eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
697 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽کودتا علیه یک دوست ⚫️ #برجام خیلی وقت است که مرده اما برجامی‌ها توان دل کندن از جیفه بد بوی آن را نیز ندارند و کسانی که از #آمریکا و اروپا ضربه خوردند به جای اعتماد به مردم هنوز هم به طرز غیرعاقلانه‌ای دنبال #مذاکره با این و آن هستند. ◀️جناب آقای #حسن_روحانی دم از #مذاکره با آمریکا زد هرچند پس از استفاده رسانه‌ای حرفش را پس گرفت. این سخنان آقای رئیس‌جمهور و کلام دیگر مسؤولین امور خارجه نشان داد که آن‌ها هنوز از تجربه سابق درس نگرفته‌اند و خیانت‌کاری آمریکا و هم‌دستان اروپایی‌اش را درک نکرده‌اند. 🔴البته این اولین‌بار نیست که غربی‌ها به مذاکره‌کنندگان و دوستان خود خیانت کرده‌اند. #مصدق نیز که همکاری و دوستی صمیمانه‌ای با آمریکایی‌ها داشت از آن‌ها خنجر سختی خورد و توسط همان‌ها با یک #کودتا کنار گذاشته شد. 📽کوتاه‌نمای «کودتا علیه یک دوست»؛ نگاهی گذرا به ثمره اعتماد مصدق به آمریکا ✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻به مناسبت هشتم شهریور سالروز شهادت ، شهید رجایی و باهنر . 🎙گزیده ای از سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 📍در نشست "خط ترور رجایی ، باهنر و لاجوردی " ۱۳۹۶/۶/۹ 🇮🇷 @iranemoaser
🔴خاطره مرحوم آیت‌الله بدلا از مقابله پهلوی اول با عزاداری اباعبدالله الحسین 🔸« مسأله مبارزه با عزاداری‌ها در پنج سال آخر عمر ، با جدیت تمام دنبال شد و از هر ترفندی برای جلوگیری از عزاداری‌ها، در همه انواع آن استفاده شد. حتی از این وحشت داشتند که مردم بعد از نماز، سر سجاده گریه کنند. آیت‌الله حسین بدلا در این زمینه خاطره دارند که جالب و خواندنی است: 🔹«در آن سنوات... یک‌بار که به تهران رفتم در کمال تعجب مشاهده کردم که هیچ خبری نیست، نه دسته‌ای مشاهده می‌شود و نه روضه‌ای برقرار است. از این وضع به شدت نگران شدم، به نظرم رسید که به محل اجتماع ترک‌ها که در مسجد عبدالحسین خان برنامه روضه‌خوانی داشتند بروم... 🔸نزدیکی‌های غروب بود که در محل حاضر شدم و مشاهده کردم که در آن‌جا هم خبری نیست... چند افسر را دیدم که در آن حوالی با جذبه و خشونت ظاهری در حال گشت‌زنی هستند. در عین حال در مسجد باز بود. داخل رفتم تا لااقل اگر نماز جماعت برقرار است شرکت کنم... وقتی به آن‌جا رفتم دیدم که چند نفر نشسته‌اند ولی خبری از برگزاری نماز جماعت نیست. 🔹احتمال دادم که امام جماعت را هم از برگزاری نماز در شب تاسوعا و عاشورا منع کرده‌اند. به ناچار در همان‌جا نشستم. وقتی هنگام مغرب فرا رسید، برخاستم و اذان و اقامه گفتم و مشغول نماز مغرب شدم جمعیت تک‌تک وارد مسجد می‌شدند... مردم هم به خواندن نماز مغرب و عشا به صورت انفرادی مشغول شدند بعد از نماز من که تقریبا با تمام شدن نماز دیگران هم‌زمان بود ناگهان صدای گریه یک نفر بلند شد. 🔸حالت گریه‌اش شبیه صدایی بود که آذربایجانی‌ها معمولا انتهای برخی از اشعار ترکی را با آن ختم می‌کنند. به صدای گریه او بقیه مردم هم شروع کردند به گریه، افسرهایی که دم در مسجد ایستاده بودند با حالت دست‌پاچه وارد مسجد شدند. صدای برخورد چکمه‌های مهمیزدارشان به پله‌ها بلند شد و در پی آن افسران را دیدم که با نگرانی به مردم که بدون روضه می‌گریستند نگاه می‌کردند. من مشاهده کردم که دیگر کسی وارد شبستان نمی‌شود. دانستم که دم در از ورود مردم جلوگیری می‌کنند. طولی نکشید که یک فرد تنومند که عرق‌چینی بر سر نهاده و عبایی بر دوش انداخته بود، وارد شد و بین شبستان و ایوان مسجد نشست و او هم شروع کرد به گریه کردن. 🔹صدای گریه او حالت خاصی داشت و بر بقیه اصوات غلبه کرده بود و بی‌شباهت به صدای «داش ابول» که حالت ممتازی داشت نبود. چند لحظه بعد، همان فرد شروع کرد به خواندن یک شعر ترکی و حضار هم همراه با آخرین کلمه‌ای که او ادا می‌کرد، دم می‌گرفتند و صوت توأم با گریه‌اش را امتداد می‌دادند. بعد فرد مزبور یک شعر فارسی و در ادامه یک حدیث کوتاه عربی از مقتل خواند و در نهایت دعا کرد و بقیه آمین گفتند و بعد هم افراد حاضر در مجلس را که بنا داشتند مراسم را تا صبح ادامه دهند با نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از جا بلند کردند. 🔸چند نفر هم به بقیه «مشرف فرمودید» و «اجرتان با سیدالشهدا» گفتند و آن‌ها را با حالتی شبیه هل دادن به بیرون هدایت کردند. من تا آخر مقاومت کردم ولی کار به جایی رسید که دیگر ماندن را صلاح ندانستم و احساس کردم که آن چند نفری که بعدا فهمیدم از هستند، می‌آیند و مرا از مسجد بیرون می‌کنند لذا خودم خارج شدم. آن‌طور که بعدها برای ما تعریف کردند، این توطئه از پیش تعیین شده، توسط چند نفر از افسران که لباس شخصی به تن کرده بودند انجام شد و حتی آن فرد مداح و تنومند هم خود از مأموران بود و هدف‌شان این بود که این محفل عزاداری را در آن مرکز مهم، تحت کنترل درآورند و از ورود افراد جدید هم جلوگیری کنند تا برنامه علیه‌السلام با آن کیفیتی که باید برگزار شود، انجام نگیرد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص32-31) @Bonyadtarikh بنياد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مقابله امام خمینی با سکولار شدن هیئات حسینی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /3 متن رهنمودنامه امام خمینی قدس سره به مبلغان و هیئات مذهبی برای مقابله با سیاست‌های یزیدی و اموی شاه: «بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم به عموم حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم ـ‏‏كثراللّه‏ امثالهم‏‏ و عموم هيآت محترم عزاداران سيد مظلومان ـ‏‏عليه‏الصلوة والسلام‏‏ محترماً معروض مى‏دارد، در اين ايام كه دستگاه جبار از خوف آنكه مبادا در منابر و مجامع مسلمين، شرح مظالم و اعمال خلاف انسانى و ضددينى و وطنى آنها داده شود، دست به رسوايى ديگرى زده و در صدد گرفتن التزام و تعهد از مبلغين محترم و سران هيآت عزادار است، كه از مظالم دم نزنند و دستگاه جبار را به خودسرى واگذارند. لازم است تذكر دهم كه اين التزامات، علاوه بر آنكه ارزش قانونى نداشته و مخالفت با آن هيچ اثرى ندارد، التزام‏گيرندگان، مجرم و قابل تعقيب هستند. عجب است كه دستگاه، بى‏پروا ادعا دارد كه قاطبه ملت با اوست و از پشتيبانى اكثريت قاطع برخوردار است. با اين وصف در تمام شهرستان‏ها، قرا و قصبات به دست و پا افتاده و با ارعاب و تهديد ملت، خفقان ايجاد مى‏كند. اگر اين ادعا صحيح است، ملت را اين چند روز به حال خود واگذارند تا از پشتيبانى مردم متمتع شده، موافقت شش ميليونى به همه ملل جهان ظاهر، و الاّ اشاعۀ اكاذيب براى تشويش افكار عامه، برخلاف مصالح اسلام و مملكت، جرم و قابل تعقيب است. حضرات مبلغين عظام، هيآت محترم و سران دسته‏هاى عزادار متذكر شوند، كه لازم است فريضه دينى خود را در اين ايام در اجتماعات مسلمين ادا كنند و از سيد مظلومان، فداكارى در راه احياى شريعت را فراگيرند و از توهّم چند روز حبس و زجر نترسند. وَلاتَهِنوا و لاتَحْزنوا و أنتُمُ الأعلَون إن كُنتم مؤمنين. آقايان بدانند كه خطر امروز بر اسلام كمتر از خطر بنى‏اميه نيست. دستگاه جبار با تمام قوا به اسرائيل و عمال آنها (فرقه ضال و مضله) همراهى مى‏كند. دستگاه تبليغات را به دست آنها سپرده و در دربار، دست آنها باز است. در ارتش و فرهنگ و ساير وزارتخانه‏ها براى آنها جا باز نموده و شغل‏هاى حساس به آنها داده‏اند. خطر اسرائيل و عمال آن را به مردم تذكر دهيد. در نوحه‏هاى سينه‏زنى از مصيبت‏هاى وارده بر اسلام و مراكز فقه و ديانت و انصار شريعت يادآور شويد. از فرستادن و تجهيز دولت خائن، چندهزار نفر دشمن اسلام و ملت و وطن را به لندن، براى شركت در محفل ضداسلامى و ملى اظهار تنفر كنيد. سكوت در اين ايام، تأييد دستگاه جبار و كمك به دشمنان اسلام است. از عواقب اين امر بترسيد. از سخط خداى تعالى بهراسيد. اگر به واسطه سكوت شماها به اسلام لطمه‏اى وارد آيد، نزد خداى تعالى و ملت مسلمان مسئول هستيد؛ اذا ظهرت البدع فللعالم ان يظهر علمه و الا فعليه لعنة‏اللّه‏. از تساوى حقوق، اظهار تنفر كنيد و از دخالت زن‏ها در اجتماعى كه مستلزم مفاسد بيشمار است ابراز انزجار، و دين خدا را يارى كنيد و بدانيد ان تنصروا اللّه‏ ينصركم و يثبت اقدامكم. از اخافه و ارعاب سازمان‏ها و دستگاه شهربانى، هراسى به خود راه ندهيد، آنها نيز مثل شما ملزم و مجبورند و بسيارى از آنها با شما همراه و از دستگاه بيزارند. والسلام عليكم و على من اتبع الهدى. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص466-465) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان 10 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
⚫️بازنشر به مناسبت سال‌روز ربایش سیدموسی صدر اعاده الله بالخیر پیام #آیت‌الله_منتظری به #امام_خمینی: «در شرایط فعلی مطرح کردن قضیه، موجب تیره کردن روابط لیبی با ایران و برپا کردن جنجال سیاسی و به نفع آمریکای جهانخوار تمام خواهد شد» روزنامه جمهوری اسلامی ۲۵ فروردین۵۹ ◀️پی‌نوشت: کسانی که تا دیروز پیگیری آزادی #سیدموسی_صدر را به صلاح نمی‌دانستند امروز از او به عنوان «امام» یاد می‌کنند تا با یک تیر دو نشان بزنند: در عرض امام خمینی قدس سره الشریف، امامی دیگر به پا کنند و پشت نام ایشان نظریات انحرافی خودشان را پیش ببرند. #روشنگری هرچه بیش‌تر نسبت به مواضع و عمل‌کرد سیاسی آن سید جلیل‌القدر در ناکام ماندن این نقشه قطعا سودمند خواهد بود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شکستن حرمت عاشورا 🔵« از سال 1316-1315 در ماه محرم از طرف دولت از سران اصناف و بنگاه‌ها اجبارا خواسته می‌شد که کارناوال [کاروان شادی] به راه بیندازند و سال 1319 روز کارناوال مصادف با دهه اول ماه محرم بود و شب قتل کارناوال مفصلی در روز به راه انداختند که در کامیون‌ها عده‌ای عمله طرب و فواحش را جمع کرده بودند که در کامیون‌ها به و رقص می‌پرداختند. این عمل در نظر مردم بسیار سوء اثر گذاشت.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره 46، صفحه 77) ⚫️فتنه 88 نشان داد که شکستن حرمت عزای میراث شومی است که رضاخان برای شبه‌روشنفکران غرب‌زده باقی گذاشته است. البته فرزندان رضاخان پا را فراتر از شادی‌های معمولی گذاشتند و به هیئات عزاداری جسارت کرده؛ را هم‌چون سپاهیان یزید به آتش کشیدند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️اسارت سیدموسی صدر در زندان مصادره غرب‌زدگان ✳️در فداکار بودنش تردیدی نیست و خدمات بی‌شائبه‌اش نسبت به مردم محروم #جنوب_لبنان فراموش نخواهد شد. #سیدموسی_صدر که چهل و یک سال از ربایش وی می‌گذرد و شخصیت‌هایی هم‌چون آقای #حسینعلی_منتظری به دلایل نامعلومی با تلاش برای بازگرداندنش مخالفت کردند. ❇️دنباله‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی نیز از #سید_مفقود نهایت سوء استفاده را نمودند و از او امامی مخفی ساختند که هرطور بخواهند مصادره‌اش کنند و او را در عرض #امام_خمینی اعلی الله مقامه الشریف قرار دهند و ایشان را یک #انقلابی_سکولار کنند. ✳️بازخوانی نگرش سیاسی سیدموسی صدر به ما کمک می‌کند دیدی واقعی‌تر به شخصیت ایشان داشته باشیم و واقع‌بینی جلوی مصادره ایشان توسط جریان‌های سیاسی-رسانه‌ای را خواهد گرفت. ⁉️سید موسی صدر که بود؟ ⁉️آیا او یک شخصیت انقلابی بود؟ ⁉️آیا ایشان به اتحاد اسلامی اعتقاد داشت؟ ⁉️چرا سیدموسی صدر با کشورهای مرتجع و سازش‌کار مثل #عربستان تعامل گرم‌تری داشت تا کشورهایی مثل #مصر که جنبه انقلابی پررنگ‌تری داشتند؟ ⁉️چرا ایشان به انقلابی‌ها اجازه فعالیت در حوزه سیاسی خود نمی‌داد؟ ⁉️چرا ایشان به اتهامات پاپ علیه نهضت امام خمینی پاسخ ندادند؟ ◀️تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی پاسخ می‌گوید. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.