📚معرفی کوتاه کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ»
🔹بسیاری از کسانی که امروز به #ستایش_از_شریعتی برخاستهاند نه شریعتی را می شناسند و نه اندیشههای او را باور دارند، بلکه دنبال آنند که روش شریعتی در گفتگو با دستگاه جاسوسی رژیم شاه را برای نسل امروز و فردا الگو کنند تا قباحت و فضاحت ارتباط با #سازمانهای_جاسوسی از بین برود.(بخشی از مقدمه «شریعتی در دادگاه تاریخ»)
🔸کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ» بخشی از اندیشه و عملکرد آقای علی شریعتی را بر اساس اسناد قطعی تاریخی تبیین کرده است. این اثر در ابتدا فصلی از کتاب نهضت امام -دفتر سوم- را تشکیل میداد که در ادامه، همراه با اضافات در سال 97 به صورت مستقل تنظیم شد.
🔹کتاب 《شریعتی در دادگاه تاریخ》 در ابتدا ریشه #اسلام_منهای_روحانیت را که یکی از پایههای فکری آقای شریعتی بود بررسی میکند و نظرات گروههای مختلف را درباره آن بیان میکند و سپس به تبیین زندگی سیاسی-اجتماعی شریعتی و ارتباط او با ساواک بر اساس اسناد و مدارک میپردازد و در ادامه به نقد برخی نظرات شریعتی پرداخته و در پایان موضع امام در قبال شریعتی و پیامد های عملکرد شریعتی تبیین میکند.
تهیه کتاب از طریق غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی :
درگاه ورود به غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اسلام در خطر کفر است
پیام به مناسبت محاصره منازل آقایان خوانساری و بهبهانی
🔻#صحیفه_خوانی | 3 بهمن
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
مسلمین آگاه باشند که #اسلام در خطر #کفر است. #مراجع و علمای اسلام بعضی #محصور و بعضی #محبوس و #مهتوک هستند. دولت امر داد حوزه های علمیه را #هتک کنند، و طلاب بی پناه را کتک بزنند، و بازار مسلمین را غارت کنند و درب و پنجرۀ مغازه ها را بشکنند. در تهران حضرت آیت الله #خوانساری و حضرت آیت الله #بهبهانی را در #محاصرۀ شدید قرار دادند؛ و عده ای از علمای محترم و وعاظ معظم را محبوس نمودند. و ما از آنها به هیچ وسیله نمی توانیم اطلاع پیدا کنیم. اراذل و اوباش را تحریک می کنند که به #علما و روحانیون اهانت کنند.
🔸آقایان #طلاب و مبلغین را #مانع می شوند که برای #تبلیغ اسلام در نواحی ایران بروند و تبلیغ احکام کنند. با ما معاملۀ بردگان قرون وسطی می کنند. به خدای متعال من این زندگی را نمی خواهم. إِنّی لاَ اَرَی المَوْتَ إِلاّ سَعادةً وَ لاَ الحَیَاةَ مَعَ الظَّالِمِینَ إِلاّ بَرَماً. کاش مأمورین بیایند و مرا بگیرند تا تکلیف نداشته باشم. فقط جرم علمای اسلام و سایر مسلمین آن است که #دفاع از #قرآن و #ناموس اسلام و استقلال مملکت می نمایند و با #استعمار مخالفت دارند. این است حال ما، تا آقای عَلَم و ارسنجانی چه بگویند.
روح الله الموسوی الخمینی
(۳ بهمن ۱۳۴۱، صحیفه امام، ج ۱، ص ۱۴۱)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️اولین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی،دفاع مقدس و جبهه مقاومت
🌟همراه با اهداء دیپلم افتخار و جوایز نقدی
🌟ویژه عموم
💠 محورهای جشنواره 💠
🔹 نقش حضرت امام خمینی(ره) امام خامنهای(مد ظله العالی) در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت
🔸 نقش مراجع تقلید، ائمه جمعه و جماعت در انقلاب اسلامی دفاع مقدس و مقاومت
🔹 نقش روحانیت و حوزه های علمیه در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس وجبهه مقاومت
✅بخشهای پنجگانه جشنواره:
🔹۱-تألیف وترجمه کتاب (خاطرات و تاریخ شفاهی شهدا و ایثارگران روحانی، کتابهای مرجع واسنادی)
🔸۲-تحقیق وپژوهش (مقالات علمی و پژوهشی چاپ شده در فصلنامه های علمی - پژوهشی)
🔹۳-چند رسانه ای (کلیپ، موشن گرافیک، اینفوگرافیک و پادکست)
🔸۴-فیلم وعکس (فیلم داستانی، مستند و عکس)
🔹۵-فیلمنامه (بلند و کوتاه)
📆 مهلت ارسال آثار:
تا ۲۰بهمن ۱۳۹۹
☎️ شماره پیامرسان های ایتا، واتس آپ:
09365573241
🌐 اطلاعات بیشتر در سایت:
WWW.DEFAFESTIVAL.COM
ادارهکلحفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻ماجرای زندگی عجیب و انقلابی دو جوان درباری
📚کتاب «جوانان درباری و آرمانشهر» ماجرایی مستند و تاریخی از دو جوان درباری به نامهای: « #بهمن_حجت_کاشانی» و « #کاترین_عدل » است که از دل #دربار_شاهنشاهی با چشم پوشی از زرق و برق در راه ساختن آرمانشهر و برپایی #حکومت_اسلامی در قلمرو زندگی خویش به پا خواستند و در راه مبارزه با سلطنت طاغوت مظلومانه به شهادت رسیدند.
تهیه کتاب از طریق غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی :
درگاه ورود به غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی
معرفی کتاب
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📔معرفی کوتاه کتاب جوانان درباری و آرمانشهر
🔸این کتاب، تاریخ تلخ و شیرین یکی از طلایه داران حکومت اسلامی به نام« بهمن حجت کاشانی» است که همراه با همسرش «کاترین عدل» از درون پادگان نظامی و دربار شاهنشاهی و چشم پوشی از زرق و برق در راه ساختن آرمان شهر و برپایی حکومت اسلامی در قلمرو زندگی خویش به پا خواستند.
🔹 بهمن حجت کاشانی، علی پهلوی و کاترین عدل جوانانی بودند بودند که به دربار و درباریان پشت کردند و با حرکت اسلامی و انقلابی خویش، آتش بر خرمن دربار زدند.
🔸آنچه در این کتاب آمده انتشار مستقل تاریخ زندگی حماسی شهید بهمن حجت کاشانی و همسرش از دفتر چهارم کتاب نهضت امام خمینی به قلم حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی می باشد که در ۲۴۷ صفحه تدوین شده است.
تهیه کتاب از طریق غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی :
درگاه ورود به غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📔معرفی کتاب نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی
🔹 متن نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی است در سال ۱۳۵۴ به صورت مخفیانه انتشار یافت و در تاریخ 54.4.11 از طریق پست به دست #ماموران_ساواک افتاد.
🔸علیرغم تلاش گسترده ساواک، نویسنده یا نویسندگان آن نیز به واسطه حاکمیت مطلق خفقان پلیسی در عصر پهلوی و مراعات اصول حفاظتی، هرگز شناخته نشدند اما این سند تاریخی و ارزشمند نشان میدهد که بر خلاف القائات مخالفین #انقلاب_اسلامی، مبارزان اصیل انقلابی الگویی واضح و مبرهن برای اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. البته این مدرک، یکی از مهمترین ادله بر ابطال مدعای واهی برخی جریانها و شخصیتای ملی-مذهبی مبنی بر القای مفهوم «جمهوری اسلامی» به امام خمینی قدس سره الشریف در دوران اقامت 118 روزه در نوفللوشاتو است.
🔹کتاب نخستین پیشنویس قانون اساسی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی با استقبال خوانندگان فرهیخته در پاییز ۱۳۹۸ با اضافات؛ به چاپ پنجم رسید. در فصل نخست این کتاب «پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی»، در فصل دوم «متن پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» و در فصل سوم به «پیشینه و سیر تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی» پرداخته شده است.
🔻تهیه کتاب از طریق غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی 🔻
🔻همراه با 20درصد تخفیف ویژه نمایشگاه کتاب🔻
درگاه ورود به غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید
⁉️الگوی نو « #جمهوری_اسلامی »، ابتکار چه کسی بود و چه پیشینهای داشت؟ کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی» یکی از آثار بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که پس از انتشار، بحثهای چالشی را در محافل حقوقی و سیاسی برانگیخت.
تهیه کتاب از طریق غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی:
درگاه ورود به غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی
معرفی کتاب
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توصیه ها به مردم ایران برای انتخابات ریاست جمهوری
🔻#صحیفه_خوانی | 4 بهمن
🔹فردا همه #ملت بی استثنا به پای صندوقها بروند. بی عنایتی نکنند به یک مطلبی که کشور آنها به آن احتیاج دارد. #سرنوشت_ملت و #اسلام به او بسته است. همچو نباشد که اگر یک کسی مثلاً میل داشت #رئیس_جمهور بشود و حالا احتمال می دهد که نشود، کنار برود. یا اشخاصی که با او رفیق هستند کنار بروند و رأی ندهند. بهتر این است که آنهایی که میدانند که نمیشوند، آنها متصل بشوند به بعض آنهایی که می دانند می برند. تا اینکه ان شاء الله یک رأی کافی تحقق پیدا کند و ما سرشکسته نشویم به اینکه ملت اعتنایی به این مسائل ندارد. اعتنایی به سرنوشت خودش و سرنوشت اسلام ندارد. همه با هم به پای #صندوق بروید.
🔸مطلب دیگر اینکه پای صندوقها که میروید اینطور نباشد که با هم #اختلاف پیدا بکنید یک مسئلهای است که برای کشور است. هر یک از اینها که ببرند، برای کشور لابد خدمت خواهند کرد. و اگر #خدمت نکنند ملت هست و آنها را برکنار خواهد کرد. از این جهت به طور خصمانه با هم رفتار نکنید. برادر باشید با هم. اگر یکی رئیسجمهور شد، شما هم به او اعانت کنید. اینطور نباشد که قبل از اینکه رئیس جمهور بشود بریزید به جان هم. فردا پای این صندوقها بریزید به جان هم. یا بعض از قشرها شرکت نکنند.
🔹من از همۀ قشرهای ملت، چه #فارس، چه #ترک و چه #کرد و چه #بلوچ و چه #ترکمن و چه #بختیار[ی] و چه سایر قشرهایی که و طوایفی که هستند در ایران، از اینها تقاضا می کنم، عاجزانه تقاضا می کنم که طوری نکنید که در خارج منعکس بشود که شما یک مردمی هستید که تربیت اسلامی ندارید. شما یک مردمی هستید که با هم سر دنیا نزاع می کنید. ریاست جمهور[ی] چیزی نیست که شما به آن اهمیت بدهید. اگر ریاست جمهور خوب باشد، آن است که #خدمت به ملت می کند و اگر بد باشد، آن است که راه #جهنم را باید بپیماید. خیلی در صدد این نباشید که برای خاطر اینکه یکی بیشتر میخواهد رأی ببرد، یکی کمتر میخواهد رأی ببرد به هم بریزید و #جنگ و #نزاع باشد، و اسباب ناراحتی همه را فراهم کنید.
🔹یکی دیگر اینکه بعد از اینکه #رئیس_جمهور به مبارکی ان شاءالله تعیین شد، هر کس باشد، دیگران قهر نکنند و عقب بنشینند. کشور، کشور خود شماست. رئیس جمهور باشید، کشور است. پاسبان باشید، کشور است. طلبه مثل من باشید، کشور خود شماست. بعد از اینکه رئیسجمهور تعیین شد همه #اعانت کنید از او. همه وارد بشوید در کار و اعانت کنید از او. کنار ننشینید. #قهر نکنید و رشد خودتان را نشان بدهید به دنیا که شما رشید هستید، و شما می توانید که یک مملکتی را با هم اداره بکنید. وقتی که بنا شد یکی رئیس جمهور شد، دیگری هم یک کار دیگر. دیگری هم یک کار دیگر. و کارها را به سلامتی انجام بدهید.(4بهمن 58، صحیفه امام، ج 12، ص128-126)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
معتقدم استراتژی من صحیح تر از امام خمینی بود!
🔹 مهندس بازرگان در مصاحبه با اوریانا فالاچی ۲۶ شهریور ۱۳۵۸ در باره اولین دیدار خود با امام می گوید: «من معتقد به سیاست قدم به قدم بوده ام... ملت آمادگی مواجه شدن با آزادی را ندارد... می بایست تعلیمشان داد که سیاسی شوند.... امام خمینی برعکس این را می گفتند. همه چیز را سریعا می خواستند: قدم به قدم یعنی چه. ملت انقلاب را میخواهد،... بلافاصله حالا یا هرگز.» و ادامه می دهد که «تقریبا یک بحث و جدلی شد.
🔸ولی ایشان چنان مطمئن بودند که پیروزی با ملت است و چنان ایمانشان قوی و چنان محکم بود که مجبور به قبول شدم و گفتم: بسیار خوب بفرمایید انقلاب را انجام دهیم.» و در پاسخ فالاچی مبنی بر عکس العمل امام می گوید: «مژه بر هم نزدند.. به من فرمان دادند که نخست وزیر باشم.... با وجود این که مسائل و وقایع، همان طور پیش رفتند که ایشان می گفتند، درست نقطه به نقطه، با دقتی عجیب، ولی هنوز من معتقدم که شاید استراتژی من صحیح تر بود. ... همه چیز را خواستن و زود خواستن یک عادت قدیمی ایرانیان است که یک دنیا مشکلات و خطرات به همراه دارد.»
📚بازرگان، مجموعه آثار جلد ۳۱
◀️پینوشت:
به تصریح مهدی بازرگان پیش از انقلاب اسلامی خط وی از امام جدا بوده است که البته امام خمینی قدس سره الشریف نیز به جدا بودن مسیر بازرگان و نهضت آزادی از انقلاب اسلامی ملت ایران تصریح کرده بودند:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2291
با وجود آنکه سران نهضت آزادی هیج اعتقادی به حرکت مترقی ملت ایران به رهبری امام خمینی نداشتند، علت طلبکاری این طیف از انقلاب اسلامی و مردم معلوم نیست.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خطر نفوذ در حوزه علمیه
🔻#صحیفه_خوانی | 5 بهمن
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹تلاش برای حفظ فقه سنتی در حوزه
من چنانچه سابقاً نیز گفته ام، راجع به حوزۀ علمیه، عقیده ام بر این است که باید به آن بیشتر از همه چیز توجه کرد؛ چرا که حوزۀ علمیه اگر درست بشود، ایران درست می شود. و اگر ـ خدای نخواسته ـ در حوزۀ علمیه فسادی به وجود آید ـ ولو در دراز مدت ـ در سرتاسر ایران آن فساد پیدا می شود و آنها که همیشه در فکر بوده اند که در حوزۀ علمیه نفوذ کنند، به همین خاطر است. نفوذ آنها، نفوذ ظاهری نیست که معلوم باشد فلان آقا نفوذی است. چه بسا بیشتر از شما اظهار دیانت بکند، مع ذلک، در موقع مناسب کارش را انجام دهد. اینها از مشکلات حوزه است. و قضیۀ تحصیل هم باید به نحوی باشد که فقه سنتی فراموش نشود. و آن چیزی که تا به حال اسلام را نگه داشته است، همان فقه سنتی بوده است. و همۀ همتها باید مصروف این بشود که فقه به همان وضعی که بوده است، محفوظ باشد. ممکن است اشخاصی بگویند که باید فقه تازه ای درست کرد که این آغاز هلاکت حوزه است و روی آن باید دقت بشود.
🔸 البته من همۀ شما آقایان را می شناسم و از شما به خاطر زحمتتان در این امر، تشکر می کنم. ولی باید خیلی متوجه باشید. در هر صورت، آن چیزی که برای حوزه ها خطر است، این است که ما این فقه را به نحوی که به دست ما رسیده است، به نسل آینده تحویل ندهیم. باید همان طور که مبانی اسلامی، مبانی فقهی را تحویل داده اند، ما هم به آینده ها تحویل بدهیم که اگر این افراد در آینده نتوانستند کار خودشان را انجام بدهند، تقصیر ما نباشد.
توجه به دروس اخلاق در حوزه
🔹و دیگر اینکه اخلاق باید در همه جا و در همۀ دروس، مورد توجه قرار گیرد. و اعتقادم بر این است که باید هر کس حوزۀ درسی بزرگ یا کوچکی دارد، یکی دو دقیقه ـ مقدمتاً یا مؤخرتاً ـ درس اخلاق بگوید که طلاب با اخلاق اسلامی بار بیایند. و اجمالاً من از شما مطمئنم که شماخوب کار می کنید و نظرات درستی دارید، لکن در هر کاری اشتباهاتی هم هست. گروههای مختلف به این حوزه نظر دارند؛ چون در دراز مدت می توانند کارهایی که ما می کنیم به هم بزنند. و اینکه شما در رابطه با سابقۀ افراد تحقیق می کنید کار خوبی است؛ چرا که اگر کسی قبل از انقلاب یا بعد ازآن کجروی داشته است و الآن می گوید من توبه کرده ام، ممکن است این توبه کردن مصلحتی باشد. باید توجه داشت که این افراد، حوزه را فاسد نکنند. و شما همیشه با حضرات مراجع و سایر بزرگان مشورت کنید و از آنها نظر بخواهید و من هم به شما دعا کنم.
و السلام علیکم و رحمة الله
(5 بهمن 65، خطاب به اعضای شورای مدیریت حوزه علمیه قم،صحیفه امام، ج 20، ص 190و191)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️حتما شما هم خاطرات عجیب و پرغلط آقای هاشمی رفسنجانی را خواندهاید❗️
🔻ده مقاله در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی🔻
🔻تهیه کتاب با 20درصد تخفیف ویژه نمایشگاه کتاب مجازی تهران🔻
معرفی کتاب
تهیه کتاب
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻منتظری در چنبره گروهک تروریستی منافقین، نهضت آزادی و باند سیدمهدی قاتل🔻
🔻«روزگار قائممقامی» اثری مستند و جامع در رابطه با قائممقامی آقای حسینعلی منتظری🔻
✳️تقدیر ویژه مرحوم آیتالله یزدی از کتاب «روزگار قائممقامی»
🔹معرفی کتاب
🔸تهیه کتاب
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📅امام خمینی: به ایران خواهم رفت یا کشته میشوم یا حقوق ملت را به آنان برمیگردانم
✳️۶ بهمن ۱۳۵۷
🔹امام در سخنرانی کوتاه خود در برابر گروهی از خبرنگاران و ایرانیان مقیم پاریس فرمودند:« در اولین فرصت پیش مردم به ایران خواهم رفت و با آنها یا کشته شوم و یا حقوق ملت را بگیرم و به ملت برگردانم.»
🔸بنابر گزارش خبرگزاری پارس در ساعت ۶ جمعیت عظیمی در #بهشت_زهرا گرد هم آمدند و دست به راهپیمایی زدند. پلیس تهران در گزارشی اعلام کرد که ساعت ۱۰:۱۵ شمار اجتماع کنندگان حدود ۲۰۰ هزار نفر بود.
🔹در پی بسته شدن فرودگاه ها و ممانعت از ورود امام به تهران #آیتالله_مرعشی_نجفی با صدور اعلامیهای کار #شاپور_بختیار را جاهلانه خواند و از مردم خواست به نهضت خود ادامه دهند و عواقب این کار را نیز متوجه دولت غیرقانونی دانست.
🔸در پی حملات شماری از مأموران شهربانی #سنندج در این شهر، چند خانه، مغازه و اتومبیل به آتش کشیده شد و در نتیجه تیراندازی مأموران 3 نفر شهید و 6نفر مجروح شدند.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⏬پیام علامه حسن زاده آملی به مردم آمل در پی حماسه ۶بهمن مردم آمل
🔹بسمه تعالی شانه
یا ایهاالنبي جاهدالكفار والمنافقين و اغلظ عليهم و ماویهم جهنم و بئس المصير قرآن کریم سوره برائت آیه ۷۳» ای پیغمبر با کفار و منافقین جهاد کن و بر آنان سخت بگیر و جایشان جهنم است و بدجای بازگشتی است.
🔸حضور شریف برادران و خواهران مسلمان متعهد و انقلابی شهرستان آمل ایدهم الله تعالی با تقدیم سلام ، سالیانی در شبهای ماه مبارک رمضان از خداوند متعال مسئلت مینمودم که « اللهم إنا نرغب اليك في دولة کریمة تعز بها الإسلام و أهله ، و تذل بها النفاق و أهله ، و تجعلنا فيها من الدعاة الى طاعتک و القادة الی سبیلک و ترزقنا بها كرامة الدنيا و الاخرة .
🔹الحمدلله که این دولت کریمه را با گرانقدرترین بها يعنی با خون شهیدان عزیز خودتان به دست آورده اید .
🔸 در این دولت کریمه با حول و مشیت الهی اسلام عزیز و اهل آن از جان نثاری و فداکاری شما باید عزیزتر گردد ، و نفاق ذلیل و اهل آن ذلیلتر. شما همان مسلمان غیور و شجاعی هستید که در زمان بحران و شدت مبارزه با طاغوت ، اولین بار در ایران آن روز اعلام جمهوری اسلامی نموده اید و اختیار شهر خودتان را به دست گرفتید .
🔸این افرادی اشباح رجال و لارجال ، دشمنان مجد و عزت مسلمانان ، سودای خام بر سر پروراندند و اراجیف و اکاذیب پراکندند ، و چنین بهتان و افترایی بزرگ را روا داشتند که مردم مازندران بخصوص آمل که مدخل و دروازه استان مازندران است پشتیبان و همدست ما هستند .
🔹مگر همین مدعیان نبودند که مسلحانه در نصف شب ششم بهمن ماه ۶۰ از چند جای شهر آمل به مردم مسلمان بی اطلاع و بی سلاح این شهر به ناگاه هجوم آوردند و حمله کرده و چند جای شهر را به آتش کشیده و در حدود ۴۰ نفر از مردم مسلمان کاسب و کشاورز شرافتمند ما را شهید کردند .
🔸بیش از صد و بیست نفر تیر خورده و زخمی ، از بهترین جوانان انقلابی ما را در بیمارستانهای چند شهر مازندران بستری شده و معلول و زمین گیر گردیدند. آفرین بر شمائی که فقط با سلاح ایمان در مقابل آنان قیام گردید ، چنانکه به آنان مهلت ندادید که در دارالمومنین «شهرستان آمل» نفس تازه کنند.
🔹 عده ای از آنان را به کیفرشان رسانده و عده ای را دستگیر و خلع سلاح گردید ، شما بی سلاح و آنان مسلح ، شما در پناه خدای عزوجل و آنان در پناه جنگل. شما از این مشيت محکمی که چون پتک پولادین بر دهن مهاجمین زدید خدا و پیغمبر را از خود خشنود گردید ، قلب قطب عالم امکان حضرت بقیة الله و تتمة النبوة امام زمان مهدی موعود ارواحنا له الفداء و خاطر شريف مرجع عالیقدر رهبر کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آیت الله العظمی جناب امام خمینی و سایر مراجع عظام و علمای اعلام و مسلمانان ، و مومنان و مجاهدان جبهه های جنگ تحمیلی صدامیان و ارواح شهدا را شاد کرده اید .
🔸شما حوزه علمیه را خوشحال کرده اید جزاكم الله خيرا . در روز دفن پیکرهای پاک شهیدان عزیزتان ، و روز هفت برگزاری مراسم و بزرگداشت آن ارواح طیبه دیدید که بدون استثناء از تمام شهرستان های استان مازندران ، از همه اصناف و طبقات مردم مسلمان ، متعهد و انقلابی ، در آمل گرد آمده بودند که چشم آمل چنان جمعیت عظیم را هرگز ندیده بود .
🔹این مردم شریف از سرتاسر استان مازندران در آن روزهای تاریخی دشمن شکن برای ابراز همدینی به مردم آمل تشریف آوردند تا به مزدوران آمریکائی بفهمانند که همه جای مازندران آمل است و همه مردم این استان مثل دیگر استان های این کشور اسلامی حافظ قرآن و حافظ انقلاب عظیم اسلامی اند .
🔸 این طلبه دعاگوی شما از عهده تقدیر و تشکر جهاد بی دریغ شما در راه دین ، عاجز است. خداوند متعال به همه شما صبر و اجر مرحمت بفرماید و همه ارگان های اسلامی را در راه اعتلای کلمه طيبه لااله الاالله بیش از پیش مظفر و منصور بدارد.
🔹 ان تنصروا الله ينصركم و يثبت اقدامكم و السلام علیکم و رحمه الله و بركاته .
🔻 سه شنبه هفتم ربیع الثانی ۱۳۰۲ ه ق
۱۳ بهمن ماه ۱۳۶۰ ه ش - قم حسن حسن زاده آملی ( حماسه مردم آمل، صص۴۴-۴۱، ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،بهمن1361)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📔 #مصاحبه_انقلابی و کمتر دیده شده با آیت الله جوادی آملی
پیرامون حمله ضد انقلاب در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل و نقش مردم
⏬ بخش اول
🔻س ۱ - نظرتان را در رابطه با حمله #ضد_انقلاب در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل بفرمائید؟
🔺 ج - انقلاب اسلامی ایران اختصاصی به هیچ گروه و قوم و نژادی ندارد و چون از قوم و نژادی بر نخواسته مردم شمال عموما ، و مردم آمل خصوصا ، خود را در این انقلاب سهیم دانسته و می دانند که باید پاسدار خون شهدای از صدر اسلام تا زمان انقلاب اسلامی باشند .
🔹ضد انقلابیون قبل از جریان کردستان شمال را مطرح کرده بودند زیرا فکر می کردند که اگر غرب برود باید شرق بیاید و بهترین جا برای ارتباط با شرق شمال بوده لذا در اسفند ماه سال ۵۷ گنبد را و مسلمانان متدین و متعهد این شهر را به آتش و خون کشیدند . با حضور یک پارچه مردم در صحنه موضوع خاتمه دادند . بنابراین فکر کردند که این چنین نمی توانند در شهر علنا بر روی مردم سلاح بکشند ، ناچار از جنگلهایی که در شمال و در دامنه سلسله جبال البرز واقع شده به عنوان پناهگاه و منطقه عملیاتی انتخاب کردند .
🔸بهترین نیروها و نیرومندترین قوا را از سراسر کشور در جنگل آماده کرده و مهمترین سلاحهایی را که یک جنگلی باید به همراه داشته باشد را تهیه نمودند . در بخشهای اطلاعاتی، رزمی، عملیاتی و تدارکات و شناسایی دست به فعالیتهایی زدند. شمال مردم آمل بیشتر به فکر جنگ و جبههها بودند . سپاهش بسیجش مرتب به جبهه اعزام می شدند .
🔹 ضد انقلاب و گروهکها از هر گروه و باندی که با اسلام مخالف بود کمک میگرفتند و جنگل را به صورت پایگاهی قرار دادند با شناسائی و نمودند.
🔸دیدند فضای شهر شد طنین الله اکبر ، زن و مرد شهری و روستایی با الله اکبر در برابر حمله #ناجوانمردانه #مزدوران شرق و غرب ایستادند . طولی نکشید که مردم در فاصله نیم روز با دادن چهل شهید و چندین زخمی آنها را مجبور کردند یا تسلیم بشوند و یا فرار کنند ، عدهای هم به هلاکت رسیدند .
🔻 س ۲ - به نظر شما حمله گروهکهای وابسته به شرق و غرب به شهر آمل چه تاثیری در روحیه امت شهید پرور ما داشته است؟
🔺 ج - این یک #آزمون_الهی بود . همانطوری که جنوب غرب به عنوان نیروی مردمی بازوی پر توان انقلاب بوده اند و توانستند در جنوب سرکوب کنند ، مردم شمال عموما مردم شهید پرور آمل خصوصا در برابر این آزمون شجاع بودند ، شجاعتر شدند . آنچه در دل داشتند به وسیله بازوان توانایشان پیاده کردند . از نثار و ایثار پرهیزی نداشتند . طولی نکشید که سراسر شهر را چون ۲۲ بهمن ۵۷ پر از سنگر کردند.
🔸مرد و زن بزرگ و کوچک در فراهم کردن وسائل دفاعی کمک می کردند . نهادشان با این آزمایش الهی آشکار شد و مهمترین تاثیری که داشت تاثیر شجاعت تاثیر تاریخ سازی و تاثیر حمایت از اسلام و نظام #جمهوری_اسلامی بود ، نشان دادند که هرگز تسلیم شرق و غرب نخواهند شد .
📔حماسه مردم آمل، سپاه پاسداران، صص ۴۹- ۴۷
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📔 مصاحبه انقلابی و کمتر دیده شده با آیت الله جوادی آملی
پیرامون حمله ضد انقلاب در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل و نقش مردم
⏬ بخش دوم
🔻س ۳ - به نظر شما شهادت شهدای جریان آمل چه تاثیری در تداوم انقلاب اسلامی خونبار ما داشته است؟
🔺ج – اصلا مکتب اسلام آن است که ، خون شهید زمین را و زمینه زندگی را پاک می کند . وقتی خون در راه رضای خدا ریخته شد ، آن خون پاک است و خون پاک آن سرزمین را پاک می کند . وقتی سرزمین پاک شد از آن میوه پاک حاصل می شود .
🔸وقتی در بزرگداشت #شهدای_صدر_اسلام این فرازها را می خوانیم ، می بینیم که می گوید : طبتم و طابت الارض التي فيها دفنتم ای شهدای راه حق شما پاک بودید و پاک شدید و سرزمینی که شما در آن دفن شده اید هم پاک است . خون شهید منطقه را پاک می کند خون شهید زمینه زندگی را پاک می کند .
🔹 اگر جایی جای شهادت بود این سرزمین پاک می شود . قرآن کریم می فرماید : والبلد الطيبه يخرج نباته باذن ربه . خدا روئیدنی های پربار را از سرزمین پاک می رویاند اگر عده ای در آمل در جریان حمله جنگلی ها به خاک و خون کشیده شدند و شربت شهادت نوشیدند ، منطقه گسترده شمال را و شهر شهید پرور آمل را پاک کردند . وعده خدا این است که از سرزمین پاک میوه پاک می روید اذن خدا در این است که از #منطقه_طيب میوه ها و روئیدنی های پاک بروید.
📔حماسه مردم آمل، سپاه پاسداران، صص ۴۹- ۴۷
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پیام به زائران بیت الله الحرام
شاهنشاهی از کثیف ترین و ننگین ترین نمونۀ ارتجاع است
🔻#صحیفه_خوانی | بهمن 1349
✳️ویژه #دهه_مبارک_فجر
🔹این #انقلاب ننگین و خونینِ به اصطلاح #سفید، که در یک روز با تانک و مسلسل #پانزده_هزار مسلمان را ـ آنطور که معروف است ـ از پای درآورد، روزگار #ملت را سیاهتر ساخت. زندگی دهقانان و زارعین اسیر را بیشتر تباه کرد. اکنون در بسیاری از شهرستانها و اکثر روستاها درمانگاه، دکتر و دارو وجود ندارد.
🔸از مدرسه، حمام و آب آشامیدنی سالم خبری نیست و ـ به حَسَب اعتراف بعضی از مطبوعات ـ در بعضی از دهات، #کودکان معصوم را از گرسنگی به #چرا می برند ولی دستگاه جبار صدها میلیون تومان از سرمایۀ این مملکت را صرف #جشنهای #ننگین می کند؛ جشن #تولد این و آن، #جشن بیست و پنجمین سال #سلطنت، جشن #تاجگذاری و از همۀ مصیبتها بالاتر #جشن_منحوس_2500 سالۀ #شاهنشاهی، که خدا می داند چه #مصیبت و سیه روزی برای مردم و چه وسیلۀ #اخاذی و #غارتگری برای عمال #استعمار به بار آورده است.
🔹#بودجۀ هنگفت و سرسام آوری که در این امر #مبتذل صرف می شود اگر برای سیر کردن شکمهای #گرسنه و تأمین زندگی سیه روزها خرج می شد، تا اندازه ای از مصیبتهای ما می کاست لیکن استفاده جویی و #خودکامگی نمی گذارد که اینها به فکر #ملت باشند.
🔸دستگاه #جبار، با پول ملت مسلمان، برای شاهانی که در هر عصر ملتها را در زیر چکمه های نظامی خود خرد کرده اند، شاهانی که همیشه با مذاهب حقه دشمنی داشتند، شاهانی که دشمن سرسخت #اسلام بوده و نامۀ مبارک حضرت رسول (ص) را پاره کردند، شاهانی که نمونۀ آنان در عصر حاضر پیش چشم همه است، جشن می گیرد و چراغانی می کند.
🔹دنیا بداند که این جشنها و عیاشیها مربوط به ملت شریف و مسلمان #ایران نیست، و دایر کننده و شرکت کنندۀ این جشنها #خائن به #اسلام و ملت ایران می باشند.
🔻اساساً #اسلام با اساس #شاهنشاهی مخالف است،هرکس سیرۀ رسول خدا را در وضع حکومت ملاحظه کند می فهمد اسلام آمده است این کاخهای ظلم شاهنشاهی را خراب کند، #شاهنشاهی از کثیف ترین و ننگین ترین نمونۀ #ارتجاع است.( بهمن ماه 1349، صحیفه امام، ج 2، ص322)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰وقتی روحانیت دولت بختیار را در منگنه قرار می دهد
⏬به مناسبت هشتم بهمن ۱۳۵۷ تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران
🔺شروع تحصن
🔹«تحصن از نه صبح هشتم بهمن با حضور چهل روحانی آغاز شد و تا روز بعد صدها روحانی دیگر به این تحصن پیوستند و علاوه بر روحانیون مبارز تهران، نمایندگان روحانیون مبارز شهرستانها و عدهای از مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این تحصن شرکت کردند. اعلام شده است که این تحصن در اعتراض به بسته شدن فرودگاهها و ممانعت از ورود #امام_خمینی به کشور برپا شده است و تا ورود امام خمینی به کشور نیز ادامه خواهد داشت»(روزنامه کیهان ،۵۷٫۱۱٫۹، ش۱۰۶۲۴،ص۱)
🔺روحانیت انقلابی در میدان
🔹روزنامه اطلاعات در ادامه اسامی جمعی از متحصنین را که در ساعات اول به مسجد دانشگاه تهران آمده بودند به این شرح اعلام کرد: «آقایان مطهری، آذری، محمدی، محفوظی، طاهری، محمدعلی جنتی، مهدی ربانی، محمدعلی شرعی، فاضل موحدی، یوسف صانعی، حسین راستی، محمد مومن، خلجانی، احمدی، توسلی و حیدری.».(روزنامه اطلاعات،57.11.9 ،ش۱۵۷۷۱، ص2)
🔸به گزارش خبرنگار روزنامه کیهان سازمان ملی دانشگاهیان ایران کمیته تدارک امکانات برای متحصنین تشکیل داد. خبرنگار کیهان نوشت: «تعداد #روحانیون_مبارز تا ظهر امروز [نهم بهمن] از چهارصد نفر تجاوز کرد. تلاوت و ترجمه آیات قرآن مجید از جمعه برنامههای متحصنان در مسجد دانشگاه است. آقای [سیدعلی] #خامنهای و آقای [اکبر] #هاشمی_رفسنجانی و استاد [مرتضی] #مطهری در جمع متحصنان برنامه سخنرانی دارند. شیخ #مصطفی_رهنما همکار مطبوعاتی ما و بانی جمعیت مسلم آزاد نیز مقارن ظهر به جمع متحصنان در مسجد دانشگاه تهران پیوست.»(روزنامه کیهان،همان)
🔺استقبال مجامع دانشگاهی
🔸تحصن امروز روحانیون با استقبال برخی مراکز دانشگاهی و اجتماعی ایران روبهرو شد. سازمان ملی دانشگاهیان ایران (دانشگاه تهران) در بیانیهای اعلام کرد: «روحانیت مترقی در طول مبارزات ضداستبدادی و ضداستعماری ملت ایران همواره نقش تعیینکنندهای داشته است. اینک در آستانه ورود رهبر عالیقدر انقلاب مردم ایران #حضرت_آیتاللهالعظمی_خمینی برای اعتراض به دسایس مذبوحانه دستگاه ضدمردمی حاکم در جلوگیری از ورود ایشان، جامعه روحانیت مبارز در مسجد دانشگاه تهران تحصن اعلام کرده است. سازمان ملی دانشگاهیان ایران (دانشگاه تهران) پشتیبانی کامل خود را از خواست روحانیون متحصن ابراز میکند و انتخاب دانشگاه تهران را به عنوان محل این تحصن نشانه دیگری از همبستگی همه قشرهای مردم ایران در تحقق هدفهای انقلاب بزرگ ملت ایران میداند.(روزنامه اطلاعات،57.11.9 ،ش۱۵۷۷۱، ص8)
🔺مردم در کنار متحصنین
🔹خبرنگار روزنامه کیهان از استقبال گسترده مردم از تحصن علما و روحانیون خبر داد و نوشت: «عده زیادی از مردم امشب مواد خوراکی و پوشاک و دیگر وسایل ضروری برای متحصنان آوردند و تلاش و همبستگی مردم غیرقابل توصیف بود.(روزنامه کیهان،همان)
🔺بازتاب تحصن روحانیون
🔸تحصن علما و روحانیون در اسناد #مراکز_نظامی_و_امنیتی نیز بازتاب داشت. پلیس تهران در این باره گزارش داد: «در حدود چهارصد نفر از صبح روز ۵۷٫۱۱٫۸ در دانشگاه تهران اجتماع کرده و بعد به عنوان اعتراض به نیامدن خمینی شب را در مسجد دانشگاه بیتوته و متحصن شدهاند.»(انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک ـ جلد ۲۵،ص88)
🔹فرمانداری نظامی تهران و حومه نیز از این تحصن خبر داد: «تعدادی روحانیون متحصن در دانشگاه دانشجویان و مردمی که در آنجا بودهاند تشویق و تحریک نمودهاند که ژاندارمری تعدادی از ما را کشته است. خود را برای یک #حمله_متقابل و نشان دادن قدرت و ضرب و شصت آماده کنید.»(انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک ـ جلد ۲۵،ص82)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⏬روایت رهبر انقلاب اسلامی از تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران
🔻اعتراض به بستن فرودگاه توسط بختیار
🔸«آن روزى بود که امام قرار بود بیایند، نیامدند و ما رفتیم در بهشت زهرا و #شهید_بهشتى سخنرانى کردند و بنده قطعنامه را خواندم، آن روز بهشت زهرا این جورى بود دیگر. یک سخنرانى شهید بهشتى کردند بعد هم یک قطعنامهاى تهیه کرده بودیم. من هم رفتم قطعنامه را خواندم و برگشتیم. وقتى که برگشتیم صحبت شد که حالا قدم بعدى چى باشد؟ فکر #تحصن_در_تهران بىارتباط به تجربهى تحصن در مشهد نبود، یعنى تجربهى موفق #تحصن_بیمارستان_مشهد تشویقکننده بود به این تحصنى که در تهران انجام گرفت. مدتى بحث شد که کجا تحصن انجام بگیرد، بعضى مىگفتند در مسجد بازار مسجد امام که آن وقت اسمش مسجد شاه بود آنجا تحصن انجام بگیرد، بعضى جاهاى دیگر را پیشنهاد مىکردند. یک وقت پیشنهاد دانشگاه هم شد که دیدیم بسیار جالب و از همه جهت این خوب هست. لذا بود که حرکت کردند صبح، برادرها صبح زود رفتند دانشگاه ... ما رفتیم داخل مسجد و فوراً آن اطاقک سر مسجد را آنجا را ستاد کارها قرار دادیم و بلافاصله یک اعلامیه منتشر کردیم.
🔹یعنى اولین کارى که کردیم یک اعلامیه نوشتیم گفتیم که این اعلامیه پخش بشود و ما حضورمان در اینجا آن وقتى فایده خواهد داشت که زبان و بیان همراهش باشد و این کار را کردیم و این سیاست را ما تا آخر هم ادامه دادیم و همین بود که اثر کرد، زیرا که اگر سخنرانىها و اعلامیهها نبود مفهوم نمىشد که چکارى انجام گرفته، نه مردم در جریان قرار مىگرفتند و تبلیغات دستگاه هم مىتوانست شاید آن را جور دیگرى جلوه بدهد. لذا بود که چند تا برنامه در دانشگاه بود یکى سخنرانیهایى بود که مستمراً در مسجد دانشگاه انجام مىگرفت که همهى ماها هر کدام یک برنامهى سخنرانى را اینجا گذاشتیم و دیگران سخنرانى مىکردند، یکى اعلامیهها بود، یکى هم یک نشریه، یک #بولتن_روزانه ما منتشر مىکردیم، الان درست یادم نیست، دو تا بولتن ما منتشر کردیم یکى در دانشگاه، گمانم اسمش تحصن بود.(خطبه های نمازجمعه ۱۳۶۳/۱۱/۱۱)
🔻همدلی دانشگاهیان و حوزویان
🔸«فراموش نمىکنم که در مسجد دانشگاه یا آن جلوى پلههاى دانشگاه، غالباً دائماً سخنرانى بود. گاهى هم مىآمدیم توى دانشگاه جمعیتى حرکت مىکردیم. یک روز توى همین خیابان اینجا جلوى در دانشگاه #نیروهاى_رژیم_پهلوى حمله کرده بودند، به یک عدهاى از جوانها و از مردم و کشتار مىکردند، به ما خبر دادند، ما راه افتادیم.
🔹 از آن کسانى که آن روز بودند من یادم هست مرحوم #آیتالله_ربانى_شیرازى رحمةاللهعلیه است. دوستان دیگر هم بودند من یادم از آنها نیست. راه افتادیم آمدیم؛ این جوانهاى دانشجو آمدند مانع شدند، گفتند ما نمىگذاریم شما بروید توى این خطر و در مقابل تیرهاى دشمن. ما گفتیم ما باید برویم با جان خودمان از این جوانها دفاع کنیم، بالأخره آنها نگذاشتند، ما را برگرداندند.»( مصاحبه تلویزیونی ۱۳۶۳/۱۱/۷)/منبع: آن روزها، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای 1393.11.26)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید
⁉️الگوی نو « #جمهوری_اسلامی »، ابتکار چه کسی بود و چه پیشینهای داشت؟
تهیه کتاب از طریق غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی:
درگاه ورود به غرفه مجازی بنیاد تاریخپژوهی
معرفی کتاب
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⏬به خاک و خون کشیدن مردم با دستور یک آمریکایی
🔻درنگی در مأموریت ژنرال هایزر به تهران و #ترغیب فرماندهان ارتش شاهنشاهی به کشتار مردم
🔹یکی از اقدامات ژنرال هایزر در ایران، ترغیب #سران_ارتش به صدور دستور تیراندازی مستقیم به طرف مردم بود. این مطلبی است که خود هایزر در چند جا به صورت تلویحی به آن اعتراف می کند:
🔸«روز جمعه ۲۶ ژانویه ۱۹۷۹ [ششم بهمن ماه ۱۳۵۷] خبر رسید که در دانشگاه [تهران] راهپیمایی با حضور حدود دو هزار نفر برپا شده و جمعیت از کنترل خارج شده است. نیروها تلاش کرده بودند تا آنها را تحت کنترل درآورند و #تیراندازی هوائی کرده بود این کار بی تاثیر بوده است. از این رو لوله تفنگ هایشان را پایین آورده و به سوی جمعیت #شلیک کرده اند. برآوردها نشان می داد بین ۱۵ تا ۲۰ نفر کشته شده اند. اطمینان داشتم که این حادثه، پیامدهائی به دنبال خواهد داشت.»(ماموریت به تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص۲۶۹)
🔸هایزر در بخشی از کتاب خود، به ماجرای #تیراندازی_نظامیان به طرف مردم در میدان انقلاب (روبه روی ستاد ژاندارمری) در تاریخ ۲۹ ژانویه [نهم بهمن ماه] که طی آن چندین نفر کشته و تعداد دیگری نیز مجروح شده بودند، اشاره کرده و به طور مشخص بیان می دارد که دستور تیراندازی به طرف مردم را داده است. وی می گوید:
🔹«در جلسه دوشنبه ۲۹ ژانویه ۱۹۷۹ [نهم بهمن ماه ۱۳۵۷] با سران ارتش،... ناگهان پیامی تلفنی رسید که اپوزیسیون آماده ی حمله به ستاد مرکزی ژاندارمری در تهران است. من گفتم که این محل باید فورا به عنوان یک مرکز مهم دولتی مورد توجه و حفاظت قرار گیرد . به نظر من، بهترین روش این بود که روی سر راهپیمایان تیراندازی هوایی کنند و از گاز اشک آور استفاده نمایند. اگر این روش موثر نبود لوله تفنگ ها باید پایین می آمد تا شکی باقی نماند که نیروها شوخی ندارند. ژنرال قره باغی فورا به سمت تلفن رفت و با بختیار صحبت کرد و بعد آجودانش را خواست و به زبان فارسی به او #دستور_آتش داد. بعد به سوی من بازگشت و گفت همان طور که صحبت کرده بودیم اوضاع دقیقاً تحت کنترل خواهد شد... کمی بعد گزارش رسید که نیروها طبق دستور ما وارد عمل شده اند. تلاش کرده بودند بدون تیراندازی مستقیم، مردم را متفرق کنند اما بی فایده بوده است، بنابر این رهبران آنان را شناسایی و به سمت شان شلیک کرده بودند. گزارش دقیقی از #میزان_تلفات نداشتیم، اما قطعاً این تاکتیک باعث عقب نشینی جمعیت شده بود.(همان ،ص ۲۹۲)
🔸در جلسه سه شنبه ۳۰ ژانویه ۱۹۷۹ [دهم بهمن ۱۳۵۷]، ژنرال قره باغی در مورد حوادثی که روزگذشته در برابر ستاد مرکزی ژاندارمری رخ داده بود، به شدت احساساتی شده بود... خط و نشان کشید و سعی کرد که مرا مسئول تیراندازی مستقیم نیروها به مردم بداند.در واقع او با انگشت خود به سوی من اشاره کرد و گفت: تقصیر شماست، شما #مسئول_مرگ مردم هستید.» (همان، ص۲۹۸)
🔹هایزر در بخش دیگری از یادداشت های همین روز خود با خوشحالی اشاره می کند که دستورات صادر شده برای تیراندازی به سمت مردم، طی چند روز گذشته توسط نظامیان اجرا شده است. وی می گوید:
🔸«به پیروزی های چندروز اخیر اپوزیسیون می اندیشیدم. ما در برابر قدرت بی امان این #جنبش_مردمی، پیشرفت کمی به دست آورده بودیم. نکته ای که مایه اعتبار ما بود و باور نداشتم که سولیوان قدر آن را بداند، این بود که سربازان برای اجرای حکومت نظامی از دستورها اطاعت می کردند، و آنها آماده بودند که به سوی برادران ایرانی و برادران مسلمان خود تیراندازی کنند نشان داده بودند که هر کاری لازم باشد، انجام خواهند داد. (همان،ص۲۹۹)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.