eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
890 ویدیو
625 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی عاشورایی امام خمینی در سال 1342 به روایت اسناد ساواک نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/25 🔹امام در اين و حماسى با حمله به شخص شاه، رسماً به بت‏شكنى پرداخت و بدين ترتيب رسالت تاريخى خود را در راه رويارويى با شاه و رژيم سلطنتى كه از آغاز نهضت، گام به گام پيش مى‏برد، در عصر عاشوراى 83 (13 خرداد 42) به انجام رسانيد و رسماً روياروى شاه قرار گرفت و مشخص كرد كه مبارزه را براى واژگونى رژيم سلطنتى و تاج و تخت شاهنشاهى آغاز و دنبال كرده است. نيز با اين نطق، بار ديگر غول وحشت و هراسى را كه شاه با شايعه‏پراكنى و ارعاب و تهديد آفريده بود، درهم شكست و تازه‏اى در مردم مسلمان ايران دميد. 🔸ساواک درباره چگونگى آمدن امام به و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است: 🔹«چند نفر از اشخاص فهميده كه بوده و مراجعت كرده‏اند، اظهار مى‏داشتند: روز عاشورا عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن را گرفته بود. تمام پشت‏بام‏ها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستان‏ها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود دويست هزار نفر مى‏گفتند و اظهار مى‏داشتند: در چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اين‌كه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مى‏كرد. خمينى را مثل امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مى‏فرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مى‏رفت. 🔸خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت: بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مى‏گويند «مفتخور». ما و يك مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آن‌ها كه مملكت را غارت كرده و پول‏ها را در بانک‏هاى خارج گذارده‏اند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمى‏خواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مى‏كنى؟ هر كار مى‏شود، هر جنايتى مى‏شود، مى‏گويند شاه كرده (است) و بعد مرتب تكرار مى‏كرد: 🔹بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مى‏كرد و مى‏گفت: بيچاره چرا اين كارها را مى‏كنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مى‏كرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كرده‏اند و به تهران آورده‏اند».(نهضت امام خمینی، ج1، صص500-499) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🖊نوشتاری کم‌تر دیده شده از مرحوم علامه مصباح در خصوص عید غدیر/١ 🔹 یکی از شخصیت‌های حوزوی برجسته بود که علاوه بر علمیت عمیق و جامع از سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با نوشتاری ژرف رسا و گویا مبانی سیاسی اسلام را برای تشنگان معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام تشریح می‌کرد و نشریه انقلابی ایشان، ، محلی برای نشر افکار ایشان بود. 🔸در شماره ۵ این نشریه (١٣۴۴.٢.٩) یادداشتی از آن به مناسبت عید شریف غدیر منتشر شد که به مناسبت حلول این عید مبارک آن را بازنشر خواهیم کرد. 🔹«عید غدیر روز پایه گذاری خلافت اسلامی آفتاب آتش می‌بارید، شن‌های بیابان گداخته شده بود، بادها از فشار گرما می‌گریختند، جمعیتی انبوه عرق می‌ریختند و روی ریگ‌های داغ پا به پا می‌شدند، گردش چشم‌ها، گوش‌ها، دل‌ها و اندیشه‌ها همه متوجه یک نقطه بود، مردم با همدیگر زمزمه می‌کردند: 🔸برای چه هنگام ظهر فرمان توقف ما در این بیابان سوزان صادر شده؟ مگر چه امر ضروری و شگرفی در پیش است؟ ناگاه همه دیدند مهتابی عالمتاب که نورش چشم ها را خیره می‌کرد، بر دوش آفتاب برآمد، ماهی تمام بر بالای دست خورشید درخشید. در این هنگام صدایی لطيف و نافذ در گوش‌ها طنین انداخت و به دل‌ها نشست: «من کنت مولاه فهذا على مولاه». 🔹غروب آفتاب عمر (ص) نزدیک شده بود و می‌بایست جانشین شایسته‌ای برای زمامداری مسلمین و پاسداری دین تعیین شود. پیغمبر اکرم بر بالای جهاز شتری قرار گرفت و علی را به فرمان خدا به خلافت نصب فرمود، سپس ده‌ها هزار نفر مسلمانی که برای آخرین بار با پیغمبر اکرم به حج رفته بودند، دست امیرمؤمنان را به عنوان بیعت فشردند و تبریک گفتند، نور وحی بر قلب نازنین پیامبر (ص) درخشید و این آیه شریفه نازل شد: « اليوم أكملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی » امروز دین را برای شما کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم. 🔸آری کمال دین و تمامیت نعمت بسته به تعیین پیشوا و زمامدار مسلمین است و بقای اسلام منوط به برقراری می‌باشد و حکومت اسلامی در صورتی بر مجرای صحیح خود ادامه خواهد یافت که زمام آن به دست رادمردی چون على باشد. 🔹مسئله خلافت به منزله علت مبقیه اسلام است و جا داشت که درباره آن این همه اهتمام بشود و چنین آیه‌ای نازل گردد: «ان لم تفعل فما بلغت رسالته» اگر این فرمان (نصب على به خلافت را اطاعت نکنی، وظیفه پیامبری و رسالت الهی را انجام نداده‌ای). 🔸آری کسانی که اهمیت مطلب را درک می‌کردند و علی را خوب می‌شناختند، مانند و از منحرف شدن حکومت اسلامی پس از رحلت پیغمبر گرامی سخت بیمناک بودند و به همین جهت با رفراندوم سقیفه به شدت مخالفت کردند، ولی افرادی که از عدالت علی (ع) بیم داشتند و روش او را با آمال و آرزوهای نامشروع خود موافق نمی‌دیدند، سفارش‌های پیغمبر اکرم (ص) را زیر پا نهادند و بیعت خود را نقض کرده، به خلافت دیگران تن در دادند... . 🔹علی (ع) برای ارشاد مردم و جلوگیری از انحراف مسلمین کوشش‌ها کرد و نصيحت‌ها نمود، ولی تعصبات جاهلیت و وعده‌های ریاست و فرماندهی و امتیاز در و تلقینات و سفسطه‌های شیطانی و ... کار خود را کرده بود و گروه‌هایی از مردم صف اصحاب اجماع (!) و اکثریت رأی دهندگان را تشکیل داده بودند، تا جایی که امیرمؤمنان قیام علیه ایشان را به ضرر اسلام دانست و از خلافت خود صرف نظر فرموده و به نصیحت و ارشاد و راهنمایی زمامداران در تدبیر امور مسلمین اکتفا ورزید.» 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🖊نوشتاری کم‌تر دیده شده از مرحوم علامه مصباح در خصوص عید غدیر/٢ 🔹بدون تردید اگر از روز نخست زمام امور را دست گرفته بود و مردم مغرض و نادان آن همه ستیزه‌جوئی با وی نکرده بودند، اکنون نور اسلام دورافتاده‌ترین زوایای ربع مسکون را روشن کرده و پرچم توحید بر سراسر نقاط جهان سایه انداخته بود، ولی افسوس.... 🔸علی (ع) خلافت را برای رسالت و نمی‌خواست، خلافت پیغمبر (ص) را برای گسترش عدالت و ریشه‌کن کردن جور و ستم می‌خواست، برای احقاق حقوق مظلومین و سرکوبی ستمگران و متجاوزین می‌خواست، هنگامی که کفش کهنه‌اش را پینه می‌زد به ابن‌عباس فرمود: «به خدا قسم این کفش در نظر من از حکومت بر شما محبوب‌تر است، جز این‌که حقی را برپا دارم یا باطلی را از بین ببرم». 🔹هنگامی که علی (ع) عملا را به دست گرفت، به قدری و در راه یافته بود که اصلاح و جبران آن‌ها میسر نبود و با همه بردباری‌هایی که کرد و رنج‌هایی که تحمل نمود و کوشش‌هایی که برای برگرداندن آب از جوی رفته انجام داد، نتوانست ریشه ستم را به کلی از اجتماع برکند و جلوی افراط‌ها و تفریط‌ها را بگیرد و سرانجام چند نفر از با هم پیمان بستند که در یک شب و یک ساعت سه نفر را در سه شهر به قتل برسانند. به قصد قتل علی (ع) به آمد و دو نفر دیگر به منظور کشتن و به و رفتند، در این توطئه مرد عدالت در محراب عبادت به شهادت رسید، ولی دو مجسمه خیانت و جنایت و دو مظهر حیله و شیطنت، جان سالم به در بردند و نجات خود را از مهلکه کرامتی برای خویش دانستند و بدین وسیله تبلیغات زیادی به نفع خودشان نمودند و بسیاری از مردم ساده‌دل و نادان را فریب دادند. 🔸قرآن مجید درباره چنین افرادی می فرماید: «و لايحسبن الذين كفروا أنما نملي لهم خير لأنفسهم إنما نملي لهم ليزدادوا إثما و لهم عذاب مهين». 🔹بعد از شهادت امام حسین (ع) نیز باد به دماغ انداخت و به پیروزی و موفقیت خود مباهات نمود؛ ولی دختر بزرگ علی (ع) با یک خطابه آتشین پایه این گونه اوهام را فرو ریخت و دماغ پر نخوت یزید را به خاک مالید، ایشان فرمودند: 🔸آیا چنین می‌پنداری که اگر زمین و آسمان را بر چشم ما تنگ و تاریک نموده و ما را به اسارت کشیده و خود بر اریکه سلطنت تکیه زده‌ای ، این دلیل خواری ما و قرب تو نزد پروردگار است؟ هرگز چنین نیست... شهادت برای ما مایه سعادت و افتخار است و شهدای ما زنده و جاویدان‌اند ... ننگ بیداد هرگز از دامان پلید تو شسته نشود و دولت تو بیش از روزکی چند دوام نیابد و جمعیت تو جز پراکندگی بهره‌ای نخواهد داشت. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓26تیر1357 🔹اعلامیه نیروی ارتش مسلح شاهنشاهی که به سردر بازار اصفهان نصب شد:«شما طلاب علوم دینی فکر نکنید ما خواب هستیم و از ظلم و جور حکومت و در رأس آن شاه بی‌خبریم، ما منتظر قیام ملی شما هستیم که بلافاصله به شما ملحق شویم.» 🔸قائم‌مقام دبیرکل استعفا داد. 🔹در آستانه 39نفر از روحانیون حوزه علمیه قم اعلامیه‌ای منتشر کردند و سخنرانی‌ها و منابر این روز را در جهت افشای جنایات رژیم پهلوی دانستند. منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص367 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🖊یادداشت کمتر دیده شده مرحوم آیت‌الله مصباح در خصوص عید غدیر 🔹«آفتاب آتش می‌بارید، شن‌های بیابان گداخته شده بود، بادها از فشار گرما می‌گریختند، جمعیتی انبوه عرق می‌ریختند و روی ریگ‌های داغ پا به پا می‌شدند، گردش چشم‌ها، گوش‌ها، دل‌ها و اندیشه‌ها همه متوجه یک نقطه بود، مردم با همدیگر زمزمه می‌کردند...» 🔻متن کامل یادداشت: 🔸بخش اول 🔹بخش دوم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️غدیر، روز تعیین الگوی حکمرانی اسلامی امام خمینی قدس سره الشریف : روز عید غدیر روزی است که ـ صلی الله علیه وآله و سلم ـ تکلیف‏‎ ‎‏حکومت را معیّن فرمود و را تا آخر تعیین فرمود که حکومت‏‎ ‎‏اسلام نمونه‌اش عبارت از یک همچو شخصیتی است که در همه جهاتْ مهذّب، در همۀه‎ ‎‏جهات معجزه است. و البته پیغمبر اکرم این را می‌دانستند که به تمام معنی کسی مثل‏‎ ‎‏حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ نمی تواند باشد لکن نمونه را که باید نزدیک به یک همچو‏‎ ‎‏وضعی باشد از حکومت‌ها، تا آخر تعیین فرمودند. (صحیفه امام ج۵ ص٢٨) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دیدگاه امام خمینی در خصوص دارالتبلیغ سالگرد صدور نامه ٢۶تیر١٣۴٣ امام خمینی در خصوص دارالتبلیغ 🔹امام با تأسيس دارالتبلیغ مخالف بود، ليكن از آنجا كه به و ملت اسلام سخت اهميت مى‏داد از اظهار مخالفت با آن بشدت پرهيز مى‏كرد و تا آخرين روزى كه در مى‏زيست على‏رغم استفتاها و پرسش‏هاى پى در پى مردم، كوچک‌ترين سخنى كه بازگوكننده عدم موافقت او با باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايه تدبير و تفاهم مى‏تواند گردانندگان آن را به زيان‏هايى كه آن مؤسسه مى‏تواند براى حوزه و استقلال روحانيت دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آنگونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد، از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاح‏انديشانه خود را به‏طور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آن‌كه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، تبعيد شد و «دارالتبليغ» به صورت در اندام حوزه قم سردرآورد. 🔸امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مى‏توانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمک كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است: بسمه‏تعالى جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشته‏ايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن‏جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. به تاريخ ٧ ع١ ٨۴ روح‏‌اللّه‏ الموسوى خمينى 🔹بعضى از عناصر وابسته به دارالتبليغ كوشيدند كه امام را مخالف نظم و بنمايانند و بدين‏گونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دورنگه‏دارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميه تاريخى عليه احياى به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد: در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمانسوزى از جانب شاه متوجه اساس اسلام و استقلال ايران است، پرداختن به امور سرگرم‏كننده‏اى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعه اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمى‏باشد: 🔸 «... علماى اعلام براى خاتمه دادن به هرج و مرج و بى‏نظمى‏ها در فكر اصلاح عمومى هستند، اگر دولت مجال فكر به ما بدهد، اگر گرفتارى‏هايى كه از ناحيه هيأت حاكمه پيش مى‏آيد و ناراحتى‏هاى روحى مجال تصفيه و اصلاح داخلى به ما بدهد. اين نحو گرفتارى‏هاست كه ما را از مسير خود كه مسير تصفيه حوزه‏ها و اصلاح همه‏جانبه است باز مى‏دارد. با احساس خطر براى اسلام و قرآن كريم، براى ملت و مليت مجال تفكر در امور ديگر باقى نمانده. اهميت اين موضوعات به قدرى است كه مشاغل خاص ما را تحت‏الشعاع قرار داده است...».(نهضت امام خمینی، ج١، صص ٩٩۶-۹۹۵) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗂سند | نامه تاریخی امام خمینی در خصوص دارالتبلیغ بسمه‏تعالى جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشته‏ايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن‏جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. به تاريخ ٧ ع١ ٨۴ (٢۶تیر١٣۴٣) روح‏اللّه‏ الموسوى خمينى توضیحات مختصر پیرامون این نامه و دیدگاه امام خمینی در خصوص دارالتبلیغ را اینجا بخوانید 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ماجرای دستگیری امام خمینی به روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش نخست نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/26 🔹ساعت، 3.30 بعد از نيمه شب 15 خرداد را اعلام مى‏كرد. كاميون‏هاى نظامى در بيرون شهر متوقف شدند. صدها كماندو، چترباز و سرباز گارد كه تا دندان به اسلحه‏هاى گرم و سرد مجهز بودند وارد قم شدند و در حالى كه تلاش مى‏كردند از هرگونه حركتى كه سكوت را بشكند خوددارى كنند، به سوى خانه امام خمينى به راه افتادند. 🔸از ابتداى كوچه تا درب منزل او را كه بيش از پانصد متر نبود تحت كنترل قرار دادند و درب هر خانه‏اى سربازى گماردند. در اطراف منزل و باغ انارى كه پشت منزل امام خمينى قرار داشت سنگر گرفتند و براى مقابله با هرگونه حادثه پيش‏بينى نشده‏اى آماده شدند. ده‏ها و ، يكباره از بام و ديوار به خانه امام يورش بردند و در ظرف يک چشم به هم زدن، سراسر حياط، اتاق‏ها، زيرزمين، پشت‏بام و همه جا را گردش و اشغال كردند، ليكن امام را نيافتند. 🔹دلهره و وحشتى كه سراپايشان را فرا گرفته بود فزونى يافت، ترس و اضطراب بى‌اندازه در صداى لرزان و آنان به خوبى مشاهده مى‏شد. گمان برده بودند كه حتماً امام در داخل خانه داراى پناهگاه مستحكمى است كه از طرف افراد مسلح محافظت مى‏شود! و هر لحظه منتظر بودند كه رگبار مسلسل محافظين خمينى آنان را به خاك و خون بكشد! آنگاه كه از يافتن او نااميد شدند به چند نفر كاركنانى كه روزها از حضار و ميهمانان امام خمينى پذيرايى مى‏كردند و شب‏ها همان‏جا مى‏خوابيدند حمله كردند و از آنان مى‏خواستند كه پناهگاه خمينى را نشان دهند و با اين وجود مى‏كوشيدند كه نگذارند صداى شيون، زارى و ضجه آنان بلند شود كه موجب آگاهى همسايگان و به هم خوردن نظم و آرامش و امنيت شهر گردد! آن اشخاص بيگناه با تمام قوا در زير شكنجه مقاومت مى‏كردند و از نشان دادن جايگاه امام خوددارى مى‏ورزيدند. 🔸امام از اول محرم كه در حياط منزل او چادر زده بودند، شب‏ها را در منزل فرزندش كه مقابل منزل او بود، استراحت مى‏كرد. در آن ساعت شب، تازه براى نماز شب از خواب برخاسته بود كه سر و صداى ناهنجار و غيرعادى، او را متوجه يورش دژخيمان شاه كرد. فوراً از جا برخاست و حاج سيد مصطفى را كه در حياط در كنارش خوابيده بود بيدار كرد: 🔹مصطفى! بلندشو، مثل اينكه آمدند؟ 🔸حاج سيد مصطفى چشم باز كرد و در جاى خود نشست. ساعت 4 پس از نيمه شب را نشان مى‏داد. پدر را ديد كه به‌سرعت لباس مى‏پوشد، زمزمه گنگ و مبهمى از خارج به گوش مى‏رسيد. 🔹نتوانست باور كند كه اين مزدوران شاه هستند كه هجوم كرده‏اند. از جاى برخاست و خود را به پشت‏بام رسانيد. ديد سراسر كوچه و اطراف منزل پر از سرباز مسلح و كماندو است كه برق اسلحه‏هاى گرم و سرد در دست آنان منظره وحشتناكى پديد آورده بود. 🔸امام به پشت درآمده و گوش فرا داد. يقين كرد كه ارتش شاه براى دستگيرى او يورش آورده است. لحظه‏اى مكث كرد تا ببيند چه مى‏شود؟اما... 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ماجرای دستگیری امام خمینی به روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش دوم نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/26 🔹صداى ضجه و ناله آن چند نفر كه تحت ، سرسختانه مقاومت مى‏كردند به گوش امام رسيد، صداى پيرمردى كه از سپيده صبح تا پاسى از شب در هواى گرم خرداد پاى سماور مى‏نشست و خدمت مى‏كرد، صداى آن رنجديده‏اى كه از بام تا شام چاى مى‏داد و از مراجعين پذيرايى به عمل مى‏آورد و صداى آن بى‏پناهى كه زندگى خود را رها ساخته و به عشق و علاقه خمينى به سوى قم آمده، با جان و دل كار مى‏كرد، سخت خمينى را برآشفت و خشمناک ساخت به‏طورى كه ديگر نتوانست تحمل كند. 🔸 از اين رو، امام از خانه بيرون آمد و با صداى رسا اظهار كرد: «روح‏اللّه‏ خمينى منم! چرا اين‌ها را مى‏زنيد؟» 🔹با طنين افكندن نام «خمينى» در فضاى كوچه، دژخيمان شاه دستپاچه شدند. هرگز تصور نمى‏كردند كه بدين گونه خمينى را در مقابل خود ببينند و با پرخاش او روبه رو شوند. امام قدم به داخل كوچه نهاد و در حالى كه عبا را زير بغل گرفته بود از شدت خشم مشت‏هاى گره خورده خود را تكان مى‏داد و بر سر دژخيمان مسلح شاه مرتب فرياد مى‏كشيد: 🔸« ‏اللّه‏_خمينى منم، چرا اين بيچاره‏ها را كتک مى‏زنيد؟ اين چه رفتار وحشيانه است كه با مردم مى‏كنيد؟ چرا به اصول انسانى پايبند نيستيد؟ اين چه وحشی‌گرى‏هاست كه از شما سر مى‏زند؟» 🔹مزدوران شاه در حالى كه مى‏كوشيدند بر اعصاب‌شان مسلط شوند با صداى لرزان و گرفته مرتب پاسخ مى‏دادند: 🔸«همه ارادت داريم! همه مؤمنيم!! كسى را نمى‏زنيم!!!» 🔹آدم‏دزدان رژيم با ترس و بيم و احتياط، را محاصره و به ماشين فولكس‏واگن سياه‏رنگى كه دم درب خانه ايستاده بود سوار كردند و چند نفر از درجه‏داران و صاحب‏منصبان نيز كه هنوز براى ما ناشناخته‏اند سوار شدند؛ و ماشين را با «هُل» دادن تا سر خيابان آوردند و از سر خيابان، امام را با يک سوارى كه از پيش آماده بود به تهران بردند. 🔸حاج كه از بالاى بام ناظر جريان بود به شدت تحت احساسات قرار گرفت و خواست خود را از ارتفاع پنج مترى به داخل كوچه بيفكند و تا آنجا كه ممكن است از دستگيرى پدر ممانعت به عمل آورد! امام كه از داخل ماشين متوجه تصميم خطرناک او شده بود با حركت دست او را از اين كار منع كرد. يكى از كماندوها نيز كلت كشيد و تهديد كرد: اگر تكان بخورى آتش مى‏كنم! حاج سيد مصطفى روى نهى و منع پدر از پايين پريدن منصرف شد، ليكن با تمام نيرو فرياد سر داد كه: 🔹«مردم، خمينى را بردند... مردم، خمينى را گرفتند» 🔸اهالى قم با فرياد تكان‏دهنده و باور نكردنى: «مردم خمينى را گرفتند» از خواب پريدند، شتابان از خانه بيرون دويدند تا به يارى امام بشتابند و از دستگيرى او جلوگيرى كنند؛ ليكن ديگر دير بود. مأموران رژيم با سرعت سرسام‏آورى امام را از قم بيرون برده بودند. 🔹اضطراب، نگرانى و ترس در چهره دژخيمانى كه امام را به تهران مى‏بردند به خوبى هويدا بود، ديوانه‏وار ماشين مى‏راندند و به عقب و اطراف مى‏نگريستند. وحشت و نگرانى آنان به حدى بود كه هر چه امام اصرار ورزيد تا براى چند دقيقه‏اى ماشين را نگه دارند تا به جا آورد، نپذيرفتند. 🔸امام در مقام دلدارى آنان اظهار كرد: «اينقدر مضطرب نباشيد، در وسط اين بيابان كسى نيست كه قصد تعرض نسبت به شما را داشته باشد. چند دقيقه‏اى ماشين را براى اداى نماز متوقف كنيد شما نيز نماز بخوانيد، شما هستيد، از بودجه اسلام ارتزاق مى‏كنيد و واجب است كه به احكام و فرامين اسلام پابند باشيد.» دژخيمانى كه در ارتش شاهنشاهى تربيت شده و پرورش يافته بودند از اين سخنان امام پند نگرفتند و گستاخانه از پيشنهاد و اصرار امام براى به جا آوردن نماز صبح سرباز زدند و سرانجام بر اثر فشار و اصرار بيش از حد او حاضر شدند كه براى چند لحظه‏اى ماشين را نگه دارند كه فقط او تيمم كند! و امام پس از تيمم با خاک حاشيه جاده، سوار ماشين شد و نماز صبح را در ماشين كه به سرعت در حركت بود به جا آورد. (نهضت امام خمینی، ج1، ص512-511) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓27تیر1357 🔹آقایان ، و با ، کارمند سیاسی سفارت آمریکا در تهران ملاقات و درباره «نهضت آزادی» و نقش آن در موقعیت سیاسی کشور گفت و گو کردند. 🔸با ورود (فرزند محمدرضاشاه) به تگزاس، دانشجویان ایرانی دانشگاه فنی تگزاس اعلام کردند در مدت اقامت پسر شاه در تگزاس علیه رژیم ایران دست به تظاهرات می‌زنند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص368 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پايه‏‌هاى سلطنت بر جمجمه‏‌ها نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/27 🔹شاه كه در طول سلطنت خود همواره خواسته‏‌هاى انسانى و اسلامى ملت ايران را با گلوله پاسخ داده بود اين بار نيز با تانک و توپ و مسلسل به سراغ مردم بی‌دفاعى كه با تظاهرات مسالمت‏‌آميز، آزادى مرجع خويش را مى‏خواستند آمد تا شايد پايه‏هاى سست و لرزان رژيم خود را تحكيم بخشد. 🔸هنوز تظاهركنندگان قم بيش از دويست متر از فاصله نگرفته بودند كه با يورش دژخيمان شاه روبه رو شدند و رگبار مسلسل بر آنان باريدن گرفت. شيرزنان شهر قم كه در صف مقدم تظاهركنندگان حركت مى‏كردند، قبل از ديگران هدف گلوله واقع شدند. 🔹دژخيمان خون‏آشام مى‏كوشيدند كه با خونريزى و آدم‌كشى از حركت توده‏ها جلوگيرى كنند و تظاهركنندگان را به عقب‏نشينى و فرار وادارند، ليكن هر چه بيشتر خون مى‏ريختند و آدم مى‏كشتند قادر به جلوگيرى از پيشرفت و حركت مردم نمى‏شدند. مردم از جان گذشته بى‏اعتنا به رگبار گلوله و آتشى كه بر سر و سينه آنان مى‏باريد قهرمانانه به پيش مى‏رفتند و دليرانه از سينه خروش بر مى‏آوردند و فرياد سر مى‏دادند، فريادى كه ساليان درازى در سينه‏ها خفه شده بود. 🔸غرش مهيب تانک‏ها و صداى دلخراش مسلسل‏ها نمى‏توانست از انعكاس آن فريادها جلوگيرى كند. توده‏هاى خشمگين و به‏‏پاخاسته با سنگ، پاره‏آهن و چوب در مقابل تانك و مسلسل آدم‌کشان سرسختانه ايستادگى كردند و به دشمن ضربه وارد ساختند. شنيده شد كه يک كاميون نظامى كه مى‏كوشيد ميان جمعيت تظاهركنندگان رفته با چرخ‏هاى سنگين خود عده‏اى را به خاک و خون بكشد، مورد حمله مردم دلير و قهرمان قم قرار گرفت. 🔹بنا بر روايت شاهدان عينى جوان پرشورى با يك حمله برق‏آسا خود را به راننده كاميون كه يک ستوان ارتش بود رساند و او را از پشت فرمان ماشين پايين كشيد و با زدن آهن‏پاره‏اى بر فرقش او را بشدت مجروح كرد. دو نظامى ديگر كه در كاميون پهلوى راننده نشسته بودند، از ماشين پايين پريده پا به فرار گذاشتند. تظاهركنندگان كاميون را محاصره كرده و با آتش زدن باك بنزين، آن را به آتش كشيدند. 🔸آتش زدن كاميون يا جيپ ارتشى شور تازه‏اى در تظاهركنندگان دميد و شعله خشم آنان را شعله‏ورتر كرد. مردم با حركتى سريع به پيش تاختند و مزدوران خونخوار رژيم را عقب نشاندند. 🔹زد و خورد و كشمكش مردم قم با عمال شاه هر لحظه شديدتر و خونين‌تر مى‏شد و دلاورى‏ها، پايدارى‏ها و جانبازى‏هاى فداييان راه اسلام نمايانتر مى‏گرديد، هر چه دژخيمان شاه بر وحشی‌گرى و خونريزى مى‏افزودند مردم با رشادت و شجاعت بيشترى به ميدان آمده با حماسه‏آفرينى بر وحشت و اضطراب دشمن مى‏افزودند. 🔹رژيم شاه كه مى‏ديد با تانک و توپ و مسلسل و خون‌ريزى وحشيانه نمى‏تواند مردم غيور و مسلمان را سركوب كند و از ميدان نبرد بيرون براند، هواپيماهاى بمب‏افكن را روانه قم ساخت تا در صورت لزوم، شهر را بمباران كنند و ده‏ها هزار مرد و زن و كودک را براى حفظ تاج و تخت شاه با آتش بمب بسوزانند. 🔸هواپيماهاى نظامى با سرعت سرسام‏آورى وارد آسمان قم شدند و با شكستن ديوار صوتى و مانورهاى هوايى كوشيدند اهالى شهر را مرعوب كنند، ليكن توده‏هاى از جان گذشته بى‏اعتنا به اين يورش‏ها، قهرمانانه مقاومت مى‏كردند و آزادى بى‏قيد و شرط مرجع عالی‌قدر خويش را مى‏خواستند. مزدوران شاه كه مى‏دانستند با يک لحظه غفلت، كنترل شهر از دست خارج خواهد شد و مردم خشمگين، جنايتكاران را به سزاى جنايتشان خواهند رسانيد، به قتل‏عام توده‏ها دست زدند، به خرد و كلان، پير و جوان و زن و مرد رحم نكردند. فجيع‌ترين كشتار در چهارراه شاه اين شهر (خيابان تهران) روى داد كه عده‏اى از تظاهركنندگان در محاصره دژخيمان قرار گرفتند و راه هرگونه عمل و حركتى از آنان سلب شد. آدمكشان آنان را از چهار طرف به رگبار مسلسل بستند و همانند برگ‏هاى درخت بر زمين ريختند. عده‏اى از اين آزادگان ناچار به كوچۀ بن‏بست نمازى پناه بردند تا شايد از شر آنان در امان بمانند ليكن جنايتكاران آنان را در آنجا نيز مورد حمله قرار داده به رگبار مسلسل بستند.(نهضت امام خمینی، ج1، صص519-518) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓28تیر1357 🔹صبح امروز تعدادی اعلامیه با امضای ، یک برگ اعلامیه با امضای امام وتعدادی اعلامیه با امضای روحانیون تهران درباره تحریم جشن نیمه شعبان در سطح مساجد مازندران پخش شد و مأموران بلافاصله به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کردند. 🔸خبرگزاری فرانسه:«حزب رستاخیز دچار انشعاب شده است.» منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص369 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شاه به جنگ ملت آمد! نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/28 🔹با اوج گرفتن قيام همگانى [15خرداد] و يورش بى‏امان مردم به كاخ و مراكز حساس دولتى، رژيم شاه در معرض سقوط و واژگونى قرار گرفت. شاه بار ديگر وحشيانه به جنگ ملت آمد. تانک‏ها، توپ‏ها، و مسلسل‏هايى را كه با دسترنج توده‏هاى زحمتكش فراهم آورده بود براى سركوبى آنان به كار گرفت، ارتش و پليس را بار ديگر براى سركوبى ملت به جنايت واداشت. 🔸 وقتى به اوج خود رسيد كه مردم خشمگين و از جان گذشته تهران به سوى كاخ شاه به راه افتادند. تمام خيابان‏هايى كه به كاخ منتهى مى‏شد از سرباز و تانک و زره‏پوش پوشيده شده بود، هزاران سرباز مسلح به مسلسل از كاخ پاسدارى مى‏كردند. سيل خروشان جمعيت تا نزديكى‏هاى كاخ پيش رفت و به چند قدمى لوله‏هاى توپ و مسلسل رسيد و اينجا بود كه لشكر شاه بى‏رحمانه‏ترين و وحشيانه‏ترين حمله‏هاى فاشيستى را به سوى مردم آغاز كرد. 🔹رگبار گلوله به طرف تظاهركنندگان باريدن گرفت، تانک‏ها و توپ‏ها از كشته‏ها پشته ساخت. در خيابان‏ها و كوچه‏هاى تهران جوى خون جارى شد، ميدان ارک (مقابل اداره انتشارات راديو) ميدان توپخانه (مقابل اداره پليس و اداره تسليحاتى ارتش) و خيابان‏هايى كه به كاخ مرمر منتهى مى‏شد، به صورت كشتارگاه مخوفى درآمده بود و از اجساد كشتگان و مجروحين انباشته شده بود. دود سياه و گرد‏‏و خاک هوا را تيره و تار كرده بود. 🔸رژيم شاه ضمن سركوبى قيام ملت در روز 15 خرداد، به منظور منحرف كردن افكار عمومى و توجيه آدم‏كشى‏هاى خود، به مانور نفرت‏آور و رسوايى دست يازيد و عده‏اى از مأموران ساواک را با پيراهن سياه به ميان انبوه تظاهركنندگان تهران فرستاد تا با ايجاد آشوب و بلوا اين قيام را آلوده سازد! 🔹مأموران سياهپوش شاه با گرد آتش‏زا به آتش زدن مغازه‏ها، اتومبيل‏ها و سوزاندن كتابخانه پرداختند، تا محملى براى تبليغات رژيم شاه درست كنند و قيام ملى و اسلامى 15 خرداد را آشوبى ارتجاعى و غير انسانى وانمود سازند و آدم‏كشى‏ها و خون‌ريزى‏هاى خود را موجه جلوه دهند، غافل از اينكه دنيا ناظر بود كه ملت به‏پاخاسته ايران هيچ‏گاه به كتاب و كتابخانه حمله نكردند بلكه به كاخ شاه يورش بردند، زنان و دختران محرومى را كه دوش به دوش مردان عليه شاه مبارزه مى‏كردند، مورد حمله و اهانت قرار ندادند بلكه چكمه‏پوشان خون‏آشام شاه را آماج حمله قهرآميز خود قرار دادند. هدف قهرمانان قيام 15 خرداد، برانداختن رژيم شاه و آزادى امام بود، نه غارتگرى و ايجاد آشوب و بلوا و هرج و مرجى كه دودش به چشم برادران هم‌وطن‌شان مى‏رفت. اين مزدوران شاه و مأموران ساواک بودند كه با گرد آتش‏زا (كه هيچ‏گاه در اختيار مردم نبوده است) اموال ملت را به آتش كشيدند.(نهضت امام خمینی، ج1، صص537-536) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓29تیر1357 🔹در ساعت4 مأموران ساواک ساری تعداد 11 برگ اعلامیه در یکی از خیابان‌های این شهر کشف کردند. در این اعلامیه جوانان پشتیبانی و حمایت کامل خود را از جامعه روحانیت اعلام کردند و به مغازه‌داران را هشدار دادند که از چراغانی نیمه شعبان بپرهیزند. 🔸علمای شهر با صدور اعلامیه‌ای از مردم این شهر دعوت کردند تا به پیروی از اوامر امام از برگزاری خودداری ورزند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سیره انقلابی حضرت امام کاظم علیه‌السلام امام خمینی قدس سره الشریف: «حكام جائر مى‌ديدند كه اگر امام (ع) آزاد باشد زندگى را بر آنها حرام خواهد كرد و ممكن است زمينه‌اى فراهم شود كه حضرت قيام كند و سلطنت را براندازد از اين جهت مهلت ندادند. اگر مهلت داده بودند بدون ترديد حضرت قيام مى‌كرد. شما در اين شک نداشته باشيد كه اگر فرصتى براى موسى بن جعفر (ع) پيش مى‌آمد قيام مى‌كرد و اساس دستگاه سلاطين غاصب را واژگون مى‌ساخت.»(ولایت‌فقیه امام خمینی، ص149) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
16خرداد1342؛ کشتارگاه مخوف تهران نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/29 🔹[در پی قیام 15خرداد] ترس و وحشت سراپاى شاه و هيأت حاكمه را فرا گرفت و سقوط و نابودى را در برابر خود ديدند. آن‌ها مى‏پنداشتند كشتار فجيع 15 خرداد كه در خيابان‏هاى تهران جوى خون جارى ساخت و پيشگيرى نظامى شبانه، خواهد توانست ملت را سركوب و مأيوس سازد! ليكن ديدند كه روز 16 خرداد جنبش دامنه‏دارتر و پرخروشتر به وقوع پيوست. 🔸شاه فرمان: «آتش به قصد كشت»! صادر كرد و براى اينكه جنبش را سريع‌تر بكوبد به دژخيمان دستور اكيد داد كه از هدر دادن فشنگ و شليک هوايى خوددارى ورزند و در نشانه‏گيرى، قسمت بالاتنه (قلب و سر و مغز) را هدف قرار دهند تا مجروح كمتر داشته باشند و قربانى آن فاجعه خونين فقط كشته باشد تا بتوان آن را به آسانى در ميان دشت و صحرايى، دور از چشم همه، زير خاک پنهان كرد و جنايات خونين رژيم شاهنشاهى را از نظرها پوشيده نگه داشت. 🔹به «فرمان مطاع ملوكانه»! تانک‏ها و مسلسل‏هاى سنگين و سبک فعالانه وارد عمل شدند و وحشيانه قهرمانان فداكار خرداد خونين را زير آتش گرفتند و مردم مسلمان را همانند برگ درخت بر زمين ريختند. 🔸ديرى نپاييد كه همانند روز پيش كف خيابان‏ها از خون بی‌گناهان رنگين شد و اجساد كشتگان در گوشه و كنار خيابان و كوچه روى هم انباشته گرديد و تراژدى خونينى به وجود آمد كه نمونه آن را تنها در حمله قشون بيگانه به كشورى بى‏صاحب و ملتى بى‏پناه مى‏توان ديد. 🔹اگر روز 15 خرداد، لشكر شاه مأمور متفرق كردن مردم و سركوب جنبش بودند و از اين رو ممكن بود بخشى از تيراندازى‏ها هوايى باشد، روز 16 خرداد به دستور شاه، مأمور آدم‏كشى و خونريزى بودند و اجازه نداشتند كه گلوله‏اى را هدر دهند، به همين جهت روز 16 خرداد تهران به كشتارگاه مخوف و حمام خون بدل شد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص540-539) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓30تیر1357 🔹در ساعت 6 در سانحه رانندگی درگذشت. 🔸اعلامیه‌ای با امضای درباره عدم برپایی جشن‌های نیمه شعبان منتشر شد. 🔹ساواک در گزارشی از دستگیری یک دانش‌آموز به اتهام پخش اعلامیه خبر داد. 🔸تظاهراتی با شرکت 600 نفر در شهرک دولت‌آباد برپا شد. منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، صص373-372 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
💢 آیت‌الله کاشانی: روزی که دولت اعلام تجدید رابطه با انگلیس را بدهد روز عزای ملی است 🔴سالروز قیام 30 تیر 🔹 با وقوع کودتای ۲۸ مرداد و روی کار‌آمدن ، وی به عادی‌سازی روابط بین ایران و انگلیس تن می‌دهد و با وجود مخالفت‌های و دانشجویان در جلوگیری از برقراری رابطه، اعلامیه مشترکی از طرف دولت دو کشور صادر می‌شود: 🔸«دولتین ایران و انگلیس تصمیم گرفته‌اند روابط سیاسی را برقرار سازند و هریک به‌زودی سفیرکبیر به کشور دیگری اعزام دارند. سپس در نزدیک‌ترین موقعی که مورد موافقت طرفین باشد در باب حل اختلافات مربوط به که اخیراً موجب تیرگی روابط بین آن‌ها شده شروع به مذاکره نمایند...» 🔹این موضوع با مخالفت شدید آیت الله کاشانی روبه رو شد از این رو وی در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی علل و موجبات قطع رابطه با انگلستان را بیان می کند، مصاحبه ای که زاهدی از انتشار آن در روزنامه ها جلوگیری به عمل آورد. 🔸سوال: نظر حضرت عالی درباره تجدید رابطه با چیست؟ 🔹آیت‌الله کاشانی: مکرر نظر خود را اظهار کرده‌ام، در اعلامیه‌ای که ۲۰ روز قبل داده‌ام باز گفتم. علاوه بر اینکه روابط روی علل و موجبات قطع شده و آن علل و موجبات هنوز موجود است و تا آن علل موجود باشد تجدید رابطه غلط است، برای این‌که انگلستان برخلاف حق و حقیقت و قانون دنیا که ما را مختار کرده نفت را ملی کنیم، ما را کرده و غالبا سفارت انگلستان در ایران دسایس تخریب نهضت را فراهم می‌کرد. 🔸به این جهت قنسول‌هایشان (کنسولگری‌ها) که سمت داشتند اخراج و سفارتشان که تخریب این نهضت حیاتی ملت را می‌نمود از این جهت بسته و قطع روابط شد. 🔹من که از ۲۴ سالگی تا به حال همیشه در مقابل انگلیسی‌ها چه در بین النهرین و چه در ایران فداکاری کرده‌ام زیربار نمی‌روم و ملت شریف ایران هرگز تن به این ذلت نخواهد داد... 🔸روزی که دولت اعلام بدهد روز عزای ملی است و باید مردم نوار سیاه به سینه خود نصب کنند و به علاوه هر مغازه با خط درشت به مغازه خود بنویسند و اظهار تنفر از انگلیسی‌ها و مساعدین آن‌ها چه خارجی و چه عمال داخلی بنمایند.(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۳۲،ص۲۶۶، تابستان ۹۱) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأیید اجتهاد آیت‌الله کاشانی توسط عالم بزرگ شیعی؛ آقاضیاء عراقی 🔴سالروز قیام 30 تیر 🔹«جناب عالم عامل و فاضل کامل و ورع و پرچم‌دار هدایت، شکافنده دریای علوم و کلید در گنج‌های دقیق، سید بزرگوار و پایه محکم و پناه‌گاه عموم مردم و حجت‌الاسلام و محور آسیای دقت حمایت‌کننده حوزه مسلمین و در حفظ احکام دین و ترویج کننده شریعت جدش سیدالمرسلین خورشد عالم‌افروز و ماه عالم‌تاب، و پشتیبان ما در تعظیم، رسیده به درجات صلاح و نائل شده به ، سید حاکمی که حکمش نافذ است، جناب سیدابوالقاسم که مستدام باد روزگار افاده و کرم او، از من اجازه خواست در روایت پس اجازه دادم او را که روایت کند از من آنچه را که صحیح است برای من از اخباری‌که نزد اصحاب رضوان‌الله علیهم عمل شده است و به تحقیق متصل است اجازه من به به طرق زیاد تا جناب مولانا (سومین سفیر و نایب خاص ولی‌عصر ارواحنا له الفداء) و از متأخرین تا استاد کل آقای که روشن کند خدا قبور ایشان را. از این احقر: ضیاءالدین عراقی»(روحانیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت، ص١٣۴) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰آیت الله کاشانی: در صورت انگلستان به ایران اعلام خواهم کرد 🔴سالروز قیام 30 تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی 🔹 آیت‌الله کاشانی در مصاحبه با خبرنگاران خارجی: اگر انگلیس‌ها ایران را مورد حمله قرار دهند، اعلام جهاد خواهم کرد و از هر کمکی که هر دولتی به ما بدهد به شرطی که آن کمک به ضرر ما نباشد استقبال می‌کنیم -هندوستان- پاکستان - افغانستان و دیگر در این راه از كمك به ما مضایقه نخواهند داشت. 🔹آیت‌الله سپس اظهار داشتند که در پنجاه سال اخیر به کمک دولت انگلیس حکومت‌هایی بر این مملکت تحميل نموده و همچنین عده‌ای از خائنین را استخدام کرده است که از منافعش در هر مورد دفاع کنند. اگر این خان به خیانت خود ادامه دهند به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که رزم آرا شد. 🔻خلاصه ای از بیانات مشروح آیت الله کاشانی در مقابل خبرنگاران خارجی 📔روحانیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت، سند ۲٩، ص٨٢ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهادت‌طلبی آیت‌الله کاشانی در راه دفاع از منافع دینی و ملی به روایت روزنامه‌نگار مشهور مصری 🔴سالروز قیام 30 تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی 🔻حسنین هیکل، روزنامه نگار معروف مصری که در آن زمان در ایران اقامت داشت آن روز تاریخی را چنین توصیف می کند: 🔹صدای آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی در تمام گوشه و کنار دنیا چنین می پیچید: سگ های انگلیس! از کشور ما شوید و نفت ما را کنید. 🔸رزم آرا با هفت تیر از میدان اخراج شده بود و در نتیجه موقعیت کاملا تحت سیطره و نفوذ آیت الله در آمده بود... 🔹 اولین قسمت از سری عجایب، قصه صدهزار نفری بود که آیت الله به هنگام مناقشه در مجلس به آن امر کرد. 🔸 سیل جمعیت از طریق خیابان هایی که به میدان بهارستان منتهی می شد، در حال فریاد و شعار دادن پیش می رفتند. 🔹در میان صفوف متظاهرين شایع شده بود که پلیس در صورت نزدیک شدن جمعیت به مقر پارلمان دستور دارد به سوی آنها تیراندازی کند! و این خبر به منزل آیت الله نیز رسیده بود. 🔸 در این هنگام شنیده شد که ایشان به پسرش می گفت: کفن مرا بیاور، کفن برای ایشان آورده شد. سپس آیت الله بعد از غسل و دو رکعت نماز، کفن را پوشیده و برای ملاقات با مرگ، در جمعیت به راه افتاد... 🔹جمعیت با جوش و خروش مانند امواج دریا و مانند قضا و راهی به سوی پارلمان پیش می رفتند، ولی هنگامی که مردم به مقر پارلمان رسیدند ناگاه افراد پلیس که بالای ساختمان مجلس بودند، مواضع خود را ترک کردند؛ زیرا طبق یک دستور از گفته می شود که در مقابل آیت الله نکنید. 📔آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت،ص١۶٣ به نقل از ایران کوه آتشفشان محمد حسنین هیکل، ص٧٢- ٧٠ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻تخریب شخصیت از انگلیسی ها تا آمریکایی ها 🔴سالروز قیام 30 تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی ◀️«مقامات عالی‌رتبه آمریکایی» هم در این اندیشه بوده‌اند که با بی‌آبرو کردن ، زمینه را برای سلطه خود آماده سازند و مانع اصلی را بر سر راه! منافع خود، می‌دانسته‌اند. 🔹سی. ام. وودهاوس (C.M.Woodhouse) مقام برجسته انگليسی، در کتاب خود به نام Something Ventured چاپ لندن، ١٩٨٢ م، ضمن شرح فعالیت‌ها و خدمات! خود، نظریه آمریکایی‌ها را در این رابطه چنین نقل می‌کند: «... مذاکرات ادامه یافت مقام بلندپایه آمریکایی پرسید: آیا بریتانیا فوراً با دولت جدید ایران قرارداد نفتی منعقد خواهد کرد؟ اما برخلاف انتظار پیشنهاد نکرد که مفاد قرارداد باید مساعدتر از آن چه که به مصدق پیشنهاد شده بود، باشد. یکی دیگر از آمریکایی‌ها پیشنهاد پیچیده‌ای را مطرح کرد مبنی بر این که تشکیلات و سازمان ما، به جای براندازی مصدق، در جهت بی‌اعتبار کردن و دوستان چپ‌گرای وی به کار گرفته ‌شود تا اقدام مؤثر مصدق علیه حزب توده تسهیل شود، زیرا چنین به نظر می‌رسید که و دار و دسته اش، مانع از موفقیت مصدق در این امر بودند. 🔹این بلاهت زیرکانه، بیانگر طرز فکر آمریکایی‌هایی بود که تصور می‌کردند که می‌توان مصدق را در مسند قدرت نگه دارند و خواهند توانست او را به عنوان آلت دستی، در اختیار گیرند...» 🔸پس دیدگاه آمریکایی ها نیز، مانند انگلیسی ها بر آن بوده که باید به هر حال نخست آبروی برود تا زمینه برای سلطه مجدد آن‌ها، آماده و هموار گردد... و می‌دانیم که جریان کاملاً مطابق برنامه آن‌ها پیاده شد و این طرح، متأسفانه به دست همین ملی‌گراها! اجرا شد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📰توصیف روزنامه لوموند فرانسه از آیت الله کاشانی ◀️ شارل فارول خبرنگار فرانسوی در مورد ملاقات خود با آیت الله کاشانی می گوید: در افکار و احساسات میلیون‌ها شیعیان ایران و پاکستان و حتی شوروی نفوذ قدرت فوق العاده دارد. آیت‌الله کاشانی که در اوراق و اسناد وزارت خارجه انگلیس به این ترتیب از او یاد می شود: در جریانات اخیر قدرت و نفوذ خود را دو چندان کرده و امروز بجرات می توان گفت که « » شده است و همان‌قدر که فرامین پاپ برای کاتولیک‌ها مطاع است. دستورات آیت الله کاشانی نیز در میلیون‌ها شیعیان خاورمیانه تاثیر قطعی دارد. 🔹شارل فارول در ادامه می گوید: از آیت الله پرسیدم که چگونه جنابعالی حاضر شدید محیط بلندپایه عالی مذهبی را ترک گفته در مسائل پیچیده سیاسی مانند مداخله کنید؟ 🔸آیت الله جواب داد: برای اینکه مذهب از سیاست جدا نیست و هر فرد مسلمانی باید متوجه و مراقب احوال هم‌کیشان خود باشد . در موضوع نفت، با تصاحب ثروت ملی خود و استخراج آن بدست خودمان نه تنها برای رفاه حال مردم قدم برداشته ایم، با رهائی از تسلط جابرانه انگلستان، استقلال و آزادی خود را تامین می کنیم. 🔸شارل فارول می‌گوید من از آیت الله پرسیدم: در مورد همبستگی ملل مسلمان و عرب و حمایت از جنبش‌های ملی به منظور حمایت از عدم‌تسلط بیگانه، نظری دارید؟ 🔹آیت الله جواب دادند: حالا دیگر وقت آن رسیده است که ملل مسلمان عالم را دعوت به اتحاد محکم و خلل ناپذیری بکنیم. ارتباطاتی که در این مورد با دول اسلامی و روسای مذهبی ممالک اسلامی برقرار کرده ایم ما را به تشکیل اتحادیه محکم و استواری امیدوار ساخته است با تشکیل این اتحادیه یک قدرت بزرگ و متحد برای مقابله با نفوذ استعمار خارجی و تضمین استقلال و آزادی ملل مسلمان بوجود خواهد آمد. عکس سند 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شارل فارول خبرنگار فرانسوی در این یادداشت به نقل از اسناد وزارت خارجه انگلیس می‌نویسد: « [آیت‌الله کاشانی] در جریانات اخیر قدرت و نفوذ خود را دو چندان کرده و امروز بجرات می توان گفت که « » شده است و همان‌قدر که فرامین پاپ برای کاتولیک‌ها مطاع است. دستورات آیت الله کاشانی نیز در میلیون‌ها شیعیان خاورمیانه تاثیر قطعی دارد.» 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db