روزشمار انقلاب اسلامی
🗓29شهریور1357
مجلس سنا در جلسه فوقالعاده امروز خود به ریاست سناتور دکتر #محمد_سجادی، به برقراری حکومت نظامی در تهران و یازده شهر کشور رأی مثبت داد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص530
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی و پایان دادن به یک تبعیض
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/91
🔹امام در اولين ماه رمضان اقامت خود در #نجف_اشرف، در سال 1344 بين عموم روحانيان و محصلان #حوزه_علميه_نجف اعم از #ايرانى، #افغانى، #پاكستانى، #هندى، #عرب و ساير كشورها وجوهى به عنوان مساعدت به طور مساوى تقسيم كرد و به هر نفر اگر داراى همسر بود دو دينار و گرنه يک دينار، كه معادل 20 و 40 تومان آن روز ايران بود پرداخت كه بازتاب وسيع و شگفتآورى در سطح حوزه داشت و براى مدتى افكار را به خود جلب كرد و در هر مجلس و محفلى از آن سخن مىرفت، زيرا براى اولين بار بود كه مرجع تقليدى در حوزه نجف بين روحانيان ايرانى و غيرايرانى در تقسيم وجوهات فرق نمىگذاشت و همه را به طور مساوى مىنگريست، اين در حقيقت نخستين گامى بود كه در حوزه علميه نجف جهت در هم شكستن تبعيض نژادى برداشته مىشد.
🔸اين عمل اسلامى و انسانى امام، جايگاه والايى براى او در دل عموم روحانيان و محصلان كشورهاى اسلامى در نجف اشرف به وجود آورد و محبوبيت ژرف و عظيمى را در پى داشت.
🔹محصلان محروم و بىپناه غير ايرانى بويژه #افغانى و #پاكستانى كه ساليان درازى در حوزه نجف به جرم افغانى و پاكستانى بودن تحقير شده بودند، به امام رو آوردند و او را براى مستضعفان و بىپناهان، پشتيبان و ياور يافتند، از حمايتى كه امام با اين عمل ارزنده و برجسته از آنان كرده بود، نيرو گرفتند، جرأت پيدا كردند و از آنكه ساليان درازى به جرم ايرانى نبودن تحقير شده بودند و درست نصف شهريه محصلان ايرانى را دريافت داشته بودند، سخت خشمگين شدند، در مقام اعتراض برآمدند و براى گرفتن حق خود و پايان دادن به تبعيض نژادى در حوزۀ نجف دست به شورش زدند و كشمكش شديد و تندى با اطرافىهاى بعضى از علمايى كه در نجف با تبعيض، شهريه مىدادند پيدا كردند و سرانجام آنگاه كه امام به جاى تقسيمى گاه و بيگاه، رسماً به شهريه دادن پرداخت و به عموم افراد حوزه بدون تبعيض و به طور مساوى ماهانه داد، ديگر علما نيز ناچار شدند به آن رسم غلط و غير اسلامى كه ساليان درازى بود در آن حوزه حاكم بود پايان دهند و به عموم افراد حوزه به طور مساوى ماهانه بپردازند.(نهضت امام خمینی، ج2، ص271)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پخش زنده سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس
🔻 در آستانه هفته دفاع مقدس، جمعی از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس و خانوادههای شهدا، صبح چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
📲 این برنامه که ساعت ۱۰:۳۰ صبح چهارشنبه ۳۰ شهریور آغاز میشود، به صورت زنده و مستقیم از رسانه KHAMENEI.IR و شبکههای صدا و سیما پخش خواهد شد.
🔺️ علاوه بر حضور برخی پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس در حسینیه امام خمینی (ره)، جمع دیگری از پیشکسوتان دفاع مقدس در اقصی نقاط کشور نیز از طریق ارتباط تصویری با همه مراکز استانها در این دیدار حضور خواهند داشت.
💻 Farsi.Khamenei.ir
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓30شهریور1357
🔹4 نفر از خبرنگاران فرانسوی که برای مصاحبه با امام به منزل ایشان در #نجف رفته بودند، توسط مقامات امنیتی عراق دستگیر و به بغداد اعزام شدند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص531
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | حقایق دفاع مقدس باید به گوش جوانها برسد
🔺 هماکنون؛ بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس؛ ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
📲 به صورت مستقیم ببینید👇
farsi.khamenei.ir
مقام معظم رهبری:
سعی شود #روایتهای_مخدوش و غلط و دروغ از دفاع مقدس و اصل انقلاب پاسخ داده شود. (1401.6.30)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
الف لام تحریف
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/1
🔹کتاب الف لام خمینی نوشته هدایتالله بهبودی در تاریخ دوشنبه 22مرداد1397 رونمایی شد و به سرعت مورد توجه دولت موسوم به اعتدال قرار گرفت و بدون آنکه اصولی ابتدائی تاریخی را رعایت کرده باشد؛ جایزه کتاب سال را از دست شیخ حسن روحانی کسب کرد. بخشی از تحریفات این کتاب عبارت است از:
🔸ارائه چهرهای لیبرال و مجاملهکار از امام قدس سره
🔹استفاده از شایعات گفتاری یا نوشتاری علیه امام قدس سره
🔸استفاده سلیقهای و حذف گزینشی روایات تاریخی
🔹تحریف اندیشههای سیاسی امام
🔸خدشهدار کردن چهره پراقتدار امام
🔹اتهامزنی به امام
🔸ضد و نقیضگویی درون متن
🔹عدم پایبندی به اصول تاریخنگاری
و...
🔸حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و پژوهشگران بنیاد تاریخپژوهی؛ پیش از این در مقالات علمی مختلف تحریفات و نقایص این کتاب را افشا کرده بودند که به مناسبت سخنان اخیر مقام معظم رهبری و لزوم مقابله با #روایتهای_مخدوش علیه انقلاب اسلامی، مروری بر آن خواهیم داشت.
#ارتحال_امام
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت: تحریفات کتاب الف لام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/2
🔹شخصیت و مسلک امام خمینی قدس سره الشریف رکن انقلاب اسلامی است و تحریف ایشان به انحراف انقلاب از ریل اصلی خود منجر خواهد شد.
🔸یکی از تحریفات آشکار که با حمایت دولت #شیخ_حسن_روحانی شکل دولتی نیز به خود گرفت، کتاب «الف لام خمینی» بود. پیش از این حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به صورت تفصیلی بخشی از تحریفات مندرج در این کتاب را آشکار کرده بود.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام1.pdf
4.27M
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/3
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
«کتاب الف لام خمینی... به رغم اینکه زیر نظر مؤسسهای رسمی و آشنا به اسناد و مدارک سری و محرمانه تنظیم شده است، متأسفانه نتوانسته است امام را «تعریف» کند، بلکه در مواردی دانسته یا ندانسته سیاهنمایی و نارسایی ساختگی پدید آورده است...»
ضمیمه: مقاله «الف لام، خدمت یا خیانت» بخش اول، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش56، تابستان1397.
#الف_لام_خمینی
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام2.pdf
612.6K
الف لام خمینی و ساختن چهرهای لیبرال از امام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/4
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
«یکی از خدمات! نویسنده الف لام این است که در جای جای نوشتههای خود تلاش کرده است چنین وانمود کند که امام نیز با سبک و سیاق لیبرالها قلم میزده و سخن میگفته است؛ هم از مردم واهمه داشته و هم از دولت پروا میکرده است...»
ضمیمه: مقاله «الف لام، خدمت یا خیانت بخش دوم»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش57، پاییز 1397.
#الف_لام_خمینی
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام3.pdf
213.7K
الف لام خمینی و تخریب امام در پوشش ستایش ظاهری از امام!
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/5
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
🔹دست اندرکاران چاپ و نشر کتاب الف لام نشان دادند که از امام تنها نام او را می خواهند تا نان بخورند برای آنها اصولاً مهم نیست آنچه را که به نام امام انتشار می دهند و به بازار عرضه می دارند، چه ضربه های جبران ناپذیری به جایگاه و شخصیت امام وارد می کند و آب به آسیاب دشمن می ریزد. مهم این است که به نوعی سری تو سرها داشته باشند. اگر دستشان از ریاست و وزارت کوتاه است، دست کم، به نام امام و با عنوان چاپ و پخش آثار و اندیشه های امام به نوایی برسند و مقامی کسب کنند و چون خودتوان جستار و پژوهش ندارند و به اعتراف خود، حتی نمی توانند خلاف گویی ها و تحریفگریهای یک نوشته را به درستی بازشناسند ناگزیرند از عناصر معلوم الحال یا مجهول الهویه کمک بگیرند...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره59-58)
ضمیمه: مقاله ««الف لام، خدمت یا خیانت بخش سوم» حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش، 59-58 زمستان 1397 و بهار 1398.
#الف_لام_خمینی
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام4.pdf
253.9K
پرسشهایی بیپاسخ از نویسنده الف لام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/6
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
علامه شهید سید مصطفی خمینی روایت میکرد که روز 13 آبان 1343 ، هنگام ورود به زندان قزل قلعه به افسر نگهبان گفتم: آیا می دانید من به جرم دفاع پدرم از حقوق ارتش دارم زندانی می شوم؟ پاسخ داد: ما حق نداریم به اینگونه مسائل فکر کنیم! اکنون اگر از نویسنده الف لام حق فکر کردن سلب نشده باشد و از اندیشه و اندیشیدن و تحلیل و بررسی باز نمانده باشد بایسته است به چند پرسش پاسخ دهند...
ضمیمه: مقاله «الف لام خدمت یا خیانت، بخش چهارم»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش61-60، تابستان و پاییز 1398.
#الف_لام_خمینی
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام5.pdf
337.5K
اتهامات ناروای الف لام خمینی علیه امام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/7
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
نويسنده الف لام با تمسک به گزارش پوچ و ساختگی و دور از خردمندی ساواک بر آن است چند انديشه و نقشه را به بار بنشاند:
1. اتهام لیبرالمنشی به امام
2. اتهام به مراجع از زبان امام
3. اتهام دورنگی و دو رویی به امام
ضمیمه: مقاله «الف لام خدمت یا خیانت، بخش پنجم»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش62، زمستان 1398.
#الف_لام_خمینی
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تطهیر پهلوی در الف لام خمینی.pdf
220.9K
تطهیر پهلوی در کتاب الف لام خمینی؛ نوشته هدایتالله بهبودی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/8
🔹تطهیر کارگزاران و خصوصاً دو پادشاه پهلوی، به عنوانِ یک پروژه تاریخی- رسانهای مورد توجه مخالفان نظام اسلامی قرار گرفته و با مطالب زیادی این رویکرد، تولید و منتشر شده است. خدشه در ذهنیت تاریخی نسل امروز و آینده، ایجاد تردید در علل وقوع انقلاب اسلامی و نیز کارآمدی جمهوری اسلامی، از جمله نتایج پروژه تطهیر در ایران است.
🔸این نوشتار ضمن مرور هشدارهای تاریخی امام خمینی نسبت به تطهیر پهلوی و انوشیروانسازی از آنان، با اتکا بر مستندات تاریخی، به بازکاوی برخی موارد از تطهیر پهلوی در کتاب الفلام خمینی و نقد آن پرداخته است. اثر مزبور واجد جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی گردیده و به تبع شهرت نویسنده آن، در کوتاهزمانی به نحو بسیار فراگیر در مجامع مختلف فکری و فرهنگی توزیع شده است. از این رو، نقد علمی آن حائز اهمیت ویژه است.
🔹تکثیر الگوی نقد مورد استفاده در این مقاله، تا حدود زیادی مخاطب را نسبت به تأثیر عمیق و ناخودآگاه مطالب تاریخی خلاف واقع، مصون خواهد کرد و امتداد چنین تحقیقاتی موجب پالایش منابع تاریخی داخلی و پیشگیری از گسترش روند تطهیر خواهد شد.
ضمیمه: مقاله «تطهیر پهلوی در کتاب الف لام خمینی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش62، زمستان 1398.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریف مکتب امام خمینی در کتاب موسوم به «دایرةالمعارف بزرگ اسلامی»
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/9
▫️دایرةالمعارف بزرگ اسلامی یکی از نخستین و گستردهترین تلاشها جهت دانشنامهنویسی در ایرانِ پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و در آخرین مجلد منتشر شده از این دانشنامه، مدخلی به امام خمینی (ره) اختصاص داده شده است. نویسندگان این مدخل آقایان فرامرز حاج منوچهری، احمد پاکتچی و حمید انصاری هستند.
▪️با توجه به جایگاه دایرةالمعارف بزرگ اسلامی این مدخل پس از انتشار به عنوان متن معیار در معرفی امام خمینی تلقی خواهد شد و بیشک منشأ قضاوت پیرامون پیشینه خانوادگی، مبارزاتی، علمی و شخصیتی حضرت امام خواهد بود اما مطالعه دقیق و تاریخی این کتاب حاکی از بروز خطاها و تحریفات اساسی در این مدخل است. بخشی از این تحریفات عبارت است از:
▫️تحریف در سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی
▪️تحریف به نقیصه در خصوص عزل آقای حسینعلی منتظری
▫️تحلیل امام بر اساس مبانی و الگوهای غربی
▪️روایت وارونه از تسخیر لانه جاسوسی
▫️تحریف در خصوص پیشینه نظریه ولایتفقیه
و...
▪️پیش از این؛ بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با کتاب «نقدی بر مدخل «خمینی، روحالله» در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی» به بررسی انتقادی مدخل مزبور پرداخت. مخاطبان فرهیخته با مراجعه به این اثر میتوانند با اساسیترین تحریفات در حوزه سیره و مسلک امام خمینی، و پاسخ به آن تحریفات آشنا شوند.
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
📞تلفن: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریف مکتب امام خمینی در «دایرةالمعارف تشیع»
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/10
▫️نقد مستند و علمی دانشنامههای مرتبط با انقلاب اسلامی و امام خمینی قدس سره الشریف ، از آن جهت ضرورت دارد که به واسطه شهرت و اعتبار ملی و فراملی این قبیل متون، مطالب آن به عنوان متن معیار مورد استناد و مراجعه علمی محققان داخلی و خارجی قرار میگیرد.
▪️مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف تشیع برای نخستینبار در سال 1378 منتشر شد و برای اولینبار توسط بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
▫️نویسنده این مدخل «عمادالدین باقی»، نویسنده و سیاستمدار نزدیک به نهضت آزادی و از فعالان رسانهای رادیکال اصلاحطلب، شاگرد آقای حسینعلی منتظری و عضو ارشد بیت اوست و طبیعتا این مدخل؛ روایت امام خمینی از منظر یک نویسنده منتقد و مخالف اندیشه سیاسی رهبر کبیر انقلاب اسلامی محسوب میشود و معلوم نیست متولیان دایرةالمعارف تشیع به چه علت این مدخل را به چنین فردی واگذار کردهاند.
▪️در هر صورت فارغ از رویکرد ایدئولوژیک و گزینشی نویسنده، مدخل مورد بررسی دچار اشکالات فاحش علمی و تاریخی متعدد است و بنیاد تاریخپژوهی با انتشار کتاب «نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف تشیع» به این اشکالات و تحریفات پرداخته است.
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
📞تلفن: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی به خاطرات تحریفآمیز آقای اکبر هاشمی رفسنجانی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/11
🔹راههای پیشرفت برای جوامع و ملتها باز است؛ اگر از شکستها و پیروزیها عبرت بگیرند و در یک کلمه؛ برای #حافظه_تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکلگیری این حافظه مؤثر است که خاطرهنگاری #رجال_سیاسی یکی از مهمترین آنها است. اما مسئله اساسی اینجا است که رجال سیاسی معمولاً بر اساس حب و بغضهای شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت میکنند.
🔸روایتها و خاطرات #مرحوم_اکبر_هاشمی_رفسنجانی به خاطر جایگاه سیاسی وی و حضور در صحنههای مختلف برای همه تاریخپژوهان انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و دقیقاً به همین دلیل؛ اگر عمداً یا سهواً «روایتهای ناروا» در این خاطرات وارد شده باشد، اثر تخریبی آن در مخدوشسازی حافظه تاریخی محققین و و به ویژه معرفی تحریفآمیز مکتب امام خمینی، اثر بسیار منفی برجا خواهد گذاشت.
🔹مجموعه « #روایتهای_ناروا » 10 مقاله در نقد خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی است که همگی در سالهای حیات وی، منتشر شده است. تنوع مقالات در این اثر باعث شده ابعاد مختلفی از خاطرات آقای رفسنجانی مورد واکاوی و دقت تاریخی قرار گیرد.برخی از تحریفات و اشکالات خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی عبارت است از:
🔸نامحرم شمردن مردم در تبیین مسائل تاریخی
🔹نادیده انگاشتن ویژگیهای برجسته امام خمینی
🔸تبدیل خاطرات سیاسی به معرفینامه خانوادگی
🔹غلو در خاطرهگویی و القای «ژست رهبری و فرماندهی»
🔸خلافگویی پیرامون برخی جریانات
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
📞تلفن: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی به خاطرات تحریفآمیز آقای حسینعلی منتظری
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/12
🔹آقای حسینعلی منتظری به دلیل اعتماد ویژه برخی دلسوزان و مطرح شدن به عنوان قائممقام رهبری از جایگاه سیاسی بالایی برخوردار شد و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا پیش از عزل؛ در مناصب و موقعیتهای حساس حضور داشت اما در نهایت به دلیل ضعف شخصیتی و نفوذ دادن جریانات انحرافی به بیت خود از خط امام جدا شد و به یک مخالفخوان تمام عیار در برابر جمهوری اسلامی تبدیل شد.
🔸همان جریانات انحرافی سیاسی پس از عزل نیز دست از او نکشیدند و با تولید روایات تاریخی تحریفآمیز تلاش کردند انتقام خود را از امام و نظام بگیرند. روایاتی که اگر تحریفات آن افشا نمیشد خسارتی سنگین به حافظه تاریخی ایرانیان وارد میساخت.
🔹مورخ خبیر انقلاب اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی طی 21 مقاله، از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شمارگان 21-1، به تفصیل آن خاطرات را نقد کردند. برخی از تحریفات خاطرات منتظری عبارت است از:
🔸تناقضگویی و عدم ثبات روایی
🔹رویگردانی از اصول خاطرهنگاری و تلاش برای تبرئه خود و تخطئه دیگران
🔸بزرگنمایی و اسطورهسازی از آقای منتظری
🔹سانسور نقش سایر مبارزان
🔸پنداربافی و ارائه مطالب خیالی
🔹خطدهی مصاحبهکننده به آقای منتظری و ارائه مطالب از پیشمهندسیشده
و...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️نبوغ ذاتی یا دروغ حرفهای؟
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/13
🔴 نقد خاطرات منسوب به منتظری
🔹 خاطرات شفاهی یکی از منابع تاریخی است که البته از نظر تاریخپژوهان اعتبار چندانی ندارد و استفاده از آن ضوابط خاص خود را دارد. به ویژه اگر آن خاطرات مربوط به کسی باشد که تحت تأثیر جریانات مختلف قرار گرفته و حتی از جناب شخصی چون امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف فاسق و فاسد و مفسد لقب گرفته باشد.(ر.ک: روزگار قائممقامی، 132-126)
🔸 کتاب «آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله العظمی منتظری» یکی از آثار مجتبی لطفی؛ از هواداران قدیمی آقای منتظری است که در برخی موارد با سیاست #چسب_و_قیچی خاطرات مخدوش وی را که مورد نقد اهل نظر قرار گرفته بود بازنشر داد که در ادامه به برخی از تحریفات تاریخی این خاطرات اشاره خواهیم کرد:
🔹 یکی از روایتهای مخدوش درج شده در این کتاب، مربوط به تأثیر آقای منتظری در ورود #آیتالله_بروجردی به قم است. خاطرهگو در این مجال خود را مدافع حضور آیتالله بروجردی و امام اعلی الله مقامهالشریف را در جایگاه مخالف مینشاند:
🔸 «من یادم هست قبلش به آقای خمینی میگفتیم که از آقای بروجردی بخواهید به قم بیایند و ایشان گفتند:
«میترسیم سه تا آقا چهارتا بشود» باورشان نمیآمد که آقای بروجردی بتواند کاری انجام دهد ولی بعد که آقای بروجردی به قم آمده بود روزی ایشان فرمودند:«آقای بروجردی بیست سال دیر به قم آمد، درس ایشان جوری است که طلبهها غیرمستقیم بدون اینکه بفهمند میبینند مجتهد شدهاند.» این تعبیر آقای خمینی نسبت به درس آقای بروجردی بود.»(آیتالله العظمی بروجردی به روایت آیتالله منتظری ص36-35)
🔹 این خاطره پیش از این نیز به بیانی دیگر در خاطرات منتشر شده آقای منتظری درج شده بود. او در جای دیگر گفته بود:
گاهی اوقات درس اخلاق که تمام میشد، من و آقای مطهری میرفتیم خدمت ایشان [امام خمینی] اگر نظریاتی داشتیم اظهار میکردیم. مثلاً یادم هست که یک وقت با ایشان صحبت کردیم که این اختلافی که در قم هست الان سه تا آقا هستند که مریدهایشان با هم اختلاف دارند، این چیز بدی است. اگر یک جوری میشد که آیتالله بروجردی را از بروجرد دعوت میکردند میآمدند قم و ایشان #زعامت_حوزه را به عهده میگرفتند، این اختلافات کمتر میشد، مرحوم آقای خمینی گفتند میترسیم سه تا آقا، چهار تا بشود ... (خاطرات ص91)
❇️ تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نقد این خاطره میگوید:
🔸 آقای منتظری در این فراز از خاطرات کوشیده است برای خود در مورد دعوت آقای بروجردی به قم، نقشی دست و پا کند و چنین بنمایاند که گویا امام به مقام و موقعیت علمی آقای بروجردی و تفوق و برتری او از علمای قم آگاه نبود و او را در ردیف دیگر علمای آن روز قم میپنداشت. لیکن آقای منتظری با اینکه بیش از چند صباحی نبود به قم آمده بود، روی #نبوغ_ذاتی و خارق العادگی که داشت به مقام علمی و موقعیت اجتماعی آقای بروجردی پی برد و اصولاً پیشنهاد دعوت از آقای بروجردی به قم برای نخستین بار از جانب او مطرح شد و از ابتکارات ذهنی او بود!! در این مورد بایسته است چند موضوع مورد بررسی قرار گیرد:
🔹 نخست اینکه آقای منتظری در سال 1320ش به قم آمد و در آن برهه هنوز «سطح» میخواند و خود اعتراف کرده است که «هنوز درس خارج برایم زود بود... و سطح را هم آن جور که باید مسلط نشده بودم...»(خاطرات ص100) بیتردید طلبه تا چند سالی در حوزههای درسی فقها و علما زانو نزند و با مبانی علمی آنان به صورت ریشهای آشنا نشود، نمیتواند تفوق و برتری برخی از آنان را بر دیگری به دست آورد.
تشخیص اعلمیت نیازمند آن است که طلبه در #علوم_اسلامی خبره باشد و خبرگی بدون گذراندن چند دوره #درس_خارج و به دست آوردن مبانی قوی علمی، محقق نمی شود. بنابراین آقای منتظری در آن روز به عنوان یک محصل مبتدی نمیتوانست چنین پیشنهادی را به عنوان یک نظر ابتکاری داشته باشد مگر اینکه از زبان دیگری شنیده باشد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رد ادعای منسوب به منتظری در خصوص نقش وی در دعوت از آیتالله بروجردی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/14
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
آقای منتظری ادعا کرده بود که امام اعلی الله مقامه الشریف با حضور آیتالله بروجردی در قم مخالف بودند ولی او پیشنهاد داد و زمینه حضور را فراهم کرد. در بخش اول نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری اولین دلیل را برای رد این ادعا آوردیم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/4850
و اینک دلیل دوم:
🔹 امام سالیان درازی پیش از آمدن آقای منتظری به قم، از آقای بروجردی شناخت داشت و به مقام علمی و تفوق فقهی او نسبت به علمای قم آگاه بود.
🔸آقای بروجردی در دوران زعامت حاج #شیخ_عبدالکریم_حائری دریک برهه به قم آمد و مورد استقبال آن مرجع بزرگ و علما و فضلای حوزه قرار گرفت. در حوزهی قم به تدریس پرداخت و بسیاری از علما و اساتید فن را مجذوب مقام علمی خود ساخت.
🔹در این برهه امام و دیگر اساتید حوزهی قم به برتری علمی و اندیشههای سیاسی او بیش از پیش پی بردند. مقام والای علمی آقای بروجردی تا آن پایه بود که حتی مراجع قم نیز به برتری و تفوق او نـسبت به خود اذعان داشتند و این مقام و موقعیت او تقریباً مورد اتفاق مقامات علمی قم و نجف و دیگر علمای بلاد ایران بود و موضوعی نبود که در آن جای شبهه و خدشه باشد.
🔸اگر آقای بروجردی در آن مقطع در حوزهی قم ماندگار شده بود، بیتردید تنها مرجع شیعه در حوزهی قم به شمار میآمد. لیکن پافشاری اهالی بروجرد و سیل نامه و طومار و تلگرام آنان آقای بروجردی را ناگزیر ساخت که حوزهی قم را ترک کند و به #بروجرد بازگردد.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رد ادعای منتظری در خصوص نقش برجسته وی در مرجعیت امام
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/15
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 در بخش دیگری از کتاب منسوب به آقای #منتظری؛ ادعای وی در خصوص زمینهسازی برای #مرجعیت_امام درج شده است و خاطرهسازی به نحوی دنبال شده که گویی مردم اقبالی به امام نداشتند و ایشان شخصیت شناخته شدهای نبود و حتی شهریه طلاب را هم نمیداد اما آقای منتظری نقش ویژهای در ترویج مرجعیت ایشان داشته است:
پس از فوت #آیتالله_بروجردی از روزنامهها آمده بودند با طلبهها راجع به مراجع مصاحبه میکردند. ما آیتالله خمینی را هم مطرح کردیم و روزنامهها نام ایشان را هم جزو مراجع نوشتند... رساله ایشان هم با اصرار و پیگیری ما به چاپ رسید....
🔸 « ایشان مایل نبود رسالهاش به چاپ برسد. آقای مولایی آمد به من متوسل شد که بالاخره باید کاری کرد که رساله ایشان به چاپ برسد. ایشان هم حاشیه بر «عروة الوثقی» داشت هم حاشیه بر «وسیلة النجاة» و هم رساله فارسی ظاهرا به اسم «نجاة العباد»؛ که آن وقت از ایشان گرفته شد و به همراه حاشیه عروه به صورت جداگانه به چاپ رسید.
بعد از رحلت مرحوم آسیدعبدالهادی، در نجفآباد تقریبا مرجعیت آیتالله خمینی تعین پیدا کرد. ظاهرا در آن موقع در شهرهایی که مرجعیت ایشان به صورت گسترده مطرح بود یکی در نجفآباد بود و دیگری در رفسنجان، اما در شهرهای دیگر از ایشان خیلی تقلید نمیکردند. پس از فوت مرحوم آسیدعبدالهادی در نجفآباد یک جلسه فاتحه گرفتیم و آقای حاج آقا باقر تدین در آن جلسه منبر رفت و به طور رسمی اعلام کرد که نظر ما برای تقلید به آیتالله العظمی حاج آقا روحالله خمینی است و بالاخره مرجعیت ایشان در میان مردم نجفآباد تثبیت شد.
🔹 ما عنایت داشتیم که آیتالله خمینی به طلبهها #شهریه بدهند، اما ایشان میفرمود ما چه داعی داریم که پول قرض بگیریم و شهریه بدهیم، ولی ما عنایت داشتیم که شهریه ایشان همیشه پابرجا باشد، چه در همان اوایل مرجعیت ایشان و چه در زمان #زندان و زمان تبعید ایشان که بعدا پیش آمد. آقای غیوری میگفت ما یک مقدار از تهران راه میاندازیم، ما هم از نجفآباد و جاهای دیگر مقداری جور میکردیم و به هر شکلی بود شهریه ایشان را راه میانداختیم، عقیده ما این بود که شهریه ایشان باید محفوظ باشد.»(ص267-266)
◀️ نقد در ادامه...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ادعای ناروای منتظری در خصوص نقش وی در مرجعیت امام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/16
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 مشابه این خاطرات از جانب بیت آقای منتظری پیش از این نیز چاپ شده بود. او در جای دیگر گفته بود
🔸 بعد از وفات آیتالله بروجردی، آیتالله گلپایگانی و آیتالله شریعتمداری و تا اندازهای آیتالله مرعشی در قم مرید و سلام و صلواتی داشتند، اما آیتالله خمینی نه... ایشان به طور کلی در این وادیها نبودند، حتی رسـالهی چـاپ شده هم نداشتند. من و آقای مولایی با اصرار رسالهی ایشان را گرفتیم و دادیم چاپ کردند... ایشان اصلاً در وادی مرجعیت نبودند...(خاطرات ص201)
🔹 حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در نقد این خاطره میگوید:
در آغاز نهضت باید دانست که اصرار این و آن نبود که امام را به پرداخت شهریه و چاپ رساله ناگزیر ساخت. این استقبال مردم بود که زمینه را برای دادن شهریه و چاپ و انتشار رسالهی او هموار کرد.
🔸مردم ایران در پی نهضت و روشنگریهای امام به خود آمدند، از غفلت و ظلمت رهیدند، امام را به درستی شناختند و در او ویژگیها و برجستگیهای بیمانندی دیدند، رازهای دل خود را در کلام او یافتند، خواستههای درونی خویش را در قلم و زبان او دیدند. #خلوص او، سوز و گداز او، خشم و خروش او مردم را شیفته کرد و دگرگون ساخت، مردم سر در راه او گذاشتند. پیروی از او را برخود واجب و وظیفه دانستند. اینجا بود که #وجوهات_شرعی به سوی او سرازیر شد و عموم کسانی که از او تقلید میکردند، به علت عدم دسترسی به رسالهی او به اعتراض برخاستند و از او درخواست رساله کـردند. در چنین شرایطی امام با انتشار رسالهی عملیه و پرداخت شهریه موافقت کرد، چنان که آقای منتظری نیز به آن اذعان کرده است:
🔹... اصلاً ایشان در وادی مرجعیت نبودند و طبعاً کسی پول هم به ایشان نمیداد. اما در جریان #انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی، ایشان از همه تندتر و داغتر به صحنه آمدند و اعلامیههای ایشان همه جا، تهران و جاهای دیگر، حسابی پخش شد، کم کم مردم به ایشان رو آوردند، به خصوص از تهران جمعیت زیادی به خانهی ایشان میآمدند و کمکم پول هم به ایشان میدادند... (خاطرات ص201)
🔸 در مورد دیگر چنین اعتراف کردهاست:
... وقتی این لایحه مطرح شد، #مراجع_قم اعتراض کردند، اما خیلی دست به عصا و با احتیاط، کسی که خیلی تند و تیز مطرح میکرد، آقای خمینی بود. روی همین اصل هم ایشان از همان روز معروف شد. اصلاً شناخت نسبت به ایشان در بازار تهران و در مردم، به واسطهی همان اعلامیهها بود...
❇️ واقعیت این است که هیچ کس در جریان مرجعیت و موقعیت امام نقشی نداشت. این مقام علمی و معنوی او بود که مردم را به سوی او کشانید. این سخنرانیهای دلنشین و اعلامیههای آتشین او بود که ملت ایران را شیفته و شیدای او کرد و عشق و علاقهی او را در دلها حاکم ساخت.
🔹 اگر امام با اصرار این و آن به شهریه دادن و انتشار رساله تن در میداد، در پی درگذشت آقای بروجردی که شماری از شاگردان و ارادتمندان او پافشاری داشتند که او را به صحنهآورند و به عنوان یک #مرجع_جامعالشرایط مطرح کنند، چرا رسالهی او چاپ و منتشر نشد و شهریهای از جانب او پرداخت نگردید؟
🔸آقای منتظری اگر توان این را داشت که به تعبیر خود «به زور شهریه را به گردن ایشان» بگذارد، چرا در پی رحلت #آقای_بروجردی به چنین زور آزمایی دست نزد و امام را به دادن شهریه و چاپ رساله نتواست وا دارد؟(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقدی دیگر بر ادعای بیاساس منتظری در زمینه مرجعیت امام
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/17
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 نکته درخور توجه اینکه آقای #منتظری خود اعتراف کرده است که اصرار کسان به واداشتن امام به چاپ رساله و دادن شهریه بینتیجه بوده و این نهضت او بر ضد رژیم شاه بوده است که زمینه را برای مرجعیت مطلق او هموار کرده است:
🔸 ... درس آقای خمینی در زمان آیتالله بروجردی از مهمترین درسها بود و حدود پانصد ششصد نفر شاگرد داشت و بعد از فوت آیتالله بروجردی، ایشان یک قدم هم برای مرجعیت خودش برنداشت. به اصرار به او گفتند رسالهتان را بدهید چاپ کنند. ایشان حاضر نبودند، تا اینکه مسألهی #انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی پیش آمد... آیتالله خمینی در این امر از همه فعالیت بیشتری داشت و اعلامیههای مهمیداد، در نتیجه مردم ایشان را شناختند و به سراغ ایشان آمدند...
🔹 امام هیچ گاه و هرگز در این اندیشه نبود که اگر شهریه را آغاز کرد، نبایستی قطع شود بلکه برعکس بر این نظر بود که اگر بودجه رسید، شهریه میدهد و هرگاه بودجهای نبود مسئولیتی ندارد. نگارنده به یاد دارد آن گاه که نخستین شهریهی امام در اردیبهشت ماه 1342 رسماً پرداخت شد، برخی از نزدیکان و ارادتمندان امام به او پیشنهاد داده بودند که مقدار شهریه را کمتر کند و نیز به طلابی که مقدمات میخوانند شهریه نپردازد تا از بودجهی موجود، شهریهی چند ماه را بتوان تأمین کرد. لیکن امام مخالفت کرد و دستور داد همهی موجودی را میان عموم طـلاب (چه آنهایی که مقدمات میخوانند و چه آنهایی که در پایهی سطح و خارج هستند)، تقسیم کنند و افزوده بود اگر بودجه رسید ماههای دیگر نیز شهریه میدهیم و اگر نرسید، نمیپردازیم. در تاریخ #حوزهی_قم امام نخستین مرجعی بود که به طلابی که مقدمات میخواندند نیز شهریه میداد.
🔸 آن گونه کوتهاندیشیها که مبادا بودجه برای شهریه نرسد و شهریه به طور مستمر و پیوسته پرداخت نشود و مایهی آبروریزی برای «آقا» شود و... در مرام و مکتب امام راه و جایی نداشت. این گونه دیدگاهها از آن کسانی است که هنوز از بیماری خود محوری و خودپرستی نرهیدهاند و در کردار و گفتارشان خدا جایی ندارد، طبق هواهای نفسانی حرکت میکنند و حرف میزنند و خاطره میگویند. لیکن انسانهای وارسته و خود ساخته که به دنبال انجام وظیفه هستند و طبق وظایف و مسئولیتهای دینی قلم میزنند و قدم برمیدارند، آزاداندیشتر از آنند که به شهریه و استمرار آن اندیشه کـنند و بابت بود و نبود آن نگرانی داشته باشند.
🔹 البته نگارنده بر آن نیست این واقعیت را انکار کند که بسیاری از شاگردان و ارادتمندان امام در پی درگذشت آقای بروجردی در فرصتها و مناسبتهای گوناگون، بارها به امام پیشنهاد میدادند که به دادن شهریه و چاپ و انتشار #رساله اقدام کند، لیکن امام تا روزی که مردم به او روی نیاوردند و بودجهی اولیه برای پرداخت شهریه فراهم نیامد، این پیشنهاد را نپذیرفت و به آن مبادرت نورزید. از این رو، شهریهی امام در پی اوج گیری نهضت او آغاز و دنبال شد.
🔸در مورد رسالهی عملیه نیز امام آن روز که مقلدین به او روی آوردند و خواستار رساله شدند، تنها با چاپ و انتشار آن موافقت کرد و هیچ مبلغی بابت چاپ آن هزینه نکرد. مردم با هزینهی شخصی آن را به چاپ رساندند. آن گاه که امام با چاپ رساله موافقت کرد، جمعی در اکیپهای مختلف به تنظیم آن به صورت توضیح المسائل پرداختند و آقای حاج شیخ #مجتبی_تهرانی اصلاح و تصحیح نهایی آن را به پایان برد و نخستین توضیح المسائل امام در تاریخ هفتم یا هشتم محرم83 (هـ. ق) (دهم یا یازدهم خرداد 1342) بـه بازار آمد. (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
منتظری و نادیده گرفتن حقایق تاریخی در زمینه مرجعیت امام
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/18
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹آقای منتظری خود را در مرجعیت امام مؤثر میداند. این در حالی است که ایشان پیش از آغاز نهضت در سال 1341 در جرگهی مراجع قرار داشت و در میان کسانی که او را میشناختند و با نام او آشنا بودند، به عنوان یک مرجع مطرح بود حتی در دوران #مرجعیت_آقای_بروجردی در برخی از نقاط ایران مقلدینی داشت. چنان که در کتاب نهضت امام، آمدهاست:
🔸 ... مقامات جاسوسی و به اصطلاح امنیتی رژیم شاه در ابتدای تأسیس ساواک دربارهی حوزهی قم و مقامات برجستهیآن حوزه و شمار طلابی که در آن حوزه به تحصیل سرگرمند، نیز دربارهی مدارج تحصیلی و حقوق مستمری آنان، به تحقیق و تفحص دست زده و گزارشی تهیه کردهاند. در این گزارش دربارهی مراجع تراز دوم پس از حاج آقا حسین بروجردی (مرجع علی الاطلاق جهان تشیع) و شمار طلابی که در درس آنان شرکت میکنند و منطقهی نفوذ آنان نیز اطلاعاتی دادهاند.
🔹در این گزارش که در تاریخ 22/12/1335 داده شده، شاگردان درس امام را حدود پانصد نفر ذکر کرده و اعتراف کرده است که از لحاظ درس حائز اهمیت است و یادآور شده است که در ایالات مرکز و غرب ایران، مقلد دارد... این گزارش از سوی سرهنگ قلقسه رئیس دایرهی امنیت و مذاهب، به ادارهی سوم ساواک داده شدهاست.... (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db