eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
706 ویدیو
598 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
ترس منافقان داخلی و دشمنان خارجی از سپاه پاسداران در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/3 امام خمینی قدس سره الشریف: 🔹شما ببینید‏‎ ‎‏چگونه لشکریان کفر با آن سلاح‌ها و آن همه افراد از تعداد اندک ما شکست می‌خورند.‏‎ ‎‏این همان نصر به واسطه رعب است که خدا در دل دشمنان ما رعب ایجاد کرده است. در‏‎ ‎‏صدر اسلام لشکریان کفر در مقابل مسلمانان چنان می‌ترسیدند که با همه تجهیزات‌شان‏‎ ‎‏خودشان را یا تسلیم می‌کردند و یا فرار می‌نمودند. 🔸امروز هم در ایران وضع چنین شده‏‎ ‎‏است. هر کجا حرف پاسدار می‌شود، دشمنان ما، چه منافقین، چه صدامیان شدیداً‏‎ ‎‏می‌ترسند. آن‌ها هم که در خارج نشسته‌اند از پاسداران ما در ایران می‌ترسند. در اینجا‏‎ ‎‏لازم است شما را به یک نکته نصیحت کنم و آن این است که، اتحاد و انسجامتان را حفظ‏‎ ‎‏کنید. شما باید بدانید که هر اختلاف و نزاعی شروع شود، از باطن خود انسان است و هر‏‎ ‎‏اتحاد و انسجامی که حاصل شود از خداست. امیدوارم قوی باشید و به پیش بروید.‏‎ ‎‏مطمئن باشید که پیروزید.(صحیفه امام، ج16، ص247) ‏ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db‎
ریشه فشارهای خارجی در حاشیه اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا/4 امام خمینی: امیدوارم همان‌گونه که امام حسین ـ علیه السلام ـ با خون خود‏‎ ‎‏اسلام را زنده کرده، شما به تبعیت از او انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید. بنی‌امیه قصد‏‎ ‎‏داشتند که اسلام را از بین ببرند، و در رژیم گذشته نیز افرادی مثل یزید، خلاف شرع‏‎ ‎‏می‌کردند و به اسم «دروازه تمدن» بنا داشتند که دانشگاه‌ها را فاسد و مردم عادی را‏‎ ‎‏سرگرم به مسائل شهوانی کنند، که اگر مردم انقلاب نکرده بودند و چند سال دیگر‏‎ ‎‏مملکت دست آن‌ها بود همه چیز خراب می‌شد، که با عنایت خداوند آن مسائل از بین‏‎ ‎‏رفت. و مادامی که ما پاسدار واقعی باشیم کشورهای بزرگ نمی‌توانند کاری انجام دهند؛‏‎ ‎‏و علّت فشار دنیا هم این است که می‌بینند در این مملکت نه کودتا معنی دارد و نه هجوم‏‎ ‎‏نظامی، و ایران از نظر منطقه و اسلام قدرت خاصی پیدا کرده است، لذا ما را آرام‏‎ ‎‏نمی‌گذارند.‏(صحیفه امام، ج17، ص439) ‏ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db‎
ریشه‌های مردمی ولایت فقیه سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/1 🔹برخی از گروه‌ها و جريان‌هاى سياسى و روشنفكرى ايران در بررسى‌ها و نظريه‌پردازى‌هاى خود چنين وانمود مى‌كنند كه ملت ايران پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام در سال 1348 و حتى پيش از آن، هيچ‌گونه آشنايى با اين مسئله نداشتند و موضوع و اصولا در ميان مردم مطرح نبوده است! 🔸اينگونه نظريه‌پردازى‌هاى نادرست، ريشه در نبود شناخت نسبت به مردم دارد. جريان‌هاى روشنفكرى در كشور ايران از روزى كه چشم گشوده، گوش به زنگ بافته‌ها و ساخته‌هاى غرب بوده است، نه از ويژگى‌ها و دلبستگى‌هاى مردم هيچ‌گونه شناختى دارد، نه ايده‌ها و انديشه‌هاى ملت ايران را برمى‌تابد، نه از خواست و داشت آنان خبر دارد، نه اصولا با مردم زندگى كرده است و نه زبان مردم را مى‌فهمد؛ از اين رو، انديشه‌ها و آموخته‌هاى غربى خود را به نام مردم بازگو مى‌كند. 🔹بايد دانست كه باورمندى مردم به اصل ولايت فقيه پيشينه‌اى هزاره دارد. البته در هر دوره و سده‌اى اين مسئله با ادبيات ويژه آن زمان مطرح بوده است، روزى با عنوان « نايب امام » روز ديگر به عنوان « حجت‌الاسلام » دوره‌اى به عنوان « آخوند » دورانى با عنوان « مجتهد » و « شريعتمدار » روزگارى به عنوان ،« پيشواى دينى » در دوره ديگر به عنوان « مرجع تقليد » و... سرانجام در دوران انقلاب به عنوان « ولى فقيه » مطرح شده است. 🔸اگر پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام، اين مسئله در ميان مردم ايران مطرح نبود آن خروش و خيزش حماسى مردم در پى حكم تحريم تنباكو ريشه در چه انديشه‌اى داشت؟ تاجر اصفهانى كه انبار تنباكو را شبانه به آتش كشيد و اعلام كرد «با خدا معامله کردم» چه انگيزه‌اى داشت؟ و چه عاملى او را به اين فداكارى واداشت؟ ملكه قاجار را چه انديشه‌اى بر آن داشت كه قليان را از دربار برچيند؟ و آنگاه كه ناصرالدين شاه از او پرسيد چه كسی قليان را حرام كرده است؟ پاسخ داد« آنكه مرا بر تو حلال كرده است » آيا اين جريان نشان از ريشه اصل ولايت فقيه در دل و جان مردم ايران ندارد؟ 🔹 سرهنگ ، عنصر كه اصولا در ميان ملت ايران نزيسته و از رژيم تزار هويت روسى گرفته بود و در ارتش آن دولت خدمت مى كرد، نزديک به دو سده پيش در نوشته‌هاى خود به نكوهش حكومت دينی برخاسته و آن را دسپوتيزم (دیکتاتوری) دينى خوانده است...اين آورده نشان مى‌دهد كه شرعى و قانونى نبودن حكومت‌ها جز حكومت اسلامى از زمان‌هاى دور در ميان مردم كوچه و بازار به درستى ريشه داشته است كه عناصر وابسته به سازمان فراماسونرى را اينگونه پريشان و آشفته و نگران داشته و به چنين نوشته‌هايى وادار كرده است. (نهضت امام خمینی، ج4، صص67-66) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر دروس ولایت‌فقیه امام خمینی در صف‌بندی‌های سیاسی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/2 🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث حكومت اسلامى را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد. 🔸آن روز كه اين بحث مطرح شد، مبارزان ايرانى از نظر اهداف و آرمان چند دسته بودند: 🔹1. سلطنت‌‏طلبانى كه مى‏‌خواستند «شاه سلطنت كند، نه حكومت» و اجراى قانون اساسى، آزادى انتخابات و آزادى قلم و بيان از آرمان‌‏هاى نهايى آنان به شمار مى‏‌رفت. 🔸2. گروه‌‏هايى كه داراى انديشه‌‏هاى ماترياليستى و ماركسيستى بودند و جامعه بى‌‏طبقه را از آرمان‌‏هاى خود مى‌‏شمردند و رژيم‌‏هاى شوروى و چين الگوى حكومتى بود كه آنان دنبال استقرار آن در ايران بودند. 🔹3. جاه‏‌طلبانى كه با رژيم شاه بر سر قدرت دعوا داشتند و موضع‏‌گيرى‌‏هاى آنان بر پايه جنگ قدرت بود. 🔸4. ناراضى‏‌هايى كه براى به دست آوردن كار، نان، مسكن، شغل و پست به فعاليت‌‏هاى سياسى كشيده شده بودند. 🔹5. نيروهايى كه روى اهداف دينى و اعتقادى با رژيم شاه سرناسازگارى داشتند. اين عناصر از نظر ايده و انگيزه چند دسته بودند: 🔸الف) كسانى كه اختلاف‌شان با رژيم شاه ريشه‌‏اى و مبنايى نبود. از رواج فساد و فحشا، بى‏‌حجابى، شراب‏‌فروشى، برپاشدن عشرت‌كده‌‏ها و مراكز فساد رنج مى‌‏بردند و از ظلم‏‌ها و بى‌‏عدالتى‌‏ها انتقاد مى‌‏كردند و اگر شاه دولتى را بر سر كار مى‌‏آورد كه به اينگونه مفاسد اجتماعى پايان مى‌‏داد و حقوق مردم را رعايت مى‌‏كرد، سرجاى خود مى‌‏نشستند و به اعتراض و انتقاد پايان مى‏‌دادند و اصولاً روى سخنان آنان با دولت‌‏ها بود و با شخص شاه سخنى نداشتند. 🔹ب) عناصرى كه افزون بر آنچه در بند الف آمد، در مورد سلطه بيگانگان بر ايران، ارتباط رژيم شاه با اشغالگران فلسطين، تصويب و اجراى قوانين خلاف اسلام و رخنه و نفوذ عوامل صهيونيستى مانند «بهايى‌‏ها» در پست‌‏هاى كليدى كشور نيز انتقاد داشتند و گاهى با قلم و با بيان به پرخاشگرى و افشاگرى دست مى‏‌زدند، با اين وجود با اساس نظام به مخالفت برنمى‌‏خاستند. 🔸ج) مقاماتى كه نسبت به شخص شاه و دودمان پهلوى ذهنيت داشتند، رژيم شاه را به‌حق دست‏‌نشانده بيگانگان مى‌‏دانستند و حاكميت شاه را براى اسلام و استقلال ايران خطرناک و زيان‌بار ارزيابى مى‌‏كردند و اگر از سوى صاحب‏‌منصبان ارتش و يا برخى از رجال سياسى كودتايى در ايران روى مى‏‌داد و رژيم شاه واژگون مى‌‏شد، بى‌‏ترديد با پشتيبانى آنان روبه‌‏رو مى‏‌شد البته به اين شرط كه رژيم جديد به قوانين اسلام و قانون اساسى پايبند مى‌‏بود و به حقوق مردم احترام مى‌‏گذاشت. 🔹د) كسانى كه افزون بر واژگونى رژيم شاه، خواهان اجراى قوانين اسلام بودند، خواه زير نام «حكومت اسلامى» يا حكومت مردمى و ملى. 🔸ه) مقاماتى كه نظام شاهنشاهى را ضداسلامى مى‌‏دانستند و رسماً هوادار تشكيل حكومت اسلامى بودند؛ البته دارندگان اين انديشه و تز در آن روز محدود بودند. 🔹واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمى‌‏دانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مى‏‌باشد و چه مى‌‏خواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند كاپيتولاسيون و قطع رابطه با رژيم صهيونيستى و... خواسته‌‏هاى امام تأمين مى‌‏شود و مبارزه پايان مى‌‏پذيرد، شمارى نيز مى‌‏پنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است. 🔸طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پرده‌‏هاى ابهام را كنار زد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر دروس ولایت‌فقیه امام خمینی در حوزه علمیه نجف به‌روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/3 🔹امام در پى برهه‌‏اى خويشتن‏دارى و بردبارى در برابر انحراف‏‌ها، كج‏روى‌‏ها و تاريك‌‏انديشى‏‌هاى حاكم بر نجف، فريادى در سكوت مرگبار آن سامان سر داد و براى نخستين‏‌‏بار پس از ورود به عراق از عرصه منبر نجف، بر جو مسموم و خواب‌‏زده آن حوزه و جامعه روحانيت شيعه، سخت تاخت. با نگهبانان شب و سياهى به مبارزه برخاست. بر شب‌‏زدگان نور پاشيد. به خواب‌‏ربودگان بانگ زد. افكار استعمارى، ضد اسلامى و واپس‌‏گرايانه را كه در برخى از عناصر تاريك‌‏انديش حوزه نجف جريان داشت، مورد انتقاد قرار داد.... 🔸سخنان ژرف، روح‏‌بخش و دلنشين [امام] كه در نجف ناشنيده و ناگفته مانده بود، همانند پتكى بر مغز عناصر مرموز و وابسته به استكبار جهانى فرود مى‌‏آمد و آنان را كلافه مى‌‏كرد. آن‌ها كه در مكتب استعمار درس خيانت و تزوير آموخته بودند، ساليان درازى با نيرنگ‌‏بازى، جوسازى و تبليغات زهرآگين تلاش كرده بودند تا اسلام را وارونه جلوه دهند، احكام قرآن را تحريف كنند، حوزه علميه نجف را در خاموشى، ناآگاهى و بى‏‌خبرى فرو برند و از سياست، حركت و جنبش دور كنند. ديرزمانى در گوش‏‌ها زمزمه كرده بودند كه اسلام حكومت ندارد، سياست ندارد، اصولاً سياست با روح اسلام مغايرت دارد! در شأن يك عالم و روحانى نيست كه در سياست دخالت كند، روحانى بايد فقط عبادت كند، ذكر بگويد، ورد بخواند، اگر تو سرش زدند، سرش را بيش‌تر خم كند، اگر به گوش راستش زدند، گوش چپ را جلو بياورد! اگر عبا را از دوشش ربودند، قبايش را تسليم كند. هميشه دعاگوى شاهان و ظلمه باشد، در برابر ظلم و خيانت آنان به اسلام و مردم محروم سكوت كند و مردم را نيز به سكوت و تسليم وادارد. 🔹اكنون مى‏‌ديدند كه خمينى در پايگاه آنان، بر عرصه منبر نشسته است و رشته‌‏هايشان را پنبه مى‌‏كند، انديشه‏‌هاى آنان را مورد انتقاد قرار مى‏‌دهد، به روحانيان و مردم هشدار مى‌‏دهد كه شما پيرو و شيعه آن بزرگوارانى هستيد كه لباس رزم بر تن مى‌‏كردند، كلاه‌‏خود بر سر مى‌‏گذاشتند، شمشير به دست مى‌‏جنگيدند، مى‌‏كشتند و كشته مى‌‏دادند، فرمانروايى داشتند، حكومت تشكيل مى‏‌دادند، كشور و ملت را اداره مى‌‏كردند و پيرو بايد راه رهبران را دنبال كند. 🔸اين سخنان سازنده براى مهره‌‏هاى كارآزموده استعمار در نجف فاجعه جبران‏‌ناپذير و غيرقابل تحملى به بار آورده بود، از اين رو آنان را بر آن داشت كه پيش از پايان فرصت، صداى امام را خاموش كنند و از روشنگرى و افشاگرى او پيشگيرى نمايند و اجازه ندهند كه امام، نجف را چون قم آگاهى بخشد و به قيام وادارد. آن‌ها براى خاموش كردن صداى آسمانى امام بار ديگر به جوسازى، سمپاشى و شايعه‌‏پراكنى دست زدند و از هر راه ممكن امام را زير فشار قرار دادند تا به اين بحث پايان دهد و بيش از اين روشنگرى و افشاگرى نكند! 🔹امام در ضمن بحث حكومت اسلامى با اشاره به اين جوسازى و فشارى كه از ناحيه عناصر مرموز در نجف، براى تعطيل آن بحث بر او وارد مى‌‏آمد، چنين مى‌‏گويد: 🔸... من نمى‏‌دانم اين حرف‌‏هاى من بر بعضى نفوس چقدر گران آمد كه اعتراض كردند: چرا دست از اين حرف‏ها برنمى‌‏دارد؟ چرا مسأله‏‌اش را نمى‌‏گويد و رد شود؟! خدا مى‏داند كه اين صحبت‌‏ها از مسائل واجب‌تر است، اين صحبت‏‌ها شما را زنده مى‏‌كند، اين وضع نكبت‏‌بار شما را تغيير مى‌‏دهد..‏‏. (ولایت‌فقیه یا حکومت اسلامی، درس 10، ص34) (نهضت امام خمینی، ج2، صص718-716) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چگونگی چاپ سلسله درس‏‌هاى حكومت اسلامى به‌روایت استاد سیدحمید روحانی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/4 🔹بيش از دو روز از طرح بحث «حكومت اسلامى» نگذشته بود كه در صدد بر آمديم بحث مزبور را از نوار پياده كرده، هر چه سريع‌تر تنظيم و چاپ كنيم و براى توزيع در مراسم حج به مكه بفرستيم. از آنجا كه تا آغاز مراسم حج فرصتى چندان باقى نبود، بايد با سرعت و كوشش هر چه بيش‌تر دست به كار مى‌‏شديم و براى چاپ و نشر آن، تمام نيروى خود را به كار مى‌‏گرفتيم، از اين رو، نيروى جوان و مبارز حوزه نجف را بسيج كرديم و گروهى را مسئول پياده كردن نوارهاى بحث و دسته‌‏اى را مسئول امور چاپ قرار داديم. 🔸نگارنده* نيز مسئوليت تنظيم، تدوين و تيترگذارى آن را بر عهده گرفت و به اين ترتيب كار به‌سرعت و موفقيت پيش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حكومت اسلامى از طرف امام گذشته بود كه اولين جزوه آن، كه شامل 2 درس ‏‏بود از چاپ در آمد كه موجب شگفتى و حيرت عموم افرادى كه در جريان كار قرار داشتند، واقع شد؛ و درس‌‏هاى بعدى نيز، به ترتيب و به‌سرعت از چاپ در آمد. 🔹مجموع بحث امام درباره حكومت اسلامى 12 درس بود كه در 6 جزوه تدوين و تنظيم گرديد و فقط 3 جزوه آن به مراسم حج آن سال رسيد و در حد وسيعى همراه با خود نوار، ميان زائران خانه خدا پخش شد و از طريق آنان به ايران فرستاده شد. بسيارى از زائران پارسى‌‏زبان خانه خدا نوار و جزوه بحث حكومت اسلامى را به عنوان بهترين ارمغان با خود به ايران بردند و به بستگان و دوستان خويش هديه كردند. 🔸همزمان با چاپ و نشر جزوه‏‌هاى فارسى «حكومت اسلامى» بر آن شديم كه آن را به عربى ترجمه كرده، در ميان برادران عرب در كشورهاى عربى توزيع كنيم. با آنكه در برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم روبه‌‏رو بوديم؛ بيش از هفته‌‏اى از طرح بحث حكومت اسلامى نگذشته بود كه ترجمه عربى درس اول و دوم نيز با مقدمه‌‏اى كه بر آن نوشته بودم، از چاپ در آمد و جزوه‏‌هاى ديگر نيز يكى پس از ديگرى هر يک با مقدمه‌‏اى به چاپ رسيد و در عراق و ديگر كشورهاى عربى پخش گرديد. 🔹در مقدمه هر يک از جزوه‏‌هاى عربى تا آنجا كه در توان اين قلم بود، در ترسيم چهره امام و راه و خط او كوشش شد و هدف و انگيزه او از نهضت عليه رژيم ايران تشريح گرديد و نقش او در بسيج ملت ايران براى آزادى فلسطين و مبارزه عليه صهيونيسم اشغالگر بازگو شد و فرازهايى از گفته‌‏ها و نوشته‌‏هاى امام درباره فلسطين، اعراب و صهيونيسم، باز گفته شد. 🔸لازم به يادآورى است كه از آغاز نهضت اسلامى در ايران، اين اولين بار بود كه هدف و انگيزه امام از اين نهضت و نيز جريان 15 خرداد و زندان و تبعيد امام، به زبان عربى منعكس مى‌‏شد و در دسترس عموم مردم عرب قرار مى‌‏گرفت.(نهضت امام خمینی، ج2، صص731-730) *حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه نخست سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/5 🔹عوامل و ايادى استعمار در نجف اشرف كه طى نيم قرن با تبليغات و سمپاشى‌‏ها در خواب و خام كردن حوزه نجف كوشيده بودند، يک‌باره متوجه شدند كه امام از منبر مسجد شيخ انصاری زنگ بيدارى توده‏‌ها را به صدا در آورده است و با روشنگرى‏‌ها و افشاگرى‌‏هاى خود، مى‏‌خواهد زمينه تحول و حركتى را پديد آورد. 🔸آنچه آنان را وحشت‏‌زده كرده بود، آن‌كه مى‌‏ديدند امام پس از زمانى سكوت ظاهرى تاكتيكى، يكباره بر خواب‏زدگان و نگهبانان شب و سياهى، شبيخون زده است و ضربه‏‌هاى بيداركننده و طلسم‌‏شكن خود را آنچنان سريع و برق‌‏آسا وارد مى‌‏كند كه فرصت برابرى و پيشگيرى براى آنان نمانده است. 🔹عوامل و ايادى استعمار طى ساليان درازى به ملت‏‌هاى اسلامى درس نوميدى و بى‏‌اعتمادى به خويشتن داده بودند و به توده‏‌هاى محروم منطقه باورانده بودند كه از آنان هيچ كارى نمى‌‏آيد و سرنوشت آنان چنين رقم خورده است كه هميشه اسير و ذليل دست قدرت‌‏هاى بزرگ باشند! و اكنون مى‏‌ديدند كه امام با حماسه‏‌آفرينى‌‏ها و روشنگرى‏‌هاى خود مى‌‏خواهد به آن اسطوره‏‌سازى‌‏ها و افسانه‌‏سرايى‌‏ها پايان بخشد و توطئه‌‏ها و دسيسه‌‏هاى استعمارى آنان را برملا و خنثى كند و به توده‏‌هاى محروم و مردم مستضعف جهان بفهماند كه قدرتمندان، زورمداران و غارت‌گران بين‌‏المللى در برابر اراده ملت‌‏ها عاجز و ناتوانند و ملت‌‏ها در سايه اراده، اتحاد، پايدارى و بردبارى مى‌‏توانند سيادت و استقلال از دست‏رفته خود را بازيابند، بر كاخ‏‌نشينان و استعمارگران چيره شوند و پيروزى قطعى و نهايى را از آن خود سازند. 🔸مهره‌‏هاى كهنه‌‏كار استعمار در نجف اشرف با درک اين حقيقت بر آن شدند كه پيش از گذشت فرصت و به بار نشستن شيوه تفكر امام، صداى آسمانى او را در گلو خفه كنند و از اخلال در آرامش مرگبار حوزه نجف جلوگيرى به عمل آورند. از اين رو، از سويى تلاش گسترده و همه‌‏جانبه‌‏اى را براى بازداشتن افراد از شركت در درس امام آغاز كردند و از سوى ديگر كوشيدند كه با شايعه‌‏سازى‏‌هايى بحث حكومت اسلامى امام را مرموز، نادرست و غيراصولى جلوه دهند! و بدبينى افراد را نسبت به آن جلب كنند. از اين رو، اينجا و آنجا شايع كردند كه «مطرح كردن بحث حكومت اسلامى طبق نقشه تيمور بختيار است كه مى‏‌خواهد ايران را جمهورى كند»!! «در بحث حكومت اسلامى لبه تيز حمله متوجه امريكا شده است و اين زمينه‌‏ساز نفوذ كمونيست‏‌ها در ايران است»!! 🔹از اين بى‏‌شرمانه‌‏تر آن‌كه چند عنصر مرموز را واداشتند كه جار و جنجال راه بيندازند و شايع كنند كه «از طرف هواداران خمينى حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است»! و ديگران درصدد رد و تكذيب آن بر آمدند و جريان تا آنجا دنباله پيدا كرد كه نشستى تشكيل دادند تا به اصطلاح تحقيق و بررسى كنند كه آيا چنين حزبى تشكيل گرديده يا نه! و اين نقشه‌‏اى بود حساب‏‌شده جهت بدنام كردن «حكومت اسلامى» تا كسى را جرأت دم‌‏زدن از آن نباشد و جانبدارى از «حكومت اسلامى» به‌‏سان طرفدارى از يک مكتب الحادى و انحرافى وانمود شود! 🔸اينگونه دسيسه‌‏ها از طرف ارتجاع نجف نمايانگر اثر ژرف، روشنى‏‌بخش و آگاه‏‌كننده طرح حكومت اسلامى در حوزه خواب‌‏ربوده نجف بود كه موجب وحشت و نگرانى شب‏‌زدگان و تاريك‌‏انديشان شده بود. 🔹امام با شنيدن اين شايعه كه «حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است» اظهار داشت: از آنجا كه ما از حوزه‏‌هاى علميه خواستيم كه روى حكومت اسلامى بحث و بررسى كنند و براى پياده كردن آن فكرها را به كار اندازند، دشمن به وحشت افتاده است و با اينگونه شايعه‌‏پراكنى‌‏ها مى‌‏خواهد جوى بسازد تا كسى جرأت نكند حتى اسم «حكومت اسلامى» را بر زبان آورد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص733-731) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه دوم 🔹ارتجاع نجف به منظور رويارويى با بحث حكومت اسلامى امام، تنها به تبليغات و جوسازى بسنده نكرد بلكه كوشيد تا آنجا كه مى‌‏تواند نيروها را از هرگونه همكارى براى پخش و نشر اين بحث باز دارد و حتى از برگرداندن بحث حكومت اسلامى امام به عربى جلوگيرى كند. از اين رو، براى برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم ماهر روبه‌‏رو بوديم؛ زيرا كه مترجمين زبردست و ماهر، به سبب وابستگى بسيارشان با اين و آن حزب، دسته و «بيت»، از هرگونه همكارى با امام و پيروان او سر باز مى‏‌زدند! يكى از عناصر رده بالاى «حزب الدعوه» گفته بود: 🔸«چون در اين بحث موضع‏گيرى‌‏ها به گونه‏‌اى است كه در حقيقت به نفع شوروى است، از ترجمه آن معذورم»!! و آنگاه كه يكى از روحانيان ايران مقيم نجف كه تا حدودى به زبان عربى آشنايى داشت، مسئوليت ترجمه آن را بر عهده گرفت، با اعتراض شديد عناصر مرموز، ارتجاعى و حزبى نجف روبه‌‏رو شد! و فشارهاى گوناگونى بر او وارد آمد؛ ليكن به‌‏رغم اين كارشكنى‏‌ها و سنگ‏‌اندازى‏‌ها ترجمه عربى درس اول و دوم همراه با مقدمه‌‏اى از نگارنده خيلى زودتر از آنچه تصور مى‌‏رفت، چاپ و منتشر شد و عوامل و ايادى استعمار را در نجف با حيرت، وحشت و شگفتى روبه‏‌رو كرد و بر آن داشت كه بار ديگر به جوسازى و سمپاشى دست بيازند و در حوزه نجف و ميان مردم عرب شايع كنند كه اين جزوه را حزب بعث حاكم بر عراق ترجمه كرده و بر آن مقدمه زده است! و از طرف ديگر نيروى خود را بسيج كردند كه آن جزوه‌‏هاى عربى را تا آنجا كه مى‌‏توانند جمع‏‌آورى كنند و آن را از دسترس مردم عرب دور سازند! در اين نقشه تا حدودى موفق شدند و شمارى از جزوه‌‏هاى عربى را به اسم پخش و نشر از ما گرفتند و روانه رود دجله و فرات كردند! 🔹از ديگر توطئه‌‏هاى آنان آنكه به اسم دلسوزى سر و صدا راه انداختند كه اين ترجمه غلط‏‌هاى ادبى دارد! از نظر ترجمه افتضاح است! اصلاً به عربى نمى‏‌ماند! عربى آب نكشيده است! از عرب‌‏ها هر كه آن را بخواند مى‌‏خندد!! و...‏‏. 🔸با اين وجود در پى تلاش شبانه‌‏روزى و پيگير برادران متعهد و وفادار به امام كه تعداد آنان محدود بود و از نظر امكانات نيز در عراق و ديگر كشورهاى عربى محدودتر بودند و در تنگنا و فشار قرار داشتند، ترجمه عربى حكومت اسلامى نه تنها در عراق بلكه در بسيارى از كشورهاى عربى پخش شد و از طرف انديشمندان متعهد و پويندگان حقيقت مورد بررسى و توجه ژرفى قرارگرفت. 🔹يكى از نويسندگان عراقى به نام «طاهر ابورغيف» در كتاب خود به اسم ادب الدعا، بحث حكومت اسلامى امام را مطرح ساخت و بخش‌‏هايى از كتاب خود را ويژه آن بحث قرار داد؛ و اين از نخستين واكنش‌‏هاى مثبت در كشور عراق در برابر بحث حكومت اسلامى در آن جو آلوده و اختناق‌‏بار بود و در روحيه برادرانى كه دست‌‏اندر كار چاپ و پخش آن بودند، اثر ژرف و ارزنده‏‌اى داشت. 🔸لازم به يادآورى است كه جار و جنجال عناصر مرموز نجف درباره ترجمه عربى بحث حكومت اسلامى و آه و ناله آنان از به اصطلاح اغلاط ادبى آن، اثر منفى و كوبنده‏اى در روحيه دست‏اندركاران چاپ و پخش عربى آن گذاشت و آنان را از ادامه ترجمه آن به عربى به‌كلى منصرف كرد؛ ليكن رهبر ژرف‌‏انديش انقلاب كه به توطئه‏‌ها و دسيسه‏‌هاى شيطانى ايادى مرموز استعمار به فوريت آگاهى مى‌‏يابد، در اين مقطع نيز به توطئه‌‏شكنى پرداخت و نگارنده را فوراً به حضور طلبيد و هشدار داد: 🔹... اين ترجمه تا آن حد كه جار و جنجال روى آن راه انداختند نادرست و بى‏‌ربط نيست، اين سروصداها و جار و جنجال‌‏ها صرفاً به خاطر آن است كه شما را از كار باز دارند و سرخورده سازند، تا نتوانيد چهره واقعى اسلام را به مردم عرب و غيرعرب نشان دهيد و حقايق را براى آنان روشن سازيد، من مطلع هستم كه توطئه‏‌هايى در كار است تا طرح حكومت اسلامى را در نطفه خفه كنند و از اينكه بحث حكومت اسلامى، ممكن است موجى به پا سازد و ملت اسلام را بسيج كند، خيلى‌‏ها به وحشت افتاده‏‌اند و خواه‌‏ناخواه ساكت نمى‌‏نشينند و هر روز بساطى راه مى‌‏اندازند، ليكن شما بى‏‌اعتنا به اين سر‏‏ و‏‏ صداها كار خود را دنبال كنيد و نگرانى به خود راه ندهيد...‏‏.(نهضت امام خمینی، ج2، صص733-731) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گزارش ویژه خبرگزاری فارس از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/6 🔹فهم صحیح از ولایت فقیه به عنوان شالوده و اساس نظام حاکمیتی ایرانِ پس از انقلاب سال ۵۷ به ما برای درک دقیق‌تر کنش و واکنش‌های سیاسی کشور کمک شایانی می‌کند. 🔸هرچند ولایت فقیه موضوعی با سابقه در فقه شیعه است و آغاز تئوریزه کردنش به قرن پنجم هجری توسط شیخ مفید برمی‌گردد، اما پس از ورود این اصل فقهی در قانون اساسی کشور ایران و بالتبع، جایگاه ولی فقیه و حدود و اختیاراتش در این چهارچوب، بیش از پیش ولایت فقیه مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت. در این راستا خبرگزاری فارس به‌ معرفی اجمالی از ۷ اثر فاخر در مورد ولایت فقیه از اندیشمندان دینی تراز اول معاصر پرداخت و در این راستا، کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه رساله ولایت‌فقیه را معرفی کرد. متن کامل گزارش ویژه خبرگزاری فارس متن کامل معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠ 📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵ 📞تلفن دفتر قم: 025-32904231 به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ادله غیرلفظی آیت_الله سیدمصطفی خمینی.pdf
206.2K
تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیت‌الله سید مصطفی خمینی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/7 🔹آیت‌الله سید مصطفی خمینی از نخستین مجتهدانی است که به موازات مطرح شدن مسئله ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) به بسط و تأمل پیرامون این مسئله پرداخت و حاصل تأملات فکری ایشان در برخی آثار وی مندرج است. 🔸از جمله مهم‌ترین این آثار که اکنون در دست قرار دارد، رساله‌ای با همین عنوان (ولایت فقیه) است که توسط جناب حجت‌الاسلام سید محمد سجادی (از شاگردان ایشان در نجف) از آثار و دست‌نوشته‌های مرحوم آقا مصطفی خمینی استنساخ و استخراج شده است. این رساله (به عربی) و بالغ بر ۸۰ صفحه است که در در کتابی با عنوان ثلاث رسائل در سال ۸۵ توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی چاپ شده است. متن این رساله همچنین در نرم‌افزار فقه قرار داده شده و در دسترس همگان است اما به دلیل عدم اطلاع محققان عرصه «فقه سیاسی» چندان به این رساله مهم و گران‌سنگ توجهی نشده است... 🖇ضمیمه: مقاله «تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی.pdf
178.8K
بازخوانی «ولایت‌فقیه» از نگاه شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی سالروز آغاز درس‌های ولایت‌فقیه امام خمینی در نجف/8 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موضوع ولایت فقیه از یک مسئله علمی محض به یک مسئله پژوهشی با رویکرد سیاسی- اجتماعی تبدیل گردید، و این پرسش را برای برخی از پژوهشگران مطرح کرد که اصولاً نظریه ولایت فقیه به معنای ولایت و حکومت فقیه در جامعه به منظور اجرای احکام الهی و پاسداری از کیان اسلام و مسلمین، از چه جایگاه فکری و پشتوانه فقهی برخوردار است؟ 🔸از آنجا که برای بررسی پیشینه هر پدیده‌ای باید نخست به سراغ سرچشمه‌های آن رفت، ما نیز در این مقاله برای بررسی مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی فقهای متقدم امامیه، به سراغ سه تن از مشاهیر فقهای شیعه یعنی ، و رفتیم تا به مدد تتبع و تأمل در آثار ایشان به پاسخی درخور و مستدل دست یابیم. 🖇ضمیمه: مقاله «مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره64-63، بهار و تابستان1399 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db