eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
693 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵صدور منشور روحانیت در پاسخ به شبهات آقای منتظری/١ 🔻روایت کم‌تر شنیده شده در خصوص علت صدور منشور روحانیت🔻 🔹شخصیت‌های برجسته دینی در به خصوص جایگاه ویژه‌ای دارند به گونه‌ای که هدایت‌یافتگی آنان جامعه را هدایت می‌کند و گم‌راهی آنان نیز خسارت جبران‌ناپذیری به کشور خواهد زد. 🔸یکی از شخصیت‌های دینی و سیاسی که متأسفانه به دلایل شخصی و خناسان نفوذی عاقبت خوبی پیدا نکرد آقای بود که با سخنان تحریف‌آمیزش غبار فتنه را بر جاده به پا می‌کرد. 🔹یکی از سخنان پراشتباه او در ٢٢ بهمن ١٣۶٧ ایراد شد که فردای آن روز در روزنامه کثیرالانتشار نیز منتشر شد. او با سخنرانی تند و غیرقابل دفاع خود خود دستاوردهای چند ساله انقلاب، جنگ و حتی مدیریت انقلاب را به زعم خود به چالش کشید و با القای دروغین دل‌سرد شدن مردم به تخطئه فعالیت‌های نظام نوپای اسلامی و ملت ایران پرداخت. 🔸 حضرت امام قدس سره الشریف با مشاهده رفتارهای ناپسند وی در پیام « » در سوم اسفند همان سال، با عذرخواهی از خانواده های شهدا و جانبازان، نسبت به این نوع نگاه به مسائل جاری کشور، پاسخ کامل و محکمی به سخنان وی می‌دهند...(روزگار قائم‌مقامی ص ١١٣) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️من از خانواده شهدا و جانبازان رسما عذرخواهی می‌کنم 🔵منشور روحانیت در پاسخ به شبهات آقای منتظری/٢ 🔸یکی از شبهاتی که آقای در سخنرانی ٢٢ بهمن ۶٧ مطرح کرد در خصوص موفقیت نظام اسلامی در هشت سال دفاع مقدس بود. شبهات و تهمت‌هایی سنگین و ناجوانمردانه که باعث شد امام خمینی قدس سره الشریف بدون این‌که نقشی در این تهمت‌ها داشته باشد؛ از خانواده شهدا و جانبازان عذرخواهی کند: 🔹من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان و‏ به خاطر تحلیل‌های غلط این روزها رسماً معذرت می‌خواهم و از خداوند‏‎ ‎‏می‌خواهم مرا در کنار بپذیرد. ما در جنگ برای یک لحظه هم‏‎ ‎‏نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده‌ایم که ما برای ادای‏‎ ‎‏تکلیف جنگیده‌ایم و نتیجه فرع آن بوده است. ملت ما تا آن روز که احساس کرد که توان‏‎ ‎‏و تکلیف جنگ دارد به وظیفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظه آخر هم‏‎ ‎‏تردید ننمودند؛ آن ساعتی هم که مصلحت بقای انقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن‏‎ ‎‏نهاد، باز به وظیفه خود عمل کرده است. 🔸آیا از این که به وظیفه خود عمل کرده است‏‎ ‎‏نگران باشد؟ نباید برای رضایت چند در اظهارنظرها و ابراز عقیده‌ها‏‎ ‎‏به گونه‌ای غلط عمل کنیم که عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از‏‎ ‎‏مواضع اصولی‌اش عدول می‌کند. تحلیل این مطلب که چیزی به‏‎ ‎‏دست نیاورده و یا ناموفّق بوده است، آیا جز به سستی نظام و سلب اعتماد مردم منجر‏‎ ‎‏نمی شود؟! تأخیر در رسیدن به همه اهداف دلیل نمی شود که ما از اصول خود عدول‏‎ ‎‏کنیم. همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه...»(صحیفه امام ج٢١ ص٢٧٣)(روزگار قائم‌مقامی ١١۵-١١۴) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻هنوز هم چوب اعتماد به لیبرال‌ها را می‌خوریم 🔵منشور روحانیت در پاسخ به شبهات آقای منتظری/٣ 🔹یکی از دلایل جدی انحراف آقای منتظری؛ اعتماد او به گروه‌های منحرف و لیبرال‌مسلک بود. کسانی که در جریان مبارزات هزینه‌ای ندادند و پس از انقلاب طلب‌کارانه وارد بدنه نظام شدند و علیه اصول انقلابی ملت شوریدند. ◀️امام خمینی در دو پیام جداگانه، به نامه های آقای منتظری پاسخ صریح و روشن دادند. اولین‌بار در ٣ اسفند ۶٧، در پیام «منشور روحانیّت» اعتماد به لیبرال‌ها و خوشبینی به آن‌ها را _که سیره عملی و ریشه جانبداری‌های غلط آقای منتظری بود_ مذمت کردند: 🔸«ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان‏ خود را به ‎‏گروه‌ها و #‎‏لیبرال‌ها می‌خوریم، آغوش کشور و همیشه برای پذیرفتن همه ‎‏کسانی که قصد و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت‏‎ آنان از همه اصول، که چرا « » گفتید! چرا کردید! چرا نسبت‏‎ ‎‏به منافقین و ضدانقلابیون را جاری می‌کنید؟ چرا شعار « »‏‎ ‎‏داده‌اید؟ چرا را اشغال کرده‌ایم و صدها چرای دیگر. 🔹و نکته مهم در این‏‎ ‎‏رابطه این‌که نباید تحت تأثیر و بی مورد نسبت به و مخالفین و‏‎ ‎‏متخلفین نظام، به گونه‌ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند. من‏‎ ‎‏بعض از این موارد را نه تنها به سود کشور نمی‌دانم که معتقدم دشمنان از آن بهره می‌برند. ‎‏من به آن‌هایی که دست‌شان به رادیو ـ تلویزیون و مطبوعات می‌رسد و چه بسا حرف‌های‏‎ ‎‏دیگران را می‌زنند صریحاً اعلام می‌کنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند،‏‎ ‎‏تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد. »(صحیفه امام ج٢١ ص٢٧٣)(روزگار قائم‌مقامی ص ٢٢١) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻گزارش وزیر مختار آمریکا از رضاخان 🔻سالگرد کودتای رضاخانی ▶️ كالدول(وزیر مختار آمریکا) اولين گزارش خود را از كودتا در ۲۲ فوريه ۱۹۲۱، ساعت ۱۰ صبح مخابره می‌كند: «نزديك به ۱۰۰۰ قزاق ايرانی روز گذشته از قزوين به سمت تهران حركت كردند و بدون رو به رو شدن با هيچ مقاومتی، پايتخت را به تصرف خود درآوردند. آنها به غير از رئيس‌الوزرا مابقي اعضای كابينه را فوراً دستگير كردند. همچنين مقامات بلندپايه پيشين، ثروتمندان ايرانی، مشروطه‌خواهان و نيز در امان نماندند. به تعويق افتادن حقوق قزاق‌ها علت اين اقدام قلمداد شده است. رئيس‌الوزرا دست به دامان انگليسی‌ها شده و به پناه برد. بريتانيا منكر هرگونه دخالت در اين قضايا شده، اما كاملاً روشن است كه اوضاع فعلی بر وفق مراد آنهاست و شواهد حاكی از آن است كه نيروی نظامی آن‌ها اين حركت را تقويت می‌كند. ▶️ سيدضياء الدين، سردبير روزنامه رعد و از ، رهبری اين جريان را بر عهده دارد. وی در زمان وثوق الدوله، در مقام مشاور محرمانه رئيس‌الوزرا خدمت می‌كرد. مردم ايران تقريباً مطمئن شده‌اند كه تمام اين قضايا يك نقشه و است. [با اين حال] نظم و آرامش بر شهر حكمفرماست. » (از قاجار به پهلوی بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، محمد قلی مجد، ص154) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دیکتاتوری لمپن‌ها 🔻به مناسبت سالگرد کودتای رضاخانی رضا و محمدرضا پهلوی چگونه از لمپن‌ها و اراذل و اوباش برای سرکوب مخالفان خود استفاده می‌کردند؟ 🔺روایتی کم‌تر شنیده شده از سوء استفاده رژیم پهلوی از لمپن‌ها بر اساس مقاله: دیکتاتوری لمپن‌ها، فصلنامه تخصصی ١۵خرداد، شماره ۶۵-۶۴ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جمهوری‌خواهان استبدادپرست.pdf
965.3K
جمهوری‌خواهان استبدادپرست 🔻به مناسبت سالگرد کودتای رضاخانی 🔹 یکی از فرازهای جالب تاریخ معاصر ایران است که به دلایل زیادی کم‌تر بدان پرداخته شده‌اند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این بی‌توجهی آن باشد که جریان « » که به غلط در ایران روشنفکر نامیده می‌شود، مانند خود، از بدو ورود به مناسبات اجتماعی میانه‌ای با جمهوری و دموکراسی نداشته و ندارند و تنها از ادبیات این پدیده برای سیطره بر قدرت یا ارتزاق از آن استفاده می‌کنند. 🔸مثنوی تاریخی به نام « »؛ به طرز جالبی در قالب طنز، ماهیت اصلی جمهوری‌خواهی رضاخان و وابستگان وی را نشان می‌دهد. این اشعار در مجمعی از نویسندگان و شعرای طرفدار اقلیت مجلس مانند ، ، ، ، بهار و... سروده شده است. 🔹این مثنوی پرده از اهداف، نقشه‌ها و افرادی که در پشت داستان جمهوری رضاخانی نقش‌آفرینی می‌کنند، برمی‌دارد. 📚در مقاله ضمیمه؛ دست‌نوشته این مثنوی را مشاهده می‌کنید. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دیکتاتوری لمپن‌ها.pdf
580.9K
📚دیکتاتوری لمپن‌ها 🔻به مناسبت سالگرد کودتای رضاخانی روایتی کم‌تر شنیده شده از سوء استفاده رژیم پهلوی ا ز گروه‌های چماق به دست و اجیر، برای سرکوب جنبش‌های اجتماعی در دوران پهلوی مقاله ، فصلنامه تخصصی ١۵خرداد، شماره ۶۵-۶۴ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان.pdf
4.64M
📚انتخابات ملوکانه و فهرست‌های فرمایشی کاندیداها در دوره رضاخان 🔻به مناسبت سالگرد کودتای رضاخانی 🔻بخشی از مقاله «انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان» تیمورتاش خطاب به حکام ایالات سراسر کشور: 🔹«... طبق اوامر ملوکانه در قسمت انتخابات دوره ٨ و انتخاب نماینده جهت مجلس شورای ملی، لزوما اعلام می‌دارد طبق صورتی که ارسال گردیده است باید جدیت لازمه به عمل آید که این اشخاص جهت مجلس انتخاب شوند. 🔸اعلی‌حضرت اقدس شهریاری علاقمند هستند که باید اشخاص مفصلة‌المندرجة در صورت لفّ، باید به هر قیمتی باشد انتخاب شوند. در صورتی که اندک تعللی در اجرای اوامر صادره بشود، مقصر بدیهی است مورد بی‌میلی اعلیحضرت واقع خواهد شد...» تاریخ سند: ٢٣خرداد١٣٠٩ متن کامل مقاله «انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان» در ضمیمه 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
موقعیت بهائی‌ها در حکومت رضاخان.pdf
298.8K
پیوند رضاخان و بهائیان 🔻به مناسبت سالگرد کودتای رضاخانی 🔹تحولات منطقه‌ای به خصوص بعد از و عدم انعقاد قرارداد ۱۹۱۹م. سرانجام انگلستان را به روی کار آوردن در ایران ترغیب کرد. 🔸دولت بریتانیا با استفاده از عناصر و جریان‌های سیاسی داخلی، از جمله ، را به عنوان شاه ایران به قدرت نشاند که اسناد و خاطرات برخی از رجال سیاسی در این دوره بر در قدرت‌گیری و تصویب تأكيد دارد. 🔹آنها با ارتباط با جاسوس‌های انگلیس در ایران همچون ، رضاخان را شناسایی و معرفی کردند و با روی کار آمدن در دستگاه‌های اداری نفوذ نمودند و پس از به قدرت رسیدن رضاشاه در مناصب مهم دولتی جای گرفتند. 🔸در این دوره ایران به یکباره عرصه تلاش جریان‌هایی همچون ، و در راستای سیاست ضدیت با دین، تجددخواهی، باستان گرایی و تغییر هویت ملی و دینی، زبان و حتی خط مردم ایران شد که در این بین بهائیان به دلیل کینه و عداوتی که نسبت به اسلام داشتند، پیشگام بودند... 📚مطالعه متن کامل مقاله «موقعیت بهائی‌ها در ارکان دولت رضاخان (از کودتای 1299 تا شهریور1320) » در ضمیمه 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای نماز نخواندن علما بر جنازه در قم 🔻به روایت محمدمهدی عبدخدایی واکنش صریح و عتاب‌آلود پدر سیدموسی صدر -أعاده الله بالخیر- علیه درخواست نماز خواندن بر جنازه رضاخان 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان.pdf
1.08M
🖊مقابله جدی روحانیت با انتقال جسد رضاخان به قم 🔹رضاخان در ۴ مرداد ١٣٢٣ در ژوهانسبورگ در اثر سکته مرد. جنازه او در میان نفرت عمومی در ١۵ اردیبهشت ١٣٢٩ وارد اهواز شد، روز شنبه ١۶ اردیبهشت جنازه رضاخان به قم وارد شد و سرانجام ١٧ اردیبهشت به تهران رسید و در شهر ری دفن شد. 🔸ورود جنازه رضاخان به ایران با عدم اقبال مردم همراه بود و خصوصا در قم با برخورد سلبی و تحریم یکپارچه طبقات مختلف روحانیت مواجه گردید و با فعالیت گسترده اعضای فدائیان اسلام و واکنش منفی یکپارچه عموم حوزویان، طلاب از شرکت در مجالس ختم رضاخان امتناع ورزیدند. 🔹مقاله «مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم» که در فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد-شماره ۶٨-۶٧ به چاپ رسید به بررسی مبارزه منفی روحانیون علیه دیکتاتوری پهلوی و البته نقش فدائیان اسلام در ایران مبارزه می‌پردازد که مطالعه آن در سالروز شهادت مرحوم نواب صفوی یادکردی ارزشمند از فعالیت‌های مخلصانه ایشان و یاران مبارز اوست. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db