eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📸اطلاع‌نگاشت: تحریفات کتاب الف لام خمینی ◀️شخصیت و مسلک امام خمینی قدس سره رکن انقلاب اسلامی است و تحریف ایشان به انحراف انقلاب از ریل اصلی خود منجر خواهد شد. به حق می توان تاریخ نگاران انقلابی و متعهد را مرزبانان سیره و سلوک امام دانست. امید است جبهه انقلاب با هوشیاری و بصیرت خود به این وظیفه خطیر عمل نمایند. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻حضور تحریف‌گر مکتب امام خمینی در شهر خون و قیام 🔹شهر مقدس قم را به حق می‌توان دانست. شهری که مردمش تا پای جان در راه دفاع از امام خمینی قدس سره ماندند و در کنار ملت ایران انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند. 🔸امروز نیز سیره و شخصیت امام خمینی الگویی برای تمام مردم مسلمان و آزادی‌خواه است و دشمنان می‌دانند که چنین شخصیتی حذف‌شدنی نیست در نتیجه را در دستور کار خود قرار می‌دهند و در این راه هم‌فکران یا مزدوران خود را به کار می‌بندند. 🔹یکی از مصادیق جدی تحریف در چند سال اخیر کتاب الف لام خمینی نوشته است که از مزایای وزارتی و دولتی خوبی بهره‌مند شد. تا کنون نقدهای فنی و علمی فراوانی به این کتاب وارد شده که موارد مختلف را به عرض مخاطبان محترم رساندیم. 🔸بنابر اخبار منتشر شده یکشنبه 27بهمن هدایت‌الله بهبودی به قم خواهد آمد و با سابقه‌ای که از ایشان سراغ داریم باید منتظر بود و دید که چه تحریفات تازه‌ای در خصوص سیره امام خمینی قدس سره الشریف و حتی مقام معظم رهبری ایجاد خواهد کرد. 🔹امید است چهره‌های متعهد و فاضل انقلابی با هوشیاری هرچه بیش‌تر به مقوله تحریف جبران‌ناپذیر چهره امام توجه کنند و با این پروژه خطرآفرین مقابله متقنی داشته باشند. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻به مناسبت سالروز قیام تاریخ ساز مردم تبریز در 29 بهمن قیام مردم تبریز؛ قیام زینبی یا تظاهراتی خشم‌آلود؟! 🔹خواندن عمیق و دقیق تاریخ ما را به ظرفیت‌های شگفت‌انگیز مردم‌مان بیش از پیش آشنا می‌کند. یکی از درخشش‌های تاریخی ملت ایران به دست مردم تبریز در سال 1356 رقم خورد. هنگامی که خون در 19 دی ریخته شده بود و قیام چهل روز پس از آن باعث شد آن خون‌های پاک به هدر نرود. 🔸« اگر برای جوان‌های عزیزی که آن روز[۲۹ بهمن ۵۶] را ندیدند، بخواهیم در دو جمله مسئله را تصویر کنیم، مسئله این است که یک حرکتی در مواجهه با ، از یک نقطه‌ای، یعنی از حوزه‌ی علمیه قم و مردم قم سربلند کرد، رژیم بی‌باک و غدار و متکی به به‌شدت آن را سرکوب کرد، نفسها در سینه‌ها حبس شد. همه خیال کردند قضیه تمام شد. 🔹آن نقطه‌ای که نگذاشت این قضیه به اینجا ختم شود و یک حادثه را تبدیل به یک جریان و یک فرایند کرد، عبارت بود از و . یعنی مردم غیور و شجاع و باهوش تبریز، یک حادثه را تبدیل کردند به یک جریان؛ نگذاشتند این حادثه در قم دفن شود. 🔸اگر بخواهیم تشبیه کنیم به حوادث صدر اسلام، مثل کار جناب و در حفظ حادثه‌ی عاشورا و نگذاشتن و مانع شدن از اینکه این حادثه در صحرای کربلا دفن شود و فراموش شود. شما این را یک پرچمی کردید و با قدرت این را در دست نگه داشتید و این پرچم شد شاخص. این، اهمیت حادثه را نشان می‌دهد. »(مقام معظم رهبری ۱۳۸۶/۱۱/۲۸) 🔹پی‌نوشت: یکی از ظلم‌های مورخین غیردقیق یا مغرض؛ کتمان حماسه‌های مردم و سرپوش گذاشتن بر آن است. به طور مثال جناب آقای بهبودی در کتاب قیام مردم تبریز را در حد یک مراسم عزاداری «که می‌توانست با آرامش آغاز و انجام یابد» تقلیل می‌دهد و غیرت، هوشمندی و شجاعت مردم تبریز در برپایی آن شور عظیم را به صورت مراسمی ساده جلوه می‌دهد که به خاطر عصبانیت یک دانشجوی جوان از رئیس کلانتری بازار تبریز به تظاهراتی خونین بدل شد. ◀️آقای بهبودی در کتاب مذکور می‌نویسد: «قرار بود به مناسبت چهلمین روز کشته‌های قم، در مسجد قزللی مراسمی برپا شود. مأموران این را می‌دانستند. مردم پشت در منتظر ماندند، بلکه باز شود. رئیس کلانتری بازار تبریز اجازه گشوده شدن در مسجد و شروع مراسم را نمی‌داد. او در برابر خواست‌های پیاپی حاضران، آن معبد توحیدی را با جایگاه ستوران یکی دانست. دانشجوی معترضی که تاب این توهین را نداشت با پاره آجری به سوی او حمله برد، اما با گلوله‌ای نقش زمین شد. مراسمی که می‌توانست با آرامش آغاز و انجام یابد، به تظاهراتی خشم‌آلود تبدیل شد و با شتاب در شهر گسترش یافت.»(الف لام خمینی ص809) 🔹 اختلاف نظرهای علمی در مبانی تاریخ نگاری یا اختلاف روایت‌های مختلف از یک واقعه به شرط تلاش حداکثری برای کشف حقیقت، امری پذیرفتنی است اما تکیه بر منابع مخدوش و روایت های دروغ، که منجر به تولید تحریف می شود، به هیچ وجه قابل توجیه نیست. لذا اگر یک منبع تاریخی به هر دلیل حاوی تحریفات آشکار (هرچند اندک) باشد، ارزش استناد و اتقان علمی را نخواهد داشت حال اگر تعداد این تحریفات به مرز نامتعارف برسد، و بعد از نقد علمی تحریفات، اقدامی در جهت اصلاح و جبران آن صورت نگیرد، خدای ناخواسته شبهه غرض ورزی نویسنده در تحریف عمدی افزایش می‌یابد. خاصه آنکه بعد از طرح اشکالات علمی، هیچ قدم و اقدامی در جهت پاسخ به ایرادات مستند یا اصلاح خطاها، مشاهده نشود. 🔸امیدواریم جناب آقای بهبودی که ظاهرا در سایه پشتیبانی برخی آسوده‌اند، به نقدهای منطقی و متین پاسخ گویند و شبهات را در خصوص کتاب پرتحریف خود بزدایند. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻تذکار تاریخی امام خمینی به سیاسیون؛ خودخواهی مانع قیام لله است!🔻 🔹« و ترك قيام براى خدا ما را به اين روزگار سياه رسانده و همه جهانيان را بر ما چيره كرده و كشورهاى اسلامى را زير نفوذ ديگران درآورده. قيام براى است كه روح وحدت و برادرى را در ملت اسلامى خفه كرده. 🔸 است كه بيش از ده ميليون جمعيت شيعه را به طورى از هم متفرق و جدا كرده كه طعمه مشتى ‏پرست پشت ميزنشين شدند. قيام براى شخص است كه يك نفر...بی‌سواد [ ] را بر يك گروه چندين ميليونى چيره مى‏كند كه حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود كند. »(صحیفه امام ج1 ص23-21/ 15اردیبهشت1323) ◀️پی‌نوشت: امروز هم این ندای امام قدس سره الشریف پیش چشم ماست. خودخواهی‌ها و قیام برای منافع شخصی روح وحدت و برادری را خفه می‌کند و باعث می‌شود شخصیت‌های بی‌سواد و بی‌بنیه در مناصب حساس مجلس یا دولت قرار گیرند. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #انقلاب_اسلامی، بازگشت اعتماد به نفس از دست رفته ایرانیان «سابقه دلبستگی به دشمنان و انفعال در برابر آنها را یک نکته منفی برشمردند و تأکید کردند: ملت ایران دارای روحیه اعتماد به نفس ملی است و بسیاری از اندیشمندان و سیاسیون جهان نیز ملت ایران را رشید و بزرگ و نیرومند و نترس توصیف می‌کنند، بنابراین کسی که قدرت ایستادگی و اعتماد به نفس، در برابر دشمنان را ندارد، برای نمایندگی ملت ایران مناسب نیست.»(مقام معظم رهبری 98/11/29) 🔹نگاهی به گذشته خود پیش از انقلاب بیندازیم. ملتی بودیم که در چشم جهانیان هویت مستقلی نداشتیم و شخص اول کشورمان هم‌چون یک کارگزار جزء #اوامر_مستکبرین آمریکایی و غربی را اطاعت می‌کرد. اما انقلاب اسلامی هویت دینی و ملی را به ما بازگرداند و اعتماد به نفس از دست رفته‌مان را زنده کرد. 🔸امید است با #اتحاد_جریان‌های_انقلابی و تشکیل #مجلس_قوی و #انقلابی، موانع امروز را نیز پشت سر گذاشته و با اعتماد به نفسی مضاعف به قله‌های پیشرفت نزدیک شویم و باید دانست رأی دادن به جریان های متمایل به استکبار جهانی خصوصا آمریکا، خواب پریشان دشمنان تشیع و مردم نجیب ایران را تعبیر خواهد کرد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️علت پول‌پاشی کاندیدهای غرب‌زده برای انتخابات چیست؟ 🔹«همه می‌دانند که تا چند میلیون از کرسی وکالت استفاده توقع نباشد چند صد هزار تومان خرج آن نمی‌شود و یک رأی به صد تومان و تویست تومان خریداری نمی‌شود. 🔸اینان که برای کشور و خدمت به میهن عزیز (!) زیر بار گران وزارت رفته‌اند؛ قبل از وزارت و بعد از دو سال وزارت آن‌ها را بسنجید و سندهای مالکیت آن‌ها را ببینید تا بهتر از این مطلب را دریابید برای اشغال یک کرسی وکالت؛ یک منتظرالوکالة پارک چند صدهزار تومانی برای فلان وزیر در مرکز درست می‌کند. این‌ها برای خدمت به میهن است! 🔹شما می‌دانید و ما هم می‌دانیم یک ملای دین‌دار بود. چندین دوره زمام‌داری مجلس را داشت و از هرکس برای او استفاده مهیاتر بود؛ بعد از مردن چه چیز به جای خود گذاشت؟! جز و . 🔸ما می‌گوییم مدرس‌ها باید بر رأس هیئت تقنینیه و قوای مجریه و قضائی واقع شود تا کشور از این حال فلاکت بیرون بیاید.»(کشف اسرار امام خمینی قدس سره ص296-295) ◀️پی‌نوشت: امروز نیز طیف‌های غرب‌زده هستند که برای قرار دادن فردی در فهرست انتخاباتی‌شان چند میلیارد پول می‌گیرند و یا در دوره نمایندگی‌شان برای خوش‌آمد فلان وزیر از استضیاح او چشم‌پوشی کرده‌اند. همه می‌دانند تا توقع استفاده چند ده میلیاردی از کرسی نمایندگی نباشد، چند میلیارد خرج آن نمی‌شود و تا زد و بندهای کثیف در جریان نباشد وزرای نالایق امکان دولت‌داری ندارند. امروز، ورای غوغاسالاری جریان‌های غرب‌زده باید به کاندیدهای انقلابی چشم امید داشت که وابسته به مراکز فسادانگیز قدرت و ثروت نبوده و به فکر خدمت به ملت‌اند و این رمز تشکیل است. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷حلال مشکلات ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/ بخش اول 🔹مردم كوشش كنند كه وكلاى صالح متديّن در مجلس‏ بفرستند. تمام گرفتاريها و تمام چيزهايى كه بر خلاف موازين عمل مى‏شود آنجا حل مى‏شود. ديگر نه دولت مى‏تواند خودش يك كارى بكند، يك برنامه‏اى بدهد، تا يك وقت خلاف باشد، و اگر چنانچه ان شاء اللَّه آنهايى هم كه در مجلس‏ مى‏روند- مردم [متدين-] ان شاء اللَّه اميدوارم همين طور هم بشود، براى اينكه مملكت ما همه متدين‏اند اكثراً و وكيل متدين تعيين مى‏كنند- وقتى بنا شد وكلا متدين باشند و مقيَّد به احكام شرع باشند كه ان شاء اللَّه هستند- آن وقت اين مسائل همه‏اش حل مى‏شود. (صحيفه امام، ج‏9، ص: 357) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷انتخابت نمایندگان متعهد به اسلام ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/ بخش دوم 🔹يك كلمه‏اى كه در اين موقع لازم است به آن توجه بشود قضيه انتخابات است. اين قدم آخرى است كه ملت ما بايد با شايستگى هر چه تمامتر اين قدم را بردارند. و توجه داشته باشند كه دوره‏هاى سابق كه دوره طاغوت بود، براى انتخابات در عين حال كه انتخاباتى در كار نبود، لكن كارهاى طاغوتى انجام مى‏گرفت. و حالا بايد همه آقايان متوجه باشند كه دولت اسلامى است. جمهورى اسلامى است و مجلس، مجلس اسلامى است. و بايد اخلاق همه در انتخابات، همه اخلاق اسلامى باشد. و افرادى را انتخاب كنيد كه متعهد به اسلام، شرقى و غربى نباشند. بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند. (صحيفه امام، ج‏12، ص: 169) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷مردم امید نهضت اسلامی ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/ بخش سوم 🔹عزيزان من! كه اميد نهضت اسلامى به شماست، در روز تعيين سرنوشت كشور بپاخيزيد، و به صندوقها هجوم آوريد و آراى خود را در آنها بريزيد، و با كمال آرامش و مراعات كامل اخلاق انسانى- اسلامى، اين امر مشروع را انجام دهيد. (صحيفه امام، ج‏12، ص: 178) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷ترس از تبلیغات منافقین ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/ بخش چهارم 🔹خوف آن دارم كه تبليغات براى اشخاص كه به اسلام و جمهورى اسلامى اعتقاد ندارند و اعمال و گفتار آنان در اين يك سال شاهد آن است، و اكنون براى راه پيدا كردن به مجلس و براى كارشكنى و جنجال در محيط مقدس مجلس شوراى اسلامى، خود را هوادار اسلام و مسلمانان جا مى‏زنند، در قشرى از ملت و جوانان پاكدل تأثير كند و آراى مقدس خود را به كسانى دهند كه به نفع اجانب، با اسلام و جمهورى اسلامى مخالفت اساسى دارند. (صحيفه امام، ج‏12، ص: 179) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷مسئولیت سنگین مردم ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/ بخش پنجم 🔹همه بايد بدانند كه امروز هيچ قدرتى نيست كه بتواند يك وكيل[نماینده مجلس] را تحميل كند. از رئيس جمهور گرفته تا ارتش، تا شهربانى، ژاندارمرى، خانها هم كه ديگر چيزى از آنها باقى نمانده است. و اشراف و اعيان هم همين طور. متنفذينى هم نداريم. 🔸هيچ كس الآن در ايران، هيچ مقامى در ايران نيست كه قدرت اين را داشته باشد كه يك وكيل تحميل كند. بنا بر اين، امروز مسئوليت به عهده ملت است. ملت اگر كنار بنشينند، اشخاص مؤمن، اشخاص متعهد كنار بنشينند، و اشخاصى كه نقشه كشيده‏اند براى اين مملكت از چپ و راست، آنها وارد بشوند در مجلس، تمام مسئوليت به عهده ملت است. هر قدمى كه بر ضد اسلام بردارند، در نامه اعمال ملت نوشته مى‏شود. هر كارى كه انجام بدهند مسئوليتش متوجه ملت است‏. (صحيفه امام، ج‏12، ص: 182) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷مسئولیت بزرگ ما ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/بخش ششم 🔹امروز سرنوشت اسلام و سرنوشت مسلمين در ايران و سرنوشت كشور ما به دست ملت است. و اگر مسامحه كنند در اين امر، اهمال كنند، نروند و رأى ندهند، مسئوليت متوجه خود آنهاست عيناً. و اگر بروند و در تشخيص مسامحه كنند و اشخاص متعهد مسلم، كسانى كه براى كشور و براى اهالى كشور ارج قائل هستند، كسانى كه نمى‏خواهند زمام امور كشور ما به دست چپ بيفتد يا به دست راست بيفتد، اين اشخاص را چنانچه تعيين كنند، به تكليف خودشان عمل كرده‏اند. و چنانچه مسامحه در اين امر كنند و آنها پيش ببرند، آنهايى كه مى‏خواهند ما را به زنجير چپ و راست بپيوندند و ما را اسير كنند در دست قدرتهاى بزرگ، اگر آنها پيش ببرند و شما ساكت باشيد، تمام مسئوليت متوجه شماست. امروز مسئوليت بزرگى به عهده همه ماست. (صحيفه امام، ج‏12، ص: 183) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷انتخاب بدون تسامح ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/بخش هفتم 🔹فردا در پيشگاه خداى تبارك و تعالى، از ما سؤال خواهد شد. من عرض مى‏كنم در آنجا كه من به ملت، مصالح و مفاسد را گفتم. من گفتم به اينكه اگر شما مسامحه كنيد، آنهايى كه مى‏خواهند شما را به بند بكشند، آنهايى كه با اسلام مخالفند، آنهايى كه با جمهورى اسلام از اول تا حالا مخالفت كرده‏اند، اينها خواهند پيش برد. و اگر خداى نخواسته، آنها پيش ببرند و مملكت ما باز برگردد به حالى كه سابق بود، يا به دست چپيها بيفتد، يا به دست راستيها بيفتد، تمام مسئوليتش به عهده شماست. امروز مثل زمان سابق نيست. مثل زمان رژيم سابق نيست. رژيم سابق شما نمى‏توانستيد. قدرت نداشتيد. امروز قدرت داريد براى اينكه حفظ كنيد حيثيت اسلام را و حفظ كنيد مصالح كشور را و حفظ كنيد استقلال خودتان را و حفظ كنيد آزادى خودتان را. اگر مسامحه كنيد، مسئول هستيد پيش خداى تبارك و تعالى. اگر نرويد و رأى ندهيد و آنها كه جديت‏ دارند به اينكه وارد بشوند در مجلس و به هم بزنند اوضاع ايران را، آنها خداى نخواسته بروند، مسئوليتش به عهده شماست مستقيماً. مسئوليتْ همه طبقات دارند. (صحيفه امام، ج‏12، ص: 183) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷معرفی نماینده وظیفه روحانیون متعهد و متدینین ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/بخش هشتم 🔹كسانى را انتخاب كنند كه صد در صد مسلمان و معتقد به احكام اسلام و متعهد به اجراى احكام اسلام و مخالف با مكتبهاى انحرافى و معتقد به جمهورى اسلامى باشند.شناخت اين اشخاص يا با آشنايى به اعمال و رفتار آنان از زمان رژيم طاغوت تا كنون است و يا به معرفى روحانيون متعهد در شهرستانها يا اشخاص متدين موجه كه گرايش به چپ و راست يا دسته‏اى نداشته باشند.(صحیفه امام ج12 ص279) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷جمعه امید ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/بخش نهم 🔹اميد است ملت مسلمان ايران در اين امر حياتى كه سرنوشت جامعه به آن مرتبط است شركت كنند و روز جمعه همه قشرها زن و مرد بپاخيزند و به سوى صندوق‌ها بروند و رأى خود را بدهند.(صحیفه امام ج12 ص279) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷ورود به مجلس بدون خرده حساب ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/بخش دهم 🔹اغراض شخصيه را بايد همه ما كنار بگذاريم. فرضاً كه من با شما خداى نخواسته، يك حساب و خرده دارم، اين در مجلس نبايد، در مجلسى كه مجلس اسلامى است نبايد اين خرده حسابها را آنجا به آن رسيد. مجلس شوراى اسلامى در يك محفظه سربسته نيست كه اگر خداى نخواسته انحرافى در آن پيدا شد همان اجزاى خود مجلس بفهمند، اين سرباز است و راديو و تلويزيون اين را منتشر مى‏كند، همه ايران مى‏بينند و مى‏شنوند، و خارج از ايران هم تا آنجايى كه موج اينها مى‏رود، آنها هم مى‏شنوند و مى‏فهمند كه چه شده است. اگر بنا باشد كه خداى نخواسته از اول صف آرايى بشود براى جنگ اعصاب، و آن مجالسى كه در زمان طاغوت بود، آن مجالس، باز محتوايش تكرار بشود، اين‏ مجلس اسلامى نيست، و آقايان به وظيفه شرعى و الهى خودشان عمل نكرده‏اند. (صحيفه امام، ج‏12، ص: 345) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷کنار گذاشتن نفسانیات ✳️انتخابات مجلس از نگاه امام/بخش یازدهم 🔹من اميدوارم كه آقايان بدون اينكه جهات نفسيت را در نظر داشته باشند، و بدون اينكه اغراض خودشان را و مخالفتهاى شخصى كه با اشخاص دارند در نظر داشته باشند، به آن چيزى كه وكيل او، به آن چيزى كه در آن چيز وكيل هستند، انديشه كنند و مباحثه كنند و شور كنند. 🔸شورى كه در محيطى واقع شد كه اسلامى است و اخلاق اسلامى است منتهى به جنگ نمى‏شود، منتهى به آن مسائلى كه در آن مجلسها و بعضى از آن مجلسها واقع مى‏شد كه انصافاً شرم آور است نمى‏شود. بايد همان طورى كه تا حالا تحولات زيادى پيدا شده است در اين ملت، شما كه وكيل از جانب ملت هستيد، و عصاره فضايل ملت هستيد، بايد در آنجا همان معنايى كه مأمور او شديد از طرف ملت، همان معانى باشد. ملت يك ملت اسلامى است و اسلام را مى‏خواهد و احكام اسلام را مى‏خواهد. شما وكيل نيستيد كه برويد آنجا بنشينيد و حسابهايى كه خودتان با هم داريد صاف كنيد. اگر يك همچو كارى بشود، اين انحراف است و غصب است آن محل براى شما. (صحيفه امام، ج‏12، ص: 346) 🔹🔹🔹 ww.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️انتخابات تشریفاتی پهلوی «امروز؛ روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. روزی که بار دیگر مردم در صحنه آمدند و پشتیبانی خود را از نظام اسلامی نشان دادند. این انتخاب حق مردم ایران بود که البته توسط رژیم پهلوی در نظر گرفته نمی‌شد و دیکتاتوری پهلوی انتخابی برای مردم ایران قائل نبود. البته برای حفظ وجهه و آبروی نداشته‌اش انتخاباتی صوری را برگزار کرد که بازخوانی آن تفاوت‌های اساسی رژیم طاغوت با نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی را مشخص می‌کند. 🔹شب ششم بهمن 1341 ماشين‏هاى دولتى در خيابان‏ها راه افتادند و با بلندگو از مردم مى‏ خواستند كه فردا براى رأى دادن به لوايح پيشنهادى شاه بسيج شوند و رأى موافق به صندوق‏ها بريزند! 🔸ليكن روز ششم بهمن على‏ رغم تبليغات و فعاليت‏هاى شبانه‏ روزى دستگاه تبليغاتى رژيم شاه در مشهد و تهديد و تطميع‏ هاى مزوّرانه، مردم از خانه‏ هاى خود خارج نشدند و شهر در سكوتى خشم‏ آلود فرو رفته بود. بازار تعطيل، مغازه‏ ها بسته،خيابان‏ها و كوچه‏ ها خلوت و رفت و آمد محدود بود. 🔹شهر مشهد گذشته از آنكه پرجمعيت است، شهرى زوارى و سراسر سال شلوغ و پر از مسافر و زوار مى‏ باشد. با اين وجود آن روز خلوت بودن شهر كاملاً به چشم مى‏ خورد. شهر مشهد عملاً حكومت نظامى شده و در سكوتى وحشت‏ زا خفته بود! محل صندوق‏هاى آرا خلوت بود و كمتر كسى براى رأى دادن مراجعه مى‏ كرد. مأموران «ساواك» اگر عابرى را مى‏ يافتند مجبور مى‏ كردند به پاى صندوق برود و رأى موافق بدهد. و اگر كسى براى دادن رأى، خود به پاى صندوق مى‏ رفت، آنقدر مورد تحقيق و بازجويى قرار مى‏ گرفت كه جرأت نمى‏ كرد رأى مخالف بدهد و در صورتى كه مى‏ خواست رأى مخالف بدهد، رسماً مورد تهديد قرار مى‏ گرفت.»(نهضت امام خمینی،ج۱، ص۱۷۶) 🔹🔹🔹 ww.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️رضاخانِ غاصب و رهروان مفلوک امروز او 🔻به مناسبت سوم اسفند؛ سال‌روز کودتای ننگین 1299 🔹سوم اسفند 1299 یکی از سیاه‌ترین روزهای تاریخ ایران بود. روزی که رضاخان میرپنج به کمک اربابان خارجی کودتایی را رقم زد که تا حدود 5 دهه بعد سرنوشت کشور را به تاریکی کشاند. 🔸یکی از ویژگی‌های رضاخان پهلوی؛ قلدری وی در تصاحب املاک و اموال مردم بود. تاریخ پر است از این تصرفات زورگویانه و غاصبانه که از قضا در گفتار نزدیکان پهلوی نیز منعکس شده است: 🔹سردار سپه در طول سلطنتش تمام املاک در غرب شمال را به زور سر نیزه به نام خود کرد. پس از سقوط او مدتها روزنامه‌ها و مجلات کشور پر بود از نمونه‌هایی از غصب اموال مردم توسط رضاخان البته گاهی پول مختصری هم به عنوان بهای آن می‌داد که املاک را به منطقه‌های مختلف تقسیم کرد و در هر منطقه یک افسر گمارد و کل املاک او را سرلشکر کریم آقاخان بوذر جمهری اداره می‌کرد. در سال ۱۳۱۹ یک سال قبل از رفتن رضاخان از ایران صورتحساب عایدی خالص سالیانه املاک پهلوی ۶۲ میلیون تومان بود که همه اینها را به محمدرضا منتقل کردو سایر اولادان وی بی نصیب ماندند(فردوست، حسین، مجله خواندنیها، ۲۰ مرداد، ۱۳۲۴، شماره ۵۱ ) 🔸رویه رضاشاه این بود که هر ملکی را که به اصطلاح می‌خرید، یعنی چند تومانی اسماً می‌پرداخت تا صورت ظاهر قانونی داشته باشد و املاکی را که متصرف می‌شد، اداره ثبت اسناد موظف بود سند مالکیت آن ملک یا املاک را فوراً در جلد محمل صادر و تهیه کند و به نماینده او تحویل دهد. سپس رضاشاه پس از بازدید ملک می‌گفت: «ملک من نباید آماده باشد و مثلا راه داشته باشد.» فوراً وزارت راه مکلف بود، مجاناً راه بسازد. وزارت کشاورزی تراکتورها و ماشین‌های کشاورزی را مجاناً به کار‌اندازد، پست و تلگراف دایر شود و در نتیجه همه و همه به خرج دولت پایان یابد (علایی، امیر، شمس الدین، شکوفایی دیکتاتوری، تهران، نشر مولف، ۱۳۶۱، ص۱۵۶) ✳️پی‌نوشت: تلاقی یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردم‌سالاری نظام اسلامی؛ با سال‌روز کودتای ننگین رضاخان میرپنج دو نکته جالب و درس‌آموز داشت: 1. 99 سال پیش کشور ما به دست یک کودتاچی بی‌سواد افتاد و امروز مردم به دست خود سرنوشت‌شان را بار دیگر رقم زدند و این چیزی نیست جز ثمره انقلاب اسلامی ملت ایران. 2. مجلس دوره گذشته برخی از نمایندگان غرب‌زده و واداده را به خود دید که هم‌چون رضاخان وابسته به غرب بودند و از دست‌اندازی به بیت‌المال ابایی نداشتند. امروز به برکت نظام مستحکم اسلامی و انتخاب شایسته ملت بسیاری از آن نمایندگان به جایگاه مجلس راه پیدا نکردند و این عبرتی است برای همگان که بدانند ملت ایران ملتِ عزت است و نظام اسلامی شخصیت‌های فاسد و مفسد را هرگز به مناصب حساس راه نخواهد داد. 🔹🔹🔹 ww.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷سلام بر حماسه‌سازان همیشه جاوید ✳️بازخوانی منشور روحانیت؛ به مناسبت سال‌روز صدور/1 🔹سلام بر حماسه‏سازان هميشه جاويد روحانيت كه رساله علميه و عمليه خود را به دم شهادت و مركب خون نوشته‏اند و بر منبر هدايت و وعظ و خطابه ناس از شمع حياتشان گوهر شبچراغ ساخته‏اند. افتخار و آفرين بر شهداى حوزه و روحانيت كه در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بريدند و عقال (رشته و ریسمان) تمنيات دنيا را از پاى حقيقت علم برگرفتند و سبكبالان به ميهمانى عرشيان رفتند و در مجمع ملكوتيان شعر حضور سروده‏اند. (صحیفه ج21 ص273) 🔹🔹🔹 ww.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷حوزه‌های علمیه؛ مهم‌ترین پایگاه محکم اسلام ✳️بازخوانی منشور روحانیت؛ به مناسبت سال‌روز صدور/2 🔹ترديدى نيست كه حوزه‏هاى علميه و علماى متعهد در طول تاريخ اسلام و تشيع مهمترين پايگاه محكم اسلام در برابر حملات و انحرافات و كجرويها بوده‏اند. علماى بزرگ اسلام در همه عمر خود تلاش نموده‏اند تا مسائل حلال و حرام الهى را بدون دخل و تصرف ترويج نمايند. اگر فقهاى عزيز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومى به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بيت- عليهم السلام- به خورد توده‏ها داده بودند. (صحیفه ج21 ص274) #منشورخوانی #حوزه_علمیه 🔹🔹🔹 ww.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻بازنشر به مناسبت سال‌روز صدور منشور روحانیت توسط امام خمینی قدس سره🔻 📷حفظ #شور_انقلابی وظیفه مسئولین عالی حوزه علمیه «دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به #مبانی_اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها #حوزه‌های_علمیه است. صیانت از #شور_انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند ( #منشور_روحانیت ) یک ضرورت است.»(مقام معظم رهبری 1398/11/14-دیدار با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📜نامه‌نگاری تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی به امام قدس سره؛ و پاسخ ایشان 🔹تاریخ‌نگاران متعهد همواره مرزبانانی صادق برای حافظه تاریخی ملت بوده و هستند. 🔸دوران تحصیل؛ یکی از حساس‌ترین مقاطع برای شکل‌گیری حافظه تاریخی است از این رو توجه و دقت کامل به محتوای کتب درسی وظیفه مسئولین آموزشی و البته تاریخ‌پژوهان دغدغه‌مند است. 🔹از همین رو حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در تاریخ 4 اسفند1367 نامه‌ای به محضر مبارک امام خمینی قدس سره الشریف نوشته و نسبت به وجود برخی تحریفات در کتب درسی آن زمان هشدارهایی را می‌دهنند. ◀️به مناسبت سال‌روز صدور این نامه؛ مطالب ایشان و هم‌چنین پاسخ امام قدس سره الشریف را مرور می‌کنیم. 🔹نامه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1132 🔸پاسخ امام خمینی قدس سره الشریف: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1133 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📜متن نامه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به امام خمینی قدس سره بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏ 🔹محضر مبارك مرجع عاليقدر جهان تشيع، رهبر كبير انقلاب اسلامى، حضرت آيت اللَّه العظمى - متّع اللَّه المسلمين بطول بقاء وجوده الشريف‏ 🔸با اهداى سلام و لثم اناملكم الشريف، عطف به نامه مورخه 11 بهمن 67، معروض مى‏دارد، برداشتها و و ماترياليستى در بسيارى از كتابهاى تاريخى كه در پى پيروزى منتشر شده و مى‏شود، و نيز برخى نوشته‏هاى دور از حقيقت و تحريف شده در كتابهاى درسى مدارس و دانشگاهها در زمينه تاريخ، بشدت نگران كننده و رنج‏آور است. اين جانب ضمن پوزش از تصديع اوقات گران‌بهاى آن امام عزيز، به نمونه‏هايى از آن اشاره مى‏كنم: 🔹1- كتاب «تاريخ معاصر ايران»، كه براى دوره‏هاى متوسطه تدوين شده است، درباره كشيده شدن مردم به در پى نهضت مشروطه، كه بنا بر شواهد موجود با نقشه و بيگانه‏پرستان از خدا بی‌خبر انجام گرفت، در ص 77 چنين مى‏نويسد: « از ميانه راه براى مردم پيغام فرستاد كه مى‏توانند در متحصن شوند. به اين ترتيب، در حدود بيست هزار نفر به باغ سفارت بيگانه پناه بردند و ....» 🔸اين اظهار نظر در كتاب درسى آموزش و پرورش نظام جمهورى اسلامى، با اين قاطعيت، در شرايطى صورت مى‏گيرد كه اساساً موضوع از ديد تاريخ‏نويسان مورد اختلاف است؛ و ضد اسلام در كتاب «تاريخ مشروطه»، ص 109، در اين باره آورده است: «اين گمان هر گز نمى‏رود كه بهبهانى يا طباطبايى به پناهيدن مردم به سفارتخانه خرسندى داده‏اند، و يا چنين گفتگويى در بودن ايشان مى‏رفته، چه ما خود ديديم كه آنان با چه سختی‌ها و بيم‌ها روبه بودند، و با اين همه از مسجد بيرون نيامدند. و سرانجام كه ناگزير شدند، روانه قم گرديدند. آن رفتار دليرانه و جانبازانه آنان كجا، و خرسندى به پناهيدن مردم به سفارتخانه يك دولت بيگانه كجا؟!» 🔹2- در كتاب «تحليلى از انقلاب اسلامى ايران» كه در سال 1364 براى برخى از منتشر شده است، در ص 21، چنين آمده است: «در كشاكش اين مهاجرت، حادثه پناهندگى به سفارت انگلستان پيش مى‏آيد كه بهبهانى در انجام آن مؤثر بود.» 🔸شايان نگرش است كه نويسنده اين كتاب حدود يك سال پيش از انتشار آن، به همراه نويسنده كتاب «تاريخ معاصر ايران» با اين جانب ديدار كرد. در اين مجلس اين نويسنده در تأييد نظريه اين جانب، نويسنده كتاب «تاريخ معاصر ايران» را مورد نكوهش قرار داد كه چرا موضوعى را كه در ميان تاريخ‏نگاران مورد اختلاف است به صورت حتمى و قاطعيت، آن هم در كتاب درسى دانش‏آموزان، منعكس كرده است. و آن نويسنده نيز به ظاهر به اشتباه خود اعتراف كرد، و قرار گذاشت كه آن را اصلاح كند. ليكن نه تنها تا به امروز اين نوشته در كتاب درسى دانش‏آموزان بدون كوچكترين تغييرى آورده شده است، بلكه در كتاب درسى دانشگاه نيز، چنان‌كه در بالا ملاحظه مى‏فرماييد، تكرار گرديده است؛ كه بازگوكننده غرض و سوء نيت مى‏باشد نه اشتباه. 🔹3- در كتاب «تحليلى از انقلاب اسلامى ايران» ماجراى و حمله به شاه را، كه از سوى سرباز پر شور و از جان گذشته‏اى به نام « ‏آبادى » انجام گرفت، حركتى كمونيستى وانمود كرده. در ص 95 چنين آورده است: 🔸 «شمس‏آبادى در ارتباط با يكى از گروههاى ماركسيستى- مائوئيستى فعاليت داشت. وى امكان ترور شاه را به گروه خود خبر داده بود، كه با عكس العمل مخالف مركزيت روبه شد. سرانجام شمس‏آبادى بدون در جريان گذاشتن گروه، اقدام به ترور شاه كرد كه ناموفق ماند.» در صورتى كه طبق اسناد و مدارك موجود در ساواك و شواهد و دلايل ديگرى كه پيش از پيروزى انقلاب اسلامى در دست بوده، كه در جلد اول كتاب « » آن را آورده‏ام، نام‌برده انگيزه اسلامى داشته، و هيچ گونه ارتباطى با كمونيست‌ها نداشته است. به نظر مى‏رسد دستهاى مرموزى در كار است تا دروغها و بافته‏هاى تحريف‌گران تاريخ در طول يكصد ساله اخير را با آرم و عنوان جمهورى اسلامى اعتبار ببخشد؛ و با تمسك به اينكه اين نوشته‏ها، برداشت‌ها و تحليل‌ها، در نظام تكرار و حتى در كتابهاى درسى آمده است، تحريف‌گری‌هاى گذشته‏ را لباس حقيقت بپوشاند. 🔹اين جانب در مدت اين چند سال به هر يك از مسئولان امور كه بايد به اين جريان رسيدگى كنند متوسل شدم و اعلام خطر كردم، ليكن دريغا كه هيچ كس به اين دردى كه مرا از درون رنج مى‏دهد توجهى نكرد. ناگزير وظيفه دانستم كه جريان را با ولىّ امرم در ميان بگذارم تا چاره‏اى بينديشند. و «انَّمَا أَشْكُو بَثِّى و حُزنِى الى اللَّهِ» . و السلام عليكم و رحمة اللَّه. ‏.» 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.