eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
895 ویدیو
629 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓15تیر1357 خبرگزاری پارس به نقل از هرالد تریبون:«هیچ‌کس به درستی نمی‌داند که اعضای خاندان سلطنتی و اطرافیان‌شان چقدر مال و منال جمع‌آوری کرده‌اند ولی در تهران شایعاتی در مورد میلیاردها دلار و داستان‌هایی درباره معاملات تازه بر سر زبان‌هاست.» منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص359-358 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰 دستخط اجازه اجتهاد و روایت آیت‌اللّه نائینی به آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای به مناسبت ایام سالگرد وفات حضرت آيت‌الله سيد جواد خامنه‌ای؛ پدر گرامی رهبرانقلاب 🔻 آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای -پدر رهبر انقلاب-، روحانی زاهد و ساده‌زیست و فرزند آیت‌الله سیدحسین خامنه‌ای از روحانیون آزاداندیش و حامی مشروطه‌ی آذربایجان بود. 🔹 ایشان حوالی سال‌های ۱۲۹۷ هجری شمسی بود که راهی مشهد شد و بعد از حدود نه سال اقامت در مشهد برای تکمیل مراتب علمی‌ راهی نجف اشرف و حوزه‌ی علمیه‌ی این شهر شد. آیات عظام محمدحسین نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی از جمله اساتیدی بودند که سیدجواد در این مدت پای درسشان حاضر بود. 🔸حاج سیدجواد پس از چند سال حضور در درس آیت‌الله نائینی از ایشان اجازه‌ی روایت و اجتهاد گرفت و بعد از پنج سال دوباره راهی مشهد شد. 🔹تصویر بالا نسخه‌ای از دستخط اجازه اجتهاد و روایت آیت‌اللّه نائینی است به آیت‌الله حاج سیدجواد خامنه‌ای که حضرت آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی آن را تأیید کرده است. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضرت امام باقر علیه‌السلام سردمدار مقابله با تحریف مقام معظم رهبری: یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود.(۱۳۸۸/۹/۴) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓16تیر1357 🔹شهید صدوقی در نامه‌ای سرگشاده به سخنان مغالطه‌آمیز در خصوص نبود زندانی بی‌گناه در ایران و همچنین پایان اعتراضات پاسخ داد. 🔸در ساعت 22:30 در پی ممانعت مأموران از مراجعه 50 نفر از اهالی شیراز به منزل تظاهراتی برپا کردید. منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص360-359 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعلامیه قاطع امام خمینی در رد رفراندوم آمریکایی شاه نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/16 بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم 🔹هر چند ميل نداشتم مطلب به اظهار نظر برسد، لهذا مصالح و مفاسد را به‏‏وسيله آقاى به اعليحضرت تذكر دادم و انجام وظيفه نمودم و مقبول واقع نشد. اينک بايد به تكليف شرعى عمل كنم. به نظر اينجانب اين رفراندوم كه به لحاظ رفع برخى اشكالات به اسم « » خوانده شده، رأى جامعه روحانيت اسلام و اكثريت قاطع ملت است در صورتى كه تهديد و تطميع در كار نباشد و ملت بفهمد كه چه مى‏كند. 🔹اينجانب عجالتاً از بعضى جنبه‏هاى شرعى آن‌كه اساساً يا تصويب ملى در قبال اسلام ارزشى ندارد و از بعضى اشكالات اساسى و قانونى آن براى مصالحى صرف‏نظر مى‏كنم. فقط به پاره‏اى اشكالات اشاره مى‏نمايم: 🔸1ـ در قوانين ايران رفراندوم پيش‏بينى نشده و تاكنون سابقه نداشته جز يک مرتبه، آن هم از طرف مقاماتى غيرقانونى اعلام شد و به جرم شركت در آن جمعى گرفتار شدند و از بعضى حقوق اجتماعى محروم گرديدند. معلوم نيست چرا آن وقت اين عمل «غيرقانونى» بود و امروز قانونى است!؟ 🔹2ـ معلوم نيست چه مقامى صلاحيت دارد رفراندوم نمايد و اين امرى است كه بايد قانون معين كند. 🔸3ـ در ممالكى كه رفراندوم قانونى است بايد به قدرى به ملت مهلت داده شود كه يک‏يک مواد آن مورد نظر و بحث قرار گيرد و در جرايد و وسايل تبليغاتى، آراى موافق و مخالف منعكس شود و به مردم برسد نه آنكه به‏طور مبهم با چند روز فاصله بدون اطلاع اجرا شود. 🔹4ـ رأى‏دهندگان بايد معلومات‌شان به اندازه‏اى باشد كه بفهمند به چه رأى مى‏دهند؛ بنابراين اكثريت قاطع، حق رأى دادن در اين مورد را ندارند و فقط بعضى اهالى شهرستان‏ها كه قوه تشخيص دارند صلاحيت رأى دادن در مواد شش‌گانه را دارند كه آنان هم بى‏چون و چرا مخالف هستند. 🔸5ـ بايد رأى دادن در باشد و بدون هيچ‏گونه فشار و زور و تهديد و تطميع انجام شود و در ايران اين امر عملى نيست و اكثريت مردم را سازمان‏هاى دولتى در تمام نقاط و اطراف كشور ارعاب كرده و در فشار و مضيقه قرار داده و مى‏دهند. اساساً پيش آوردن رفراندوم براى آن است كه تخلفات قانونى قابل تعقيب، كه ناچار مقامات مسئول گرفتار آن مى‏شوند لوث شود و كسانى كه در مقابل قانون و ملت مسئول هستند، اعليحضرت را اغفال كرده‏اند كه به نفع آنان اين عمل را انجام دهند. 🔹اينان اگر براى ملت مى‏خواهند كارى انجام دهند چرا به برنامه اسلام و كارشناسان اسلامى رجوع نكرده و نمى‏كنند تا با اجراى آن براى همه طبقات، زندگى مرفه تأمين شود و در دنيا و در آخرت سعادتمند باشند. 🔸چرا درست مى‏كنند؟ كه حاصل دسترنج زارع را ببرند. با تأسيس اينچنين صندوق تعاونى بازار ايران بكلى از دست مى‏رود و و به خاك سياه مى‏نشينند و در نتيجه ساير طبقات نيز به همين روز مبتلا مى‏شوند. 🔹اگر ملت ايران تسليم شوند و از دولت‏ها بخواهند را با نظر علماى اسلام اجرا كنند، تمام ملت در رفاه و آسايش زندگى خواهند كرد. مقامات روحانى براى قرآن و مذهب احساس خطر مى‏كنند. به نظر مى‏رسد اين رفراندوم اجبارى مقدمه براى از بين بردن مواد مربوط به مذهب است. علماى اسلام از عمل سابق دولت راجع به انتخابات انجمن‏هاى ايالتى و ولايتى براى اسلام و قرآن و مملكت احساس خطر كرده‏اند و به نظر مى‏رسد كه همان معانى را دشمنان اسلام مى‏خواهند به دست جمعى مردم ساده‏دل اغفال شده اجرا كنند. علماى اسلام وظيفه دارند هر وقت براى اسلام و قرآن احساس خطر كردند، به مردم مسلم گوشزد كنند تا در پيشگاه خداوند متعال مسئول نباشند. 🔸از خداوند متعال حفظ قرآن مجيد و استقلال مملكت را خواهانيم. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى (نهضت امام خمینی، ج1، صص261-260) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓17تیر1357 بازاریان تبریز با صدور اطلاعیه‌ای از مردم این شهر خواستند در مراسم صبح 57.4.18 در مسجد جامع شرکت کنند. در پایان امروز مراسمی به مناسبت شب میلاد امام حسین (ع) با شرکت هزار نفر در مسجد ملک کرمان برگزار شد و شرکت‌کنندگان در پایان هنگام خروج از مسجد در حمایت از امام شعار دادند و تظاهرات کردند. منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص361-360 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بخشی از پیامدهای یک اعلامیه انقلابی نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/17 🔹هنوز ساعتى از نشر و پخش اعلاميه امام علیه [رفراندوم آمریکایی شاه] نگذشته بود كه موج عظيم و خروشانى تهران را فراگرفت. بازارى‏ها و كسبه دست از كسب و كار كشيده به خيابان‏ها ريختند. فرياد «رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» در آسمان تهران طنين افكند، بازار يكسره تعطيل شد، مغازه‏ها و دكاكين قسمت عمده جنوب تهران تا حومه توپخانه، سرچشمه و بهارستان نيز بسته شد؛ عده‏اى از مردم به خانه آقاى خوانسارى در بازار تهران رفتند و از او خواستند كه با شركت در تظاهرات اسلامى و ضد استعمارى مردم تهران، عملاً در برابر «رفراندوم» شاه موضع‏گيرى كند. او نيز اين درخواست را اجابت كرد و به اجتماع عظيم توده‏ها پيوست، اجتماعى كه نظير آن را تهران كمتر به خود ديده بود، اجتماعى كه در آن پابرهنه‏هاى جنوب شهر، بازاريان، روحانيان، دانشجويان و... به هم پيوستند و دوش به دوش يكديگر در راه هدفى مقدس و واحد حركت كردند. سيل خروشان جمعيت از ميدان بارفروشى، بازار، دانشگاه و خيابان‏هاى دور و نزديک شمال و جنوب تهران به سوى خيابان بوذرجمهرى، نوروزخان و سه راه سيروس كه مركز اجتماع تظاهركنندگان عليه رفراندوم بود سرازير شد و هر لحظه فزونى مى‏يافت. آقاى خوانسارى و انبوهى از علما و روحانيان تهران در پيشاپيش تظاهركنندگان حركت مى‏كردند. شعارهاى: «نصر من‏اللّه‏ و فتح قريب ـ انا فتحنا لك فتحاً مبينا ـ رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» گوش فلک را كر مى‏كرد. از پليس و مأموران انتظامى هيچ‏گونه اثرى نبود. اجتماع عظيم و با شكوه مردم مسلمان تهران از خيابان بوذرجمهرى عبور كرد و به منزل آقاى بهبهانى كه در نزديك سه راه سيروس قرار داشت رسيد. آقاى بهبهانى از منزل خارج شد و به استقبال مردم و علما شتافت و به آنان خوشامد گفت! انبوه تظاهركنندگان وارد منزل آقاى بهبهانى شدند. صحن حياط، اندرون و بيرونى، اتاق‏ها و حتى پشت بام منزل ايشان مملو از جمعيت شد. كوچه‏هاى اطراف منزل نيز تا سه راه سيروس از جمعيت موج مى‏زد و شعار «رفراندوم قلابى مخالف اسلام است» مرتب داده مى‏شد. در اين هنگام آقاى فلسفى پشت ميكروفن قرار گرفت و مردم را دعوت به آرامش و سكوت كرد تا بتواند سخن براند. او در حال ايستاده و «تحت الحنک» عمامه را باز كرده (كه نشانه حركت و خروش و انقلاب است) سخنان خود را با آيه شريفه « فليحذر الذين يخالفون عن أمره ان تصيبهم فتنة أو يصيبهم عذاب أليم » آغاز كرد و از خطراتى كه اسلام، استقلال ايران و جامعه اسلامى را تهديد مى‏كند خبر داد، از برنامه‏ها و نقشه‏هاى رژيم عليه اسلام سخن گفت و خطاب به مردمى كه در آنجا اجتماع كرده بودند، فرياد سرداد: «اگر شما بدانيد كه در زير سرپوش اين رفراندوم چه جنايتى مى‏خواهند مرتكب شوند، ديوانه مى‏شويد! با اين رفراندوم بار ديگر مى‏خواهند حسين را بكشند، زينب را اسير كنند و صحراى كربلايى بر پا كنند (در اينجا آقاى حاج شيخ عباسعلى اسلامى از ميان جمعيت فرياد كشيد: آقاى فلسفى! اين چند جمله آخر را تكرار بفرماييد. ايشان نيز بار ديگر تكرار كرد)... شما وظيفه داريد امروز در سراسر تهران فرياد بزنيد كه «ايران كشور خفقان است. مرگ بر خفقان...» بازار هم از امروز براى مدت سه روز به نشانۀ اعتراض و استنكار از رفراندوم غير قانونى تعطيل خواهد بود و...». در اين هنگام اعلاميه مشترگ آقايان خوانسارى و بهبهانى داير بر تحريم رفراندوم كه در همان جا صادر شده بود به دست آقاى فلسفى داده شد و ايشان متن آن را براى مردم خواند.(نهضت امام خمینی، ج2، صص263-262) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓18تیر1357 🔹حضور آیت‌الله قاضی طباطبائی به همراه 500 نفر از مردم تبریز به منظور برگزاری مراسمی با سخنرانی . بنی‌احمد سخنرانی خود را منوط به اجازه مقامات دولتی دانسته بود و با تذکرات ساواک از سخنرانی منصرف شد. منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص361 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخن سردبیر46.pdf
424.9K
واقعه کوی دانشگاه؛ نشانه‌ای از نبرد اعلام نشده آمریکا علیه ایران 🔴سالگرد فتنه 18تیر1378 گزیده‌ای از مقاله دکتر مظفر نامدار؛ سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد: «...آتش‌افروزی‌هایی که سکولارهای بی‌پروایی چون ، ، ، ، و سایر همپالکی‌های این‌ها در درون دولت خاتمی ایجاد می‌کردند و در نهایت به ، واقعه ، واقعه و از همه مهم‌تر واقعه منجر شد، نشانه‌های همان نبردی بود که امریکایی‌ها در سند امنیت ملی خود بدان اشاره کرده بودند؛ نبرد اعلام نشده‌ای که رسمی و غیر رسمی علیه جمهوریت و اسلامیت نظام آغاز شد.»(مقاله روزنه‌های رخنه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394) 🖊ضمیمه یادداشت: متن کامل مقاله 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی و تبیین ظرفیت سیاسی-بین‌المللی روز عرفه مشکل مسلمین همین است که اختلاف‏‎ ‎‏انداخته‌اند بین‌شان. و بعد از جنگ عمومی این نقشه کشیده شد و قدرت اسلام را دیدند و‏‎ ‎‏نقشه کشیده شد و دولت‌های اسلامی را از هم جدا کردند و مسلمین را با هم مخالف کردند‏‎ ‎‏و دولت‌های اسلامی با هم دشمن شدند. این مشکلی است که حل باید بشود. این مشکلی‏‎ ‎‏است که در روز عید و در در پناه خانه خدا باید حل بشود. این مشکلی است که‏‎ ‎‏سران قوم مجتمع بشوند در مکه معظمه، امر خدای تبارک و تعالی را اطاعت کنند و با هم‏‎ ‎‏در آن‌جا اجتماع کنند و با هم مشکلات خودشان را در میان بگذارند و غلبه کنند بر‏‎ ‎‏مشکلات خودشان. (صحیفه امام، ج13، ص279) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واقعه کوی دانشگاه؛ نشانه‌ای از نبرد اعلام نشده آمریکا علیه ایران 🔴سالگرد فتنه 18تیر1378 گزیده‌ای از مقاله دکتر مظفر نامدار؛ سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد: «...آتش‌افروزی‌هایی که سکولارهای بی‌پروایی چون ، ، ، ، و سایر همپالکی‌های این‌ها در درون دولت خاتمی ایجاد می‌کردند و در نهایت به ، واقعه ، واقعه و از همه مهم‌تر واقعه منجر شد، نشانه‌های همان نبردی بود که امریکایی‌ها در سند امنیت ملی خود بدان اشاره کرده بودند؛ نبرد اعلام نشده‌ای که رسمی و غیر رسمی علیه جمهوریت و اسلامیت نظام آغاز شد.»(مقاله روزنه‌های رخنه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394) 🖊ضمیمه یادداشت: متن کامل مقاله 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مبارزه منفی مردم قم علیه شاه نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/18 🔹به دنبال پخش اعلاميه امام بر ضد در قم، و آگاهى اهالى شهر از تعطيلى و تظاهرات پرشكوه مردم پايتخت عليه رفراندوم شاه، بعدازظهر روز سه‏شنبه دوم بهمن 1341، بازار قم نيز تعطيل شد. 🔸بازاريان پس از بستن بازار، به منازل علما روى آوردند و پشتيبانى خود را از خواسته‏ها و آرمان‏هاى مراجع دينى اعلام داشتند و براى مقابله با رفراندوم شاه از آنان كسب تكليف كردند. 🔹امام در پاسخ به احساسات شديد انبوه مردمى كه در منزل او اجتماع كرده بودند و از وظيفه خود در برابر لوايح شش‌گانه رژيم پرسش مى‏كردند، سخنرانى كوتاهى ايراد كرد و به آمادگى، وفادارى و پشتيبانى نسبت به اسلام و آرمان‏هاى اسلامى ارج نهاد و از عموم مغازه‏دارهاى قم دعوت كرد كه ـ همانند ديگر بازارى‏ها ـ دست از كسب و كار بكشند و از خانه‏هايشان بيرون نيايند و بدين‏وسيله به پيشنهاد نامشروع هيأت حاكمه پاسخ منفى بدهند و دست رد بر سينه دشمن بزنند. 🔸نظر امام از اين پيشنهاد علاوه بر مبارزه منفى با رفراندوم قلابى نشان دادن درجه تنفر و انزجار اهالى قم نسبت به شاه بود كه مى‏خواست در چهارم بهمن به قم بيايد و دستگاه ساواک و فرماندارى قم سخت در تكاپوى تدارك جشن و چراغانى براى استقبال از او بودند؛ نيز مى‏خواست با بيرون نيامدن مردم از خانه‏هايشان، راه بهانه‏گيرى دستگاه جاسوسى شاه براى ايجاد آشوب و بلوا و حمله به مردم به‌كلى بسته شود. 🔹روز چهارشنبه سوم بهمن 1341، شهر مذهبى قم، شاهد و چشم‌گيرى بود كه نظير آن را كمتر به خود ديده بود، در روزهاى تعطيل رسمى، مانند عاشورا و بيست و يكم رمضان بقالى‏هاى كوچه ـ پس كوچه‏ها و سوهان‏فروشان اطراف صحن مطهر‏‏ كه وقت فروش‌شان مى‏باشد ـ غالباً نمى‏بندند؛ ليكن در اين روز حتى در پس كوچه‏هاى قم نيز، يک مغازه باز به چشم نمى‏خورد، مغازه‏ها بسته، خيابان‏ها خلوت، و از رفت‏وآمد و جوش و خروش هر‏‏روزه خبرى نبود. 🔸اندوه و عزايى گنگ و مبهم، سراسر شهر را فرا گرفته بود. عكس قدى و بزرگى از امام خمينى كه « » كشيده و زيبايى و هنر خاصى در آن به كار برده بود در ميدان آستانه جلب نظر مى‏كرد. 🔹دستگاه جاسوسى «ساواک» و ديگر مقامات دولتى قم از وضعى كه به وجود آمده بود، سخت نگران و خشمگين بودند، بنا بود روز بعد، شاه وارد قم شود و مورد استقبال گرم و پرشور اهالى و علما و روحانيان قرار گيرد! ليكن قم به صورت شهرى عزادار و ماتم‏زده درآمده بود...(نهضت امام خمینی، ج1، صص274-273) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓19تیر1357 🔹ملاقات ری ویکو، سردبیر ارشد نشریه وال‌استریت ژورنال چاپ آمریکا با آقای در قم 🔸همدردی آیت‌الله گلپایگانی با خانواده زندانیان سیاسی محبوس در اصفهان که در خانه آقای متحصن شده بودند. منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص362 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔹عید قربان، عیدی است که انسان‌های آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می‌اندازد؛ قربانگاهی که درس و در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا می‌دهد ،این پدرِ توحید و بت‌شکن جهان، به ما و همه انسان‌ها آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی قربانگاه عاشقان است و محل نشر توحید و نفی شرک که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است. (صحیفه امام، ج۱۸، ص۸۶) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهر اسلامى قم از شاه استقبال نكرد نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/19 🔹شب چهارم بهمن 1341 ماشين‏هاى شركت واحد، صدها كماندوى ورزيده و كارآزموده و كارشناسان را به قم آورد، و تمام خيابان‏ها، ميدان‏ها، گلدسته‏هاى حرم و مساجد و نيز ساختمان‏هاى بلند حومه آن، از طرف آنان، اشغال و تحت‏نظر قرار گرفت. 🔸روز چهارم بهمن، شهر به صورت يک پايگاه نظامى درآمده بود، مأموران انتظامى و سربازان تا دندان مسلح و سربازان گارد كه به قم اعزام شده بودند، در سراسر خيابان‏ها و بسيارى از كوچه‏ها گماشته شدند و رفت و آمدها را زير نظر گرفته، به شدت كنترل مى‏كردند؛ منازل برخى از علما، مدارس دينى و مراكز حساس شهر در محاصره پليس مخفى و كارآزموده «ساواک» قرار گرفت؛ تانک‏ها و كاميون‏هاى نظامى مجهز به مسلسل‏هاى سنگين در اطراف صحن مطهر و در سر چهارراه‏ها مستقر شده بود؛ در بالاى مناره‏ها و گلدسته‏ها و پشت‏بام‏هاى بلند، سربازان با مسلسل سنگر گرفته بودند. ميدان آستانه از كماندوها و نظاميانى كه با لباس مبدل، به اسم «اهالى شاه‏دوست قم»! فرياد جاويد شاه سر مى‏دادند انباشته بود. از مردم و رفت و آمدهاى هر‏‏روزه و جنب و جوش‏هاى صبحگاهى خبرى نبود. 🔹برخلاف همه روزه كه ميدان آستانه و جلوى درب مدرسه فيضيه و خان، از روحانيان، زوار و مردم قم موج مى‏زد، آن روز چيزى به چشم نمى‏خورد. گويا شهر از سكنه خالى شده بود! 🔸اين تنها مردم و روحانيان نبودند كه با بيرون نيامدن از خانه و خوددارى از استقبال از شاه تنفر و انزجار خود را از ديكتاتور ايران به نمايش گذاشتند، بلكه برخى از مقامات رسمى و وابسته به رژيم ـ چون ابوالفضل مصباح، توليت آستانه قم ـ نيز به عنوان اينكه امام خمينى استقبال از شاه را تحريم كرده است، در صف مردم قرار گرفتند، از رفتن به استقبال شاه سرباز زدند و از منزل بيرون نرفتند. او بر اثر اين موضع‏گيرى مردمى، مبغوض شاه واقع شد و از قم تبعيد گرديد. او به اراده ملوكانه از توليت آستانه معزول شد و شخص شاه توليت آستانۀ قم را چون ديگر مناصب اجتماعى غصب كرد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص288-287) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓20تیر1357 در پایان امروز عده‌ای ناشناس پس از ورود به دبستان روستای کراخک-از توابع طرقبه مشهد- قاب عکس را که روی دیوار کلاس نصب شده بود شکستند و پس از نوشتن شعارهایی علیه رژیم روی تخته سیاه متواری شدند. منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص363 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاجعه گوهرشاد به روایت ادیب هروی 🔹روایت مرحوم مشهور به یکی از دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین روایت‌ها در مورد فاجعه است.این روایت تاریخی در کتاب الحدیقة الرضویة، باب هفتم منتشر شده است. 🔸کتاب در سال 1327، یعنی سیزده سال پس از حادثه و در دورانی که هنوز پایه‌های دیکتاتوری محمدرضا پهلوی مستحکم نشده بود و کورسویی از آزادی وجود داشت منتشر شد. 🔹گزارش ادیب هروی را می‌توان جزو اولین و مهم‌ترین گزارش‌های غیرحکومتی نزدیک به قیام گوهرشاد دانست. 🔸گزارش کامل ادیب هروی را در رسانه‌های بنیاد تاریخ‌پژوهی بخوانید. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گوهرشاد ادیب هروی.pdf
8.53M
فاجعه گوهرشاد به روایت ادیب هروی 🔹روایت مرحوم مشهور به یکی از دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین روایت‌ها در مورد فاجعه است.این روایت تاریخی در کتاب الحدیقة الرضویة، باب هفتم منتشر شده است. 🖊ضمیمه: متن کامل و بدون کم و کاست ادیب هروی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش68-67، بهار و تابستان 1400 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عدم استقبال مردم از رفراندوم آمریکایی شاه نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/20 🔹روز ششم بهمن پاى صندوق‏هاى رأى جز عده‏اى از گماشتگان «ساواک» كسى ديده نمى‏شد و محل صندوق‏ها كاملاً خلوت بود و ايران چهرۀ شگفت‏آور و غيرعادى به خود گرفته بود و هر گاه تازه واردى آن مناظر را مى‏ديد، تصور مى‏كرد كه كشور از طرف دولت مهاجمى اشغال شده است! خيابان‏ها از مردم تهى و از تانک و توپ و سربازان تا بن دندان انباشته بود! 🔸در چنين شرايطى، شب هنگام، پس از نه ساعت و نه دقيقه و نه ثانيه، صندوق‏هاى رأى كه از پيش آبستن شده بودند معجزه كردند! ، با كمال گستاخى در بوق و كرنا دميد كه «اصول پيشنهادى شاهنشاه با استقبال پرشور و بى‏نظير ملت ايران روبه‏رو گرديد و همۀ طبقات براى شركت در اين انقلاب كبير شاهنشاه، با اشتياق فراوان، به خيابان‏ها آمدند(!!) و اصول شش‏گانه شاهنشاه با پنج ميليون و ششصد هزار رأى موافق، در مقابل چهار هزار و صد و پنجاه رأى مخالف به تصويب ملت ايران رسيده است»!! 🔹اين دروغ آشكار و ادعاى ناهنجار رژيم، غير قابل پيش‏بينى نبود، بلكه از آغاز كار به خوبى روشن بود كه رژيم شاه مأمور است كه اين رفرم امريكايى را بر ملت ايران تحميل كند و خود او نيز به ‏اللّه_كمالوند صريحاً گفته بود كه «اگر آسمان زمين بيايد و زمين به آسمان برود من بايد اين برنامه را اجرا كنم و...». از اين رو جاى شگفتى نبود كه در روز ششم بهمن كه ملت ايران از خانه‏هاى خود خارج نشدند، يكباره پنج ميليون و ششصد هزار رأى موافق! از صندوق بيرون بياورند! و شكست فضاحت‏بار شاه را با جار و جنجال تبليغاتى، پيروزى! و موفقيت بزرگ! قلمداد كنند و آن را «انقلاب سفيد شاه و مردم»! بنامند. 🔸به دنبال ادعاى رژيم شاه داير بر تصويب لوايح ششگانه از طرف عموم ملت، طراح اصلى اين رفرم اسارت‏بار (جان اف.كندى) رئيس جمهور آن روز امريكا تلگرامى به حضور ملوكانه! مخابره كرد و اين پيروزى (؟!) را به او تبريك گفت و در حقيقت از اينكه مأموريتى را كه بر عهده او گذاشته است با جديت دنبال مى‏كند و در انجام آن مى‏كوشد، اظهار امتنان كرد! 🔹 در ايران نيز بلافاصله با امير اسداللّه‏ علم ملاقات كرد و مراتب رضامندى و خشنودى را از تصويب لوايح ششگانه و پيروزى شاه ابلاغ كرد. شگفت‏آور اينكه راديو مسكو، در ساعت چهار بعد از ظهر روز شش بهمن، ضمن اخبار خود، برنامه شاه را ستود و مخالفان آن را عوامل غربى و ارتجاع ناميد! و اين سخن در حقيقت تكرار گفتار راديوى رژيم بود. 🔸روزنامه‏هاى وابسته به و ‏داران_غربى نيز هر يک به نوبه خود به تأييد و پشتيبانى از رفرم امريكايى « » برخاستند و تا آنجا كه توانستند با قلم خود، مخالفان اين رفرم استعمارى را ـ كه اكثريت قريب به اتفاق ملت ايران مى‏بود ـ به باد ناسزا گرفتند و آنچه را كه رژيم شاه و دستگاه تبليغاتى او به دروغ به آنان نسبت مى‏دادند پى‏‏در‏‏پى نشخوار كردند. (نهضت امام خمینی، ج1، صص300-297) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 21تیر1357 به گزارش رئیس ساواک آذربایجان غربی: دستگیری 5 نفر در سردشت منبع: روزهای حماسه و نور: ج1، ص363 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴نگرانی امیرانتظام از تأثیر فوق‌العاده امام خمینی سالروز مرگ عباس امیرانتظام از: وزیر امور خارجه واشنگتن تاریخ: آگوست 79برابر با 18مرداد 58 به: سفارت در تهران فوری نسخه آن به کاخ سفید گزارشگر: ونس موضوع: مذاکره با امیرانتظام 🔹« انتظام نظراتی برای بهبود روابط ایران و آمریکا دارد. او به عنوان یک سفیر فوق العاده از طرف دولت موقت انقلابی ایران در اروپا خدمت می کند. انتظام نسبت به نفوذ مذهب افراطی در دولت و خمینی اظهار نگرانی می کند. 🔸اصطکاکهای قابل ملاحظه ای بین گروههای خیلی مذهبی (رادیکال) افراطی اطراف خمینی و کسانی که صرفاً ”مسلمانان خوب“ در نهضت آزادی خوانده می شوند و هم اکنون ملت را اداره می کنند، وجود دارد. انتظام ظاهر شدن دوباره بختیار در صحنه سیاست را مسئله مهمی قلمداد نمی کند. اگر دولت به طور جدی عمل کند، خطر چپ مسئله ای نخواهد بود.»(اسناد لانه جاسوسی، ج1، ص 548) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴توطئه عباس امیرانتظام و دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان سالروز مرگ عباس امیرانتظام 🔹در تاریخ ۵٨/٧/١٨ به پیشنهاد ، معاون نخست‌وزیر و سخنگوی ، جلسه‌ای در منزل تقی انواری و با حضور آقایان امیرانتظام، مقدم مراغه‌ای، عباس سمیعی، فتح‌اللّه بنی‌صدر، عباس رادنیا و احمد صدر حاج سید جوادی برقرار شد و طرح انحلال مجلس خبرگان ریخته شد. 🔸صرف نظر از این که آیا دولت حق دخالت در این کار را داشت یا نه، این طرح به خاطر این بود که فهمیده بودند که مجلس خبرگان، به دنبال تصویب اصل ولایت فقیه و تغییر برخی اصول پیش‌نویس است. 🔹این طرح در هیئت دولت به امضای ١٧ نفر از اعضای دولت رسید و تنها ۴ نفر آن را امضا نکردند. در شب تصویب نیز دولت روزنامه‌ها را آماده نگه داشت تا خبر مصوبه را به صورت فوق‌العاده منتشر کنند و رادیو-تلویزیون هم آن را بلافاصله اعلام کنند. در این میان بازرگان آن را منوط به تأیید امام کرد و البته امام نیز قاطعانه با آن مخالفت کردند: 🔸«مگر شما مى‏توانيد كه مجلس خبرگانى كه ملت با آن آراء زياد اين مجلس را درست كرده با يك كلمه‏اى كه شما بگوييد «ما مى‏گوييم كه منحل باشد» مگر با اين حرف‌ها شما مى‏توانيد، مگر شما قابل آدم هستيد! اگر چنانچه ولايت‌فقيه بشود، ديگر همه قدرت‌ها دست فقيه مى‏آيد! پس بنابر اين عزا بايد بگيريد! 🔹اين‌ها اگر همه قدرت‌ها دست رئيس‌جمهور مثلاً كذايى بيايد، هيچ حرفى ندارند، همه قدرت‌ها دست رئيس‌جمهور باشد، اگر همه قدرت‌ها دست يک نخست‌وزير مثلاً منحرفى بيايد، آن هم حرفى به آن ندارند. اما اگر قدرت، نه آن قدرتى كه است، آنى كه نظارت بر امور مملكت است كه نبادا معوج بشود... 🔸باز هم با رأى ملت. باز هم رأى ملت است كه آن اشخاص را يا آن هيئت‌هايى را كه مثلاً مى‏خواهند درست‏ بكنند، با رأى ملت درست مى‏شود، با اكثريت. شماها در اقليت هستيد. نشسته‏ايد آنجا با قلم مى‏خواهيد حكومت كنيد بر اكثريت! »(صحیفه امام، ج ١٠، ص ٣٠٩) 🔹 در یک سخنرانی به مناسبت رحلت آیت‌اللّه طالقانی از مصوبات مجلس خبرگان اظهار نگرانی می‌کند. در پاسخ او، نایب رئیس مجلس خبرگان اظهار شگفتی می‌کند و وجود هر گونه نگرانی را رد می‌کند. 🔸 نیز در سخنرانی خود به وی جواب می‌دهد: «موقعی نگران می‌شویم که این انقلاب را بدهیم به دست کسانی که در این مدت هشت ماه تجربه نشان داد که آن‌گونه که باید نمی‌توانند عمل کنند. مسئله ولایت فقیه این است که اگر امروز این را در قانون اساسی ننویسیم، فردا امام خمینی هم اگر بخواهد در یک موضوعی اظهار نظر کند، می‌گویند تو مقام غیر مسئولی و حق نداری اظهار نظر بکنی. ما می‌خواهیم پای ولایت فقیه را به دولت و حکومت بکشانیم تا فردا به فقیه نگویند که تو آدم غیر مسئول هستی و نمی‌توانی اعتراض کنی.» 🔸 بعدها از بازرگان به خاطر نداشتن شجاعت در اعلام انحلال مجلس خبرگان و در میان گذاشتن طرح با امام گلایه نمود و گفت: «متأسفانه مهندس بازرگان با همه خصوصیات عالی و قدرت فوق‌العاده در قبول شرایط سنگین زمان، فاقد جسارت کافی است. فردا بازرگان و عده‌ای از افراد هیئت دولت به دیدن امام رفتند و طرح را مطرح کردند. پرواضح بود که امام آن را رد خواهد کرد، در حالی که اگر قبلاً اعلام شده بود، شانس رد کردن آن ده درصد بود ولی در عوض ٣۶ میلیون مردم که به دلیل وضع خاص زمان فکر می‌کردند به جای پیاده کردن قانون اسلام، آخوندیسم بر مملکت حکومت خواهد کرد، بپا خاستند و تحت رهبری امام بازگشت بازرگان را از ایشان خواستند.» بازرگان، بعدها عملکرد مجلس خبرگان در تصویب اصل ولایت فقیه را یکی از معضلات دانست و از سرایت آن به تمام ارکان حکومتی انتقاد کرد.(نخستین پیش‌نویس قانون اساسی، صص ٢٠٠-١٩۶) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ارائه طرح انحلال مجلس خبرگان توسط عباس امیرانتظام و ابهامات بی‌پاسخ سالروز مرگ عباس امیرانتظام 🔹عباس امیرانتظام در خاطرات خود می‌نویسد: «در مهرماه 1358 برای شركت در جلسه‌ای كه و و كارمند ديگر قرار بود با نخست‌وزير داشته باشند، به آمدم. در چند روز اقامت در تهران در چند مهمانی خانوادگی شركت كردم... چون در اين جلسات اغلب زن و مرد و عده‌ای نوجوان هم شركت داشتند، من نمی‌توانستم نظرات خود را درباره اوضاع و دورنمای آينده مملكت تشريح كنم، بنابراين درصدد برآمدم اعضای شورای مقاومت ملی سال 1332 را برای مشورت و تبادل نظر دعوت كنم. هر يک از حاضران برای چاره‌جويی پيشنهادی مطرح نمود كه مورد تأييد ديگران واقع نشد. نظر من اين بود كه مشكلات ما ناشی از فقدان قانون است و چون در اين رابطه مجلس خبرگان كه ماهيتی بدعت‌آميز داشت تخلف كرده بود، طرح انحلال آن را پيشنهاد كردم... »(آن سوی اتهام، ص48) 🔸برنامه انحلال مجلس خبرگان توسط عباس امیرانتظام مكتوب می‌شود و به امضای چند تن از عناصر كمتر سياسی كابينه می‌رسد، اما دكتر يزدی، مهندس صباغيان، مهندس معين‌فر و دكتر ميناچی از امضای آن سر باز می‌زنند. سپس آقای اميرانتظام با هماهنگی آقای بازرگان طرح را در دستور جلسه هيئت دولت قرار مي‌دهد و ادامه ماجرا را خود اين‌گونه روايت می‌كند: نخست‌وزير پيشنهادم را پذيرفت و من از رئيس دفتر ايشان خواستم تا از خبرنگاران دعوت كنند و خودم در اتاق رئيس‌ دفتر ايشان منتظر ماندم. جلسه هيئت دولت پنج ساعت طول كشيد و در ساعت ده شب خاتمه يافت. اولين كسی كه از جلسه خارج شد و به طبقه بالا آمد، شخص نخست‌وزير بود. من بالای پله‌ها انتظار ايشان را می‌كشيدم. ايشان فوق‌‌العاده عصبی و هيجان‌زده بود. وقتی به من رسيد مرا به كناری كشيد و ابتدا سوگند داد تا مسئله را فراموش كنم و دوم اينكه بلافاصله به سوئد بازگردم. »(آن سوی اتهام، ص50) 🔹همان‌طور كه از اين روايت پيداست آقای اميرانتظام تمام امكانات را فراهم كرده تا آقای بازرگان را وارد وادی خاصی كند. حتی خبرنگاران را فراخوانده تا برای اولين‌بار بحث انحلال مجلس خبرگان توسط ايشان به آن‌ها و به تبع آن به جامعه منعكس شود. حال مسئله اين است كه در حالی كه ساير جريانات و نيروهای فعال سياسی به هيچ‌وجه از اين برنامه آقای اميرانتظام اطلاعی نداشتند، چه بحث‌هایی در جلسه آن شب هيئت دولت صورت می‌‌گيرد كه موجب بروز چنين واكنشی از سوي آقاي بازرگان مي‌شود؟ 🔸چه ابعادی از موضوع برای آقای نخست‌وزير روشن مي‌شود و نهايتاً اينكه چرا ايشان فوق‌‌العاده از اين اقدام آقای اميرانتظام عصبی شده و از وی می‌خواهد تا بلافاصله تهران را به مقصد سوئد ترک كند؟ بدون ترديد قبل از جلسه هيئت دولت هم چند مطلب برای آقاي بازرگان روشن بود. نخست‌ اينكه طرحی براي انحلال مجلس خبرگان ارايه شده است كه تبعات آن بر كسی پوشيده نيست. دوم اين‌كه خاستگاه سياسي اين طرح به آقای اميرانتظام باز می‌گردد، اما با وجود اين مفروضات، ايشان می‌پذيرد كه طرح مزبور در دستور كار دولت قرار ‌گيرد. علی‌القاعده بايد در آن جلسه مخالفان اين طرح مسائل خاصی را مطرح ساخته باشند كه تغييری چنين فاحش در ديدگاه و برخورد آقای بازرگان ايجاد شده و آن را از حد مخالفت نظری با يك طرح، بسيار فراتر برده باشد. آيا نبايد پرسيد چرا آقای اميرانتظام ترجيح می‌دهد در مورد علت اين امر سكوت كند؟(مقاله نقدی بر خاطرات عباس امیرانتظام، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش33، پاییز 1391) متن کامل مقاله «نقد خاطرات عباس امیرانتظام» 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد خاطرات امیرانتظام.pdf
819.4K
🖊نقدی بر خاطرات عباس امیرانتظام سالروز مرگ عباس امیرانتظام 🔹مقاله حاضر نقد اجمالی است به برخی از نكات مهم كتاب آن سوی اتهام؛ خاطرات كه بعد از 21 سال نگاشته شده است. نويسنده در قالب نگارش اين كتاب، توضيحات خود را در مورد طرح انحلال مجلس خبرگان، جاسوسي و... ارايه كرده است. 🔸تا پیش از انتشار این خاطرات، رسانه‌های خارجی و عمدتا سلطنت‌طلب از وی تصویری از اسوه پایداری و مقاومت ترسیم کرده بودند اما این خاطرات، که به صورت انفعالی و دفاعی تنظیم و طراحی شده بود، به روند تبلیغاتی رسانه‌های غربی شوک وارد کرد. در مقاله ضمیمه، نقد خاطرات عباس امیرانتظام را خواهید خواند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db