eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
992 ویدیو
643 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📩 سیزده آبان هم تجسم شرارت آمریکاست و هم تجسم ضربه خوردن و مغلوب شدن آمریکا 💠 رهبر انقلاب، در دیدار دانش‌آموزان: سیزدهم آبان یک روز تاریخی است، هم تاریخی است، هم تجربه‌اندوز و تجربه‌آموز است. 💠 تاریخی است یعنی اینکه در این روز حوادثی اتفاق افتاده که در تاریخ ماندنی است این حوادث فراموش شدنی نیست، نباید هم فراموش بشود. 💠 تجربه‌آموز است چون به خاطر همین حوادث، یک واکنشهایی به وجود آمده است که آن واکنشها برای ما، برای آینده‌ی کشور، برای آینده‌ی عمرخودتان، برای آینده‌ی ملتتان درس است. از این تجربه‌ها استفاده کنید. آینده مال شماهاست دیگر. این روز هم تجسم شرارت آمریکاست، هم تجسم ضربه خوردن آمریکاست، هم مغلوب شدن آمریکاست، یعنی این کسانی که خیال میکنند آمریکا یک قدرت دست نخوردنی است، به حوادث این روز که نگاه کنیم، معلوم میشود نه، کاملاً آسیب‌پذیر است. ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ 🆔 @Bonyadtarikh
📆۶۰ سال پیش در چنین روزی 📌چهار‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ ▫️یورش ماموران امنیتی به منزل آیت‎الله خمینی و دستگیری و انتقال ایشان به تهران ▫️تبعید آیت‌الله خمینی به ترکیه ▫️تحرکات گسترده در ایران پس از انتشار خبر تبعید آیت‌الله خمینی ▫️دستگیری سید مصطفی خمینی در قم ▫️درهای صحن حرم حضرت معصومه تا ظهر امروز بسته بود ▫️اعلامیه اعتراضی مراجع درباره تبعید آیت‌الله خمینی 🔻در نخستین ساعات بامداد امروز، ماموران امنیتی با یورش به منزل آیت‌الله خمینی در قم، ایشان را بازداشت و یکسره به تهران انتقال دادند. 🔻نشریه بعثت در این باره گزارش داد: ساعت 5/4 صبح، مامورین خونخوار و جانی سازمان امنیت به خانه مرجع شیعیان جهان حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی ریخته پس از شکستن در و کتک زدن یکی از همسایگان و خادمها، معظم‌له را با طرز وحشیانه‌ای دستگیر نمودند. 🔻صبح امروز، آیت‌الله روح‌الله خمینی به دنبال دو سال مبارزه علنی با حکومت پهلوی، بلافاصله پس از انتقال به تهران، از ایران به ترکیه تبعید شد. در اطلاعیه کوتاهی که سازمان اطلاعات و امنیت کشور منتشر کرد و در رادیو خوانده شد، رویه ایشان برخلاف منافع ملی و امنیت و استقلال کشور تشخیص داده شد. ⬅️متن اطلاعیه بدین شرح است: « طبق اطلاع موثق و شواهد و دلایل کافی، چون رویه آقای خمینی و تحریکات مشارالیه بر علیه منافع ملت و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور تشخیص داده شد، لذا در تاریخ13 آبان ماه 1343 از ایران تبعید گردید. سازمان اطلاعات و امنیت کشور.» 🔸با انتشار خبر دستگیری آیت‌الله خمینی، شهرهای مختلف کشور دستخوش تحرکات فراوانی شد. آیت‌الله سید مصطفی خمینی، صبح امروز پس از اطلاع از بازداشت پدرش، روانه منزل پدری شد. وی سپس برای کسب خبر و اطلاع از محل نگهداری ایشان، روانه منزل حضرات آیات میرزا هاشم آملی و مرعشی نجفی شد و به دستور ایشان برای پیشگیری از بازداشت به دست ماموران انتظامی، در همانجا ماند. با این حال، ماموران پس از اطلاع از محل اقامت وی، با یورش به منزل آیت‌الله مرعشی نجفی، و علیرغم مخالفت‌های ایشان، سیدمصطفی خمینی را دستگیر و ابتدا به شهربانی قم برده عصر امروز به تهران منتقل کردند. گزارش‌های شهربانی حاکی است که وی بلافاصله تحت بازجویی قرار می‌گیرد و درباره رخدادهای پس از دستگیری آیت‌الله خمینی از وی پرس و جو می‌شود. 🔸شهربانی قم در نامه‌ای به ساواک این شهر مدعی شده است که سیدمصطفی خمینی فرزند آقای خمینی پس از دستگیری پدرش مشغول فعالیت و تحریکات می‌باشد، لذا نامبرده دستگیر بدین وسیله اعزام و معرفی می‌گردد. 🆔 @Bonyadtarikh
✍🏻 پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شبهه هاشمی رفسنجانی در خصوص حذف شعار مرگ بر آمریکا/1 🔹 سؤال: در جریان هستید که جلد سوم کتاب آقای منتشر شده که در برخی موضوعات مثل شعار «مرگ بر آمریکا» مطالبی در این کتاب آمده که موجب واکنش های مختلف شده است. به نظر شما خاطرات نقل شده از آقای هاشمی در شرایط کنونی چه پیامی دارد؟ ایا این خاطرات سندیت تاریخی دارد؟ 🔸پاسخ: این نکته قابل تأمل است که خاطره‌نویسی در کشور ما به صورت مهار گسیخته‌ای پیش می‌رود و هر کس هر چه را که می‌خواهد می‌نویسد و سعی می‌کند کارهای خود و شخصیت خودش را برجسته کند و در نتیجه تاریخ می‌شود و خاطره‌نویسی در کشور ارزش و اعتبار خود را از دست می‌دهد. افرادی که با اغراق‌گویی و خلاف‌گویی و تحریف حقایق خاطره می‌نویسند هم اعتبار نوشته‌های خودشان را به زیر سؤال می‌برند و هم خاطره‌نویسی را به کلی بی‌اعتبار می‌کنند. 🔹اصولا” در خاطرات آقای هاشمی مسائل بسیار زیادی وجود دارد که جای نقد و بررسی دارد و من به یاری خداوند طبق وظیفه اسلامی به نقد خاطرات او خواهم نشست. اما اجمالا در نقد خاطره ایشان مبنی بر موافقت امام با حذف شعار مرگ بر آمریکا دلایلی وجود دارد که به بعضی ها اشاره می کنم: 1️⃣ در مورد ادعای آقای هاشمی مبنی بر حذف شعار و موافقت امام، باید گفت این ادعا به یک شوخی نزدیک‌تر است، چرا که اولا موضع امام در برابر تا آن پایه ریشه‌ای، مبنایی و منطقی بود که نمی‌توان تصور کرد که امام در مقطعی در این موضع الهی ـ انقلابی خویش تجدید نظر کرده باشند. وقتی به زندگی سیاسی امام نگاه می‌کنیم، می‌بینیم از روزی که امام نهضت را آغاز می‌کنند تا روزی که دیده از جهان فرو می‌بندند، نسبت به استکبار جهانی، به ویژه امریکا، یک خط مستقیم، مشخص و روشنی دارند که هیچگونه تغییری در آن پدید نیامد و تا آخر عمر موضع قاطع خود را در قبال امریکا حفظ کردند و امریکا را منفورترین افراد بشر می‌دانستند. 2️⃣ به فرض اگر امام مصلحت اسلام و ایران را در حذف شعار «مرگ بر امریکا» تشخیص می‌دادند، بی‌درنگ آن را اعلام می‌کردند و در اعلام آن کوچک‌ترین تردیدی به خود راه نمی‌دادند. امام از آن کسانی نبودند که در راه مصالح اسلام و ملت، مجامله‌کار و متزلزل باشند و این دست، آن دست‌کنند و دچار تردید ‌شوند. امام به مصداق «لا تأخذه فی الله لومه لائم» بی‌پروا نظر خود را اعلام می‌کردند. امام(ره) مرد وظیفه بودند و در انجام وظیفه، قاطع، صریح و سریع عمل می‌کردند. 3️⃣ امام(ره) پنج سال پس از آنچه در خاطره آقای هاشمی آمده است در قید حیات بودند. با نگاهی به سخنرانی‌ها، پیام‌ها و نوشته‌های امام می‌بینیم که نه تنها کوچک‌ترین نشانه‌ای از تغییر مشی امام نسبت به شیطان بزرگ پدید نیامد، بلکه استوارتر و پایدارتر از گذشته بر ضد آن شیطان جهانخوار موضع‌گیری داشتند و دیگران را به خطر امریکا متوجه می‌ساختند و هشدار می‌دادند. در یادداشت شادروان مرحوم حاج (ره) به حاج آقای می‌خوانیم: 🔹« … حضرت امام فرمودند در جریان فریب امریکا چند مسأله باید کاملا روشن شود: باید همیشه در دل همه دست اندرکاران به خصوص شما که مسئولیت این فریب را بر عهده گرفته اید، بغض و کینه امریکا محفوظ باشد چرا که آن‌ها و سایر ابرقدرت‌ها و قدرت‌ها تنها چیزی که فکر می‌کنند و قرآن و انقلاب اسلامی است.» 🔸امام تا آن پایه نسبت به شیطان بزرگ حساسیت داشتند که نگران بودند مبادا برخی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی که روی تاکتیکی به امریکا نزدیک می‌شوند، از خطر این شیطان شرور و دشمن بشریت غافل بمانند و به آن به عنوان یک انسان بنگرند. امام در پیام خود نوید می‌دهد:« امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع شده است.» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۵) 🔹ایا جنگ استضعاف و استکبار و جنگ حق و باطل بدون استنکار از شیطان بزرگ و شعار کاخ برانداز «مرگ بر امریکا» امکان پذیر است. امام در پیام دیگری آرزو می‌کنند: «… از خدا می‌خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیسا‌های جهان نیز ناقوس مرگ امریکا و شوروی را به صدا درآوریم…» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۷) 🔸راستی این موضع‌گیری‌های الهی ـ انقلابی با آن ادعای کذایی که در خاطره آقای هاشمی آمده است چگونه با هم همخوانی دارد؟ ایا این نشان از این واقعیت ندارد که حذف این شعار، نظر شخصی آقای هاشمی و برخی از راحت‌طلبانی بوده است که در پست‌های کلیدی نظام جا خوش کرده بودند و نامشان در کتاب خاطرات آقای هاشمی آمده است؟! 🆔 @Bonyadtarikh
✍🏻 پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شبهه هاشمی رفسنجانی در خصوص حذف شعار مرگ بر آمریکا/2 4️⃣ در خاطرات آقای هاشمی ، تاریخ گفتگو با امام(ره) و جلب به اصطلاح موافقت ایشان بازگو نشده است. آقای هاشمی که خاطرات خود را به صورت روزانه و لحظه به لحظه یادداشت می‌کند، چگونه آن روز و ساعتی را که با امام پیرامون حذف شعار «مرگ بر امریکا» گفتگو کرده است یادداشت نکرده و در کتاب خاطرات نیاورده است؟ حالا ممکن است بازگو کردن علل و عواملی که او را به این تصمیم واداشته که شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر شوروی حذف شود اکنون به مصلحت نباشد اما لااقل می‌توانست تاریخ مذاکره با امام در این مورد را بازگو کند. البته من نمی‌خواهم بگویم که این موضوع اصولا” با امام مطرح نشده است. من رد نمی‌کنم که ممکن است آقای هاشمی چنین موضوعی را با امام در میان گذاشته باشد، اما این سؤال برای من مطرح است که چگونه تاریخ آن در کتاب خاطرات نیامده است؟ 5️⃣ ادعای موافقت امام با حذف شعار «مرگ بر امریکا» با آنچه در ۱۱ اسفند همان سال در خاطرات ایشان آمده که «نظر من این است که در صورت پیروزی در عملیات بدر، امام دستور بدهند شعار «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر شوروی» از موضع قدرت حذف شود» چگونه همخوانی دارد؟ ایا این خاطره نیز تایید نمی‌کند که جریان حذف شعار مرگ بر امریکا نظر شخصی آقای هاشمی بوده و به امام ارتباطی نداشته است؟ 6️⃣ با شناختی که اینجانب از امام دارم و قریب ۱۵ سال در نجف اشرف در خدمت ایشان بوده‌ام می‌دانم که دأب امام این بود که در برابر بسیاری از پیشنهادات و نظریات افراد سکوت می‌کردند و پاسخی نمی‌دادند. این سکوت معانی متفاوتی داشت. گاهی پیشنهاد مطرح شده را تا آن پایه مبتذل و بیهوده می‌دیدند که اصولا” لزومی نمی‌دیدند که آن را رد کنند و به مصداق «و اذا مروا باللغو مروا کراما» از کنار برخی پیشنهادها و نظریات بی‌تفاوت می‌گذشتند. گاهی سکوت امام(ره) برای این بود که اصولا” مصلحت نمی‌دیدند درباره پیشنهاد مطرح شده نفیا” یا اثباتا” سخنی بگویند و اعلام موضع کنند. گاهی بر آن بودند روی پیشنهاد مطرح شده تأمل کنند و سپس تصمیمی بگیرند. 🔸من بعید نمی‌دانم که آقای هاشمی چنین پیشنهادی را با امام مطرح کرده باشد لیکن احتمالا” با سکوت امام(ره) مواجه شده و از سکوت امام برداشت موافقت کرده اند. 7️⃣ امام در وصیتنامه خود تأکید می‌کنند: اکنون که من حاضرم بعضی نسبت‌های غیر واقعی به من داده می‌شود و ممکن است در نبود من بر حجم آن افزوده شود. آنچه به من نسبت داده شد و یا می‌شود مورد تصدیق من نیست مگر آنکه صدای من یا خط و امضای من باشد و یا تصدیق کارشناسان و یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم... متن کامل مصاحبه جهان‌نیوز با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🆔 @Bonyadtarikh
💠واکنش‌های مردمی در برابر تبعید امام 🔺دستگیری و تبعید امام، موج خشم و نگرانی در مجامع مذهبی و روحانی پدید آورد. حوزه‌های علمی درس‌های خود را تعطیل کردند، پیش‌نمازها در قم، مشهد، تهران، اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، دزفول، اهواز، محلات، نیریز، لار، نجف‌آباد، داراب، فسا، جهرم، سبزوار، خمین و ... به عنوان اعتراض به تبعید غیرقانونی امام از برگزاری نماز جماعت خودداری کردند. 🔺ملت غیور و فداکار ایران، با دریافت خبر تبعید غیزقانونی امام در برخی از مراکز و اماکن دست به اعتصاب و تظاهرات استنکار آمیز زد. در و و برخی از شهرستان‌ها، بازار تعطیل شد و تظاهراتی در بازار تهران و خیابان‌های آن حومه روی داد. 🔺حوزه بی‌درنگ به صدور اعلامیه‌ای دست زد. در اصفهان شب‌نامه‌ای که پخش کردند، عموم مردم را به تعطیل عمومی در روز ۱۶ آبان فراخواندند. حوزه علمیه طی نامه سرگشاده‌ای به علمای ، نگرانی آن حوزه و قاطبه اهالی را از تبعید امام اعلام کرد. روحانیان مقیم حوزه قم نیز طی طوماری به رئیس‌جمهور ترکیه، مقام علمی و روحانی امام را به مقامات آن کشور گوشزد کردند و مسئولیت دولت ترکیه را در قبال ایشان یادآور شدند. در برخی از جوانان مذهبی و روحانی، اعلامیه‌ دست‌نویسی به برخی از خیابان‌ها و میادین الصاق کردند که پس از آن توسط ساواک دستگیر و تحت شکنجه‌های وحشیانه و غیرانسانی قرار گرفتند. 🔺برخی از عافیت‌طلبان نیز در پشتیبانی از امام دچار تردید شدند و منافع زودگذر شخصی را بر مصالح عمومی و اسلامی ترجیح دادند. 📚نهضت امام خمینی، ج۱، ص۱۰۶۴_۱۰۶۰. 🆔 @Bonyadtarikh
63.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آمریکا و اسرائیل قطعاً پاسخ دندان‌شکنی دریافت می‌کنند 💠در دیدار رهبر معظم انقلاب، با دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت ۱۳ آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، نکات کلیدی و مهمی مطرح شد. این بیانات به تشریح عزم ملت ایران در مقابله با استکبار و ضرورت حفظ هوشیاری تاریخی پرداختند. 💠 خلاصه و نکات کلیدی بیانات ایشان به شرح زیر است: 🔹عزم ملی در مقابله با استکبار: رهبر انقلاب تأکید کردند که ملت ایران در برابر استکبار جهانی هیچ‌گونه کوتاهی نخواهد کرد و این مبارزه تنها یک اقدام انتقامی نیست، بلکه حرکتی منطقی و منطبق بر دین و اخلاق است. 🔸ضرورت آمادگی: ایشان بر لزوم آمادگی همه‌جانبه از لحاظ نظامی، سیاسی و اجتماعی تأکید کردند و خاطرنشان کردند که مسئولین کشور در حال انجام اقدامات لازم برای تقویت توان دفاعی هستند. 🔹حفظ تاریخ: رهبر انقلاب به اهمیت حفظ حافظه تاریخی ملت ایران اشاره کردند و گفتند که مبارزه با استکبار باید جزء زندگی روزمره مردم باشد. تعیین روز ۱۳ آبان به عنوان روز مبارزه با استکبار، یادآور تجربیات تاریخی و ضرورت عدم فراموشی آن‌هاست. 🔸نقش جوانان: آیت‌الله خامنه‌ای جوانان را به عنوان آینده‌سازان کشور معرفی کردند و از آن‌ها خواستند تا با تقویت دانش و بینش خود، در مسیر پیشرفت کشور نقش فعالی ایفا کنند. 🔹مبارزه با ظلم: ایشان تأکید کردند که مبارزه با ظلم یک فریضه اسلامی است و ملّت ایران به این مبارزه ادامه خواهد داد. 🔸تأثیر جهانی: رهبر انقلاب به تأثیر حرکت ملت ایران بر دیگر ملت‌ها اشاره کردند و گفتند که امروز ملّت ایران توانسته قدرت‌های بزرگ را تضعیف کند. 🆔 @Bonyadtarikh
🔻خودبرتربینی و غرب‌زدگی مهدی بازرگان 🔹پس از اشغال لانه جاسوسی طبیعی بود که مهدی بازرگان تاب نیاورد و استعفا دهد. سابقه وی و فکر و عملکرد او غرب‌اندیشی‌ش را تأیید می‌کرد اما عجیب آن‌که همه را به کیش خویش می‌پنداشت و زمین و زمان را غربی می‌دید. او مدت کوتاهی پس از تسخیر لانه جاسوسی این‌گونه سخن گفت: 🔸«... زندگی که ما امروز داریم همه‌اش فرنگی است. طرز فکرما، درس خواندن ما، مبارزه ما، انقلاب ما، ضدیت با استثمار و استعمار ما، تمام ارمغان غرب است.»روزنامه انقلاب اسلامی، شماره، ١٢۶، ١٣۵٨.٩.٣ ص١٠. 🔹مهدی بازرگان به حدی غرق در غرب بود که حتی از تصور این‌که انقلاب و مبارزه‌ای بر اساس قوانین اسلامی شکل بگیرد ناتوان بود و طبیعی بود که با این نگاه به روحانیتِ اصیل اسلامی دهن‌کجی کند. او روحانیون را فاقد تربیت مدیریتی (!) دانست و با بی‌ادبی هرچه تمام آن‌ها را، که زیر سخت‌ترین شکنجه‌های رژیم پهلوی مقاومت کردند، «نازک‌نارنجی‌ترین صنف مملکت» خطاب کرد. او حضور روحانیت در صحنه اجرایی کشور را مخل نظم عنوان کرد: 🔸 « روحانیت ما تربیت جدید که امروز اسمش را مدیریت گذاشته‌اند ندارد...» (همان) 🔹مهدی بازرگان در مدت کوتاه مدیریت خود کارآمدی حداکثری نداشت و در صورت عدم هوشیاری روحانیت اصیل امکان تجزیه کشور در زمان ریاست وی وجود داشت و در آخر نیز در پی قطع دست ایالات متحده آمریکا از منابع ملی ایران، استعفا داد. معلوم نیست او، با این همه ادعا و کارنامه ضعیف، چطور دیگران را به ضعف مدیریتی متهم می‌کند. 🆔 @Bonyadtarikh
قبول استعفای آقای بازرگان‌ توسط امام خمینی قدس سره الشریف بسم الله الرحمن الرحیم‌ شورای انقلاب جمهوری اسلامی‌ 🔹چون جناب آقای مهندس ، با ذکر دلایلی برای معذور بودن از ادامه خدمت، در تاریخ 14.8.58 از مقام نخست‌وزیری استعفا نمودند، ضمن قدردانی از زحمات و خدمات طاقت‌فرسای ایشان در دوره انتقال، و با اعتماد به دیانت و امانت و حسن نیت مشارالیه ، استعفا را قبول نمودم. 🔸شورای انقلاب را مامور نمودم برای رسیدگی و اداره امور کشور در حال انتقال. و نیز شورا در اجرای امور زیر بدون مجال، ماموریت دارد: 1- تهیه مقدمات همه پرسی قانون اساسی‌ 2- تهیه مقدمات انتخابات مجلس شورای ملی‌ 3- تهیه مقدمات تعیین رئیس جمهور 🔹لازم به ذکر است که با اتکال به خداوند متعال و اعتماد به قدرت ملت عظیم الشان، باید امور محوله را، خصوصاً آنچه مربوط است به پاکسازی دستگاه‌های اداری و رفاه حال طبقات مستضعف بی‌خانمان، به طور انقلابی و قاطع عمل نمایند. 58.8.15 روح الله الموسوی الخمینی‌ (صحیفه امام، ج10، ص500) 🆔 @Bonyadtarikh
9.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مصاحبه مرکز دفاع مقدس با حجت الاسلام سید حمید روحانی مورخ انقلاب اسلامی ⬅️ماجرای سفر مهندس بازرگان و ابراهیم یزدی به الجزایر چه بود 🆔 @Bonyadtarikh
حکم امام خمینی مبنی بر لزوم انحلال و برخورد قاطع با «نهضت آزادی»/بخش اول نامه وزیر کشور، حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور: 🔹«بسمه تعالى؛ محضر مقدس رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامى آيت‌اللّٰه‌العظمى امام خمينى - دام ظله العالى با عرض سلام و تحيات. 🔸نهضت آزادى پس از استعفا و بركنارى دولت موقت پيوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت جمهورى اسلامى، مجلس شوراى اسلامى، و حتى قوه قضاييه و مغشوش كردن اذهان بوده است. مسئولين نهضت با سمپاشي‌هاى خود نسبت به سياست‌هاى دولت، دفاع مقدس و جنگ، مسئله برائت از مشركين و فاجعه خونين مكه مكرمه، جهاد مالى و تصميمات شوراي عالى پشتيبانى جنگ و بالاخره فرمايشات اخير حضرت امام - روحى فداه - راجع به حكومت و ولايت مطلقه، در جهت مبارزه و تضعيف نظام جمهورى اسلامى گام برداشته‌اند. 🔹با توجه به اهميت و نقش سرنوشت‌ساز مجلس شوراى اسلامى نهضت آزادى در ماه‌هاى اخير فعاليت گسترده‌اى را جهت به اجرا درآمدن قانون احزاب و آزادى فعاليت سياسى آنان و نيز حركت تبليغاتى گسترده‌اى راجع به انتخابات و راه يافتن به مجلس را آغاز كرده است. 🔸آقاى دكتر يزدى در جلسه مورخ 66/10/5 نهضت آزادى راجع به شركت در انتخابات و نقش نهضت آزادى چنين مى‌گويد: «... برگزارى انتخابات مستلزم وجود جامعه باز است، اگر رفتيم واقعاً مفيد خواهيم بود و نخواهيم گذاشت اين فتاوى را به زور بر مردم تحميل كنند، شخصى كه از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از اين توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملكت را با «فتوا» اداره كنند، بنده پيشنهاد مى‌كنم كه، مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجويان كنند». 🔹ديدگاه نهضت آزادى راجع به جنگ و دفاع مقدس در بيانيه‌اى تحت عنوان «جنگ بى‌پايان» چنين است: «... آنچه فعلاً ديده مى‌شود جنگى است بى‌پايان كه مى‌تواند پايان دنيا باشد، پايان ايران و مردم ايران باشد...، گفته‌اند حتى اگر يک خانه هم در ايران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهيم داد و اگر يک نفر باقى بماند، آن يک نفر هم جنگ خواهد كرد، آيا اين مترادف با چيزى جز «جنگ جنگ تا نابودى» هست‌؟». 🔸نهضت آزادى راجع به «حكومت و ولايت مطلقه» اطلاعيه‌اى منتشر كرده كه در آن آمده است: «اين چه فرمانى است و چه انقلابى در ايران و اسلام، كه حكومت را در موضع بالاتر از فرستاده خدا قرار داده به او اختيار مى‌دهد بر خلاف نصّ صريح وَ شٰاوِرْهُمْ فِي اَلْأَمْرِ و بدون مشورت با امت تصميم‌گيرى در مصالح دولت و امور ملت نمايد... الخ». 🔹با عنايت به مراتب فوق خواهشمند است ارشاد فرماييد كه: 🔸1 - آيا نهضت آزادى با چنين عقايد و تفكراتى مى‌تواند به عنوان يك سازمان حزب و تشكيلات سياسى در جمهورى اسلامى به رسميت شناخته شود؟ 🔹2 - در حالى كه ماده سى، قانون انتخابات از جمله شرايط تأييد صلاحيت داوطلبان نمايندگى مجلس شوراى اسلامى را: 🔸الف) اعتقاد و التزام عملى به اسلام. ب) اعتقاد و التزام عملى به نظام جمهورى اسلامى ايران. مى‌داند. آيا نهضت آزادى صلاحيت دارد كه در انتخابات مجلس شوراى اسلامى شركت نموده و نماينده‌اى در مجلس داشته باشد؟ 🔹در پايان از درگاه خداوند متعال طول عمر آن وجود شريف و مقدس و پيروزى عاجل رزمندگان اسلام را مسألت مى‌دارم. سيد على اكبر محتشمى - وزير كشور» صحیفه امام، ج20، صص480-479 🆔 @Bonyadtarikh
حکم امام خمینی مبنی بر لزوم انحلال و برخورد قاطع با «نهضت آزادی»/بخش دوم پاسخ امام خمینی به نامه وزیر کشور: بسم اللّٰه الرحمن الرحيم 🔹جناب حجت الاسلام آقاى محتشمى، وزير محترم كشور - ايّده اللّٰه تعالى 🔸در موضوع نهضت به اصطلاح آزادى مسائل فراوانى است كه بررسى آن محتاج به وقت زياد است. آنچه بايد اجمالاً گفت آن است كه پروندi اين نهضت و همين‌طور عملكرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت مى‌دهد كه نهضت به اصطلاح آزادى طرفدار جدى وابستگى كشور ايران به امريكا است، و در اين‌باره از هيچ كوششى فروگذار نكرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است كه شايد امريكاى جهانخوار را، كه هر چه بدبختى ملت مظلوم ايران و ساير ملتهاى تحت سلطه او دارند از ستمكارى اوست، بهتر از شوروى ملحد مى‌دانند. و اين از اشتباهات آنها است. 🔹در هر صورت، به حسب اين پرونده‌هاى قطور و نيز ملاقات‌هاى مكرر اعضاى نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمريكا و به حسب آنچه من مشاهده كردم از انحرافات آن‌ها، كه اگر خداى متعال عنايت نفرموده بود و مدتى در حكومت موقت باقى مانده بودند ملت‌هاى مظلوم بويژه ملت عزيز ما اكنون در زير چنگال امريكا و مستشاران او دست و پا مى‌زدند و اسلام عزيز چنان سيلى از اين ستمكاران مى‌خورد كه قرن‌ها سر بلند نمى‌كرد، و به حسب امور بسيار ديگر، نهضت به اصطلاح آزادى صلاحيت براى هيچ امرى از امور دولتى يا قانون‌گذارى يا قضايى را ندارند؛ و ضرر آن‌ها، به اعتبار آنكه متظاهر به اسلام هستند و با اين حربه جوانان عزيز ما را منحرف خواهند كرد و نيز با دخالت بى‌مورد در تفسير قرآن كريم و احاديث شريفه و تأويل‌هاى جاهلانه موجب فساد عظيم ممكن است بشوند، از ضرر گروهک‌هاى ديگر، حتى منافقين اين فرزندان عزيز مهندس بازرگان، بيشتر و بالاتر است. 🔸«نهضت آزادى» و افراد آن از اسلام اطلاعى ندارند و با فقه اسلامى آشنا نيستند. از اين جهت، گفتارها و نوشتارهاى آن‌ها كه منتشر كرده‌اند مستلزم آن است كه دستورات حضرت مولى الموالى امير المؤمنين را در نصب ولات و اجراى تعزيرات حكومتى كه گاهى بر خلاف احكام اوليه و ثانويه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را - نعوذ باللّٰه - تخطئه، بلكه مرتد بدانند! و يا آنكه همه اين امور را از وحى الهى بدانند كه آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است. 🔹نتيجه آنكه نهضت به اصطلاح آزادى و افراد آن چون موجب گمراهى بسيارى از كسانى كه بى‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند مى‌گردند، بايد با آنها برخورد قاطعانه شود، و نبايد رسميت داشته باشند. و السلام على من اتبع الهدى. توفيق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستارم. روح اللّٰه الموسوي الخمينى صحیفه امام، ج20، صص481-480 🆔 @Bonyadtarikh
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش اول 🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آن‌ها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آن‌ها با امام در این زمینه بود که آن‌ها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرف‌شان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آن‌ها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آن‌ها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آن‌ها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزات‌شان به هیچ قدرت خارجی‌ای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آن‌ها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آن‌ها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آن‌ها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزات‌تان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟» وقتی جواب می‌دادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آن‌ها باور نمیکردند و تعجب می‌کردند. حتی یادم است كه در یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آن‌ها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آن‌ها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند ، و به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه و کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهداف‌مان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آن‌ها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آن‌ها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh