eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
987 ویدیو
642 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸سلام بر حسین و عباسش، 🌺سلام بر سجاد و سجودش، 🌼موالید ماه شعبان، ماه رسول خدا مبارک باد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️بررسی تفصیلی و مستند آغاز و فرجام جایگاه دینی و سیاسی قائم مقام رهبری 🔹ملت ایران، برهه های تاریخی مختلفی را طی نموده است. جمهوری اسلامی ایران، از بدو استقرار تا کنون، بحران ها و فتنه های فراوانی را تجربه کرده است؛ تحریم های بین المللی با محوریت شیطان بزرگ، جنگ تحمیلی، کودتای نوژه، حادثه طبس، ماجرای شریعتمداری و حزب خلق مسلمان، فتنه تجزیه طلبی، تهاجم فرهنگی، ترورهای سازمان یافته خونبار، فتنه شبه کودتای سبز ۸۸، آشوب های کردستان۹۶، بحران ارزی ۹۷ و… و ده ها مسئله کوچک و بزرگ دیگر که البته با عنایت الهی و مدیریت داهیانه رهبری و حضور همیشگی و بصیرتمندانه مردم، تاکنون هیچ بحران و فتنه ای نتوانسته کشور را از پای درآورد یا به بن بست بکشاند. 🔸در این میان دهه شصت را می توان یکی از بازه های زمانی مهم تاریخ انقلاب دانست. از سویی جنگی نابرابر بر ملت ایران تحمیل شده است و از سویی منافقین قدرت طلب که مورد بی اعتنایی و طرد مردم قرار گرفته اند، در خیابان های تهران و شهرستان، مردم را به شهادت می رسانند تا شاید انتقام خود را از آنان بگیرند! بیش از ۱۷ هزار شهید ترور در این سال ها، نتیجه این سهم خواهی متکبرانه منافقین می باشد. 🔹قائم مقامی آقای منتظری، یکی از مهمترین تصمیمات سال ۶۴ در روند سیاسی جمهوری اسلامی بود. انتخابی که به فرجام مورد نظر نرسید و به استعفای عزل گونه آقای منتظری ختم شد... متن کامل یادداشت در تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: 🔹🔸https://b2n.ir/650899 📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام توسط وی ◀️پیشینه شناسی تاریخی / در آستانه روز جمهوری اسلامی/۱ 🔹پس از پیروزی نهضت امام خمینی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، نوبت به روایت رویدادهای انقلاب و تحلیل این نهضت بی بدیل دینی رسید و در این رهگذر، شخصیت ها و جریان های مختلف به اظهار نظر در مورد انقلاب ایران پرداختند. 🔸در میان اظهار نظرهای مختلف، گاه روایت های غیر واقعی و نادرستی مشاهده می گردد که در صورت عدم توجه و خوانش انتقادی، بخشی از تاریخ و ماهیت نهضت را به و خواهد کشید. 🔹روایت یکی از سران از تاسیس نظام جمهوری اسلامی،از جمله نمونه‌های نقد در این باب است.وی در کتاب خاطراتش، تلاش کرده خود را به عنوان «مشاور ارشد» امام راحل در نوفل لوشاتو معرفی نماید. 🔸از جمله مدعاهای او، پیشگامی در طرح « » به عنوان الگوی حکومتی انقلاب اسلامی است. وی بارها در بیان هایی متناقض تلاش دارد، امام را مخالف این مدل حکومتی معرفی نماید و به نوعی به ایجاد دوگانه ای کاذب در جهت تقابل میان «جمهوری اسلامی» و «حکومت اسلامی» پرداخته است. فرد مذکور تا بدانجا می رود که او در مصاحبه ای مطبوعاتی پیشینه تاریخی را منکر می شود و پذیرش این الگوی حکومتی را نوعی انفعال سیاسی انقلابیون و معلول جبر محیطی ناشی از خواست همگانی بر می شمارد وتصریح می کند که هیچ کس حتی امام خمینی در مطرح شدن و تحقق آن موثر نبوده است. 🔹این مدعا در حالی مطرح می شود که اولا مفهوم نه فقط در ایران که در سایر کشورهای اسلامی نیز رایج بوده است. 🔸ثانیا و جریان های سیاسی به اصطلاح ملی گرا ،نوعا نه تنها اسلام را در تعارض با جمهوریت معنا کرده‌اند، بلکه در آستانه تأسیس نظام جمهوری اسلامی نیز، حتی پس از مشاهده تمایلات حداکثری جامعه انقلابی ایران به سمت و سوی جمهوری اسلامی، باز هم حاضر به گردن نهادن به این نظام سیاسی و الگوی حکومتی نشدند و نوع حکومت مورد نظرشان را« جمهوری دموکراتیک» و « جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کردند. 🔹از طرفی اسناد به جا مانده از این گروه ها نشان می دهد که عموما تا آخرین روز های سقوط پهلوی، همچنان را بهترین حکومت برای ایران می دانستند و میانه خوبی با جمهوری نداشتند. 🔸حال باید از ایشان پرسید با وجود چنین پیشینه ای و به رغم آنکه تلاش علمی و مستندی از ایشان در جهت ترویج حتی مفهوم جمهوری، در دست نیست، اینان چگونه خود را مبتکر ایده می دانند؟(نخستین پیش نویس قانون اساسی، ص23_25) 📚«نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-سهراب مقدمی شهیدانی»؛ اثری از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در معرفی پیشینه الگوی «جمهوری اسلامی» ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️دو-سوم فضلای نجف شاگرد درس امام بودند ◀️امام نشان داد که از نظر علمی فوق مرحوم نائینی، مرحوم اصفهانی و آقاضیاءالدین عراقی است ⚫️به مناسبت ارتحال مرحوم از شاگردان امام خمینی قدس سره 🎙گزیده‌ای از مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخ‌پژوهی با آن مرحوم/بخش اول 🔹امام قدرت علمی‌ش را نشان داد. فضلای [حوزه علمیه نجف] که جمع می شدند؛ به گمان اینکه امام قدرت مقابله با و علمای نجف را ندارد اول سرد برخورد می‌کردند. 🔸بعد دیدند نه؛وقتی امام وارد مسائل علمی می شوند و از مطالبی که اظهار می‌کنند معلوم می شود که بر دیگران تفوق (برتری) دارند و کم کم صیت(شهرت) علمی امام در نجف پیچید و تقریبا دو-سوم در درس امام شرکت می‌کردند [آن هم] شرکت جدی برای چیز یاد گرفتن و امام در بحث علمی نشون داد که قدرت علمی‌ش فوق بقیه است. فوق آیاتی که در نجف بودند و فوق اساتید آن آیات. مثل مرحوم و مرحوم آشیخ محمد حسین اصفهانی و مرحوم آقاضیاء الدین عراقی و دیگران. 🔹و اول باور نداشتند که امام یک چنین قدرت علمی داشته باشد بعد که بحث‌ها شروع شد و مطالب مطرح شد تازه متوجه شدند که نه امام یک آدم عادی نیست فوق آدم عادی است. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️وقتی به توصیه های قهقهه می‌زدند !! ⁉️چرا آیت الله بروجردی دخالت در سیاست را اثر بخش نمی دیدند؟ 🔹 سیاسیونی مثل در نحوه تعامل با گروه ها و فرقه های منحرف، انگیزه آیت الله بروجردی را برای عدم ورود به عرصه سیاسی فزونی می بخشید. در یک مورد حجت الاسلام فلسفی از سوی آیت الله بروجردی مامور شد تا به ملاقات مصدق برود و با متذکر شدن کثرت شکایات مردم نزد آیت الله بروجردی نسبت به مسأله‌سازی بهائیان، خواستار اقدامی از سوی او شود. 🔸مرحوم فلسفی می گوید: « بعد از تمام شدن صحبت من به گونه‌ای تمسخرآمیز قاه قاه و با صدای بلند خندید و گفت: آقای فلسفی، از نظر من مسلمان و بهایی فرقی ندارد. همه از یک ملت و ایرانی هستند... موقعی که به محضر آیت الله بروجردی رسیدم و این جمله را گفتم، ایشان نیز به حالت بهت و تحیر پیام وی را استماع کرد. (خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص۱۳۲) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸جوانی که می‌تواند برای اسلام و مسلمین مثمر باشد... «بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل می‌کردند که آیت‌الله بروجردی بارها فرمود: قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین می‌تواند مثمر باشد.(و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود) این موقعیت تا پایان زندگی آیت‌الله بروجردی هرگز پیش نیامد. یعنی ایادی مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند.»(نهضت امام خمینی ج1 ص195-194) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ به مناسبت سالگرد رحلت مرجع معظم شیعه؛ حضرت آیت‌الله بروجردی⚫️ ◀️رابطه آیت‌الله بروجردی با امام قدس سرهما/ از مشورت آیت‌الله بروجردی با امام؛ تا تصمیم ایشان برای حمایت ویژه از امامِ جوان یکی از برگ‌های تاریخ انقلاب اسلامی و حوزه علمیه رابطه امام خمینی قدس سره و است. گفتنی‌ها در این زمینه فراوان است که به مناسبت سال‌گرد رحلت آن عالم بزرگوار به دو خاطره مستند اشاره می‌کنیم: 🔵« حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سیدعباس مهری نقل کردند: من در محضر آیت‌الله بروجردی بودم که نماینده‌ای از طرف دولت به حضور ایشان بار یافت و موافقت ایشان را با موضوعی که دولت در دست اجرا داشت خواستار شدند. آیت‌الله بروجردی فرمودند: پاسخ را بعد از مشاوره و تبادل نظر با بعضی از علما به دولت ابلاغ خواهم کرد. من به فکر رفتم که آقای بروجردی در این‌گونه امور با کدام یک از علمای قم مشورت می‌کنند؟ دیری نپایید که دیدم امام خمینی-بنا به درخواست آیت‌الله بروجردی- به آن‌جا آمدند و به اتفاق آن مرحوم به اتاق دربسته‌ای رفته به گفت و گو نشستند و ساعتی بعد آیت‌الله بروجردی نظر خویش را برای دولت فرستادند.» 🔹تاریخ نشان می‌دهد رابطه امام خمینی قدس سره و آیت‌الله بروجردی به رابطه‌ای بسیار نزدیک و سازنده برای جهان اسلام تبدیل می‌شد؛ اگر برخی ایادی نفوذی و مرموز در بیت آیت‌الله بروجردی می‌گذاشتند: « بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل می‌کردند که آیت‌الله بروجردی بارها فرمود: قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین می‌تواند مثمر باشد. (و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود). این موقعیت تا پایان زندگی آیت‌الله بروجردی هرگز پیش نیامد، یعنی که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند. (نهضت امام خمینی قدس سره ج۱ ص۱۱۴-۱۱۵) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️ در برابر فرستادگان شاه چه واکنشی داشت؟ 🔹مهم ترين برخورد انتقادي و اعتراضي آيت الله بروجردي با شاه مبارزه ايشان با طرح اصلاحات ارضي آمريكايي بود كه به دنبال پيش گيري خطر نفوذ كمونيزم در ايران و براي جلوگيري از خروج ايران از قلمرو استعماري آمريكا دنبال مي شد. آنها در زمان قدرت دمكرات ها و رياست جمهوري كندي، شرط بقاي سلطنت پهلوي دوم را در گرو اعمال طرح اصلاحات ارضي مي دانستند و در فرماني، از شاه خواستند كه بايد دست به اين كار بزند، وگرنه آنها ناگزير بايد فرد ديگري را به قدرت برسانند تا مقاصدشان را در ايران به اجرا درآورد (انقلاب سفيد، ص16). 🔸آيت الله بروجردي در پاسخ به پيغام شاه مبني بر ضرورت اصلاحات ارضي، كه در كشورهاي منطقه نيز در حال انجام بود، فرمود: در جاهاي ديگر كه اصلاحات ارضي شده است، اول جمهوري شد و بعد اصلاحات ارضي (انقلاب سفيد، ص 154). 🔹همواره با نقل خاطراتی از دربار،آقايان بهبودي، صدرالاشرف و قائم مقام رفيعي، كه براي توجيه مصالح اصلاحات ارضي خدمت ايشان رسيده بودند، در جواب گفتند: خيلي مسائل هست كه بايد اصلاح شود. اگر بنا شود اصلاح كرد اول از آنجاها بايد شروع بشود و قانون اساسي مملكت را از آنجا بگيريد و شروع به اصلاح نماييد. به گفته آقا سيدجلال تهراني، آقا در ادامه به اشاره گفتند: اصولاً آن كسي كه مي خواهد اصلاحات ارضي بكند، كيست؟ حاضرين گفتند: شاه. آيت الله بروجردي در جواب گفت: 🔸خودش پايه هايش سست است؛ براي اينكه روزي كه اينها آمدند، مردم اينها را نياوردند. اينها را تحميل كردند و اين تحميل ادامه دارد و كسي كه تحميلش كردند، نمي تواند كار مثبت براي مملكت انجام بدهد (تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، ص 198). 🔹به گفته آيت الله اراكي، زماني آقا با شدت به شاه گفتند: بدون اجازه حاكم شرع، حق چنين تصرّفي را نداري. كار را سخت نكن كه مردم به جنبش درآيند و شاهي ات را از بين ببرند! شايد به جمهوري بدل گردد، دست بردار! اما شاه پس از درگذشت آيت الله بروجردي آنچه را در نظر داشت، انجام داد (، الگوي زعامت، سرگذشت هاي ويژه حضرت آيت الله العظمي بروجردي از زبان علما و مراجع،، ص 218). 🔸آيت الله بروجردي غير از اين، نامه اي به آقاي بهبهاني نوشت و مخالفت طرح اصلاحات ارضي با قوانين اسلام را گوشزد كرد و از وي خواست به مجلس در اين زمينه تذكر دهد تا طرح به تصويب نرسد ( قيام 15 خرداد به روايت اسناد، ج1، ص 165). 🔹شاه با ، به جاي آيت الله بروجردي، با استفاده از واژه حجةالاسلام بروجردي به ايشان نوشت كه اين اصلاحات در كشورهاي اسلاميِ ديگر همچون تركيه و پاكستان انجام گرفت و بايد مصالح كشور را رعايت كرد و ما دستور داديم تا قانون اصلاحات ارضي به اجرا درآيد ( چشم و چراغ مرجعيت، ص ۱۰۶) 🔸امام خميني ضمن تأسف از ادبيات به كار رفته در نامة شاه، پيشنهاد كرد تا آيت الله بروجردي در جواب بنويسد: اين خلاف قانون اساسي است. شاه چه حقي دارد بگويد ما دستور داديم. كشور مشروطه است، مجلس دارد. 🔹از آن پس، چالش جدي تري ميان مرجعيت و دربار به وجود آمد. آيت الله بروجردي به فرستادگان شاه گفت: به شاه بگوييد: كاري نكنيد كه عصايم را بردارم و عمامه ام را بر سر بگذارم و تاج و تختش را ويران كنم! (همان، 27ص،161 و 108) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی/۲ ❎ تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت 🔹دغدغه تاسیس حکومت بر اساس آموزه های اسلامی و با محوریت زعمای دین، مساله نو پدیدی نیست و در تاریخ تشیع پیشینه پررنگی دارد. 🔸گفتمان حکومت اسلامی همواره بر اساس نفی حکومت های استبدادی(به طور مطلق) سامان یافته است. شکل گیری مبارزات سیاسی و ایجاد نهضت های اسلامی، از جمله برون‌دادهای اجتماعی _ سیاسی غیر قابل انکار در سلوک روحانیون است که اهتمام مراجع دینی در نفی حکومت های ظالمانه را به اثبات می رساند. 🔹مردم نیز در پویایی و پیدایی نهضت های دینی نقش پررنگی داشته اند. حضور تاریخی مردم در مبارزات سیاسی، نشان از اتکای زعمای دین بر توده های اجتماعی دارد و بدیهی است که وقتی رهبران دینی در ایجاد نهضت های مبارزاتی حضور مردم را به عنوان عامل محدثه قرار می دهند، در اداره امور جامعه بعد از پیروزی انقلاب نیز نمی توانند منکر نقش مردم در اداره حکومت دینی گردند. 🔸 به عنوان نمونه شهید آیت الله شیخ فضل‌الله نوری در رساله حرمت مشروطه و ارتداد مشروطه خواهان می نویسد: « کارهای سلطنتی(حکومتی) بر حسب اتفاقات عالم از رشته شریعتی موضوع شده و در اصطلاح فقهاء به دولت جائره و در عرف سیاسیون دولت مستبد گردیده است.»( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص۲۵) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️پیشینه شناسی تاریخی /۳ ❎ علمای شیعی در آینه اسناد 🔹 خاطرات و گزارشات« » وزیر مختار انگلیس در ایران در دوره قاجاریه یکی از مهمترین منابعی است که آرمان علمای ایرانی به منظور تحقق« جمهوری اسلامی» را بازتاب داده است. 🔻وی در یکی از ای که در دوران ماموریت خود به لندن می فرستد در تبیین جریان‌های فراماسونری و سایر جریان های مؤثر به خصوص جریان اتحاد اسلام( پان اسلامیسم) در ایران می نویسد: « مجامع پان اسلامی که از طرف پایه گذاری شده در صدد برانداختن دستگاه صدراعظم و در فکر انقراض رژیم قاجاریه و برقراری رژیم جمهوری اسلامی است. 🔸از جمله مهمترین اسناد تاریخی در زمینه علمای شیعی به نظام «»، نامه« علما، اعیان و رعایای فارس» است. این نامه پر اهمیت، به تاریخ ربیع الثانی ۱۳۲۴ ق/برابر ۱۲۸۵ ش نگاشته شده و موضوع آن انتقاد شدید از رفتار توهین آمیز دولتیان نسبت به علما، بزرگان و مردم فارس است. در این نامه به صراحت از تعبیر یاد شده است و از نظر پیشینه شناسی تاریخی، ارزش فوق العاده دارد. در همان دوران روزنامه کوکب دری و همچنین تاریخ بیداری ایرانیان نوشته ناظم الاسلام کرمانی این نامه را منتشر کردند. در بخشی از این نامه چنین آمده است: «.. تاکنون عقیده ما این بود که دولت عبارت است از هیئت رجال دانشمند سیاسی دان، نه منحصر به یکی از فرنگی‌مآبان تازه و از طبیعی‌مذاقان پوسیده و روزنامه‌خوان پاریس به زبان خوشیده( فرانسه دوست) که لفظ دولت مطلقه مستبده آموخته و حال آن‌که ایران است، چه از عهد سلف تا حال خلف علما ملت هر شهری به حکومت شورش کردند دولت با مصلحت جمهور حاکم را عزل فرمود؛ بلکه رعایای هر دهکده به کدخدای خود شوریدند، مالک قهرا به عزل کدخدا حکم داد بلکه کلانتر و خان هیچ طائفه و ایلی نتوانستند عزل کنند و خارجی به جای او نصب، مجبورا از همان طائفه و ایل و خان و کلانتر را انتخاب نمودند و به این معنی، باریک جمهوری ما رشک فرانسه و آمریکا ست.»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۲۸- ۲۹) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.