eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
706 ویدیو
598 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️پیشنهاد آقای شریعتمداری به ساواک برای همراه نشدنش با امام 🔸یک روز پیش از اینکه بیانیه ۱۶ خرداد از طرف وی در حمایت از امام خمینی صادر شود، آقای شریعتمداری در‌‌ همان عصر ۱۵ خرداد تماسی با ساواک برقرار کرده و اعلام می‌کند در عین عدم توافق با امام خمینی، به شدت تحت فشار مردم انقلابی و مؤمن و افکار عمومی (که از مواضع حقیقی او خبر نداشتند) قرار دارد که علیه رژیم و به نفع امام اقدامی بکند. او برای خلاصی از این وضع سه پیشنهاد به ساواک می‌دهد تا هم ارتباط مردم با او قطع شود (که دیگر نباشد تا مجبور باشد به نفع امام موضع بگیرد) و هم وجههٔ انقلابی‌اش حفظ شود؛ منتها ظاهراً ساواک کمی دیر و تا حدی ناقص به این خواست‌ها عمل می‌کند که آقای شریعتمدای مجبور به صدور آن بیانیه می‌شود. 🔻متن این سند چنین است: «تلگرافات وارده از: قم به: تهران تاریخ: 42/3/15 آیت الله شریعتمداری به طور محرمانه پیشنهادات زیر را به ساواک نموده که یکی از آن‌ها عملی شود: [۱-] خانهٔ وی [مورد] محاصره قرار گیرد و اجازهٔ رفت و آمد داده نشود [۲-] به نام ملاقات با اعلیحضرت به تهران حرکت و چند روزی مخفی بشود [۳-] به مشهد یا حضرت عبدالعظیم تبعید شود. ظاهراً دلیل پیشنهاد [ات] بالا را خلاصی خود از جوابگویی به مراجعین و رفع تکلیف وانمود می‌-کند و می‌گوید در غیر این صورت مجبور به همدردی با خمینی خواهد بود ولی در صورتی که با یکی از نظریات بالا موافقت نشود ممکن است عدهٔ دیگری در قم و تهران و آذربایجان تحریک شوند و دامنهٔ جنجال عمومیت پیدا کند. نظریه ابلاغ فرمایند. « ۴۲/۳/۱۵ » ، ۲۱۰بدیعی» (آیت‌الله شریعتمداری به روایت اسناد، صفحهٔ ۱۹۶) 🔹حال مشخص شد که دلیل اصلی آن اعلامیه معروف ۱۶ خرداد در حمایت از امام خمینی، برای رهایی از بوده است و در پس محاصره منزل هم همین ماجرای پیشنهادات خفته بوده. جالب است که چندی بعد هم دقیقاً طبق بندهای دیگر پیشنهادی وی، او ظاهراً جهت امام به تهران آمد و به شهرری نقل مکان کرده و در آنجا مستقر شد و رژیم هم حتی المقدور سعی می‌کرد از ملاقات‌ها با او و دیگر علمایی که به تهران مهاجرت کرده بودند جلوگیری کند که البته به دلیل کثرت مردم چندان موفق نمی‌شد. جالب است که این مسافرت که ظاهراً با قصدی خاص صورت گرفته بود، پس از ورود آیت الله العظمی میلانی به تهران و در دست گرفتن رهبری این اعتراضات، موجب شدکه کلاً صحنه عوض شود و همین موجب تحت فشار قرار گرفتن رژیم جهت آزادی امام شد. (سه سال ستیز مرجعیت شیعه، صفحات ۴۰۷ تا ۴۱۵) و ( شریعتمداری در دادگاه تاریخ، ص ۵۳) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️ارتباط منتظری با منافقین/ منابع شیخ ساده لوح مورد اطمینان بودند؟ ✳️بازنشر یادداشت اختصاصی خبرگزاری مهر، پیرامون شخصیت منتظری ◀️برداشت و برشی از کتاب 🔹پس از نامه ۶ فروردین امام (ره) خطاب به منتظری، او روز بعد با اظهار به اینکه «راجع به تعیین اینجانب به عنوان ، خود من از اول جداً مخالف بودم؛ و با توجه به مشکلات زیاد و سنگینی بار مسئولیت، همان وقت به مجلس خبرگان نوشتم که تعیین اینجانب به مصلحت نبوده است»، استعفای خود را تقدیم کرد. 🔸استعفای او با واکنش سریع امام مواجه شد، ۸ فروردین و یک روز پس از نامه منتظری استعفای او را پذیرفت و به قائم مقام معزول توصیه کرد که «از رفت و آمد مخالفین نظام [به بیت خود]، که به اسم علاقه به اسلام و جمهوری اسلامی خود را جا می‌زنند، جداً جلوگیری کنید»، اما این توصیه امام هیچ گاه از طرف منتظری جدی گرفته نشد... ❓ارتباط آقای منتظری با منافقین چه بود؟ ❔ آیا منابع خبری منتظری مورد اطمینان بودند؟ ❓نقش نفوذ منافقین در سقوط آقای منتظری چه بود؟ 🖊پاسخ به سؤالات در یادداشت خبرگزاری مهر: 🔹🔸https://b2n.ir/689981 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸فرح: آیت‌الله شریعتمداری با ذکر نام روحانیون افراطی تقاضای دستگیری‌شان را از شاه می‌کرد. آيت‌الله شريعتمداری در نگرانی های همسرم شريك بود. او تعصب خمينی را نمی‌پذيرفت و پيام‌هايی برای پادشاه می‌فرستاد و با ذكر نام روحانيون افراطی تقاضای دستگيريشان را می‌كرد. او معتقد بود كه تظاهرات با ساكت كردن اين افراد به پايان خواهد رسيد. من اين فهرست را ديده بودم»ر.ک: كهن ديارا، خاطرات فرح دیبا، انتشارات فرزاد (پاريس)، چاپ اول، 2004 میلادی، صفحات 269 و 270. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸آقای شریعتمداری: تمام تلاش من برای حفظ مقام سلطنت است/معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم «سلام مرا به پیشگاه اعلیحضرت برسانید و به عرض برسانید که اعلیحضرت اطمینان داشته باشند همان مشکلاتی که امروز ایشان دارند ما هم داریم. من آرزو دارم که اعلیحضرت در مقابل این مشکلات تحمل و شکیبایی بیشتری داشته باشند تا مشکلات بر وفق مراد ایشان و در جهت مصلحت مملکت حل شود. ... چند روز قبل که نمایندگان اعلیحضرت ملک حسن [پادشاه وقت مراکش] با من ملاقات داشتند، به من گفتند که در مقابل اعلیحضرت کوتاه بیا. من صریحاً به آنها گفتم تمام تلاش من برای حفظ مقام سلطنت است و از آنها خواستم که به ملک حسن پیغام مرا بدهند و بگویند که ملک حسن به شاهنشاه ما قوت قلب بدهند که در مقابل مشکلات مملکتی استقامت بیشتری داشته باشند. ... من صریحاً می گویم که با خمینی و اعمال او مخالفم. تعدادی از علما به من مراجعه می کنند و با بحث راجع به روش من وخمینی، سؤال می کنند که آیا اختلافی داریم؟ من می گویم بلی. او مخالف شاه است درحالیکه من این طور نیستم. ... من معتقد به آزادی همه زندانیان نیستم. آنهایی را که اطمینان دارید بعد از آزادی تحریکات نمی کنند، آزاد کنید ولی بقیه را نگاه دارید، مخصوصاً کسانی را که اهانت به مقام سلطنت می کنند.» آیت الله شریعتمداری به روایت اسناد ساواک،صفحات 921 تا 926. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️جماران و تحریف کلام امام به سبک کانال‌های زرد ◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش اول 🔹دوازدهم فروردین؛ روز بود. روزی که ملت مسیر اسلامی خود را به مرحله تازه‌ای رساند و با انتخاب جمهوری اسلامی مشتی محکم بر دهان 2500 سال سلطنت زد. 🔸هرچند و غرب‌زدگان آن زمان تمایلی به برپایی جمهوری اسلامی نداشتند اما مردم مسیر خود را انتخاب کردند و با قدرت پیمودند. امروز نیز دنباله‌های آنان در مراکز مختلف حضور دارند و از آن‌جا که تلاش‌هایشان به منظور حذف مکتب امام به سرانجام نرسید به فکر تحریف ایشان افتادند. 🔹به مناسبت دوازدهم فرورودین فیلم کوتاهی از کلام امام منتشر شد که به خاطر تقطیعی مغرضانه شبهاتی را ایجاد کرد. انتشار این فیلم به خودی خود تلخ بود و تلخ‌تر این‌که نشان سایت «جماران» در آن درج شده بود و مجموعه‌ای که باید مدافعی هوشیار در برابر تحریفات علیه مکتب امام باشد نه تنها به این وظیفه ذاتی که بابت آن تأسیس شده عمل نمی‌کند بلکه خود به تحریف‌گر سیره و مکتب امام بدل شده است. 🔹فیلم منتشر شده مربوط به سخنان امام در جمع نمایندگان منتخب مجلس خبرگان در تاریخ 27مرداد1358 است و متن فیلم تقطع شده از این قرار است: 🔸« اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به خلاف، به ضرر‏‎ ‎‏خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی خواهیم‏‎ ‎‏بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولیّ آنها نیستید. بر طبق آن طوری که خود ملت مسیرش‏‎ ‎‏هست.‏ 🔹‏‏شما هم خواهش می کنم از اشخاصی که ممکن است یک وقتی یک چیزی را طرح‏‎ ‎‏بکنند که این طرح برخلاف است، طرحش نکنند از اوّل، لازم نیست، طرح هر‏‎ ‎‏مطلبی لازم نیست. لازم نیست هر مطلب صحیحی را اینجا گفتن. شما آن مسائلی که‏‎ ‎‏مربوط به وکالتتان هست و آن مسیری که ملت ما دارد، روی آن مسیر راه را بروید، ولو‏‎ ‎‏عقیده‌تان این است که این مسیری که ملت رفته خلاف صلاحش است. خوب، باشد.‏‎ ‎‏ملت می خواهد این طور بکند، به ما و شما چه کار دارد؟ خلاف صلاحش را می خواهد.‏‎ ‎‏ملت رأی داده؛ رأیی که داده متَّبع‏‎ است.‏ 🔹‏‏ ‏‏در همۀ دنیا رأی اکثریت، آن هم یک همچو اکثریتی، آن هم یک فریاد چند ماهه و‏‎ ‎‏چند سالۀ ملت، آن هم این مصیبت‌هایی که ملت ما در راه این مقصد کشیده اند، انصاف‏‎ ‎‏نیست که حالا شما بیایید یک مطلبی بگویید که برخلاف مسیر است. یعنی انصاف‏‎ ‎‏نیست، که نمی شود هم، پیش نمی رود. اگر چنانچه یک چیزی هم گفته بشود، پیش‏‎ ‎‏نمی رود؛ برای اینکه اولاً مخالف با وضع وکالت شما هست و شما وکیل نیستید از‏‎ ‎‏طرف ملت برای هر چیزی. و ثانیاً بر خلاف مصلحت مملکت است، برخلاف مصلحت‏‎ ‎‏ملت است؛ برخلاف مصلحت خود آقایان است.‏»(صحیفه امام ج9 ص304) 🔸برخی با نشان دادن این فیلم تقطیع شده خواستند امام را یک فرد جلوه دهند که اعتقاد دارد هرچه مردم بگویند همان لازم‌الاجراست؛ حتی اگر خلاف اسلام باشد. اما آیا واقعا کلام امام این بود؟ یا امام ملت را پیرو مسیر اسلام می‌دید و با این کلام دیگران را نیز به پیروی از مسیر اسلامی ملت دعوت می‌کرد؟ 🔹اگر متن کامل کلام امام و مهم‌تر از آن سیره ثابت و قطعی ایشان را ببینیم هیچ گاه کلامی را به ایشان نسبت نمی‌دهیم که از دل آن لیبرال‌مسلکی و سکولارسیرتی خارج شود. ◀️توضیحات بیش‌تر در یادداشت‌های بعد: 🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/1272 🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/1273 ◀️متن کامل سخنان امام قدس سره الشریف: 🔹🔸https://b2n.ir/625538 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️امام خمینی: ملت؛ اسلام را می‌خواهد ◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش دوم 🔹«ما‏#‎ ‎‏آزادی دادیم، سوءاستفاده شد و دیگر آزادی نخواهیم داد. آزادی به آن معنا که این‌ها(گروهک دموکرات و فدائیان خلق و سایر احزاب و گروهک‌های خرابکار)‏‎ ‎‏بخواهند، خرابکاری بکنند این آزادی نخواهد داده شد. آزادی در حدودی که قوانین‏‎ ‎‏اقتضا می کرد؛ در حدودی که اسلام به ما اجازه می دهد. اجازه نمی دهد که ما‏‎ ‎‏آزاد بگذاریم که هرکس هر غلطی بخواهد بکند؛ هر توطئه ای می خواهد بکند؛ هر کاری‏‎ ‎‏می‌خواهد بکند که بکشد به خاک و خون.‏» 🔹ایشان در ادامه از که برخورد قاطعی با جنایات گروهک‌های تروریستی نداشته و به صرف اکتفا نمود گلایه می‌کنند و می‌فرمایند: ‏‏🔸ما باید از دولت و از وزیر کشور هم گلایه کنیم که در آن روزی که اینها سیصد نفر را‏‎ ‎‏ـ آن طور که گفتند ـ زخمی کردند، از طرف دولت جز یک اظهار تأسف، ما چیزی‏‎ ‎‏ندیدیم؛ از رادیو هم ندیدیم چیزی. اگر بنا بود اینها با یک اظهار تأسفی، با یک مثلاً‏‎ ‎‏نصیحتی، از کارهای خلاف خودشان دست برمی داشتند، حالا چند ماه است که‏‎ ‎‏نصیحت شده است، توصیه شده است، التماس شده است؛ همه چیز با اینها رفتار شده‏ است و اینها اهل این نیستند که با نصیحت دست از کار خودشان بردارند، باید با‏‎ ‎‏آنها عمل کرد. و من شاید امروز یا فردا بسیاری از این احزاب را ممنوع اخطار و اعلام‏‎ ‎‏کنم، و نگذاریم هیچ نوشته ای از اینها در هیچ جا و هیچ اثری از اینها در هیچ جای‏‎ ‎‏مملکت نگذاریم که هیچ خروج کند، تمام نوشته‌هایشان را از بین می بریم.» 🔹ایشان در ادامه با هشدار به جریان‌های ؛ مسیر ملت را مسیر اسلام معرفی می‌کنند: 🔸‏‏البته حتی الامکان، حالا هم ما دلمان می خواهد که کسانی که قلم دارند، کسانی که‏‎ ‎‏عرض می کنم که به خیال خودشان « » هستند، کسانی که جبهه ها تشکیل دادند،‏‎ ‎‏آنها باز ما میل داریم که با ملایمت با آنها رفتار کنیم؛ لکن باید دست از کار خودشان‏‎ ‎‏بردارند. معلوم است، یک چیزی نیست که مجهول باشد. همۀ کسانی که بر‏‎ ‎‏اوضاع ایران مطلع هستند، همه می دانند که این ملت چه می خواهد، بر کسی پوشیده‏ نیست. به خارجی ها، داخلی ها، به احزاب، به همه، پوشیده نیست که این ملت آنی که‏‎ ‎‏می خواهد ، می خواهد، را می خواهد این ملت. چند نفر آدم‏‎ ‎‏فاسد بیایند بگویند که نخیر، اسلام نه! همان جمهوری، و بخواهند چند نفر آدم به یک‏‎ ‎‏ملت تحمیل کنند و بعد بگویند که ما آزاد نیستیم » 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️طرح مسائل غیر اسلامی بر خلاف وکالت خبرگان ◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش سوم 🔹«‏‏‏‏و من امیدوارم که بدون اینکه یک ذره آقایانی که ان شاءالله با سلامت ـبدون یک ذرّه ملاحظه‏‎ ‎‏از غرب، از شرق، از نمی دانم حزب کذا، حزب دمکرات، از چه از چه، بدون یک ذره‏‎ ‎‏ملاحظه، باید این ما مطابق با شرع، در چهارچوب شرع [باشد]. اگر یکی یکی از‏‎ ‎‏وکلا یا همۀ وکلا بخواهند از این چهارچوب خارج بشود، اصلاً وکیل نیستند برای او!‏‎ ‎‏شما آقایان وکیل هستید که زنهای مردم را هم طلاق بدهید؟ زن موکّلینتان ‏‏[‏‏را‏‏]‏‏؟ نیستند.اگر طلاق بدهید صحیح است؟ نه. از باب اینکه شما وکیلید برای رسیدگی به ‎‏جمهوری_اسلامی. الآن اگر چنانچه شما بخواهید، یا بعضی از شما بخواهند، که اسم‏‎ ‎‏جمهوری اصلاً نباشد، بحث را ببرند روی رژیم سلطنتی، شما حق دارید رسیدگی‏‎ ‎‏بکنید؟ شما حق رسیدگی ندارید. برای اینکه جمهوری اسلامی را شما حق رسیدگی‏‎ ‎‏دارید. همان طوری که برای طلاق دادن زن مردم، شما و ما، هر کس که وکیل شده‏‎ ‎‏است، برای طلاق دادن زن مردم وکالت ندارد؛ وکالتش محدود است. در مسائل‏‎ ‎‏غیراسلامی، اگر یک مسئله غیراسلامی در اینجا بیاید، طرحش مردود است.‏ ‏‏🔸طرح مسئلۀ غیر اسلامی شماست مثل یک مباحثه: شما یک مسئله‏‎ ‎‏علمی آنجا بحث بکنید، مانع ندارد بحث بکنید، اما برخلاف وکالت شماست؛ طرح کردن یک مسئله‏‎ ‎‏غیراسلامی هر چه باشد، هر چه مترقی باشد؛ شما نمی‌توانید طرح بکنید. یک دستۀ‏‎ ‎‏دیگری درست کند. ملت خودش اختیار دارد یک دسته هم درست کنند که در مسائل‏‎ ‎‏غیراسلامی بحث بکند، در چهارچوب مسائل اسلامی. البته مسائل اداری و راجع به‏‎ ‎‏ادارۀ امور، راجع به اینها، اینها مسائل دیگر هست. اما مطالبی که مربوط به اسلام است‏‎ ‎‏اگر یکی بخواهد طرح بکند بر خلاف او، بر خلاف است؛ و علاوه بر ‏‏[‏‏آن‏‏]‏‏،‏‎ ‎‏خلاف حدود وکالتش است. حد وکالت بیشتر از این نیست. اگر رأی هم بدهد، رأیش‏‎ ‎‏اگر خدای نخواسته همۀ آقایان هم رأی بدهند به یک ‏‏[‏‏مسئلۀ‏‏]‏‏ غیراسلامی، برخلاف‏‎ ‎‏وکالتشان است. مردم وکیلشان نکرده‌ اند برای ‏‏[‏‏آن‏‏]‏‏. وقتی بر خلاف وکالت شد، مثل‏‎ ‎‏طلاق دادن زن آنها می ماند.»‏(صحیفه امام ج9 ص302-301) 🔹مرحوم امام قدس سره در ادامه به خبرگان ملت تذکر می‌دهند که این مسیر تهمت‌های فراوانی را دارد و امکان ندارد که همه مردم از خبرگان خوب بگویند و هدف نمایندگان خبرگان نیز نباید کسب وجاهت مردمی باشد: 🔸ما از هیچ چیز باک نداریم. نه باک داریم که شرق ما را یک وقت اشخاص مثلاً غیر‏‎ ‎‏آزادی طلب یا دیکتاتور حساب بکند؛ نه باک از این داریم که غرب یک همچو چیزی‏‎ ‎‏بکند. البته منافعشان که در معرض خطر است، باید همه تهمت‌ها را به ما بزنند و و ما همه‏ ‎‏تهمت‌ها را هم قبول می کنیم. ما مسیر‏‎ ‎‏خودمان را طی می کنیم. ما را به آن طوری که دستور از خدای تبارک‏‎ ‎‏و تعالی داریم و به آن طوری که مصالح مملکت ما، ملت ما اقتضا می کند، ما این مسیر را‏‎ ‎‏خواهیم رفت؛ و آقایان هم همین مسیر را خواهند رفت. و هر چه هر که بگوید هیچ‏‎ ‎‏مورد اعتماد و اعتنا نیست و باکی هم از این نیست که چه بگویند.‏ 🔹البته بخواهید که همۀ مردم برای شما خوب بگویند، باید بروید توی خانه هایتان‏‎ ‎‏بنشینید و هیچ کس شما را نبیند! برای حضرت امیر هم هزار چیزها گفتند، برای پیغمبر‏‎ ‎‏اکرم هم گفتند؛ حالا هم دارند می گویند. ما باکی از این نداریم. غربی برای پیغمبر ما بدتر‏‎ ‎‏از آن می گوید که برای شما و ما می گوید! برای همۀ خلفای اسلام، برای همۀ آنها،‏‎ ‎‏می گویند؛ برای اینکه الان در معرض خطر است کارشان. لکن ما مسیر‏‎ ‎‏خودمان را طی می کنیم تا آنجایی که بتوانیم مسیر خودمان را طی می کنیم و آقایان هم‏‎ ‎‏مسیر خودشان را طی می کنند بدون هیچ باکی از حرفهای این ور و آن ور. وجاهت ما‏‎ ‎‏نمی خواهیم برای خودمان درست کنیم. نه شما می خواهید یک بشوید با‏‎ ‎‏مردم؛ اگر کسی شما را می شناسد، وجیه هستید. نمی خواهید حالا درست بکنید.‏‎ ‎‏نمی خواهید در این مجلس وجاهت درست بکنید.‏»ً(303-302) 🔸با خوانش کلام امام قدس سره الشریف مشخص شد که کلام ایشان در خصوص تبعیت لیبرالیستی از مردم نبوده است بلکه ایشان به دنبال تحقق کامل اسلام بودند حتی اگر همچون زمان حضرت امیر علیه‌السلام بخشی از مردم را علیه او بشورانند. 🔹در پایان از همه پژوهش‌گران متعهد عرصه تاریخ می‌خواهیم که با دقت و قدرت نگذارند که برخی شخصیت‌ها یا نهادها با سوء استفاده از بودجه بیت‌المال و به اسم امام؛ مکتب ایشان را تحریف کنند و راه ملت ایران را به بی‌راهه بکشانند. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸دیدار شاه و شریعتمداری در سال 1326 در مدرسه طالبیه تبریز جناب آقای را می‌توان نماد نفوذ در دانست. شخصیتی که پیش از آغاز نهضت با شاه ملاقات داشت و پس از آن نیز ارادت قلبی و عملی خود به رژیم منحوس پهلوی حفظ نمود اما با ظاهرسازی توانست مدتی خود را در میان طلاب انقلابی نگه دارد. شناخت سیره و عمل‌کرد او می‌تواند نوری باشد برای آشنایی با 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️سخنان مخفیانهٔ آقای شریعتمداری و از امام! 🔹سندی درمورد آقای شریعتمداری وجود دارد که رویکرد منافقانه او را به خوبی نشان می‌دهد. این سند فوق محرمانه ساواک مربوط است به روز پس از صدور آن اعلامیهٔ ظاهراً انقلابی آقای شریعتمداری(۱۶ خرداد ۱۳۴۲). گرچه در‌‌ همان اعلامیه هم سعی شده بود تا با منحرف کردن اصل موضوع و متوجه کردن اعتراضات به مسائل فرعی، به نوعی قضیه سرهم‌بندی شود ولی در این سند ساواک که مربوط به شنود تلفن منزل آقای شریعتمداری است، او به شدت به کسانی که با او تماس گرفته و از شهرستان‌ها کسب تکلیف می‌کنند امر می‌کند که قویاً جلوی تظاهرات و ابراز مخالفت با رژیم گرفته شود و خصوصاً به شاه هیچ گونه توهینی نشود. 🔸در این سند نظرات حقیقی آقای شریعتمداری (که در گفتگوی تلفنی خصوصی ابراز شده بود) هم درج شده است و ابراز مخالفت شدید او با امام (آن هم تنها یک روز پس از آن اعلامیه ظاهراً همراهانه با امام) آشکار شده است. در این سند همچنین روحیه استعلا و ریاست طلبی این شخص (که از دلایل بسیاری از اقدامات او بود و در اسناد دیگر هم می‌شود نمونه‌هایی برای آن یافت) بروز نموده است. جالب‌تر از همه قسمت انتهایی سند است که در آن صریحاً این رویهٔ آقای شریعتمداری موجب عنوان شده و تهیه کننده گزارش درخواست کرده تا این اظهار رضایت به اطلاع خود او برسد «تا در آتیه نیز روش مزبور را دنبال نماید»! 🔹متن این سند ساواک چنین است: «مُهر خیلی محرمانه ریاست ساواک تهران پیرو تلگراف ۲۲۵-۱۷/۳/۴۲ آیت الله شریعتمداری ۱-بعد از ظهر گذشته نامبردهٔ فوق تلفنی با تبریز صحبت [نمود و] مخاطب اظهار داشته مردم قصد تظاهرات داشتند ولی ما از بیرون رفتن و تظاهرات جلوگیری کردیم تا از شما کسب دستور نماییم. شریعتمداری اظهار نموده: «من دو مطلب را به شما توصیه می‌کنم که باید طبق آن عمل شود: (الف) مردم رابه آرامش دعوت کنید و از تظاهرات جداً خودداری شود چون از تظاهرات نتیجه‌ای گرفته نخواهد شد. در قم مردم تظاهرات نمودند ولی با قوای انتظامی روبه رو شدند. آخر گلوله با جان مناسبت ندارد پس باید از اجتماع و تظاهرات جلوگیری نمایید. ب-سعی کنید به اعلیحضرت معظّم توهین و بی‌احترامی ننمایند. من از طرف خمینی خیلی ناراحت هستم. چند نفر از علمای دیگر را در شهرستان‌ها گرفته‌اند چون با شاهنشاه مخالفت کرده بودند. خواهش می‌کنم با شاهنشاه مخالفت نکنید و باعث ناراحتی او نشوید. من به خمینی گفتم که با شاه این طور رفتار نکن و بر خلاف دولت سیاست نزن اما او گوش نداد تا به این روز افتاد. در ضمن طوماری هم به نفع من تهیه نمایید.» ۲-نامه‌ای از عبدالرسول قائمی یکی از مجتهدین متنفّذ آبادان برای کسب تکلیف [به] وسیلهٔ شخصی به نام رضوی برای شریعتمداری رسید که جواب آن به وسیله‌‌ همان قاصد شفاهاً پیغام گردید و مضمون آن بسیار خوب و به قرار زیر است: «شما کوشش نمایید هیچ‌گونه تظاهراتی نشود و اجازه ندهید اخلال‌گران به نام دین تظاهر کنند و بی‌نظمی ایجاد نمایند و حتی المقدور مردم را دعوت به سکوت و آرامش نمایید. اخیراً خمینی بسیار تند رفت... من راجع به رفتن به مدرسه فیضیه و سخنرانی در روز عاشورا تذکراتی به او دادم که گوش نکرد تا کار بدینجا رسید.» [شریعتمداری] مجدداً تأکید نمود که «از اغتشاش و تظاهر جلوگیری نمایید مغازه‌ها را باز کنند چنانچه احتیاج به بستن دکاکین و بازار باشد رمزاً اطلاع می‌دهم و قرار ما این باشد که [هر وقت چنین چیزی لازم شد] همین نامه را مجدداً برای خودتان می‌فرستم دلیل بر بستن بازار است.» در خاتمه [شریعتمداری] اضافه نمود: «طوماری هم بر له من تهیه نمایید.» مُهر خیلی محرمانه ۵۴۵-۱۸/۳/۴۲» (آیت‌الله شریعتمداری به روایت اسناد، صفحهٔ ۱۹۷) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂 اسنادی از ارتباط آقای شریعتمداری با ساواک در تضعیف جایگاه علما 🔹تأمل در برخی اسناد به جا مانده از ساواک درباره آقای شریعتمداری، به وضوح بیانگر این واقعیت است که مسئله ایشان صرفاً اختلاف‌نظر با حضرت امام در مورد دیدگاههای انقلابی نبوده است بلکه احراز حتی به قیمت تضعیف جایگاه دیگر علما و مراجع نیز مدنظر وی قرار داشته و این نکته می‌تواند بازتاب دهنده پاره‌ای خصائص اخلاقی ایشان نیز باشد. در گزارش یک مأمور ساواک که ملاقاتی با آقای شریعتمداری داشته است. 🔸دراین ‌باره چنین آمده است: «طبق قرار قبلی در ساعت 2 روز 48/9/29 با آقای شریعتمداری ملاقات و نتیجه مذاکرات به شرح زیر به استحضار می‌رسد: 🔹ابتدا نام‌برده شمه‌ای از ناراحتی‌های خود از اعمال و رفتار بیان داشته به این معنی که مشارالیه خود را در عموم مسائل فاعل مطلق دانسته و توقع دارد هر اقدامی برخلاف تصمیمات دولت می‌نماید، دیگران هم از او تبعیت کنند و روی همین اصول پس از افتتاح سینما به تنهایی برای درس حاضر نگردیده و روز بعد هم نماز نگذارده و انتظار داشته من هم به تأسی از او همین کار را بکنم و بعد که دید من اقدام نکردم اشخاص دیگری را نزد من فرستاد و چون نتیجه نگرفت شخصاً به منزل شیخ مرتضی حائری رفته و از او خواسته که با من تماس حاصل کند که حتی برای یک روز هم که شده در درس طلاب حاضر نشده و نماز نگذارم و با این حال موافقت نکردم. 🔸 آقای شریعتمداری اظهار داشت بهترین راه برای تضعیف و شکست گلپایگانی مخالفت با نمایندگان فعال ایشان در شهرهای مختلف می‌باشد و تقاضا داشت به نحو مقتضی نسبت به تغییر محل آنان اقدام شود که مراتب طی شماره 3992/ 21- 2/10/48 به استحضار رسیده.» (سیدحمید روحانی، شریعتمداری در دادگاه تاریخ، ص93) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️شور وصف ناپذیر از آزادی امام خمینی از چنگال ◀️به مناسبت 15فروردین و ایام آزادی امام خمینی قدس سره از زندان‌های رژیم پهلوی 🔹عقربۀ ساعت، تقريباً ده شب يكشنبه 16 فروردين ماه 43 را اعلام مى‏ كرد كه ماشين شورلت سياه رنگى كه به‏ وسيلۀ چند ماشين ديگر اسكورت مى‏ شد، سركوچۀ امام مقابل بيمارستان فاطميه توقف كرد و امام از آن پياده شد.. 🔸چند تن از دانش‏ آموزان و محصلين كه در حاشيۀ خيابان مشغول حاضر كردن دروس خود بودند و متوجه پياده شدن امام از ماشين شدند، بى‏ اختيار فريادى از عمق قلب كشيدند و به سوى او شتافتند. برخى از عابران كه امام خمينى را در ماشين ديده بودند نيز، شتابان خود را به او رسانيدند. در آن ساعت شب با آنكه كوچه‏ ها و خيابان‏ ها تقريباً خلوت بود، هنوز امام چند گامى به طرف منزل برنداشته بود، كه ده‏ها نفر در اطراف او گرد آمدند. شعارِ «براى سلامتى حضرت آيت‏ اللّه‏ العظمى خمينى صلوات بلند ختم كنيد» در فضاى آرام كوچه طنين افكند و سكوت شب را در هم شكست. با طنين‏ افكن شدن شعار صلوات، مردم يكباره از خانه‏ ها بيرون ريختند. شور و هيجانى كه از مرد و زن، خرد و كلان در آن دقايق تاريخ به وقوع پيوست، قابل توصيف نيست. 🔹هنوز بيش از دقايقى از ورود امام به قم نگذشته بود كه خبر آن همانند بمب در شهر صدا كرد.ديرى نپاييد كه سيل جمعيت پياده، پابرهنه، سواره، با چرخ، موتور و تاكسى و سوارى به سوى خانۀ امام سرازير شد. 🔸 امام تا نيمه شب در بيرونى منزل، ميان توده‏هاى مردم كه در آنجا اجتماع كرده بودند به سر برد و به احساسات آنان پاسخ داد و آنگاه براى استراحت به اندرون رفت. به محض حركت امام از جاى خود، يكباره مردم به كف زدن پرداختند، كف ممتدى كه تا داخل شدن او به اندرون ادامه داشت و صداى آن تا دوردست‏ها به گوش مى‏ رسيد. 🔹مأموران ساواك كه تا ديروز ده‏ها بار خبر آزادى امام را به دروغ شايع كرده بودند، اين بار مى‏ كوشيدند كه خبر آزادى او منعكس نشود و تا آنجا كه مى‏ توانستند، آن را تكذيب مى‏ كردند. و اگر اين ‏_ها و تاكتيك‏ هاى اهريمنانه به كار گرفته نمى‏ شد، بى‏ ترديد با خبر آزادى امام، ايران‏ زمين همانند گهواره به حركت در مى‏ آمد و توفانى به پا مى‏ خاست. 🔸سرهنگ مولوى شمار مردمى را كه در ساعت 7 صبح روز يكشنبه 42/1/16 در منزل امام اجتماع كرده بودند «حدود چهار هزار نفر» تخمين زده است. محصلين و طلاب حوزه قم از صبح روز مزبور، بالاى در مدارس علوم اسلامى را چراغانى و آذين‏ بندى كردند و با عكس‏ هاى امام زينت بخشيدند. بسيارى از مغازه‏ داران و كسبۀ قم در نخستين روز ورود امام به چراغانى دست زدند و شيرينى پخش كردند. 🔹رژيم شاه از تا آن پايه نگران و انديشناك بود كه افزون بر تشكيل ستاد بحران در قم و اعلام آماده باش نيروهاى انتظامى و نظامى، گردانى از ارتش و گروه‏ هايى از ژاندارمرى و يك واحد كماندويى را به عنوان نيروهاى تقويتى به قم روانه كرد، تا بتوانند با حوادث پيش‏بينى نشده مقابله كنند.(نهضت امام خمینی،ج۱، ص۸۳۳_۸۳۰) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.