَا وَ سَكَنَتْ .
🔹امام صادق علیه السلام فرمودند:
حضرت فاطمه سلام اللّه عليها بر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم داخل شده در حالى كه چشمان آن جناب اشك بار بود. حضرت فاطمه سلام اللّه عليها از آن جناب پرسيدند: شما را چه میشود؟ رسول خدا صلّى اللّه عليه فرمود: جبرئيل عليه السّلام به من خبر داده كه امّتم عنقريب حسين را مى كشند.
پس فاطمه عليها السّلام به #جزع آمده و این امر بر ایشان سنگین و سخت آمد.
رسول خدا صلّى الله عليه و آله كه حال را مشاهده نمودند به آن حضرت خبر داد كه يكى از فرزندان اين مولود مالك امور گشته و انتقام از قاتلين خواهد گرفت. پس از اين خبر حضرت فاطمه سلام اللّه عليها خشنود گشته و نفس مباركش آرام گردید.
📒منبع: کامل الزیارات صفحه 132
✔️ادامه دارد...
@bonyadsari
«عباس بن على بن ابى طالب علیهم السلام» فرزند امير المؤمنين،برادر سيد الشهدا،فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسين«علیه السلام»در روز عاشورا .عباس در لغت،به معناى شير بيشه،شيرى كه شيران از او بگريزند است.[1]
امیرالمومنین علیه السلام از پس پرده های غیب ، جنگاوری و دلیری فرزندش را در عرصه پیکار و شجاعت می دانست لذا آن حضرت را عباس نامید [2]
مادر ایشان حضرت ام البنین (سلام الله علیها) اسوه ولایتمداری بودند در حالات ایشان آورده اند زمانی که بشیر از کربلا برگشت و اخبار کربلا را آورد خدمت حضرت ام البنین رسید. خبر شهادت ۴ فرزندش را یکی یکی به او می داد. ام البنین هر بار می گفت: از حسین چه خبر؟ فرزندانم و هر آنچه زیر آسمان کبود است به فدای حسین. وقتی خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنید با آهی سوزان گفت: بشیر با این خبر بندهای دلم را پاره کردی. [3]
عصر عاشورا، پس از شهادت اصحاب و ياران، حضرت عباس عليه السلام تنهايي و بي كسي امام را نتوانست تحمل كند. محضر امام حسین (علیه السلام) رسيد و رخصت ميدان رفتن و جانفشاني خواست و عرضه داشت : سرورم ! اجازه ميدان مي دهي؟ امام شديد گريست و فرمود : تو پرچمدار لشكر مني . اگر تو بروي، لشكر من متفرق خواهند شد ! عباس بن علي عرضه داشت : سينه ام تنگي مي كند و از زندگي سيرم. اجازه دهيد انتقام خون هاي ريخته شده را از اين منافقين بستانم . دراين لحظه امام فرمود: اكنون براي اطفال كه تشنه اند آب بياور و ... [4]
صداي العطش كودكان فضاي خيمه ها را پر كرده بود ، سقّا نگاهي به چهره معصوم كودكان انداخت و بدون تأمل سوي شريعه فرات برگشت و به نگهبانان شريعه حمله كرد و جمع كثيري را كشت و وارد شريعه شد، با آنكه تشنه بود،اما بخاطر تشنگى برادرش و خیمه ها آب نخورد و سوگند ياد كرد كه آب ننوشد. [5]
هنگام بازگشت، دشمن راه را بر او بست. حضرت براي محافظت از مشك به سمت نخلستان رفت و دشمن نيز به دنبالش. از هر طرف تير و نيزه به سمتش پرتاب مي كردند، تا اينكه زره از انبوه تيرها همچون خار پشت به نظر مي رسيد. ابرص بن شيبان دست راست حضرت را قطع نمود، حضرت مشك را به دوش چپ انداخت و با دست چپ جنگيد و اين گونه رجز خواند: «وَ اللهِ اِنْ قَطَعْتُموا يَميني، اِنّي اُحامي اَبَداً عَنْ ديني»، به خدا قسم اگر دست راستم را قطع كنيد، من از حمايت از دينم دست بر نمي دارم.
در اين هنگام دست چپ حضرتش را حكيم بن طفيل از مچ قطع كرد. مشك را به دندان هاي مبارك گرفته سعي مي كرد آب را به خيام برساند. لذا خود را به روي مشك انداخت. در اين حال دشمن تيري به چشم و تيري به مشك زد، حكيم بن طفيل با گرزي آهنين فرق مبارك را نشانه گرفت و ضربتي وارد کرد و او را بر زمين انداخت. «وَنادى بِأعْلى صَوْتِهِ: أَدْرِکْنی یا أَخِی» با صداى بلند فریاد زد: برادر مرا دریاب.[6] امام خود را به برادر رسانيد، وقتي قمربني هاشم در بالين امام حسين(علیه السلام) جان سپرد، حضرت فرمودند: «الْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرِی وَ قَلَّتْ حِیلَتِی»، عباسم الآن كمرم شكست و چاره ام از هم گسست. [7]
پی نوشت :
[1]. لغت نامه دهخدا.
[2]. خصائص العباسيه، ص118.
[3]. مزینانی، ص 306
[4]. بحار الأنوار ج45، ص 41
[5]. مقتل خوارزمى،ج 2،ص .30
[6]. ابصار العین، ص 30
[7]. منتهي الامال ج 1 ص 384
@bonyadsari