روزشمار انقلاب اسلامی
🗓20آبان1357
تابلوی دبیرستان محمدرضاشاه شاهرود به دست دانشآموزان خرد شد و نام این دبیرستان به #امام_خمینی تغییر کرد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص437
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓21آبان1357
🔹 #سولیوان #سفیر_امریکا در ایران با ارسال پیام بلند و ناامیدانهای به #واشنگتن گفت دولت امریکا باید با این واقعیت که حکومت شاه نمیتواند پابرجا بماند روبهرو شود. او با شدیدترین لحن به دولت خود توصیه کرد که دنبال جایگزینهایی برای شاه باشد و بیدرنگ با افرادی که پس از سقوط شاه ممکن است به قدرت برسند، تماس گیرد.
🔸بنابر گزارش بولتن محرمانه خبرگاری پارس جیمی کارتر رئیسجمهور امریکا، در نخستین اظهارنظر خود پس از روی کار آمدن دولت نظامی در ایران گفت: «ما با شاه به عنوان یک دوست و یک متحد وفادار مینگریم و روابط حسنهای که ایران با ما و سایر کشورهای دموکراتیک جهان با قدرتهای غربی داشته است و اکنون نیز دارد، بسیار سازنده و ارزشمند میباشد»
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص440-441
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگوى امام با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پيرامون سازمان/1
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/130
🔹امام با وجود رنج و نگرانى شديدى كه از كجانديشىهاى سازمان داشت و با آنكه از سوى بسيارى از مبارزان اسلامى براى يارى و پشتيبانى از بنيانگذاران و اعضاى سازمان، سخت زير فشار بود، از هرگونه سخنى بر ضد آنان بهشدت خوددارى مىكرد.
🔸نگارنده* گاهى درباره سازمان با امام گفتگو كرد و پشتيبانى از مبارزه قهرآميز و مسلحانه را خواستار شد ليكن در بيشتر موارد امام با سكوت و خويشتندارى از كنار مسأله مىگذشت، گاهى در پاسخ تنها به: «صلاح نيست» بسنده مىكرد و گاهى نيز پيرامون خيزش قهرآميز اظهارنظر مىكرد كه مبارزه مسلحانه بدون رهبرى و نظارت عالمان وارسته و آزموده و خيزشى فراگير و همهجانبه، مايه هرج و مرج و خونريزى ناروا و از ميان رفتن افراد بیگناه خواهد شد و بُردى نخواهد داشت؛ ليكن درباره سازمان و اعضاى آن هيچگونه سخنى نمىگفت و پاسخى نمىداد؛ ليكن نگارنده را از هر گونه تجليل و ستايش از كشتههاى سازمان نيز باز مىداشتند؛ از اين رو «ماهنامه 15 خرداد» كه از سوى اين نويسنده با همكارى شمارى از برادران روحانى پراكنده مىشد، از نخستين تا واپسين شماره كه از سوى رژيم بعثى عراق توقيف شد، در هيچ شمارهاى از سازمان و اعضاى آن نامى و سخنى به ميان نيامد.
🔹البته ما از ماهيت سازمان هيچگونه آگاهى و اطلاعى نداشتيم و تنها روى پايبندى به «ولايت» امام و باورمندى به اينكه امام مرد وظيفه و رهبرى فروهيده است و هرگز روى خواستههاى مادى و نفسانى سخن نمىگويد، از رهنمودها و دستورات او بىچون و چرا پيروى مىكرديم ليكن در درون، از اينكه امام به ما رخصت نمىدهد تا از سازمان و كشتههايشان تجليل و ستايشى داشته باشيم افسرده و ناراحت بوديم، تا اينكه در سال 1353 دفترچهاى زير عنوان «شركتهاى صهيونيستى در ايران» از سوى سازمان به دست من رسيد. در اين دفتر نشانى شركتهايى كه از سوى اشغالگران فلسطين در ايران پديد آمده همراه با نام و اعضا و مديران آن آورده شده بود، اين نوشته چون در اصل تايپى و از روى آن فتوكپى شده بود. كمرنگ و ناخوانا بود، از اين رو دفتر يادشده را به نزد امام بردم و از او خواستم در صورتى كه صلاح بداند براى چاپ آن اقدام كنم. امام پس از مطالعه آن از آنجا كه نسبت به صهيونيستها سخت خشمگين و از رخنه و نفوذ آنان در ايران بهشدت نگران و انديشناک بود، با چاپ آن موافقت كرد.
🔸نگارنده آن را همراه با مقدمهاى زير عنوان «ايران، فلسطين ديگر» به چاپ رسانيد و پيش از پخش آن، بنا بر روش هميشگى، نخستين نسخه چاپشده را به نزد امام فرستاد تا اگر نظرى و پيشنهادى روى آن دارد اعلام كند و چون از سوى امام بىدرنگ واكنشى نشان داده نشد به گمان اينكه امام با پخش اين دفتر مخالفت ندارد به پراكندن آن دست زد و چند نسخهاى از آن را براى اتحاديه انجمنهاى اسلامى دانشجويان در اروپا و برخى ديگر از پارسىزبانان برونمرزى فرستاد.
🔹ديرى نپاييد كه امام نويسنده را به حضور فرا خواند و دستور داد كه از پخش اين دفتر خوددارى شود! نگارنده كه سخت شگفتزده شده بود از علت اين امر جويا شد: امام پاسخ داد: شما در مقدمه از سازمان ستايش كرده و نوشتهايد: «سازمان مجاهدين خلق كه خدا يارشان باد» و اين روا نيست! نگارنده با لحنى تأسفبار اظهار داشت: در اين شرايط كه كمونيستها همه نوشتهها، اعلاميهها و كتابهاى «چريکهاى فدايى خلق» را به عربى و به زبانهاى ديگر ترجمه مىكنند و در دسترس همگان قرار مىدهند، ما روى پيروى از شما هيچگونه پشتيبانى تبليغاتى از سازمان تاكنون نكردهايم و در مقدمه اين دفتر نيز تنها وظيفه خود دانستيم كه براى آنان كه با نام خداوند يكتا به مبارزه با رژيم شاه برخاستهاند دعا كنيم، آيا دعا براى سازمانى كه با نام خدا حركت مىكند به نظر عالى نارواست؟!
🔸امام در پاسخ فرمود: «شاه نيز از خدا دم مىزند بنابراين براى او نيز دعا كنيد»!! اين سخن امام مانند پتكى بود كه بر سرم فرود آمد، با شگفتزدگى گفتم: «آخر ما درباره اين سازمان چنين بدگمانى نداريم». بىدرنگ پاسخ داد: «نخير، داشته باشيد»! و اين جمله را دو بار
تكرار كرد.
🔹اين نگارنده كه در بهت و شگفتى ژرفى فرو رفته بود، از امام خواست كه ديد خود را درباره سازمان براى اين نويسنده آشكار كند تا بيش از اين در تاريكى و ناآگاهى نماند و سرگردان نباشد.
🔸در پى اين درخواست، امام زبان به سخن گشود و درباره سازمان براى نخستينبار چنين گفت...
* نگارنده کتاب نهضت امام خمینی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگوى امام با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پيرامون سازمان/2
🔹در پى اين درخواست، امام زبان به سخن گشود و درباره سازمان براى نخستينبار چنين گفت:
قبل از اينكه اين دسته در داخل ايران به فعاليتى دست بزنند يک نفر از جانب آنها به نزد من آمد و اظهار داشت كه ما جمعيتى هستيم كه بر مبناى قرآن مىخواهيم قيام مسلحانه كنيم، به مبارزه چريكى دست بزنيم و از شما مىخواهيم كه ما را تأييد و حمايت كنيد. به قرآن و نهجالبلاغه خيلى تمسک مىكرد و از خدا و پيغمبر دم مىزد.
🔸به او گفتم كه من جمعيت شما را نمىشناسم و از عقايد و افكار شما هم بىاطلاعم و به اين حرفها هم نمىتوانم اعتماد كنم. او براى اينكه اطمينان مرا بتواند جلب كند، حدود يک ماه هر روز نزد من مىآمد و از عقايد و افكار جمعيت خود براى من حرف مىزد، من فقط گوش مىدادم و هيچگونه اظهارنظرى نمىكردم، بعضى از نوشتههايشان را آورد من مطالعه كردم و روى انحرافاتشان انگشت گذاشتم و در كنار نوشتههايشان حاشيه زدم و آنچه را كه بر خلاف اسلام و مبانى قرآن بود به آنها تذكر دادم. چون اظهار كرد كه مىخواهيم قيام مسلحانه كنيم، فقط يك كلمه به او گفتم اين كار را نكنيد چون موفق نمىشويد و خود را به هدر مىدهيد.
🔹من از مجموع اظهارات او و نوشتههايشان به اين نتيجه رسيدم كه اين جمعيت به اسلام اعتقاد ندارد، ليكن چون مىداند كه در كشورى مانند ايران كه بيش از هزار سال است اسلام در رگ و پى اين ملت ريشه دوانيده است جز با نام اسلام نمىتوان پيشرفت كرد لذا اسلام را ملعبه كردهاند، بالاى نوشته خود نام خدا را مىگذارند ليكن ذيل آن همان حرفها و بافتههاى ماركسيستها و ماديون است.
🔸اين فكر در آن روز فقط در حد يک گمان بود ليكن هر چه گذشت و نوشتههايشان بيشتر منتشر شد اين گمان در من بيشتر تقويت شد، البته من نمىخواهم بگويم همه آنهايى كه با اين جمعيت هستند اينجورىاند. ممكن است در ميان آنها افرادى باشند كه واقعاً به اسلام اعتقاد داشته باشند و چه بسا افرادى كه فريب آنها را خورده باشند ليكن اساس تشكيلات اين جمعيت روى اعتقاد به اسلام نيست....
🔹آنگاه امام افزود:
🔸البته من اين فكر و گمان خود را درباره سازمان علنى نكردم چون آن كسى كه از طرف آنها آمده بود وعده مىداد كه بهزودى درصدد رفع انحرافهاى خود برمىآيند و خود را اصلاح مىكنند، ليكن به هيچ وجه آنها را تأييد هم نكردم، البته رفقا و دوستان از ايران خيلى مرا زير فشار گذاشتند.
🔹آقاى طالقانى به من نوشتند:انهم فتية آمنوا بربهم و زدناهم هدى. آقاى منتظرى به من نامه نوشتند، آقاى هاشمى رفسنجانى همينطور، بعضى علماى بلاد نامهها و پيغامهايى را درباره اين جمعيت براى من فرستادند و خودشان هم با تمام قوا از اين جمعيت حمايت كردند و حتى از وجوههاى شرعيه در اختيار آنها گذاشتند، هنوز هم به من فشار مىآورند كه از آنها حمايت كنم ليكن من آنها را يک جمعيت منحرف و گمراه مىدانم و به هيچ وجه نمىتوانم آنها را حمايت و تقويت كنم. من خطر اينها را براى اسلام از ماركسيستها بيشتر مىدانم. (نهضت امام خمینی، ج3، صص600-598)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حالات معنوی مجتهد شهید بهروایت مرحوم آیتالله سیدجعفر طباطبائی
▪️بهمناسبت ارتحال مرحوم آیتالله سیدجعفر طباطبائی
#اختصاصی
#انتشار_برای_نخستینبار
▫️آقامصطفی راخدا رحمت کند یک حالات خاصی داشت... بعد از یکسال سال ایشان را در مکه دیدم و گویی [آن جسم] فربه اصلاً تراشیده شده بود.
▪️به ایشان گفتم آقا خدای نکرده [مشکلی] پیش آمده؟
▫️فرمودند: نه میخواستم یکسال به [تمام اعمال] مفاتیح عمل کنم و همه مستحبات را شروع کردم دارم انجام میدهم. الحمدالله تا اینجا موفق شدم. از محرم پارسال شروع کردم باقیمانده زیارت را انجام بدهم انشاءالله .
▪️ایشان به خودش ریاضتهای اینجوری میداد واقعاً ملا هم بود. جوان ملای طلبه بسیار فاضل بود که حیف از دست رفت.
#سیدجعفر_طباطبائی
#مجتهد_شهید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شاگردان طراز اول علامه طباطبائی؛ یاران انقلاب اسلامی
⚫️سالگرد ارتحال علامه طباطبائی
▫️مرحوم آیتالله ممدوحی:
▪️«تمام کسانی که در انقلاب یار #حضرت_امام بودند به اتفاق شاگرد علامه طباطبایی بودند تمام آن کسانی که با امام خمینی کار میکردند همه از شاگردان طراز اول آقای طباطبایی بودند الآن هم همینطور است.»(مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی با مرحوم آیتالله ممدوحی 1392/3/22)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاره کردن اطلاعیه علامه طباطبائی توسط هواداران شریعتی
مرحوم حجتالاسلام و المسلمین طاهری خرمآبادی:
▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم #علامه_طباطبایی را در جواب استفتایی درباره #دکتر_شریعتی به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند:
▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد».
▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمیدانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(خاطرات سیدمهدی طاهری خرمآبادی، ص۵٣-۵٢)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️تاریخسازی به سبک کدیور؛ خاطرهسازی مجعول و بهتان به علامه طباطبایی(ره)
🔴پاسخی به بهتان تاریخی کدیور علیه علامه طباطبائی رحمهالله
🔹نقطه آغاز کدیور برای روایت مناسبات علامه طباطبائی و انقلاب اسلامی این جمله است: «اولین شهید این انقلاب، اسلام بود» کدیور جمله مزبور را به علامه طباطبایی نسبت داده و با رویکردی جزمگرایانه آن را « نظر نهائی وی [علامه] دربارهی انقلاب 1357 و جمهوری اسلامی» قلمداد کرده است. این جمله برای کدیور مبدأ تحلیل به حساب میآید، و با تکرار همین جمله آن را دلیل بر تفاوت منظر بنیادین علامه طباطبائی با امام خمینی در تحولات اجتماعی تلقی کرده است. او در نهایت چنین نتیجه گرفته است که علامه طباطبائی هرگز «جزء حامیان انقلاب 57 یا پشتیبانان نظام جمهوری اسلامی قرار نمیگیرد.»
🔸محسن کدیور طی چهار یادداشت تلاش کرده تا علامه طباطبائی را به اصطلاح، «عالمی ضد انقلاب» معرفی کند. اما پرسشی که به ذهن هر خواننده منصفی خطور میکند آنست که مستند کدیور برای این جمله و دلیل او برای این نسبت دادن چیست؟...
متن کامل یادداشت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام امام خمینی به یک شاعر
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/131
🔹...به دوستان عزيزم، طبقه جوان روحانى و دانشگاهى و بازارى و دهقان و ساير طبقات پس از ابلاغ سلام تذكر دهيد نيروهايى كه خداوند تعالى به شما عطا فرموده در راه رضاى او صرف كنيد. شما اكنون داراى نيروى عظيم جوانى هستيد، نيرويى كه مىتوانيد اسلام و ميهن خود را به اوج عظمت و سرفرازى رسانيد و دست جنايتكاران را از #ممالک_اسلام و كشور خود قطع كنيد، نيرويى كه اگر در راه حق صرف شود ابديت دارد و به قدرت لايزال مىپيوندد و اگر در بيهوده و شهوات هدر رود در اين عالم ذلت و بردگى و در آن عالم عقوبت و شرمسارى به بار آورد.
🔸بيدار شويد و #خفتگان را بيدار كنيد، زنده شويد و مردگان را حيات بخشيد و در تحت پرچم توحيد براى درهم پيچيدن دفتر استعمار سرخ و سياه و خودفروختگان بىارزش فداكارى كنيد، اين نفتخواران بىشرف و عمال بىحيثيت آنها را از كشورهاى اسلامى بيرون ريزيد همانند زبالهها، از جشنهاى پايانناپذير آنها كه در حقيقت چراغهايى است كه در گورستان مىافروزند دورى نماييد.
🔹اميد است شما عزيزان من جشن مرگ استعمار و عمال آن را بهزودى بگيريد، اگر ما پيران نبينيم، شما جوانها ببينيد. از نيروى لايزال وحدت نيروى عظيم مسلمين را خواستارم.
🔸سلام و تحيت من به جوانان، مسلمين و عزيزان كشور اميرالمؤمنين، عليهالصلوة والسلام.
روح اللّه الموسوى الخمينى (نهضت امام خمینی، ج3، صص749-748)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گوشهای از وضعیت اسفبار ایران در دوران برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله؛ بهروایت مطبوعات عصر پهلوی
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/132
🔻پیک خجسته شماره 527، اردیبهشت1349:
«خدا شاهد است كه مردم در اغلب دهات آرزوى خوردن علوفه صحرا را دارند آن هم به دستشان نمىرسد....»
🔻کیهان 20فروردین1350:
«از جمعيت 167 هزار نفرى استان #سیستان_و_بلوچستان بيش از هشتاد هزار نفر خانه و آشيانه خود را رها كرده به سوى سرنوشت به هر كجا كه مىتوانستند رفتند، روستاييان گاو شيرده خود را به چهل تومان در معرض فروش قرار دادند ولى كسى حاضر نبود بخرد و گوسفند خود را با يك بسته سيگار اشنو عوض مىكردند»
🔻فارس 25اردیبهشت1351:
«بر اثر خشكسالى كه در تابستان گذشته از #فارس تا #خراسان روى داد عده زيادى از گرسنگى جان خود را از دست دادند، مزارع مردم سوخت، دامهاى آنان تلف شد و دامداران حيوانات خود را در بيابانها رها مىكردند تا دستكم شاهد مرگ دلخراش آنان نباشند. »
🔻کیهان 10اردیبهشت1351:
«پسربچه سرگردانى كه به وسيله #پليس_تهران به يكى از كلانترىها جلب شده بود، در بازجويىهاى خود اظهار داشت:
... دو سال قبل پدرم درگذشت و تأمين مخارج من و ده برادر و خواهر تنى و ناتنىام به عهده مادرم گذاشته شد. اين زن چون به تنهايى قادر نبود زندگى ما را تأمين كند يكىدو تن از خواهرهايم را به خانه شوهر فرستاد و چند روز قبل هم مرا از #كلاردشت به #چالوس آورد و يک اسكناس ده تومانى به دستم داد و در حالى كه گريه مىكرد گفت: پسرم ميدونى كه من ديگه قادر نيستم زندگى شما را تأمين كنم. تو زودتر سوار ماشين بشو و برو تهرون بالاخره توى اين شهر بزرگ يك مرد خدا پيدا ميشه كه تورو به فرزندى قبول كنه... اين پسرک كه خود را صداقت دلفانى معرفى مىكرد، ضمن بازجويى گفت اگر خانوادهاى حاضر شود كه مرا به فرزندى قبول كند، قول مىدهم پسر خوبى برايشان باشم....»
🔻کیهان 9فروردین1351:
«پدر و مادرى كه توان نگهدارى 8 فرزند خود را نداشتند آنان را در خيابانهاى تهران رها كردند و هر يک به سويى گريختند. اين بچههاى سرگردان كه بزرگترين آنها 13 سال و كوچکترين آنان ده ماه داشت پس از آنكه نزديك به 48 ساعت مهمان كلانترى بخش 15 تهران بودند
تحويل دادسرا شدند! مأموران پليس اين كلانترى گفتند:
... به طورى كه تحقيق كردهايم، ظاهراً مادر و پدر اين بچهها متوارى شدهاند و هيچكدام حاضر نشدهاند كه نگهدارى هشت فرزندشان را به عهده بگيرند... مأموران پليس براى يافتن حسين و زنش خوشقدم به جستجو پرداختهاند... .(نهضت امام خمینی، ج3، صص797-794)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام کمتر دیده شده مقام معظم رهبری (رئیسجمهور وقت) بهمناسبت اولین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی
بسم الله الرحمن الرحیم
▫️اکنون که یک سال از ارتحال فقیه بزرگ اسلام حضرت استاد آیتالله #علامه_سیدمحمدحسین_طباطبایی میگذرد جای آن است که یاد گرامی این #حکیم_الهی و این #فقیه_پرهیزکار و این مفسر قرآن و این اسلامشناس بزرگ در خاطره نسل کنونی انقلابی ما پایگاه شایسته خود را بازیابد و در هنگامه شور و شوق عاشقان لقاءالله که ذخیره هستی را با اشتیاقی تمام نثار اسلام و قرآن میکنند، مشعل اندیشه ژرف و راهنمای او در آئینهبندان روزگار تجدید شکوه و عظمت اسلام تابناکتر از همیشه جلوهگری کند.
▪️امید است که این مجمع دانش پژوهان [و] حکمتشناسان آگاه بتواند نقش بزرگ خود را در ادای این واجب تاریخی به تمام و کمال ایفا کند و یاد زنده آن مرد علم را در خاطره روزگار ما زندهتر و برجسته تر سازد. حقیقت آن است که انقلاب اسلامی کبیر ایرانیان در این روزگار در مبنا و ریشه یک انقلاب فرهنگی مبتنی بر احیای ارزشهای فرهنگی اسلام است...
متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #سخن_نگاشت | علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه
حضرت آیتالله خامنهای: «مرحوم علامهی طباطبائی (رضواناللهعلیه) در حدّی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به مرجعیّت تقلید میرسید... امّا ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجّهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد.» ۱۳۷۰/۶/۳۱
🔺 رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، سخننگاشت «علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه» را منتشر میکند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
حکیم الهی
⚫️پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبائی
▫️شاگردان طراز اول علامه طباطبائی؛ یاران انقلاب اسلامی
▪️پاره کردن اطلاعیه علامه طباطبائی توسط هواداران شریعتی
▫️تاریخسازی به سبک کدیور؛ خاطرهسازی مجعول و بهتان به علامه طباطبایی(ره)
▪️پیام کمتر دیده شده مقام معظم رهبری (رئیسجمهور وقت) بهمناسبت اولین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی
▫️علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه
▪️حضور علامه طباطبائی در حلقه سیاسی علمای طراز با محوریت امام خمینی
▫️نقش علامه طباطبائی در رسالت افشاگرى علیه رژیم پهلوی
▪️مهاجرت علامه طباطبائی از قم به تهران، در حمایت از امام خمینی و مطالبه آزادی ایشان
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضور علامه طباطبائی در حلقه سیاسی علمای طراز با محوریت امام خمینی
🔹امام بهمنظور فروزان كردن آتش انقلاب اسلامى، مقامات روحانى قم را براى مشاوره و تبادل نظر در مورد مسائل جارى كشور و اتخاذ تصميم واحد، به نشست هفتگى و منظم فراخواند و علىرغم ندانمكارىها، بىميلىها و تكروى و دورى برخى از مقامات روحانى از هرگونه اجتماع سياسى و دخالت در سياست! امام در سايه كوششهاى شبانهروزى و پيگير خود، توانست آنان را دور هم گردآورد و مسئوليت سنگين آنان را در برابر اسلام و ملت به آنان يادآورى كند و آنان را بر ضد هيأت حاكمه فاسد ايران و رفرم استعمارى و ارتجاعى #انقلاب_سفيد به حركت درآورد.
🔸علما و روحانيانى كه با پيشنهاد امام در هر هفته دور هم گرد مىآمدند و درباره اوضاع جارى ايران با هم گفتگو مىكردند، علاوه بر شخص امام خمينى عبارت بودند از آقايان: گلپايگانى، شريعتمدارى، حاج شيخ مرتضى حائرى، #علامه_طباطبايى، سيد محمد موسوى (معروف به داماد)، سيداحمد زنجانى، سيد مرتضى لنگرودى و ميرزا هاشم آملى. گاهى نيز اگر ضرورت ايجاب مىكرد برخى از اساتيد برجسته حوزه علميۀ قم نيز در اين گردهمايى شركت مىكردند.(نهضت امام خمینی، ج1، ص320)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش علامه طباطبائی در رسالت افشاگرى علیه رژیم پهلوی
▫️امام بر اساس رسالتى كه بر عهده داشت و طبق تعاليم قرآن كه عالم دينى وظيفه دارد از «قول اِثم» (ياوهسرايى ـ دروغپردازى) جلوگيرى كند، در برابر نيرنگ شاهانه كه دستبرد به قانون اساسى را «اجراى قانون اساسى»! مىخواند، نمىتوانست بىتفاوت بنشيند و اين عوامفريبى او را
ناديده انگارد. از اين رو، با تمام نيرو در برابر اين دروغ فريبنده شاه بهپاخاست و موضوع را با مقامات روحانى كه در نشست مزبور شركت میكردند، در ميان گذارد.
▪️غلطاندازىها، نيرنگبازىها و تناقضاتى را كه در اين «توجيه شاهانه» به كار رفته بود، مو به مو، مورد بررسى قرار داد و طى اعلاميهاى مستدل، متقن و حساب شده ـ كه شخصاً نوشت و به مقامات روحانى شركتكننده در نشست ارائه داد و از آنان امضا گرفت از اين توطئه رژيم شاه پرده برداشت و نقشه شيطانى آنان را براى فريب تودهها، در مورد خيانتى كه به قانون اساسى ايران كردند، نقش بر آب كرد.
▫️نه تن از علمای برجسته حوزه علمیه، این بیانیه انقلابی را امضا کردند که علامه طباطبائی رحمهالله یکی از آن امضاکنندگان بود.
پاورقی:
برای مطالعه متن بیانیه رجوع شود به کتاب: نهضت امام خمینی، ج1، صص327-323)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مهاجرت علامه طباطبائی از قم به تهران، در حمایت از امام خمینی و مطالبه آزادی ایشان
▫️پشتيبانى و حمايت علماى اعلام و روحانيان ايران از امام، تنها به صدور اعلاميه، تلگراف و نامه محدود نگرديد، بلكه از علماى طراز اول حوزههاى علميه قم و مشهد تا علماى عالیمقام شهرستانها بهمنظور نشان دادن حد اعلاى هماهنگى و اتحاد به تهران هجرت كردند و رسماً از رژيم شاه خواستار آزادى بىقيد و شرط امام شدند.
▪️پيشنهاد مهاجرت علما به تهران ـ بنابر اطلاع تأييد شده ـ از جانب حاج #سيدمحمدرضا_گلپايگانى(ره) در نشستى كه پس از دستگيرى امام با آقاى شريعتمدارى داشتند مطرح شد. آقاى گلپايگانى ضمن تأكيد روى اين پيشنهاد اظهار كرده بود: البته نظر من اين است كه اين مهاجرت به اتفاق باشد و من و شما (گلپايگانى ـ شريعتمدارى) به همراه يكديگر رهسپار تهران شويم و اگر شما براى اين مهاجرت آمادگى نداشته باشيد، من صلاح نمىدانم كه به تنهايى آن را انجام دهم.
▫️آقاى شريعتمدارى پاسخ قطعى خود به اين پيشنهاد را به «فكر و تأمل» بيشتر موكول كرد و پس از رايزنى با مقامات ساواک و جلب نظر آنها به تنهايى رهسپار تهران شد و براى آقاى گلپايگانى پيام داد: «من رفتم! اگر خواستيد بياييد»! اين برخورد او موجب شد كه آقاى گلپايگانى از مهاجرت به تهران منصرف شود و رسالت خود را در پشتيبانى از امام و نهضت اسلامى از قم پى بگيرد.
▪️گفتنی است علامه طباطبائی نیز از جمله علمای مهاجر به تهران بود.(نهضت امام خمینی، ج1، صص669-668)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شریعتمداری و ایجاد زمینه نفوذ رژیم پهلوی در حوزه علمیه قم
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/133
🔹«دارالتبليغ» كه از سوى #سيدكاظم_شريعتمدارى بنياد شد... براى رژيم شاه زمینه رخنه در حوزه قم و به دست آوردن پايگاهى در مركز روحانيت فراهم آورد.
🔸در اينكه آيا #دارالتبليغ بنا بر نقشه رژيم شاه در قم بنياد شد، و يا در گام نخست طرح آن از خود شريعتمدارى بود و در مرحله دوم، رژيم درصدد بهرهگيرى از آن برآمد، به بررسى جداگانهاى نياز دارد، ليكن در اين نكته جاى ترديد نيست كه اگر موضع هوشيارانه امام در برابر اين مؤسسه نبود، شايد رژيم شاه به آسانى مىتوانست از راه آن زمينه چيرگى خود بر حوزه قم را فراهم سازد و به يكى از آرزوهاى ديرينه استعمار جامه عمل بپوشاند، ليكن چون امام نسبت به «دارالتبليغ» نظر خوشبينانهاى از خود نشان نداد، مايه بدبينى و بدگمانى ملت ايران، عالمان اسلامى و محصلين علوم دينى نسبت به آن گرديد.
🔹بيشتر روحانيان پيرو راه امام از هر گونه همكارى با آن خوددارى ورزيدند و بدينگونه آن مركز نوبنياد نيز كاميابى براى رژيم به همراه نداشت. با اين وجود بايد دانست كه رژيم شاه از «دارالتبليغ» بهرهبردارى فراوانى كرد و از اين راه آسيبهايى به حوزه قم و عالمان مبارز وارد ساخت. (نهضت امام خمینی، ج3، ص915)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تاریخ جنگ برای جوانان
اشارات تاریخی مقام معظم رهبری در دیدار با مردم اصفهان
🔹دفاع مقدس هشت ساله خیلی حادثه مهمی بود. خیلی از جوانهای ما نمیدانند چه اتفاقی افتاد. هشت سال همه قدرتهای دنیا یک طرف؛ ایران یک طرف. خب حالا مثلاً در بعضی از جاها یک حوادثی هست، به یک کشوری حملاتی میشود مثلاً، اوّلاً به آن وسعت نیست که در ایران بود. ثانیاً بالاخره کسانی هستند به آنها کمک میکنند.
🔸 آن زمان #ناتو همراه صدام بود، #آمریکا به خصوص همراه صدام بود، #شوروی_سابق همراه صدام بود، بعضی از کشورهای اروپا که خیلی وابستگی به شوروی نداشتند وابستگی به آمریکا هم نداشتند آنها هم همراه صدام بودند؛ مثل #یوگسلاوی. یعنی همه دنیا یک طرف بود و جمهوری اسلامی یک طرف.
🔹 خب در این جنگ با همین حرکت مردم و همین انگیزههای مردم آن هم با دست خالی ایران توانست پیروز بشود. ما در جنگ هشت ساله یک پیروزی کامل و درخشان پیدا کردیم. (۱۴۰۱/۸/۲۸)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚽️فوتبال علیه اسرائیل
مسابقه فوتبال آسیایی میان تاج ایران و هاپوئل اسرائیل، علیرغم اعتراضات مردمی، در فروردین 1349 برگزار شد. به گزارش اسناد؛ مردم به ویژه دانشجویان بیدار به تظاهرات و اعتراضاتی آشکار علیه رژیم غاصب صهیونیستی پرداختند و ارتباط با این رژیم را مایه ننگ کشور دانستند.
#جام_جهانی
#اسرائیل
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ریشههای مردمی ولایت فقیه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/134
🔹برخی از گروه ها و جريان هاى سياسى و روشنفكرى ايران در بررسىها و نظريهپردازىهاى خود چنين وانمود مىكنند كه ملت ايران پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام در سال 1348 و حتى پيش از آن، هيچگونه آشنايى با اين مسئله نداشتند و موضوع #حكومت_اسلامى و #ولايت_فقيه اصولا در ميان مردم مطرح نبوده است!
🔸اينگونه نظريه پردازىهاى نادرست، ريشه در نبود شناخت نسبت به مردم دارد. جريانهاى روشنفكرى در كشور ايران از روزى كه چشم گشوده، گوش به زنگ بافتهها و ساختههاى غرب بوده است، نه از ويژگىها و دلبستگىهاى مردم هيچگونه شناختى دارد، نه ايدهها و انديشههاى ملت ايران را برمىتابد، نه از خواست و داشت آنان خبر دارد، نه اصولا با مردم زندگى كرده است و نه زبان مردم را مىفهمد؛ از اين رو، انديشهها و آموختههاى غربى خود را به نام مردم بازگو مىكند.
🔹بايد دانست كه باورمندى مردم به اصل ولايت فقيه پيشينهاى هزاره دارد. البته در هر دوره و سدهاى اين مسئله با ادبيات ويژه آن زمان مطرح بوده است، روزى با عنوان « نايب امام » روز ديگر به عنوان « حجت الاسلام » دوره اى به عنوان « آخوند » دورانى با عنوان « مجتهد » و « شريعتمدار » روزگارى به عنوان ،« پيشواى دينى » در دوره ديگر به عنوان « مرجع تقليد » و... سرانجام در دوران انقلاب به عنوان « ولى فقيه » مطرح شده است.
🔸اگر پيش از طرح حكومت اسلامى از سوى امام، اين مسئله در ميان مردم ايران مطرح نبود آن خروش و خيزش حماسى مردم در پى حكم تحريم تنباكو ريشه در چه انديشهاى داشت؟ تاجر اصفهانى كه انبار تنباكو را شبانه به آتش كشيد و اعلام كرد «با خدا معامله کردم» چه انگيزهاى داشت؟ و چه عاملى او را به اين فداكارى واداشت؟ ملكه قاجار را چه انديشهاى بر آن داشت كه قليان را از دربار برچيند؟ و آنگاه كه ناصرالدين شاه از او پرسيد چه كسی قليان را حرام كرده است؟ پاسخ داد« آنكه مرا بر تو حلال كرده است » آيا اين جريان نشان از ريشه اصل ولايت فقيه در دل و جان مردم ايران ندارد؟
🔹 سرهنگ #آخوندف، عنصر #فراماسونرى كه اصولا در ميان ملت ايران نزيسته و از رژيم تزار هويت روسى گرفته بود و در ارتش آن دولت خدمت مى كرد، نزديک به دو سده پيش در نوشتههاى خود به نكوهش حكومت دينی برخاسته و آن را دسپوتيزم(دیکتاتوری) دينى خوانده است...اين آورده نشان مىدهد كه شرعى و قانونى نبودن حكومتها جز حكومت اسلامى از زمانهاى دور در ميان مردم كوچه و بازار به درستى ريشه داشته است كه عناصر وابسته به سازمان فراماسونرى را اينگونه پريشان و آشفته و نگران داشته و به چنين نوشتههايى وادار كرده است. (نهضت امام خمینی، ج4، صص67-66)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db